eitaa logo
در مسیر آگاهی
261 دنبال‌کننده
1هزار عکس
711 ویدیو
161 فایل
در جهت روشنگری و پاسخگویی به شبهات پيرامون تاریخ ایران و اسلام با پشتیبانی جمعی از اساتید تاریخ حوزه و دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
📗برگرفته از کتاب رهنمای طریق اثر آیت الله جاودان حفظه الله 💢ابولؤلؤ که خلیفه دوم را به قتل رسانید کیست؟ آیا مسلمان بود؟! ✅جواب: فیروز ایرانی که نزد ما به ابولؤلؤ مشهور است طبق نظر مورخان مشهور، مسیحی یا یهودی یا مجوسی بوده است وظاهرا به خاطر غضب شکست و اسارت ایرانیان خلیفه دوم را به قتل رساند و بعدا با همان خنجر که عمر را مضروب ساخته بود خودکشی کرد بنابراین قبر منسوب به او در کاشان مشکوک است.از طرفی روز نهم ربیع نیز روز قتل عمر بن سعد (از قاتلان اهل بیت در کربلا) است و عمر بن خطاب در بیست و ششم ماه ذی الحجة مضروب شده و در بیست هشتم همان ماه از دنیا رفته است. 📦 جهت سفارش این کتاب در ایتا👇🏻 @Aghayabnalhasan 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🔻نظر مراجع درباره توهین به مقدسات اهل سنت 👆🏻 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
هوالعلیم 📚سلسله دروس آشنایی با جریان افراط گرای شیعی 🔖اعطاء گواهی پایان دوره در صورت موفقیت در آزمون 🔈نحوه برگزاری: ارسال فایل صوتی در کانال دوره 📎مدرس: استاد حجت الاسلام مهدی مسائلی ✅ بخشی از سرفصل مباحث: ترویج فرهنگ مجادله و خشونت، تبیین ضرورت مقابله با فتنه گران، پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت، لعن های نامقدس، اتحاد و انسجام اسلامی از دیدگاه اهل بیت(علیهم السلام)، تَبرّی و مراحل آن 🔸لینک ورود به کانال دوره در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/azadieks 🌑اینیستاگرام https://www.instagram.com/ieks.ir 🍃🍃 سایت موسسه https://ieks.org 🔵موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(ره) وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس 🔴کاج(کاهش آسیب های جامعه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1228675545.pdf
855.7K
🔻نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم» ◀️ ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب: ✅فایل پی دی اف 👆🏻 ◀️در این مقاله به روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: ، و پرداخته شده است. قدیمی‌ترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از نصیریه در قرن پنجم است و از آن‏جا در قرن ششم، به منابع انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیان‏گر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف‌ و راویان اصلی آن همگی . مهم‌ترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحی‌گری است. حاصل، آن‌که روایت مزبور به دلایل: عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با کریم و و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذی‌الحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی می‌شود. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
سلسله نشست‌های پیامبر رحمت برگزار می‌شود به مناسبت میلاد با سعادت رسول اکرم(ص)، از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) سلسله نشست‌هایی با عنوان «سلسله نشست‌های پیامبر رحمت» برگزار می‌گردد. سلسله نشست‌های پیامبر رحمت با حضور شش کارشناس با موضوعات «حقوق کارگزاران در حکومت نبوی(ص)»؛ «حقوق بشردوستانه در سیره نبوی (ص)»، «حقوق اقلیت‌ها در حکومت نبوی(ص)»؛ «حقوق همسران در پیشگیرانه‌های پیامبر(ص) در مسأله ازدواج»، «حقوق شهروندی در حکومت نبوی(ص)» و «حقوق زنان در سیره نبوی (ص)» از روز شنبه بیست و چهارم تا روز پنج شنبه بیست و نهم مهر ماه یکهزار و چهار صد برگزار خواهد شد. 💠لینک حضور: 🌐dte.bz/historyconf 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 🌐tv.balagh.ir
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می‎کند. 💢 نود و نهمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء» 🔶 موضوع : همزیستی پیروان ادیان در اسلام و یهودیت 🎤 ارائه دهنده : حجت الاسلام محمد کاشانی مدیر شبکه جهانی سلطان و دکتر یونس حمامی لاله زار رهبر کلیمیان ایران 🗓 زمان : دوشنبه 26 مهرماه ⏰ ساعت 18:30 📍 نشست به صورت زنده برگزار می‎گردد. 🌐 ورود به نشست زنده 🌐 https://online.lmskaran.com/ch/826-9775 برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 حدیث رفع قلم 🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیع‌الاول دانسته می‌شود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر می‌طلبد و البته برای محققان روشن است. اما نکته مهم‌تر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابن‌الخطاب. 📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب می‌نویسد در منبع کهن‌تر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابی‌الخطاب محمد بن ابی‌زینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89). ✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابی‌الخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است. https://eitaa.com/Mostabin/173 در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
💢قرائت اهل بیت و قرائت عامه: تحلیلی تاریخ انگاره‌ای از گزارش‌های کهن شیعی درباره قرآن 🎙دکتر سیدمحمدهادی گرامی 🔹مرکز پژوهشی مطالعات قرآنی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹چهارشنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🔰نشست بصورت مجازی برگزار خواهد شد. لینک شرکت در نشست: 👉https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-mel-xtn-zs6 🆔 https://t.me/Khanishha
⁉️نقش مردم در تشکیل و تداوم حکومت اسلامی چیست؟ آیا این حکوت با از دست دادن آراء اکتریت، از مشروعیت ساقط شده و حاکم باید آنرا واگذار کند؟! ✅ پاسخ استاد چرمچیان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران) ◀️دو موضوعی که از خَلط های ایدئولوژیکِ مستند به تاریخ و کلام اسلامی است و تفکیک آن دو ضروری به نظر می رسد، بحث «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» و «نقش مردم در تداوم حکومت اسلامی» است. در موضوع اول، یعنی «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» زیاد کار شده و علما و فقها و متکلمین نکات مهمی را مطرح کرده اند که چکیده و نتیجه آن‌ها این است: مشروعیت ولی معصوم و ولی فقیه به نصب الهی است و مردم تأثیری در اصل این مشروعیت ندارند. اما در بروز و ظهور و تحقق خارجی آن، دعب اسلام همراهی مردم است. سنت پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علی و معصومین علیهم صلوات الله همین بوده و تا مردم حمایت و همراهی نمی کردند، اقدام به تأسیس حکومت اسلامی نفرمودند. ترديدی نيست كه تا مردم به صحنه نيايند و با امام و ولی امر بيعت و اعلام وفاداری نكنند، حكومت و رهبری او، تحقق خارجی نخواهد يافت. بر اين اساس است كه امير مؤمنان علی(ع) "حضور الحاضر و قيامُ الحجة بوجود الناصر" را از زمينه‌های پذيرش حكومت خود اعلام می كند. معنای اين سخن، اين است كه وقتی مردم كنار بنشينند و از امام حق حمايت نكنند، گرچه مشروعيتش باقی است، اما تكليف در جهت حضور در صحنه ندارد. به همين دليل، امير مؤمنان علي(ع) پس از چند ماه تلاش، برای به دست گرفتن خلافت، كنار نشست، چرا كه ديد ياران، وفادار و همراه نيستند. چنانکه حضرت می‌فرمایند: فنظرتُ فإذا ليس لي معين إلّا أهل بيتي فَضَنِنْتُ بهم عن الموت و أغْضَيْتُ علي القَذي و شربْتُ علي الشَجي و صَبَرْتُ علي أخذ الكَظْم ِو علي أمَّرَ من طعمِ العَلْقَمِ. به هر جا نگريستم، برای خود ياوری جز اهل بيتم، نيافتم، لذا نخواستم كه آنان، به كام مرگ روند. ناچار خار ِغم در ديده شكسته، نفس در سينه و گلو بسته، از حقِّ خود چشم پوشيدم و شربت ِتلخ شكيبايی نوشيدم. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی سوم اما آنچه کمتر در همین موضوع اول مورد بررسی قرار گرفته، آن است که منظور از «مردم» در این بحث، چیست؟ آیا همه‌ی مردم باید حمایت کنند؟ یا اکثریت مردم؟ یا عده‌ای که به حد کفاف برسند؟ طبعاً نظر اول (حمایت همه مردم) اگر نگوییم غیر ممکن، حد اقل باید بگوییم در طول تاریخ سابقه نداشته و همه‌ی انبیاء و اولیای الهی و حتی طواغیت مخالفینی داشته و دارند. حتی طبق اخبار، حکومت عدل مهدوی (عج) نیز مخالفین زیادی خواهد داشت. کلام، بیشتر بین نظر دوم (اکثریت) و نظر سوم (عده‌ای که به حد کفاف برسند) است. نگاهی به کلام و سیره‌ی پیامبر اکرم و امامان (صلوات الله علیهم اجمعین) گویای این است که حمایت اکثریت مردم در تأسیس حکومت مطرح نبوده و همان «حد کفاف» مطرح بوده است. در تأسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) فقط تعدادی از مسلمانان مدینه که طی یک سال قبل با تبلیغات نماینده پیامبر اکرم (ص) مسلمان شده بودند، از تأسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) حمایت می کردند. هنوز بقیه شهر‌ها مسلمان نشده بودند که پیامبر اکرم (ص) داعیه‌ی تأسیس حکومت اسلامی را حتی برای امیران و حاکمان آن نواحی ارسال فرمود. بماند که در خود یثرب هم همه مسلمان نشده بودند. در مورد حکومت امام علی علیه السلام که وضعیت واضح‌تر است. سرزمین گسترده‌ی اسلامی کجا و معدود افرادی که در مدینه از به حکومت رساندن امیرالمؤمنین علی علیه السلام حمایت کردند کجا؟! بماند که در خود مدینه نیز هیچ معلوم نیست اکثریت مردم از به حکومت رساندن حضرت حمایت کرده باشند. به‌هر‌حال قطعاً کسی نمی‌تواند مدعی شود در تأسیس حکومت ایشان، اکثریت مردم حمایت می‌کردند. بلکه حد کفاف مطرح بوده است. در فرمایشات نورانی ائمه نیز سخنی از اکثریت مردم مطرح نیست. بلکه همان حد کفاف مطرح است. به طور مثال امام صادق علیه السلام با اشاره به آن اصطبل فرمودند به همین تعداد یاری کننده داشتیم، بر علیه حکومت طاغوت قیام می کردیم. که راوی می‌گوید شمردم ۴۰ رأس بیشتر نبود. البته اشکال نشود که این برای قیام امر به معروف و نهی از منکر است. چون طبعاً همان هم مقدمه برای حکومت می شود. یا امام باقر علیه السلام فرمودند اگر امام به اندازه اصحاب بدر (۳۱۳ نفر) یاور داشته باشد، بر او لازم می‌شود قیام کند. پس در موضوع اول یعنی «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» چه برای ولی معصوم و چه برای ولی فقیه باید گفت: اولاً نقش مقبولیت مردمی، مشروعیت زا نیست و مشروعیت به نصب الهی است. چه مردم بخواهند و چه نخواهند. ثانیاً در تحقق خارجی و تأسیس ظاهری حکومت اسلامی نیز نه «همه مردم» و نه «اکثریت مردم» مطرح نبوده، بلکه «حد کفاف از مردم» مطرح بوده است. 🌹🌹🌹 اما در رابطه با بحث دوم (نقش مردم در تداوم حکومت اسلامی) مستندات
بهتری از سنت و کلام معصومین علیهم السلام وجود دارد. خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره مبارکه احزاب می فرماید: و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضي الله و رسوله أمراً أنْ يكون لهم الخيرة من أمرهم و مَنْ يعص الله و رسولَه فقد ضلّ ضلالاً مبيناً هيچ مرد و زن باايمانی را نرسد آن هنگامی كه خدا و رسولش، امری را لازم بدانند، اختياری از خود در برابر فرمان خدا داشته باشند و هر كس نافرمانی خدا و رسولش را كند، به گمراهی آشكار افتاده است. همانطور که در اصل تأسیس حکومت اسلامی در زمان معصومین علیهم السلام مستندی در رابطه با اکثریت مردم نداریم و «حد کفاف از مردم» مطرح است، به طریق اولی در رابطه با تداوم حکومت اسلامی نیز حد کفاف را مشاهده می کنیم. طبعاً همان کسانی هم که در تأسیس حکومت اسلامی از امام و ولی حق حمایت می‌کردند، ریزش‌هایی دارند. طلحه و زبیر و بسیاری از حامیان حکومت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نمونه‌های بارز این مدعیٰ هستند. بعد از آغاز حکومت نیز به دلیل تصمیم‌هایی که با منافع و یا ذائقه‌ی عده‌ای منافات دارد، مخالفین بیشتر هم می‌شوند. خروج امیرالمؤمنین علی علیه السلام از مدینه برای جنگ جمل تنها با حدود ۷۰۰ نفر، گواه روشن این ادعا است. با تبلیغات و تلاش ایشان و امثال عمار و امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود که تعداد به ۱۲ هزار نفر رسید و جریان جمل خنثی شد. وظیفه‌ی ولی امر این نیست که به محض مشاهده‌ی ریزش در حامیان، دست از حکومت اسلامی، این امانت و تکلیف الهی، بشوید و کنار برود. امام علی و امام حسن مجتبی علیهما السلام نیز با مشاهده‌ی ریزش‌ها دست از تلاش برای حفظ حکومت اسلامی برنداشته و تا حد توان مقاومت فرمودند. در اینجا می‌بینیم که علیرغم ریزش حامیان حکومت، الگوهای اسلامی تا سر حد توان ایستادگی دارند و گروه‌های مقابل «باغی» بوده و احکام «بغی» بر آن‌ها جاری می‌شود. پس اینکه هرگاه بیعت یا حمایت یا -به اصطلاح امروزی- میزان مشارکت در انتخابات خبرگان رهبری کاهش پیدا کرد، تداوم حکومت اسلامی نامشروع می‌شود، دارای حد اقل سه اشکال اساسی است: ۱. اصل مقابله‌ی نظر مردم، چه همه‌ی مردم، چه اکثریت مردم و چه تعدادی از مردم با نظر و اراده خدا و رسول و جانشینان رسول، نامشروع است. (طبق آیه‌ی ۳۶ سوره مبارکه‌ی احزاب) ۲. مشارکت «اکثریت» مردم در تأسیس حکومت اسلامی، مستند به روایت یا متکی به سنت معصوم نیست، چه رسد به تداوم حکومت. ۳. حضرات معصومین علیهم السلام در مواجهه با حالت کاهش حمایت مردمی، تا حد ممکن از بقای حکومت اسلامی دفاع فرموده‌اند. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii