#احکام_روزه
💬سوال
آیا عطر زدن روزه را باطل می کند؟ (مقلد آیت الله خامنه ای هستم).
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
بنابر نظر بیشتر مراجع تقلید تنها نُه چیز روزه را باطل مىکند: اول: خوردن و آشامیدن، دوم: جماع (عمل زناشویی)، سوم: استمناء، چهارم: دروغ بستن به خدا و پیغمبر (ص) و جانشینان پیغمبر (ع)، پنجم: رساندن غبار غلیظ به حلق، ششم: فرو بردن تمام سر در آب، هفتم: باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، هشتم: اماله کردن با چیزهاى روان، نهم: قى کردن (استفراغ).[1]
بله چند چیز براى روزه دار مکروه است که یکی از آنها بو کردن گیاه هاى معطر[2] است. ولی عطر زدن حتی مکروه هم نیست و برای روزه دار هیچ اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند.
پی نوشت :
[1] - توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 891 ، م 1572.
[2] - توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 925 ، م 1657.
حجت الاسلام قاسمیانجزء دوازدهم قران کریم.mp3
زمان:
حجم:
12.09M
📖ترتیل خوانی جزء دوازدهم قرآن کریم
🎙تلاوت:حجت الاسلام قاسمیان
⏱مدت زمان: 26 دقیقه
🔹طرح_ختم_قرآن
🔹تلاوت_روزانه
🔹رمضان_الکریم
جزء خوانی قران کریم توسط بانوان
✅مکان:مسجدحضرت علی ابن ابیطالب(علیه السلام)شهرکلوانق
✅زمان:بعداز اقامه نماز جماعت ظهر وعصر
دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على كائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِكَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساكین.
خدایا پاكیزهام كن در این روز از چرك و كثافت و شكیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنىها و توفیقم ده در آن براى تقوى و هم نشینى با نیكان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.
#احکام_روزه
💬سوال
با توجه به اينکه ضروريه ميخام برم دندانپزشکي و روزه ام باطل ميشه میخواستم بدونم علاوه بر قضای روزه آيا بايد مقدار هفتصد و پنجاه گرم گندم هم کفاره بدهم ؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
1. مراجعه به دندانپزشکی در حال روزه و تزریق آمپول بىحسّى در آنجا یا داخل کردن وسایل پزشکی در دهان، موجب بطلان روزه نیست، مگر اینکه وسایل مذکور آغشته به آب دهان شود و آنرا بیرون آورد و دوباره وارد دهان کند و رطوبت آن ابزار یا سایر مواد غیر خوراکی را فرو برد.
2. چنانچه درد دندان قابل تحمل بوده و مراجعه به دندانپزشک در حال روزه ضرورت نداشته باشد و بداند با مراجعه، آب یا موادی دیگر به حلق میرسد، رفتن به دندان پزشکی جایز نیست. و چنانچه مراجعه کند و چیزی وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب کفاره هم خواهد بود.
اما در صورتی که درد شدید باشد، و احتمال مواظبت از فرو رفتن آب و مواد دیگر را میدهد، چنانچه مواظبت کند ولی چیزی بی اختیار فرو رود روزهاش اشکالی ندارد.
-------------------------------------
لطفا نشردهنده احکام باشید…
💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
درفقه اسلام بر اقامت سه روز در مسجد برای عبادت خدا و تهذیب نفس اطلاق می شود.
ابن مسعود سبب نامیدن این ایام به «ایام البیض» را چنین نقل می کند.
از نبی اکرم(ص) شنیدم که می فرمودند: هنگامی که جناب آدم (ع) عصیان کرد منادی از عرش ندا داد. ای آدم از جوار رحمت من بیرون شو، زیرا کسی که عصیان مرا کند در جوار من نیست، حضرت آدم و فرشتگان گریستند، سپس خداوند جبرییل را نزد حضرت آدم فرستاد.
جبرییل حضرت آدم را در حالی که رنگ او از نورانیت بهشتی به تیرگی تغییر کرده بود به زمین فرود آورد و ملائکه با دیدن این وضع فریاد برآوردند:
خدایا، خلقی آفریدی و از روح برگزیده خود در او دمیدی و ملائکه را به سجده او درآوردی و به یک گناه سفیدی او را به سیاهی مبدل کردی.
پس منادی از آسمان ندا کرد که امروز را برای خداوند روزه بگیر و آن روز سیزدهم ماه بود و چون آدم آن روز را روزه گرفت و قسمتی از تیرگی حضرت آدم (ع) برطرف شد تا این که در پایان این سه روز به حالت اول خود برگشت به این دلیل این ایام را «ایام البیض» نامیده شد.
قدمت ایام البیض
شرح و نزول برخی از آیات قرآن کریم دال بر این است که ایام البیض در ادیان الهی سابقه دیرینه ای داشته و در اسلام استمرار یافته و احتمالا پاره ای از احکام و شرایط آن تغییر کرده است.
خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و عهدنا الی ابراهیم و اسمعیل ان طهرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرکع السجود» و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیرالمیزان می نویسد: زمانی که حضرت مریم (س) به افتخار دیدار با فرشته الهی نایل آمد از مردم فاصله گرفت، هدف از دوری کردن از مردم روی آوردن به سنت اعتکاف بوده است.
علامه مجلسی در بحارالانوار از اعتکاف حضرت سلیمان (ع) در بیت المقدس روایت کرده است و علامه حلی (ره) نیز در کتاب تذکره الفقها به مشروعیت این ایام در ادیان پیش تصریح کرده است کــــه «ایام البیض» دارای پیشینه ای به قدمت همه ادیان الهی و آسمانی است.