#حضرت_عباس_علیه_السلام
♦️ وقتی که قنداقه قمر بنی هاشم "علیهالسلام" را برای امیرالمؤمنین علی "علیهالسلام" میآورند...
وقتي حضرت اباالفضل عليه السلام به دنيا آمدند،مولا اميرالمؤمنين عليه السلام براي ديدار فرزندشان حضرت عبّاس عليه السلام تشريف آوردند، مولود مبارك را به نزد حضرت آوردند، تا اينكه سنّتهاي رسيده از رسول خدا صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم را درباره ي فرزندي كه از شجاع ترين خاندان عرب به وجود آورده تا براي برادرش سيّدالشّهداء عليه السلام ياوري پاكباز باشد، انجام دهند.
حضرت با علم امامت مشاهده كردند مصائب سنگيني را كه بر او و هر يك از اعضاء مباركش وارد ميشود، دست هايش در راه ياري امام قطع ميشود و سينه اي كه منبع علم و يقين است، آماج تير دشمن قرار ميگيرد و عمود آهنين بر سر مباركش فرود ميآيد و خُرد ميگردد، اين غمها بر حضرت حمله ور شد و اشكهاي غم و حسرت از ديدگانشان سرازير گشت و صدايهاي و هوي گريه شان بلند شد و آهي دردمند بركشيدند و اين جمله را تكرار كردند:
«مرا با يزيد چه كار»؟!
🔹در نقلی دیگر چنین آمده است:
وقتي حضرت امّ البنين عليها السلام قنداقه حضرت اباالفضل عليه السلام را خدمت حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام آورد
«قَبَّلَ يَدَيْهِ وَ اسْتَعْبَرَ وَ بَكي»
🔹 آن حضرت دستهاي اباالفضل عليهالسلام را از قنداقه بيرون آورد و بوسيد و گريست و فرمود:
گويا ميبينم اين دستها روز طفّ در كنار شريعه فرات در راه ياري برادرش حسين"عليهالسلام" جدا خواهد شد.
📚 خصائص العباسیة ص١٢٢
@masjedolaghsa
#حضرت_عباس_علیه_السلام
♦️ علم و معرفت، با گوشت و پوست قمر بنی هاشم "علیهالسلام" عجین شده است...
در روایتی از امام صادق عليه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند :
اِنَّ عباسَ بنِ علی «علیهالسلام» زَقّ العلمَ زقًّا
🔹همانا عباس بن علی "سلام الله علیه" علم را به طور کامل چشیده است.
📚اسرار الشهاده ص ٣٢۴
📚تنقیح المقال ج٢ص١٢٨
✍ این از تعابیر منحصر به فردی است که در چندین مورد فقط برای معصومین "علیهمالسلام" به کار رفته است. و حاکی از مقام و معرفت والای قمر بنی هاشم علیه السلام دارد.
@masjedolaghsa
مقام عبودیت و اطاعت از خداوند
منبر ولادت حضرت ابوالفضل(علیه السلام ) مسجدالاقصی ۶اسفند۱۴۰۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ وَمَغْفِرَتُهُ وَرِضْوَانُهُ وَعَلی رُوحِک وَبَدَنِک أَشْهَدُ وَاُشْهِدُ اللّه أنَّک مَضَیتَ عَلَی مَامَضَی بِهِ الْبَدْرِیونَ وَالُْمجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّه
🔷شعر@masjedolaghsa
همیشه روی لبم ذکر یا اباالفضل است
چرا که حضرت مشکل گشا اباالفضل است
دو دست داده به راه خدا و پس چه عجب
اگر که معنی دست خدا اباالفضل است
به جمله جمله یا کاشف الکروب قسم
که استجابت صدها دعا اباالفضل است
نمونه است اباالفضل و در مسیر حسین
کسی که شد همه چیزش فدا اباالفضل است
از ابتدا به من آموخت مادرم تنها
دوای درد گرفتارها اباالفضل است
چه ترس دارد از آتش، چه ترس از دوزخ
اگر شفاعت هر شیعه با اباالفضل است
خود امام زمان گفته است می آید
به مجلسی که در آن ذکر یا اباالفضل است
بگیر ذکر اباالفضل با امام زمان
ببین که بر لب آقای ما اباالفضل است
✅ مختصری از فضایل حضرت ابوالفضل
➖علم و دانش
حضرت ابوالفضل العباس (ع) از اکابر و افاضل فقها و علمای اهل بیت (ع) می باشد که در این باره از حضرت امیر(ع) روایت شده که فرمود
«اِنَّ ولدى العبّاس زُقَّ العلم زُقّاً» همانا فرزندم عبّاس ، به سان جوجه کبوترى که توسط پدر مادر تغذیه می شود دانش را فرا گرفته است.(۱)
➖ عبادت
در کثرت نماز و عبادت حضرت ابوالفضل(ع) در روایت آمده است که «بِاَنَّهُ کانَ بَینَ عَینَیهِ اَثَرَ السُّجُود؛ بر پیشانی او، اثر سجود پیدا بود» (۲)
➖مواسات
از ویژگیهای ستوده اخلاقی «مواسات» یعنی اعانت و یاری به دیگران. در زیارت ماثور وارد شده است؛ السلام علی ابی الفضل العباس المواسی اخاه بنفسه؛
سلام بر ابوالفضل العباس، آن عزیزی که برادرش را با ایثار جان خویش یاری کرد»
➖ادب و وفا داری
حضرت عباس در ادب و وفا داری زبانزد است به ویژه ادب و وفای آن حضرت نسبت به امام(ع) در ننوشیدن آب، در رد کردن امان نامه و اشعار او بعد از بریده شدن دستانش به زیبایی تمام جلوه گر شده است.
➖بصیرت
امام صادق (ع) فرمود : كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا ؛ عموى ما ، عبّاس ، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود ؛ همراه با امام حسين(ع)جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد .(۳)
☑️مقدمه بحث@masjedolaghsa
به شاعر اهل بیت، ژولیده نیشابوری گفتند به صورت بداهه درباره حضرت عباس(ع) ، شعری بگو که پنج بار، کلمه «چشم» در آن به کار رفته باشد ایشان شعری گفتند که ده مرتبه کلمه چشم در آن بود :
چشم ها از هیبت چشمم، به پیچ و تاب بود
محو چشمم، چشم ها و چشم من بر آب بود
چشم گفتم، چشم دادم، چشم پوشیدم، ز آب
من سراپا چشم و چشمم جانب ارباب بود.
با این مقدمه ی ادبی و به عشق چشمان زیبا و نافذ حضرت ابوالفضل(ع) بحث «چشم گفتن» که همان عبودیت و اطاعت از خداوند است را تقدیم کنیم
در زيارتنامه حضرت عباس(ع) ميخوانيم؛ السلام عليك ايها العبد الصالح المطيع لله ولرسوله ولأميرالمؤمنين والحسن والحسين صلي الله عليهم وسلّم.
بشر اگر بخواهد به كمالات انساني وبه عزتي كه مخصوص خدا ورسول ومومنان هست دست يابد،راهي جز اطاعت وبندگي خداي متعال كه سرچشمه تمامي خوبي ها وپاكي ها وزيبايي ها هست،ندارد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
@masjedolaghsa
ا ꧂ تبیین مقام
اطاعت و عبودیت ꧁
🔻با توجه به دو عبادت «العبد الصالح» و « المطیع لله» که در بیان مقامات حضرت ابوالفضل(ع) و زیارت آن حضرت ، از زبان مقدس امام صادق(ع) وارد شده است در ادامه به تبیین عبودیت و اطاعت می پزداریم. 🔺
☑️معنیاطاعت و عبودیت
عبودیت، اظهار تذلل و ذلت در برابر ذات اقدس الهی و عبادت خداوند متعال هم نهایت تذلل میباشد.
به تعبیر دیگر، و از بُعد دیگر «عبودیّت» نهایت اوج تکامل روح یک انسان و قرب او به خداست، و عبودیّت تسلیم مطلق در برابر ذات پاک اوست؛
و «عبد» از نظر لغت به انسانی گفته میشود که سر تا پا تعلّق به مولا و صاحب خود دارد؛ ارادهاش تابع ارادهی او، و خواستش تابع خواست اوست؛ در برابر او خود را مالک چیزی نمیداند و در اطاعت او سستی به خود راه نمیدهد.
و اطاعت از ریشه «طـوع» (ضد کَرْه) به معنای فرمان بردن همراه با خضوع و رغبت است.
اطاعت، به معنای موافقت واقعی مکلف با حکم خداوند است که یا از راه قطع یا حجت معتبر به دست آمده باشد، مثل این که انسان به حرمت چیزی - شرب خمر (قطع پیدا کند) و آن را ترک نماید و آن چیز در واقع هم حرام باشد.
👌نکته
در توضیحات فوق سعی شد فرق عبادت و عبودیت روشن شود.
عبادت نوعى تجسم دادن و ترسيم کردن عبوديت و مملوکيت و اظهار حاجت به خداست.@masjedolaghsa
☑️حدیث مهم در معنی عبودیت
در حدیثی از امام صادق (ع) میخوانیم: «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیه؛ عبودیت گوهری است که ربوبیّت در درون آن نهفته شده است.»
اشاره به این که عبد تلاش و کوشش میکند که خود را در صفات شبیه به معبود سازد و پرتوی از صفات جلال و جمال او را در خود منعکس کند، و نیز انسان در سایهی عبودیّت به جایی میرسد که به اذن پروردگار میتواند در جهان تکوین، تدبیر و تصرّف کند، و صاحب ولایت تکوینیّه شود.
🔷نشانه های عبودیت
امام صادق(ع) در پاسخ عنوان بصری سه نشانه برای عبودیت بیان فرموده اند.
قُلْتُ يَا شَرِيفُ فَقَالَ قُلْ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ؛ قُلْتُ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ، مَا حَقِيقَةُ الْعُبُودِيَّةِ؟ قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ: أَنْ لَا يَرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِيمَا خَوَّلَهُ اللهُ إِلَيْهِ مِلْكاً لِأَنَّ الْعَبِيدَ لَا يَكُونُ لَهُمْ مِلْكٌ يَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ يَضَعُونَهُ حَيْثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعَالَى بِهِ؛ وَ لَا يُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِيراً؛ وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِيمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ؛ فَإِذَا لَمْ يَرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِيمَا خَوَّلَهُ اللهُ تَعَالَى مِلْكاً هَانَ عَلَيْهِ الْإِنْفَاقُ فِيمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى أَنْ يُنْفِقَ فِيهِ وَ إِذَا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبِيرَ نَفْسِهِ عَلَى مُدَبِّرِهِ هَانَ عَلَيْهِ مَصَائِبُ الدُّنْيَا وَ إِذَا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَى وَ نَهَاهُ لَا يَتَفَرَّغُ مِنْهُمَا إِلَى الْمِرَاءِ وَ الْمُبَاهَاةِ مَعَ النَّاسِ فَإِذَا أَكْرَمَ اللهُ الْعَبْدَ بِهَذِهِ الثَّلَاثِ هَانَ عَلَيْهِ الدُّنْيَا وَ إِبْلِيسُ وَ الْخَلْقُ وَ لَا يَطْلُبُ الدُّنْيَا تَكَاثُراً وَ تَفَاخُراً وَ لَا يَطْلُبُ عِنْدَ النَّاسِ عِزّاً وَ عُلُوّاً وَ لَا يَدَعُ أَيَّامَهُ بَاطِلًا فَهَذَا أَوَّلُ دَرَجَةِ الْمُتَّقِينَ؛ قَالَ اللهُ تَعَالَى: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.»
گفتم: اى شريف! فرمود: بگو: يا أباعبدالله، گفتم: يا اباعبدالله! حقيقت بندگى چيست؟ فرمود: به سه چيز است: اول اينكه بنده آنچه را خدا به او بخشيده ملك خود نداند، زيرا بندگان مالك نيستند، بلكه مال را از آن خدا مى بينند، و هر كجا خدا فرمان داد مصرفش مى كنند. دوم اينكه: بنده تدبير امور خودش را نمى نمايد، سوم اينكه: تمام وقت خود را صرف انجام اوامر خدا و ترك نواهى او كند؛
بنا براين، هر گاه بنده چيزى را كه خدا به او بخشيده ملك خود نداند، انفاقش در راه خدا بر وى آسان گردد، و هر گاه تدبير امورش را به دست مدبّر واقعى سپرد، سختيهاى دنيا برايش آسان شود، و هر گاه بنده به امر و نهى خدا گردن نهاد، هيچ گاه با مردم جدال نمى كند، و به آنان فخر نمى فروشد. هر گاه خداوند به بنده اين سه خصلت را عطا فرمود، دنيا و شيطان و مردم در نظرش خوار مى شود، و به خاطر مال جمع كردن و فخر فروشى به دنبال دنيا نمى رود، و از مردم عزّت و مقام نمى طلبد، و اوقاتش را هدر نمى دهد، اين اوّلين درجه پرهيزگاران است، خداوند متعال مى فرمايد: جهان آخرت را براى كسانى مهيّا نموديم كه در روى زمين دنبال مقام پرستى نرفته و مرتكب فساد نشده باشند و پايان نيك براى پرهيزگاران است.(۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
@masjedolaghsa
♻️انواع اطاعت
اطاعت با توجه به اراده الهی به دو نوع می باشد:
➖اطاعت در مقابل اراده تکوینی
یعنی اینکه خداوند در مشیت بندگان هر اراده ای فرموده انسان به آن راضی باشد و نسبت به انقیاد و تسلیم داشته باشد و نه سرکشی و اعتراض.
مثلا اینکه کسی دختر یا پسر آفریده شده، زشت یا زیبا گردیده انسان باید همه اینها را در دایره اراده الهی بداند و نسبت به آن اعتراض نکند.
➖اطاعت در مقابل اراده تشریعی
یعنی اینکه انسان ، نسبت به دستورات خداوند خاضع و فرمانبردار باشد .
مثلا هر چه از عبادات فردی و اجتماعی برای هر مرد و زنی تکلیف فرموده راضی باشد و اعتراض نداشته باشد .
☑️مراتب عبودیت
امیرالمؤمنین(ع) سه مرتبه برای عبودیت بیان فرمود اند یعنی انگیزه گوش به فرمان الهی بودن سه نوع قابل تصور است که البته هیج کدام از این سه غلط نیست اما بیانگر مرتبه ها و درجات عبودیت است؛: اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ التُّجّارِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبیدِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبادَةُ الاَْحرارِ؛گروهى خدا را به رغبت و طمع بهشت عبادت مىكنند؛ عبادت اینان عبادت تجارت پیشگان است. گروهى خدا را از ترس جهنم و عذابش عبادت مىكنند؛ این عبادت بردگان است. گروهى نیز خدا را از سر سپاس عبادت مىكنند؛ این عبادت آزادگان است.(۵)
🔶عوامل تقویت روح بندگی
بعد از اینکه معنا و اهمیت عبودیت بندگی و انواع و مراتب آن مشخص شد اکنون یک سؤال مهم مطرح میشود؛ راههای نیل به مقام بندگی کدامند؟
چگونه میتوان روح بندگی را در خود ایجاد و تقویت کرد؟
پاسخ به این سؤال مهم را در چند عنوان تقدیم میکنیم؛
@masjedolaghsa
۱.نظم و برنامه برای زندگی
طبق دستور مهمی که امام کاظم(ع) به شیعیان ش تعلیم میفرماید عبودیت از مسیرنظم و برنامه مشخصی می گردد.
ایشان می فرماید: «اجتهدوا فی أن یکون زمانکم أربع ساعات: ساعه لمناجاه الله، و ساعه لامرالمعاش، وساعه لمعاشره الاخوان و الثقاه الذین یعرفونکم عیوبکم و یخلصون لکم فی الباطن، وساعه تخلون فیها للذاتکم فی غیر محرم و بهذه الساعه تقدرون علی الثلاث ساعات؛ بکوشید که اوقات شبانه روزی شما چهار قسمت باشد:
۱- قسمتی برای مناجات با خدا
۲. قسمتی برای تهیه معاش،
۳. قسمتی برای معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد که عیب های شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص می ورزند
۴.و قسمتی که در آن خلوت می کنید برای درک لذتهای حلال (و تفریحات سالم) و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجام وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.(۶)
۲.فکر و تعقل
عقل به عنوان حجت باطنی به انسان می آموزد که چگونه می تواند بندگی کند و بهترین بنده اختیاری خداوند باشد و به اهداف بندگی جامه عمل بپوشاند.
➖چنانچه در حدیث گفته شده؛ «اَلعَقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمٰنُ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان». عقل چیزی است که با آن خدای رحمان عبادت می شود و به وسیله آن بهشت به دست می آید.(۷)
➖امام رضا(ع) فرمود :ليسَ العِبادَةُ كثرَةَ الصلاةِ و الصومِ ، إنّما العِبادَةُ التَّفكُّرُ في أمرِ اللّهِ .(۸)
➖التَّفَکُّرُ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ عِبَادَهُ الْمُخْلَصِینَ.
۳.ذکر
«ذکر» به عنوان حلقه ارتباطی عابد و معبود، جایگاه بسزایی در نیل به مقام بندگی و عبودیت انسان دارد.
برخی ذکر را یکی از مراحل سیر الی الله می دانندچنان که آورده اند «من تعلق بالذکر فقد تعرض للسیر»
هرگاه «ذکر» به معنای حقیقی در جان انسان مأوی گزیند و انسان همواره یاد خدا را در دل بپروراند.
ذکر خدا عامل محبت است
إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً أَلْهَمَهُ حُسْنَ الْعِبَادَهِ اگر خدا بندهای را دوست بدارد، نیک عبادت کردن را به او الهام میکند.
۴.تزکیه نفس ازاخلاق زشت
در آیه ۳۶ سوره نساء تکبر و تفاخر دو عامل بازدارنده از عبادت خداوند معرفی شده و در آیات دیگری نیز دوری از تکبر را شرط نیل به عبادت خدا میداند.
خلاصه اینکه هر گونه رفتار و اخلاق نادرست موانع در سر راه عبودیت و معارض با عبودیت محسوب می شوند.
۵.سعی در کسب علم و معرفت
در آیه ۶۴ سوره زمر از جهالت و نادانی به عنوان عامل عبادت غیرخدا نام برده شده است.
قرآن کریم ،علما را خاشع و فروتن در برابر خداوند معرفی میفرماید؛ إِنَّما يَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.
۶.شکر نعمت
خداوند در قرآن استفاده از نعمت ها و شکر نعمت را در راستای عبودیت دانسته است؛« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»ای کسانی که ایمان آوردهاید! از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش میکنید!
@masjedolaghsa
💠داستان
هنگامى که وسایل غارت شده کربلا را به شام نزد یزید بردند، در میان
آنها پرچم بزرگى بود . یزید و حاضران در مجلس دیدند همه پرچم سوراخ و صدمه دیده، ولى دستگیره آن سالم است . یزید پرسید: «این پرچم را چه کسى حمل مى کرد؟» گفته شد: «عباس بن على » . یزید از روى تعجب و تجلیل از آن پرچم سه بار برخاست و نشست و گفت:
«انظروا الى هذا العلم فانه لم یسلم من الطعن والضرب الا مقبض الید التى تحمله; به این پرچم بنگرید، [که بر اثر صدمات] نیزه و زدن [شمشیر] جایى از آن سالم نمانده جز دستگیره آن که [پرچمدار] آن را با دست حمل مى کرده است .»
سالم ماندن دستگیره پرچم، نشان از آن دارد که پرچمدار تمام ضربات نیزه و شمشیر را که بر دستش وارد مى شده تحمل مى کرده ولى پرچم را رها نساخته است .
آنگاه یزید گفت: «ابیت اللعن یا عباس، هکذا یکون وفاء الاخ لاخیه; لعن [و ناسزا] را از خودت دور ساختى اى عباس! [و ناسزا زیبنده تو نیست ]. این چنین است [رسم و معناى] وفادارى برادر نسبت به برادرش .»
💠داستان@masjedolaghsa
محمد بن منکدر کسی است که خود را از عابدان و زاهدان روزگار میدانست و در روایت است که داستانی را مکرر برای اصحابش نقل میکرد و مىگفت: من تصور نمىکردم على بن الحسین (ع) بعد از خود فرزندی به جا نهد که فاضلتر از خود او باشد تا این که روزی فرزندش محمد بن على (امام باقر (ع)) را دیدم و خواستم او را موعظه کنم که از قضا او به من پندی داد که به راستی به آن نیاز داشتم. اصحاب محمد بن منکدر سؤال کردند که ماجرا چیست و او چه درسی به تو آموخت؟ محمد بن منکدر گفت: روزی در گرمترین ساعت روز از شهر خارج شدم و به اطراف مدینه رفتم. ابو جعفر محمد بن على (ع) را دیدم که همراه با غلامانی و با خستگی فراوان و عرقریزان به کار مزرعه رسیدگى مىکند. با خود گفتم: سبحان اللّه. ببین، بزرگی از قریش در این گرماى نیمروز، با این حالِ پرمشقت در طلب دنیا چگونه تلاش مىکند، به راستی که باید او را موعظه کرد. نزدیک شدم و سلام کردم و ابو جعفر نفسزنان و در حالی که عرق از سر و رویش مىریخت سلام مرا پاسخ داد. گفتم: خداوند امورتان را اصلاح کند. بزرگی از بزرگان قریش، در این گرمای طاقتفرسا و با این حال پرمشقت براى دنیای بیارزش و فانی تلاش کند، واقعاً شایسته نیست؛ به راستی با خود اندیشیدهاید که اگر در این حال اجل شما سرآید و پیک مرگ را ملاقات کنید چه خواهید کرد!؟ ابو جعفر گفت: «اگر پیک مرگ با این حالت درآید، مرا در طاعت و بندگى خدا خواهد دید، چرا که من با این تلاش و کوشش، خودم و خانوادهام را از گدایی مردم خارج مىکنم. من باید موقعى بیمناک باشم که پیک مرگ درآید و من در حال معصیت و نافرمانى خدا باشم». من به ابو جعفر گفتم: شما درست میفرمایید خداوند شما را رحمت کند؛ به خیال خودم خواستم شما را موعظه کنم حال آن که شما به من پندی حکیمانه آموختید. (۹)
@masjedolaghsa
💠داستان
روزي حضرت كاظم (ع) از در خانه (بشر حافي ) در بغداد مي گذشت كه صداي ساز و آواز و رقص را از آن خانه شنيد .
ناگاه كنيزي از آن خانه بيرون آمد و در دستش خاكروبه بود و بر كنار در خانه ريخت . امام فرمود : اي كنيز صاحب اين خانه آزاد است يا بنده ؟ عرض كرد : آزاد است . فرمود : راست گفتي اگر بنده بود از مولاي خود مي ترسيد .
كنيز چون برگشت (بشر حافي ) بر سر سفره شراب بود و پرسيد : چرا دير آمدي ؟ كنيز جريان ملاقات را با امام نقل كرد .
بشر حافي با پاي برهنه بيرون دويد و خدمت آن حضرت رسيد و عذر خواست و اظهار شرمندگي نمود و از كار خود توبه كرد .(ادامه داستانو من مینویسم ...ازآن روز به بعد بشر پا برهنه میکشت مردم می پرسیدند توچرا این گونه می گردی وبشر جوا ب داد:آخر من موقع دیدار یارم پا برهنه بودم این گونه میکردم تا همیشه به یاد آن روز باشم.(۱۰)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۱۳۷.
۲.الوقایع والحوادث، ج ۲، ص ۳۰.
۳ّ.عمدة الطّالب ، ص۳۶۵.
۴.مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، على بن حسن طبرسى، ص ۳۲۶.
۵.تحف العقول،ج۱، ص۲۴۶
۶.همان،ص۴۰۶.
۷.الكافي، ثقة الإسلام كلينى، ج۱، ص۱۱.
۸.الكافي : ۲/۵۵/۴.
۹. الکافی، ج ۵، ص۷۱.
۱۰.جامع السعادات ، ج۲،ص۲۳۵.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
@masjedolaghsa
waqe_346196.mp3
29.55M
ترتیل سوره واقعه
قاری: سید امیرحسین ساجدی
#باهندزفری_استماع_بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•💙🎊•
دلدار اومده
علمدار اومده...😍♥️
ناجاییا،انتظامیا، سردارا، سپاهیا، ارتشی ها، انقلابیا، خبر بدین ب اباالفضل بیاد.... 😍😍😍❤️❤️
#ماه_شعبان 💛
#حضرت_عباس 💐
#میلاد_حضرت_عباس 🥳
اللهم رزقنا حرم ❤️
@masjedolaghsa
•💙🌸•
کاشف الکرب تویی
خنده ارباب تویی...♥️
#ماه_شعبان 💛
#حضرت_عباس 💐
#میلاد_حضرت_عباس 🥳
اللهم رزقنا حرم ❤️
@masjedolaghsa
⭕️اطلاعیه توجه توجه!!!
اخرین شب از مراسم میلاد سرداران کربلا.
سخنران:حجتالاسلام بابائی
بانوای:حاج علی صادقی
زمان: شنبه، مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۶، بلافاصله بعد نماز مغرب و عشا.
مکان:خ دانشگاه، خ خانه سازی، مسجدالاقصی.
منتظر حضور شما هستیم ✅
شورای فرهنگی مسجدالاقصی
@masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام سجاد علیه السلام:
مؤمن از دعایش سه نتیجه مى گیرد:
یا برایش ذخیره گردد،
یا در دنیا برآورده شود،
یا بلایى را که خواست به او برسد، از او بگرداند.
🌹میلاد با سعادت پیام آور کربلا، زین العابدین، سید الساجدین امام علی بن الحسین علیهما السلام بر شیعیان مبارک باد🌹
هدایت شده از صابرین نیــوز
❤️ کوچیکترین جانباز، روز تو هم مبارک.
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخنده و مسعود سیّدالسّاجدین، زینالعابدین، حضرت علی بن الحسین، امام سجّاد صلواتاللهعلیه را به محضر مبارک حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همه شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض مینمائیم.
🔚 جناب أبوحمزه ثمالی در توصیف امام سجاد علیه السلام میفرمایند :
🔸 «امام زين العابدين كيسه نان بدوش مى گرفت و شبانه صدقه مى داد و مى فرمود: براستى صدقه پنهانى خشم خدا را فرومى نشاند...»
🔹كانَ زينُ العابِدين يَحْمِلُ جِرابَ الخُبزِ عَلى ظَهْرِه باللَّيْلِ فَيَتَصَّدَقُ بِهِ وَيَقُول: اِنَّ صَدَقَةَ السِّرِ تُطْفِىءُ غَضَبَ الرَبِّ.
📚 کشف الغمة جلد ۲ صفحه ۲۹۰
@masjedolaghsa
هدایت شده از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان مرکزی
🌹امام سجاد علیه السلام:هشدار كه منفورترين مردم نزد خداوند كسى است كه سيره امامى را برگزيند ولى از كارهاى او پيروى نكند.
📚کافی / ج۸ /ص ۲۳۵
❤️امروز كه درِ بهشت وا میگردد
هر درد نگفتهای دوا میگردد
🌺از يُمن ولادتِ امام سجاد (علیه السلام)
حاجات دل خسته روا مىگردد
🌺 پیشاپیش سالروز ولادت با سعادت امام سجاد(علیه السلام) مبارک باد🌺
#دری_نجف_آبادی
#امام_جمعه_اراک
@daftaremamjomearak
مراسم شب میلاد با سعادت امام سجاد علیه السلام با حضور نمازگزاران در محل مسجدالاقصی برگزار گردید. سخنرانی مراسم حجت الاسلام والمسلمین بابایی و با نوای گرم حاج علی صادقی ادامه یافت.
#مسجدالاقصی_اراک
@masjedolaghsa
مسابقه نقاشی و دلنوشته بمناسبت میلاد با سعادت امام زمان عجل الله و ایام نیمه شعبان
مسابقه نقاشی برای گروه های سنی ۳ تا ۸
مسابقه دلنوشته برای گروه سنی ۹ تا ۱۴
همراه با جوایز ویژه برای هر گروه سنی
مهلت تحویل آثار تا مورخ ۱۵ اسفند
کانال مسجدالاقصی در ایتا:
@masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 یه لحظه توجه لطفا
دوستان از این فرصت های طلایی استفاده کنند برای آشتی و آشنایی نسل جدید با مسجد و فرهنگ اسلامی و بویژه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.
خانواده ها کمک بچه ها کنند و تشویق و ترغیب. سهم فرهنگی شما برای جشن میلاد امام عصر تبلیغ این پوستر هستش، ان شاءالله به همه اطلاع رسانی بشه.
دفتر مهد قرآن کانون فرهنگی امام رضا علیه السلام خانم روشن و دفتر هیئت امنای محترم مسجدالاقصی حاج آقای ظهیری با روی باز میزبان آثار شما عزیزان هستند.
و من الله التوفیق
اجرتون با مادر سادات 💚
#مسجدالاقصی_اراک #خادمین_کانال #مسجد_تراز_انقلاب #سبک_زندگی
@masjedolaghsa
4_6039424565996687215.mp3
839K
🔊 #صوتی | #پادکست
📝 بسپار به خدا
👤 استاد #پناهیان
🔰 شما یکی از جاهایی که میتونید ببینید به خدا مقرب شدید یا نه؛ میزان آسودگی خودتونو بسنجید!!
📌 #پیشنهاد_دانلود
رسانه مسجدالاقصی
@masjedolaghsa
#استوری #مناسبتے
میلادباسعادت
حضرتزینالعابدین
امام سجاد علیہ السلام
برتمام شیعیان مبارڪ🍃🌺
⌈.💐 @masjedolaghsa •.⌋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ مرحوم شهرام عبدلی: تکه پارچه سوخته خیمه #امام_حسین رو با هیچی عوض نمیکنم.
📌 #اخبار
رسانه مسجدالاقصی
@masjedolaghsa