🔹 احمد اکبرپور: / لالایی ها مغفول مانده اند
🔸 این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با ایسنا، درباره ضرورت حفظ لالایی ها اظهار کرد: لالایی ها ماجرای جالبی دارند و حفظ شان مهم است، زیرا تنها ادبیاتی هستند که خالق آن ها صرفا زنان هستند. برخی می گویند صدای زنان ما در ادبیات فولکلور کمتر شنیده شده و از طرفی افسانه های بین زنان و مردها مشترک است. لالایی مختص زنان است و همه خالقان آن زنان هستند. لالایی کمک می کند تا بدانیم این طور نبوده که صدای زنان را در فولکلور و فرهنگ مان نشنویم.
🔸 او در ادامه گفت: خیلی مهم است که بتوانیم صدای زنان را حفظ کنیم؛ صدایی که در جاهای دیگر مردانه به نظر می رسد. لالایی ها شامل آرزوها، مشکلات و غم و اندوه زنان هستند که برای بچه ها سروده شده و ریتم خاصی دارند. لالایی ها کارکرد دوگانه ای دارند یعنی هم ارتباط مادر و کودک را حفظ می کرده و کمک می کرده اند بچه آرام بگیرد و هم زنان مسائل خود را بیان می کردند. یکی از اهمیت های لالایی ها این است که آن ها صدای زنان در دوره های مختلف هستند.
🔸 اکبرپور همچنین گفت: کارِ تحقیقی ای که سیما بینا در زمینه لالایی ها انجام داده، کار خوبی بوده که لالایی های مناطق مختلف را جمع آوری و حفظ کرده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز یک مجموعه از لالایی های زنان ایرانی درآورده است. اما این ها کافی نیست و کاوش عمیق تری در این زمینه لازم و واجب است.
🔸 او درباره انتقال لالایی ها به نسل های بعد، اظهار کرد: ابتدا لازم است مادران جدید لالایی های قدیمی را بشنوند و درباره کارکردهای لالایی ها بدانند. این که لالایی ها کارکردی چندبعدی دارند و مفهوم لالایی ها خیلی عمیق است، مثلا لالا لالا گل هرروزه من/ لالا لالا نماز و روزه من . همچنین گاه مفاهیم شعری عمیق در این لالایی ها دیده می شود.
🔸 این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان این که خواندن لالایی ها و یا کتاب برای کودکان تأثیر مضاعفی برای آن ها دارد، خاطرنشان کرد: بین این که کتاب را به دست کودکان بدهیم تا بخوانند و این که خودمان برای کودک کتاب بخوانیم تفاوت وجود دارد، اگر ما برای آن ها کتاب بخوانیم یک رابطه عاطفی عمیق بین ما و بچه ها ایجاد می شود که هم قد و قواره ارزش ادبی این آثار تأثیرگذار است. اگر تأثیرات این شکلی لالایی ها را در نظر بگیریم خود جامعه به سمت لالایی ها و افسانه ها می آید و برای حفظ آن ها تلاش می کند.
🔸 او درباره کمرنگ شدن اهمیت لالایی ها هم گفت: در دوران گذار اتفاقات این چنینی می افتد. در غرب هم این اتفاق درباره افسانه های شان افتاده و در دوران انقلاب صنعتی جامعه غربی می گوید ما با علم مواجه هستیم و افسانه ها کارکردی ندارد. اما دکتر برونو بتلهایم کتابی با عنوان افسون و کاربردهای آن می نویسد و این ذهنیت غرب را عوض می کند و می گوید نسبت به گذشته الان بیشتر به این افسانه ها احتیاج داریم. حالا این اتفاق برای ما افتاده و ما بیشتر به افسانه ها و کارکردهایش نیاز داریم.
🔸 اکبرپور در ادامه تأکید کرد: فکر می کنم جامعه ما در دوران گذار است و به همین دلیل فکر می کنیم لالایی ها و افسانه ها کارکرد خود را در طول زمان از دست داده اند و کاملا هم طبیعی است که جامعه ای در دوره 50 ساله حس کند این طور است. اما زمانی که تأثیرات روان شناسی و ارتباطات این لالایی ها را می بینیم، متوجه می شویم واقعا این طور نیست. لالایی ها دکور تاریخی نیستند و کارکرد دارند. همان طور که افسانه ها در غرب دوباره بازیابی می شود ما نیز باید به دنبال بازیابی لالایی ها و افسانه های مان برویم زیرا آن ها به ارتباط عاطفی ما با بچه های نسل جدید کمک می کنند.
🔸 او همچنین درباره تولید لالایی های جدید اظهار کرد: از دید من، شاعران ما می توانند با پرداختن به لالایی ها به شعر تنوع بهتری ببخشند و در عین حال لالایی ها حالت کاربردی تری داشته باشند. تولید لالایی جدید می تواند برای شاعران ما پیشنهاد فوق العاده ای باشد تا بتوانیم لالایی های متناسب با دوران خودمان خلق کنیم. این اتفاق خوبی است که شاعران ما حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع نشان دهند و به این سمت بروند که به این بخش غنای بهتری ببخشند. همان طور که برای شعر اتفاقاتی رخ می دهد و نیما و شاملو می آیند.
🔸 احمد اکبرپور در پایان درباره وظایف نهادهای فرهنگی برای حفظ لالایی ها بیان کرد: تمام نهادهای فرهنگی از جمله کانون کارهای خوبی در این زمینه انجام داده اند، اما می شود کارهای بهتر و عمیق تری کرد. البته همان کارهایی که کرده اند جای سپاس دارد. کاش نهادهایی مانند ارشاد و حوزه هنری نسبت به لالایی ها توجه داشته باشند، زیرا لالایی ها غیر از جنبه های ادبی، روح عاطفی یک نسل و روح عاطفی مادرانه هستند که باید آن ها را تقویت کرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، نماهنگ جدید «قاب آه» با صدای محمد معتمدی از سوی مرکز موسیقی صداوسیما انتشار یافت
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
Meysam Ebrahimi _ Mashke Bi Ab (320).mp3
8.24M
🎵 دانلود آهنگ
🔸 « مشک بی آب »
🎙 خواننده: میثم ابراهیمی
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پاسخ مشترک مداحان به توهین کنندگان روضه ها
🔸 مدتی قبل یکی از مسئولین در اظهاراتی عجیب، با اشاره به محافل روضه و جلسات عزاداری در کشور، آن را باعث افسردگی دانست.
🔸 این سخنان با واکنش شدید از سوی جامعه مذهبی و هیئت ها مواجه شد.
با آغاز ماه محرم جمعی از مداحان در یک مداحی مشترک به این سخنان پاسخ داده اند.
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
🔹 "تصمیم گرفتم که بازنشسته شوم و خانوادهام را داشته باشم"
🔸 نیکی میناژ خواننده، ترانه سرا و بازیگر آمریکایی به دلیلِ آنچه خود تشکیلِ خانواده عنوان کرده است، از دنیای موسیقی خداحافظی کرد.
🔸 این رپر سرشناسِ ۳۶ ساله روز گذشته در توئیتی اعلام کرد به دلیل اینکه قصد تشکیل خانواده دارد،خودش را بازنشسته کرده و از دنیای خوانندگی و رپ خداحافظی کرده است. او در این باره نوشته: «تصمیم گرفتم که بازنشسته شوم و خانوادهام را داشته باشم.»
🔸 «نیکی میناژ» اولین هنرمند زنی بود که در لیست شبکه امتیوی (برای جذابترین خوانندگان هیپ هاپ) قرار گرفت. نیویورک تایمز در خصوص میناژ گرفتهاست که او تأثیرگذارترین رپر زن در تمام زمانهاست، همچنین مجلات مهمی مثل بیلبورد، کمپلکس و فوربس به او لقب برترین رپر زن تاریخ را دادهاند.
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
Karbala royame.mp3
8.5M
🎵 دانلود آهنگ
🔸 « کربلا رویامه »
🎙 خواننده: فرهاد فرامرزی
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 مکن ای صبح طلوع " به رهبری و آهنگساز: استاد "لوریس چکناواریان" و با اجرای ارکستر سمفونیک البرز و گروه کر فیلارمونیک ایران
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
🔹 خواننده تیتراژ سریال تلویزیونی «بانوی سردار» ضمن اشاره به نحوه حضورش در این مجموعه داستانی، بیبی مریم بختیاری را نماد ملیگرایی، تعصب و شجاعت توصیف کرد.
🔸 کوروش اسدپور آهنگساز، خواننده و پژوهشگر صاحب نام موسیقی بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به نحوه حضورش بهعنوان خواننده تیتراژ در سریال تلویزیونی «بانوی سردار» توضیح داد: روزگاری کسی از اسطوره مقاومت و پایمردی مردم ایل بختیاری خبری نداشت تا اینکه از بیست سال پیش شرایط به گونهای فراهم شد تا بسیاری از شاعران، نویسندگان و هنرمندان مطرح از جمله پریچهر سلطانی کتاب «سردار بیبی مریم بختیاری سردار آزادگی» را منتشر کند و فضایی را فراهم آورد تا مردم با یکی از شخصیتهای مهم تاریخ کشورمان آشنا شوند.
🔸 وی افزود:البته من از مدتها قبل از انتشار کتاب، آلبوم «ذله» را منتشر کرده بودم که یکی از آثار این آلبوم ترانهای با موضوع «بیبی مریم» بود و خوشبختانه این آلبوم و قطعه، که محتوای کلی آن درباره زنان غیور ایل بختیاری بود، با استقبال مخاطبان روبرو شد. اتفاقاً به گفته خانم سلطانی، یکی از انگیزههایی که برای ایشان در تالیف کتاب ایجاد شد گویا همین ترانهها بودند که به هر حال برای من افتخار است.
🔸 این خواننده باسابقه بختیاری ادامه داد: پس از اینکه سریال «بانوی سردار» توسط آقای پرویز شیخ طادی ساخته شد، تماسهایی از طرف مدیریت صدا و سیمای استان چهار محال و بختیاری داشتم که پیشنهاد دادند تیتراژ سریال به خوانندگی بنده صورت گیرد. که البته من در ابتدا ماجرا را نپذیرفتم اما با توجه به مذاکراتی که برای این فعالیت با من صورت گرفت، متقاعد شدم که تیتراژ کار را بخوانم. من هم با تکیه بر همین موضوع و تجربه آلبوم «ذله»، قطعه بیبی مریم از همین مجموعه را انتخاب کردم و دوباره آن را بازخوانی کردم. خوشبختانه گویا در تیتراژ سریال بانوی سردار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
🔸 اسدپور تصریح کرد: بیبی مریم برای مردم بختیاری اسطورهای فراموش نشدنی است که آوازه او در ملی گرایی، تعصب به قوم، شجاعت و مواردی از این دست نه تنها در ایران که در بسیاری از ممالک اروپایی هم مورد توجه قرار گرفته است به طوری که او در خاورمیانه تبدیل به نامی شده که تا مدتها مورد احترام همه بود. بنابراین فضای موسیقایی کار نیز به سمتی رفت که به سهم خود تلاش کند تا این ویژگیهای انسانی در قالب تیتراژ نیز وجود داشته باشد. ترانه «بی بی مریم» گامی در راستای چنین هدفی بود.
🔸 این خواننده موسیقی بختیاری در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: به طور حتم بنده به عنوان یک بختیاری ممکن است انتقاداتی به سریال بانوی سردار داشته باشم که از آن جمله میتوان به طراحی لباس سریال در برخی وقایع تاریخی اشاره کرد که جای تامل بیشتری دارد، اما در مجموع میتوانم بگویم این مجموعه توانسته ارتباط خوبی با مخاطبانش برقرار کند و من نیز بسیار خوشحالم که در این فضا سهمی داشتهام.
💠 مهر
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
💸 آرتیستهایی با درآمد میلیاردی اما معاف از مالیات
1⃣ قسمت اول:
🔸 بازیگران و خوانندهها تافته جدا بافته مالیات در ایران هستند. براساس قانون تمام شهروندان ایرانی باید مالیات درآمدشان را بپردازند و در این بین تنها بازیگران، خوانندگان و اقشار فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند. جالب است که بدانید درآمد یکسال برخی خوانندگان پاپ وطنی معادل ۱۳۰سال کار کارمندان مشمول مالیات است و برخی چهرههای مطرح تلویزیون و سینما در عرض یکسال پولی به اندازه ۳۶سال حقوق کارمندان مشمول مالیات درمیآورند. با این حال طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به «شهروند» میگوید هربار که بحث گرفتن مالیات از هنرپیشهها و خوانندهها میشود، بلوا به پا میکنند. البته غلامرضا سلامی، عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی در وزارت اقتصاد به «شهروند» خبر میدهد که معافیت مالیاتی بازیگران و خوانندهها و برخی اقشار خاص به پایان خط رسیده و دولت درحال تدوین لایحهای است که براساس آن نهتنها فعالیتهای سوداگرانه مانند دلالی سکه و ارز یا زمین و مسکن مشمول مالیات میشود، بلکه فرارهای مالیاتی هم به حداقل میرسد.
🔹 درآمد ماهانه خوانندگان مطرح پاپ چقدر است؟
🔸 بلیت کنسرت خوانندههایی مانند ماکان بند، آرش و مسیح و بهنام بانی درحال حاضر بین ۶۰ تا ۱۲۰هزار تومان برای هر صندلی تعیین شده است. اگر میانگین این رقم را ۹۰هزار تومان در نظر بگیریم هر شب کنسرت خوانندههای پاپ پرطرفدار چیزی حدود ۲۰۰میلیون تومان فروش دارد.
🔸 سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی ۲هزار و ۱۰۰ صندلی دارد که معمولا تمام صندلیهای کنسرت خوانندههای محبوب به فروش میرسد. با در نظر گرفتن متوسط ۹۰هزار تومانی قیمت بلیت کنسرت این خوانندگان آنها در عرض یک شب چیزی حدود ۱۹۰میلیون تومان درآمد دارند.
🔸 نگاهی به برنامه کنسرتهای آرش و مسیح در ۴ ماه گذشته یعنی اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نشان میدهد که این خوانندگان در شهرهای مختلف ایران ۲۴ شب کنسرت برگزار کردهاند. اگر در بدبینانهترین حالت ممکن میزان فروش بلیتهای کنسرت این خواننده را حدود نصف درآمد آنها در تهران یعنی ۱۰۰میلیون تومان در نظر بگیریم، متوجه میشویم که این دو برادر در ۴ ماه گذشته چیزی حدود ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان درآمد داشتهاند. به عبارتی آنها ماهانه حدود ۶۰۰میلیون تومان درآمد به جیب زدهاند، اما براساس قوانین آنها معاف از پرداخت مالیات هستند!
🔸 البته بگذریم که برخی مانند مهران مدیری نرخ بلیت کنسرتشان حاشیهساز میشود و گفته میشود نرخ بلیت VIP کنسرت این بازیگر حتی از قیمت بلیت کنسرت برخی خوانندگان بینالمللی هم بالاتر بوده است.
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
💸 آرتیستهایی با درآمد میلیاردی اما معاف از مالیات
2⃣ قسمت دوم:
🔹 چرا بازیگران و خوانندهها معاف شدند؟
🔸 در این میان اما فعالان رشتههای فرهنگی و هنری تافتههای جدا بافته مالیات هستند. براساس ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم، فعالان فرهنگی و هنری در صورتی که برای فعالیتشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند البته مشروط بر اینکه اظهارنامه مالیاتی پر کنند.
🔸 محسن ابراهیمی، معاون حسابرسی اداره مالیات تهران درباره علت معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالان عرصههای فرهنگی هم توضیح میدهد: «ریشه این معافیت به قانون مصوب سال ۶۶ و اصلاحیه سال ۸۰ برمیگردد. در آن سالها فعالان رشتههای فرهنگی و هنری مانند ناشران یا نقاشان اعلام کردند که این مشاغل طرفداری ندارد و کسی در ایران کتاب نمیخواند یا تابلوی نقاشی نمیخرد، بنابراین برای توسعه مشاغل در این رشتهها تصمیم گرفته شد که درآمد آنها معاف از پرداخت مالیات باشد.»
🔸 او ادامه میدهد: «هنرپیشههای سینما هم با این توجیه که صنعت سینما زیانده است و ممکن است بازیگری ۱۰۰میلیون تومان در سال درآمد داشته باشد، اما چهار سال یا بیشتر بیکار باشد، تلاش کردند به جرگه مشاغل معاف از مالیات بپیوندند اما این قانون نقص دارد و سازمان امور مالیاتی به دنبال اصلاح این قانون است، زیرا درآمد مقطعی برخی بازیگران یا خوانندگان معادل سالها کار کارگران و کارمندانی است که مالیات میپردازند.»
🎼کانال موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic