🔰 #فهرست_مطالب_کانال [بخش ۲]
{جهت دسترسی آسان به مطالب}
🔶نکات اساتید
🔹استاد مفیدی یزدی
https://eitaa.com/masire_feghahat/114
https://eitaa.com/masire_feghahat/126
https://eitaa.com/masire_feghahat/129
https://eitaa.com/masire_feghahat/138
🔸استاد سیدمحمدجواد شبیری
https://eitaa.com/masire_feghahat/143
https://eitaa.com/masire_feghahat/147
https://eitaa.com/masire_feghahat/198
🔹استاد حسینی شیرازی
https://eitaa.com/masire_feghahat/59
https://eitaa.com/masire_feghahat/71
https://eitaa.com/masire_feghahat/120
https://eitaa.com/masire_feghahat/108
https://eitaa.com/masire_feghahat/177
🔹استاد آملی لاریجانی
https://eitaa.com/masire_feghahat/68
🔸استاد حسینی نسب
https://eitaa.com/masire_feghahat/170
https://eitaa.com/masire_feghahat/171
💢نقل مطالب #فقط با #لینک_کانال💢
🔰فهرست مطالب کانال مسیرفقاهت{بخش سوم}
❇️لینک میانبر برای دسترسی راحت و در اختیار داشتن فهرست کلی نکات اصطیادی
🔸آیت الله خویی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/592
🔹آیت الله تبریزی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/691
🔸آیت الله شبیری
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/634
🔹استاد شهیدی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/272
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/623
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/639
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/657
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/674
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/690
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/695
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/629
🔸استاد گنجی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/613
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/624
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/646
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/655
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/681
🔹استاد شبیری
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/466
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/615
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/659
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/661
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/679
🔸استاد مددی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/575
🌀بخش اول و دوم
🔰پرونده «احادیث و فقه شیعه حاشیه بر فقه عامه»
🌀تسلط آیت الله بروجردی بر آرای عامه
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/715
🌀هیمنه فقه شیعه بر فقه عامه در دیدگاه آیت الله سیستانی
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/716
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/717
🌀تبیین این عبارت توسط آیت الله شبیری زنجانی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/719
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/721
🌀ثمرات این مطلب در بیان استاد شهیدی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/722
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/723
🌀بررسی نظارت روایات اهل بیت بر فقه عامه؛ استاد شبیری زنجانی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/774
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/776
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/778
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/779
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/780
🔅کانال#مسیر_فقاهت
ارتباط با ادمین @masire_feghahat4👤
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!»
🔸آیت الله شبیری زنجانی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760
🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761
🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762
🔹استاد شهیدی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765
🔸استاد شوپایی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767
🔆کانال#مسیر_فقاهت
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰 #فهرست_مطالب_کانال [بخش ۱] 🔷نکات اصطیادی از کلمات فقهاء عظام https://eitaa.com/masire_feghahat/2
🔺دسترسی آسان به فهرست مطالب کانال🔺
🔰دقتی دوباره در سند «زيارة الشهداء في یوم عاشوراء»
🔸خرج من #الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين إلي على يد الشيخ محمد بن غالب الأصفهاني حين وفاة أبي رحمهالله، وكنت حدث السن، فكنت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد الله عليهالسلام وزيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فخرج إلي منه :
بسم الله الرحمن الرحيم ، إذا أردت زيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فقف عند رجلي الحسين عليهالسلام، وهو قبر علي بن الحسين صلوات الله عليهما، فاستقبل القبلة بوجهك، فان هناك حومة الشهداء عليهمالسلام وأوم واشر إلى علي بن الحسين عليهماالسلام وقل... (ادامه متن روایت زیارت را اینجا بخوانید: http://lib.eshia.ir/27788/1/485)
🔹آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
یک روایتی که مربوط به زیارت امام حسین(ع) است که در آن آمده است: «خرج من الناحیة المقدسة» ظاهراً همین زیارتی است که اسامی شهداء زیارت عاشورا در آن هست و نام حدود نود نفر از شهدای عاشورا و مرتبط با عاشورا را ذکر کرده است؛ مانند «مسلم بن عقیل» و «قیس بن مسهر» هم در آن ذکر شده است.
در آنجا تاریخی که بر این روایت هست، ۲۵۲ق میباشد. بعضی توجه به تاریخ نکردهاند و این روایت را از امام زمان(عجلالله تعالی فرجه الشریف) دانستهاند؛ در حالیکه در سال ۲۵۲ق ایشان هنوز متولد نشده بودند.
بعضیها مقداری متوجه شدهاند و گفتهاند در سال ۲۵۲ق امام زمان متولد نشده بودند و این از امام عسکری(ع) میباشد و اینها هم توجه نکردهاند که در سال ۲۵۲ق امام عسکری(ع) هنوز امام نشده بودند و زیارت از «ناحیۀ مقدسه» است؛ یعنی از «ناحیۀ امامت» میباشد؛ چون شخص تا به امامت نرسد، راجع به وی تعبیر «ناحیه» نمیکنند. پس این روایت از امام هادی(ع) میباشد و سال ۲۵۲ق سال امامت امام هادی(ع) است.
▪️منبع: دروس رجال، جلسۀ 31
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
MKAK_Volume 4_Issue 2_Pages 57-80.pdf
1.08M
🔰اعتبارسنجی حدیث عنوان بصری
🔸چکیده
حدیث عنوان بصری در سدههای اخیر شهرت یافته و در عرفان و اخلاق مورد توجّه قرار گرفته است. این حدیث نخستین بار در قرن ششم هجری قمری در مشکاة الأنوار علی بن حسن طبرسی و سپس در آثار شهید اول و شهید ثانی به صورت مرسل روایت شده است. عنوان بصری به کلّی، ناشناس است و حتّی نامگذاری به «عنوان» در تاریخ عرب و اسلام، نادر است. در متن روایت عنوان بصری، عناصرِ تاریخی اندکی دیده میشود؛ با این وجود، همین اطلاعات اندک نیز با دانستههای تاریخی مانند طبقه، محل زندگی و جایگاه امام صادق ع سازگار نیست. برخی فقراتِ حدیث، در منابع متقدّمتر به افراد دیگری نسبت داده شده است. وجود اصطلاحات متأخّر، استناد به روایتی نبوی که در بوم حدیثی مدینه شناختهشده نبوده است، وجود الفاظ، اصطلاحات، مضامین و قالبهای صوفیانه از دیگر مشکلاتی است که اصالتِ حدیث را تضعیف میکند. با نظر به مجموع شواهد سندی و متنی، اعتبار حدیث و صدور آن از امام صادق ع قابل دفاع نیست و به احتمال زیاد ریشه در فضایی صوفیانه دارد
.
✍نویسندگان
🔹سید جمال حسینی
🔸علی عادل زاده
💠
فصلنامه علمی تخصصی کلام و ادیان🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️پای درس «فقه الحکومة»
🎙حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحيم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوتهنظری و سیاست ابلهانهی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقتآمیز را در لبنان میآزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکردهاند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزبالله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوهی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
والسلام على عباد الله الصالحين
سید علی خامنهای
۷ مهر ۱۴۰۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️اختصاصی مباحثات
▪️روایت آیتالله سید احمد مددی موسوی از جلسات درسی و بحث علمی شهید والا مقام سیدالمقاومه سیدحسن نصرالله در قم
🔹نسخه کامل قسمت اول و دوم گفتوگو با آیتالله مددی به زودی در مباحثات منتشر خواهد شد.
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
الطبعة الأولى من (نصائح سماحة السيِّد السيستانيّ "دام ظلُّه" للشباب المؤمن) التي نشرتها العتبة العلويَّة المقدَّسة بمراجعة شعبة التبليغ في قسم الشؤون الدينيَّة، لسنة ١٤٣٧ هـ - ٢٠١٦ م.
وهذه طبعاتها بـ ٥ لغات
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
5.31M
🔰استاد فاضل لنکرانی
▪️منصب تشریع معصومین (علیهم السلام)، شواهد و نکات پیرامون تشریع
🌀برشی از خارج اصول ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰استاد شبیری ▪️مسلم بودن #حق_تشریع برای پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حضرات اهل بیت(سلام الله علیهم
اینجا نیز میتوانید این بحث را پیگیری بفرمایید
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
8.73M
🔰استاد شب زنده دار
▪️اقسام اباحه
▪️تقریب #اباحه_اقتضائی
▪️اشکال به مسلک #حق_الطاعه
🌀برشی از درس خارج اصول
🆔🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسالک مختلف فقها در چیستی حکم حکومتی-استاد حسینی نسب .mp3
21.88M
🎙مسالک مختلف فقها در چیستی "حکم حکومتی"
🔹 استاد سید مصطفی حسینی نسب
📌3 آبان ماه 1403
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰همایش فقه المقاومة
📌ارائه دهندگان
📍 آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی
رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار علیهم السلام
با موضوع : قلمرو و گستره مقاومت با محوریت قاعده لاحرج
📍علامه شیخ معین الدقیق
نماینده حزبالله لبنان در ایران
با موضوع :تبیین میدان نبرد با صهیونیسم
📍دبیر علمی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی قاسمی
معاون پژوهش مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار علیهم السلام
⏰زمان:17 آبان ماه 1403 ساعت 9 الی 11
🕌مکان : قم_میدان معلم _ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام _ سالن فقاهت.
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰اثر «تفکیک بین روایات افتائی و تعلیمی» در فتوا {بخش اول}
💠یکی از مسائلی که در شرائط لباس مصلی مطرح میشود این است که نمازخواندن در لباس هایی که از چرم حیوان گرفته شده است و آن حیوان مشکوک التذکیه باشد، چه حکمی دارد ؟
🔸صاحب عروه فرموده است که : اللحم أو الشحم أو الجلد المأخوذ من يد الكافر أو المطروح في بلاد الكفار.أو المأخوذ من يد مجهول الحال في غير سوق المسلمين أو المطروح في أرض المسلمين إذا لم يكن عليه أثر الاستعمال محكوم بعدم التذكية و لا يجوز الصلاة فيه بل و كذا المأخوذ من يد المسلم إذا علم أنه أخذه من يد الكافر مع عدم مبالاته بكونه من ميتة أو مذكى(العروه الوثقى فيما تعم به البلوى (طبع قديم ،للسيد اليزدى)، ج1، ص: 559)
🔹در نقطه ی مقابل آیت الله سیستانی فرموده اند که نماز در لباس مشکوک التذکیه اشکالی ندارد: کاپشن چرمی و مانند آن، که چرمش از حیوان حلال گوشتی که خون جهنده دارد تهیه شده، در صورتی که احتمال معقول داده شود مربوط به حیوانی است که ذبح شرعی شده، پاک میباشد و نماز خواندن با آن جایز است، هرچند نشانــههای ذبح شرعی را دارا نباشد و ساخت کشورهای غیر اسلامی باشد و مسلمان وارد کنندۀ آن هم در زمینۀ ذبح شرعی و عدم ذبح شرعی آن تحقیق نکرده باشد؛امّا چنانچه فرد یقین یا اطمینان دارد از حیوانی است که ذبح شرعی نشده، نجس و مردار محسوب میشود.(رساله جامع،ج1،ص441)
🌀برای تحلیل این فتوای آیت الله سیستانی که «مبتنی است بر تفکیک میان روایات افتایی و تعلیمی» باید نسبت میان دو طائفه روایات موجود در مقام بررسی شود هرچند بحث های مهم و فنی دیگری نیز در اینجا مطرح است که فعلا خارج از ما هو المهم من الغرض است.
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از صادقی
🔰اثر «تفکیک بین روایات افتائی و تعلیمی» در فتوا {بخش دوم}
🔅بیان شد که نسبت به چرم متخذ از حیوان مشکوک التذکیه دو دسته روایات وجود دارد
🌀روایات مجوزه مطلقه {مفاد این دسته از روایات این است که جواب امام علیه السلام اطلاق دارد و تفصیل نداده اند بین سوق مسلمین و سوق غیر مسلمین مثل سوق مشترک بین مسلمین و کفار}
◾️عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يُونُسَ أَنَّ أَبَاهُ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع يَسْأَلُهُ عَنِ الْفَرْوِ وَ الْخُفِّ أَلْبَسُهُ وَ أُصَلِّي فِيهِ وَ لَا أَعْلَمُ أَنَّهُ ذَكِيٌّ #فَكَتَبَ_لَابَأْسَ_بِه (وسائل الشيعة، ج4، ص: 456)
🌀روایات مانعه مقیده (مفاد این دسته از روایات این است که نماز با چنین لباسی در صورتی اشکال ندارد که تولید شده در ارض اسلام باشد)
▫️عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَا بَأْسَ بِالصَّلَاةِ فِي الْفِرَاءِ الْيَمَانِيِّ وَ #فِيمَاصُنِعَ_فِي_أَرْضِ_الْإِسْلَامِ- قُلْتُ فَإِن كَانَ فِيهَا غَيْرُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ- قَالَ إِذَا كَانَ #الْغَالِبُ عَلَيْهَا الْمُسْلِمِينَ فَلَا بَأْسَ.(وسائل الشيعة، ج3، ص: 492) مفهوم این روایت این است که چناچه این لباس مشکوک التذکیه در بازاری است که غلبه آن شهر با مسلمانان نیست نماز با آن صحیح نمی باشد.
💠مقتضای #صناعت_اصولی این است که در صورتی که دو خطاب مطلق و مقید به لحاظ نفی و اثبات مختلفین باشند مانند جایی که در یک خطاب گفته شود «اکرم العالم» و در خطاب دیگر گفته شود «لاتکرم العالم الفاسق» روشن است که در اینجا خطاب مقید؛ خطاب مطلق را #تقیید میزند
❇️ لکن آیت الله سیستانی در اینجا #تفصیلی دارند بدین تقریب که چناچه خطاب اطلاقی در #مقام_افتاء بود، خطاب مقید نمیتواند آنرا تقیید بزند .
💢ادامه دارد...
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat