eitaa logo
پله پله تامعراج
194 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
914 ویدیو
19 فایل
#احکام📝 #حدیث📝 #مهدویت ارسال سوالات و انتقادات و پیشنهادات @A110mahdi پله پله تا معراج 👇 https://eitaa.com/joinchat/2443182128Ce0b9cc390d
مشاهده در ایتا
دانلود
پله پله تامعراج
«15»اللّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ یَمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ خداوند آنان را به استهزا
✍✍پیام ها: 1-کیفرهای الهی،متناسب با گناهان است.در برابر «إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ» ، «اللّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ» آمده است. 2-منافقان با خدا طرفند،نه با مؤمنان.(آنها مؤمنان را مسخره می کنند،ولی خدا به حمایت آمده و پاسخ مسخره ی آنان را می دهد.) «اللّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ» 3- استهزا،اگر به عنوان پاسخ باشد،مانعی ندارد.نظیر تکبّر در مقابل متکبّر. «اللّهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ» 4-از مهلت دادن وزیاده بخشی های خداوند،نباید مغرور شد. «یَمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ» 5-سرکشی و طغیان،زمینه ای برای سر درگمی هاست. «فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ»
🌸🌸«16»أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَهَ بِالْهُدی فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما کانُوا مُهْتَدِینَ آنان کسانی هستند که به بهای(از دست دادن)هدایت،خریدار ضلالت و گمراهی شدند.امّا این داد وستد،سودشان نبخشید و در شمارِ هدایت یافتگان در نیامدند.(ویا به اهداف خودنرسیدند.) نکته ها: * منافقان،صاحب هدایتی نبودند که آن را از دست بدهند.پس شاید مراد آیه این است که زمینه های فطری و عوامل هدایت را از دست دادند.همچنان که در آیات دیگر می خوانیم: 👌«اشْتَرَوُا الْکُفْرَ بِالْإِیْمانِ» گروهی ایمان را به کفر فروختند. 👌و یا «اشْتَرَوُا الْحَیاهَ الدُّنْیا بِالْآخِرَهِ» آخرت را به زندگی دنیوی فروختند. 👌ویا «وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَهِ»  آمرزش و عفو الهی را با قهر و عذاب او معامله کردند.یعنی استعداد ایمان و دریافت پاداش و مغفرت را با اعمال خود از بین بردند. عاقبت،نور الهی دود شد فطرت حق جوی او،نمرود شد.
«17»مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُماتٍ لا یُبْصِرُونَ مَثل آنان(منافقان)،مَثل آن کسی است که آتشی افروخته،پس چون آتش اطراف خود را روشن ساخت،خداوند روشنایی و نورشان را ببرد و آنان را در تاریکی هایی که(هیچ)نمی بینند،رهایشان کند. نکته ها: * مثال،برای تفهیم مطلب به مردم،نقش مؤثّری دارد.مسائل معقول را محسوس و بدینوسیله راه را نزدیک وعمومی می کند،درجه اطمینان را بالا می برد ولجوجان را خاموش می سازد.در قرآن مثال های فراوانی آمده است از جمله: ✍مثال حقّ،به آب و باطل به کفِ روی آب.  ✍مثال حقّ به شجره ی طیّبه و باطل به شجره ی خبیثه.  ✍تشبیه اعمال کفّار به خاکستری در برابر تندباد.  ✍ویا تشبیه کارهای آنان،به سراب.  ✍تشبیه بت ها و طاغوت ها به خانه عنکبوت. ✍ تمثیل دانشمند بی عمل به الاغی که کتاب حمل می کند.  ✍وتمثیل غیبت،به خوردن گوشت برادری که مرده است. 
🌸🌺🌺✍✍
18*»صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ آنان(از شنیدن حقّ)کر و(از گفتن حقّ)گنگ و(از دیدن حقّ)کورند،پس ایشان(به سوی حقّ)باز نمی گردند. نکته ها: * قرآن در ستایش برخی پیامبران می فرماید:آنان دست وچشم دارند، «وَ اذْکُرْ عِبادَنا إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصارِ»  شاید مقصود آن است که کسی که دست بت شکنی دارد دست دارد،کسی که چشم خدابین دارد چشم دارد،پس منافقان که چنین دست وچشمی ندارند،در واقع همچون ناقص الخلقه هایی هستند که خود مقدّمات نقص را فراهم کرده و وسائل شناخت را از دست داده اند.لذا در این سوره درباره ی منافقان تعابیری همچون«لایشعرون، ما یشعرون، لایعلمون، لایبصرون، ، صمّ، بکم، عمی،لا یرجعون»بکار رفته است. * نظر،غیر از بصیرت است.در سوره اعراف می خوانیم: «تَراهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لا یُبْصِرُونَ»  می بینی که به تو نگاه می کنند،در حالی که نمی بینند.یعنی چشم بصیرت ندارند که حقّ را ببینند.
پله پله تامعراج
18*»صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ آنان(از شنیدن حقّ)کر و(از گفتن حقّ)گنگ و(از دیدن حقّ)
✅✍پیام ها: 1-نفاق،انسان را از درک حقایق و معارف الهی باز می دارد. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» 2-کسی که از عطایای الهی در راه حقّ بهره نگیرد،همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» 3-حقّ ندیدن منافقان دو دلیل دارد:یکی آنکه فضای بیرونی آنان تاریک است؛ «فِی ظُلُماتٍ» ودیگر آنکه خود چشم دل را از دست داده اند. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» 4-منافقان،لجاجت و تعصّب دارند. «فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ»✅🌹
«19»أَوْ کَصَیِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ یا چون(گرفتاران در)بارانی تند از آسمانند که در آن،تاریکی ها و رعد و برقی است که از ترس صاعقه ها وبیم مرگ،انگشتان خود را در گوشهایشان قرار می دهند و(لی)خداوند بر کافران احاطه دارد. نکته ها: * خداوند،منافق را به شخصِ در باران مانده ای تشبیه کرده که مشکلات بارانِ تند،شب تاریک،غرّش گوش خراش رعد،نور خیره کننده ی برق،و هراس و خوف مرگ،او را فراگرفته است،امّا او برای حفظ خود از باران،نه پناهگاهی دارد و نه برای تاریکی،نوری و نه گوشی آسوده از رعد و نه روحی آرام از مرگ. پیام ها:👇👇🙏 1-منافقان غرق در مشکلات و نگرانی ها می شوند،و در همین دنیا نیز دلهره و اضطراب و رسوایی و ذلّت دامن گیرشان می شود. «ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ» 2-منافقان از مرگ می ترسند. «حَذَرَ الْمَوْتِ» 3-منافقان بدانند که خداوند بر آنها احاطه دارد و هر لحظه اراده فرماید،اسرار وتوطئه های آنها را افشا می کند. «وَ اللّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ»
🌸🌺20»یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ نزدیک است که برق،نور چشمانشان را برباید.هرگاه که(برق آسمان در آن صحرای تاریک وبارانی)برای آنان بدرخشد،در آن حرکت کنند،ولی همین که تاریکی،ایشان را فرا گرفت بایستند.واگر خداوند بخواهد،شنوایی و بینایی آنان را(از بین)می برد،همانا خداوند بر هر چیزی تواناست. نکته ها: 👌✍منافقان،تاب وتوان دیدن دلائل نورانی و فروغ آیات الهی را ندارند.همانند مسافر شبگرد در بیابان که در اثر برقِ آسمان،چشمانش خیره شده و جز چند قدم بر نمی دارد.آنان نیز در جامعه اسلامی هر چند گاهی چند قدمی پیش می روند،ولی در اثر حوادث یا اتّفاقاتی از حرکت باز می ایستند.آنان چراغ فطرت درونی خویش را خاموش کرده ومنتظر رسیدن نوری از قدرت های بیرونی مانده اند. 👌✍هرگاه گفته می شود خداوند بر هر کاری قادر است،مراد کارهای ممکن است.مثلاً اگر گفتیم فلانی ریاضی دان است،معنایش آن نیست که بتواند حاصل جمع 2+2 را 5 بیاورد.
پله پله تامعراج
🌸🌺20»یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَل
✍👇👇پیام ها: 1-منافق در مسیر حرکت،متحیّر است. «أَضاءَ... مَشَوْا، أَظْلَمَ... قامُوا» 2-حرکت منافق،در پرتو نور دیگران است. «أَضاءَ لَهُمْ» 3-منافق به سبب اعمالی که مرتکب می شود،هر لحظه ممکن است گرفتار قهر خداوندی شود. «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ» 4-سنّت الهی،آزادی دادن به همه است و گرنه خداوند می توانست منافقان را کر و کور کند. «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ..✅✅
الحمدلله رب العالمین
السلام علی المهدی وعلی ابائه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️ امیــر المومنین (ع) : 👌صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَاب روزه ماه رمضان سپری است برای جلوگیری از عذاب ☘ ۱۱۰ 🔸🔹🍃🌸 طاعات و عبادات قبول درگاه حق باشه. انتقادات و پیشنهادت خود را به این ایدی ارسال کنید..
السلام علی المهدی وعلی ابائه 🌹✅
روز ششم ماه مبارک رمضان رمضان ...
س 219: ✍جلوگیری از عادت ماهیانه به وسیله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حکمی دارد؟ ج: اشکال ندارد.✅
🔴مواردی که مسافر حق افطار ندارد🔻 ❌ هنوز از وطن خارج نشده است. ❌ هنوز به حد ترخص نرسیده است. ❌ بعد از ظهر مسافرت کرده است. ❌ مسافری که تا وقت ظهر به وطنش رسیده و هنوز افطار نکرده است. مسافری که نمازش را کامل می خواند مثل:🔻 🔸 کثیر السفر. 🔸 سفر معصیت. 🔸 در سفر قصد ده روز کرده باشد.
✨💫✨💫✨💫✨ ♻️ حکم روزه در صورت فراموشی غسل 💎سوال(1): حکم روزه کسی که غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کرده است، چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍ همه مراجع: اگر کسی غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کند و پس از چند روز به یاد آورد باید روزه و نمازهای آن چند روز را قضا کند، ولی روزه هایش کفاره ندارد. ✍آیت الله شبیری زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا واجب نیست[1] ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️ 2⃣سوال(2):  اگر کسی شب جنب شود، ولی غسل را فراموش کند و در روز به یادش بیاید، آیا روزه اش باطل است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍ همه مراجع: آری، روزه باطل ❌می شود، و باید تا افطار از خوردن، آشامیدن و مبطلات دیگر پرهیز کند 🤐 و بعدا قضای آن را به جا آورد، ولی کفاره بر او واجب نیست. [2] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1622؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، القول فیما یترتب علی الافطار، ص 530، م 12؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م 1089؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1541؛ سیستانی، منهاح الصالحین، ح1، م 988؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1283. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1619؛ همه مراجع: استفتا ✍ #@mahe0000000zeyarat313
❓استفاده از گردنبند منقش به نام خدا چه حکمی دارد؟ 🌳امام خمینی ره و آیات عظام بهجت،خامنه ای،صافی و نوری همدانی: استفاده از آن مانع ندارد، ولی بدون طهارت، آن را مس نکند. 🌳آیات عظام تبریزی،سیستانی،فاضل لنکرانی ،مکارم شیرازی و وحید خراسانی: استفاده از آن مانع ندارد، ولی بنابر احتیاط واجب، مس اسم الله بدون وضو جایز نیست."
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سیدعلی سیستانی✍✍ پرسش و پاسخ » مسح کردن   🌹✅ ۱پرسش: حکم ژل و روغن بادام به سر زدن چیست؟ پاسخ: اشکال ندارد ولی برای مسح بر بیخ موها مسح بکشد. ✅✅ ۲پرسش: آیا میشود با دست چپ پای راست را و بادست راست پای چپ را مسح کرد؟ پاسخ: اشکال ندارد. ✅✅ ۳پرسش: آیا مسح کشیدن روی دوانگشت کوچک صحیح است یا خیر؟ پاسخ: صحیح است.✅✅ ۴پرسش: من برای وضوگرفتن در هنگام مسح سر دچار مشکل هستم چرا که من دارای موهای بلندی هستم وفرقم هم از وسط سرم نیست با این تفاسیر طریقه درست مسح سر برای موهای بلند را توضیح دهید؟ پاسخ: لازم نیست فرق باز کنید وکافی است که مسح بر قسمتهای پائین موباشد که اگر آن قسمت را بکشید از حدود یک چهارم جلوی سر تجاوز نکند ودر مقدار مسح کافی است که انگشت را تکانی بدهید که صدق مسح کند .✅✅ ۵پرسش: مسح دو پا همزمان جایز است؟ پاسخ: جایز است.✅✅ ۶پرسش: آیا رطوبت کم باقیمانده در کف دست برای مسح پا کافی است یا حتماً باید محل مسح کاملاً تر شود؟ و آیا مسح را می توان عمداً از سر انگشتی غیر از انگشت شصت پا شروع کرد؟ پاسخ: کافی است ـ اشکال ندارد. ✅✅ ۷پرسش: می خواستم بدانم که آیا باز کردن فرق در مسح سر برای زنها در وضو واجب است یا نه؟ پاسخ: لازم نیست و کافی است که به جلو سر مسح بکشند. ✅✅ ۸پرسش: بعد از شستن دست چپ در وضووقبل از مسح اگر چیزی یا عضوی غیر از عضوی که باید مسح شود را لمس کنیم آیا در مسح اشکال ایجاد می کند وآن لمس مسح آن عضوحساب خواهد شد؟ پاسخ: اگر آن رطوبت بر رطوبت موجود در کف تأثیر نگذارد اشکال ندارد. ✅✅ ۹پرسش: مسح از انگشت کوچک پا در صورتی که باقی ناخنها لاک داشته باشند جایز است دران صورت حکمش چیست؟ پاسخ: جایز است.
🔰دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🔹اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ، وَ لا تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ، وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ، بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ، يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ. 🔹خدایا مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی ات وامگذار، و با تازیانه‌های انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، ای نهایت دلبستگی دل شدگان.✅✅💗💗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث امروز👇✅