eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
222 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢العروة الوثقی💢 🔸 به هرکس که را از ایشان سؤال می کرد که در سایر کتاب های فقهی نبود، جایزه میداد لذا بسیاری در صدد یافتن برمی آمدند 📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان 🆔 @masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت.mp3
1.64M
🔰 (زیدعزه) 💢رجال💢 🔸خاستگاه در عرب و جایگاه آن در علم رجال 🔹عموما مراد از کلمه «» در منابع رجالی است [کلاس رجال۱۴۰۰/۸/۳۰] 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸 که میرزای شیرازی بنیان کرده و بعد مرحوم آقا سید محمد فشارکی، هر دوی اینها از افرادی هستند که به معقول آشنایی کامل دارند، ولی در نوشته هایشان ورود افراطی به مسائل عقلانی و فلسفی کمتر دیده میشود این یک منهج بسیار مهمی است. 🔹اما منهجی که در سامرا بنیان شده است، روش ، و به دور از ورود در مسائل عقلانی و فلسفی بود؛ ولی روشی که در پیش گرفته میشد همراه با بوده است. 🔸در حوزه سامرا سعی می شده است که ساده نوشته بشود، بدون اغلاق، بدون ضمیرهایی که دارای مشکلات برگرداندن باشد، روشن نوشته بشود، اما در نجف بنا بر این بوده که به سبک کفایه نوشته بشود. 📚نشست های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،ص۲٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢رابطه ذاتی بین لفظ و معنا💢 🔸کون اللفظ مفیدا للمعنی : اما ان یکون لذاته او بالوضع... والاول مذهب عَبّاد بن سلیمان الصَّیْمَریّ و احتج عباد بانه : لو لم یکن بین الاسماء و المسمیات مناسبة بوجه ما لکان تخصیص الاسم المعین بالمسمی المعین ترجیحا لاحد طرفی الجائز علی الآخر من غیر مرجح و هو محال و ان حصلت بینهما مناسبة فذلک هو المطلوب¹ 🔹معنا دار بودن یک لفظ یا به خاطر علقه ی بین لفظ و معنا است و یا به جهت یک لفظ برای یک معنا. مبنای اول نظریه ی است. دلیل عباد این است که : اگر بین اسم و مسمی مناسبتی ولو به یک وجهی نباشد هر آینه اختصاص دادن یک اسم معین به یک مسمای معین میباشد و این محال است و اگر مناسبتی بین این دو باشد ذاتی بودن رابطه ی لفظ و معنا ثابت میشود ــــــــــــــــــــــــــ *¹:المحصول فی علم اصول الفقه للفخر رازی،ص۸۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله احمد (از نوادگان شیخ اعظم) 🔸سوال : الان دو تا از کتب اصولی که در حوزه مطرح است و تدریس می شود. یکی رسائل است، و دیگری هم کفایه اول رسائل را میخوانند وبعد كفایه را. اگر در تقدم و تاخر تدریس آنها مطالبی دارید بفرمائید. 🔹آية الله احمد سبط الشيخ انصاری: رسائل اینطوری که عرض کردم از اول است، و مبانی شیخ طوری است که از زیر بارش در بروند، لذا تا مطالب شیخ در دست کسی نباشد؛ حتى متأخرینِ از شیخ او را مجتهد نمی دانند، علت شاید این باشد که بعض مطالب خود آخوند چون بعد از شیخ است، بر مطالب شیخ است لذا تا انسان آن مطالب شیخ را ندانسته باشد،کفایه را . مثلا، در حقیقت شرعیه میگوید این است اگر انسان اصل مثبت شیخ را نخوانده باشد «چون در هیچ کتاب مقدمیِ دیگر اصل مثبت را نمیخوانند که چی هست»اگر انسان نداسته باشد اصل مثبت شیخ چیست مطلب کفایه را نمیفهمد 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری/شماره۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰(رضوان الله علیه) 💢فتوای مشکل💢 🔸ذابح در منی باید شیعه باشد. جناب حجة الاسلام والمسلمین ایازی از ایشان نقل کرده است در ایامی که امام در بود، من یک شب به منزل امام خمینی و یک شب به منزل مرحوم آیت الله خویی می رفتم و گاه رابطه علمی برقرار بود. 🔹یک شب بحث درباره فتوای حضرت امام بود که خود ایشان فرمود: این فتوا است ، اگر کسی بتواند مرا از این فتوا برگرداند، خیلی خوب است. من دلیلی را ارائه کردم به این شرح که در عصر ائمه(علیهم السلام) ذابحين مکه عامه بوده اند، فرمودند اگر سند این روایات فرضا صحیح باشد به وسیله روایات دیگر خورده است. 📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان،ص۳۵۹ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢کتب قدماء💢 ” الاستبصار فیما اختلف من الاخبار“ 🔸شيخ الطائفه اين كتاب را بعد از كتاب تهذيب الاحكام نگاشته است.ایشان تعداد احاديث و روايات كتاب استبصار را خود مشخص كرده تا در آن كم و زياد نشود. اين كتاب شامل ٥٥۱۱ روايت است. 🔹شيخ طوسى در مقدمه كتاب مى‌فرمايد:«گروهى از علماى اصحاب كتاب بزرگ ما به نام و رواياتى كه در آن جمع آورى نموده بودم را ملاحظه نمودند كه شامل اخبار متعلق به حلال و حرام است و مشتمل بر اكثر روايات فقه و ابواب احكام است و روايتى از اصحاب و كتاب‌ها و اصول آنها نيست مگر آنكه در آن کتاب آمده به جز برخى روايات شاذونادر . پس، از من درخواست نمودند تا به نگارش درآورده و در آن و را جمع آورى كرده و به و ميان آنها و يا بپردازم¹.» 🔸سیدبن طاووس در راستای این اقدام شیخ الطائفه مینویسد:« كتاب استبصار براى جمع آورى روايات مخالف نگاشته شده است. حال اگر در اين باره بود شيخ طوسى آن را در كتاب استبصار و اين نكته براى كسانى كه اهل تحقيق و توفيق هستند بسيار روشن است².» ـــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الاستبصار فیما اختلف من الاخبار،ص۲ *²:فتح الابواب،ص۲۸۹ 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله شیخ عبدالکریم (رضوان الله علیه) 💢روش شناسی💢 🔸آیت الله شبیری میفرمایند: 🔹من از مرحوم اقای داماد شنیدم که میفرمود مرحوم اقا شیخ عبدالکریم از میرفت،یعنی اول فطریات اولیه خودش را حساب میکرد بعد آنرا مستدل میکرد نه اینکه انسان به یک چیزی مانوس شده باشد و به خاطر آنها از فطریات اولیه اش رفع ید بکند و در آنها دست اندازی نماید. انسان اول باید به صورت ادراکات اولیه را حساب بکند بعد اش کند و مشکلات را هم یک طوری حل نماید. 📚تقریرات بیع(درس خارج آیت الله شبیری)،ص۱۸۲ 🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله سید مصطفی (رحمة الله علیه) 🔸حاج آقا مصطفی در رابطه با نظریه خطابات قانونیه ای که از امام خمینی(رضوان الله علیه) بوده است اینگونه تعبیر میکند: 🔹و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى. 🔸سوگند به جانم! همانا کسی که حجاب عناد را بیاندازد و به دید انصاف به این قاعده بنگرد، نمیتواند این (خطابات قانونیه) که کثیری از معضلات و طایفه ای از مشکلات بواسطه ی آن حل میشود را رد کند! خیر و خوشی باد گوینده را ، خداوند جزای خیر به او بدهد و نیز بواسطه طول بقاء وجود شریفشان آنچه که متوقع و امید است را به ما توفیق دهد. 📚تحریرات فی الاصول ج۳ ، ص۴۵۵ 🆔@masire_feghahat
🔰(رحمه الله علیه) 🔸در ایامی که از محضر آیت الله وحید استفاده می کردیم و خدمتشان بودیم صحبت مرحوم آخوند به میان آمد، با همان آهنگ و طمطراق بیان خودشان گفتند: اگر آخوند مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی است که آخوندی از ما و دیگران صحت سلب دارد! 📚ماسمعت ممن رایت(سیدمجتبی بحرینی)،دفتردوم،ص۳۸۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 🔸المسئلة السادسة: في لا حاجة الى التقلید¹ 🔹أقول: بعد كون وجه رجوع الجاهل الى العالم، لكشف ما هو الواقع بنظره،فمع العلم و اليقين بالواقع بنفسه كما في اليقينيّات او لكونه ضروريّا كما في الضّروريات، لا معنى لرجوعه الى العالم، بل هو من قبيل رجوع العالم بالعالم، فهذا القسم خارج عن موضوع رجوع الجاهل الى العالم، هذا في الضروريّات و اليقينيّات² 🔹مسئله ششم در احتیاجی به تقلید نمیباشد 🔸بعد از اینکه که اثبات شد رجوع جاهل به عالم به نظر مجتهد است پس با علم و یقین به واقع مانند قطع در یقینیات یا ضروری بودن مسئله ای در ضروریات، دیگر رجوع جاهل به عالم معنایی ندارد بلکه در این صورت اگر تقلید لازم باشد رجوع به است پس در نتیجه تقلید در ضروریات و یقینیات از دلیل رجوع جاهل به عالم خارج است. ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:العروة الوثقی فیما تعم به البلوی،ص۱۰ *²:ذخیرةالعقبی فی شرح العروة الوثقی(صافی گلپایگانی)،ج۱،ص۵۵ 🆔 @masire_feghahat
🔰منشاء عبارت «لایروون و لایرسلون الا عن ثقة» 💢اصحاب اجماع💢 🔸اساس این عبارت در کلمات در کتاب «عدة الأصول» مطرح شده است. ایشان در بحث از روایتی بر روایت دیگر در هنگام تعارض می گوید: 🔻و إذا كان أحد الراويين مسندا و الآخر مرسلا، نظر في حال المرسل، فإن كان ممن يعلم أنه فلا ترجيح لخبر غيره على خبره، و لأجل ذلك سوّت الطائفة بين ما يرويه محمد بن أبي عمير، و صفوان بن يحيي، و أحمد بن محمد بن أبي نصر و غيرهم من الثقات الذين عرفوا بأنهم و إلا عمن به وبين ما أسنده غيرهم، و لذلک عملوا بمراسيلهم.¹ 🔹اصحاب، بين مراسیل و مسانید این عده (محمد بن ابی عمیر،أحمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان) فرق نمی گذارند چون این ها را به این عنوان می شناسند که «لا يروون و لا يرسلون إلا عن ثقة». پس این تعبیر از جانب شيخ طوسی مطرح شده و قبل از ایشان نبوده است. ــــــــــــــــــــــــــ *¹:العدة فی اصول الفقه،ج۱،ص۱۵۴ 🆔@masire_feghahat