🔰الإمام الصادق(عليه السلام) والاستدلال بالمفهوم
🔸روي عن علي(عليه السلام) أنّه قال: «إذا شككت في حياة شاة، فرأيتها تطرف عينها، أو تحرك أُذنيها، أو تمصع بذنبها، فأذبحها فإنها لك حلال».
🔹وفي رواية أُخرى عن كتابه(عليه السلام): «إذا طرفت العين أو ركزت الرجل أو تحرك الذنب».
🔸ثمّ إنّ الإمام الصادق(عليه السلام) لما سُئل عن مثل هذه المسألة استدل بمفهوم كلام الإمام علي(عليه السلام).
🔹روى أبو بصير قال: سألت أبا عبد الله(عليه السلام) عن الشاة تذبح فلا تتحرك ويهراق منها دم كثير عبيط؟ فقال: «لا تأكل، إنّ علياً(عليه السلام) كان يقول: إذا ركزت الرجل أو طرفت العين فكل».
🔸لا شك أنّ كلام علي (عليه السلام)يدل على الحلية بالمنطوق وعلى الحرمة بالمفهوم، فقد استدلّ الإمام الصادق(عليه السلام) بمفهوم كلامه.
📚المبسوط في أُصول الفقه،ج2،ص256
🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰تحلیل معممیت تعلیل
🔅یکی از مباحثی که در علم اصول مطرح است مسئله معمم و مخصص بودن تعلیل وارد شده در روایت است
🔹در صورتی که بپذیریم علت میتواند معمم باشد این نکته باید توجه شود که علت #موضوع را تعمیم میدهد نه حکم را مثلا در « #الخمر محرمه الشرب لانها مسکر» خمر به #مطلق_مسکر تعمیم میبابد نه شرب به سایر استعمالات
🔸در اینجا کبرای مطوی که موضوعش از علت و محمولش از اصل قضیه گرفته میشود این است «کل مسکر محرم الشرب» نه اینکه گفته شود «کل مسکر محرم الاستعمال»
♦️تذکر این نکته از آن جهت است که گاهی این خلط در برخی مباحث فقهی رخ میدهد که با تمسک به معممیت تعلیل به اشتباه حکم را تعمیم میدهند ؛ در حالی که ( برفرض پذیرش اصل تعمیم) آنچه قابل تعمیم است موضوع است نه حکم
♻️تطبیق
🔺 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْفِطْرَةِ يَجُوزُ أَنْ أُؤَدِّيَهَا فِضَّةً بِقِيمَةِ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي سَمَّيْتَهَا قَالَ نَعَمْ إِنَّ ذَلِكَ أَنْفَعُ لَهُ يَشْتَرِي بِهَا مَا يُرِيد¹ ؛ مفاد این حدیث شریف این است که در #زکات_فطره به جای غلات میتوان قیمت آن را پرداخت کرد
🔻برخی با توجه به علت مذکور در روایت «ان ذلک انفع» وتمسک به اصل تعمیم ، پرداخت قیمت در باب #خمس را نتیجه گرفته اند ولی این استدلال محل تامل است
🔺زیرا از تعلیل تنها در باب زکات فطره استفاده میشود به این بیان که : یجوز ما هو الانفع فی باب زکاة الفطرة ؛ ولی نمیتوان این مطلب را به سایر انواع زکات تعمیم داد فضلا عن باب الخمس ؛ فتامل
ـــــــــــــــــــــــــ
*¹:تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج۴، ص۸۶
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
🔰#تازه_های_نشر
🏴 بر خوان غم
▪️این کتاب پژوهشی بسیار گسترده ، عمیق و جامع ، و حاوی شواهد پر تعداد قرآنی ، روایی ، فقهی و تاریخی پیرامون « سوگواری برای پیشوایان دین ؛ غیر از سیدالشهداء ( علیه السلام ) » است .
▪️مولف محترم با بررسی بیش از 400 ماخذ جای هیچگونه ابهامی نسبت به لزوم اصل سوگواری برای همه ی اهل بیت نگذاشته است همچنین با ابطال انگاره انحصار عزاداری به عزای سیدالشهداء ( علیه السلام ) اصالت نگرش مرسوم میان دلبستگان آل الله ( علیهم السلام ) را مستند و اثبات نموده است .
✍🏻مولف : حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قاسمی
📚انتشارات : موسسه آموزش عالی خاتم النبیین ( صلی الله علیه و آله و سلم )
🌀لینک خرید با 40% درصد تخفیف به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا ( سلام الله علیها )
🔗https://1da.ir/vt0b
🆔@masire_feghahat
🔰استثناء از قانون عدم جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه
🌀با دو شرط میشود در موارد #شبهه_مصداقیه به عام تمسک کرد
1️⃣شرط اول این است که خطاب عام در جایی باشد که شأن مولی تصدی برای تطبیق نسبت به مصادیق آن هست.
🔸مثل #اکرم_جیرانی، شأن مولی هست که متصدی تطبیق تمام غرضش بشود بر مصادیق و ما از خارج میدانیم مولی راضی به اکرام جار ناصبی نیست، اما شأن مولی این هست که خودش متصدی تطبیق تمام غرضش بشود که اکرام جار غیر ناصبی است بر مصادیق آن
🔹حال اگر #شک کنیم که عمرو که جار مولی است ناصبی است یا ناصبی نیست به عموم اکرم جیرانی که مولی گفت تمسک میکنیم میگوییم معلوم میشود که عمرو ناصبی نیست چون مولی نفرمود اکرم جیرانی الا عمروا
2️⃣شرط دوم این است که عنوان عامی را در تخصیص ذکر نکند
🔸مثلا نگوید لاتکرم الناصبی من جیرانی که اگر عمرو ناصبی باشد #تخصیص_زایدی نسبت به اکرم جیرانی لازم نمیآید تا ما بگوییم اصل عدم تخصیص زاید است
✔️ زیرا با وجود خطاب لاتکرم الناصبی من جیرانی ما #حجت_اقوی پیدا میکنیم که مولی امر تطبیق عام را بر مصادیقش به مکلف واگذار کرده است
🆔@masire_feghahat
🔰تـــراجـم
💢مرحوم مقدس اردبیلی ( رضوان الله علیه )
🔸سید نعمت الله جزایری در زهر الربیع نوشته که در زمان مقدس اردبیلی در مشهد ؛ علوی شخصی از امرای سلطان شاه عباس اول تقصیری در خدمت کرد.
🔹پس التماس از ملا احمد نمود که مراسله به سلطان نویسد و او را شفاعت کند. پس محقق اردبیلی مراسله ای فارسیه نوشت به این عبارت بانی ،ملکْ عاریه، عباس بداند اگرچه این مرد در اوّل ظالم ،بود اکنون مظلوم مینماید؛ چنانچه از تقصیر او بگذری، شاید حق سبحانه و تعالی از پاره ای از تقصیرات تو بگذرد کتبه بندۀ شاه ولایت احمد الاردبيلي
🔸جواب: به عرض میرساند عباس که خدماتی که فرموده بودند به جان منت داشته، به تقدیم رسانید که این محب را از دعای خیر فراموش نکنند کتبه كلب آستان علی عباس.
🔹ايضاً حکایت نمودند بعضی از کسانی که به او وثوق داشتم که محقق اردبیلی برای بعضی از سادات، به شاه طهماسب مراسله ای نوشت چون آن مراسله به او رسید، برای تعظیم آن کتاب از جای برخاست و آن را بوسید و بر سر و چشم گذاشت و بر وجه اکمل حاجت را برآورد پس نظر کرد دید که بعضی از فقرات آن ،مراسله ايها الاخ بود.
🔸 سلطان آن مراسله را در میان کفن خود گذاشت و به خواص خود گفت که آن را در کفن نگه دارید و مرا با آن به قبر گذارید تا احتجاج نمایم بر منکر و نکیر که معذب نشوم خواص او به همان نحو نمودند.
📚قصص العلماء مرحوم تنکابنی ، ص ٤٤٤
🆔@masire_feghahat
🔸الثامن عشر من جمادى الآخرة ذكرى رحيل أستاذ الفقهاء والمجتهدين المؤسس المجدد الشيخ الأعظم والبحر الخضم آية الله العظمى الشيخ مرتضى الأنصاري ( قدس سره )
🔹رزقنا الله تعالى من أنوار علومه، ورحم الله من يقرأ لروحه الطاهرة القدسية سورة الفاتحة مع الصلاة على محمد وآل محمد.
🆔@masire_feghahat
🔰وجه استظهار شرطیت یا مانعیت یک شی
🌀موضوع بحث :
🔸فقهاء یکی شرایط امام جماعت
« طهارت مولد » دانسته اند لکن باید بررسی بشود که
« طهارت مولد » #شرط است یا وجودش #مانع است
🔅کیفیت استظهار
🔹برای استظهار این مطلب بایستی به
#لسان_دلیل نگاه کرد در این هنگام
🔸هر آنچه که در #حیّز_امر، واقع شود و مرتبط به عمل مرکّبی باشد ظهورش در شرطیّت است امّا هر آنچه که در #حیّز_نهی واقع شود ظهورش در مانعیّت است و روایاتی که در این مورد داریم همگی با "لای نافیه" وارد شده اند لذا #تعبیر فقهاء نوعا به این صورت است که لایجوز امامة ولد الزنا و شاید این تعبیر بهتر باشد که "من لیس مولده طاهرا لایجوز امامته" و نه اینست که "یشترط طهارة المولد" بوده باشد.
📝عن أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: خَمْسَةٌ لاَ يَؤُمُّونَ اَلنَّاسَ عَلَى كُلِّ حَالٍ اَلْمَجْذُومُ وَ اَلْأَبْرَصُ وَ اَلْمَجْنُونُ وَ وَلَدُ اَلزِّنَا وَ اَلْأَعْرَابِيُّ
📚 الکافي , جلد۳ , صفحه۳۷۵
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال
آیت الله العظمی میلانی.mp3
1.41M
🌀فایل پیوست
🔸تبیین مطلب کیفیت استظهار شرطیت یا مانعیت توسط
مرحوم آیت الله العظمی سید هادی میلانی (رضوان الله علیه)
⚜درس خارج فقه
🆔@masire_feghahat
🔰#مخطوطات
🔸نسخه ای از حاشیه ی «بحر الفوائد فی شرح الفرائد» محقق آشتیانی به خط فرزندش
🆔@masire_feghahat
🔰مسابقه کانال مسیر فقاهت 🙎🏼♂️
🔸در راستای ارتباط طرفینی اعضاء محترم با مدیریت کانال مسیر فقاهت پرسشی فقهی _ اصولی مطرح میشود و به کسانی که پاسخ صحیح را به ادمین ارسال کنند جایزه ای نفیس اعطاء میشود !
⁉️سوال
🌀طرح مسئله : در مسئله ی #غیبت بحثی مطرح است در رابطه با این مطلب که عیب مومن چه عیبی است آیا مراد از عیب ، #عیب_شخصی است و لو اینکه عرف عیب نداند یا اینکه مراد #عیب_عرفی است ولو اینکه شخص غیبت شونده آن را عیب خود نداند !
🔹در همین راستا به حدیث وصیت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به ابی ذر میتوان تمسک کرد البته این حدیث شریف ( فارغ از بحث سندی ) به دو صورت نقل شده است که باعث میشود فرآیند استنباط مختلف بشود
1️⃣نقل اول : قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا الْغِيبَةُ قَالَ: ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا #يَكْرَهُه [امالی ، ص 537 ]
2️⃣نقل دوم : قلت:يا رسول اللَّه و ما الغيبة قال: ذكرك أخاك بما #يُكْرَه [ الوافی ، ج 26، ص198]
❌❌سوال اینجاست اولا چه نسبتی از نسب اربع بین #يَكْرَهُه و #يُكْرَه است ؟ و ثانیا با توجه به نسبت بین این دو آیا #علم_اجمالی ای در مقام حاصل میشود ؟ و ثالثا آیا این علم اجمالی #منحل میشود یا خیر ؟ 🤔
🗞تفکر و تامل نمایید ؛ سپس پاسخ صحیح را به ادمین ارسال فرمایید 🙂💐
💢و همچنین در صورتی که ابهامی نسبت به سوال داشتید به ادمین پیام دهید💢
🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله #وحید_خراسانی ( حفظه الله )
🌀قاعده ای در عدم رد روایات
🔸ان عدم رد الروایات اصل مهم تعرضت له النصوص و ان طرحها نتیجة لعدم الفهم و ان الفقیه المتبحر فی الدین لا یقوم بذلک
🔹و هذا الاصل الاساسی علی طبق : ( حدیثنا صعب مستصعب لا یحتمله الا ملک مقرب او نبی مرسل او مومن امتحنه الله قلبه للایمان ) فالوظیفة هی السکوت لا الطرح
📚المغنی فی الاصول ج۳ ص۱۲۳
🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰مسابقه کانال مسیر فقاهت 🙎🏼♂️ 🔸در راستای ارتباط طرفینی اعضاء محترم با مدیریت کانال مسیر فقاهت پرسش
🔰پاسخ پویش کانال
🌀ابتدا تشکر میکنیم از دانش پژوهان و فضلای گرانقدر که در این پویش همراهی کردند و پاسخ هایی را ارسال کردند که از بین گرامیان ؛ دو نفر جواب صواب را مطرح کرده بوده اند
♻️حل مسئله
🔻به لحاظ منطقی رابطه ی «یکرهه» و «یکره» عام و خاص من وجه میباشد که عبارت است از قدر متیقن [ عیب عرفی و عیب شخصی ] و ماده افتراق : [عیب عرفی صرف ] و [ عیب شخصی صرف ]
🔸بعد از این نسبت سنجی آنچه که قدر متیقن میباشد حرام قطعی است اما نسبت به دو ماده افتراق علم اجمالی داریم که یا عیب عرفی صرف حرام است یا عیب شخصی صرف حرام است لکن این علم اجمالی قابلیت انحلال را دارد
▪️تبیین انحلال حکمی علم اجمالی
🔹 در مسئله ی تنجز علم اجمالی دو نگرش اساسی وجود دارد که در لسان اصولی ها عبارتند از « علیتی ها » و « اقتضایی ها » بر اساس هردو مکتب این علم اجمالی منحل است به این صورت : از آنجا که عیب عرفی منجز تفصیلی دارد که عبارت است از یکی از این عناوین [ هتک و اذلال ، اذاعه سر ] اصل برائت در آن جاری نمیشود لکن نسبت به عیب شخصی اصل برائت بلامعارض جاری میشود و از انجا که این علم اجمالی قابلیت تنجیز دو طرف را ندارد از کار میافتد !
♨️شاید ثبوتا به این سوال جواب های دیگری بتوان داد لکن آنچه اثباتا مد نظر بود بیان شد ؛ نقد یا پرسش های خود را نسبت به این پاسخ به ادمین ارسال نمایید با تشکر
کانال مسیر فقاهت
🆔@masire_feghahat