🌹روایتی جالب از امیرالمومنین علیه السلام🌹
يستَدَلَّ عَلَي ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضييعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقديمِ الاَراذِلِ وَ تَاخيرِ الاَفاضِل
#ترجمه: چهار چيز باعث شکست دولت ها می شود: ضايع کردن اصول (مسائل مهم و اساسی) و سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت) و و به کار گماردن آدم هاي پست و کنار گذاردن انسان های فاضل
📚 غرر الحکم، ص 342
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
🎥 #کلیپ
🕋 اثبات ولادت #امیرالمومنین علیه السلام در #کعبه
📖 بر اساس کتب #اهل_سنت
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
💠سنت های اقوام در نوروز💠
🔰#آذری ها
👈 «تکم» آذریها
◀️ هدیه دادن برای نوروز یا به ترکی بایرام آیئی (ماه عید) هنوز در بین اقوام ترک و آذریزبان رایج است. رسم «تکم و تکمچی» در میان این قوم در اصل همان نوروزخوانی و نوید آمدن بهار با شعرخوانی است. «تکم» عروسکى است که تکمچىها به دست مىگیرند و با تکان دادن آن، تصنیفهاى بهارى و نوروزى مىخوانند. به عقیده برخی از محققین، حاجی فیروز نیز از همین نوروزیخوانی گرفتهشده است.
پهن کردن سفرهای به نام «سفره عید» یا «سفره خوراکی» برای پذیرایی از میهمانان و همینطور به عنوان سفره هفت سین نیز یکی از آداب برگزاری نوروز در شهرها و روستاهای آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل است؛ سفرهای که شامل تنقلاتی از قبیل نخود، کشمش، مغز بادام و گردو، خرما، انجیر، انار، سیب، انگور سرخ، شیرینی کوکه و حلوای خانگی میشود.
همچنین چند روز مانده به نوروز، خانواده عروسِ تازه ازدواج کرده، هدایایی به عروس و داماد بهعنوان هدایای اولین عید مشترکشان میدهند. این رسم در بین اقوام کرد و گیلک نیز رایج است.
#قومیت_ها
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅@masaf_ofogh
💠سنت های اقوام در نوروز💠
🔰#لر ها
👈 گردیله
زنان لرستانی در ایام پایان سال بهخصوص در هفته پایانی مانده به نوروز اقدام به خانهتکانی (گردیله) میکنند، «گردیله» به معنای گردگیری است و در آن دختران و بانوان هر خانه با کمک همسایگان فرشها و سایر وسایل را تمیز کرده و خانه را سامانی دوباره میبخشند.
👈 شوالفه
«شوالفه» به معنی شب عرفه، عصر یک روز پیش از شب عید در خرمآباد است. در این شب مراسمی مانند شب جمعه آخر سال برگزار میکنند که برای شادی ارواح است و با دادن غذا به فقیران و خیرات موجبات رضایت و خشنودی رفتگان را فراهم میکنند. مردم همچنین با خواندن فاتحه و خواندن دعا برای آنان طلب آمرزش میکنند. عشایر بختیاری نیز با تحویل سال حرکت به سمت مکانی سبزتر را شروع و سیاه چادر خود را در آنجا برپا میکنند.
همچنین در این روزها زنان خانواده به نیت تندرستی هر یک از افراد خانه دانههای خوراکی (دانه گندم، کنجد، جو، عدس، ماش و...) را در ظرفی خیس میکنند تا جوانهزده و سبز شوند که از آن به نام سبزه عید یاد میشود.
#قومیت_ها
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅@masaf_ofogh
💯 ما ایرانی ها جدای از این که پیرو چه دین و مذهب و یا از چه قومیتی باشیم، وطنمان برایمان مهم است.
✅ در این کشور مسلمان از زرتشتی، ارمنی از مسلمان، شیعه از سنی و آذری از کرد و کرد از آذری، بختیاری از عرب و عرب از بختیاری، بلوچ از گیلک و گیلک از بلوچ و هر قومی و مذهبی از هموطنش دفاع میکند.
🇮🇷اینجا ایران است🇮🇷
ما ایرانی ها با هر رنگ و نژاد و زبان و اعتقادی مقابل این خوی #ایرانی_کشی صهیونیست ها ایستاده ایم و به وقتش درس عبرتی دیگر برای دشمنان ایران در تاریخ ثبت خواهیم کرد
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
💠علمای #شیعه و #عید_نوروز💠
💠علامه حلّی رحمه الله:
✅ويستحب الغسل ليلة الفطر... ويوم النيروز للفرس
#ترجمه: غسل شب عيد فطر و... و نوروز مستحب است.
📚منتهى المطلب، جمال الدين أبى منصور الحسن بن يوسف بن علي المطهر الحلي،ج1،ص130
💠صاحب جواهر رحمه الله:
✅و أما غسل يوم النيروز فعلي المشهور بين المتأخرين بل لم أعثر علي مخالف فيه
#ترجمه: غسل روز عيد نوروز مستحب است و اين مشهور بين متأخرين است، بلكه مخالفی هم ندارد.
📚جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام، الشيخ محمد حسن النجفي،ج5،ص41
💠نظر برخی از مراجع حال حاضر شیعه در خصوص #عید_نوروز💠
🔰آیت الله العظمی خامنه ای
⁉️ #پرسش: نظر حضرتعالی راجع به عید نوروز چیست؟ آیا همانند عیدهایی که مسلمانان آنها را جدی میگیرند مثل عید فطر و قربان، از نظر شرعی ثابت شده است یا اینکه فقط روز مبارکی محسوب میشود مثل روز جمعه و مناسبتهای دیگر؟
✅ #پاسخ: هرچند نصّ معتبری مبنی بر اینکه عید نوروز از اعیاد دینی یا ایام مبارک شرعی باشد، وارد نشده است، ولی جشن گرفتن و دید و بازدید در آن روز، اشکال ندارد، بلکه از این جهت که صله رحم میباشد مستحسن است.
📚 اجوبة الاستفتائات، سوال ۱۴۶۶
🔰آيت الله العظمی سيستانی
⁉️ #پرسش: آيا عيد نوروز را معتبر دانستن، بدعت در دين است؟
✅ #پاسخ: خير، بدعت نيست.
📚استفتاءات للسيد السيستاني، ص 413
🔰 آیت الله العظمی وحید خراسانی
✅ از مواردى كه از اغسال مستحبه ذکر شده ... ۳ ـ غسل روز عيد نوروز
📚 بر اساس سایت معظم له مسأله ۶۵۱
🔰 آیت الله العظمی شبیری زنجانی
⁉️ #پرسش: گروهی از مذهبی ها بر این باورند که نباید با آیینی مثل نوروز همراهی کرد چرا که تصریحی در این باره در روایات وجود ندارد و بهتر است که به جای آن بیشتر به اعیاد اسلامی توجه شود. نظر حضرتعالی چیست؟
✅#پاسخ: درباره نوروز هم روایاتی داریم و مصادف بودن این روز با روز عید غدیرخم هم مطرح شده و ممکن است تکریم نوروز نیز از این جنبه دارای اهمیت بوده باشد. می شود رجاءً به همین روایات هم عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل می شود.
📚سایت معظم له کد 205084
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
💠رفع گرفتاری با #توسل به #حضرت_زینب سلام الله علیها💠
◀️#ترجمه: در کتاب شيخ عبدالرحمن اجهوری (از علمای #اهل_سنت) که نامش مشارق الانوار است خواندم که [نوشته بود]: در سال هزار و صد و هفتاد برايم گرفتاری شديدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود. به مقام سیده زينب توجه کردم و اين قصيده را سرودم، به برکت آن قصيده سختی از من برداشته شد.
📚 الشبلنجي، مؤمن بن حسن، نور الابصار، ص382-383
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
⭕️ جایگان #زنان در #ایران_باستان
◀️ زرتشتی پژوه برجسته هاشم رضی اشعاری از شاهنامه آورده که فردوسی از زبان افراسیاب نقل کرده و توضیح میدهد:
👈 برخی این ابیات را از فردوسی نمیدانند اما این ابیات از لحاظ معنی مانند متون پهلوی و بندهش هستند...
پس پرده ی هر که دختر بود
اگر تاجدار است، بد اختر بود
چو زن زاد دختر، دهیدش به گرگ
که نامش ضعیف است و ننگش بزرگ
زن و اژدها هردو در خاک به
جهان پاک از این هردو ناپاک به
📚 دانشنامه ایران باستان، ج ۲، ص ۶۸۷
🌺حال این دیدگاه راجع به زنان را مقایسه کنید با دیدگاه اسلام که کوثر (خیر کثیر) را در ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها که یک خانم است، میداند.
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
💠سنت های اقوام در نوروز💠
🔰#گیلک ها
👈 عروس گولی
در گیلان، در شهرها و روستاهایی که امامزاده و زیارتگاه وجود دارد، بسیاری از مردم برای تحویل سال به آنجا میروند. از مراسم مهم نوروز در گیلان میتوان به «نوروز خوانی» اشاره کرد که هماکنون نیز کم و بیش رواج دارد. برای این کار، گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه میافتند و اشعاری میخوانند. گیلکیها آئینهایی از جمله رسوم «عروس گولی» و «شالاندازان» را نیز برگزار میکردند؛ نمایشی کمدی موزیکال و از بازیهای آیینی بومی گیلان که سالها درنیمه دوم اسفند ماه در استقبال از نوروز اجرا میشد اما امروزه به فراموشی سپرده شده است.
👈 قیچی و هفت سین
در سفره هفت سین مناطقی مثل ماسال «قیچی» از لوازم سفره است چون در میان تالشها رسم است که هرکس به عید دیدنی میرود، باید مقداری از سبزه سفره عید را بچیند.
در بین گیلکها رسم است که خانواده عزادار سفره عیدی پهن نکند، شیرینی نگذارد و از مهمانان خود با خرما و چای پذیرایی کند.
#قومیت_ها
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅@masaf_ofogh
⭕️ مولوی #عبدالحمید اسماعیل زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان، در پیامی در خصوص سیل گلستان و آق قلا گفته اند مردم توبه و استغفار کنند.
◀️ ایشان در خصوص زلزله های غرب کشور نیز سخنان مشابهی داشتند که با واکنش های متعددی از جانب مردم آن منطقه بویژه #اهل_سنت روبرو شد.
👈 علت واکنش ها برداشت گناهکار بودن مردم آسیب دیده از کلام ایشان بوده است.
✅ چه خوب است در هنگام چنین اتفاق هایی تا میتوانیم در هر زمینه ای به کمک آسیب دیدگان بشتابیم و با سخنان خود نمک بر زخم های آنان نپاشیم.
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
💠سنت های اقوام در نوروز💠
🔰#بلوچ ها
👈 لیکوخوانی
«جشن بهارگاهی» از جمله مراسم در بلوچستان است که اغلب افراد از جمله عشایر و کوچنشینان بلوچ نیز به برگزاری آن پایبند هستند. این آیین در بلوچستان بیشتر به صورت گروهی و با نظم خاصی انجام میشود و با توجه به اینکه قوم بلوچ از قبیلهها و طایفههای زیادی تشکیل شده، هر یک از آنها با دعوت بزرگان قوم به برنامهریزی این جشنهایی که اجدادشان آنان را مهمترین مراسم قوم بلوچ میدانند، مشغول میشوند.
👈 سرمه سایی
رسم دیگری که در بلوچستان به صورت مشترک در منطقه سر حد و مکران برگزار میشود، مراسم «سرمهسایی» است. در قدیم زنان بلوچ سنگ سرمه را روی سنگی که وسط آن گود بود میسائیدند و آن را برای استفاده در طول سال آماده و در سرمهدان نگهداری میکردند و روز اول بهار و لحظه تحویل سال به دختران خود به عنوان عیدی نوروزی هدیه میدادند.
#قومیت_ها
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅@masaf_ofogh
⭕️ عادل الکلبانی، امام جماعت سابق مسجد الحرام به اشتباه خود در تکفیر شیعه اعتراف کرد.
◀️ ایشان اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده است که با خواندن کتاب «تكفير أهل الشهادتين – موانعه ومناطاته» که نوشته وهابی دیگر به نام «حاتم العونی» است، متوجه اشتباه خود شده است!
👈 حال چند سوال:
1⃣ چه کسی باید پاسخگوی خون های ریخته شده شیعیان مظلوم به دست کسانی باشد که اینگونه فتاوا را ملاک کار خود قرارداده بودند⁉️
2⃣ آیا تنها با یک مصاحبه و اعتراف جنایاتی که بر اساس سخنان این دست علمای وهابی در حمله به مناطق مختلف صورت گرفته است کافی است⁉️
3⃣ آیا آیات قرآن و روایات پیامبر صلی الله علیه وآله برای پی بردن به اشتباه تکفیر مسلمین کافی نبود و باید حتما مطالب یک وهابی دیگر را میخواندند تا به اشتباه خود پی ببرند⁉️
#وهابیت #وهابی #تکفیر
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
📖 پی دی اف کتاب «تكفير أهل الشهادتين – موانعه ومناطاته» نوشته (حاتم العونی) که باعث شد امام جماعت سابق مسجد الحرام دست از تکفیر علمای شیعه بردارد.
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
💠سنت های اقوام در نوروز💠
🔰#کرد ها
👈 میر نوروزی
«میر نوروزی» نمایشی کمدی است که فردی برای فرمانداری در ایام نوروز انتخاب می شد و باید زمام امور را در این مدت در دست میگرفت که امروزه تنها در چند روستای مهاباد برگزار میشود. با این حال ما در ایام نوروز و قبل از آن افرادی را با لباسهای سرخ و چهره سیاه شده میبینیم که تحت عنوان «حاجی فیروز» مردم را شاد و سرگرم میکنند. این میتواند همان بازمانده شوخیهای میر نوروزی باشد که با روش دیگری در ایام نوروز به اجرا درمیآید.
👈 کوسه گردی
در مراسم «کوسهگردی» روستاییان با راه انداختن دستهای که ماسکهای خندهدار پوشیدهاند، کوسه و عروسش را بدرقه میکردند. آنها درحالیکه شعر میخواندند، به در خانهها میرفتند و نوید آغاز بهار را میدادند و هدیه میگرفتند.
#قومیت_ها
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅@masaf_ofogh
⭕️ افشاگری نشریه هسبریس مغرب در خصوص اختلافات داخلی بین داعشی ها و طرح ترور ابوبکر البغدادی توسط بیعت کنندگان با او
◀️ نشریه هسبریس مغرب از زبان محمد أغدون از اعضای سابق داعش نوشت:
داعشیهای مغرب برای کودتا علیه ابوبکر البغدادی طرحریزی کرده بودند اما طرح آنها شکست خورد و هنوز مشخص نیست که البغدادی زنده است یا مرده و دیدن البغدادی برای همه ممکن نیست.
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅@masaf_ofogh
💠 #امام_موسی_کاظم علیه السلام در کلام #اهل_سنت
◀️ احمد بن يوسف قرمانی می نويسد:
هو الامام الكبير القدر، الأوحد، الحجة، الساهر ليله قائما، القاطع نهاره صائما، المسمي لفرط حلمه وتجاوزه عن المعتدين کاظما. هوالمعروف عند أهل العراق بباب الحوائج، لأنه ما خاب المتوسل به في قضاء حجاة قط.
#ترجمه: او امامی بلند مرتبه و يگانه و حجت بود. در شبهايش ايستاده بود (کنايه از عبادت) و در روز ها قاطع و روزه دار بود . به خاطر کثرت حلمش و گذشت از کسانی که به او تعدی کرده اند #کاظم ناميده شد. و او نزد مردم عراق به #باب_الحوائج مشهور بود چرا که هر کسی در بر آورده شدن حاجاتش به او متوسل می شد به دست می آورد.
📚 أخبار الدول و آثار الأول في التاريخ، ج 1 ص 337
✅ @masaf_ofogh
💠دیدگاه بزرگان #اهل_سنت، پیرامون شخصیت #امام_موسی_کاظم علیه السلام💠
👈 دیدگاه «محمد بن ادریس شافعی»:
◀️ «وكان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب»
#ترجمه شافعي مي گفت : قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است.
📚 أمالي ابن سمعون ، ج 1 ، ص125
👈 دیدگاه «ابن جوزی»:
◀️ «كان يدعى العبد الصالح لأجل عبادته واجتهاده وقيامه بالليل وكان كريما حليما إذا بلغه عن رجل أنه يؤذيه بعث إليه بمال.»
#ترجمه به خاطر عبادت و کوشش و شب زنده داري به عبد صالح ناميده شد. او فردي کريم و حليمي بود و هنگامي که با خبر مي شد که فردي ايشان را اذيت کرده است، براي وي مالي را مي فرستاد.
📚 صفة الصفوة، ج 2 ص 184
👈 دیدگاه «ذهبی»:
◀️ «وقد كان موسى من أجواد الحكماء ومن العباد الأتقياء وله مشهد معروف ببغداد.»
#ترجمه و موسي بن جعفر از سخاوتمند ترين حکماء و از عبادت کنندگان پرهيزگار بود و محل شهادت او در بغداد معروف است.
📚 ميزان الاعتدال في نقد الرجال، ج 6 ، ص 539
👈 دیدگاه «ابن صباغ مالکی»:
◀️ «وهو المعروف عند أهل العراق بباب الحوائج إلى اللَّه ، وذلك لنجح قضاء حوائج المسلمين ونيل مطالبهم وبلوغ مآربهم وحصول مقاصدهم.»
#ترجمه و او نزد اهالي عراق به باب حوائج الي الله معروف بود چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسيدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نيازمندي آنان و رسيدن به مقاصد آنان نتيجه حاصل مي شد.
📚 الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج 2 ص 932
👈 دیدگاه «ابا علی خلال»:
◀️ «ما اهمّني امر، فقصدت قبر موسي بن جعفر (عليه السلام) . فتوسلت به إلا سهل الله لي ما احب.»
#ترجمه هيچ مشکلي پيش نيامد مگر اين که به موسي بن جعفر (عليه السلام) توسل کردم وخداوند هماني را که دوست داشتم به من داد.
📚 تاريخ بغداد، ج 1 ص 120
👈 دیدگاه «عبدالباقی العمری»:
◀️ «لذو استجر متوسلا ان ضاق امرک او تعسر، بأبي الرضا جدالجواد محمد موسي بن جعفر.»
#ترجمه اگر کارت تنگ يا مشکل شد، به پدر امام رضا و جد محمد جواد، موسي بن جعفر عليهالسلام توسل کن.
📚 الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي، ص 98
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
#ترجمه: و از عموهای پیامبر (صلی الله علیه وآله) کسی اسلام نیاورد مگر حمزه و عباس و ابو طالب و ابو لهب اسلام را درک کردند و اسلام نیاوردند و اهل بیت معتقدند که #ابو_طالب مسلمان از دنیا رفته است.
📚 جامع الأصول (تتمة)،ج12،ص109
◀️ بیشتر #اهل_سنت در حالی #حضرت_ابوطالب (پدر اميرالمؤمنين علیه السلام) را کافر میدانند که تصریح کرده اند اهل بیت علیهم السلام ایشان را مسلمان میدانسته اند.
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
💠 دین #پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از #بعثت چه بوده است⁉️
گروهی از انديشمندان معتقدند پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از ابتدای امر بر اساس شریعت خودش عمل می کرد و تا هنگامه بعثت، مأمور به ابلاغ نبود بلکه صرفاً آنها را دریافت و خود مأمور بود آنچه بدو مي رسيد عمل کند. شيخ طوسي و علامه مجلسي (رحمة الله عليهما) نمونه هايي از عالمان اماميه اند که از اين نظريه طرفداري کردند.
◀️ شیخ طوسی (رحمة الله علیه) در این باره می نویسد:
فصل: في أنّه عليه السّلام هل كان متعبّدا بشريعة ...
#ترجمه: فصلی درباره اینکه آیا پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) متعبد به شریعت انبیاء پیشبن بود یا نه؟ (مطلب درست) نزد ما آن است که آنحضرت قبل از نبوت و بعد از آن، به هیچ یک از شریعتهای انبیاء پیشین (علیهم السلام) متعبد نبود و هر آنچه بدان تعبد داشت، شریعت خودش بود.
📚 الطوسی، العدة في أصول الفقه، ج 2 ص 590
◀️ سخن علامه مجلسی (رحمة الله علیه) این است:
فاعلم أن الذي ظهر لي من الأخبار المعتبرة...
#ترجمه: بدان، از روایات گوناگون چنین برایم ثابت شده که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) پیش از بعثت، از همان زمان که خداوند متعال در ابتدای سنین، عقل او را کامل گرداند، نبوت داشت ... سپس بعد از چهل سال به مقام رسالت نایل شد و قرآن بر او نازل گشت و مأمور به تبلیغ گشت و پیش از آن انواع عبادات را انجام می داد (این عبادات) یا همان بودند که آنحضرت بعد از رسالت به مردم رساند، این وجه اظهر است. یا به نحو دیگر.
📚 بحار الأنوار، ج 18 ص 278
اين گروه براي اثبات مدعايشان دلايل گوناگوني آوردند، از جمله آنکه می گویند رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نسبت به دیگر انبیاء (علیهم السلام) برتری دارد، به همین جهت، نمی تواند در برهه ای از زندگی تابع شریعت یکی از آنها بوده باشد، پس باید همیشه تابع شریعت خودش بوده باشد و این مقتضی نبوت آنحضرت پیش از رسالت است.
◀️ شیخ طوسی(رحمه الله) :
ثبت بالإجماع من أنّه عليه السّلام أفضل من سائر الأنبياء...
#ترجمه: اجماع بر آن است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) از دیگر انبیاء (علیهم السلام) برتر است و جایز نیست به فردی که از رتبه بالاتر برخوردار است دستور داده شود تا از پایین تر از خود تبعیت کند.
📚 الطوسی، العدة في أصول الفقه، ج 2 ص 591
آنها همچنین به يک روايت از کافي کليني (رحمة الله عليه) استناد مي کنند، در اين روايت، امام (عليه السلام) با استناد به آيه"إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آَتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا" (30/مريم) بر نبوت حضرت عيسي (عليه السلام) در دوران کودکي استدلال مي کند. حال که چنين است، پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) هم به طور حتم در ايام طفوليت مقام نبوت را حائز بود زيرا (علاوه بر آنکه آنحضرت بر همه پيامبران از جمله عيسي (عليه السلام) برتري دارد) مطابق روايات فراوان، هر آنچه را که خداوند بزرگ به انبياء پيشين (علیهم السلام) عنايت کرد، به پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) هم عطا نمود.
◀️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه) پس از بیان روایت فوق می گوید:
وقد ورد في أخبار كثيرة أن الله لم يعط نبيا فضيلة ولا كرامة...
#ترجمه: در روایات فراوان آمده است خداوند متعال هیچ فضیلت و کرامتی را به انبیاء گذشته (علیهم السلام) نداد مگر آنکه همان را به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) هم داده است، حال چگونه جایز است که عیسی (علیه السلام) در کودکی مقام نبوت را دارا باشد و پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) تا سنین چهل سالگی این مقام را نداشته باشد؟
📚 بحار الأنوار، ج 18 ص 278
👈 #سوال:
مطابق دیدگاه اخیر، باید پذیرفت پیش از بعثت هم بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وحی می شد زیرا عمل نمودن به شریعتی نو (اسلام) مستلزم دریافت وحی از سوی خداوند متعال است، این در حالی است که بر پایه گزارشات موجود، نخستین وحی بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آیات ابتدایی سوره علق بود که به داستان بعثت آنحضرت اشاره دارد. بنا
بر این؛ قول به نزول وحی تا پیش از واقعه بعثت با مشکل مواجه است.
👈 #پاسخ:
وحی بعد از بعثت به وحی رِسالی و ابلاغی نظر دارد و این منافاتی ندارد که پیش از بعثت هم بر آنحضرت وحی (غیر رسالی) شده باشد، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) پیش از بعثت، آموزه های وحیانی را از عالم بالا دریافت می کرد و خود مأمور به انجام آن بود تا هنگامه بعثت (27 رجب) و با نزول آیات نخستین سوره علق، رسماً به رسالت بر انگیخته شد.
◀️ عبارت علامه مجلسی (رحمة الله علیه) :
أنه (صلى الله عليه وآله)كان قبل بعثته نبيا...
#ترجمه: پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) پیش از بعثت، مقام نبوت را دارا بود ... سپس بعد از چهل سال به مقام رسالت نایل شد و قرآن بر او نازل گشت و مأمور به تبلیغ گشت.
📚 بحار الأنوار، ج 18 ص 278
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh