«138»صِبْغَهَ اللّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَهً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ✅
(این است)رنگ آمیزی الهی و کیست بهتر از خدا در نگارگری؟و ما تنها او را عبادت می کنیم.
نکته ها:👌👌
*🌺 انسان در زندگی خویش باید رنگی را بپذیرد،امّا در میان همه رنگ ها،رنگ خدایی بهتر است. ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد وقبیله وهوسها را کنار نگذاریم،رنگ وحدت و برادری و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت.همه ی رنگ ها به مرور زمان کم رنگ وبی رنگ می شود.امّا رنگ خدایی همیشگی و پایدار است. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاّ وَجْهَهُ» [39]و چه رنگی بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگی می کنیم.بگذریم که یهود،کودکان خود را با آبی مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبی می دهند.
* 🌺بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیای خدارا به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده،مشتری آن خدا،و بهای آن بهشت باشد.همه ی رنگ ها پاک می شوند،قبیله،نژاد و نسب،دیر یا زود از بین می روند،ولی آنچه ابدی و باقی است همان رنگ و صبغه ی الهی یعنی اخلاص وایمان است.✍✍
۹-
«139»قُلْ أَ تُحَاجُّونَنا فِی اللّهِ وَ هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّکُمْ وَ لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ
(ای پیامبر! به اهل کتاب)بگو:آیا درباره ی خداوند با ما مجادله می کنید، در حالی که او پروردگار ما و شماست و اعمال ما برای ما و اعمال شما از آنِ شماست و ما برای او خالصانه عبادت می کنیم.
نکته ها:
* این آیه،هشدار به اهل کتاب است که از ادّعاهای بی دلیل دست بردارند.آنها می گفتند:ما به خدا نزدیکتر و یا فرزندان او و یا محبوبان او هستیم.بنی اسرائیل گمان می کردند که باید همه ی انبیا از نژاد آنان باشند و بخاطر قدیمی بودن دین آنان و کتاب تورات،خودشان را برتر می دانستند و لطف الهی را فقط مخصوص خودشان دانسته و با این گمان با مسلمانان محاجّه و گفتگو می کردند.
پیام ها:
1-صاحب اختیار همه ی انسان ها،خداست.او به همه لطف دارد ومی تواند هر کس را از هر نژادی که باشد،مورد عنایت خاصّ خود قرار دهد. «هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّکُمْ»
2-ملاک قرب به خداوند،عبادت خالصانه ومنزّه دانستن او از شریک است.
«نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ»
۱۰-
«140»أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطَ کانُوا هُوداً أَوْ نَصاری قُلْ أَ أَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللّهُ وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ شَهادَهً عِنْدَهُ مِنَ اللّهِ وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ
یا می گویید که ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط،یهودی یا نصرانی بودند؟بگو:شما بهتر می دانید یا خدا؟(چرا حقیقت را کتمان می کنید؟)و چه کسی ستمکارتر است از آن کس که گواهی و شهادت الهی را(درباره ی پیامبران)که نزد اوست،کتمان کند و خدا از اعمال شما غافل نیست.
نکته ها:
* این آیه،خطابی دیگر به اهل کتاب است،که شما آن قدر به یهودی یا نصرانی بودن خود مباهات می کنید که حتّی حاضرید بزرگترین افتراها را به بهترین اولیای خدا نسبت دهید؟! آیا می گویید:ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و پیامبران دیگر از نسل یعقوب «اسباط»،با آنکه قبل از نزول تورات و انجیل بوده اند،یهودی و نصرانی هستند؟آیا این ستمگری نیست که واقعیّتی را که بدان واقفید بپوشانید و این حقیقت روشن تاریخی را بر عامّه مردم کتمان کنید و چنین وانمود کنید که همه پیامبران،تابع یهودیّت یا نصرانیّت بوده اند؟ولی بدانید که خداوند از آنچه شما انجام می دهید غافل نیست✅
۱۱-
پله پله تامعراج
«140»أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطَ کانُوا
پیام ها:
1-گاهی تعصّب به جایی می رسد که شخص حاضر می شود واقعیّت های روشن تاریخی را تحریف و یا انکار کند. «أَمْ تَقُولُونَ...»
2-بزرگترین ظلم ها،ظلم فرهنگی و کتمانِ حقایق است. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ»
3-علم خداوند به کتمان وظلم ها،باید برای ما هشدار باشد. «وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ»
۱۲-
«141»تِلْکَ أُمَّهٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمّا کانُوا یَعْمَلُونَ
(به هر حال)آن امّت بگذشت،آنچه آنان بدست آوردند برای خودشان است و آنچه شما بدست آوردید برای خودتان است و شما از آنچه آنان کرده اند،سؤال نخواهید شد.
پیام ها:
1-در کسب خوشبختی،تکیه به گذشتگان و تاریخ پدران،چاره ساز نیست. «لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ» گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر،تو را چه حاصل
2-هر امّتی،تنها مسئول عمل خویش است. «لا تُسْئَلُونَ عَمّا کانُوا یَعْمَلُونَ»
۱۳/
پاسخ
✍ابلیس به پنج علت بدبخت شد:
①-اقرار به گناه نکرد
②-از کرده پشیمان نشد
③-خـــــود را ملامت نکرد
④-تصمیــــم به توبه نگرفت
⑤-و از رحمت خدا نامید شد.
✍اما آدم به پنج علت سعادتمند شد:
①-اقرار به گناه کرد
②-از کرده پشیمان شد
③-خــود را سرزنش کرد
④-تعجیــــــل در توبه کرد
⑤-وبه رحمت حق امید داشت.
✅✅👇👇
@mahe0000000zeyarat313
انس با قرآن 🌸🍃
امام علی علیه السلام؛
كس با قرآن ننشست، مگر آن كه با افزايش يا كاهش از كنارش برخاست: افزايش در هدايت و كاستى از كورى دل و باطن.
📘نهج البلاغه، خطبه۱۷۶
.@mahe0000000zeyarat313
هدایت شده از پله پله تامعراج
بسم الله الرحمن الرحیم
روز هجدهم ماه مبارک رمضان
#احکام امروز✍✍👇👇
هدایت شده از پله پله تامعراج
💬سوال
مقدار مسافت شرعی چقدر است؟ تمام مراجع
✍️پاسخ
میزان و مقدار مسافت شرعی:
🌷آیات عظام امام، صافی، نوری، فاضل، گلپایگانی،بهجت:
مقدار مسافت شرعی 22 و نیم کیلومتر است.
🌷امام خامنه ای:مقدار مسافت شرعی 20 ونیم کیلومتراست.
🌷آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی ، وحید:
مقدار مسافت شرعی 22 کیلومتر است.
🌷آیات عظام مکارم، مظاهری:
مقدار مسافت شرعی 21 و نیم کیلومتر است.
🌷آیت الله زنجانی:
مقدار مسافت شرعی 20 کیلومتر است.
@mahe0000000zeyarat313
هدایت شده از پله پله تامعراج
🔹☘🔹☘🔹☘🔹
حدود صحبت با نامحرم
🔴 اولا باید بدونیم فضای حقیقی با مجازی در این مساله فرقی نداره
🔴 ثانیا صحبت کردن با نامحرم باید:
👈 ۱. خالی از ریبه باشه
👈 ۲. مفسده نداشته باشه
👈 ۳. خالی از نگاه الوده باشه
👈 ۴. بارعاطفی نداشته باشه مثل ایجاد رابطه محبت امیز
👈 ۵. عادت ایجاد نشه و بهم عادت نکنن
👈 ۶.کوتاه و در حد ضرورت باشه
👈 ۷. حدود رعایت بشه مثل حیا وعفت در صحبت
مثلا از ضمیر مفرد استفاده نشه
👈 ۸.از شوخی پرهیز بشه
👈 ۹.از درد دل کردن پرهیز بشه
👈 ۱۰. از صحبتهای خصوصی دونفره در غیر ضرورت اجتناب بشه
🌺
#@mahe0000000zeyarat313
هدایت شده از پله پله تامعراج
سوال ۴
آیتالله خامنه ای:
اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟
#پاسخ
در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امكان برطرفکردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسلهاى بعدى را بايد بهصورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.✍✍
@@mahe0000000zeyarat313
هدایت شده از پله پله تامعراج
استفتائات شرعی ؛
سوال:**
باسلام كساني كه در منزلشان سگ نگهداري ميكنند كه آزادانه در داخل منزل تردد ميكند چه حكمي دارد اگر فرد مقيد به احكام بعنوان مهمان در اين گونه جاها باشد تكليفش چيست اگر سگ با لباس شخص و بدن تماس پيدا كند نمازش با آن لباس صحيح است يا با لمس بدن حيوان بدن نجس ميشود يانه لطفا توضيح بيشتري بدهيد .
جواب: 👇👇
؛اگر سگ با رطوبت جایی تردد کند یا با رطوبت لباس و بدن کسی را آلوده کند یا آب دهنش در جایی بریزد آنجا و نیز بدن و لباس نجس میشود ولی اگر در حالی که خشک است تردد کند یا به بدن و لباس یا چیزی برخورد کند حکم به نجاست نمی شود.
البته اگر موی سگ در لباس یا بدن باشد ولو خشک باشد نجس هست و نماز با موی سگ باطل است.❌
#@mahe0000000zeyarat313
هدایت شده از پله پله تامعراج
#کثیر_الشک
❓سلام خدا قوت
من تو نماز هام خیلی شک میکنم.. طوری که مجبور میشم از رکعت شمار استفاده کنم چیکار کنم که شک هام کمتر بشه؟
مرجع آیتالله شبیری زنجانی
✅پاسخ:
سلام وقت بخیر
قبل از هر چیز باید احکام کثیرالشک رو انجام بدید:
طبق فتوای آیت الله شبیری زنجانی
کثیرالشک کیست؟
مسأله ۱۱۸۴ اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند، یا در سه نماز پشت سر هم مثلًا در نماز صبح و ظهر و عصر شک کند، کثیر الشک است و چنانچه زیاد شک کردن او از غضب یا ترس یا پریشانی حواس نباشد، به شک خود اعتنا نکند.
حکم کثیر الشک:
مسأله ۱۱۸۵ کثیر الشک اگر در به جا آوردن چیزی شک کند، چنانچه به جا آوردن آن نماز را باطل نمی کند باید بنا بگذارد که آن را به جا آورده مثلًا اگر شک کند که رکوع کرده یا نه باید بنا بگذارد که رکوع کرده است و اگر در به جا آوردن چیزی شک کند که نماز را باطل می کند، مثل این که شک کند که نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت، بنا را بر صحّت می گذارد.
کسی که زیاد شک می کند، اگر شک کند دو سجده را انجام داده یا نه، و اعتنا نکند و بعد یادش بیاید که آنها را انجام نداده، چنانچه مشغول رکوع رکعت بعد نشده باید آنها را به جا آورد و چنانچه مشغول رکوع شده نمازش باطل است، و اگر شک کند که رکوع را انجام داده یا نه، و اعتنا نکند و بعد یادش بیاید که آن را انجام نداده، چنانچه قبل از سر گذاشتن به زمین برای سجده دوّم یادش بیاید باید برگردد و آن را انجام دهد و اگر پس از سر گذاشتن به زمین برای سجده دوم یادش بیاید، به احتیاط واجب دو سجده را نادیده گرفته و پس از انجام رکوع و سجود نماز را تمام کند و پس از آن نماز را دوباره به جا آورد.
🔸منظور از اعتنا نکردن به شک توسط کثیر الشک این است که آن طرف را که به نفع اوست بگیرد، مثلًا اگر شک کند سجده یا رکوع را به جا آورده؛ بنا بگذارد که به جا آورده است، هر چند از محل ّ آن نگذشته است، یا اگر شک ّ کند نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت، بنا بگذارد که دو رکعت خوانده است.
✅ تا جایی که میتوانید در محیط آرام نماز بخوانید. برای چند بار هم که شده شخصی رو بگذارید تا نماز شما رو مشاهده کند حتی در اوقاتی که شما حواستان نیست و به شما بگوید که چند رکعت خوانده اید تا کمک شود که به شک هایی که برای شما ایجاد می شود اعتنا نکنید. زیاد ذکر شریف صلوات را تلاوت کنید.
#احکام
#تفسیر
#نهج البلاغه
#حدیث
و..
کانال ما را دنبال کنید👇👇🙏
@mahe0000000zeyarat313
هدایت شده از شرح دعا،#حاج قاسم
انس با قرآن 🌸🍃
امام علی علیه السلام؛
كس با قرآن ننشست، مگر آن كه با افزايش يا كاهش از كنارش برخاست: افزايش در هدايت و كاستى از كورى دل و باطن.
📘نهج البلاغه، خطبه۱۷۶
.
4_5893206527572969128.mp3
8.26M
❤️ نواهنگ زیبای #ماه_رمضان
🎼 حیدر حیدر اول و اخر حیدر
🎧🎧 حاج محمود کریمی
🏴 ویژه #شب_قدر #رمضان
🌺 ارسال با لینک مجاز است
🌺@mahe0000000zeyarat313
🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸
خداحافظ ای کوفه ای شهر غم
که در کام من کرده ای زهر غم
خداحافظ ای سجده گاه علی
که چشم تو مانده به راه علی
خداحافظ شهر لب دوخته
خداحافظ ای خانه ی سوخته
خدایا ز کارم گره وا شده
خدایا دلم تنگ زهرا شده
رساندی تو ای کوفه جان بر لبم
مدارا کن ای کوفه با زینبم
خداحافظ ای بی وفا دوستان
خداحافظ ای آتش و ریسمان
خداحافظ ای نان خشک و نمک
خداحافظ ای ماجرای فدک
خداحافظ ای آستان درم
خداحافظ ای مقتل همسرم
خداحافظ ای نخل ها,چاه ها
دگر نشنوی از علی آه ها
خداحافظ ای کوچه های خموش
نیاید علی نان و خرما به دوش
خداحافظ ای انتظار اجل
خداحافظ ای زانوی در بغل
غم و دردم آخر ب پایان رسید
به زهرا بگویید مهمان رسید
خداحافظی میکنم با همه
کشد انتظار مرا فاطمه
❤️ شهادت #امام_علی علیه السلام
🌺 #شب_قدر #صلوات
#@mahe0000000zeyarat313
🌺🌿🌺
🔹🔶🔹🔶🔹🔶
🔶 #قطره_از_دریا
امیر المومنین علی علیه السلام قرآن مهجور
🔰 مرحوم #ثقة_الاسلام_کلینی قدس سره در " کتاب شریف #الکافی " روایت میکند که امیر المومنین علی علیه السلام در قسمتی از خطبه خود مشهور به #خطبه_وسیله که هفت روز پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله ایراد نمودند، فرموده اند:
🔺 فَأَنَا #الذِّكْرُ الَّذِي عَنْهُ ضَلَّ، وَ #السَّبِيلُ الَّذِي عَنْهُ مَالَ، وَ #الْإِيمَانُ الَّذِي بِهِ كَفَرَ، وَ #الْقُرْآنُ_الَّذِي_إِيَّاهُ_هَجَرَ، وَ #الدِّينُ الَّذِي بِهِ كَذَّبَ.
🔻من همان ذکرم که از آن گمراه شدند؛ و راهی هستم که از آن منحرف شدند؛ و ایمانی هستم که به آن کافر گردیدند؛ و قرآنی هستم که #مهجور و متروک ماند؛ و دینی هستم که مورد تکذیب واقع شد.
📚 الکافی، جلد ۸، صفحه ۲۸، چاپ دار کتب الاسلامیة
⚠️ #پی_نوشت:
وَ قٰالَ الرَّسُولُ يٰا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هٰذَا الْقُرْآنَ #مَهْجُوراً.
در روز قیامت، پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله به محضر خدای تعالی از امت اسلام شکایت میکنند که: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند.
سوره فرقان، آیه ۳۰
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
#@mahe0000000zeyarat313
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯
▪️◾️◼️⬛️◾️
◾️◼️⬛️
◼️⬛️
⬛️
◾️
°| علے جانم |°
🏴سمت مسجد میرود امشب بدون فاطمه
🏴سمت مسجد میرود آرام بی کوثر علی
🏴جای زهرا خالی است آری اگر که زنده بود
🏴مطمئنم راه را میبست زهرا بر علی
🏴ابن ملجم لعنت الله علیه از پشت زد
🏴چون که میدانست هستی تو یل خیبر علی
🏴عرش هم لرزید از فزت و رب الکعبه ات
🏴داغدار فاطمه، راحت شدی آخر علی
🏴قاتلت شمشیر زهرآلوده دشمن نیست
🏴قاتلت در اصل قنفز بود و میخ در علی
#التماس_دعاے_فراوان
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮
⬛️
@mahe0000000zeyarat313
╰─═ঊঈ مولا ঊঈ═─╯