برخی از رسوم تشییع زرتشتیان از زبان دوشن گیمن
🔻 دوشن گیمن ایرانشناس معروف بلژیکی در مورد برخی آداب دفن و تشییع زرتشتیان مینویسد:
👈🏻 مرده ابتدا با گمیز یا ادرار گاو و سپس با آب شسته میشود.
👈🏻 عملیات سگدید صورت میگیرد.
👈🏻 انتقال جسد باید در روز صورت گیرد.
👈🏻 تمامی افراد خانواده فرد فوت شده باید حمام کنند و به مدت سه روز گوشت نخورند.
👈🏻 اگر مرده بیشتر از ۱۵ سالش باشد و دارای فرزند پسر نباشد، پسری به نام او به فرزند خواندگی گرفته میشود.
📚 دین ایران باستان، دوشن گیمن، ترجمه رویا منجم، نشر علم، صفحه ۱۴۸ الی ۱۵۰
#ایران_باستان #زرتشت
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ گفت: چرا پسر حضرت نوح علیه السلام از کافرین بود، مگر به دست حضرت نوح علیه السلام تربیت نشده بود؟
🔹مطمئناً اگر قرار بود، صرفاً اگر کسی فرزند پیامبر باشد، قهراً و جبراً مؤمن باشد چنین ایمانی چون جبری است از نظر خدا هیچ ارزشی نمیداشت. و این مسألهای است که بسیاری از والدین در تربیت فرزندانشان به آن بیتوجهی میکنند. امکان ندارد روشی تربیتی ارائه کرد که هر کس براساس آن عمل کند، فرزندش قطعاً انسان صالحی بشود. چنین دیدگاهی فراموش میکند که هر چه باشد فرزند ما انسانی مختار است و آزاد است که خیر را انتخاب کند یا شر را.
🔹ولی این به این معنا نیست که فرزند پیامبر بودن هیچ نقشی در ایمان نداشته باشد و تربیت ما بیتأثیر است. طبیعی است کسی که توسط پیامبر خداوند تربیت شده و نان حلال پیامبر را خورده است، استعداد بیشتری برای ایمان نسبت به کسی دارد که در اثر فعل حرامی نطفهاش بسته شده است، ولی این استعداد صد در صدی نیست. خداوند بالاخره بساط امتحان و ابتلای خود را برای همه بندگانش میچیند و در قضاوت خود تمامی این شرایط را لحاظ خواهد کرد.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ بیت العدل، نشانه دروغ بودن ادعای سرکردگان بهائیت
🔺 یکی از ویژگیهای انبیاء الهی دسترسی به علم غیب بر اساس اجازه خداوند است. این موضوع از ارکان اثبات نبوت انبیاء بوده و مسئلهای است که باب ادعاهای دروغین نبوت را مسدود میسازد و مدعیان را رسوا میکند.
🔸هرچند ادعای علم غیب گاهی در مدعیان دروغین وجود داشته اما همین موضوع تبدیل به پاشنه آشیل آنها شده است.
🔸برای مثال عباس افندی از سرکردگان بهائیت پیشگویی کرده بود که «امر الهی در خاندان ما منقرض نمیشود.» اما شوقی افندی که نوهی دختری و جانشین وی بود، مقطوعالنسل از دنیا رفت و ناچار شدند مسئولیت امور بهائیت را به دست گروهی نُه نفره سپرند که نام آن «بیت العدل» گذاشته شد. این مرکز همچنان در حیفا (در سرزمین های اشغالی) وجود دارد و اینگونه همین مجموعه تبدیل به یک نماد دروغگویی بهائیت تبدیل شده است.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍ هوش، ذکاوت، عقل و شجاعت #حضرت_زینب سلام الله علیها در کلام اهل سنت
👤 بن حجر و ابن اثیر دو تن از علمای نامدار اهلسنت هستند که در مورد حضرت زینب سلام الله علیها بطور هم نظر، اینگونه گفتهاند:
💠 زينب بنت علي بن أبي طالب بن عبد المطلب الهاشمية سبطة رسول الله صلى الله عليه وسلم أمها فاطمة الزهراء قال بن الأثير إنها ولدت في حياة النبي صلى الله عليه وسلم وكانت عاقلة لبيبة جزلة زوجها أبوها بن أخيه عبد الله بن جعفر فولدت له أولادا وكانت مع أخيها لما قتل فحملت إلى دمشق وحضرت عند يزيد بن معاوية وكلامها ليزيد بن معاوية... مشهور يدل على عقل وقوة جنان
📚 الإصابة، ابن حجر، ج ۸ ص ۱۶۷
❇️ زينب دختر على بن أبی طالب بن عبدالمطلب، زنی از بنیهاشم و نوه رسول خدا صلی الله عليه و آله و مادرش فاطمه زهراء [سلام الله عليها] بود. ابن اثير چنين گفته است: او در زمان حيات رسول خدا صلی الله عليه و آله به دنيا آمد و زنی عاقل، خردمند و فصيح بود.
همسرش پسر برادر پدرش، عبدالله بن جعفر بود که از او صاحب چندين فرزند بود و هنگامی که برادرش به شهادت رسيد، به دمشق برده شد و صحبت او با يزيد... دلالت بر عقل و شدت شجاعت او دارد.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍ #حضرت_زینب سلام الله علیها، دانشمندی بدون آموزگار
🔺 یکی از ویژگیهای حضرت زینب که در روایت امام سجاد علیهما السلام ذکر شده است علم و فهم ایشان است که تفاوت آن با دیگران این است که مانند سایر انسانها آموزگاری نداشته است.
🔆 امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت فرمودند:
و أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة
❇️ شکر خدا شما عالمهای هستی که استاد نداشته و فهميدهای هستی که کسی به شما تفهيم نکرده است.
📚 الاحتجاج، ج ۲، ص ۱۱۴
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
افق
✍️ وقتی آنتوان بارا، پژوهشگر مسیحی بعد از ۲۵ سال مطالعه در مورد حضرت زینب سلام الله علیها پژوهش خود را جمعبندی میکند!
🔻 آنتوان بارا نویسنده، پژوهشگر و روزنامهنگار مسیحی در مورد حضرت زینب سلام الله علیها در مقدمهی کتاب "زینب؛ فریاد فرمند" مینویسد:
🔸همه رفتارها و موضعگیریهای بانو زینب (سلام الله علیها) از دوران کودکی تا پایان عمر، چه در سطح خانواده و چه در مبارزات عقیدتی و اجتماعی، همه و همه نمونههایی برجسته از ایثار و فداکاری است، و باید با دقت و تأمل مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد، تا کمالات و شایستگیهای اخلاقی او بر همهی حقجویان آشکار گردد؛ شایستگیهایی که هیچکس هر چند که بخواهد و مشتاق باشد توان رسیدن به آنها را ندارد.
🔸انگیزههای روحی و آگاهی از عظمت و اهمیت نقش ایمان و انگیزه، در مبارزات و جهاد یکی از ویژگیها و ابتکارات عقیله ی بنی هاشم است.
🔸من در طول بیست و پنج سالی که به بررسی و مطالعهی زندگی این بانوی ارجمند اشتغال داشتهام، در تمام دوران زندگی او و همهی اعمال و رفتارش، جز سعی و تلاش برای استقرار حق و عدالت، موردی از اشکال دینی یا قانونی نیافتهام.
🔸از بیست و پنج سال پیش که تأليف این کتاب را آغاز کرده، تا اکنون که مشغول تکمیل آن هستم، پیوسته از خود میپرسم: چرا نگارش این کتاب این همه به طول انجامید؟ آنگاه به خودم جواب میدهم: بررسی همهی ابعاد شخصیت زینب (سلام الله علیها) و احاطه همهی موضعگیریها و نقش سازندهی او در حرکت انقلابی برادرش، از از تواناییهای من بیشتر است، بدین جهت هرچه در ژرفای وجود این بانوی فرزانه و مهربان فرو میروم احساس کوتاهی و تقصیر میکنم، و به نیکی درمییابم که بررسی جوانب روحی، تربیتی، عقیدتی و اخلاقی آن حضرت، مستلزم نگارش کتابهای متعدد است... سیرت و راه و رسم زیبا و عطر آمیز این بانوی بزرگ چنان گسترده و درخشان و بینهایت، و انوار وجودش چنان تابان و درخشنده است که هر پژوهشگر در بررسی شخصیت والای او احساس عجز و ناتوانی میکند...
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ کتاب مقدس (سفر تثنیه): اگر اهالی یک شهر مرتد شدند، تمامی آن چه در آن شهر است حتی حیواناتش را بُکشید و شهر را با غنائم موجود در آن به آتش بکشید!
۱۲- اگر درباره یکی از شهرهایی که یهُوَه خدایت به تو به جهت سکونت میدهد خبر یابی،
۱۳- که بعضی پسران بلّیعال از میان تو بیرون رفته، ساکنان شهر خود را منحرف ساخته، گفتهاند برویم و خدایان غیر را که نشناختهاید، عبادت نماییم،
۱۴- آنگاه تفحص و تجسس نموده، نیکو استفسار نما. و اینک اگر این امر، صحیح و یقین باشد که این رجاست در میان تو معمول شده است،
۱۵- البته ساکنان آن شهر را به دم شمشیر بکُش و آن را با هرچه در آن است و بهایمش را به دم شمشیر هلاک نما.
۱۶- و همه غنیمت آن را درمیان کوچهاش جمع کن و شهر را با تمامی غنیمتش برای یهُوَه خدایت به آتش بالکلّ بسوزان، و آن تا به ابد تلّی خواهد بود و بار دیگر بنا نخواهد شد.
📚 عهد قدیم، سفر تثنیه، فصل ۱۳، فقره ی ۱۲ الی ۱۶
💢 این نمونه ای از مطالب تحریف شده و خلاف منطق انبیاء در تورات است.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
انجیل و لعن کسی که شمشیرش را از خونریزی بازدارد
🔺 در حالی برخی مبلغین مسیحیت مدعی هستند این دین خالی از هر خشونتی است که در جاهای مختلف عهدین صراحتا مطالبی وجود دارد که خلاف این ادعا است.
🔸به عنوان نمونه، در کتاب ارمیا آمده است:
ملعون باد کسی که کار خداوند را با غفلت عمل نماید و ملعون باد کسی که شمشیر خود را از خون باز دارد.
📚 عهد قدیم، سفر ارمیا، فصل ۴۸، فقره ۱۰
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍ شاخصههای شناخت عرفانهای کاذب/حاكميت تفكر التقاطی
🔺 مجموعهاى از نظریات که از گرایشهاى متفاوت و گاه متناقض برگرفته شده، در کنار هم گرد آمده است و چون بنیانها و زیرساختهاى این گرایشها و نظریات، ناهمگون و یا در مقابل هماند به عنوان نمونه، برخى برخاسته از مکاتب انسان محور یا اومانیسم میباشند و برخى دیگر برخاسته از مکاتب "خدامحور"، برخى برگرفته از گرایش مبتنى بر اصالت فرد و برخى برگرفته از گرایشهاى مبتنی بر اصالت جمع، پارهاى برآمده از لیبرالیسم و سکولاریسم، و پارهاى دیگر مبتنى بر "دین محورى" هستند، دارندگان تفکر التقاطى بعضاً به ورطه پلورالیسم و نظریه (همه صدقى ادیان) و اندیشهها در افتادهاند.
📚 مصباح یزدى، محمد تقى، پرسشها و پاسخها، ج ۴، پلورالیسم و آزادی
🔸التقاط گرايی حاد، خصوصيت ويژهای است كه در بین تمامی پدیدآورندگان جريانهای انحرافی و شبه معنویتهای نوپدید قابل مشاهده است. اين جريانها، عقايد و اعمال دينی اديان مختلف را با هم تركيب میكنند و ميان ايمانهای مختلف و حتی ميان ايمان و سكولاريسم، سازگاری ايجاد میكنند. اين تنوع و گوناگونی شديد، آنها را در طيف وسيعی از گروهها، با ساز و كارها و نگرشهای مختلف قرار داده و موجب میشود تا افراد زیادی پدیدآورندهی شبه معنویتها را بپذیرند.
📚 جامعه شناسی دين، ملکوم هميلتون، ترجمه محسن ثلاثی، نشر ثالث، ص ۵۵
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ گفت: چرا باید خداوند بین کسی که در خانوادهای مومن به دنیا آمده و کسی که در خانوادهای بدکار به دنیا آمده است، تفاوت بگذارد؟
🔺گفتم: بله خداوند از تمام انسانها به یک طریق امتحان نمیگیرد و قرار هم نیست از تمامی ما انسانها یک امتحان گرفته شود. کسی که در خانوادهای مومن به دنیا آمده احتمال بیشتری دارد که دیندار و مومن شود و در مقابل کسی که به عنوان مثال در دامن زنی بدکاره رشد میکند، احتمال بیشتری دارد که تربیت درستی پیدا نکرده و گرایشی ناخواسته به گناه داشته باشد. ولی به خاطر داشته باشیم که هر نعمتی که خداوند به انسانها عطا میکند، شمشیری دو دم است که خودمان خیر و شرش را تعیین میکنیم.
🔸کسی که در خانه فساد بزرگ شود اگر کوچکترین گرایشی به ایمان و صلاح از خود نشان دهد شاید بیشتر از نماز شب کسی که در محیط ایمان بزرگ شده از خداوند پاداش بگیرد. به همان ترتیب سقوط و لغزش کسانی که در خانه وحی بزرگ شدهاند، بسیار عمیقتر خواهد بود. تنها کسی که صراحتاً در قرآن کریم، با ذکر نام مورد لعنت قرار گرفته، عموی پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) است که در خانه سلاله حضرت ابراهیم نشو و نما یافته بود. یکی از معلونین تاریخ، جعفر کذاب است که فرزند امام هادی علیهالسلام بود. خداوند کریم خود در قرآن به عنوان نماد ایمان همسر فرعون و به عنوان نماد کفر همسر حضرت لوط و نوح را مثال میزند.
🔸پس عدالت خداوند به معنای آن است که در قضاوت اعمال انسان، تمامی شرایط حاکم بر عمل ما که خارج از اختیار ما بوده است را لحاظ خواهد کرد.
#پرسش_پاسخ
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
@masaf_ofogh
49.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معرفت و محبت یک کشیش (پدرکریستوفر) به #حضرت_زینب سلام الله علیها
🔺 "در جمع اساتید میگفتیم چرا مسلمانان راجع به زنان تأثیرگذار تاریخ اسلام چیزی نمینویسند!"
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ بهائیت، فرزند خلف و نامشروع صوفیه!
🔺 تأثیرپذیری علی محمد باب مؤسس فرقه بهاییت از باورها و رفتار فرقههای صوفیه نشان میدهد که بهائیت چقدر تحت تأثیر این جریان بوده و حتی بر انحرافات آن افزوده است.
🔸 در احوالات علی محمد باب نوشته شده وی در سن ۵ یا ۶ سالگی رسیده بنا بر توصیه بزرگان زمان خودش، در خانقاه صوفیه مشغول تحصیل میشود.
🔸تأثیر پذیری علی محمد باب از فرقه ذکریه در رفتار و مکتوبات او نمایان است. در باب ریاضتکِشیهای جاهلانه محمد علی باب گفتهاند که وی هنگام اقامت در بوشهر، در هوای گرم تابستان از سپیدهدم تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عصر بر بام خانه رو به خورشید وردهایی را همانند دراویش صوفی مسلک میخواند.
🔸همچنین تأویلگرایی و باطنگرایی انحرافی فراوان محمد علی باب را هم حاصل همجواری با فرقههای صوفیه و شاگردی مکتب شیخیه (از فرقههای صوفیه) دانستهاند و این امر به وضوح در مکتوبات او واضح است.
💢 بنابراین حلقههای زنجیروار وابستگی انحرافات فرق اینبار در بین صوفیه و بهائیت مشهود است و باطل گاهی از عنوانی به عنوان دیگر و از شکلی به شکل دیگر نمایان میشود.
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قانون حجاب یا قانون پوشش
⁉️ آیا آنچه در کشور داریم قانون حجاب است یا قانون پوشش؟
⁉️ آیا این قانون پوشش که یک پزشک را که از قشر مرفه محسوب میشود به درجهای از استیصال!!! رسانده که جوان فقیر بسیجی را آنقدر کتک بزند تا بمیرد، همین اکنون در همه دنیا برداشته شده است؟
#برهنگی_اجباری
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
✍️ بهائیت و غیر انسان دانستن مخالفین خود
🔻میرزا حسینعلی نوری ملقب به بهاء الله در موارد متعددی مخالفین خود را حیوان معرفی کرده است.
1️⃣ کذلک کان امر الغلام بین هولاء الانعام فی هذا السجن...
📚 آثار قلم اعلی، ج ۳، ص ۲۰۵، ناشر: موسسه معارف بهائی، ۱۳۸۱ خورشیدی
2️⃣ و انه یا ملا المشرکین لول تفتخرون بابقاء اسمکم بین الدواب او ذکرکم بین الانعام فافتخروا لان شانکم هذا و شان الذینهم یتبعونکم من دون بینة و لا کتاب عز عظیم.
📚 آثار قلم اعلی، ج ۲، ص ۴۵۲، ناشر: موسسه معارف بهائی، ۱۳۸۱ خورشیدی
3️⃣ و الیوم به نص نقطه ی بیان نفوسی که از این امر بدیع معرضند از رداء اسمیه و وصفیه محروم و کل از بهائم بین یدی الله محشور...
📚 نوری، میرزا حسینعلی (ملقب به بهاء الله) (متوفای ۱۴۰۹ هـ)، کتاب بدیع در جواب اسئلهی قاضی، ص ۲۱۳
4️⃣ الیوم هر نفسی بر احدی از معرضین من اعلاهم او من ادناهم ذکر انسانیت نماید از جمیع فیوضات رحمانی محروم است تا چه رسد که بخواهد از برای آن نفوس اثبات رتبه و مقام نماید...
📚 نوری، میرزا حسینعلی (ملقب به بهاء الله) (متوفای ۱۳۰۹ هـ)، کتاب بدیع در جواب اسئله قاضی، ص ۱۴۰
5️⃣ و معرض بالله چون توقف نمود و از صراط لغزید در همان حین هیکلش از قمیص انسانی خارج و به جلود بهائم ظاهر و مشهود گشت فسبحان من یبدل الوجود کیف یشاء و یقدر...
📚 نوری، میرزا حسینعلی (ملقب به بهاء الله) (متوفای ۱۳۰۹ هـ)، کتاب بدیع در جواب اسئلهی قاضی، ص ۱۱۰
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh