eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
259 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 #امام_موسی_کاظم علیه السلام در کلام #اهل_سنت ◀️ احمد بن يوسف قرمانی می نويسد: هو الامام الكبير القدر، الأوحد، الحجة، الساهر ليله قائما، القاطع نهاره صائما، المسمي لفرط حلمه وتجاوزه عن المعتدين کاظما. هوالمعروف عند أهل العراق بباب الحوائج، لأنه ما خاب المتوسل به في قضاء حجاة قط. #ترجمه: او امامی بلند مرتبه و يگانه و حجت بود. در شبهايش ايستاده بود (کنايه از عبادت) و در روز ها قاطع و روزه دار بود . به خاطر کثرت حلمش و گذشت از کسانی که به او تعدی کرده اند #کاظم ناميده شد. و او نزد مردم عراق به #باب_الحوائج مشهور بود چرا که هر کسی در بر آورده شدن حاجاتش به او متوسل می شد به دست می آورد. 📚 أخبار الدول و آثار الأول في التاريخ، ج 1 ص 337 ✅ @masaf_ofogh
💠دیدگاه بزرگان ، پیرامون شخصیت  علیه السلام💠 👈 دیدگاه «محمد بن ادریس شافعی»:  ◀️ «وكان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب» شافعي مي گفت : قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است. 📚 أمالي ابن سمعون ، ج 1 ، ص125 👈 دیدگاه «ابن جوزی»:  ◀️ «كان يدعى العبد الصالح لأجل عبادته واجتهاده وقيامه بالليل وكان كريما حليما إذا بلغه عن رجل أنه يؤذيه بعث إليه بمال.» به خاطر عبادت و کوشش و شب زنده داري به عبد صالح ناميده شد. او فردي کريم و حليمي بود و هنگامي که با خبر مي شد که فردي ايشان را اذيت کرده است، براي وي مالي را مي فرستاد. 📚 صفة الصفوة، ج 2 ص 184 👈 دیدگاه «ذهبی»:  ◀️ «وقد كان موسى من أجواد الحكماء ومن العباد الأتقياء وله مشهد معروف ببغداد.» و موسي بن جعفر از سخاوتمند ترين حکماء و از عبادت کنندگان پرهيزگار بود و محل شهادت او در بغداد معروف است. 📚 ميزان الاعتدال في نقد الرجال، ج 6 ، ص 539 👈 دیدگاه «ابن صباغ مالکی»:  ◀️ «وهو المعروف عند أهل العراق بباب الحوائج إلى اللَّه ، وذلك لنجح قضاء حوائج المسلمين ونيل مطالبهم وبلوغ مآربهم وحصول مقاصدهم.» و او نزد اهالي عراق به باب حوائج الي الله معروف بود  چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسيدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نيازمندي آنان و رسيدن به مقاصد آنان نتيجه حاصل مي شد. 📚 الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج 2 ص 932 👈 دیدگاه «ابا علی خلال»:  ◀️ «ما اهمّني امر، فقصدت قبر موسي بن جعفر (عليه السلام) . فتوسلت به إلا سهل الله لي ما احب.» هيچ مشکلي پيش نيامد مگر اين که به موسي بن جعفر (عليه السلام) توسل کردم وخداوند هماني را که دوست داشتم به من داد. 📚 تاريخ بغداد، ج 1 ص 120 👈 دیدگاه «عبدالباقی العمری»:  ◀️ «لذو استجر متوسلا ان ضاق امرک او تعسر، بأبي الرضا جدالجواد محمد موسي بن جعفر.» اگر کارت تنگ يا مشکل شد، به پدر امام رضا و جد محمد جواد، موسي بن جعفر عليه‌السلام توسل کن. 📚 الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي، ص 98 🌐 واحد افق جنبش مصاف ✅ @masaf_ofogh
#ترجمه: و از عموهای پیامبر (صلی الله علیه وآله) کسی اسلام نیاورد مگر حمزه و عباس و ابو طالب و ابو لهب اسلام را درک کردند و اسلام نیاوردند و اهل بیت معتقدند که #ابو_طالب مسلمان از دنیا رفته است. 📚 جامع الأصول (تتمة)،ج12،ص109 ◀️ بیشتر #اهل_سنت در حالی #حضرت_ابوطالب (پدر اميرالمؤمنين علیه السلام) را کافر میدانند که تصریح کرده اند اهل بیت علیهم السلام ایشان را مسلمان میدانسته اند. 🌐 واحد افق جنبش مصاف ✅ @masaf_ofogh
💠 دین صلی الله علیه و آله قبل از چه بوده است⁉️ گروهی از انديشمندان معتقدند پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از ابتدای امر بر اساس شریعت خودش عمل می کرد و تا هنگامه بعثت، مأمور به ابلاغ نبود بلکه صرفاً آنها را دریافت و خود مأمور بود آنچه بدو مي رسيد عمل کند. شيخ طوسي و علامه مجلسي (رحمة الله عليهما) نمونه هايي از عالمان اماميه اند که از اين نظريه طرفداري کردند. ◀️ شیخ طوسی (رحمة الله علیه) در این باره می نویسد: فصل: في أنّه عليه السّلام هل كان متعبّدا بشريعة ... : فصلی درباره اینکه آیا پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) متعبد به شریعت انبیاء پیشبن بود یا نه؟ (مطلب درست) نزد ما آن است که آنحضرت قبل از نبوت و بعد از آن، به هیچ یک از شریعتهای انبیاء پیشین (علیهم السلام) متعبد نبود و هر آنچه بدان تعبد داشت، شریعت خودش بود. 📚 الطوسی، العدة في أصول الفقه،  ج 2 ص 590 ◀️ سخن علامه مجلسی (رحمة الله علیه) این است: فاعلم أن الذي ظهر لي من الأخبار المعتبرة... : بدان، از روایات گوناگون چنین برایم ثابت شده که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) پیش از بعثت، از همان زمان که خداوند متعال در ابتدای سنین، عقل او را کامل گرداند، نبوت داشت ... سپس بعد از چهل سال به مقام رسالت نایل شد و قرآن بر او نازل گشت و مأمور به تبلیغ گشت و پیش از آن انواع عبادات را انجام می داد (این عبادات) یا همان بودند که آنحضرت بعد از رسالت به مردم رساند، این وجه اظهر است. یا به نحو دیگر. 📚 بحار الأنوار، ج 18 ص 278 اين گروه براي اثبات مدعايشان دلايل گوناگوني آوردند، از جمله آنکه می گویند رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نسبت به دیگر انبیاء (علیهم السلام) برتری دارد، به همین جهت، نمی تواند در برهه ای از زندگی تابع شریعت یکی از آنها بوده باشد، پس باید همیشه تابع شریعت خودش بوده باشد و این مقتضی نبوت آنحضرت پیش از رسالت است. ◀️ شیخ طوسی(رحمه الله) : ثبت بالإجماع من أنّه عليه السّلام أفضل من سائر الأنبياء... : اجماع بر آن است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) از دیگر انبیاء (علیهم السلام) برتر است و جایز نیست به فردی که از رتبه بالاتر برخوردار است دستور داده شود تا از پایین تر از خود تبعیت کند. 📚 الطوسی، العدة في أصول الفقه،  ج 2 ص 591 آنها همچنین به يک روايت از کافي کليني (رحمة الله عليه) استناد مي کنند، در اين روايت، امام (عليه السلام) با استناد به آيه"إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آَتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا" (30/مريم) بر نبوت حضرت عيسي (عليه السلام) در دوران کودکي استدلال مي کند. حال که چنين است، پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) هم به طور حتم در ايام طفوليت مقام نبوت را حائز بود زيرا (علاوه بر آنکه آنحضرت بر همه پيامبران از جمله عيسي (عليه السلام) برتري دارد) مطابق روايات فراوان، هر آنچه را که خداوند بزرگ به انبياء پيشين (علیهم السلام) عنايت کرد، به پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) هم عطا نمود. ◀️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه) پس از بیان روایت فوق می گوید: وقد ورد في أخبار كثيرة أن الله لم يعط نبيا فضيلة ولا كرامة... : در روایات فراوان آمده است خداوند متعال هیچ فضیلت و کرامتی را به انبیاء گذشته (علیهم السلام) نداد مگر آنکه همان را به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) هم داده است، حال چگونه جایز است که عیسی (علیه السلام) در کودکی مقام نبوت را دارا باشد و پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) تا سنین چهل سالگی این مقام را نداشته باشد؟ 📚 بحار الأنوار، ج 18 ص 278 👈 : مطابق دیدگاه اخیر، باید پذیرفت پیش از بعثت هم بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وحی می شد زیرا عمل نمودن به شریعتی نو (اسلام) مستلزم دریافت وحی از سوی خداوند متعال است، این در حالی است که بر پایه گزارشات موجود، نخستین وحی بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آیات ابتدایی سوره علق بود که به داستان بعثت آنحضرت اشاره دارد. بنا بر این؛ قول به نزول وحی تا پیش از واقعه بعثت با مشکل مواجه است. 👈 : وحی بعد از بعثت به وحی رِسالی و ابلاغی نظر دارد و این منافاتی ندارد که پیش از بعثت هم بر آنحضرت وحی (غیر رسالی) شده باشد، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) پیش از بعثت، آموزه های وحیانی را از عالم بالا دریافت می کرد و خود مأمور به انجام آن بود تا هنگامه بعثت (27 رجب) و با نزول آیات نخستین سوره علق، رسماً به رسالت بر انگیخته شد. ◀️ عبارت علامه مجلسی (رحمة الله علیه) : أنه (صلى الله عليه وآله)كان قبل بعثته نبيا... : پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) پیش از بعثت، مقام نبوت را دارا بود ... سپس بعد از چهل سال به مقام رسالت نایل شد و قرآن بر او نازل گشت و مأمور به تبلیغ گشت. 📚 بحار الأنوار، ج 18 ص 278 🌐 واحد افق جنبش مصاف ✅ @masaf_ofogh
⭕️ در کتاب تاریخ صغیر آقای #بخاری (نویسنده کتاب #صحیح_بخاری که صحیح ترین کتاب روایی نزد #اهل_سنت است) تاریخ و مکان دفن خود بخاری ذکر شده است! ◀️ یا بخاری علم غیب داشته است!!! یا اهل سنت باید بپذیرند افرادی دیگر در متن اصلی کتاب او بعد از ایشان دست برده اند! #ختم_بخاری ✅ @masaf_ofogh
⭕️ ایام نوروز تمام شد اما بدانید مرکز رسمی افتاء عربستان اعلام کرده نوروز بدعت بوده و هرچه در آن خوردید حرام بوده است! #گاف_ترین_ها #وهابیت #عربستان #گاو_شیرده 🌐 واحد افق جنبش مصاف ✅ @masaf_ofogh
✅ تصویری از کمک رسانی یک روحانی #شیعه به روحانی #اهل_سنت ◀️ پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام با اخلاق علوی به برادران خود یاری میرسانند. این یاری رساندن را وظیفه خود میدانیم چون اخلاقمان باید جعفری باشد... ✅ @masaf_ofogh
💠 روایتی از #امام_سجاد در خصوص #حضرت_عباس علیهما السلام: ◀️ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ يَعْنِي ابْنَ عَلِي... وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. #ترجمه: امام سجاد علیه السلام فرمودند: رحمت خدا بر عباس بن علی ... و برای او نزد خداوند متعال در روز قیامت مقامی است که همه شهدا به آن غبطه می خورند. 📚 الخصال، ج 1 ص 68 ✅ @masaf_ofogh
💠 ابو الفرج اصفهانی در مورد ویژگی های ظاهری #حضرت_عباس علیه السلام چنین می نویسد: ◀️ وكان العباس رجلا وسيما جميلا، يركب الفرس المطهم ورجلاه تخطان في الأرض وكان يقال له: قمر بني هاشم. #ترجمه: حضرت عباس مردی خوش چهره و زیبا بود، او هنگامى كه سوار اسب میشد بسيار عالى و تنومدی بود، پاهاى مباركش به زمين كشيده ميشد. و به او میگفتند: #قمر_بنى_هاشم 📚 مقاتل الطالبیین، ص 90 ✅ @masaf_ofogh
🔅 مردم #افغانستان در حال کمک به مردم سیل زده #ایران #قومیت_ها ✅ @masaf_ofogh