🕋 امروز بیست وهشتم فروردین ماه ۱۴۰۱👈 و روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
🕋 ولادت با سعادت امام رئوف ، دومین اختر تابناک آسمان ولایت امام حسن مجتبی علیه السلام بر شیعیان جهان مبارک باد
🕋ذکر مخصوص امروز ۰👇👇👇
🕋 یا ذالجلال والاکرام
🕋 انجام اعمال مخصوص روزهای ماه مبارک و بالاخص اعمال ایام البیض
🕋🕋🕋🕋🕋🕋
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء۱۴ قرآن ❤️
منبع اصلی هر چیز نزد خداست
💥وَ إِن مِّن شیَْءٍ .(21- حجر)
هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمیکنیم.
قدرت خداوند محدود نیست و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق نیز به مقدار حساب شدهای از طرف خدا نازل میگرد.
یک داستان جالب
روزی معاویه در توجیه ظلم خود دست به تحریف قرآن زد و گفت: مردم! شما حقانیت کتاب خدا را قبول دارید؟ گفتند: بله. گفت: پس این آیه را در آن بخوانید که فرمود
💥 وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا ..... بعد ادامه داد:
شما حق بودن این آیه را قبول دارید؟ گفتند: بله. گفت:چرا به دارایی من معترضید؟
منظور معاویه این بود که خدا به شما آن مقدار داده و به من هم این قدر ؛ شما که قرآن را قبول دارید چرا به ثروت من اعتراض میکنید و از فقر خود گله مندید؟
حیله معاویه کارگر افتاد و مردم ساکت شدند. اما«احنف» گفت: معاویه! ما آیه را قبول داریم. دعوای ما با تو بر سر خزائن الهی و مقدار نزول بر خلایق نیست؛ اعتراض ما به تو برای آن ارزاقی است که خدا از خزانه غیبش برای ما نازل کرد و تو ظالمانه آنها را غصب کرده و در انبارهایت ذخیره کردی.
کسانی که شیطان کاری با آنها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند
💥قَالَ رَبِّ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ (39تا 42- حجر)
اگر کسی شخصاً و به اختیار خود به دنبال شیطان افتاد شیطان بر او تسلط مییابد
ابلیس به خدا عرض کرد: حال که مرا به سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و به کیفر محکوم کردی من برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهدهی من که تو هیچگونه تسلطی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که بخواهند از تو پیروی کنند.
نکات:
مُخلَصین در مقامی به سر میبرند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان گمراه کردن آنها وجود ندارد.
مخلَصین چه کسانی هستند؟
مخلصین کسانی هستند که ا خود را برای خدا خالص کردند آنگاه خدا هم آنان را برای خود خالص گردانید؛ یعنی غیر خدا کسی در آنها نصیبی ندارد و در دلهایشان محلی که غیر خدا در آن منزل کند باقی نمانده است و آنان جز به خدا به چیز دیگری اشتغال ندارند و هر چه هم که شیطان وسوسههای خود را در دل آنان بیفکند همان وساوس سبب یاد خدا میشود و همانها که دیگران را از خدا دور میسازد ایشان را به خدا نزدیک میکند.
تنها گروهی که از رحمت پروردگار نا امیدند
💥وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(56- حجر)
آیه میفهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی گمراهان است.زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناختهاند و پی به قدرت بیپایانش نبردهاند؛ خدایی که از ذرهای خاک، انسانی چنین شگرف میآفریند درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار مینشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل میکند، چه کسی میتواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟!
اگر خدا نمیخواست ما این کار را نمیکردیم!!
💥وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ (35- نحل)
مشرکان گفتند: اگر خدا میخواست، نه ما و نه پدرانمان جز او بندگی نمیکردیم.
این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی بود مشرکان در توجیه اعمال ضد دینی که انجام میدادند به دو گروه تقسیم میشدند: توده درس نخوانده که در دفاع از عقاید خود به تقلید از نیاکان تمسک میجستند. علمای آنها بودند که به گمان خود با این منطق از بت پرستی دفاع میکردند.
آنها میگفتند: اگر خدا راضی به این کارهای ما نبود جلوی ما را میگرفت اما همینکه مانع ما نشده این خود دلیل است بر اینکه از اعمال ما رضایت دارد.
این شبهه امروز هم با ادبیات روز در بین عدهای رواج دارد و منتشر میشود.
این سخن وقتی درست است که تنها اراده تکوینی خدا در عالم جریان داشته باشد. خداوند دو اراده دارد؛ تشریعی و تکوینی. آنان که به دام این شبهه گرفتار شدهاند از اراده تشریعی یا همان خواست در پس قانون خدا غفلت کردهاند.
خدا با قانونی که وضع کرده و آن را توسط فرستادگانش به مردم ابلاغ کرده است از مردم خواسته تا.... ادامه ...
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🔰 دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین و اشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین.
🔹 ای خدا در این روز طاعت بندگان خاشع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن خداترس را به من عطا فرما به حق امانبخشی خود ای ایمنی دلهای ترسان.
🌙 #ماه_رمضان
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
#شرح_دعا روز پانزدهم توسط #استاد_حسن_عباسی
🔰 «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین»
«خدایا در این روز اطاعت بندگان #خاشع و خاضع خود را روزیم؛ و شرح صدرِ مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما به حق امان بخشی خود ای ایمنی دلهای ترسان»
🔹 برای شناخت خاشعین، بهتر است #متکبرین که نقطه مقابل خاشعین هستند را بشناسیم. متکبر و #مستکبر کسیست که برای خود طلب مقام کبریایی دارد که در چند سطح دیده میشود:
1️⃣ استکبار درونی - خوی تکبر و برتری جویی
2️⃣ استکبار داخلی - نفاق در جامعهی اسلامی
3️⃣ استکبار جهانی - شیطان بزرگ
4️⃣ ابلیس - جنود ابلیس و وسوسههای آن
❓چرا #متکبر میشویم؟
🔹 روح استکباری و خوی تکبر، زمانی در ما شکل میگیرد که نمیتوانیم فقر و حد خود را بشناسیم. تصور کنید در بیابان، زمینی دارید؛ تا به دور آن قطعهی چند صد متری یا چند هزار متری که متعلق به شماست و میخواهید در آن کشاورزی کنید یا خانه بسازید، دیوار یا حصار نباشد، بیمهابا تصور میکنید همهی این بیابان از آن شماست. تا زمانی که به فقر و حد خود پی نبریم، تلقی ما از هستی اینگونه میشود که میتوانیم همهی دنیا را به چنبره و سیطرهی خود درآوریم؛ پس به هر گزارهای متوسل میشویم تا ارادهی خود را به دیگری تحمیل کنیم.
🔹 وقتی حد خود را شناختیم و دانستیم که کوچک و محدودیم، پس از این «خود» و «من» بیرون آمده و احساس حضور در محضر خدا میکنیم؛ معرفت مییابیم که مقام کبریایی از آن اوست. «الله اکبر» پس در محضر خدا، پیشانی بندگی خود را به خاک میساییم؛ محدودیت و حقیر و کوچک بودن ما، موجب عدم تعالی و مانع رشد ما نخواهد بود.
🔹 خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالمیان همان طاعت و بندگی خالصانه در مقابل ذات اقدس اوست. #عبودیت ما در «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» بیشتر از آنکه عملی در نسبت با خدا باشد، معرفت به فقریست که متوجه هستی ماست. ما محدود و محصور در زمان، مکان و بُعد هستیم. هستی ما مطلق و جاودان و کامل نیست. لذا از دید انبیا(ص) «الفقرُ فَخری» فخر میکنیم که پی به فقر و محدودیت خود بردیم و دانستیم خدای خالق و مطلق و کاملی وجود دارد که ما در تابع او تعریف میشویم. این، روح #عبادت و بندگیست، مقام خاشعین.
#شرح_دعا
▫️شرحی بر دعای #روز_پانزدهم ماه رمضان
برگرفته از جلسه ۳۶۴ #کلبه_کرامت (در مرداد۹۱ ) :
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/561
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🌸با ذكر یا كریم همه یاكریمها
خواندند با تو یا علی و یا عظیمها
🌸تا بودهام همیشه فقیر تو بودهام
باشد حكایت من و تو از قدیمها
🌸باید تمام مردم دنیا گدا شوند
وقتی تویی كریمترین كریمها
🌸هم سرخوشاند از کلماتت فقیهها
هم جرعهنوش بادهٔ فضلت حكیمها
🌸هم زندهاند از دم گرمت مسیحها
هم در تكلماند به لطفت كلیمها
🌸ای حاء و سین و نون شما ریشهٔ حسین
ای مقصد خدا ز الف لام میمها...
🌸حتی نوادگان حسن هم حسینیاند
كربوبلاست مرقد عبدالعظیمها
🌸ما عاشقان قاسم و عبداللَه توایم
بر ما نگاه كن پدر این یتیمها
🌸من در بقیع حاجت خود را گرفتهام
آن گوشه کز نگاه تو دارد شمیمها
#کریم_اهل_بیت
#نیمه_رمضان
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🎞 فیلم «شجاعدل» نمایش دهندهی عمق اجتماعی حرکت یک #مصلح_اجتماعی است.
▫️ #ژانر سینمای استراتژیک
▫️ فیلم: #شجاع_دل
🔺 #ویلیام_والاس علیه دشمن خارجی برمیخیزد و سعی دارد ملت را متحد کند. اما به دشمنی سختتر بر میخورد:
🔻وادادگان داخلی.
▫️هر کدام از مسؤولین اسکاتلند قیمتی داشتند و اکثراً توسط #ادوارد_پادراز خریده میشدند. حالا او باید با اینها مبارزه میکرد و البته نتیجه آن هم کشته شدن والاس بود.
♨️ از همه دردناکتر وادادگی و انفعال مردم بود. بیشک اگر #مردم فعال، مستقل، و با روح و فکر آزاد بودند، این گونه والاس را میتوانستند سلاخی کنند و مردم را هم به #بردگی کشند؟؟
✅ چقدر زیبا مل گیبسون توانسته یک #قهرمان_مظلوم را به تصویر بکشد، و چقدر این تصویر واقعیست...
#امام_حسنی_ام
❇️ کاش سینماگری داشتیم که به جای ساخت فیلمها و سریالهای تاریخی در مورد #امام_حسن (ع)، چنین فیلمی میساخت، و به عمق اجتماعی حرکت امام میپرداخت و چهره قهرمانانه واقعی حضرت را نشان میداد:
یک #قهرمان_مظلوم
📝 llink.ir/94c8
جنبش سینمای استراتژیک
🎞 @StrategicCinema_ir
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز دوشنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۱👈 و روز شانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز👇👇
🕋 یا قاضی الحاجات
🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز ماه رمضان
🕋🕋🕋🕋🕋🕋
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء پانزده
🌸 قرآن کریم❤️
۰
ثمره بدیها و خوبی ها، فقط دامنگیر خودمان می شود
💥إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ .... (7- اسراء)
اگر نیكى كنید، به خود نیكى كرده اید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كرده اید.
علامه طباطبایی : «لام» در«لانفسكم» و نیز در «فلها»، لام اختصاص است یعنى: خوبی و بدی شما مختص خود شما است، بدون اینكه چیزی از آن به دیگران بچسبد، و این خود قانون در حال اجرای خداست كه اثر عمل هر كسى را- چه خوب و چه بد- به خود او برمیگرداند
دوام وضعیت فعلی بسته به عملکرد شماست
💥إِنْ عُدتمُْ عُدْنَا (8- اسراء)
اگر شما برگردید ما هم بر می گردیم.
درباره کسی که فقط دنیا می خواهد می فرماید: كسانى كه تنها هدفشان همین زندگى دنیا باشد، ما آن مقدار را كه بخواهیم و به هر كس که صلاح بدانیم در همین زندگى میدهیم؛ سپس جهنم را براى او قرار خواهیم داد كه در آتش آن میسوزد در حالى كه مورد سرزنش خدا است
این فراز در واقع هشدار به کسانی است که پس از مدتها سرکشی و تحمل عذابهای الهی به راه راست برگشته و از رحمت حق برخوردار گشته اند. در این خطاب تهدید می شوند که اگر دوباره به همان وضعیت سابق باز گردند خدا نیز دست از عنایت خود کشیده و به مانند گذشته با آنها رفتار خواهد کرد.
پاسخ خدا به کسی که دنیا می خواهد و کسی که به دنبال آخرت است
💥كلاًُّ نُّمِدُّ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ .....(20- اسراء)
ما به هر دو گروه از لطف پروردگارت عطا مىكنیم زیرا هیچ كس از بخشش پروردگارت محروم نیست.
بر اساس این آیه خداوند به هر دو گروه کمک می کند منتهی روش کار در اجابت آنها متفاوت است.
چه کسانی برادران شیطانند؟
💥وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(26)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ ........(27- اسراء)
هیچگونه ریخت و پاش مكن. بى تردید اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شیطانند، و شیطان همواره نسبت بسیار ناسپاس است.
«تبذیر» در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه میآید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف میكند که معادل آن در فارسى «ریخت وپاش» است. به تعبیر دیگر تبذیر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد.
در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که آنها نیز نعمتهایی را که خدا داد، كفران مىكنند و در غیر محلش، صرف مىنمایند.
تعبیر به «اخوان؛ برادران» یا برای آن است كه اعمالشان همردیف اعمال شیاطین است؛ همچون برادرانى كه یكسان عمل مىكنند و یا به دلیل آن است كه در دوزخ همنشین شیطان اند.
چرا برخی نمی توانند گناه را ترک کنند؟
💥قَالَ أَ رَءَیْتَكَ هَاذَا الَّذِى .....(62- اسراء)
شیطان گفت: اگر تا روز قیامت به من مهلت دهی تمام فرزندان این کسی که بر من مقدم داشتی را افسار می زنم؛ مگر عده کمی.
اصل كلمه «احتناک» از «حنك» است. » معنایش این است كه ریسمانى به گردن حیوان بست و او را كشید. خود «احتناك» هم به معناى افسار كردن است.
شیطان ابتدا وسوسه کرده و به گناه دعوت می کند. پس از آنکه فرد اولین قدم را برداشت ، وسوسه های بعدی راحتتر در او اثر می کند. هر چه انجام گناه ساده تر شود نشان از آن دارد که شیطان بهتر بر او تسلط یافته و به تعبیری بهتر سوار شده و افسار نفس را به دست گرفته است. از این به بعد او می برد هر جا که خاطرخواه اوست و این افسار به دهان یا گردن هم می رود هر جا که او می کشد
چاره رهایی از این اسارت، توبه ای حقیقی در سایه توکل به خدا و توسل به اولیای اوست.
قرآن با دو تاثیر متضاد
💥وَ نُنزَِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ....(82- اسراء)
ما قرآن را نازل مىكنیم كه مایه شفاء و رحمت مؤمنان است؛ ولى ستمگران، جز خسران و زیان بیشتر، چیزى بر آنها نمىافزاید.
اگر قرآن را شفا نامیده با اینكه شفا باید حتما مسبوق به مرضى باشد، خود این معنا را می رساند كه دلهاى بشر حالاتى دارد كه اگر قرآن را با آن مقایسه كنیم خواهیم دید كه همان نسبتى را دارد كه یك داروى معالج با مرض دارد.
قرآن کریم همان نسخه شفابخش است که داروی تمام .. ادامه ...
___________________
🕋🕋 التماس دعا 🕋🕋 1401/01/29
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🔰 دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ و جَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ و أوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِ بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.
🔹 ای خدا در این روز مرا بر موافقت نیکان عالم موفق بدار و از رفاقت اشرار جهان دور گردان و مرا در بهشت دار القرار به رحمتت منزل ده به حق الهیت و معبودیتت ای خدای عالمیان.
🌙 #ماه_رمضان
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_138.wma
13.17M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۶ قسمت ۲
الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(۶۰) فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(۶۱) إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(۶۲)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_139.wma
10.72M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۷ قسمت ۳
الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(۶۰) فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(۶۱) إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(۶۲) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ(۶۳)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز سه شنبه سی ام فروردین ماه ۱۴۰۱👈 و روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 یا الرحم الراحمین
🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز ماه رمضان
🌸🌸🌸🌸🌸
🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸
✍آیات برگزیده جزء شانزده
🌸 قرآن کریم❤️
💥وَ أَمَّا الجِْدَارُ فَکاَنَ ...82- کهف
آیه، پرده از راز یکی از سه مأموریتی بر میدارد که موسی به همراه خضر ع انجام دادند. دیواری را بازسازی کردند و وقتی موسی ع سوال کرد؛ خضر ع پاسخ داد: گنجی در زیر این دیوار نهفته که متعلق به دو بچه یتیم است. خدا اراده کرد تا زمانی که اینها بزرگ میشوند و آن را استخراج میکنند گنجشان محفوظ بماند. چون پدر آنها مرد صالحی بود ما مأمور شدیم دیوار را بازسازی کنیم تا مبادا گنج ظاهر شود و اموال این یتیمها به خطر افتد.
نکته عجیب: چون پدر این دو بچه یتیم، انسان صالحی بود خدا دو پیامبر را مأمور میکند تا از اموال فرزندان او محافظت کنند.
عجیبتر : امام صادق علیه السلام فرمود:
آن مرد صالح، جد هفتم این دو یتیم بود.
نتیجه : کسی چند صد سال قبل میزیسته؛ چون انسان صالحی بوده خداوند به دو پیامبر مأموریت میدهد تا از اموال دو یتیم در نسل او مراقبت کنند و این امر بسیار شگفت انگیز است.
زیانکارترین انسانها چه کسانیاند؟
💥قُلْ هَلْ .(103)الَّذِینَ ضَلَّ ..
(104- کهف)
بگو: [میخواهید] شما را از زیانکارترین مردم با خبر کنم؟ آنها کسانیاند که تمام تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال میکنند کار خوبی انجام میدهند.
این آیه از کسانی خبر میدهد که در عمل از هر زیانکاری زیان کارترند و آنها کسانی هستند که در زندگی دنیا هم از عمل خود بهره نگرفتند؛ چون «ضلال سعی» همان خسران عمل است و چون اینها علاوه بر غفلت از ضرر، آن را سود هم تلقی میکنند از این رو به زیانکار ترین افراد لقب گرفتهاند.
اگر کسی ضرر کرد و فهمید به فکر چاره افتاده و سعی میکند که جبران کند؛ اما بیچاره کسی که ضرر میکند و گمان میکند که دارد سود میبرد. چنین کسی چون امیدی به جبرانش نیست پس در حقیقت زیانکار تر از او هم کسی پیدا نمیشود.
💥وَ هُزِّی إِلَیْکِ ..(25- مریم س)
تکانی به این تنه نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد.
این سخن زمانی به مریم س گفته میشود که او برای دنیا آوردن فرزندش از مسجد فاصله گرفته و پای تنه نخلی خشکیده نشسته است. وقتی فرزندش به دنیا میآید به او گفته میشود تو نخل خشکیده را تکان بده به قدرت الهی این تنه، صاحب رطب تازه شده و بر تو فرو میریزد.
برای خدایی که نخل خشکیده را پر ثمر کرده ؛ بی شک ریختن آنها نیز ممکن بود؛ اما این جریان به ما میآموزد که قرار نیست تمام امور بشر حتی برگزیدگان الهی از راه امدادهای غیبی اداره شود. کمکهای غیبی حقیقتی است انکار ناپذیر؛ اما این بدان معنا نیست که چون خدا میتواند پس بشر بابد دست روی دست گذاشته و فقط منتظر غیب باشد.
💥إِنَّ الَّذِینَ ء ..96- مریم س)
بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام میدهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دلها] قرار خواهد داد.
کلمه «وُدّ» و «مودّت» به معنای محبت است.آیه شریفه وعدهای زیبا از ناحیه خدای متعال است به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح میکنند که به زودی محبت آنها را در دلها قرار میدهد.
قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا.. (123)
💥وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی... (124- طه)
-گر کسی از هدایتگران الهی که انسان را به سوی خدا هدایت میکنند پیروی کند؛ نه گمراه میشود و نه به مشقت میافتد.
- اینکه به طور مطلق فرموده «گمراه و شقی نمیشود» میرساند که هم شقاوت دنیایی از او نفی شده هم آخرتی.
- به جای اینکه بفرماید؛ و هر که هدایت مرا پیروی نکند» فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ ..» تا به علت حکم اشاره کند و معلوم شود که تنگی معیشت در دنیا و کوری در روز قیامت، فراموش کردن خدا ست.
-آرامش غیر از آسایش است. آسایش راحتی تن است و آرامش راحتی جان. آیه ناظر به سلب آرامش در
صورت غفلت از یاد خداست
__________________
🕋🕋 التماس دعا 🕋🕋 1401/01/30
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🔰 دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ و اقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ و الآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الی التّفْسیر و السؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ و آلهِ الطّاهِرین.
🔹 ای خدا در این روز مرا به اعمال صالح راهنمایی کن و حاجتها و آرزوهایم را برآورده ساز ای کسی که نیازمند به شرح و سوال بندگان نیستی ای خدایی که به سرایر خلق آگاهی درود فرست بر محمد و آل اطهار او.
🌙 #ماه_رمضان
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🔰 «اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین»
«خدایا در این روز مرا به #اعمال_صالح هدایتم كن؛ و حاجتها و آرزوهایم را برآور؛ ای خدایی که احتیاج نداری که من حاجتم را برای تو شرح و تفسیر کنم؛ اى که به آنچه در صدرهای جهانیان است، آگاهی؛ درود فرست بر محمد و آل او پاكیزگان»
🔹 اعمال ما در هر حال، یا صالحاند و یا فاسد؛ اما معیار این صلاح و فساد، چیست؟
🔹 اگر عمل هرکسی، متأثر از اعتقادات اوست، سبک زندگی انسان مؤمن از باور و ایمان او شروع میشود و به صورت «عمل صالح» متجلی میشود و این تجلی از دروازهی حفظ حدود الهی میگذرد؛ به معنای سادهتر، عمل صالح همان رعایت #حدود_الهی است که تخطی از آن، عمل ما را #فاسد میکند.
🔹 ایمان و عمل صالح 65 بار در قرآن کریم همراه با هم آورده شده «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» اما تصور ما بر این است که باید عالم باشیم تا بتوانیم عمل کنیم! آیا مشکل بشر از ندانستههایش است، یا دانستههایی که به آن عمل نمیکند؟
🔹 اگر «علم» مبنای عمل ما باشد و نه ایمان، در این صورت دیگر مهم نیست که همین علم در مواقعی ضد دین عمل میکند. پس همان نوع نگرش غربیها در سیاست، مدیریت، جامعهشناسی، اقتصاد و... را وحی منزل میپنداریم! علم میباید تابعی از ایمان باشد.
❓چرا برای ایمان تنها به توصیه روی منبرها اکتفا میکنیم و هیچ نهاد رسمی تقویت ایمان نداریم؟
✳️ اگر برای علم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و... ایجاد کردهایم، همزمان نیاز به ایجاد نهادهای #اشاعه_ایمان هم داریم.
#شرح_دعا
▫️شرحی بر دعای روز هفدهم ماه رمضان
برگرفته از جلسه ۳۵۶ #کلبه_کرامت
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/557
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_140.wma
13.58M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۸ قسمت ۴
الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(۶۰) فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(۶۱) إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(۶۲)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز چهارشنبه سی و یکم فروردین ماه ۱۴۰۱👈 و روز هجدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 یا حی یا قیوم
🕋 انجام اعمال مخصوص شب های قدر و نمازهای مخصوص این شبها
🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋
🕋🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🕋
✍آیات برگزیده جزء ۱۷
🕋قرآن کریم🕋
👈وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ ......(73- انبیاء ع)
و ما به آنها انجام كارهاى خیر و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات را وحى كردیم و آنها تنها ما را عبادت می کردند.
وحی همان الهام کردن و به دل انداختن است و در وحی یا به دلیل سرعت زیاد یا به دلیل رمزی بودن و یا به دلایلی دیگر، کسی جز موجود الهام شده از محتوای آن با خبر نمی شود.
در آیه سخن از وحی فعل و کارهای خیر است. زمانی که بدون مقدمه در خود میل به انجام کار خیری پیدا می کنید تا آن را انجام دهید؛ وحی فعل خیر است. وحی به مادر موسی برای رها کردن او در آب هم از این نوع وحی است.
👈وَ عَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ ......(80- انبیاء ع)
ما ساختن زره را به داود ع آموختیم، تا شما را در جنگهایتان حفظ كند. آیا شكر آن را به جا مىآورید؟
خداوند می فرماید ما به داود ع یاد دادیم که چگونه زره بسازد بعد معلوم می شود تعلیم برای نفع شخصی نبوده است چون نمی فرماید آموختیم تا با ساخت آن از خود محافظت کند بلکه می فرماید تا شما را از خطر حفظ کند این جمله نشان می دهد که تعلیم صنعت زره برای حفظ مومنان از خطر دشمنان بوده است.
زره امروز جامعه اسلامی ادوات نظامی و تدافعی و نیز هسته است که خداوند متعال دانش ساخت آن را به دانشمندان ما عنایت می کند
👈وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ ....(87)فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ .....(88- انبیاء ع)
و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را زمانى كه خشمناك از میان قومش رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكىهاى، زیر آب و در دل ماهى، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم. پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و اینگونه مؤمنان را نجات مىدهیم.
«نون» در لغت به معنى ماهى عظیم است مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. پس از مدتی که از ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند.
هر انسان مومنی می تواند با به کار بستن همان سه نكته اى كه یونس به کار بست، نجات خود را از خداوند طلب کند:
👈یَأَیُّهَا النَّاسُ ....(1) یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ......(2- حج)
اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بی تردید زلزله قیامت، واقعه اى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش مىدهد، غافل مىشود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست میبینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است.
در آن واقعه، تنها زمین نمی لرزد بلکه جهان به لرزه در می آید؛ آسمان و زمین، دگرگون می شوند.
مُرْضِعَةٍ » به زنی گفته می شود که در حال شیر دادن به کودک است. ذهول هم یعنی اینکه از روی ترس از چیزی بگذری و بروی.در آن واقعه مادرانی که در حال شیر دادن به کودکان خود هستند با این حال کودک را از خود جدا کرده او را رها می کند و می رود.
هر بارداری طفل خود را سقط می کند.
مردم هراسان را که می نگری گمان می کنی که مست اند ؛ اما اینطور نیست؛ عذاب شدید خدا آنها را به این روز انداخته است.
👈كُلَّمَا أَرَادُواْ .....(22- حج)
هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههاى آن خارج شوند آنها را به آن باز مىگردانند، و به آنان گفته مىشود، بچشید عذاب سوزان را از آنجائیکه قیامت ظرف ظهور باطن اعمال است هر پاداش و عذابی که به انسان داده می شود در حقیقت چهره اخروی عمل اوست و جهنم در واقع صورت باطنی گناه است؛ بنابر این حالتی که آیه از آن می گوید باطن همان حالت دنیایی این عده است که در دنیا چون به گناه عادت کرده بودند هرگاه تصمیم به ترک آن می گرفتند باز دوباره به سمت آن برگشته و جان به آتش گناه می سوزاندند؛
إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ
(38- حج)
؛بدون تردید خداوند از اهل ایمان دفاع می کند.
این آیه نویدی به رسول خدا ص است بگذار قبائل عرب و یهود و نصارا و مشركان مؤمنان را تحت فشار قرار داده و به گمان خود نابود كنند، ولى خداوند وعده دفاع از آنها را داده است.
نکته قابل توجه این است که این وعده مخصوص عصر پیامبر ص نبوده؛ بلکه حكمى است که در تمام قرون جریان دارد. مهم آن است كه اگر ما مصداق
«الَّذِینَ آمَنُوا» باشیم؛ دفاع الهى از ما حتمى خواهد بود..
۱۴۰۱/۰۱/۳۱
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
💢 دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ و نوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ و خُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.
🔸 ای خدا مرا در این روز برای برکات سحرهایش آگاه کن و دلم را به روشنی انوار سحر منور گردان و تمام اعضا را برای آثار و برکات این روز مسخر فرما، به حق نور خود ای روشنیبخش دلهای عارفان.
🤲 #ماه_رمضان
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
🔰 «اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَی اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِین»
«خدایا مرا برای برکات سحرهایش متنبه کن؛ و دلم را به پرتو انوارش نورانی کن؛ و کاری کن تا همه اعضا و جوارحم از آثارش پیروی کنند؛ به #نور خودت اى روشنى بخش دلهاى عارفین»
🔹 بشر در تمام طول تاریخ به دنبال دستیابی به نور بوده است؛ غافل از آنکه شیطان، هنرمندانه بر باطل، لباس حق پوشانید و فضایی ترسیم کرد که نور تقلبی به جای نور حقیقی دیده بشود... این نور تقلبی، رهاوردی جز #ظلمات برای بشر در پی نداشت.
✳️قلب مرا نورانی کن؛
🔸در این صیرورت درونی و هجرت انفسی، هر طاغوتی میتواند « #ولی» من باشد؛ و چرا نباشد، وقتی که حب هر چیزی را که به دلم راه دهم، خواه ناخواه عبد و مملوک آن شدهام و دیگر خودم نیستم. طاغوتهایی که بندهوار مرا در پی خود به هر سو میکشند.
🔸قلبم مرتباً در تب و تاب دلسپاری به دنیا، پُست و مقام، اشیاء و کسان و پذیرش #ولایت آنهاست.
✳️ رب من، مرا از این سرگشتگی رهایم کن!
«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ...»
#شرح_دعا
▫️شرحی بر دعای روز هجدهم ماه رمضان
برگرفته از رویکرد « #ولایتمدار» و جلسه ۲۰۰ #کلبه_کرامت:
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/120
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز پنج شنبه یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱👈 و روز نوزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇👇
🕋 لا اله الا الله الملک الحق المبین
🕋 انجام اعمال مخصوص روزهای ماه رمضان و شبهای قدر
🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋
🕋🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🕋
✍آیات برگزیده جزء هجده قرآن 🏴
👈أَ یحَْسَبُونَ أَنَّمَا ...(55) نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ ..(56- مومنون)
آیاگمان میكنند گسترشى كه به سبب مال واولاد به آنان میدهیم؛ برای آن است که میخواهیم درعطا كردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ [چنین نیست] بلكه آنان درك نمیكنند.
تصوری بین دینداران بی بضاعت وبی دینان ثروتمند رواج دارد که گمان می کنندانباشته آنان لطف خداوند است اما خدا دراین آیات خط بطلان بر چنین تصوری کشیده و صاحبان این پندار را افرادی قلمداد کرده است که از شعوربی بهره اند.
زیراآنها نمیدانند كه اموال یك نوع عذاب یا مقدمه كیفراست. آنها نمیدانند كه خدامیخواهد آنها را در نعمت فرو برد تا هنگام گرفتار شدن كیفر الهى، تحمل عذاب برآنها دردناكتر باشد؛ زیرااگر درهاى نعمت به روى انسان بسته شوداو آمادگى پذیرش ناراحتیها را پیدا می کند؛ امااگر كسى را ازمیان نعمت بیرون كشند و به زندان وحشتناكى بیفكنند فوق العاده برای اودردناك خواهد بود.
👈ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (96- مومنون)
به بهترین شیوه بدی رااز خودت دور کن
یكى از مؤثرترین راههای مبارزه با دشمنان لجوج آن است كه بدیهای آنها به نیكى پاسخ داده شود؛ اینجاست كه غوغایى از وجدان آنها برخاسته واو را تحت ضربات سرزنش قرار میدهد. این کاردر بسیار از موارد سبب بیداری وجدان و تغییر عملکرداو می شود.
دستور مخصوص مواردى است كه دشمن از آن سوء استفاده نكند وآن رادلیل بر ضعف شما نشماردوبر جسارتش افزوده نگردد.
و نیز مفهوم این سخن هرگزسازشكارى دربرابر دشمنان نیست، وشاید به همین دلیل بعدازبیان این دستور به پیامبر خدا ص دستور داده شده است كه ازهمزات و وسوسههاى شیاطین و حضور آنها به خدا پناه ببرد
👈الزَّانِیَةُ وَ الزَّانىِ فَاجْلِدُواْ ..(2- نور)
به هرزن ومردزنا كاری صد تازیانه بزنید واگربه خدا وروز قیامت ایمان دارید نبایددر [اجراى] دین خدا نسبت به آن دو دلسوزى ومهربانى کنید.
این نهی از دلسوزی درحقیقت نهی از ترحم بی جایی است که سبب سستی در اجرای احکام خدا می شود برای همین بودکه فرمود در اجرای این حکم الهی از رأفت دردین خدا پرهیز کنید
نکته این که مبادا در اجرای حکم گرفتار احساسات بى مورد شوید؛ محبتى كه نتیجهاى جزآلودگى اجتماع ندارد. آنگاه براى خنثى كردن انگیزههاى این گونه احساسات، مساله ایمان به خدا وروزجزا را یادآور می شود؛ زیرا ایمان به خداوند سبب مىشود كه انسان بداند هرحكمى حكمتى دارد و بى دلیل تشریع نشده و ایمان به معاد سبب میشود كه انسان در برابر تخلفها احساس مسئولیت كند.
👈وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ ..(21- نور)
اگرفضل و رحمت خدا بر شما نبود،هرگز احدى از شما [از عقاید باطل و اعمال و اخلاق ناپسند] پاك نمىشد.
«زكات» و«تزكیه» دراصل به معنى «نمو یافتن ونمو دادن» است، ولى در معناى «پاك شدن و پاك كردن» هم به كار رفته است که ممكن است هردو معنابه یك ریشه باز گردد؛ زیرا تاپاكى ازمفاسد نباشدرشد امكان پذیر نخواهد بود
براساس آیه، تنها عامل نجات انسانها از آلودگیها ونیز رشدروحی او فقط رحمت الهى است
👈یَوْمَ تَشهَْدُ عَلَیهِْمْ ...(24- نور)
روزى كه زبانها ودستها وپاهایشان بر ضد آنان به گناهانى كه همواره انجام میدادند، شهادت می دهند.
پیام آیه نیازی به توضیح ندارد؛ تنها چیزی که می توان گفت توجه به هشداری است که درآیه نهفته است. هشدار به کسانی که گناه درخلوت را ساده انگاشته و به راحتی ازکنار آن می گذرند غافل از آنکه در مخفی ترین مکانها همواره شاهدانی با ما هستند که گناه، را درک کرده و علیه ما شهادت می دهند.
👈وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ ..(31- نور)
به زنان باایمان بگوازنگاه كردن به مردان نامحرم خوددارى كنندودامان خودرا از گناه حفظ نمایند و نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبیعتا ظاهر است و باید روسری های خود را روی سینههاى خود بیندازند. آنها نباید زینت خودرا آشكار سازند مگر برای شوهرانشان و .. (یازده مورد دیگر)و هنگام راه رفتن پاهاى خودرا به زمین نزنندتا زینت پنهانیشان برای نامحرمان دانسته شود.
چشمچرانى» همانگونه كه بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام مىباشد.
پوشاندن شرمگاه» در مقابل نگاه
دیگران همانگونه که برای مردان واجب است براى زنان نیزواجب است.
پنهان کردن محلهایی ازبدن که معمولا تزیین می کنند»
وجوب رعایت حجاب»: زنان باید اندام خودرا درمقابل دیگران بپوشانند براین اساس واجب است حجاب را رعایت کنند. .. ادامه .... ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed
ale emran_141.wma
9.44M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۱۹ قسمت ۵
الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(۶۰) فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(۶۱) إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(۶۲) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ(۶۳)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_142.wma
11.88M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۲۰ قسمت ۶
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(۶۱) إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(۶۲) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ(۶۳)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز جمعه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ 👈 و روز بیستم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز👇👇
🕋 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز ماه رمضان وشبهای قدر و اعمال روز جمعه
🕋🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🕋
✍آیات برگزیده جزء نوزده
🌒قرآن کریم 🌒
👈وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ ......(27)یَاوَیْلَتا لَیْتَنِی لَمْ ....(28)لَّقَدْ أَضَلَّنِی .....(29- فرقان)
روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان میگزد و میگوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکهای به سوی هدایت دست و پا میکردم. ای و ای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمیگرفتم؛ چون او مرا از قرآنی که برایم آمد گمراه کرد.
«ظالم» هر کسی است که به راه راست نمیرود؛
در قیامت یک صحنه حسرتهای بی فایده ایست که ظالمان نسبت به عمل کرد غلط خود میخورند؛
حسرت اول بعد از آن است که میبینند راه نجات راهی بود که فرستادگان الهی به مردم ارائه کردند و خود در آن راه پیشقدم شده و مردم را به آن دعوت کردند؛ ولی اینها به جای همراهی با رسولان حق، آنها را مسخره کردند و از گام نهادن در آن خودداری کردند.
حسرت دوم نسبت به دوستانی که به ظاهر دوست بودند اما در واقع دشمنانی بودند که باعث گمراهی آنها شدند
👈أَ رَءَیْتَ مَنِ ..... (فرقان- 43)
آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش برگزیده؟
«هوی» به معنای میل نفس به سوی خواستههای خودش است؛ بدون اینکه آن تمایلات را با عقل خود هماهنگ کرده باشد و مراد از «معبود گرفتن هوای نفس»؛ پیروی کردن آن است؛
هر جا که خواست دل با احکام الهی در ستیز شد همان جا میتوان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم. اگر دستور دین را بی محلی کردیم شک نکنیم که بت پرستیدهایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان میگوییم: «چون دلم میخواهد» نه «چون خدا میخواهد»
👈وَ الَّذِینَ إِذَا أَنفَقُواْ ......(67- فرقان)
مؤمنین که بندگان خداوند رحمانند وقتی انفاق میکنند، نه اهل زیادهروی هستند و نه بخل میورزند؛ بلکه بین این دو راه اعتدال را بر میگزینند.
بر اساس روایتی از امام صادق ع آمده است که آیه را تلاوت فرمود و مشتی سنگریزه از زمین برداشت و محکم در دست گرفت و فرمود این همان «اقتار» و سختگیری است؛ سپس مشت دیگری برداشت و چنان دست خود را گشود که همه آن به روی زمین ریخت و فرمود این «اسراف» است. بار سوم مشت دیگری برداشت و کمی دست خود را گشود به گونهای که مقداری فرو ریخت و مقداری در دستش ماند و فرمود این همان «قوام» و اعتدال است.
👈مَن تَابَ وَ ءَامَنَ .....(70- فرقان)
آنان که توبه کنند و ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند، که خدا بدیهایشان را به خوبیها تبدیل میکند و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
این آیه بشارتی است به کسانی که گناه کردهاند و از گذشته خود پشیمانند. در این فراز سخن از بخشش نیست بلکه گامی فراتر به چشم میخورد و آن تبدیل گناهان به حسنات است. اگرگنهکاری واقعاً از کرده خود پشیمان شد و در عقیده و عمل خود بازنگری کرد و راه جبران و صلاح را پیش گرفت خداوند به او وعده داده که گناهانش را تبدیل به حسنات خواهد کرد.
نظر علامه طباطبایی(ره)
گناه آن اثری است که با ارتکاب نهی خدا در نفس ایجاد شده و در آن باقی میماند. و نیز تا ذات کسی شقی نباشد، مرتکب عمل گناه نمیشود. حال اگر چنین ذاتی با توبه؛ ایمان و عمل صالح تبدیل به ذاتی طاهر و خالی از خباثت شد؛ لازمه این تبدیل این است که آثاری هم که در سابق داشت به نام گناه، با مغفرت و رحمت خدا مبدل به آثاری شود که با نفس پاک و طیب متناسب باشد و آن این است که عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه به خود بگیرد.
👈وَ لَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ .....(156) فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِینَ(157) فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ ....(158)
حضرت صالح ع به آنها گفت کاری به شتر نداشته باشید که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذاب خواهید شد. اما آنها گوش نکرده و آن شتر را کشتند و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند که سودی به حالشان نداشت و عذاب آنها را فراگرفت.
نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط یک نفر بود؛ اما همانطور که ملاحظه میکنید خداوند متعال نفرمود «فعقرها احد منهم؛ یکی از آنها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود « فَعَقَرُوهَا «همه او را کشتند و بعد هم نفرمود فقط آن یک نفر عذاب شد بلکه فرمود همه آنها به عذاب الهی گرفتار شدند.
چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟
پاسخ سوال از امیرالمؤمنین ع:
ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع میکند. 👈 ادامه..
1401/02/02
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_143.wma
11.7M
🔆 #سحرهای_نورانی
🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم.
📣 بشنوید: #تفسیر_قرآن (صوتی)
📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی
سوره آل عمران جلسه ۷۲۱ قسمت ۷
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(۶۱) إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(۶۲) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ(۶۳)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز شنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ 👈 و روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇
🕋 یا رب العالمین
🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز این ماه و شبهای قدر و...
🕋🕋🕋🕋🕋🕋
🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌
✍آیات برگزیده جزء بیستم
قرآن کریم
👈به امید وقت اضافه ننشین
«فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَتْهُمُ .. عنکبوت/37 (ولى) آنها او را تكذيب كردند، و به اين سبب زلزله آنان را فراگرفت، و بامدادان در خانه هاى خود به رو در افتاده و مرده بودند!
یکی از اموری که انسانها را غرق در خود کرده، بحث فراموشی یاد مرگ و معاد، و به تاخیر انداختن توبه است،ما انسانها به بهانه ی این که هنوز وقت داریم، توبه از گناه و یاد مرگ و معاد رابه تاخیر می اندازیم، و این غفلت تا به جایی انسان را فرا می گیرد که قبل از این که توبه کند و برگردد،در دام مرگ گرفتار می شود
👈زیبا ترین درسی که از شیطان گرفتم
«فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ في زينَتِهِ قالَ الَّذينَ .. [قصص/79] (روزى قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها كه خواهان زندگى دنيا بودند گفتند: «اى كاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم! به راستى كه او بهره عظيمى دارد!» «....وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبيلِ وَ كانُوا مُسْتَبْصِرينَ [عنکبوت/38].. شيطان اعمالشان را براى آنان آراسته بود، از اين رو آنان را از راه (خدا) بازداشت در حالى كه بينا بودند.»
در ایه 79 سوره مبارکه قصص وقتی قارون با مال و مکنت دنیای به طرف مردم آمد شیطان این مال قارون رو برای مردم زیبا جلو داد،به طوری که مردم آرزوی داشتن آن مال قارون را کردند،ولی در آیات بعدی همین سوره آیه 80 سوره مبارکه قصص،اشاره می شود که کسانی که به آنها علم و دانش و معرفت داده شده،این زینتی که قارون برای مردم آورد،برای آنها زیبا نبود بلکه زیبایی در نگاه این افراد، آنچه نزد خداوند متعال بود معنا و مفهوم پیدا می کرد« وَ قالَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا يُلَقَّاها إِلاَّ الصَّابِرُونَ [(قصص/80]اما كسانى كه علم و دانش به آنها داده شده بود گفتند: «واى بر شما ثواب الهى براى كسانى كه ايمان آوردهاند و عمل صالح انجام مىدهند بهتر است، اما جز صابران آن را دريافت نمىكنند.
👈عمده دلیل به بیراهه کشیده شدن فرقه ضاله وهابیت
«إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرينَ [نمل/80] مسلّماً تو نمىتوانى سخنت را به گوش مردگان برسانى، و نمىتوانى كران را هنگامى كه روى برمىگردانند و پشت مىكنند فراخوانى!
یکی از چیز هایی که عموماً باعث به خطا رفتن فرقه ی ضاله وهابیت شده این است،این گروه به ظاهر صرف بعض آیات استناد میکند،بدون این که توجه ای به معنای واقعی آیات داشته باشند، لذا به خاطر همین رویکردی که دارند دربسیاری از موارد به بیراهه کشیده شده اند، این گروه با استناد به این آیه منکر توسل به حضرات معصومین علیهم السلام می شوند،در حالی که اگر ذره ای توجه به آیاتی قبلی و بعدی و حتی اگر به فحوای خود همین آیه 80سوره مبارکه نمل می اندازختند، می فهمیدن که مقصود مردگان در آیه که در وصفشان خداوند متعال فرموده:نمی شود چیزی به آنها فهماند کفار و کسانی هستند که نمی خواهند حقانیت دین مبین اسلام را قبول کنند،که در این آیه به مردگان تعبیر شده اند، ولی فرقه وهابیت مردگانی که در این آیه ذکری از آنها شده را مردگان دنیای و اجسادی که روح از بدنشان خارج شده است اطلاق کرده و با این برداشت خود بحث توسلی که در آیات و روایات سخن از آن به میان آمده را زیر سوال برده اند.
👈آداب شکر گذاری
«قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهيراً لِلْمُجْرِمينَ[قصص/17] عرض كرد: «پروردگارا! بشكرانه نعمتى كه به من دادى، هرگز پشتيبان مجرمان نخواهم بود!»
یکی از آداب ارزشمند شکر گزاری که آیات و روایات هم آن را تایید می کند،این است که انسان واقعاً شاکر خدوند متعال باشد،حقیقت تشکر و سپاسگزاری هم زمانی به منصه ظهور می رسد،که انسان در وادی عمل درمنطقه های ممنوعه ای که خدا تعین کرده، وارد نشود و نعمت های الهی را در مسیر دشمنی با خدا مصرف نکند، یکی از منطقه های ممنوعه، که خدا از ورود در آن انسان را منع کرده کمک و یاری ظالم می باشد که در آیه مذکور به آن اشاره شده است.
👈عواقب تمایل و کمک به ظالمان
قرآن با صراحت میگويد:" تمايل بر ظالمان موجب عذاب آتش دوزخ است
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎♂️ https://chat.whatsapp.com/F7O8iEFlFEEHKjbj8QZUkX
💢 دعای روز بیستویکم ماه مبارک رمضان
🔻 اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً و لا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً و اجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً و مَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
🔸 ای خدا مرا به سوی رضا و خشنودی خود راهنمایی کن و شیطان را بر من مسلط مگردان و بهشت را منزل و مقامم قرار ده ای برآرنده حاجات خواهندگان.
🤲 #ماه_رمضان
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
1_68382910_5902416002607482853.mp3
4.7M
🌹شرح دعای روز بیست ویکم ماه مبارک رمضان که اشتباها بیستم ذکر می شود
🌹آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
مسجد مجازی حضرت عمّار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar