افق
🔸دخالت دین در کار دنیا و سیاست
✍ تا اینجا سکولاریزم را بر اساس مبانی آن به چالش کشیدیم و نتیجه این شد که در مقابل نسخۀ خام آنها باید مدعی و طلبکار بود. ما به ایدۀ آنها حمله داریم، پیش از اینکه بخواهیم در مقام مدافع از ایدۀ خود دفاع کنیم.
اکنون بهجاست که به برخی نقدهایی هم که از قدیم به حکمرانی دینی وارد میکردند، بپردازیم. در دل این رفت و برگشتها و اشکال و جوابها مقصود خودمان نیز روشنتر میشود.
🔰 ابتدا به افکار سطحی کسانی اشاره میکنیم که دین را مخصوص آخرت میدانستند (سخن امثال مهندس بازرگان که میگفت: پرداختن به دنیای انسانها از شأن پیامبران به دور است! حکومت برای دنیاست و دین برای آخرت و عالم معنا که از دسترس عقول بشر به دور است؛ در آیات قرآن هم اصالت داشتن آخرت و طفیلی بودن دنیا مشهود است [آخرت و خدا هدف بعثت انبیا، مجله کیان، شماره ۲۸، ص۴۸]).
📝 با تحلیل این سخن به چند ادعا میرسیم که در بیان شبهه مفروض انگاشته شدهاند:
اولاً: این ادعا که دین برای سعادت آخرت است و به سعادت دنیا ربطی ندارد.
ثانیاً: این که حکومت برای سعادت دنیا است و جلوۀ ملکوتی و معنوی ندارد.
و ثالثاً: این که مسیر دنیا و آخرت دو مسیر متفاوت است و گویی برای رسیدن به یکی باید دیگری را فدا کرد!
💢 راجع به ادعای نخست باید گفت: اینکه قرآن کریم آخرت را مهمتر از دنیا معرفی کرده معنایش بیاهمیتی یا اهمال دنیا نیست. همین زندگی چند سالۀ دنیا هم سهمی از سرمایه و وجود انسان است که با راهنمایی دین باید به درستی سپری شود و مورد استفاده قرار گیرد. از این رو آیاتی از قرآن کریم به تشریح مختصات حیات طیبه در این دنیا پرداختهاند، تا مسیر صحیح زندگی انسانها در فراز و نشیب فرهنگها و رسومات دستخوش انحراف قرار نگیرد.
برخی آیات حتی اجرای عدایت و سامان بخشیدن به روابط اجتماعی را به عنوان اهداف اصلی بعثت انبیا معرفی کردهاند، که ابتداءاً اهدافی دنیوی هستند (بقره: ۲۱ و حدید: ۲۵).
⁉️ پس چگونه میتوان سعادت دنیوی را از شئون دین خارج دانست؟
اما این ادعا که عقل انسان به تنهایی راه سعادت دنیای او را نشان میدهد و نیازی به راهنمایی شرع ندارد، پاسخ آن از مطالب سابق روشن شد.
راجع به ادعای دوم و سوم که حکومت را از جنبههای معنوی تهی میکرد و مسیر دنیا و آخرت را دو مسیر مجزا معرفی میکرد، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
#شبهات_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔸 امامِ هدایتگر
📜 نعیم بن حماد از حضرت علی سلام الله علیه چنین نقل می کند:
حدثنا الوليد عن علي بن حوشب سمع مكحولا يحدث عن علي بن أبي طالب رضى الله عنه قال قلت يا رسول الله المهدي منا أئمة الهدى أم من غيرنا قال بل منا.
👈 حضرت علیبنابیطالب علیهالسلام نقل می کند به پیامبر عرضه داشتند: ای رسول خدا آیا مهدی از ما ائمه هدایت گر است؟ پیامبر پاسخ دادند آری.
📚 الفتن لنعيم بن حماد ص ۲۶۲.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
✨ ملاک برتری حضرت زهرا حتی بر مادرش و خلفا
❇️ از بزرگترین فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها که تمام بزرگان شیعه و اهل سنت را به بهت واداشته، و در برابر این فضیلت سر تعظیم فرود آوردهاند و این فضیلت را به عنوان فضیلت برتر و ملاک برتری حضرت فاطمه زهرا حتی بر خلفا و حتی بر مادر بزرگوارش حضرت خدیجه کبری شمردهاند، این حدیث است:
✅ «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی»
👈 رسول گرامی اسلام فرمود: فاطمه پاره وجود من است. وجود نبی گرامی اسلام چه ارزش، جایگاه و مقامی دارد؟! حضرت فاطمه زهرا در حقیقت از نظر رتبه همانند نبی گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است.
📚 الجامع الصحیح المختصر، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، ج۳، ص۱۳۶۱، ح۳۵۱۰
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا جبرئیل به غیر از پیامبران،نازل شده؟
❇️ نزول حضرت جبرئیل به حضرت مریم یک بار
و به حضرت زهرا سلاماللهعلیها بارها !!!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل دوم : عقلانیت و واقع بینی در هندسه دین
▪️قسمت پنجم: دین، تنها راه پاسخ به گرایشهای بینهایتطلب انسان
🔰 اینکه میگوییم «دین، تنها راه پاسخ به گرایشهای بینهایتطلب انسان است» سخنی ارزشی و دینی و اعتقادی نیست؛ بلکه کاملاً واقعبینانه است. «انسانشناسی دینی» نگاهی واقعی، جامع و بدون نقص و خطا به انسان دارد. دین با نگاهی علمی میگوید که انسان، بینهایتطلب است و پاسخ آن نیز در امور مادیِ دنیوی یافت نمیشود. یعنی همه لذتهای این دنیا از جهت کمّی و کیفی محدودند. هم تعداد لذتهای آن محدود است و هم میزان لذت آنها. دقیقاً به همین دلیل است که وقتی انسان در لذتهای محدود مادی و غریزی به دنبال پاسخ به این نیاز بینهایت است، سرخورده میشود.
🔻اما علوم مادیگرا با تحلیلی ناقص و غیر واقعبینانه این ویژگی مهم انسان را نادیده میگیرد. نه به درستی انسان را شناختهاند و نه پاسخ به نیازهای او را به درستی فهمیدهاند. لذا بسیاری از مردم دنیا امروز با چالشهای جدی روحی مواجهاند. چون از درون احساس نیاز شدیدی که ناشی از بینهایتطلبی است میکنند؛ ولی در دنیای پیرامون خود پاسخی برای آن نمییابند. هر چه در لذت های مادی بیشتر دست و پا میزنند، بیشتر حس میکنند که «این چیزی نیست که من میخواستم!»
💠 مثلاً امروز در بسیاری از جوامع، تقریباً ممنوعیت در لذتجویی جنسی را برداشته و به آزادی جنسی رسیدهاند. یعنی همان «لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَة» را که خدای متعال در عالم بهشت وعده داده، در این دنیا جستجو میکنند. اما دیگر برای «محدودیت» ذاتیِ میل جنسی نتوانستهاند کاری بکنند. توضیح آنکه غریزه جنسی انسان لذتی محدود دارد؛ چرا که جسم انسان محدود است؛ اما روح انسان نامحدود طلب. لذا انسان که به شدت به دنبال لذت بی پایان است، وقتی پاسخش را در لذت جنسی مادی جستجو میکند و آن لذت نامحدود را نمییابد، سرخورده و سرگردان میشود. روز به روز تشنهتر و بیتابتر میگردد. مثل تشنهای که در بیابان، سراب میبیند و هر چه میدود تشنهتر میشود.
🔸 لذا نتیجه رویکرد غلط این جوامع، افسردگی و پوچ گرایی و مشکلات روحی و اعصاب ناآرام و در نهایت آمار بالای خودکشی در این جوامع شده است. این نتیجه واقعبین نبودنِ دانش غیردینی است.
❗️توجه: دین هیچگاه نمیگوید که به گرایشهای مادی خود پاسخ ندهیم؛ نخیر! بلکه سخن در این است که پاسخ بینهایتطلبیِ خود را در این گرایشها جستجو نکنیم. در این باره در مطلب بعدی بیشتر خواهیم گفت.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
⚠️ اعتراف بزرگان ادیان مختلف به اعجاز ادبی قرآن کریم
👤 جناب احمد فارس الشدیاق، ادیب بزرگ و اندیشمند و روزنامه نگار لبنانی است که «روزنامه جوائب» را به عنوان اولین روزنامه به زبان عربی منتشر کرد. (قرن نوزدهم میلادی) او ابتدا مسیحی و بر مذهب مارونی بود که پس از تحولاتی به مسیحیت پروتستان گروید و سرانجام به دین اسلام وارد شد.
او از متخصصین و چهرههای پیشرو در ادبیات عرب عصر خودش بود و از جمله کتاب فوق را در نقد و تکمیل و بروزرسانی قاموس های عربی (و به طور خاص القاموس المحیط فیروزآبادی) نگاشته است.
📝 شدیاق در آثار مختلفش به اعجاز بیانی و قوت قرآن اشاره دارد. از جمله در روزنامه جوائب مباحثی در نقد ادبی یک نویسنده ارائه داده است که مدعی بود تحدی قرآن را پاسخ داده است. همچنین در خطبه آغازین، کتاب دیگرش (تصویر بالا) میگوید خداوند قرآن را بر پیامبرش نازل کرد و حکمت و بلاغت و بیان و حجت و برهان داد تا بدین وسیله بر اهل شرک و طغیان و تزویر و بهتان پیروز شود.
از دیگر آثار او در این زمینه، کتابی با موضوع تناقضات اناجیل است.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
❇️ غیبت حضرت عیسی و حضرت حجت علیه السلام
🔅امام صادق علیه السلام، در غیبت حضرت عیسی و غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: «خداوند متعال سه چیز را که در مورد پیغمبران عملی ساخت، در خصوص قائم ما (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز عملی میسازد... غیبتش را چون غیبت عیسی (علیه السلام)...»
👈 غیبت عیسی (علیه السلام) نیز بدینگونه بود: یهود و نصاری گفتند وی کشته شده، ولی خداوند آنها را تکذیب فرمود: «وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ»؛ نساء ،آیه ۱۵۷
💠 غیبت قائم ما (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز چنین است. زیرا امّت اسلام بهواسطهی طولانیشدن غیبتش وجود او را انکار میکنند. بعضی خواهند گفت. هنوز متولّد نشده، و گروهی میگویند: متولّد شده و وفات کرده و طایفهای میگویند: امام یازدهم عقیم بوده...
📚 الغیبه شیخ طوسی ص۱۷۰
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
⚠️ همسویی یا تضاد بین دو وادی دین و سیاست
✍ پیشفرض سخن کسانی که دخالت دین را در امر دنیا (و از جمله حکومت) نفی میکنند، این است که بین دنیا و آخرت رابطۀ تضاد یا تمایز برقرار است و نمیتوان هر دو را با هم دنبال کرد. یک وادی را باید به دین سپرد و دیگری را به حکومت. این معنا در برخی تعابیر صراحتاً آمده است: هر چیز ذات و ماهیت مخصوص به خود را دارد و ذات دین، متفاوت با ذات سیاست است. گویی «سیاست دینى» مانند «چوب آهنى» امرى محال و یافت نشدنى است (ر.ک: عبدالکریم سروش، معنا و مبنای سکولاریزم، مجله کیان، شماره ۲۶ ص۱۱).
💠 البته دنیایی که آنها مشاهده میکنند، و سیاستی که آنها دنبال میکنند، شاید همینطور باشد و نسبت به دین و آخرت دو وادی مجزا یا حتی متقابل باشد؛ اما نکتهای که از آن غفلت شده این است که سیاست ما ذاتاً و ماهیتاً متفاوت از سیاستی است که آنها دنبال میکنند و این از توابع تفسیر متفاوتی است که ما از دنیا ارائه میدهیم.
یعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا؛ آنها فقط از ظاهر زندگی دنیا آگاهی دارند (روم: ۷).
🌍 دنیا در جهانبینی ما در این لذت و سختیهای سطحی و تکراری خلاصه نمیشود. دنیا برای ما معنا دارد. دنیا گذرگاه است؛ میدان مسابقه است؛ محل آزمون و رشد و بروز استعدادهای نهفته است. ما در این دنیا شریک لذتهای حیوانات نیستیم. اسیر فراز و نشیبهای دنیا هم نیستیم؛ بلکه تمام زمین و آسمان در خدمت ماست تا ما را برای بازگشت به دامان پروردگارمان آماده کند.
🌱 دنیای کسانی که آن را پرورشگاه خود میدانند و در صدد رشد و ارتقای وجودی خویشاند، متفاوت از دنیای کسانی است که آن را مقصد خویش قرار دادهاند و تمام سود و لذت خود را از همین دنیا انتظار دارند. انگارۀ «دنیا برای دنیا» در ادبیات قرآنی، با نفی آخرت فرقی ندارد و برآیند آن بیهوده پنداری همین دنیاست.
«آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریدیم، و به سوى ما باز نمىگردید؟» (مؤمنون: ۱۱۵).
💢 سیاستی هم که برای آن اقتدار حاکمان اصالت دارد، ماهیتاً متفاوت از سیاستی است که ابزار هدایت و کمال اجتماعی افراد آن است. انگارۀ «سیاست برای قدرت» در ادبیات قرآنی سیاست فرعونی است و این متفاوت از سیاستی است که «هدایت به نور» هدف آن است.
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ؛ (فرعون) قوم خود را خوار شمرد، در نتیجه از او اطاعت کردند (زخرف: ۵۴).
«خداوند، ولى و سرپرست مؤمنان است؛ آنها را از ظلمتها، به سوى نور بیرون مىبرد؛ و کسانى که کافر شدند، سرپرست آنها طاغوت است؛ آنها را از نور، به سوى ظلمتها بیرون مىبرند» (بقره: ۲۵۷).
📈در نتیجه تفاوت بسیار است؛
دینی که آنها دارند،حتماً باسیاست بیگانه است؛
حکومتی که آنها دارند، بامعنویت بیتناسب است؛
ودنیایی که آنهادنبال میکنند،بادین در تضاد است.
#شبهات_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔸 اعترافات بزرگان ادیان مختلف به اعجاز ادبی قرآن کریم
✍ سموئل مغربی یکی از علمای یهود قرن ششم هجری، علاوه بر دانش دینی در رشته های مختلف ادبیات، تاریخ، پزشکی، هندسه و... نیز وارد بوده است.
او پس از گرویدن به اسلام، کتابی با موضوع ادله حقانیت اسلام (و از جمله بشارات کتب پیشین به ظهور پیامبر «ص») نگاشته است و اظهار اسلام او تأثیر قابل توجهی به دنبال داشت. مثلا موسی بن میمون اندلسی (از علمای سرشناس تاریخ یهود) هنگام پاسخ دادن به بشارات مطرح شده از تورات، به سموئل نظر دارد که البته مستقیما نام نمیبرد.
💢 سموئل مغربی در ابتدای کتاب به سیر مطالعات خود در زمینه های گوناگون پرداخته در این میان توضیح میدهد که: به علت اشتیاق در مطالعه آثار کاتبان و حکایات و کلمات ایشان، به سطح بالایی از بلاغت رسیدم تا اینکه به قرآن رو به رو شدم و با دیدن بیان رسای آن متوجه شدم که این کتاب نمیتواند کلام بشری باشد.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh