eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤باسمه تعالی ✍اطلاعیه جمع آوری نذورات و کمک های مردمی به مناسبت ایام عید نوروز جهت کمک به مستضعفین 🚩 هیئت امنای مسجد الاقصی 🚩 کانون فرهنگی امام رضا (ع) 🚩 پایگاه شهید آوینی(ره) 🚩 پایگاه معصومیه ۱۲ 🚩 هیئت آل طه (ع) ✅(اسفند ماه سال ۱۴۰۱) اللَّهمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمد و آل مُحَمَّد🤲 👆با استعانت الهی و تمسک به حبل ولایت امام عصر (ارواحنافداه) و با لبیکی دیگر به اوامر رهبر حکیم انقلاب در راستای ادامه "نهضت کمک مومنانه" به نیازمندان، کمکها و نذورات شما عزیزان در ماه اسفند بشرح زیر میباشد: 📣 تهیه و توزیع بسته معیشتی در میان مستضعفان و خانواده های نیازمند 📣 تهیه و توزیع لوازم خانگی و اقلام ضروری خانواده های نیازمند ☝️بدیهی است هر مبلغی میتواند کمک زیادی به حرکت مقدسِ جهادی باشد ↩در صورت تمایل، کمک های نقدی خود را به شماره حساب بانک توسعه تعاون(صندوق امید) به نام مجتبی ظهیری واریز نمایید. ۵۰۲۹ ۰۸۱۹ ۱۱۷۱ ۱۵۰۱ ↩آدرس گروه جهادی: خیابان دانشگاه، خ خانه سازی 🕌 شورای فرهنگی مسجد الاقصی ❣جهادِ❣مواسات❣و همدلی❣مومنانه❣ ادامه دارد❣ 🌻اللَّهمَّﷺصَلِّﷺعَلَىﷺ🌻 مُحمَّــــــــدٍﷺوآلﷺِمُحَمَّدﷻ @masjedolaghsa
⚜🌸 🔰بر خلاف تصور افراد ظاهربين، انفاق نه تنها موجب كم شدن اموال انسان نمى شود، بلكه بركت و يا افزايش اموال را نيز به دنبال دارد. 🔰قرآن كريم مى فرمايد: «مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّة أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنـبُلَة مِّاْئَةُ حَبَّة وَاللَّهُ يُضَـعِفُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَ سِعٌ عَلِيم; سوره بقره آیه ٢٨٦ «مثل كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند همانند دانه اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه صد دانه باشد، خداوند براى هر كس كه بخواهد [آن را] چند برابر مى كند و خدا گشايشگر داناست » 🔰با توجه به اطلاق در آيه مى توان استفاده كرد كه زياد شدن صدقات و بركت آن علاوه بر اين كه شامل اموال دنيا اعم از رزق و روزى، اداء دين و... مى باشد افزونى پاداش ها و ثواب هاى الهى در آخرت را نيز شامل مى شود، ⚜🌸حضرت محمد «ص» میفرمایند: به وسیله صدقه و انفاق رزق و روزی برای خود نازل کنید. صدقه بدهید همانا صدقه مال را زیاد میکند. 📚بحارالا نوار جلد ٩٣ص١۴٣ ⚜🌸حضرت علی(ع) میفرمایند: هرگاه بی‌چیز شدید به وسیله صدقه با خدا معامله و تجارت کنید. 📚نهج البلاغه حکمت ٢۵٨ @masjedolaghsa
💢 حسرت به خاطر ترک انفاق 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ. 🔹بزرگترين حسرت ‏ها در قيامت حسرت كسى است كه ثروتى را از راه حرام به ‏دست آورده است. 📚 حکمت 429 نهج البلاغه 📎 📎 📎 @masjedolaghsa
سخاوت؛ کمک به فقرا ،پیامدها و روش ها بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین ✅مقدمه سخاوت» ضد صفت بخل است و آن، ثمره زهد و بی توجهی به دنیاست و به معنی بذل و بخشش در امور مالی یا غیرمالی می باشد. سخاوت یک حالت نفسانی است که انسان را بر آن می دارد بدون منع درونی احسان و انفاق نماید. «سخاوت» از فضایل اخلاقی است که دین اسلام بسیار بر آن تأکید نموده است. 🔴زیاده روی در سخاوت وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا[اسرا/۲۹] هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن، (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشای، تا مورد سرزنش قرار گیری و از کار فرومانی. «سخاوت» مانند تمام صفات و كارهاى نيك، مقدار و اندازه اى دارد كه اگر در مسيرافراط قرار گيرد، نتيجه منفى خواهد داشت. همچنين «سخاوت» نبايد لطمه به آبرو و حيثيت و زندگى كسانى كه به انسان وابسته اند، زند. «سخاوت» بايد در اموال حلال باشد، نه اموالى كه از راه هاى حرام و يا ظلم و ستم به دست آمده است، مانند، «سخاوت» بسيارى از سلاطين ظالم و ستمگر. هم چنين «سخاوت» نبايد در اموال مربوط به بيت المال باشد، زيرا اموال بيت المال، حساب و كتاب مخصوص به خود دارد كه بايد به دقت رعايت گردد.@masjedolaghsa ♻️ آثار سخاوت آثار و برکات سخاوت در روایات عبارت است از: ➖سخاوت پوششى براى عيوب انسان هاست و به اين ترتيب، آبروى انسان راحفظ مى كند. اهل سخاوت با سخاوت خویش بسیاری از عیوب و نواقص خود را می‌پوشاند؛ زیرا سخاوت مندی او موجب می‌شود که دیگران عیب‌های دیگرش را نبینند و حتی ممکن است آن عیوب تحت‌الشعاع این سخاوت از میان برود. @masjedolaghsa ➖در روایات میان عقل و سخاوت ارتباط منطقی برقرار شده است؛ زیرا عقلی که در قرآن و روایت مطرح است همان چیزی است که بدان بهشت کسب می‌شود و یقین به دست می‌آید. اگر سخاوت یقین زا است، به طور طبیعی با چنین عقلی در ارتباط است.  «سخاوت» در عين اين كه ثمره درخت عقل است، بر عقل و خرد انسان مى افزايد. عقل مى گويد: دليلى ندارد كه انسان با زحمت زياد اموال فراوانى تهيه كند و آن را براى بازماندگان بگذارد و خودش به وسيله آن،جلب ثواب و كسب آبرو نكند. از سوى ديگر «سخاوت»،گروهى از انديشمندان را گرد انسان جمع مى كند و آنها مى توانند بر فكر و عقل و دانش او  بيفزايند. ➖ «سخاوت» فاصله طبقاتى جامعه را كم مى كند و از اين طريق ناهنجاريهاى ناشى از فاصله طبقاتى را از بين مى برد و  يا كاهش مى دهد. آتش كينه هاى محرومان راخاموش مى كند و حس انتقامجويى را در آنان تضعيف مى نمايد و از اين طريق پيوندهاى اجتماعى را محكم مى سازد. ➖سخاوت موجب احترام و جلب و جذب قلوب مردمان می‌شود. از همین رو اهل نیکوکاری و احسان و سخاوت همواره در میان مردمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و حتی مردم برخی از گناهان ایشان را نمی‌بینند و بر آنها خرده نمی‌گیرند؛ زیرا سخاوت پوشنده آن اشتباهات و خطاهای آنان است.  «سخاوت» مدافعان انسان را زياد مى كند و آبروى او را محفوظ مى دارد و دشمنان و بدخواهان را عقب مى راند، امير مؤمنان عليه السلام در اين باره مى فرمايند: «الجودحارس الاعراض، جود و بخشش آبروى انسان را حفظ مى كند». @masjedolaghsa ➖از آنجا که سخاوت‌،اعظم اخلاق الهی است، کسی که به این صفت باشد، در حقیقت مظهر اعظم اخلاق خدایی است و چون قرب الهی با تجلیات صفات الهی در انسان و مظهریت آنها تحقق می‌یابد، باید گفت که هر کسی مظهر اسماء و صفات الهی باشد،‌ به خداوند نزدیک‌تر است.  خداوند در آیاتی از جمله در آیه ۱۳۸ سوره بقره از بندگان می‌خواهد اسماء و صفات الهی را که در ذات ایشان ودیعت نهاده شده(بقره، آیه۳۱) تجلی و فعلیت دهند و رنگ خدایی بگیرند تا این‌گونه ربانی شوند.(آل عمران، آیه ۷۹) پس قرب الهی به این است که صفات الهی به‌ویژه اعظم اخلاق الهی را در خود فعلیت و مظهریت بخشد. ➖سخاوت در شخص موجب می‌شود تا او را از عذاب الهی دور کند؛‌زیرا اگر اعظم اخلاق الهی در کسی ایجاد شد موجبات قرب او را به خداوند و یقین را فراهم می‌آورد. خداوند در آیاتی از قرآن اهل سخاوت را از کسانی معرفی می‌کند که از دوزخ در امان هستند و در بهشت رضوان الهی سکونت دارند.(انسان، آیات ۸ تا ۱۱)@masjedolaghsa ➖«سخاوت»، آثار معنوى فوق العاده اى نيز دارد، به همين دليل از صفات انبياء شمرده شده و همان گونه كه در روايات گذشته خوانديم، شعاع نور «يقين» است، حتى اگر اين فضيلت در افراد بى ايمان باشد، به حال آنها مفيد و سودمند است. 🔻 ادامه دارد 👇👇 @masjedolaghsa
✅سخاوت در آیه و حدیث ➖وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا [انسان/۸] و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند! ➖ مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ [بقره/۲۶۱]@masjedolaghsa کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر می‌کند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسیع، و (به همه چیز) داناست. ➖الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ [بقره/۲۷۴] آنها که اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می‌کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین می‌شوند. ➖لَن تَنَالُواْ الْبرَِّ حَتىَ‏ تُنفِقُواْ مِمَّا تحُِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شىَ‏ْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیم‏. سخاوت انسان را بهشتی می‌کند در فضیلت سخاوت سخن فراوان است و آیات و روایات فراوان در این باب وارد شده است.@masjedolaghsa ➖پیامبر(ص)فرمود:«إِنَّ مِنْ مُوجِبَاتِ الْمَغْفِرَةِ بَذْلُ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءُ السَّلَامِ وَ حُسْنُ الْكَلَامِ». همانا از موجبات بخشش خداوند بذل طعام وافشاء سلام ونیکویی کلام است.(۱) ➖پیامبر(ص) فرمود:« السَّخِی قَرِیبٌ مِنَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْجَنَّةِ قَرِیبٌ مِنَ النَّاسِ» سخاوت مند به خدا نزدیک است وبه مردم نزدیک است وبه بهشت نزدیک است واز آتش جهنم دور است(۲) ➖ پیامبر(ص) فرمود:«تجافوا عن ذنب السخى فان الله آخذ بيده كلما عشر،از گناه و لغزش سخاوتمند صرف نظر كنيد، زيرا، هر زمان بلغزد، خداوند دست او را مى گيرد (و نجاتش مى دهد).(۳)@masjedolaghsa ➖روایت است که عده ای از اسرا را نزد پیامبر آوردند و رسولخدا به امیرمومنان دستور داد (آن کفار جنایت پیشه)را گردن بزند اما یکی از آنها را (که با بقیه همداستان بود ) جدا کرد و و او را از مرگ معاف داشت آن شخص گفت چرا مرا از دوستانم جدا کردی؟در حالی که ما همه یک گونه جنایت داشته ایم حضرت فرمود:« إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَی أَنَّكَ سَخِی قَوْمِكَ‏ وَ لَا أَقْتُلُكَ »خداوند به من خبر داد که تو با سخاوت‌ترین شخص قوم خود هستی و به همین دلیل من تو را نمی‌کشم.آن شخص گفت من به وحدانیت الهی و رسالت تو ایمان آوردم و شهادتین بر زبان جاری ساخت. پیامبر فرمود: «َقَادَهُ سَخَاؤُهُ إِلَى الْجَنَّة» این مرد را سخاوتش به بهشت کشانید(۴)@masjedolaghsa ➖در حديثى آمده است كه خداوند متعال به حضرت موسى (ع) وحى نمود: «لا تقتل السامرى فانه سخى، سامرى را به قتل مرسان، زيرا او مرد سخاوتمندى است».(۵) ➖علی(ع) درباره تاثير عميق محبت در جلب قلبها مى فرمايند: «مااستجلبت المحبة بمثل السخاء و الرفق و حسن الخلق» هيچ چيزى مانند سخاوت و مدارا كردن و حسن خلق، جلب محبت نمى كند.(۶) ➖در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام آمده است: «شاب سخى مرهق فى الذنوب احب الى الله عز و جل من شيخ عابد بخيل، جوان سخاوتمند آلوده به گناه، نزد خدا محبوبتر از پيرمرد عابد بخيل است».(۷) ➖موسی بن جعفر(ع) فرمودند:« السَّخِی الْحَسَنُ الْخُلُقِ فِی كَنَفِ اللَّهِ لَا یسْتَخْلِی اللَّهُ مِنْهُ حَتَّى یدْخِلَهُ الْجَنَّةَ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیاً وَ لَا وَصِیاً إِلَّا سَخِیاً وَ مَا كَانَ أَحَدٌ مِنَ الصَّالِحِینَ إِلَّا سَخِیاً وَ مَا زَالَ أَبِی یوصِینِی بِالسَّخَاءِ حَتَّى مَضَى». سخاوت مند خوش خو درپناه خداست.خدا اورا رها نکند تا به بهشت ببرد.خدا پیامبری نفرستاده مگر با سخاوت وپیوسته پدرم مرا به سخاوت وخوش خوی سفارش می‌کرد تا درگذشت.(۸) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @masjedolaghsa
♻️روشهای ایجاد و تقویت خُلْق سخاوت اگر چه تا حدود زیادی فضیلت سخاوت یک خصلت ذاتی انسان محسوب می‌شود. چنانچه گفته اند مادر حاتم طایی وقتی دید فرزند دیگرش (برادر حاتم) سعی دارد او هم مثل حاتم به سخاوت شناخته شود به او گفت تلاش تو نتیجه بخش نخواهد بود و تو به پای حاتم نخواهی رسید. هر دوی شما را شیر داده ام.به طبع وفطرتتان آشنایم واخلاق و صفات خوب و بد هریک از شما دو نفر را بخوبی میدانم هنگامی که تورا در طفولیت شیر می دادم یک پستانم در دهانت بود وبا دست دیگر،پستان دومی را محکم می گرفتی تا مبادا از آن پستان طفل دیگری شیر بخورد! ولی برادرت حاتم وقتی شیر می خورد تا پستان دیگرم را بدهان طفلی نمی نهادم او به تنهایی شیر نمی خورد. اما مسلما این فضيلت اخلاقى مانند ساير فضايل، با تعليم و تربيت و انديشه و تفكر و تمرين و ممارست نیز حاصل مى شود. به برخی شیوه های ایجاد و تقویت روحیه سخاوت اشاره میکنیم؛ ➖تقویت باورهای دینی اعتماد به خداوند، معاد باوری، دین محوری و باور به پاداش الهی روحیه کرامت و سخاوت را تقویت کرده و توجه به آثار کرامت موجب نهادینه شدن این روحیه در جامعه می شود. در این روست که هر گونه مناسک از قبیل حج و زیارت اعمال عبادی محرم و رمضان که موجب تقویت باورهای دینی و اخروی است نقش بزرگی در ایجاد روحیه دگر دوستی، احسان و نیکوکاری دارد. توجه به اين حقيقت كه اين اموال و ثروتها، امانتهاى الهى در دست ماست و هيچ كدام دوام و بقايى ندارد، انسان را وامى دارد با بذل و بخشش، آن را در صندوق امانت الهى، براى روزى كه دستها خالى است، ذخيره كند. خوب است همین جا اشاره کنیم که افرادی که به بهانه کمک به نیازمندان علیه حج، زیارت و مسجد و منبر و مداحی حرف میزنند از راز بزرگ فوق الذکر غافلند .@masjedolaghsa ➖تربیت والدین به مثابه گروه مرجع اصلی الگوهایی هستند که بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری منش‌های اخلاقی کودکان خود دارند. برای شکل‌گیری فضیلت نیکوکاری در کودکان، از این روست که یکی از شیوه ها عبارت است از اینکه احسان و نیکوکاری را جلو چشم کودکان انجام دهیم و حتی در مواردی آنها را در این امور نقش بدهیم. اگر آنها كودكان را از آغاز عمر به «جود» و «سخاوت» عادت دهند،اين ملكه، به آسانى در وجود آنها ريشه مى دواند و در بزرگى جزء زندگى آنان مى شود. در حالات «صاحب بن عباد» آمده است كه در كودكى هنگامى كه مى خواست براى فرا گرفتن درس دينى به مسجد برود، هميشه مادرش يك دينار و يك درهم به او مى داد و مى گفت: «اين را به اولين فقيرى بده كه در مسير راه خود مى بينى». كم كم اين خصلت در وجودش ريشه دار شد تا اين كه در بزرگى چنان بذل و بخششى مى كرد كه همه به او آفرين مى گفتند. اگر كسى بعد از ظهر ماه مبارك رمضان به خانه اش مى آمد، سخاوتش مانع از آن مى شد كه كسى بدون خوردن افطار از خانه او بيرون رود. هر روز حداقل هزار نفر بر سر سفره او افطار مى كردند و بذل و بخشش او در ماه رمضان به اندازه تمام ماههاى سال بود. ➖مطالعه تاريخ زندگى نیکان مطالعه تاريخ زندگى سخاوتمندان و بخيلان و مقايسه آن دو با يكديگر و احترام و آبرو و شخصيتى كه گروه اول داشتند و ذلت و بد نامى كه دامنگير گروه دوم بوده است نيز در ايجاد اين «سخاوت اخلاقى» بسيار مؤثر است. اينها جنبه هاى تعليماتى اين مساله است، اما از نظر عملى، هر قدر تمرين و ممارست بيشترى در اين زمينه شود، توفيق زيادترى در به دست آوردن اين فضيلت اخلاقى حاصل مى گردد، زيرا تكرار اعمال سخاوتمندانه و بذل و بخشش، هر چند از راه تحميل بر نفس خويش باشد، به تدريج به صورت عادت و سپس مبدل به حالت، و سرانجام به يك ملكه اخلاقى مبدل خواهد گرديد. 🔻 در همین راستا در ادامه قصه هایی از سخاوت نیکان و پاکان را نقل میکنیم🔺 @masjedolaghsa ➖امام حسن مجتبی(ع) سه مرتبه تمامی دارایی خود را میان فقراء تقسیم نمودند. و به درستی با عنوان کریم د از اهل بیت: از ایشان یاد می‌شود. مردی خدمت امام مجتبی شرفیاب شد و عرض کرد ای فرزند امیرمومنان تو را قسم می‌دهم به حق آن خداوندی که نعمت بسیار به شما کرامت فرموده به فریاد من برس و مرا از دشمن نجات بده دشمنی که حرمت پیران را نگه ندارد و به کودکان و نوجوانان رحم نکند. امام که در آن حال تکیه داده بود از جا برخاست و نشست فرمود: بگو بدانم دشمن تو کیست تا از او دادخواهی کنم. گفت:دشمن من فقر و پریشانی است. امام چند لحظه سر به زیر افکند سپس سر برداشت و خادم را صدا زد و فرمود:از آنچه مال و ثروت در نزد تو موجود است حاضر کن. او پنجهزار درهم حاضر ساخت .فرمود :اینها را به این مرد بده و بعد او را قسم داد هر گاه این دشمن به تو رو آورد شکایتش را نزد من بیاور تا دفع شرش بنمایم. 🔻 ادامه دارد 👇👇 @masjedolaghsa
➖ در جمله ماجراهای زندگانی امام حسین(ع) روایت شده است؛ كه مرد اعرابی به مدینه آمد و از اهل مدینه پرسید: كریم‌ترین مرد در مدینه كیست؟ گفتند: حسین بن علی (ع) پس به جست‌وجوی آن حضرت رفت تا داخل مسجدالنّبی شد. دید حضرت امام حسین (ع)مشغول نماز است. در مقابل حضرت ایستاده و شعری چند در مدح و سخاوت آن حضرت خواند و اشعار این است: لَمْ یخِبِ الْآنَ مَنْ رَجَاكَ وَ مَنْ حَرَّكَ مِنْ دُونِ بَابِكَ الْحَلْقَهْ أَنْتَ جَوَادٌ وَ أَنْتَ مُعْتَمَدٌ أَبُوكَ قَدْ كَانَ قَاتِلَ الْفَسَقَهْ لَوْ لَا الَّذِی كَانَ مِنْ أَوَائِلِكُمْ كَانَتْ عَلَینَا الْجَحِیمُ مُنْطَبِقَهْ چون حضرت از نماز فارغ شد، فرمودند: ای قنبر، آیا از مال حجاز چیزی باقی مانده است؟ عرض كرد بلی. فرمودند، چهار هزار دینار حاضر كن به مردی كه احقّ است از ما به او بده. قنبر آن پول را حاضر نمود. پس حضرت به خانه رفتند و ردای خود را كه از برد بود از تن بیرون كردند و آن دینارها را در برد پیچیده و از شكاف در حیاط دست خود را بیرون آورد تا به علّت كم بودن عطا با دیدن اعرابی خجالت نكشد و یا اعرابی خجالت نكشد. به اعرابی تحویل داده و این اشعار را حضرت خواندند: خُذْهَا فَإِنِّی إِلَیكَ مُعْتَذِرٌ وَ اعْلَمْ بِأَنِّی عَلَیكَ ذُو شَفَقَهْ لَوْ كَانَ فِی سَیرِنَا الْغَدَاةَ عَصًا أَمْسَتْ سَمَانَا عَلَیكَ مُنْدَفِقَهْ لَكِنَّ رَیبَ الزَّمَانِ ذُو غِیرٍ وَ الْكَفُّ مِنِّی قَلِیلَةُ النَّفَقَه اعرابی زرها را گرفت و سخت گریست. حضرت فرمودند: ای اعرابی! گویا كم شمردی عطای ما را كه می‌گریی؟ عرض كرد: بر این می‌گریم كه دست با این جود و سخاء چگونه در میان خاك خواهد ماند؟@masjedolaghsa ➖ در سیره امام سجاد نوشته اند؛ابوحمزه ثمالی می‌گوید: صبح‌گاه جمعه‌ای نماز را با حضرت سیدالسّاجدین خواندم. ایشان پس از تمام كردن ذكر و تسبیح به قصد منزل حركت نمودند. من هم در خدمت ایشان بودم. وقتی به منزل رسید كنیز خود را خواسته فرمودند مبادا مستمند و فقیری را كه در خانه ما می‌آید مأیوس نمایید. حتماً هركس آمد غذایش را بدهید زیرا امروز جمعه است. عرض كردم آقا همه كسانی كه سؤال می‌كنند مستحق نیستند. فرمودند: ای ثابت! می‌ترسم بعضی مستحقّ باشند و از در خانه محروم برگردند. آن‌گاه بر ما خانواده نازل شود آن‌چه بر خانواده حضرت یعقوب وارد شد. غذا بدهید سؤال كنندگان را غذا بدهید. آن‌گاه فرمودند: حضرت یعقوب هر روز گوسفندی می‌كشت. مقداری خودشان مصرف می‌نمودند و قدری صدقه و احسان می‌دادند. مرد مؤمن مستمندی كه نزد خداوند متعال مقام والایی داشت و غریب هم بود، در حال روزه از در خانه حضرت یعقوب می‌گذشت. شب جمعه بود. گفت: سائلی غریب و گرسنه‌ام، از زیادی غذای خود به من هم بدهید، و درخواست خود را مكرّر نمود. حضرت یعقوب (ع)و آن‌هایی كه در منزل بودند می‌شنیدند، ولی از وضع او خبر نداشتند. گفته‌اش را تصدیق ننمودند. شب فرا رسید، فقیر مأیوس گردید. جمله انالله و انا الیه راجعون را بر زبان جاری نمود و اشكش جاری شد و آن شب را با حال گرسنه خوابید و شكایتش را به خداوند متعال نمود. فردا را نیز روزه گرفت و با شكیبایی خداوند متعال را ستایش می‌كرد تا جریان حضرت یوسف با برادرانش واقع شد. ➖در احوال امام رضا (ع) آمده، است در خراسان در روز عرفه تمامی اموال خود را میان نیازمندان تقسیم نمودند. فضل بن سهل عرض كرد: آقا، این كار زیان شد. امام رضا (ع)فرمودند: بلكه این كار غنیمت و به سود و نفع من شد. معمر بن خلّاد گوید: هنگامی كه امام رضا (ع)غذا میل می‌فرمودند، یك سینی می‌آوردند و كنار سفره می‌گذاشتند. امام بهترین غذاها را كه برایش می‌آوردند، از هر غذا مقداری را برای نیازمندان برمی‌داشتند و در سینی می‌نهادند. سپس دستور می‌دادند كه آن سینی را برای بی‌نوایان بدهند. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.المحاسن ،ج۲صفحه۳۸۹  . ۲. بحار الأنوار ، ج۷۳، ص۳۰۸ ۳.كنز العمال، ج 6، ص 392 ۴.الفقه الرضا،ج۱،  ص۳۶۲   ۵.الكافي ج۴،ص۴۱. ۶.غررالحکم، ۹۵۶۱. ۷.بحار الانوار، ج ۷۰،ص ۳۰۷ ۸.تحف العقول، ج ۲، ص۴۱۲ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 السلام علی الحسین🌺 وعلی علی ابن الحسین🌺 وعلی اولادالحسین🌺 وعلی اصحاب الحسین🌺 ورحمت الله وبرکاته🌺 @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 احکام نموداری مبطلات روزه ۱. اگر ارتکاب مبطلات روزه از روی عمد و به جهت عذر شرعی و به جهت: الف: بیماری باشد: ✅ کفاره افطار عمدی بر عهدۀ او نمی آید ولی اگر تا ماه رمضان سال بعد بیماری بر طرف شود، لازم است قضای روزه ها را انجام دهد وگرنه علاوه بر قضا، کفارۀ تاخیر بر عهده او می آید و اگر بیماری برطرف نشود، فقط باید یک مد طعام پرداخت شود. ب: فراموشی باشد: ☑️ اگر روزه دار بر اثر فراموشی، مبطلی انجام دهد، روزه باطل نمی شود و قضا و یا کفاره بر عهده او نمی آید. ج: ضرورت باشد: 🔷 اگر به دلیلی باطل کردن روزه، جایز یا واجب شود، مانند اینکه او را مجبور کنند کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد یا برای نجات جان غریق، خود را در آب بیندازد، در این صورت، کفاره بر او واجب نیست ولی باید قضای آن روز را بگیرد. د: جهل باشد: 🔶 اگر به دلیل بی اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می کند مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مثل سایر خوردنی ها، روزه را باطل می کند و دارو بخورد روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا کند ولی کفاره واجب نیست. ۲. اگر ارتکاب مبطلات روزه از روی عمد و بدون عذر شرعی باشد: ✅ هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه باطل می شود و قضا دارد، کفارۀ عمد نیز واجب می شود، چه بداند کفاره دارد وچه نداند، البته غیر از خواب جنب که اگر عمدا بدون غسل وارد صبح شود، کفاره ندارد. ۳. اگر ارتکاب مبطلات روزه، غیر عمدی باشد: ☑️ روزه، باطل نیست و قضا یا کفاره هم بر عهدۀ این شخص نمی آید؛ البته اگر روزه دار هنگام وضو با اطمینان به فرو نرفتن آب، مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود، در صورتی که این کار برای وضوی نمازِ واجب باشد، روزه اش صحیح است ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بی اختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد. ✍️ ملاحظات: ‼️کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان عبارت است از گرفتن دو ماه روزه که باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی در پی روزه بگیرد و یا غذا دادن به شصت فقیر. ⁉️کفارۀ تاخیر یک مد طعام است؛ یعنی 750گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی که باید به فقیر داده شود. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدئو را ✨ مقام کسی که زیاد می فرستد... 💬 نقل خاطره‌ای از ملاعلی معصومی همدانی ره توسط 📿 @masjedolaghsa
💠حاج میرزا اسماعیل دولابی: ✍ هر وقت رزقت کم شد خواستی زیادتر بشود، از همان اندکی که داری انفاق کن! وقت نداری، پول نداری، بدهکاری، اما از همان مختصری که هست به دیگران ببخش، با صدق دل و خدایی. یک دفعه می بینی در باز شد و روزی سرازیر شد. خدا بیش و کم را کاری ندارد، با انفاق شما رزقت را بیشتر می کند. @masjedolaghsa
🔴 دعای بعد از نماز برای امام زمان (عج) 🔵 آیت الله سید علی قاضی (ره): 🟡 بعد از هر نماز حتما برای امام زمان علیه السلام دعا کنید وبدون دعا کردن برای آن حضرت از سجاده کنار نروید. @masjedolaghsa
➖«صبر جمیل» چیست؟ 🛑...عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع يَرْحَمُكَ اللَّهُ مَا الصَّبْرُ الْجَمِيلُ؟ قَالَ: «ذَلِكَ صَبْرٌ لَيْسَ فِيهِ شَكْوَى إِلَى النَّاسِ.» 🔰از جابربن‌عبدالله‌انصاری نقل شده‌است، که گفت: به امام باقر (علیه‌السلام) عرض کردم: خداوند شما را رحمت کند! «صبر جمیل» چیست؟ حضرت فرمودند: «صبری است که در آن عرض شکایتی به مردم نباشد.» 📚الكافي، ج۲، ص۹۳ شعبان مسجدالاقصی @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یُریدونَ لِیطفِئوا نورَالله بِافواهِهم وَاللهُ مُتِم نوره و لَو کَرِهَ الکافِرون❤️ جاااااانممممم آقا. پایدارو پاینده باشن همیشه❤️ اللهم احفظ قائدنا 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میشه امام زمان رو دید یا نه؟ 👤 روایتی احساسی از حاج‌مهدی با نام "امام زمان رو می‌شه دید؟" تقدیم نگاهتان ◽️ @masjedolaghsa
4_6016944986342295538.mp3
869K
🔹عظمت انسان 🔸علامه حسن زاده آملی ره @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام: إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ: فَإنْ كانَتا فيهِمْ وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ: ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ. امـام صـادق (عليه‌السلام) فرمـود: برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد، كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد وگرنه از آنان دورى كنيد ، دورى كنيد، دورى كنيد: ۱ ـ مراقبت بر نماز اول وقت. ۲ ـ نيكى به برادران چه در سختى وتنگدستى، چه درهنگام آسايش وگشايش . وسائل الشيعه ج8، ص503 @masjedolaghsa
🔴 امر به ایجاد ارتباط با سلام الله علیهما ▪️قال الإمام ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ‌ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ:إِصبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الفَرَائِضِ، وَ صَابِرُوا عَدُوَّكُم، وَ رَابِطُوا إِمَامَكمُ المُنتَظَر. 🔸امام محمدباقر صلوات‌الله‌علیه می‌فرمایند: در انجام واجبات صبر پیشه كنيد، در برابر دشمنتان صابر باشيد، و با امامتان كه در انتظار او هستيد ارتباطی فراهم کنید. 📚الغیبة النعماني، ص۲۷ @masjedolaghsa