🔰آیت الله سید مصطفی #خمینی(رحمة الله علیه)
🔸حاج آقا مصطفی در رابطه با نظریه خطابات قانونیه ای که از #ابداعات_اصولی امام خمینی(رضوان الله علیه) بوده است اینگونه تعبیر میکند:
🔹و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه #البارقة_الملكوتية التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى.
🔸سوگند به جانم!
همانا کسی که حجاب عناد را بیاندازد و به دید انصاف به این قاعده بنگرد، نمیتواند این #بارقه_ی_ملکوتی (خطابات قانونیه) که کثیری از معضلات و طایفه ای از مشکلات بواسطه ی آن حل میشود را رد کند!
خیر و خوشی باد گوینده را ، خداوند جزای خیر به او بدهد و نیز بواسطه طول بقاء وجود شریفشان آنچه که متوقع و امید است را به ما توفیق دهد.
📚تحریرات فی الاصول ج۳ ، ص۴۵۵
🆔@masire_feghahat
🔰#آخوند_خراسانی(رحمه الله علیه)
🔸در ایامی که از محضر آیت الله وحید استفاده می کردیم و خدمتشان بودیم صحبت مرحوم آخوند به میان آمد، با همان آهنگ و طمطراق بیان خودشان گفتند: اگر آخوند مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی است که آخوندی از ما و دیگران صحت سلب دارد!
📚ماسمعت ممن رایت(سیدمجتبی بحرینی)،دفتردوم،ص۳۸۰
🆔@masire_feghahat
🔰 #فقه_استدلالی
🔸المسئلة السادسة: في #الضروريات لا حاجة الى التقلید¹
🔹أقول: بعد كون وجه رجوع الجاهل الى العالم، لكشف ما هو الواقع بنظره،فمع العلم و اليقين بالواقع بنفسه كما في اليقينيّات او لكونه ضروريّا كما في الضّروريات، لا معنى لرجوعه الى العالم، بل هو من قبيل رجوع العالم بالعالم، فهذا القسم خارج عن موضوع رجوع الجاهل الى العالم، هذا في الضروريّات و اليقينيّات²
🔹مسئله ششم در #ضروریات احتیاجی به تقلید نمیباشد
🔸بعد از اینکه که اثبات شد #مناط رجوع جاهل به عالم #کشف_واقع به نظر مجتهد است پس با علم و یقین #خود_مکلف به واقع مانند قطع در یقینیات یا ضروری بودن مسئله ای در ضروریات، دیگر رجوع جاهل به عالم معنایی ندارد بلکه در این صورت اگر تقلید لازم باشد رجوع #عالم به #عالم است پس در نتیجه تقلید در ضروریات و یقینیات از #موضوع دلیل رجوع جاهل به عالم خارج است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:العروة الوثقی فیما تعم به البلوی،ص۱۰
*²:ذخیرةالعقبی فی شرح العروة الوثقی(صافی گلپایگانی)،ج۱،ص۵۵
🆔 @masire_feghahat
🔰منشاء عبارت «لایروون و لایرسلون الا عن ثقة»
💢اصحاب اجماع💢
🔸اساس این عبارت در کلمات #شیخ_طوسی در کتاب «عدة الأصول» مطرح شده است. ایشان در بحث از #ترجیح روایتی بر روایت دیگر در هنگام تعارض می گوید:
🔻و إذا كان أحد الراويين مسندا و الآخر مرسلا، نظر في حال المرسل، فإن كان ممن يعلم أنه
#لايرسل_إلا_عن_ثقة_موثوق_به فلا ترجيح لخبر غيره على خبره، و لأجل ذلك سوّت الطائفة بين ما يرويه محمد بن أبي عمير، و صفوان بن يحيي، و أحمد بن محمد بن أبي نصر و غيرهم من الثقات الذين عرفوا بأنهم #لايروون و #لايرسلون إلا عمن #يوثق به وبين ما أسنده غيرهم، و لذلک عملوا بمراسيلهم.¹
🔹اصحاب، بين مراسیل و مسانید این عده (محمد بن ابی عمیر،أحمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان) فرق نمی گذارند چون این ها را به این عنوان می شناسند که «لا يروون و لا يرسلون إلا عن ثقة». پس #اساس این تعبیر از جانب شيخ طوسی مطرح شده و قبل از ایشان نبوده است.
ــــــــــــــــــــــــــ
*¹:العدة فی اصول الفقه،ج۱،ص۱۵۴
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله #سیدرضی_شیرازی
ازنوادگان میرزای شیرازی(رضوان الله تعالی علیهما)
💢عظمت علمی شاگرد و استاد💢
🔸#میرزای_شیرازی مسأله ای را که بحث میکرد و در پایان هفته آنرا تمام نموده و #بر_خلاف_شیخ نظر میداد ؛ ولی روز شنبه که قرار بود بحث جدیدی را آغاز کند میفرمود:ما بر خلاف شیخ نظر داده بودیم ولی حال میبینیم که #نمیشود از مطالب شیخ #عدول_کرد.به شاگردان میفرمود که شما شیخ را درک نکرده اید؛سروکارتان تنها با کتابهای شیخ است،ما #حیات شیخ راهم درک کرده ایم و میدانیم که شیخ کسی نیست که بتوان #براحتی از نظراتش گذشت.
🔹کسانی چون میرزای شیرازی که از شاگردان متفکر #درجه_اول و از #نوابغ_علمی بوده اند اینگونه در مقابل #مقام_علمی شیخ انصاری(رحمه الله علیه) #خضوع داشتند
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری(قدس سره)،شماره ۱،ص۸
🆔@masire_feghahat
🔰 #اباء_از_تخصیص
💢تطبیق القواعد💢
🔸یکی از بحث هایی که در مبحث عام و خاص وجود دارد، بحث #إباء_از_تخصیص می باشد. إباء از تخصیص چند صورت دارد:
1⃣ عام #نص در عمومیت باشد
2⃣ عام #اظهر از خاص باشد
3⃣هیچ یک از عام و خاص #اظهر نباشند¹
✅در همه این صور، خاص بر عام مقدم #نمیشود
🔹تطبیق: اشکال تعارض مفهوم و تعلیل آیه نبأ، که در مقام پاسخ گفته اند، #تعلیل اظهر از مفهوم است، به همین دلیل مفهوم #نمیتواند آنرا تخصیص بزند²
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:موارد اباء از تخصیص منحصر در این ۳ مورد نیست و بایستی ازکلمات علماء اصطیاد شود
*²:فرائد الأصول شیخ انصاری،ج۱،ص۲۵۸(شیخ اعظم این اشکال را در اشکالات غیر قابل ذبّ مطرح فرموده است)
همچنین اصول الفقه اراکی،ج۱،ص۵۷۴
🆔@masire_feghahat
🔰 #روش_شناسی_شیخ_در_مکاسب
💢روش شناسی💢
🔸#قرینیت عبارات هم خانواده و هم سیاق در #استظهار
🔹یکی از #طرق_استظهار از یک جمله بررسی عبارت های هم خانواده و #مشابه_السیاق است که جناب شیخ اعظم از این راه در مکاسب استفاده کرده است
🌀مثال:
لعله لما اشتهر في كلامهم من أن البيع لنقل الأعيان و #الظاهر إرادتهم بيان المبيع #نظير قولهم إن الإجارة لنقل المنافع.¹
شیخ اعظم در دفاع از فقهایی که در بیع ، اشتراط #عین بودن عوض و معوض به آنها نسبت داده شده است از یک عبارت هم سیاق استفاده میکند و میفرماید: وزان «البیع لنقل الاعیان» وزان «الاجارة لنقل المنافع» که اشاره به نقطه ی ثقل در بیع و اجاره دارد {که در بیع مبیع است و در اجاره منفعت مستأجره} و نسبت به عوض ساکت است
ـــــــــــــــــــــــ
*¹:مکاسب،ج۳،ص۲
🆔@masire_feghahat
AudioCutter_AudioCutter_کانال مسیرفقاهت(3)(2).mp3
2.52M
🔰 #استاد_حسینی_شیرازی
💢رجال💢
🔸شش #کتاب_رجالی مهم شیعه
#چهار_سبک متفاوت در نگارش دارند:
1⃣#فهرست_نگاری:رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی
2⃣#طبقات_نگاری:رجال برقی و رجال شیخ طوسی
3⃣#جرح_و_تعدیل: رجال ابن غضائری
4⃣#پراکنده_نگاری: رجال کشی
مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
{کلاس رجال ۱۴۰۰/۶/۲۱}
🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
💢ظهور «لاینبغی» در حرمت یا کراهت💢
🔸وقد ذكرنا في محله (بحث الأواني من كتاب الطهارة) إن كلمة "لا ينبغي" ليست ظاهرة في الكراهة، لو لم نقل بظهورها في الحرمة؛ لأنها في اللغة بمعنى "لا يتيسر"، وعدم التيسير في التشريعات مساوق للحرمة.¹
🔹به تحقیق در محل خودش(بحث اوانی از کتاب طهارت)ذکر کردیم که کلمه «#لاینبغی» اگر نگوییم ظهور در #حرمت دارد،ظهوری در کراهت ندارد چراکه «لاینبغی» در #لغت به معنای «لایتیسر»است و #عدم_سهل_بودن_امری در تشریعیات مساوق با #حرمت است
🔸تطبیق:عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَنْبَغِي اَلشُّرْبُ فِي آنِيَةِ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ لاَ اَلْأَكْلُ فِيهِمَا.²
در اینجا اگر بگوییم لاینبغی ظهور در #حرمت دارد بایستی قائل به #حرمت_شرب_و_اکل در ظرفی که از جنس طلا یا نقره است بشویم و اگر بگوییم ظهور در کراهت دارد قائل به #کراهت اکل و شرب در ظرف از جنس طلا یا نقره میشویم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹: الربا، ص ٤٤
*²:من لا يحضره الفقيه ، ج ۳، ص ۳۵۲
🆔@masire_feghahat
🔰 #سلّار_دیلمی (صاحب کتاب المراسم فی الفقه الامامی)
💢تراجم💢
🔸محدث قمی شرح حال او را به اختصار نوشته است و گفته او #اولین کسی است که به #حرمت_نماز_جمعه در زمان #غیبت_کبری فتوا داده است.
🔹 ایشان در بحث #جهاد گفته است: و لفقهاء الطائفة أن يصلوا بالناس في الأعياد و الاستسقاء و اما #الجُمَع فلا²،¹
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:المراسم،ص۲۶۲
*²:فقه و فقهای امامیه در گذر زمان،ص۱۲۰
🆔@masire_feghahat
🔰 #شیخ_انصاری(رضوان الله تعالی علیه)
💢شهادت ثالثه💢
🔸در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نوشتهاند كه: زمانى كه والى بغداد مؤذّنهاى شيعه را از گفتن كلمه [اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه] در روى گلدسته هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود:
🔹 بار و بُنِه سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را #آزادانه انجام دهيم.
🔸با پخش خبر #مهاجرت شيخ انصارى از #نجف در بين مردم، نجفيها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت! اين جريان هنگامه اى در نجف برپا كرد.
🔹سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد.
🔸 به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام جزء اذان نيست، چرا جناب عالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟!
🔹فرمود: اگر در اين مورد #ساكت مى ماندم، ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولت عثمانى تحميلات ديگری بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد.
📚کتاب تراز سیاست ابوالحسنی منذر به نقل از زندگينامه استاد الفقهاء شيخ انصارى قدّس سرّه، ضياءالدين سبط الشيخ، ص ۱۲۷
🆔@masire_feghahat
🔰 استاد #مفیدی (زیدعزه)
💢مناقشه در استدلال آیت الله سیستانی💢
🔸آیت الله سیستانی معتقدند با توجه به آیه ی شریفه ی «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس¹» آنچه که نزد شارع مهم است #میقات_بودن_هلال است لذا هلال باید یک امری باشد که سبب نظم دهی به امور عرفی و شرعی مردم باشد بنابراین رعایت افق محلی و سهل التناول بودن رویت هلال برای عامه ی مردم لازم است تا اینکه میقات برای آنها باشد.و در رویت با تلسکوپ #عامه ی مردم نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند لذا این رویت مجزی نیست
🔹استاد در نقد این کلام فرمودند: سهل الوصول بودن #مقوم معنای میقات نیست بلکه #شرط_کمال آن است به عنوان مثال تعیین دقیق سال شمسی در زمانهای گذشته کار سختی بوده که منجمین به آن می پرداختند اما با این حال میقات برای ایرانیان بوده است. رویت با تلسکوپ نیز امروزه می تواند سبب تنظیم و تنسیق امور عرفی و شرعی شود. و میقات محسوب گردد.*²
ـــــــــــــــــــــــــ
*¹:بقره/آیه۱۸۹
*²:درس خارج فقه۱۴۰۰/۸/۱۰
🆔@masire_feghahat