هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 مطلقاً معطل مذاکرات نشوید
🔻 رهبر انقلاب، امروز در دیدار مسئولان نظام: در برنامهریزیهای کاری خودتان مطلقاً معطل مذاکرات هستهای نشوید. ممکن است مذاکرات به جاهایی برسد؛ جاهای مثبتی، نیمهمثبتی، منفیای، هرچه بشود شما کار خودتان را بکنید.
🌙 @Khamenei_ir
ale emran_133.wma
9.83M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۱ قسمت ۵
إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۖ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ(۵۵) فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ(۵۶) وَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ(۵۷) ذَٰلِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ الْآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيمِ(۵۸)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز چهارشنبه بیست و چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ 👈 و روز یازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 یا حی یا قیوم
🕋 انجام مخصوص هر روز ماه مبارک رمضان
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء10 قرآن❤️
آیهای که خمس را واجب کرد
💥وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم ....
(41- انفال)
بدانیدهرغنیمتی که نصیب شمامیشود یک پنجم آن، از آن خدا و پیامبر صل الله علیه وآله وذی القربی (امامان ع) و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از خاندان پیامبر خدا پیامبر ص) میباشد.
اینکه شیعه ذی القربی رامنحصردر امامان و سه گروه آخر را مختص بنی هاشم و سادات میداند بر اساس روایات معتبری است که از اهل بیت ع به ما رسیده است.چرا که بر اساس حدیث ثقلین که منبع اسلام را قرآن و اهل بیت ع معرفی میکند؛ اسلام منحصر در قرآن نیست بلکه سخنی را میتوان به اسلام استناد داد که برآیند قرآن و عترت باشد.
لازم به ذکر است که اهل سنت برخلاف ظاهر آیه(2) که غنیمت را به صورت مطلق آورده است،
سرنوشت انسان به اختیار خودش رقم میخورد
💥أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ ...(53- انفال)
نعمتی را که خداوند به جامعه و ملتی عطا میکند کم یا نابود نمیکند مگر آنکه خود قدرش ندانند و آن را از دست بدهند.
به تعبیر دیگر فیض خدا بیکران و همگانی است ولی به تناسب شایستگیها به مردم میرسد. در ابتدا خدا نعمتهای مادی و معنوی خویش را به تمام ملتها عطا میکند؛ چنانچه نعمتهای الهی را وسیلهای برای تکامل خویش ساختند و شکر آن را که بجا آوردند؛ نعمتش را پایدار و افزون میسازد؛ اما هنگامی که این مواهب وسیلهای برای طغیان و آلودگی گردد نعمتها را میگیرد و یا آن را تبدیل به مصیبت میکند؛ بنابراین دگرگونی نعمتها همواره از ناحیه ماست و گرنه مواهب الهی از بین رفتنی نیستند
در برابر کسانی که به هیچ قراردادی پایبند نیستند محکم بایستید
💥وَ إِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم ......(12- توبه)
زندگی مسلمت آمیز در کنار تمام انسانها از قوانین بینالمللی قرآن است اما اگر عدهای که به هیچ یک از قراردادهایی که با حکومت اسلامی بستهاند پایبند نبودند آنگاه قرآن دستور مقابله با آنها را میدهد.
دستور اول: تا زمانی که آنها به قراردادهایی که با شما بستهاند پایبند بودند شما هم پایبند باشید؛ « فَمَا 💥اسْتَقَمُواْ لَکُمْ فَاسْتَقِیمُواْ لهَُمْ»(5)
دستور دوم: اگر آنها هم چنان به پیمان شکنی و به تبلیغات سوء خود ادامه دادند؛ شما با رهبران این گروه کافر پیکار کنید؛ زیرا آنها ارزشی برای قرارداد قائل نیستند. تا شاید به این شدت عملی که شما به خرج میدهید از کار خود پشیمان شوند و دست بردارند.
کاری که خدا با سرمایه داران بی درد خواهد کرد
الَّذِینَ یَکْنزُِونَ الذَّهَبَ ..(34) یَوْمَ یحُْمَی ... (35- توبه)
کسانی که زر اندوزی میکنند و از انفاق اموال خود به نیازمندان واقعی امتناع میورزند به عذابی سخت تهدید شدهاند. عذابی که در آن این سکه ها را در آتش سوزان دوزخ، داغ میکنند و پیشانی و پهلو و پشتشان را با آن داغ خواهند کرد و در همین حال فرشتگان عذاب به آنها میگویند: این همان چیزی است که برای خود جمع کردید و به صورت اندوخته در آوردید و آن را در راه خدا به محرومان انفاق نکردید اکنون بچشید آنچه را برای خود اندوختید و عواقب شوم آن را دریابید.
اما چرا از میان تمام اعضاء بدن تنها پیشانی و پشت و پهلو را میسوزانند برای این است که آنها با این سه عضو در مقابل محرومان عکسالعمل نشان میدادند: گاهی صورت را در هم میکشیدند و زمانی به علامت بی اعتنایی از روبرو شدن با آنها خود داری میکردند و منحرف میشدند و گاهی به آنان پشت مینمودند؛
آیهای که مصرف زکات را بیان میکند
💥إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ ....(60- توبه)
این آیه همان آیهای است که فقها بعد اثبات اصل وجوب زکات با استناد به آن موارد وجوب پرداخت صدقات واجب (زکات مال و زکات فطر) را بیان میکنند.
آیه زکات را در هشت مصرف خلاصه میکند:
1. فقرا 2. مساکین 3. جمعآوری کنندگان زکات 4. کسانی که با تشویق مالی میتوان محبت آنان را جلب نمود. 5. آزاد ساختن بردگان 6. اداء دین بدهکاران 7. در راه خدا که منظور از آن تمام راههایی است که به گسترش و تقویت آئین الهی منتهی شود؛ اعم از مسأله جهاد و تبلیغ و مانند آن 8. مسافرانی که بر اثر علتی در راه ماندهاند
بالاتر از بهشت
💥وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَ ....(72- توبه)
در این آیه پس از آنکه خداوند مؤمنین را به بهشت وعدهمیدهد اشارهای هم به پاداشی فراتر از بهشت میکند و آن را فوز عظیم میخواند.
علامه طباطبایی با سیاق آیه، جمله « وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ » را اینگونه معنا میکند: ..
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
💢 دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ و کَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ و حَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ و النّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.
🔸 ای خدا در این روز احسان و نیکویی را محبوب من و فسق و معاصی را ناپسند من قرار ده و در این روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان به یاری خود ای فریادرس فریادخواهان.
🤲 #ماه_رمضان
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
شرح دعای روز یازدهم توسط #استاد_حسن_عباسی
🔰 «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِین»
«خدایا در این روز، #احسان را محبوب من گردان؛ و فسق و نافرمانی تو را ناپسندِ من بگردان؛ و آتش خشم خودت را بر من حرام کن؛ به یاریت اى دادرس داد خواهان»
🔹 احسان، کمال انسان است:
۱- جایی که او نخست به نور فطرت خود یعنی قرآن درون وجودش رجوع میکند. او در لایهی نخست وجود خود یعنی در #صدر مسلمان میشود و به #هفت_متعلَّقِ_ایمان (کتاب، خدا، انبیا(ص) و ائمه(ع)، آخرت، غیب، ملائکه و آیات الهی) اسلام میآورد.
۲_ سپس، در لایهی #شغاف خود با این هفت متعلَّق، اُنس میگیرد و با آنها مونس میشود. (اگر #امام_خامنهای به #انس_با_قرآن تأکید بسیار دارند، به این علت است که اَنس با همهی هفت متعلَّقِ ایمان، زمینهی ایمان کامل انسان را فراهم میکند. تا انس با قرآن نداشته باشیم، به مرحلهی ایمان نمیرسیم؛ پس، از مکشوف شدن حقایق ناگفتهی آن محروم میمانیم.)
۳_ سپس ایمان به #قلب ما وارد میشود و به متعلقات ایمان، مؤمن میشویم؛ که: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ» آنگاه چنانچه در اثر تقوا میان حق و باطل فرق بگذاریم که: «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا» یعنی جای حق و جای باطل را دانستیم، سپس قائل میشویم که باید هر چیزی بر سر جای خود قرار گیرد.
۴_ زمانی که با باور به متعلقات ایمان، به یقین دستیافتیم، موقن شدهایم. پس در عمل میباید هر چیزی را بر سر جای خود بگذاریم و اگر چنین کردیم:
۵_ آنگاه در #فؤاد یعنی لایه مرکزی وجودمان، به یقظه رسیدیم؛ چشم دلمان باز میشود و بیدار میشویم؛ در این حال، هر چیزی را بر سر جای خود میبینیم. دیدن هر چیز و هر کس بر سر جای خود، زیباست، حُسن دارد. در اینجا انسان به مرحلهی احسان رسیده است.
🔹 زیبایی شناسی، استتیک یا علم الاستحسان در هنر دینی، جاییست که هنرمندِ مؤمن با عبور از لایههای وجود خود از صدر تا شغاف و از قلب تا فؤاد به یقظه برسد و بیدار شود و مخاطب اثر هنری خود را هم از این لایهها عبور داده و بیدار کند. از این منظر، عجیب نیست که کار هنرمند قرآنی، خدایی کردن است.
🔹 اما حُسن و احسان در مقابل قُبح و فحشا است. قباحتی که ریشه در ظلمات و باطل دارد؛ هنرمند غیر دینی، در اغلب موارد قبیحهنگار است و به قباحت، رنگ زیبایی میپاشد و تولید فحشا میکند. اینجا بود که امام راحل(ره) در نهایت هوشمندی و باور عمیق دینی خود فرمود: «ما با هنر مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم.»
🔹 فحشا، تنها در فحشای جنسی خلاصه نمیشود، بلکه تمام زشتیهایی که به نام زیبایی به خوردمان میدهند، فحشاست. در #جامعه_شناسی_امام_سجاد(ع) نقش طبقهی #خوکها یا اکثریت مخنث یک جامعه چنین بود که به هر فحشایی که دعوت میشوند، اجابت میکنند.
✅ بیاییم #مخنث نباشیم؛ هر چیزی که بر سر جای خود نیست را زیبا نبینیم و به قباحت آن پی ببریم تا به هر فحشایی که دعوت میشویم، اجابت نکنیم.
✅ و محسن باشیم و جامعه و تمدنی از احسان و زیبایی بسازیم که در آن هر چیز و هر کسی بر سر جای خود جای گرفته باشد. «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ #محسن فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ»
#شرح_دعا
▫️شرحی بر دعای #روز_یازدهم ماه رمضان - برگرفته از جلسه ۳۵۷ #کلبه_کرامت «هستی و ایمان» (در تیرماه ۹۱):
💻 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/558
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
#جنگ_ترکیبی
#عملیات_ترکیبی در تلآویو با #اسرائیل چه میکند؟ - ۱
✍ محمد ایمانی
4⃣ تکرار زنجیرهوار عملیات مقاومت، افزایش استفاده از سلاح گرم، و دقت بالا در تلفاتگیری، فروپاشی نظم امنیتی-سیاسی رژیم صهیونیستی را برجسته میکند. «ضربات امنیتی ترکیبی» در حالی بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد میشود که سران تلآویو طی یکی دو سال کوشیدند با برگزاری شوهای سیاسی مانند «توافق ابراهیم» و «نشست نقب» (با مشارکت برخی مقامات خودفروخته عرب)، شرایط سیاسی خود را عادی و با ثبات وانمود کنند. این رژیم، صرفنظر از عدم مشروعیتش، پلیسیترین و امنیتیترین حکومت در جهان محسوب میشود. اسرائیل در ۷۴ سال اشغالگری، دیوار امنیتی کاملی را به دور خود کشیده و مناطق اشغالی را به «زندان- پادگان» بزرگ با انواع دوربینها و یگانهای نظامی تبدیل کرده بود که ظاهرا هر تحرکی در آن، تحت نظر است. بر این مبنا، باید اسرائیل را یک «پانوپتیکون- Panopticon» (زندان مدوّر و سراسر بین) نامید که نمونه اولیه آن، اواخر قرن ۱۸ میلادی در انگلیس طراحی شد و به زندانبانها اجازه میداد تمام زندانیان را زیر نظر داشته باشد.
5⃣ دقت و مرگباری سلسله عملیات چند هفته اخیر، با وجود حاکمیت شرایط امنیتی ویژه، آن هم با فاصلههای زمانی اندک و در یک منطقه جغرافیایی محدود، از استقرار و فعالیت سازمان عملیاتی خبره حکایت میکند. امنیت پادگانی و حکومت بر مبنای ترس، همه چیز اسرائیل برای برقرار ماندن بوده؛ اما حالا این تار عنکبوت امنیتی فرو ریخته است.
ضربات پیاپی مقاومت در کف خیابانهای تل آویو، بیتالمقدس، بئرالسبع و...، صد برابر کاریتر و دردناکتر از اثر موشک هایی است که در آخرین جنگ، سپر موشکی «گنبد آهنین» را از اعتبار انداخت و به عمق مراکز صهیونیست نشین رسید. به اینها، ضربات چند لایه یک سال گذشته را علاوه کنید که نشان میدهد جای سالم (رخنه نشده) در پیکره نظامی- امنیتی اسرائیل باقی نمانده است.
این در حالی است که نفتالی بنت نخستوزیر اسرائیل، چند ماه قبل، از اقدام علیه ایران در قالب «مرگ با هزاران ضربه چاقو» سخن گفته بود؛ اما حالا معلوم شده که رژیم صهیونیستی در میدان واقعیت، با جنگ ترکیبی در عمق فلسطین اشغالی دست بهگریبان است و با متهم کردن ایران میخواهد ضعف خود در مقابل مقاومت فلسطین را بپوشاند.
6⃣ ضربه مهم دیگری که در جنگ ترکیبی چند ماه اخیر به صهیونیستها وارد آمد، حملات سایبری گسترده بود. سازمان امنیت سایبری، از نخستین اهداف حمله مذکور بود. خبرنگار فاکسنیوز و روزنامه هاآرتص به نقل از مقامات دفاعی گزارش دادند «این بزرگترین حمله سایبری است که تاکنون علیه اسرائیل و زیرساختهای آن اتفاق افتاده است».
پس از عملیات چند ماه قبل مهاجمان سایبری، گروه سایبری « #عصای_موسی» (Moses Staff) فهرست برخی از اعضای ارتش اسرائیل و تصاویر سه بعدی از مراکز مهم اسرائیل با دقت ۵ سانتیمتر را منتشر کرد. در اثر ضربات امنیتی پیاپی، سه معاون موساد، شامل بخشهای جذب نیرو، فناوری و مبارزه با تروریسم استعفا کردند.
7⃣ اگر اطلاعات سرّی مراکز حکومتی اسرائیل در سلسله عملیات سایبری یک سال اخیر هک شده باشد که شده، به احتمال قوی این نفوذ اطلاعاتی میتواند مبنای طراحی عملیاتهای بیسابقه در دوره جدید باشد.
🔹 به نظر میرسد آنچه طی عملیات دو هفته اخیر در سرزمینهای اشغالی شاهد بودهایم، با همه اهمیت، دست گرمی باشد. این روند، بیشتر به طلیعه فوران آتشفشانی میماند که تازه، دود آن به هوا برخاسته است.
@IMANImohamad51
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_134.wma
11.62M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۲
ذَٰلِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ الْآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيمِ(۵۸) إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(۵۹)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز بیست و پنجم فروردین ماه ۱۴۰۱👈 و روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 لا اله الا الله الملک الحق المبین
🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز ماه مبارک رمضان
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء یازده
🌸 قرآن کریم ❤️
👈انفاق، غرامت نیست موجب قربت و نزدیکی به خداست
💥وَ مِنَ الْأَعْرَابِ...(توبه۹۸ )مِنَ الْأَعْرَابِ مَن یُؤْمِنُ ....توبه۹۹ )به عرب بادیهنشینی اشاره میکند که بر اثر ضعف ایمان هنگامی که چیزی را در راه خدا انفاق کنند، آن را زیان محسوب میکنند؛ نه یک موفقیت پر سود.
سپس به گروه دوم یعنی مؤمنان بادیهنشین اشاره کرده میگوید: عربهای بادیهنشین کسانی هستند که ایمان به خدا دارند؛ به همین دلیل هیچگاه انفاق در راه خدا را زیان نمیدانند، بلکه با توجه به پاداش الهی، این کار را وسیله نزدیکی به خدا و مایه دعای پیامبر ص میدانند.
آنگاه خداوند این طرز فکر را تصدیق میکند و میفرماید: آگاه باشید که این انفاقها به مایه تقرب آنها به پیشگاه خداوند است بر این اساس به زودی خدا آنان را داخل رحمت خود کرده و اگر لغزشی از آنان سرزده باشد به خاطر ایمان و اعمال پاکشان آنها را میبخشد؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است
✍با پرداخت واجبات مالی جان خود را پاک و نورانی کنید
💥خُذْ مِنْ أَمْوَالهِِمْ ...(103- توبه)
آیه به پیامبر ص دستور میدهد تا زکات اموال مسلمانان را گرفته و بعد از دریافت برای آنها دعا کند. آیه در رمضان سال دوّم هجری در مدینه نازل شد و پیامبر ص فرمود ندا دهند که خداوند، زکات را نیز همچون نماز واجب ساخت. پس از یک سال نیز فرمان داد که مسلمانان زکاتشان را بپردازند چ
مفسرین در فاعل « تُطَهِّرُهُمْ » اختلاف دارند که پاک کننده کیست یا چیست؟ خلاصه نظر آیت الله جوادی آملی این است که: « تُطَهِّرُهُمْ » جمله وصفیه است برای صدقه؛ یعنی صدقهای که پاک میکند آنها را و این اختصاصی به زکات واجب ندارد بلکه تمام عبادات اینگونه اند که باعث تطهیر و تزکیه فاعل آن میشوند.
بر این اساس، پرداخت وجوهات شرعی مانند زکات و خمس و انجام وظایف دینی، عامل پاکی روح و موجب رشد فضایل اخلاقی خواهد بود.
👈چیزی از دید خدا و رسولش و نیز شاهدان اعمال، مخفی نیست
💥وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَیرََی اللَّهُ .....(105- توبه)
از اهداف تربیتی آیه وادار کردن مردم به مراقبت در کارهایشان است و نیز فراموش نکنند که برای اعمال نیک و بدشان حقایقی وجود دارد که به هیچ وجه پنهان نمیماند
معنای آیه این است: ای رسول ما! بگو هر کاری میخواهید، بکنید؛ چه خوب، چه بد؛ اما بدانید که به تحقیق خدای سبحان و نیز رسول او و مؤمنینی که شاهدان اعمالند حقیقت عمل شما را میبینند و آن وقت که به عالم غیب و شهود بازگشتید، حقیقت عمل شما را به شما نشان میدهد. به عبارت دیگر آنچه را که انسان پس از مرگ و در قیامت از حقیقت اعمال خود مشاهده میکند همان در دنیا مشهود خدا و رسول و مؤمنین شاهد اعمال است.
چند نکته:
«سین» در «فَسَیرََی» به معنای آینده نزدیک نیست و برای تحقیق و تاکید است
مراد از دیدن عمل دیدن حقیقت و باطن آن است
این دیدن مربوط به همین دنیاست زیرا دیدن در آن دنیا برای همگان ممکن خواهد بود.
بنا بر روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام منظور از مؤمنینی که در این دنیا شاهد حقایق اعمالند امامان معصوم علیهم السلام است.
👈واجب است که عدهای بروند و درس دین بخوانند و برگردند
💥وَ مَا کاَنَ الْمُؤْمِنُونَ ل.... (122- توبه)
برای مؤمنین سایر شهرستانهای غیر مدینه جایز نیست که همگی به جهاد بروند؛ چرا از هر شهری یک عده به سوی مدینه الرسول کوچ نمیکنند تا در آنجا احکام دین را یاد گرفته و عمل کنند و در مراجعت به دیارشان ، هم وطنان خود را با نشر معارف دین از آثار مخالفت با اصول و فروع دین، آگاه کنند تا شاید بترسند و به تقوا بگرایند؟
از اینجا معلوم میشود که:
1. مقصود از تفقه در دین فهمیدن همه معارف دینی از اصول و فروع آن است، نه خصوص احکام عملی، که در اصطلاح به آن فقه گفته میشود. زیرا با گفتن مسائل شرعی انذار صورت نمیگیرد و نیاز به بیان اصول عقاید هم دارد.
2. وظیفه هجرت برای جهاد، از کسانی که لازم است بروند و علوم دینی را بیاموزند برداشته شده است.
👈یک یا دو امتحان اصلی که هر سال از ما میگیرند
💥أَ وَ لَا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ ....(126- توبه)
چرا ایشان تفکر نمیکنند و عبرت نمیگیرند، با اینکه میبینند در هر سال، یک یا دو بار مورد امتحان قرار میگیرند و در همه نوبتها از امتحان مردود گشته و نمیتوانند... ادامه ...
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
💢 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ و العَفافِ و اسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ و الکَفافِ و احْمِلنی فیهِ على العَدْلِ و الإنْصافِ و امِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
🔸 ای خدا مرا در این روز به زیور ستر و عفت نفس بیارای و به جامه قناعت و کفاف بپوشان و به کار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهبانی خود ای نگهدار و عصمتبخش خداترسان عالم.
🤲 #ماه_رمضان
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
🔰 «اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین»
«خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاكدامنى و بپوشانم در آن جامه قناعت و خوددارى و وادارم نما در آن بر #عدل و #انصاف و آسودهام دار در آن از هر چیز كه میترسم به نگاهدارى خودت اى نگهدار ترسناكان»
🔹 در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که: «عدل، تسلط عقل بر نفس است؛ کسی که عقل او بر نفسش حاکم شد، منصف میشود؛ وقتی منصف شد، قسط را اقامه میکند.»
🔹 کسی که عقل او بر نفْسَش حاکم باشد، منصف میشود. اما چون اغلب ما عقلمان بر نفسمان سیطره ندارد، منصف نیستیم. طغیان انسان، حاصل هواهای نفسانی اوست؛ پس نفسِ انسانها باید پالایش بشود در غیر این صورت، هرگز به مردم سالاری دینی و یک #جامعه_سازی عمیقاً دینی دست نخواهیم یافت.
🔹 فلاح عمومی و فلاح ملی، حاصل فلاح تکتک انسانهاست. هرتعداد از هشتاد میلیون انسان ایرانی که عقل آنها بر نفسشان تسلط دارد، همان مقدار در جامعه انصاف و امکان تحقق قسط را داریم.
🔹 مردمی که به نور فطرت خود لطمه زده و به نور ایمان در درون خود نرسیدهاند، دچار تاریکی و ظلمات شده و اسیر شهواتاند؛ در این صورت، هیچ پیامبری توان اصلاح و نجات این جامعه را نخواهد داشت و هیچ دستگاه قضایی و حقوقی مقتدر امکان تحقق قسط را ندارد؛ چراکه افراد، خود به خود به همدیگر ظلم میکنند. پای تمامی تئوریهای طرحریزیاستراتژیک در جایی که به مناسبات درونی انسانها میرسند، میلنگد.
🔹 بیاییم قسط، را از درون خود بیآغازیم و سپس به جامعه تسری دهیم؛ همه برای اقامهی #قسط قیام کنیم.
#شرح_دعا
▫️ شرحی بر دعای #روز_دوازدهم ماه رمضان - برگرفته از جلسه 499 #کلبه_کرامت
با موضوع «کارکرد دین» (در فروردین93):
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/536
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_135.wma
10.96M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۳
إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(۵۹) الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(۶۰)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز جمعه بیست و ششم فروردین ماه ۱۴۰۱👈 و روز سیزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
🕋 خواندن دعای پر فیض ندبه در صبح جمعه
🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء دوازده
قرآن❤️
آیا ادیسون به یهشت می رود؟!
👈کسانی که خداوند در دنیا با آنها تسویه میکند
💥مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا..
15-16/ هود
عمل آدمی،نتیجهای را پی خواهد داشت که او قصد کرده؛ اگر منظورش دنیوی باشد نتیجه دنیوی هم نصیبش میشود؛ مثلاً وضع مالیاش بهتر میشود، مشهور میشود، و مانند آن. البته این در صورتی است که سایر عوامل کمک بکنند.
آیا ادیسون به بهشت میرود⁉️
جواب :
اگر این خدمت را برای رضای خدا انجام داده؛ بله از جزای اخروی بهرهمند خواهد شد اما اگر برای شهرت این کار را کرده باشد با شهرتی که خداوند برای او در دنیا فراهم کرد در حقیقت او را به مقصودش رساند و او دیگر بابت این عملش، بهرهای از بهشت نخواهد داشت
👈بقیة الله به چه معناست؟
💥بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ(86- هود )
آن سودی که پس از رعایت احکام خدا برای شما باقی میماند برای شما بهتر است به شرط آنکه به خدا مومن باشید زیرا این را تنها کسانی درک میکنند که به خدا ایمان داشته باشند.
درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب ع است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود حلال و یا پاداش الهی است ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه سعادت او گردد، « بقیةالله» است. بنابراین پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ که پس از مبارزه با دشمن برای یک ملت باقی میمانند بقیةالله اند.
امام باقر علیه السلام :
«سخنی که مهدی ع پس از قیام
خود میگوید
💥 "بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ"سپس میگوید منم بقیةالله و خلیفه او در میان شما، سپس هیچکس بر او سلام نمیکند مگر اینکه میگوید: السلام علیک یا بقیةالله فی ارضه»
👈چرا برخی حرف حق را نمیفهمند؟
💥قَالُواْ یَاشُعَیْبُ..(91- هود ع)
«اکثرچیزهایی که تو میگویی ما نمیفهمیم» این جمله، سخن مردم مدین است که به حضرت شعیب ع میگفتند.
امروز هم وقتی احکام دین بازگو میشود همین پاسخ شنیده میشود.
قرآن این رفتار را اینگونه تحلیل میکند که چون اینها عقل و فطرت خودرا زیر خاک شهوت و غضب دفن کردند اکنون که در برابر ندای وحی و فطرت قرار میگیرند قادر به درک آن نیستند با اینکه به ظاهر مشکلی در قوای ادراکی آنها وجود ندارد. برای همین است که اذعان به نفهمیدن حرفی میکنند که مؤمنین به راحتی آن را فهمیده و درک میکنند.
سران گمراهی پیشاپیش حزب خود وارد جهنم میشوند
💥فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ .(97) یَقْدُمُ قَوْمَهُ (98- هود ع)
این آیات دلالت بر ظهور باطن اعمال در قیامت میکنند البته باطنی که از تناسب خاصی با ظاهرش برخوردار است.
آیه اول میگوید عدهای برای حفظ دنیایشان، موسی ع را رها کرده و از فرعون پیروی کردند. در آیه بعد، وضعیت قیامت آنها را به تصویر کشیده و میفرماید: فرعون، پیشاپیش قومش وارد صحنه قیامت میشود. اما به جای آنکه این پیشوا، پیروان خود را در آن گرمای سوزان به سوی چشمه گوارایی از آب زلال ببرد؛ آنها را به آتش دوزخ وارد میکند
پیام آیه: کسی که سرکرده جمعیتی شود و آنها را به سوی گمراهی رهبری کند در قیامت پیشاپیش آن جمعیت و به همراه آنها وارد آتشی میشوند که خود در دنیا افروختند و در آن سوختند
چیزهایی که آثار گناه را از دل میبرند
💥إِنَّ الحَْسَنَاتِ (114- هود ع)
عبادتها، حسناتی هستند که آثارشان در دلهای مؤمنین وارد شده و آثار معصیت که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده را از بین میبرد.
آیه تأثیر اعمال نیک در از میان بردن آثار سوء اعمال بد را بیان میکند. در سوره نساء آیه 31 میخوانیم
💥 إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ.. اگر از گناهان بزرگ دوری کنید گناهان کوچک شما را میپوشانیم و در آیه 7 عنکبوت میخوانیم وَ الَّذِینَ آمنوا . کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دارند گناهان آنان را میپوشانیم و به این ترتیب اثر خنثی کننده گناه را درطاعات تثبیت میکند.
خدا اینگونه به بندگان مخلَصش عنایت میکند
💥وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ،وَ(24- یوسف ع) آیه از لحظهای خبر میدهد که یوسف ع در فشار نیروی شیطانی آن زن در آستانه ارتکاب به گناه قرار گرفت اما چون او از بندگان مخلَص خدا بود به عنایت الهی از دام گناه رهید
در آن اتاق دربسته که زن عزیز مصر به سمت یوسف ع حرکت کرد، یوسف عنایتی از حق، مشاهده کرد که اگر نمیدید او نیز متقابلاً به سمت آن زن حرکت میکرد. ... ادامه دارد..
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar