eitaa logo
مسیر فقاهت
2.4هزار دنبال‌کننده
224 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔸المسئلة السادسة: في لا حاجة الى التقلید¹ 🔹أقول: بعد كون وجه رجوع الجاهل الى العالم، لكشف ما هو الواقع بنظره،فمع العلم و اليقين بالواقع بنفسه كما في اليقينيّات او لكونه ضروريّا كما في الضّروريات، لا معنى لرجوعه الى العالم، بل هو من قبيل رجوع العالم بالعالم، فهذا القسم خارج عن موضوع رجوع الجاهل الى العالم، هذا في الضروريّات و اليقينيّات² 🔹مسئله ششم در احتیاجی به تقلید نمیباشد 🔸بعد از اینکه که اثبات شد رجوع جاهل به عالم به نظر مجتهد است پس با علم و یقین به واقع مانند قطع در یقینیات یا ضروری بودن مسئله ای در ضروریات، دیگر رجوع جاهل به عالم معنایی ندارد بلکه در این صورت اگر تقلید لازم باشد رجوع به است پس در نتیجه تقلید در ضروریات و یقینیات از دلیل رجوع جاهل به عالم خارج است. ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:العروة الوثقی فیما تعم به البلوی،ص۱۰ *²:ذخیرةالعقبی فی شرح العروة الوثقی(صافی گلپایگانی)،ج۱،ص۵۵ 🆔 @masire_feghahat
🔰منشاء عبارت «لایروون و لایرسلون الا عن ثقة» 💢اصحاب اجماع💢 🔸اساس این عبارت در کلمات در کتاب «عدة الأصول» مطرح شده است. ایشان در بحث از روایتی بر روایت دیگر در هنگام تعارض می گوید: 🔻و إذا كان أحد الراويين مسندا و الآخر مرسلا، نظر في حال المرسل، فإن كان ممن يعلم أنه فلا ترجيح لخبر غيره على خبره، و لأجل ذلك سوّت الطائفة بين ما يرويه محمد بن أبي عمير، و صفوان بن يحيي، و أحمد بن محمد بن أبي نصر و غيرهم من الثقات الذين عرفوا بأنهم و إلا عمن به وبين ما أسنده غيرهم، و لذلک عملوا بمراسيلهم.¹ 🔹اصحاب، بين مراسیل و مسانید این عده (محمد بن ابی عمیر،أحمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی و صفوان) فرق نمی گذارند چون این ها را به این عنوان می شناسند که «لا يروون و لا يرسلون إلا عن ثقة». پس این تعبیر از جانب شيخ طوسی مطرح شده و قبل از ایشان نبوده است. ــــــــــــــــــــــــــ *¹:العدة فی اصول الفقه،ج۱،ص۱۵۴ 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله ازنوادگان میرزای شیرازی(رضوان الله تعالی علیهما) 💢عظمت علمی شاگرد و استاد💢 🔸 مسأله ای را که بحث میکرد و در پایان هفته آنرا تمام نموده و نظر میداد ؛ ولی روز شنبه که قرار بود بحث جدیدی را آغاز کند میفرمود:ما بر خلاف شیخ نظر داده بودیم ولی حال میبینیم که از مطالب شیخ .به شاگردان میفرمود که شما شیخ را درک نکرده اید؛سروکارتان تنها با کتابهای شیخ است،ما شیخ راهم درک کرده ایم و میدانیم که شیخ کسی نیست که بتوان از نظراتش گذشت. 🔹کسانی چون میرزای شیرازی که از شاگردان متفکر و از بوده اند اینگونه در مقابل شیخ انصاری(رحمه الله علیه) داشتند 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری(قدس سره)،شماره ۱،ص۸ 🆔@masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔸یکی از بحث هایی که در مبحث عام و خاص وجود دارد، بحث می باشد. إباء از تخصیص چند صورت دارد: 1⃣ عام در عمومیت باشد 2⃣ عام از خاص باشد 3⃣هیچ یک از عام و خاص نباشند¹ ✅در همه این صور، خاص بر عام مقدم 🔹تطبیق: اشکال تعارض مفهوم و تعلیل آیه نبأ، که در مقام پاسخ گفته اند، اظهر از مفهوم است، به همین دلیل مفهوم آنرا تخصیص بزند² ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:موارد اباء از تخصیص منحصر در این ۳ مورد نیست و بایستی ازکلمات علماء اصطیاد شود *²:فرائد الأصول شیخ انصاری،ج۱،ص۲۵۸(شیخ اعظم این اشکال را در اشکالات غیر قابل ذبّ مطرح فرموده است) همچنین اصول الفقه اراکی،ج۱،ص۵۷۴ 🆔@masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸 عبارات هم خانواده و هم سیاق در 🔹یکی از از یک جمله بررسی عبارت های هم خانواده و است که جناب شیخ اعظم از این راه در مکاسب استفاده کرده است 🌀مثال: لعله لما اشتهر في كلامهم من أن البيع لنقل الأعيان و إرادتهم بيان المبيع قولهم إن الإجارة لنقل المنافع.¹ شیخ اعظم در دفاع از فقهایی که در بیع ، اشتراط بودن عوض و معوض به آنها نسبت داده شده است از یک عبارت هم سیاق استفاده میکند و میفرماید: وزان «البیع لنقل الاعیان» وزان «الاجارة لنقل المنافع» که اشاره به نقطه ی ثقل در بیع و اجاره دارد {که در بیع مبیع است و در اجاره منفعت مستأجره} و نسبت به عوض ساکت است ـــــــــــــــــــــــ *¹:مکاسب،ج۳،ص۲ 🆔@masire_feghahat
AudioCutter_AudioCutter_کانال مسیرفقاهت(3)(2).mp3
2.52M
🔰 💢رجال💢 🔸شش مهم شیعه متفاوت در نگارش دارند: 1⃣:رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی 2⃣:رجال برقی و رجال شیخ طوسی 3⃣: رجال ابن غضائری 4⃣: رجال کشی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) {کلاس رجال ۱۴۰۰/۶/۲۱} 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢ظهور «لاینبغی» در حرمت یا کراهت💢 🔸وقد ذكرنا في محله (بحث الأواني من كتاب الطهارة) إن كلمة "لا ينبغي" ليست ظاهرة في الكراهة، لو لم نقل بظهورها في الحرمة؛ لأنها في اللغة بمعنى "لا يتيسر"، وعدم التيسير في التشريعات مساوق للحرمة.¹ 🔹به تحقیق در محل خودش(بحث اوانی از کتاب طهارت)ذکر کردیم که کلمه «» اگر نگوییم ظهور در دارد،ظهوری در کراهت ندارد چراکه «لاینبغی» در به معنای «لایتیسر»است و در تشریعیات مساوق با است 🔸تطبیق:عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَنْبَغِي اَلشُّرْبُ فِي آنِيَةِ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ لاَ اَلْأَكْلُ فِيهِمَا.² در اینجا اگر بگوییم لاینبغی ظهور در دارد بایستی قائل به در ظرفی که از جنس طلا یا نقره است بشویم و اگر بگوییم ظهور در کراهت دارد قائل به اکل و شرب در ظرف از جنس طلا یا نقره میشویم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹: الربا، ص ٤٤ *²:من لا يحضره الفقيه ، ج ۳، ص ۳۵۲ 🆔@masire_feghahat
🔰 (صاحب کتاب المراسم فی الفقه الامامی) 💢تراجم💢 🔸محدث قمی شرح حال او را به اختصار نوشته است و گفته او کسی است که به در زمان فتوا داده است. 🔹 ایشان در بحث گفته است: و لفقهاء الطائفة أن يصلوا بالناس في الأعياد و الاستسقاء و اما فلا²،¹ ـــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:المراسم،ص۲۶۲ *²:فقه و فقهای امامیه در گذر زمان،ص۱۲۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢شهادت ثالثه💢 🔸در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نوشته‏اند كه: زمانى كه والى بغداد مؤذّنهاى شيعه را از گفتن كلمه [اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه‏] در روى گلدسته‏ هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: 🔹 بار و بُنِه سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را انجام دهيم. 🔸با پخش خبر شيخ انصارى از در بين مردم، نجفيها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت! اين جريان هنگامه‏ اى در نجف برپا كرد. 🔹سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. 🔸 به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام جزء اذان نيست، چرا جناب عالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟! 🔹فرمود: اگر در اين مورد مى‏ ماندم، ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولت عثمانى تحميلات ديگری بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد. 📚کتاب تراز سیاست ابوالحسنی منذر به نقل از زندگينامه استاد الفقهاء شيخ انصارى قدّس سرّه، ضياءالدين سبط الشيخ، ص ۱۲۷ 🆔@masire_feghahat
🔰 استاد (زیدعزه) 💢مناقشه در استدلال آیت الله سیستانی💢 🔸آیت الله سیستانی معتقدند با توجه به آیه ی شریفه ی «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس¹» آنچه که نزد شارع مهم است است لذا هلال باید یک امری باشد که سبب نظم دهی به امور عرفی و شرعی مردم باشد بنابراین رعایت افق محلی و سهل التناول بودن رویت هلال برای عامه ی مردم لازم است تا اینکه میقات برای آنها باشد.و در رویت با تلسکوپ ی مردم نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند لذا این رویت مجزی نیست 🔹استاد در نقد این کلام فرمودند: سهل الوصول بودن معنای میقات نیست بلکه آن است به عنوان مثال تعیین دقیق سال شمسی در زمانهای گذشته کار سختی بوده که منجمین به آن می پرداختند اما با این حال میقات برای ایرانیان بوده است. رویت با تلسکوپ نیز امروزه می تواند سبب تنظیم و تنسیق امور عرفی و شرعی شود. و میقات محسوب گردد.*² ـــــــــــــــــــــــــ *¹:بقره/آیه۱۸۹ *²:درس خارج فقه۱۴۰۰/۸/۱۰ 🆔@masire_feghahat
🔰 📚الگوریتم دانش اصول فقه (دوره عمومی) 📓: 🔸میراث ارزشمند فقهی، سالیان متمادی بعد از غیبت کبرا با تلاش ارزشمند فقیهان به دست آمده است که با دقت در بدست آوردن منابع و فراهم ساختن قواعد برای فهمی صائب همراه‌ بوده‌ است. 🔹استنباط احکام شرعی از منابع، به‌جهت برخورداری از دقت لازم و سهولت، علاوه‌‌بر قواعد استنباط، به روش استنباط نیز نیازمند است. تمامی این عوامل علاوه بر اینکه استنباط را ضابطه‌مند می‌‌کنند، اجتهاد در ساحت‌های نوظهور را نیز سهل می‌سازند. 🔸روش استنباط، نقشه راه مجتهد ‌ـ‌از نقطه آغاز تا فرجام کار‌ـ را ترسیم می‌کند و الزامات هر وضعیت و نیازمندی‌ها و انتظارات آن را روشن می‌سازد و او را به ادامه مسیر و اقدامات مورد نیاز آگاه می‌کند. 🔹در این اثر، یک دوره علم اصول با نگاهی آموزشی و فرایندی در دوره عمومی، طراحی و ارائه شده است. ✍نویسندگان: 🔻رضا میهن دوست 🔻سیدمحمدباقر قدمی 📖انتشارات حوزه علمیه خراسان 🆔@masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔸با فحص در کلمات فقهاء می یابیم که عواملی برای وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره میشود و هر کدام را توضیح می دهیم 1⃣: عبارت است از اینکه از تفتیش شود و حکم را در موردی که ملاک در آن وجود دارد دهیم حال اگر وجود ملاک در آن مورد قطعی باشد تعمیم جائز است و الا خیر 2⃣ در صورت عدم الغاء خصوصیت: وجه الغاء خصوصیت موردی که حکم در مورد آن صادر شده است و همچنین الغاء خصوصیت سائل و مسئول عنه این است که اگر الغاء خصوصیت نکنیم لازم می آید زیرا هر حکمی از جهتی به موردی اختصاص دارد 3⃣: فقهاء فرموده اند اگر حکمی در مورد خاص برای بیان ذکر شود باید حکم را با تنقیح مناط تعمیم داد مثل اینکه در روایت حکم نماز در بیان شده است ولی فقهاء برای پیراهن خصوصیتی قائل نیستند 4⃣از خارج داشته باشیم: مثل اینکه همه احکام در مورد صادر شده است ولی علم به عدم خصوصیت حکم برای مردان داریم 🆔@masire_feghahat