eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
به مناسبت دهه کرامت کانون فرهنگی هنری امام رضا علیه‌السلام برگزار می کند: 🔹🎵🎶اولین مسابقه لب خوانی(دابسمش) با موضوع امام رضا(علیه السلام) با عنوان: 🔸"گُنبَد طَلا "🔸 لطفا جهت شرکت در مسابقه دابسمش(لب خوانی) ، سرود معروف “رضا رضا” را دانلود نموده و شعر زیر را روی آن آهنگ لب خوانی کرده و کلیپ آن را به صورت افقی حداکثر تا ۹ خرداد ماه 1402 از طریق ایتا به شماره 09032559737 ارسال نمایید. 🔸 همه اعضای خانواده می توانند در مسابقه دابسمش شرکت کنند. 🔹 جهت شرکت در مسابقه رنگ آمیزی لطفا جهت دریافت تصویر به دفتر هیئت امنا و خانم روشن (مسئول مهد قرآن) مراجعه و نقاشی های رنگ آمیزی شده را نیز حداکثر تا دوشنبه ۸ خرداد (نماز مغرب و عشا) به کانون فرهنگی هنری مسجد محل تحویل دهید. 🔹آدرس کانال مسجدالاقصی در ایتا:👇 @masjedolaghsa
قدم قدم داره دلم می‌زنه فریاد....mp3
13.85M
🔊 | 📝 قدم قدم داره دلم می‌زنه فریاد... 🌺 ایام ولادت رسانه‌ مسجدالاقصی @masjedolaghsa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام همه شنیده ایم که برای بیرون رفتن ِ زن ، اذن شوهر لازم است.[ اینکه این دستور جالب و حکیمانه رعایت نمی شود بحث دیگری است اما همین قدر بدانیم که در نظام خانواده اسلامی زن مَلَکه و مرد شاه تعریف شده است برای همین این قبیل تشریفات شاهانه نیز توصیه شده است] ➖ اما همه مراجع فرموده اند در سفر حجّ واجب، اجازه شوهر براى زن شرط نیست و زن باید حج واجب خود را به‌جا آورد حتی اگر شوهرش راضى به مسافرت او براى حج نباشد. 🌺شعر ما بدین خانه پی نقش و نگار آمده ایم طبق قولی که تو دادی به قرار آمده‌ایم قصد ما ز آمدن کعبه نه طوف حرم است به حرم در طلب دیدن یار آمده‌ایم سنگ را بوسه زدن کوس ارادت زدن است پرده بردار که با پرده کنار آمد ه ایم نور اشراق تو شد باعث ترک ظلمات که به دیدار تو باحال نزار آمده ایم بار ما معصیت و سرکشی و طغیان است بار بردار که چون ابر به بار آمده ایم هدف از سعی صفا هست صفای دل ما به صفای دل خود نزد بهار آمده ایم تا دهی معرفت درک منا و عرفات به نیایش به برت در شب تار آمده‌ایم یوسف گم شده فاطمه را می جوییم کز پی دیدن آن لاله عذار آمده ایم 💠داستان ایجاد انگیزه آیت الله یعقوبی قائنی نقل کرده؛ در کربلا مرحوم آیت الله میلانی قضیه‌ای را برای بنده نقل کردند که به ایشان گفتم اگر این داستان را از شما نمی‌شنیدم، باور نمی‌کردم ؛ زیرا بر خلاف ظواهر اسلام است. ایشان هم فرمودند: اگر من هم از استادم مرحوم کمپانی این قضیه را نمی‌شنیدم، باور نمی‌کردم. اجمالش این است که دو برادر بودند که روضه خوان حضرت اباعبدالله(ع) بودند و هر دو مستطیع شدند. ایام حج که فرا رسید یکی از برادران، به برادر دیگرش گفت که ما مستطیع شده‌ایم؛ بیا تا با هم امسال به حج برویم. برادر دیگر گفت: مُحرّم در پیش است و اگر امسال به حج بیایم، روضه‌ی امسال از دست خواهد رفت، لذا امسال به حج نمی‌روم و سال بعد به حج خواهم رفت. برادرِ دیگر، هر چه او را نصیحت کرد، او نپذیرفت؛ لذا به تنهایی عازم حج شد و اعمال حج را انجام داد و هنگام مراجعت، در کشتی خوابید. در عالم خواب به او اطلاع دادند که همین که تو رفتی، برادرت از دنیا رفت. چون این خبر را شنید، بسیار ناراحت شد و بر سرنوشت برادرش که ترک حج کرده بود، بیمناک گردید. در این حال، برادرش را دید که وی سر حال و خوشحال است و اثری از غم و اندوه در چهره‌اش مشاهده نمی‌شود. از او پرسید که برادر! با تو چه کردند؟ برادر به او گفت در اینجا، حاکم این نشئه، امیرالمومنین(ع) است. بعد اینکه مُردم، مرا به محضر امیرالمومنین(ع) بردند. امیر مومنان(ع) فرمودند او ترک حج کرده و تارک حج، باید به آتش جهنم برود. همین که خواستند مرا به سوی جهنم ببرند، فرشته‌ای از طرف بی‌بی دو عالم، حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها آمد و گفت که آن حضرت فرموده‌اند: این فرد، روضه خوان بوده و مردم را برای فرزندم–حسین- می‌گریانده و من راضی نمی‌شوم که او به آتش جهنم برود. امیرالمومنین(ع) فرمودند که او ترک حج کرده و حکم خدا این است که او به جهنم برود. سه بار این اتفاق افتاد و حضرت صدیقه‌ی طاهره(س) شفاعت او را کردند و حضرت امیر(ع) هم همان جواب را دادند. بار سوم، حضرت زهرا(س) به مَلَک فرمودند به پسر عمّم بگو که کار دستِ خود توست و من راضی نمی‌شوم که این فرد به جهنم برود؛ خودت کارش را درست کن!. این را که بی بی(س) فرمودند، امیر مومنان(ع) فرمودند: کجاست فرزندم ولی عصر؟ حضرت ولی عصر(ع) به یکباره در محضر آن حضرت، حاضر شدند و تعظیم کردند.  حضرت به ایشان فرمودند که این مرد، تر ک حج کرده است و حکم خدا این است که به جهنم برود؛ اما جده‌ات فاطمه‌ی زهرا، شفاعتش را می‌کنند. آیا شما حاضری که نیابتش را قبول کنی و به جای او به حج بروی؟ امام زمان(ع) هم نیابت از حج مرا قبول کردند و حج از ذمه‌ی من ساقط شد. 🔷بیان اهمیت موضوع یکی از اموری که بر علیه آن به بهانه های مختلف تبلیغ می شود برنامه مهم حج است. همواره در طول تاریخ افرادی که اسرار عبادت مهمی مثل حج را درک نکرده اند شبهاتی در این مورد القا کرده اند و از جمله اینکه سعی میکنند کمک به فقرا را در مقابل حج مطرح کنند . علما بزرگ در طول تاریخ سعی کرده اند از زوایای مختلف به این شبهات پاسخ دهندکه نیازبه مطالعه داردودرسایتهای پاسخ به شبهات پاسخگویی های متعددی بیان شده است... 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ @masjedolaghsa
🔴 آیات و احادیث تکان دهنده در وجوب حج حج در شریعت اسلام از مهمترین واجبات و از ضروریات و ارکان اسلام است بر هر مکلف مستطیع یک مرتبه در عمر هر انسان واجب می شود و منکر آن در حکم کافر است 🔹 خداوند در قرآن فرمود؛ «فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» در آن، نشانه‌های روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است؛ و هر کس داخل آن [= خانه خدا] شود؛ در امان خواهد بود، و برای خدا بر مردم است که آهنگ خانه (او) کنند، آنها که توانایی رفتن به سوی آن دارند. و هر کس کفر ورزد (و حج را ترک کند، به خود زیان رسانده)، خداوند از همه جهانیان، بی‌نیاز است.(۱) 🔹 پیامبر(ص) می‌فرماید: يَا عَلِىُّ! تَارِكُ الْحَجِّ وَ هُوَ مُسْتَطِيعٌ كَافِرٌ؛ يَقُولُ اللَهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَهَ غَنِىٌّ عَنِ الْعلَمِينَ ،يَا عَلِىُّ! مَنْ سَوَّفَ الْحَجَّ حَتَّى يَمُوتَ، بَعَثَهُ اللَهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ يَهُودِيًّا أَوْ نَصْرَانِيًّا. اى على، كسى كه استطاعت مالى دارد ولى حج به‌جا نياورد كافر است، خداوند تبارك و تعالى مى‌فرمايد: «و براى خدا بر مردم (واجب) است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايى رفتن به‌سوى آن دارند. و هركس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده)، و خداوند از همه جهانيان بى‌نياز است». اى على، كسى كه مسامحه كند در فريضه حج و حج نكرده بميرد خداوند او را در قيامت يهودى يا نصرانى برمى‌انگيزد.(۲) 🔹امام صادق (ع) فرمود : مَن ماتَ و لَم يَحِجَّ حِجَّةَ الإسلامِ ، و لَم تَمْنَعْهُ مِن ذلكَ حاجَةٌ تُجْحِفُ بهِ ، أو مَرضٌ لا يُطيقُ الحَجَّ مِن أجْلِهِ ، أو سُلطانٌ يَمنَعُهُ ، فلْيَمُتْ إنْ شاءَ يَهوديّا و إنْ شاءَ نَصْرانيّا ». هر كس بميرد و حجّ نگزارده باشد، اگر نه به سبب فقر شديد، يا بيمارى بازدارنده از حجّ و يا ممانعت قدرتمندى از حجّ خوددارى كرده باشد، بايد كه يهودى بميرد اگر خواهد و يا نصرانى.(۳) 🔹امام صادق(ع)به شخصی به نام عذافر فرمود: مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَجِّ فِی کُلِّ سَنَةٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ الْعِیَالُ قَالَ فَقَالَ إِذَا مِتَّ فَمَنْ لِعِیَالِکَ أَطْعِمْ عِیَالَکَ الْخَلَّ وَ الزَّیْتَ وَ حُجَّ بِهِمْ کُلَّ سَنَةٍ. چه چیز مانع می‌شود کن هر سال به حج نروی؟ او گفت: فدایت شوم اهل و عیال. امام فرمود: اگر تو بمیری چه کسی به اهل و عیال رسیدگی می‌کند؟ [ لازم شد] به اهل و عیال سرکه و زیتون اطعام کن[کنایه از قناعت] اما هر سال به حج برو.(۴) 🔹امام صادق (ع)فرمود: «لَمَّا أَفَاضَ رَسُولُ اَللَّهِ (ص)تَلَقَّاهُ أَعْرَابِيٌّ بِالْأَبْطَحِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّي خَرَجْتُ أُرِيدُ اَلْحَجَّ فَعَاقَنِي وَ أَنَا رَجُلٌ مَيِّلٌ يَعْنِي كَثِيرَ اَلْمَالِ فَمُرْنِي أَصْنَعُ فِي مَالِي مَا أَبْلُغُ بِهِ مَا يَبْلُغُ بِهِ اَلْحَاجُّ قَالَ فَالْتَفَتَ رَسُولُ اَللَّهِ (ص)إِلَى أَبِي قُبَيْسٍ فَقَالَ لَوْ أَنَّ أَبَا قُبَيْسٍ لَكَ زِنَتَهُ ذَهَبَةٌ حَمْرَاءُ أَنْفَقْتَهُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ مَا بَلَغْتَ مَا بَلَغَ اَلْحَاجُّ» . آن هنگام كه پيامبر خدا(ص) به عرفات ره مي پيمود، صحرانشيني در بيابان آن حضرت را ملاقات كرد و گفت: اي پيامبر خدا به راستي، من آهنگ حج نمودم ولي مشكلي پيش آمد و از حج باز ماندم. من مردي دارا هستم. بفرماييد كه با دارايي ام كاري انجام دهم كه به آنچه حج گزاران دست مي يابند، برسم. پيامبر (ص) به كوه ابو قبيس رو نموده و فرمود: چنانچه همسنگ كوه ابو قبيس طلاي سرخ داشته باشي و آن را در راه خدا انفاق كني، به آنچه كه حج گزاران دست يابند، نمي رسي.(۵) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ @masjedolaghsa
🟢آثار و اسرار حج عبادت از بزرگ ترین عبادت های دین مقدس اسلام و دارای ابعاد مختلف فردی و اجتماعی است. تا در هر سال مسلمانان از نقاط‍ مختلف جهان در محل نزول وحی گرد هم آمده و کنگرۀ بزرگی را تشکیل داده تا از مصالح مسلمانان پاسداری نمایند.در ادامه به برخی از اسرار و آثار اشاره میکنیم 🟢 تقویت ایمان [ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّین] حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه مهم و تاریخی فدکیه فلسفه مهم حج را «تقویت دین و دین داری» بیان فرمود، در توضیح این مطلب باید گفت اگر چه در دین اسلام بسیاری از دستورات خدواند با دلیل و منطق تبیین شده است اما آنچه معیار ایمان و دین داری واقعی است تعبد است یعنی اگر یقین کردیم دستوری از طرف خداوند صادر شده است باید بی چون و چرا از آن دستور تبعیت کنیم چنانچه اسطوره بزرگ ایمان حضرت ابراهیم(ع) که در تحکیم و بنای حج هم نقش بزرگی دارد وقتی دستور الهی بر ذبح فرزند دریافت کرد بی چون و چرا برای انجام آن دستور عجیب قصد کرد. 👈مطلب پیشنهادی لینک ➖مرحوم آقای شیخ علی اکبر تربتی می‌فرمود: «حج برای این است که این نقیصه(طرح سوال برای همه دستورات عبادی به جهت عقل گرایی افراطی) را در ما جبران کند.» در حج خدا می‌گوید: امشب باید در این سرزمین توقف کنید! اگر بپرسی چرا مگر این سرزمین چه خصوصیتی دارد؟ تنها جواب این است که: حکم خداست و باید بگویی: چشم! صبح بلافاصله باید حرکت کنید بروید سرزمین منی نه زودتر و نه دیرتر. باید دور خانه خدا طواف کنید و بین صفا و مروه سعی انجام دهید و ... . این اعمال برای چیست؟ جواب یک کلام است: خدا فرموده و باید بگویی: چشم! مرحوم آقای تربتی می‌فرمود: «بالاترین خصوصیت حج این است که تمرین عبودیت و بندگی است.» از این روست که امام صادق(ع) می فرماید: «لَا یَزَالُ الدِّینُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْکَعْبَةُ؛ تا زمانی که کعبه [و انجام حج[ بر پا باشد، دین نیز برای همیشه برپا خواهد بود.»(۶) 🟢رشد آگاهی و معرفت از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمود: «فَإِنْ قَالَ فَلِمَ أُمِرَ بِالْحَجِّ قِیلَ لِعِلَّةِ الْوِفَادَةِ إِلَی اللَّهِ ... مَعَ مَا فِیهِ مِنَ التَّفَقُّهِ وَ نَقْلِ أَخْبَارِ الْأَئِمَّةِ إِلَی کُلِّ صُقْعٍ وَ نَاحِیَةٍ؛ پس اگر بگوید: چرا به انجام حج دستور داده شده است؟ گفته می شود: [یکی] به این علت که به خدا برگشت کرده، بر او وارد شود... گذشته از این، حج باعث آگاهی [به احکام و معارف] و انتقال اخبار [و سخنان] ائمه به تمام نقاط [زمین] و دوردستها می شود.»(۷) ➖ آشنا شدن با خانه خدا و تاریخ کهن و طولانی آن و آشنایی با محل نزول وحی و آثار به جای مانده از پیامبر و امامان معصوم و طبعا زنده شدن تاریخ اسلام و خاطرات تلخ و شیرین آن در جای جای مکه و مدینه، انسان را با مجموعه ای از اطلاعات وسیع آشنا می سازد و با دقت می توان گفت که یک دوره تاریخ اسلام عملاً مرور می شود. 🟢آرامش روحی حج مجموعه اعمالی است که انسان را با توحید و یگانگی خدا و یاد او و همین طور با موحدان تاریخ و بندگان صالح و ذاکر خدا، یعنی انبیاء و اولیاء علیهم السلام و... آشنا می سازد. اتصال به توحید و مبدأ هستی و یاد خدا، باعث آرامش روحی و روانی انسان می شود. امام باقر (ع) در این خصوص فرمود: «الْحَجُّ تَسْکِینُ الْقُلُوبِ ؛ حج [باعث[ آرامش دلهاست.»(۸) 🟢رشد اخلاقی اثر دیگر حج این است که بر اخلاق انسان و رشد آن تأثیر بسزایی دارد؛ از یک طرف، با ممنوعیت جدل و ناسزاگویی و... انسان را تمرین می دهد که برای همیشه از رذائل اخلاقی زبانی دوری جوید و از طرف دیگر، با ایجاد خشوع قلبی و تواضع درونی، تکبر و غرور و خود خواهی را که محور و عامل بسیاری از گناهان و رذائل اخلاقی است، از انسان دور می سازد. ➖درباره تکبر زدایی اعمال حج، حضرت صادق(ع)فرمود: «مَا مِنْ بُقْعَةٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی مِنَ الْمَسْعَی لِأَنَّهُ یُذِلُّ فِیهِ کُلَّ جَبَّارٍ؛ هیچ بقعه ای محبوب تر از محل سعی [بین صفا و مروه] در نزد خدا نیست؛ چرا که در آنجا هر متکبر [مغروری] را خوار می کند.»(۹) 🟢تقویت انگیزه برای اعمال صالح افرادی که حج را در مقابل کمک با فقرا مطرح می کنند اگر واقعا دردشان درد فقرا باشد نه تنها علیه حج و زیارت تبلیغ نمی کنند بلکه سعی میکنند مردم را به این امور تشویق کنند که این قبیل عبادات در ایجاد انگیزه برای اعمال صالح نقش بی بدیل دادند. امام صادق(ع) فرمود: «حُجّوا وَ اعْتَمِروا تَصِحَّ اَبْدانُـكُمْ وَ تَتَّسِعْ اَرْزاقُكُمْ وَ یَصلُح ایمانُکُم و تُـكْفَوْ مَؤونةَ الناس و مَؤونةَ عِيالِاتِكُمْ». به حج و عمره برويد تا تندرست بمانيد، روزيتان زياد شود و ایمان تان اصلاح شود [ تا انگیزه پیدا کنید برای] تامین مخارج زندگی مردم و تأمین زندگی خانواده تان.(۱۰) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ @masjedolaghsa
💠داستان ابراهیم بن میمون می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: یک سال من به حج می‌روم و یک سال شریکم. حضرت فرمود:«مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَجِّ یَا إِبْرَاهِیمُ؟» ای ابراهیم! چه چیزی تو را از حج باز می‌دارد؟ عرض کردم: قربانت گردم! فرصت ندارم برای انجام حج، ولی به جای آن پانصد درهم صدقه می‌دهم. حضرت فرمود: حج بهتر است. عرض کردم: هزار درهم چطور؟ حضرت فرمود: حج بهتر است. عرض کردم: هزار و پانصد درهم چطور؟ حضرت فرمود: حج بهتر است. عرض کردم: دو هزار درهم چطور؟ حضرت فرمود:«أَ فِی أَلْفَیْکَ طَوَافُ الْبَیْتِ؟» آیا در دو هزار درهم تو طواف کعبه هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود:«أَ فِی أَلْفَیْکَ سَعْیٌ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ؟» آیا در دو هزار درهم تو، سعی میان صفا و مروه هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود: «أَ فِی أَلْفَیْکَ وُقُوفٌ بِعَرَفَةَ؟»آیا در دو هزار درهم تو، وقوف در عرفه هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود:« أَ فِی أَلْفَیْکَ رَمْیُ الْجِمَارِ؟»آیا در دو هزار درهم تو، رمی جمره‌های سه‌گانه هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود:«أَ فِی أَلْفَیْکَ الْمَنَاسِکُ؟» آیا در دو هزار درهم تو، مناسک هست؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود: «الْحَجُّ أَفْضَلُ».حج بهتر است.(۱۱) 💠داستان مالك بن انس، فقيه معروف مدينه سالى در سفر حج همراه امام صادق عليه السلام بود. آنان با هم به ميقات رسيدند. هنگام پوشيدن لباس احرام و تلبيه گفتن؛ يعنى، ذكر معروف «لبيك اللهم لبيك» رسيد. ديگران طبق معمول اين ذكر را به زبان آوردند و گفتند. مالك بن انس متوجه امام صادق شد، ديد حال امام منقلب است؛ همين كه مى‏خواهد اين ذكر را بر زبان آورد، هيجانى به امام دست مى‏دهد و صدا در گلويش مى‏شكند و چنان كنترل اعصاب خويش را از دست مى‏دهد كه مى‏خواهد بى‏اختيار از مركب به زمين بيفتد. مالك جلو آمد و گفت: «يابن رسول اللَّه! چاره‏اى نيست، هر طور هست اين ذكر را بگوييد.» امام فرمود: «اى پسر ابى عامر! چگونه جسارت بورزم و به خود جرئت بدهم كه لبيك بگويم؟ لبيك گفتن به معناى اين است كه خدايا تو مرا به آنچه مى‏خوانى، با كمال سرعت اجابت مى‏كنم و همواره آماده به خدمتم، با چه اطمينانى با خداى خود اين طور گستاخى كنم و خود را بنده آماده به خدمت معرفى كنم؟ اگر جوابم گفته شود: «لا لبيك» آن وقت چه كار كنم؟(۱۲) 💠داستان مردی به نام شبلی که از سفر حج برگشته بود امام سجّاد(ع) را ملاقات کرد. امام از او پرسید: آیا حجّ به جا آوردی؟ عرض کرد: بلی به جا آوردم 👈 فرمود: آیا به میقات وارد شدی و از لباس خود خارج شدی؟ عرض کرد: بلی. فرمود: آیا آن وقت در نیت داشتی که از جامه معصیت بیرون آیی و لباس طاعت و بندگی حق را بپوشی و از لباس ریا، نفاق و شبهات برهنه شوی؟ 👈 آیا در موقع غسل نیت کردی که خود را از خطاها شست و شو دهی و هر حرام که خدا حرام داشته برخود حرام کردی؟ 👈آیا در موقع لبیک گفتن نیت داشتی که به زیارت حضرت پروردگار آمده ای و این لباس، نماز و لبیک مقدّمه زیارت خداوند است؟ 👈آیا در وقت سعی در نیت تو بود که از هر کس روبر تافته و به سوی خدا روی آورده ای و به بارگاه مقدّس او وارد شده ای؟ 👈 آیا در مقام ابراهیم نیت کردی که از آن حال به بعد بر هر طاعتی صبر نمایی و از هر معصیتی دوری کنی؟ 👈 آیا بر سر چاه زمزم نیت کردی که در همان حال بر سر اطاعت و بندگی رسیده ای و چشم از گناه پوشیده ای؟ 👈آیا در منا نیت نمودی که مسلمانان از شرّ دست و زبانت در امان باشند؟ [در ادامه امام سوالات دیگری از اسرار پرسیدند و معلوم شد شبلی به هیج کدام توجه نداشته اما در آخر فرمودند:] 👌 در حقیقت طواف خانه نکرده و استلام ارکان ننموده و سعی صفا و مروه بجای نیاورده ای، برگرد دوباره حج بجای آر؛ زیرا تو این سفر را به آن معنایی که از تو خواسته اند نرفته ای و مطابق با اهداف عالیه این برنامه بزرگ الهی قدم برنداشته ای و خود را مستعد و آماده ورود به حریم قدس یار ننموده ای!! شبلی سخت گریست و از آن ساعت به کوشش برخاست تا خدایش برای سال بعد موفق به آن سفر روحانی و سیر الهی و مشی ملکوتی کرد و به آنچه به وسیله امام سجاد(ع) آگاه شده بود در آن سفر عمل کرد(۱۳) ـــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.آل عمران/۹۷. ۲. من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۷۵. ۳.ثواب الأعمال،ج۲،ص۲۸۲. ۴.کافی، ج‏۴ ؛ ص۲۵۶ ۵.الکافي ،ج۴،ص۲۵۸   ۶. الكافي، ، ج ۴، ص ۲۷۱ ۷. وسائل الشيعة، ج ۸، ص۸. ۸.امالى طوسى، ص۲۹۶. ۹.الکافي، ج۴ ،ص۴۳۴   ۱۰.بحار الانوار،ج۹۶،ص۲۵ به نقل از آمال الواعظین،ج۳،ص۶۰۲ و در تهیه این مبحث از این کتاب استاد ارجمندم بسیار بهره‌مند شدم روح و ریحان و جنت نعیم الهی بر او . ۱۱.کافی، ج۴، ص۲۵۹. ۱۲.بحار الانوار، ج۱۱، ص ۱۰۹. ۱۳.مستدرك الوسائل،ج ۱۰،ص۱۶۶. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ https://eitaa.com/masjedolaghsa
بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️ لَا بخیل ‌بخل، رذیله‌ای اخلاقى است و در مقابل جود و سخاوت قرار دارد. زمان ظهور حضرت مهدی (عج) دوران فراوانی نعمت و شکوفایی عقل خواهد بود. در واقع با حضور ایشان دولت کریمه شکل می‌گیرد، دولت کریمه، آن دولتی است که دیگر در آن فقیر، بیکاری و فساد وجود ندارد، ظالمان و ستمگران در آن نمی‌توانند حق مظلوم را استثمار کنند و ثروت خود را چند برابر کنند. به عبارتی میتوان ادعا کرد دولت ظهور، دولت ضد بخل و خساست است. 🟢ارتباط بخل با ایمان یک انسان مهدوی مهم ترین شاخصه ش ایمان به آخرت و تلاش برای اعمال صالح است و بخل از نبود و یا ضعف ایمان حکایت میکند چرا که انسان نیکوکار ، انفاق و اعمال صالح را ذخیره آخرت محسوب میکند ؛ از امام‌ حسن‌ علیه السلام سئوال‌ شد که‌ معنای‌ بخل‌ چیست‌؟ حضرت‌ فرمود: «وَالْبُخْلُ أنْ يَرَى الرَّجُلُ مَالاً أنْفَقَهُ تَلَفاً وَ مَا أمْسَكَهُ شَرَفاً» بخل‌ آن‌ است‌ که‌ انسان‌ خیال‌ کند آن‌ چه‌ را انفاق‌ کرده‌ و بخشیده‌، تلف‌ شده‌ است‌، و آن‌ چه‌ را که‌ به‌ دست‌ آورده‌ و خود نگه‌ می‌دارد و فقط‌ خود از آن‌ بهره‌مند می‌شود، شرف‌ و بزرگی‌ بپندارد.(۲) 🔸بخل از صفات کافران است یک مؤمن منتظر بیشتر از همه نگران ایمان خود است که مبادا با لغزش در ایمان از دایره دوستان امام زمان خارج شود و یکی از خطرات بخل خروج از دایره ایمان است؛ «الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا»؛ آنها کسانی هستند که بخل می ورزند و مردم را به بخل دعوت می کنند و آنچه را خداوند از فضل و (رحمت) خود به آنها داده، کتمان می ­نمایند (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته) و ما برای کافران، عذاب خوار کننده ­ای آماده کرده ایم.(۳) 🔴 بخل جامع بدیها در روايتى از امام على (ع) ، بخل ،جامع همه زشتى ها و ريشه همه بدى ها دانسته شده است : «البُخلُ جامِعٌ لِمَساوِىِ العُيوبِ وَ هُوَ زِمامٌ يُقادُ بِهِ إلى كُلِّ سوءٍ ».(۴) بخل، گِرد آورنده خوهاى زشت است . آن ، مهارى است كه با آن ، [شخص] به سوى هر بدى اى كشانده مى شود. و بدين سان ، انواع گناهان و رذايل اخلاقى و شرور ، مانند : نفاق ، قطع پيوند خانوادگى ، دروغ ، ظلم ، ريختن خون بى گناهان ، حلال شمردن محرّمات الهى و ناجوان مردى، در روايات اسلامى ، از آثار اين صفت ناپسند ، شمرده شده است. 🔴 آثار و نتایج بخل نتایج و عواقب بخل ، عبارت است از : سلبِ توفيق از بخيل در انجام دادن كارهاى خير ، هزينه كردن آنچه در راه خير بايد مصرف مى كرده ، در كارهاى زيانبار و گناه ، از بين رفتن پاداش كارهاى نيك ، زوال ايمان ، خشم الهى ، دورى از خدا ، گسستگى رابطه بخيل با ولايت و محبّت آفريدگار جهان و در نهايت ، هلاكت معنوى. 👈اما بالاترين خطرهايى كه بخيل را تهديد مى كند : محروميت از توفیق نصرت و همراهی امام زمان، محرومیت از بهشت ، و گرفتار شدن به آتش دوزخ در جهان پس از مرگ و در روز قيامت است . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲.حياه الامام الحسن، باقر شريف قرشى، ج۱، ص۳۱۹. ۳.نسا/۳۷. ۴.نهج البلاغه، حکمت ۳۷۸. ✅ https://eitaa.com/masjedolaghsa
📚 وسائل جا مانده از میهمان 💠 سؤال: میهمان، وسیله‌ای در خانه ما جا گذاشت و با اینکه قرار شد بیاید و آن را ببرد ولی مدت‌ها گذشت و نیامد، الآن هم هیچ دسترسی به او نیست، در حال حاضر چه تکلیفی داریم؟ ✅ جواب: اگر از دسترسی به مالک آن مأیوس هستید، می توانید خود مال یا پول آن را از طرف مالک به فقیر صدقه دهید. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ثواب زیارت امام رضا علیه السلام 💠حجت الاسلام دارستانی 🔹یکی از موهبت‌های بزرگی که خداوند در حق ایرانیان روا داشته و با این نعمت بر سر آن‌ها منت گذاشته، قرار گرفتن حرم مطهرامام رضا(ع) در داخل خاک ایران است. 🔸یکی از ارزش‌های بسیار زیارت فرزند گرامی امام موسی کاظم (ع) این است که این حضرت در روز قیامت از زائرانی که ایشان را در دنیا زیارت کرده‌اند، دستگیری و هنگام عبور از پل صراط آن‌ها را همراهی می‌کنند. ✅@masjedolaghsa
بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بی محجته... طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️ لَا حسود... خیر خواهی یکی از ویژگی‌های مهمی است که در جامعه‌ای که ولی خدا در آن حکومت  و رهبری می‌کند، قابل مشاهده و ملموس است. در عصر غیبت امام مهدی (عج) که در مسیر ایجاد جامعه با رویکرد مهدوی هستیم باید این ویژگی خیر خواه بودن را بیش از پیش گسترش دهیم. خیرخواهی نقطه مقابل حسادت است. 🔷مهرورزی خردمندی و خیرخواهی حضرت امیر(ع) فرمود: «اَلتَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ نِصفُ العَقلِ»؛. اظهار دوستى با مردم ، نيمى از خِرد است.(۲)  مهربانی و خیرخواهی از نشانه های خردمندی است و خردمندی از مختصات دوران دولت ظهور است. امام باقر (ع): «.إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اَللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ اَلْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلاَمُهُمْ .» وقتی چون قائم ما قيام كند خداوند دست رحمتش را بر سر بندگان گذارد پس عقولشان را جمع كند و (تا با خیرخواهی با هم همدل شوند ) و در نتيجه خردشان كامل شود (متانت و خود نگهداريشان كامل شود).(۳) 🔷دلهای باصفای منتظران کینه و نفرت از جمله ریشه های حسادت و بدخواهی برای دیگران است و یکی از ویژگیهایی دولت منتظَر خالی شدن دلها از کینه و نفرت و بدخواهی است . حضرت امیر(ع) فرمود: «وَ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا وَ لَذَهَبَتِ اَلشَّحْنَاءُ مِنْ قُلُوبِ اَلْعِبَادِ وَ اصْطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَ الْبَهَائِم؛ اگر قائم ما قیام کند،کینه ها از قلوب افراد رخت بر می بندد وصلح کلی بر جهان حاکم می شود, درندگان و چهارپایان با یکدیگر صلح می‌‍ کنند». پس یک منتظر که آرزوی دولت کریمه مهدوی را دارد باید خیرخواهی را تمرین کند و دلش را لبریز از صفا کند و از بدخواهی و حسادت دیگران خالی سازد .(۴) 🔴 حسادت=اعتراض به اراده الهی بدانیم که انسان حسود در واقع، معترض به حکمت خداست، که چرا به افرادی فلان نعمت را بخشیده است و این اعتراض به خدا، ظلمی بزرگ است.   قرآن مجید می‌فرماید: «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» «به مردم در برابر آنچه خدا از فضلش به آن‌ها بخشیده، حسد می‌ورزد».(۵) 👌کسی که دوستدار و منتطر ولی الله است هرگز به اراده الهی اعتراض نمی کند از این رو انسان منتظر نمی تواند حسود باشد بلکه او خیرخواه همگان است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲.نهج البلاغه، حکمت ۱۴۲. ۳.الکافي،ج۱، ص۲۵. ۴.بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۶. ۵.نسا/۵۴. ✅ https://eitaa.com/masjedolaghsa
بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ به رسانه فرهنگی، مذهبی مسجدالاقصی اراک خوش امدید🌹 گزارشات مراسمات به صورت صوتی، تصویری، تبادل، بنر اعلام مراسمات، کلیپ استوری، عکس، مطالب علمی،تلنگر،و...... جهت ارتباط با ادمین کانال: @Admin_aghsa لینک کانال: https://eitaa.com/masjedolaghsa https://eitaa.com/masjedolaghsa https://eitaa.com/masjedolaghsa منتظر قدوم سبز شما در رسانه فرهنگی مذهبی مسجدالاقصی هستیم✌ مارو به دوستان خود معرفی کنید🙏🌹
هدایت شده از کوی خانه سازی
سلام به تمامی همراهان گرامی و اعضا جدیدی ک قراره داخل کانال شاهد حضور سبزشون باشیم❤️ این کانال جهت اطلاع رسانی برنامه های محله،و گفتن مشکلات محله در پی وی ادمین و بررسی و حل ان، تبلیغ کسب کار کسبه محله، تبادل و.... اما در کنار اینها کلییی فعالیت خوب داریم😍😍❤️❤️که برای عموم افراد هستش. از شما همراهان گرامی کمال تشکر و قدردانی و دارم ک مارا همراه میکنید. لطفا کانال و معرفی کنید اعضا کانال بره بالا تا اتفاقا قشنگ تو کانال بیوفته😍❤️ منتظریم🌹 https://eitaa.com/mahaleharak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رقص زن در عروسی اشکال دارد؟ اگر همراه با موسیقی و آوردن خواننده باشد چطور؟ به شکلی که آقایان و خانمها جدا نشسته باشند یا رقص کنند. پاسخ اجمالی مسلماً رقص زن برای مردان نامحرم حرام است، اما دربارۀ رقص زن برای زنان و نزد محارم در میهمانی‌ها یا عروسی‌هایی که در آن مردان نمی‌توانند رفت و آمد کنند، نظر مراجع معظم تقلید به این شرح است: آیات عظام بهجت، مکارم، فاضل، نورى، وحید خراسانی و سیستانى: بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [1] آیت الله صافى: رقص زن در برابر زن یا مرد حرام است. [2] آیات عظام تبریزى [3] ، خامنه‏اى، امام خمینى : اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید). [4] البته مراجع تقلید رقص زن، صرفا در برابر شوهر را (بدون کار حرامی دیگر مانند موسیقی حرام) جایز شمرده‌اند.   ضمائم: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌‏اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): رقص زن برای زنان و مرد برای مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست و تنها رقص زن و شوهر اگر دور از دید دیگران باشد جایز است حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): موسیقی مطلقاً حرام است و فقط رقصیدن زن برای شوهرش در صورتی که همراه باموسیقی وفعل حرامی نباشد، جایز است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تنها رقص زن براى شوهرش بدون موسیقی جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیدۀ متدیّن، خواهد بود. @masjedolaghsa
قال امیرالمومنین (علیه‌السلام): قَلِيلٌ مِنَ الْأَغْنِيَاءِ مَنْ يُوَاسِي وَ يُسْعِفُ كم اند ثروتمندانی، كه با نيازمندان همدردی کنند و با آنان كمك كنند. تصنیف غرر/حدیث ۸۳۷۵ به فقرا @masjedolaghsa
کلامکم نور✨ 💎پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنّ عليّا و شيعتَهُ هُمُ الفائزونَ يومَ القيامةِ؛ على و شيعيان او همان رستگارانِ در روز رستخيزند 📗[تاريخ دمشق: 42/ 333/ 8900 ] https://eitaa.com/masjedolaghsa