رای میدم چون گله دارم..
زیاد به نوشتن متن های بلند علاقه ای ندارم..
باید مث این راننده نیسان، مشتی نوشت
فلسلفه انتخابات همینه که مردم رو تو چیدمان کشور دخیل میکنه و خاصیت ویژه انتخابات مجلس اینه که از خود بدنه مردم برای سیاست گذاری کلان استفاده می کنه..
چرا این قدر انتخابات در تیررس دشمنه و از طرفی رهبری دائما بهش تاکید داره؟!
نکته اینجاست که انتخابات، تنها راه حل رفع مشکلات و معضلات کشوره..
اتفاقا چون گله داریم باید رای بدیم
چون مسیر اعتراض به وضعیت موجود، تدبیر و تغییر به وضعیت بهتره و این تغییر تنها و تنها از درون صندوق رای رقم میخوره.
نگید همشون یکی ان که خود مردم بارها تونستن طیف های مختلف رو با اندیشه و عملکرد مختلف بالا بیارن یا کنار بزارن..
🔻یادداشتها || مرتضی توکلی
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
پس چرا انتخابات برگزار کنیم؟
واقعا برخی جملات رو که آدم میشنوه حس میکنه، حتی عزیزان علما به مفهوم حقیقی مردمسالاری دینی پی نبردند و اعتقاد ندارند.
اگر قرار باشد که فقط حجت شرعی با رای نخبگان باشد یا در مورد خبرگان، جامعه مدرسین تصمیم گیرنده باشند پس چرا انتخابات برگزار بشه؟
امام فرمود میزان رای ملت است نه یک قشر خاص یا حتی متخصصان یک رشته..
البته بنده مخالف لیست دادن جامعه مدرسین نیستم، ولی اینکه اصالت را در تشخیص آنها بدانیم مغایر با مردمسالاری دینی است.
ظاهرا عزیزان بین مساله تقلید شرعی و انتخابات تمایزی قائل نیستند.
جامعه مدرسین، تنها می تواند برخی از صلاحیت های علمی و عملی افراد را تشخیص دهد ولی اینکه کدام فرد نماینده مردم در خبرگان باشد را خودشان تصمیم میگیرند و این اساس مردمسالاری دینی است.
قطعا اصالت با انتخاب آحاد مردم است.
✍️ مرتضی توکلی
🔻یادداشتها || مرتضی توکلی
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
30.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
آنچه در دومین همایش طلبه عصر انقلاب گذشت.
🔹دومین همایش طلبه عصر انقلاب در زنجان با حضور طلاب، اساتید حوزه و اقشار مردم با شعار تبیین مساله پیوند روحانیت و مردم و با بزرگداشت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید ابوطاهر علوی ره برگزار شد.
🔸در این همایش از مستند "با مردم تا خدا" که به بررسی پنجاه سال مجاهدت مردمی و انقلابی حجت الاسلام علوی(ره) پرداخته است رونمایی شد.
علاوه برآن از اثر هنری "در امتداد خوبان" و نشریه تخصصی " مردم و روحانیت" رونمایی و در آخر از فرهیختگان حوزوی و فعال مردمی در زنجان تقدیر به عمل آمد.
🔻حجت الاسلام توکلی، دبیر همایش طلبه عصر انقلاب، ضمن بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش طرح بحث و شروع گفتگو در باب موضوع چالشی و مهم ارتباط روحانیت و مردم است بیان کرد:
🔹قاعدتا گام اول در جهاد تبیین، کشف مساله و اقناع سازی نسبت به پرداختن به آن مساله بوده و در گام های بعدی بحث و گفتگو و حتی مناظرات در این موضوع شکل خواهد گرفت.
🔻یادداشتها || مرتضی توکلی
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی ادعیه فضیلت و کاربرد خاص داره
تاکید بر مشارکت حداکثری
یعنی مردم بر احزاب ترجیح دارند.
🔻یادداشتها || مرتضی توکلی
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
به نظرم این اولین بار بود که مشارکت مردم برای حزب الله بیش از کاندیدای مد نظرش اولویت داشت و این یعنی امت حزب الله گام دومش را به درستی برمیدارد.
شاید یه چالشی هم امروز تو ذهن اکثر ماها باشه که مردم زود فریب میخورن و اشتباه می کنن و پیش خودمون بگیم به جهنم!! باز رای مردم مهمه...
ولی جالب اینجاست که تو اکثر موارد من دقت کردم، آحاد مردم تو تشخیص مصداق هم اشتباه نمی کنن و خوب می دونن کی رو باید بالا بیارن..
بعضی وقتها هم برای تادیب یک جریان به فرد مقابل رای میدن و صرفا اون مصداق مدنظرشون نیست ولی در کل از هوشمندی مردم خوشم میاد.
🔻یادداشتها || مرتضی توکلی
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
#تهران، لزوما پایتخت جمهوری اسلامی هم نیست.
این یادداشت رو دوسال پیش نوشته بودم
امروز بروزش می کنم
یادداشتها | مرتضی توکلی
#تهران، لزوما پایتخت جمهوری اسلامی هم نیست. این یادداشت رو دوسال پیش نوشته بودم امروز بروزش می کنم
تهران، لزوما پایتخت جمهوری اسلامی نیست.
آمار میزان مشارکت هم اعلام شد و مردم مسلمان ایران حماسه دیگری را در راستای پایبندی به آرمان ها نظام اسلامی رقم زدند.
🔹در خلال آمارهایی که تقریبا نزدیک به هم هستند، آماری که متاسفانه دیده خراش و ناموزون است، آمارمشارکت مردم تهران میباشد که پایینترین درصد را به خود اختصاص داده است.
🔹️با اینکه تمرکز و اهتمام بیشتر حکمرانی بر روی این شهر بعنوان پایتخت ایران هزینه شده است و از هر جهت این شهر نسبت به سایر شهرستانها میزان بیشتری از بهبود معیشتی و رفاه اقتصادی را بهره مند بوده است، ناباورانه امروز مشاهده می کنیم که از جهت بینش و کنش سیاسی اجتماعی نمره پایینی را نسبت به سایر شهرستانها دریافت می کند.
🔸در مقابل شهر هایی مثل کهکیلویه، خراسان جنوبی و هرمزگان و ...که جزو نقاط مستضعف و به نسبت محروم تر محسوب می شوند بسیار خوش می درخشند.
🔹️برخی گمان می کنند تهران چون #پایتخت_سیاسی کشور را به خود اختصاص داده است لزوما از فرهنگ ناب انقلاب اسلامی هم بهرهمندتر بوده و قشر فرهیخته را بیشتر در خود جای داده است.
🔹️اما امروز ثابت شد که (تهران، لزوما پایتخت جمهوری اسلامی نیست). پایتخت جمهوری اسلامی آنجایی است که مردمانش دردمندانه و دغدغه مندانه آنهم در اوج فشار اقتصادی، در اعتلای شعار مردم سالاری دینی قد علم کرده و مردانه، مرد میدان ها را تحویل نظام اسلامی می دهند.
🌀اینجاست که امام راحل فرمود: "من موی کوخ نشینان را با کاخ کاخ نشینان عوض نمی کنم، مستضعفین را دریابید، اینها صاحبان اصلی این انقلاب اند."
🖇پینوشت؛
▪️انتظار می رود دولت و مجلس انقلابی، این تمرکز زدایی را در کشور تحقق بخشیده و تحولی جدی به نفع عموم مردم مخصوصا قشر مستضعف رقم بزند.
🌀امیرالمؤمنین(ع): ای مالک خواص و برخورداران از همه طلبکارتر و از همه دیرتر راضی میشوند؛ عموم جامعه را دریاب.
✍️ مرتضی توکلی
🔻یادداشتها || مرتضی توکلی
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
بعضی ها جوری شانتاژ می کنن که انگار غیر اون 25 میلیون همشون برعندازن.
داداش! تمام کسایی که تو کمپین رضاپهلوی بهش وکالت دادن اونم بعد یکسال، به زور پونصدهزار نفر شدن..
🔻یادداشتها || مرتضی توکلی
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
❌ دروغ ۵۹ درصدی
ضدانقلاب بعد از حماسه جمعه در تقلاست و می گوید:"اینکه ۴۱ درصد شرکت کردند، پس ۵۹ درصد مقابل نظاماند."
☑️ این ادعای مشحون از بلاهت نیاز به توضیح ندارد. اما چون برخی در داخل دانسته یا نادانسته آنرا تکرار میکنند مختصری توضیح می دهیم:
1️⃣ یکم. با چی مقایسه میکنید؟
معیار مقایسه نرخ مشارکت با متوسط مشارکت است؛ نه عدد ۱۰۰. متوسط نرخ مشارکت در مجلس طی یازده دوره گذشته ۵۷ درصد است. جهت اطلاع متوسط نرخ مشارکت در اتحادیه اروپا ۵۰ درصد و در آمریکا زیر ۵۰ درصد است.
☑️ تفاوت نرخ مشارکت در انتخاباتها نیز به شرایط سیاسی اجتماعی وقت مرتبط است و اساسا از عدم مشارکت هیچ وقت درصد مخالفان نظام در نمیآید.
🔻خاطرتان هست نرخ مشارکت رفراندوم اول انقلاب چقدر بود؟ ۹۶ درصد. اما چند ماه بعد مشارکت در انتخابات مجلس به ۵۲ درصد رسید. این یعنی مردم چند ماهه از انقلاب برگشتند؟ مضحک نیست؟
سال ۷۶ مشارکت ریاست جمهوری ۸۰ درصد بود. چند ماه بعد مشارکت مجلس به ۶۷ درصد رسید. باید چی می گفتیم؟
2️⃣ دوم. هرکس رای نداد ضدانقلاب است؟
🔻و اما کسانی که رای نمی دهند چند دسته اند:
الف. بخشی به هر دلیل ناتوان از حضورند.
ب. بخشی آرای معترض امااصلاح گرند. آرائی که نظام را قبول دارند اما به خطا معتقدند قهر بیشتر از رای جواب می دهد.
تا اینجا این دودسته که مخالف نظام نیستند. هستند؟
🔸ج. دسته سوم آرای هیجانی اند. آرائی که سرشان به کار خودشان است و عمدتا در شرایط دوقطبی ترغیب به رای می شوند. تخمین این افراد چقدر است؟
🔻یک مثال برای اینکه متوجه شویم از چه جماعتی حرف میزنیم:
بالاترین نرخ مشارکت در سال ۸۸ و برای انتخابات دوقطبی احمدی نژاد- موسوی است؛ با نرخ مشارکت ۸۵ درصد. فاصله این عدد با نرخ ۶۶ درصدی متوسط مشارکت ریاست جمهوری، سهم آرائی است که در شرایط دوقطبی زنده می شوند؛ ۲۲ درصد.
👈آرائی که در شرایط هیجانی زنده می شود ضدانقلاب است؟
🔸د. دسته دیگر آرای مردد است که ممکن است با آرای هیجانی در دوقطبی ها هم پوشانی داشته باشد و به هر دلیل به جمع بندی نمیرسد که در انتخابات شرکت کند. این آرا در انتخابات اخیر حدود ۲۱ درصد است. این عدد از کجا آمده است؟
نزدیکترین پیش بینی مشارکت به واقعیت، مربوط به نظرسنجی ایسپا است. ایسپا مشارکت را ۴۱ درصد پیش بینی کرد.
حالا؛ همین نظرسنجی نرخ مرددین را ۲۹ درصد برآورد کرد. این نرخ را نظرسنجی صداووسیما ۲۸ درصد اعلام کرده بود.
👈آیا مردد یعنی ضدانقلاب؟ چنین ادعایی از سر حماقت نیست؟
🔸ه. بله. بخشی از آرا نیز البته برای مخالفان نظام است که با دسته بندی بالا وزن شان روشن است که در اقلیت است.
3️⃣ سوم. و اما چرا رای غائب؟
آرای معترض و مردد چطور شکل گرفته است؟
🔹اینجاست که باید به جنگ ترکیبی تمام عیار دشمن طی ماههای گذشته اشاره کرد. هم جنگ اقتصادی و هم جنگ رسانهای. با جنگ اقتصادی تلاش کردند روز به روز سفره مردم کوچکتر شود. چه کسی است که نداند تورم امروز رابطه مستقیم با تحریم نفتی دارد؟
با جنگ رسانهای نیز تمام تلاش خود را برای تبلیغ انسداد سیاسی در ایران بکار بستند. اینکه کشور را سیاهی و فلاکت و فساد گرفته است و طبیعتا هیچ امیدی به آینده نیست.
این ماجرا وقتی جالبتر می شود که توجه کنیم همین رسانهها نرخ مشارکت در انتخابات را زیر ۲۰ درصد تخمین میزدند تا جائی که رسانه معتبر گاردین باور کرد و نرخ مشارکت را حداکثر ۲۷ درصد پیشبینی کرد.
👈و اما لازم است در کنار این جنگ ترکیبی به عنوان مسبب اصلی به دو دلیل داخلی نیز اشاره کرد.
☑️ اول اینکه خدمات دولت و مجلس با همه تلاش هائی که داشتند هنوز به صورت محسوس سر زندگی مردم احساس نشده است و این سوال مطرح می شود که رای های قبلی ما چه اثری داشت که اینبار مجدد رای دهیم.
☑️ و اما دلیل دوم اینست که برخی بداخلاقیها در رقابتهای ایام انتخابات باعث شد که اساسا مردم از هردو گروه تنفر پیدا کنند. تهمت زدن ها و بی آبرو کردنها و دروغ گفتنها و مجادلات پیاپی بسیار مشارکت سوز است.
✅ با این توضیح علیرغم اینکه حتی کاهش یک رای برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد اما باید توجه داشت که با این شرایط، آرای ۴۱ درصدی آرای غیرتمند و پرقدرت محسوب میشود و دژ مستحکم انقلاب اسلامی را شکل می دهند و می تواند در آینده موتور محرکه و شتابدهنده رشد مشارکت در کشور باشند.
خلاصه اگر ترکیب غائبین روشن شود، حماسه ۲۵ میلیونی نیز به روشنائی خورشید خواهد بود.
✍️ محسن مهدیان
🔻یادداشتها
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرض اتهام مبارزه با بدحجابی
✍️ مرتضی توکلی؛
➰این کلیپ قدیمی از رهبری را دوباره با دقت بیشتر ببینیم و گلایه ایشان را از برخی حزب اللهی ها که روش های جنجال افکن را در حل مسائل اجتماعی پیش گرفته و خودشان را در معرض اتهام قرار می دهند.
➰وقتی انسان با دقت، اندیشه و ادبیات رهبران و متفکران اصلی این انقلاب را مرور میکند، متوجه میشود که ایشان از ابتدا سعی داشته اند که ملاکات اصیل و حقیقی را بعنوان شاخص ارزیابی دینداری و انقلابی گری معرفی کرده و جامعه را بدان سمت رهنمون کنند.
📍و آن بهره مندی از یک منطق و ایدئولوژی ناب از اسلام که مومنین را در عرصه اجتماع تبدیل به یک عنصر کارآمد و مسئولیت پذیر بکند.
✅ این رویکرد از آن جهت ارزش دارد که به مرور، تمرکز جامعه ایمانی را به سمت ملاکات اولویت داری همچون تحکیم پیوند اجتماعی، رشد معنویت و اخلاق، تولید علم و در نهایت تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی سوق داده و اجازه نمیدهد که برخی ویژگی های ظاهری پررنگ تر از این اصول تلقی شوند.
➰البته نه اینکه به مسائلی اعم از بحث حجاب، نوع پوشش و.. حساس نباشد، بلکه نباید این حساسیت ها اولویت های بالاتر را تحت الشعاع قرار داده و موجب دوقطبی سازی و ضیق شدن دایره ایمانی شود.
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیدتون مبارک💐💐
درسته این کلیپ اشک من رو در آورد ولی پر از عشق بود.. واسه همون دوست دارم برای سال تحویل اینو برای همه عزیزان هدیه کنم🌷🌷
زندگی تون بی عشق نباشه
الهی آمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید حقیقی من و تو
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استودیو رفت رو هوا😂😂😂
✨خاطره خنده دار حاج آقا موسوی واعظ
#عیدی
انتقام هوشمند
تحلیل خودم رو عرض می کنم:/
منتظر این نباشید که جمهوری اسلامی با زدن برخی مواضع اسرائیلی انتقام های جزیی بگیره..
نوع انتقام جمهوری اسلامی از اسرائیل، تبدیل به یک #انتقام_هوشمند و نرم افزاری شده که در نهایت هم بطور قطع منجر به حذف آن خواهد شد.
#راهبرد جمهوری اسلامی در منطقه و در ارتباط با کشور های اسلامی براساس منطق حکمرانی اش یعنی مردمسالاری دینی می باشد و ایران نقش مستشاری برای تحقق خیزش مردمی با الگوی مقاومت را در منطقه مستمرا پیگیری می کند که حماس و حزب الله و انصارالله از خروجی های آنست.
#تاکتیک فعلی هم اینست که با فاصله انداختن بین تنها حامی اسرائیل یعنی آمریکا و این رژیم، یک دوگانه و #تعارض_منافع ایجاد کند.
اگر آمریکا حمایت از رژیم صهیونیستی را در تعارض با حضور استراتژیک خود در منطقه ببیند قطعا دومی را ترجیح داده و از حمایتش صرف نظر خواهد کرد.
البته آمریکا اینجای قصه را هم نخوانده است که بعد از حذف اسرائیل نقش اسراتژیک اش در منطقه را هم نمی تواند ایفا کند چون کشورهای منطقه طی یک فرایند نرم، به استقلال و هویت اسلامی و انقلابی شان رسیده اند و دیگر حضور آمریکا را در کشورشان برنمی تابند.
✍️ مرتضی توکلی
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
لزوم فاصله گرفتن از نگاه های فانتزی به انتقام از صهیونیست ها؛
🔺از #تصور تبعات جنگ با اسرائیل تا #تصدیق نبرد فراگیر!
▫️تردیدی نیست که مقابله با داعش و اسرائیل درستترین تصمیم در حوزه امنیت ملی ایران بوده است؛ اما کسی که جبهه جنگ شام را به کمپوت خوردن و عکس یادگاری گرفتن تقلیل دهد، خدمت نکرده؛ بابت این صحنهسازی مضحک، مرتکب خیانت شده است.
🔹جنگ، جراحت و اسارت و تشنگی و گرسنگی دارد. اینها را باید گفت، کما اینکه فرماندهان نظامی همواره گفتهاند.
▫️اکنون هم کسی که به مصاف مستقیم و سراسری رژیم اسرائیل رفتن را به پای تلویزیون نشستن و تماشای غرش موشکی سپاه تقلیل دهد، تنها حماقت خود را فریاد زده است.
🔹دکمهای برای نابودی اسرائیل وجود ندارد! هزار چاقو میزنیم و هزار چاقو هم میخوریم!
▫️همه باید بدانیم که جهاد بزرگ تلفات بزرگ دارد. جهش قیمتها و کمبود کالاها و رو شدن کارت آشوب و اغتشاش مسلحانه و سرازیر شدن سیل طعنه و ملامت از جانب دوست و دشمن، جزء تبعات حتمی مقاتله با اسرائیل به عنوان منشاء شر است و گریزی هم از آن نیست.
🔹اگر طاقت داریم، بسمالله. این ماییم و پیچ بزرگ تاریخی در محو محور شرارت.
▫️اگر طاقت نداریم، از زیر پتو رخ عقاب نگیریم و شطحیات تحویل دیگران ندهیم!
🔹تجربه صدباره ثابت کرده خیلی ها نمیدانند چه میخواهند و طاقت تبعات مطالبات خود را ندارند!
▫️یک خطای آفندی یا پدافندی دیگر کافی است برای فرونشست شعارها، ترکیدن حباب مطالبات و آغاز خودزنیها و خوددرگیریها!
🔹وصف وضعیت، آنهم وقتی دست بالاتر را داریم، ترساندن مردم نیست؛ غنی کردن افکار است برای آماده بودن، بازی نخوردن و جاخالی ندادن.
▫️من گوش به فرمان فرمانده کل قوا، برای هر سناریوی داخلی و خارجی آمادهام؛ خواه عملیات تنبیهی باشد یا حمله نظامی و خواه نامش را «سیلی» بگذارید یا «انتقام سخت» یا «جنگ». شما هم آماده و گوش به فرمان باشید و مستقیم یا غیرمستقیم نظام و رهبری را بابت عدم التزام عملی به نسخههای کودکانه و تجویزهای مجازی تضعیف و ملامت نکنید.
✍ احمد قدیری
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
چرا تمرکز بر موضوع انتقام، ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است؟
✍️ مهدی افراز
🔸احتمالا ساعت های پیشرو، بستر اولین رخداد نظامی رسمی ایران بر علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین مورد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین این که از حساسیت برخودار است اما پرداختن به آن و به طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و ... ایستادن در نقطه غیراساسی و اشتباه تحولات منطقه است.
🔹امروز جمهوری اسلامی امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای ایران از مقاومت مرتبط نیست. طوفان الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است.
🔸حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ چیز این فاصله را جز همین حجم خشونت پر نمیکند. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت، اگر بود هیچگاه عالم غربی زیر بار هزینه های این جنایات نمی رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد.
🔹زلزله امروز غزه و طوفان الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می شود، خون بهای از جاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است.
🔸این خون ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون ها انسان و پیش نویس قطعنامه های بین المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵ سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست های منطقه ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم ها خورده، حرف ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان های خود را تقدیم نموده، سنت تغییر ناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت امروز یک جهان حامی آن است.
🔹غلبه منطق جدید نوید دهنده شکل گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت ها و الهیات هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی ریزی می کند.کوچکترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از زبان یک مادر غزاوی خارج میشود تقویت کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف کننده طرح های معارض اوست.
🔸وقتی یک منطق در حال غلبه پیدا کردن است دیگر نمی شود تحولات را بر اساس کلیشههای سابق تحلیل نمود و ارزش گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷ اکتبر، کلیشههای مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی بود اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرتها وجود داشته باشد، طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است.
🔹وقتی در تحلیل مناسبات، همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بیمعناست. طوفان الاقصی و من تبع آن این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح واره ای برای سامان دادن به خرده گزارشات میدانی از دفاع مقدس بود و ما امروز بیش از هر چیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم.
🔸ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان و یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساساً ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشد اما زوم کردن لنزها در این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
`
بررسی دو نامه متناقض و چالش برانگیز اوایل انقلاب
◾ تحقق آرزوی انبیاء یا انحراف انقلاب از اسلام؟!
✍️ مرتضی توکلی
امروز به بهانه سالروز شهادت شهید سید محمدباقر صدر، وقتی به نامه صمیمانه او به امام و مواجهه او با انقلاب اسلامی برخوردم بسیار شگفت زده شدم.
🔸یک شخصیت علمی و فقیه، چقدر میتواند خالص باشد که نسبت به جریان مبارزاتی در کشور دیگر اینقدر متواضعانه کرنش کند و فقیه دیگر را امام مجاهد خود خطاب کرده و حتی شاگردانش را دعوت به ذوبوا فی الخمینی کند.
🔹بعد از یک سال آشنایی با آثار او، تازه متوجه میشوم که این عرض ارادت به امام و انقلاب صوری نبوده بلکه برخواسته از عمق فهم ایدئولوژیک و قرابت معنایی با مکتب امام بوده است. گویی تمام اندیشه صدر در انقلاب ایران رقم خورده است که به شاگردانش میگفته؛ الیوم تحقق حلم الانبیاء.
تعجب آور اینکه عالمی دیگر در درون کشور که جزو اصحاب انقلاب است و مبارزه میکند و همین که پیروزی محقق می شود، تاب نیاورده و رساله ای علیه انقلاب نوشته و کارگزاران را به تخطی از قواعد اسلام متهم می کند. شخصیت #سید_ابوالفضل_زنجانی
سید ابوالفضل با اینکه حق طلب و دارای دغدغه دینی بود اما بنظر می رسد که نمی توانست خود را در افق فکری امام قرار دهد.
از طرفی هم خلا نگاه رئالیستی و آرمانخواهی افراطی زنجانی، منجر به واکنش تند او می شود تا جایی که انقلاب را به پیروی از انقلاب اکتبر و در تعارض با نظام نبوی متهم می کند.
⁉️ این دو نامه متناقض حاکی از چیست؟!
قطعا از دو نوع نگاه و برداشت متفاوت..
1️⃣ تفاوت اینجاست که شهید صدر یک نگاه مکتبی از اسلام را عهده دار است که با جامعه و تاریخ پیوند زندهای برقرار می کند و لذا تحولات و واقعیت های موجود عالم را در فهم و کنشگری دینی اش لحاظ می کند.
شهید صدر در ابتدا نامهاش به امام می گوید؛
«پیروزیهای پی در پی و چشمگیری که با رهبری خردمندانه آنحضرت صورت گرفت و برنامه نجاتبخش اسلامی را به جای دو تمدن و ایدئولوژی مقابل شرق و غرب به بشریت عرضه داشت...»
2️⃣ این دقیقا همان نکتهای که در زنجانی کمبود آن حس میشود. او بدون توجه به موقعیت تاریخی انقلاب و تقابل آن با سایر مکاتب اجتماعی لائیک عصر، با انقلت های طلبگی و موضعی شبه تکفیر، در نهایت به دام #سکولاریسم می افتد.
امروز که جریان رو به زوال روشنفکری سکولار، ایشان را پدر معنوی خود خطاب می کنند؛ می توان پی برد که این تفکر از همان ابتدا چه انحرافی داشته است.
🔻#صراط را دنبال کنید.
@serat_ir1
یادداشتها | مرتضی توکلی
` بررسی دو نامه متناقض و چالش برانگیز اوایل انقلاب ◾ تحقق آرزوی انبیاء یا انحراف انقلاب از اسلام؟!
این یادداشت رو سال گذشته نوشتم
و به مهلکه ای که مرا از آن نجات داده ای برمگردان.. یارب العالمین
#خداحافظ_رمضان
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd