eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز جماعت و مراسم عزاداری شب پنجم ماه محرم سال ۱۴۰۲ به کلام شیخ محمد امینی #مسجدالاقصی_اراک #امام_حسین @masjedolaghsa
منبرکوتاه پیام های تاریخ عاشورا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ از جمله افرادی که از امام حسین(ع) خواهش کرد که جانب احتیاط را رعایت کند برادرش محمد حنفیه بود و امام عزم جدی خود را در اعتراض به خلافت یزید بیان کرد و فرمود: «یا أَخی وَاللّهِ لَوْ لَمْ یَکُنْ فی الدُّنْیا مَلْجَأً وَ لا مَأْوىً، لَما بایَعْتُ یَزیدَ بَنْ مُعاوِیَة»؛ (اى برادر! به خدا سوگند! اگر در هیچ نقطه اى از دنیا، هیچ پناهگاه و جاى امنى نداشته باشم هرگز با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد).  محمّد حنفیّه از سخن گفتن باز ایستاد و گریست. امام(علیه السلام) نیز مدّتى با وى گریست، سپس فرمود: «یا أَخی جَزاکَ اللّهُ خَیْراً، لَقَدْ نَصَحْتَ وَ أَشَرْتَ بِالصَّوابِ وَ أَنَا عازِمٌ عَلَى الْخُروُجِ اِلى مَکَّةَ، وَ قَدْ تَهَیَّأْتُ لِذلِکَ أَنَا وَ إِخْوَتی وَ بَنُو أَخی وَ شیعَتی، وَ أَمرُهُمْ أَمْری وَ رَأْیُهُمْ رَأْیی، وَ أَمّا أَنْتَ یا أَخی فَلا عَلَیْکَ أَنْ تُقیمَ بِالْمَدینَةِ، فَتَکُونَ لی عَیْناً عَلَیْهِمْ وَ لا تُخْفِ عَنّی شَیْئاً مِنْ أُموُرِهِمْ» برادرم! خداوند به تو پاداش نیکو دهد. خیرخواهى کردى و به راه درست اشاره کرده اى. من اکنون عازم مکّه هستم و خود و برادرانم و برادرزادگان و پیروانم را براى این سفر آماده کرده ام. برنامه و رأیشان همان برنامه و رأى من است. امّا تو اى برادرم! ماندن تو در مدینه ایرادى ندارد تا در میان آنان چشم (خبررسان) من باشى و از تمام امورشان مرا با خبر ساز!) و در آخر وصیت نامه مهم و تاریخی خود را خطاب به محمد مکتوب فرمود تا مدینه را به مقصد مکه ترک کند، در این وصیت بعد از بیان عقاید شان نوشته اند؛ «أَنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً، وَ لا بَطِراً، وَ لا مُفْسِداً، وَ لا ظالِماً، وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ أَسیرُ بِسیرَةِ جَدِّی وَ أَبی عَلىِّ بْنِ أِبی طالِب» من از سرِ مستى و طغیان و فساد انگیزى و ستمکارى قیام نکردم، تنها براى اصلاح در امّت جدّم به پا خواستم. مى خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب(ع) رفتار نمایم. ✅پیام ها ➖ امام حسین(ع) بیعت با یزید را به هیچ عنوان قابل قبول نمی دانستند و تأیید خلافت یزید را نابودی دین و دین داری می دانستند چرا که یزید با رفتار فریبنده و ترویج اباحی گری عزم نابودی دین اسلام را کرده بود. ➖ امر به معروف و نهی از منکر هدف مهم قیام اعلام شده است. ➖ جنگ رسانه ای و خطر تحریف واقعیت آن چنان جدی بود که امام تأکید میکند من دنبال حکومت و قدرت طلبی نیستم و هدفی جز امر به معروف ندارم. ➖ اشاره به سیره و روش پیامبر برای اثبات ادعا کفایت می‌کند شنونده وقتی سیره و روش پیامبر (ص)و حضرت امیر(ع) را به خاطر می آورد متوجه می شود که شیوه زمامداری آنها با قدرتمندان زورمدار زمین تا آسمان فرق دارد . و تاریخ بشریت قصه های تکرار نشدنی از شیوه حکمرانی آن دو فرمانروای مقدس به خاطر دارد. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🌸شعر شنیدستم که در روز ازل آن خالق یکتا بگفتا: کز می وصلم، لبالب ساغری دارم   که می نوشد می وصلم؟ که می پوید ره عشقم؟ که می گوید که من در سر، عشق داوری دارم؟   تمام انبیاء زآن می، به قدر حوصله خوردند حسین بن علی.ع. گفتا: در این سودا سری دارم   ندا آمد: دو دست بی گنه از تن جدا خواهم بگفتا: حضرت عباس.ع.، میر لشگری دارم   ندا آمد: جوانی بایدت صد پاره از خنجر بگفتا: هیجده ساله، علی اکبری.ع. دارم   ندا آمد: که طفلی را نشان تیر می خواهم بگفتا: بارالها شیرخواره اصغری.ع.  دارم   ندا آمد: که مطبخ را گلستان می کنی یا نه؟ بگفتا: بارالها بهر آن مطبخ سری دارم   ندا آمد: ز سیلی عارض گلنار می خواهم بگفتا: بارالها یک سه ساله دختری دارم 💠 داستان ایجاد انگیزه سيد بحرالعلوم بہ قصد تشرف بہ سامرا تنہا براه افتاد. در بين راه راجع بہ اين مسالہ , ڪہ گريہ بر امـام حسين (ع) گناهان را مے آمرزد, فڪر مے ڪرد. مَن بڪے أو أبڪے أو تباڪے وجبت لہ الجنہ همان وقت متوجہ شد ڪہ شخص عربے ڪہ سوار بر اسب است بہ او رسيد و سلام ڪرد. بعد پرسيد: جناب سيد درباره چہ چيز بہ فڪر فرو رفتہ اے؟ و در چہ انديشہ اے؟ اگر مسالہ علمے است بفرماييد شايد من هم اهل باشم؟ سيد بحرالعلوم فرمود: در اين باره فڪر مےڪنم ڪہ چطور مے شود خداے تعالے اين همہ ثواب بہ زائرين و گریہ ڪنندگان بر حضرت سيدالشهداء (ع) مے دهد, مثلا در هرقدمے ڪہ در راه زيارت برمےدارد, ثواب يڪ حج و يڪ عمره در نامہ عملش نوشتہ مے شود و براے يڪ قطره اشڪ تمام گناهان صغيره و ڪبيره اش آمرزيده مے شود؟ آن سوار عرب فرمود: تعجب نڪن! من براے شما مثالے مے آورم تا مشڪل حل شود. سلطـانے بہ همراه درباريان خود بہ شڪار مي رفت. در شڪارگاه از همراهيانش دور افتاد و بہ سختے فوق العاده اي افتاد و بسيار گرسنہ شد. خيمہ اى را ديد و وارد آن خيمہ شد. در آن سياه چـادر, پيرزنے را با پسرش ديد. آنان در گوشہ خيمہ عنيزه اے داشتند (بز شيرده ) و از راه مصرف شير اين بز, زندگے خود را مے گرداندند. وقتے سلطان وارد شد, او را نشناختند, ولى بہ خاطر پذيرايے از مهمان , آن بز را سربريده و ڪباب كردند, زيرا چيز ديگرے براے پذيرايے نداشتند. سلطان شب را همان جا خوابيد و روز بعد, از ايشان جدا شد و به هر طورے ڪہ بود خود را بہ درباريان رسانيد و جريان را براے اطرافيان نقل ڪرد. در نہايت از ايشان سؤال ڪرد: اگر بخواهم پاداش ميہمان نوازے پيرزن و فرزندش را داده باشم , چه عملے بايد انجام بدهم ؟ يڪے از حضار گفت: بہ او صد گوسفند بدهيد. ديگرے ڪہ از وزراء بود, گفت: صد گوسفند و صد اشرفے بدهيد. يڪے ديگر گفت: فلان مزرعہ را بہ ايشان بدهيد. سـلطان گفت: هر چہ بدهم ڪم است , زيرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابلہ بہ مثل ڪرده ام . چون آنہا هر چہ را ڪہ داشتند بہ من دادند. من هم بايد هرچہ را ڪہ دارم بہ ايشان بدهم تا سر بہ سر شود. بعد سوار عرب بہ سيد فرمود: حالا جناب بحرالعلوم , حضرت سيدالشهداء (ع) هرچہ از مال و منال و اهل و عیال و پسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پيڪر داشت همہ را در راه خدا داد پس اگر خداوند بہ زائرين و گريہ ڪنندگان آن همہ اجر و ثواب بدهد, نبايد تعجب نمود, چون خدا ڪہ خدائيش را نمے تواند بہ سيدالشهداء (ع)بدهد, پس هر ڪارے ڪہ مے تواند, انجام مے دهد, يعنے با صرف نظر از مقامات عالے خودش , بہ زوار و گريه ڪنندگان آن حضرت , درجاتے عنايت مےڪند. در عين حال اينہا را جزاے ڪامل براے فداڪارى آن حضرت نمےداند. چون شخص عرب اين مطالب را فرمود, از نظر سيد بحرالعلوم غايب شد. 🟢بیان موضوع گذشت از هر آنچه به انسان تعلق دارد، فضیلتی است که خداوند همین ویژگی را معیاری برای ارزش گذاری بین بندگان قرار داده که مفاهیم اخلاقی از قبیل« ایثار» ، « انفاق» ،« عفو» را شامل می‌شود. ➖خودخواهی و خودپرستی ضد ایثار و گذشت و فداکاری است که انسان را از کارهای ارزشمند بسیاری مانند جهاد و مبارزه باز می‌دارد. ➖ باید فداکاری و از خود گذشتگی امام حسین(ع) و یاران باوفایش در دشت کربلا را بزرگترین اقدام فداکارنه در تاریخ دانست 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
گذشت و از خود گذشتگی دارای اقسام مختلفی است که ضمن اشاره به اقسام آن، به تبیین و توضیح هر کدام می‌پردازیم: 🟢 گذشت از خطا یکی از والاترین مکارم اخلاقی، فرو بردن خشم در هنگام غضب و گذشت از لغزشها و خطاهای دیگران است. آیات و روایات فراوانی مؤمنان را به این فضیلت اخلاقی توصیه می‏کند، از جمله رسول اکرم(ص) می‏فرمایند: «عَلَیْکُمْ بِالْعَفْوِ فَاِنَّ العَفْوَ لا یَزِیدُ الْعَبْدَ اِلّا عِزّاً فَتَعافَوْا یُعِزَّکُمُ اللهُ؛ بر شما باد به گذشت؛ زیرا گذشت جز بنده را عزّت نیفزاید. از یکدیگر بگذرید تا خدا شما را عزیز کند.» (۱) خداوند متعال نیز با تشویق مردم به عفو و گذشت، می‏فرماید: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ» و با مردم عفو و صفح پیشه کنید و از بدی‌ها درگذرید، آیا دوست نمی‏دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند؟ که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. این آیه به بندگان نوید می‏دهد که اگر در برابر بدی‌ها و خطاهای دیگر مؤمنان گذشت پیشه کنید، خداوند به پاداش این عمل، بدی‌ها و خطاهای بندگان را می‏بخشد. اما مرتبه بالاتر از عفو و گذشت در برابر بدی‌های دیگران، این است که بدی آنان را با خوبی پاسخ دهید. عزّت و کرامت حاصل از این برخورد، راحتی و آرامش بیش‏تری به شما داده، با شرمنده کردن طرف مقابل، نقش تربیتی سازنده‏ای در اصلاح رفتار او در آینده ایفا می‏کند که خود زمینه ساز روابط اجتماعی سالم‏تر و برقراری مناسبات انسانی‏تر می‏باشد. خداوند متعال می‏فرماید: «وَ الَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَی الدَّارِ» کسانی که در طلب رضای خدا راه صبر پیش می‏گیرند و نماز برپا می‏دارند و از آنچه نصیبشان کردیم (به فقرا) پنهان و آشکارا انفاق می‏کنند و در عوض بدی‌های مردم، نیکی می‏کنند، برای اینان عاقبت منزلگاه نیکو است.(۲) ➖قرآن کریم در مسئله قتل و با اصطلاح جایی که با کسی پدرکشتگی هم داشته باشی عفو را بر قصاص ترجیح داده است؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخیهِ شَیْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوف...» اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، درباره کشتگان بر شما قصاص مقرر شد. آزاد در برابر آزاد، بنده در برابر بنده و زن در برابر زن. پس هر کس که از جانب برادر خود عفو گردد باید که با خشنودى از پى اداى خونبها رود و آن‌را به وجهى نیکو بدو پردازد.(۳) 🔶عفو و گذشت امام حسین در واقعه کربلا، یکی از مصادیق گذشت و مردانگی امام حسین(ع) جریان حرّ بن یزید است. وی ظلم بزرگی در حق‌ّ امام و یاران ایشان روا داشت و باعث شد امام و یاران آن حضرت در بیابان گرم و سوزان کربلا، بدون آب و آذوقه محصور شوند و آن حادثة ناگوار تاریخی رخ داد. «زهیر بن قین» به امام پیشنهاد کرد که: اینان گروهی اندک‌اند و ما می‏توانیم آنان را از بین ببریم و جنگ با آنها آسان‏تر از نبرد با گروه‏هایی است که بعد می‏آیند. امام فرمودند: «مَا كُنْتُ لِأَبْدَأَهُمْ بِالْقِتَال‏؛ من شروع کنندة جنگ نمی‏خواهم باشم.» این یک گوشه از مردانگی و گذشت امام است. حرّ صبح روز عاشورا به راستی پشیمان شد. از اطرافیان او نقل شده است که بدنش می‌لرزید و می‌گفت: خود را بین بهشت و جهنّم می‌بینم. در همین حال و در حالی که فرماندة لشکر بود، همه چیز را رها کرد و به سوی امام روان شد و با تضرّع و سرشکستگی حرکت کرد؛ اما وقتی آن دریای بیکران گذشت و ایثار از دور حرّ را دید، بدون توجه به بدی و زشتی اقدام قبلی او، توبة او را پذیرفت. 🟢گذشت از مال جالب اینکه خداوند عفو و گذشت از دیگران را در کنار گذشت از مال مطرح فرموده است «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ » همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند؛ و خشم خود را فرو می‌برند؛ و از خطای مردم درمی‌گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.(۴) نکته ای که از این آیه استفاده میشود عبارت است از اینکه تکاملی که در انسان هنگام انفاق و گذشت مالی اتفاق می افتد روح انسان را بزرگ میکند که انسان بتواند از بدیهای دیگران نیز عفو و گذشت داشته باشد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🟢گذشت از خود و جان خود (ایثار) گذشتن از خواسته‏های خود و چشم پوشیدن از آنچه مورد علاقة انسان است به خاطر دیگری را ایثار گویند. اوج ایثار، ایثار خون و جان خود است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «فَوْقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ اَلرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ » بالاى نيكى هر نيكوكارى نيكى است تا آنكه انسان در راه خدا كشته شود، و چون در راه خدا كشته شد ديگر بالاى آن نيكى (و عملى بهتر) نيست.(۵) ➖پیامبر(ص) فرمود: «اَحَبُّ الاَْعْمالِ اِلَى اللّه ِ الصَّلاةُ لِوَقْتِها، ثُمَّ بِرُّ الْوالِدَيْنِ، ثُمَّ الْجَهادُ فى سَبيلِ اللّه» دوست داشتنى ترين كارها نزد خداوند: نماز اوّل وقت، سپس نيكى به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست.(۶) ایثارگر کسی است که حاضر باشد هستی و جان خود را برای دین خدا فدا کند، یا در راه رضای الهی از تعلقات خویش بگذرد. در جریان عاشورا، نخستین ایثارگر که حاضر شد فدای دین خدا گردد و رضای او را بر همه چیز برگزیند و نیز خواست کسانی که حاضرند، خون خود را در این راه نثار کنند و با او همسفر کربلا شوند، خود امام حسین بود: «مَن کانَ باذِلاً مُهجَتَهُ فِینَا فَلیَرحَل مَعَنا». همچنین از یاران امام نیز ایثارگری و گذشتِ از جان، به فراوانی دیده می‏شود. وقتی امام به فرزندان عقیل و مسلم فرمود که شهادت مسلم برایتان کافی است، شما صحنه را ترک کنید، آنان یک صدا گفتند: به خدا سوگند! چنین نخواهیم کرد. جان و مال و خانواده و هستی خود را فدای تو می‏کنیم و در رکابت می‏جنگیم تا کشته شویم. اظهارات ایثارگرانة یاران امام در شب عاشورا نیز گواه است؛ یک به یک برخاستند و آمادگی خود را برای جانبازی و ایثار خون خود در راه امام اظهار کردند. از آن همه سخن، این نمونه از کلام «مسلم بن عوسجه» کافی است که به امام عرض کرد: هرگز از تو جدا نخواهم شد. اگر سلاحی برای جنگ با آنان نداشته باشم، با سنگ با آنان خواهم جنگید تا همراه تو به شهادت برسم. سخنان سعید بن عبدالله حنفی، زهیر بن قین و حتی قاسم بن الحسن که نوجوان بود، و دیگران، جلوه‏های روشن و ماندگاری از این روحیة ایثارگری است. طبق نقلی سخن گروهی از آنان چنین بود: به خدا قسم! از تو جدا نخواهیم شد. جانهای ما فدای توست. تو را با ایثار خون، چهره و اعضای بدن خود حمایت می‏کنیم. حضرت زینب عصر عاشورا، هنگام حملة سپاه کوفه به خیمه‏ها و غارت اشیاء، وقتی دید شمر با شمشیر آخته قصد کشتن امام زین العابدین را دارد، فریاد زد: او کشته نخواهد شد، مگر آنکه من فدای او شوم. سعید بن عبدالله، جلوة دیگری از ایثار را در کربلا به نمایش گذاشت. او هنگام نماز خواندن امام، خود را سپر تیرهایی ساخت که از سوی دشمن می‏آمد. وقتی نماز امام به پایان رسید، او سیزده تیر بر بدن داشت و بر زمین افتاد و شهید شد. 🔹حدیث قدسی جالب «مَن طَلَبَنی، وَجَدَنی و مَن وَجَدَنی، عَرَفَنی و مَن عَرَفَنی، أحَبَّنی و مَن أحَبَّنی، عَشِقَنی و مَن عَشِقَنی، عَشِقتُهُ. و مَن عَشِقتُهُ، قَتَلتُهُ و مَن قَتَلتُهُ، فَعَلَیَّ دیَتُهُ و مَن عَلَیَّ دیَتُهُ، فأنا دیَتُهُ.» «آن کس که مرا طلب کند می یابد، آن کس که مرا یافت می شناسد، آن کس که دوستم داشت به من عشق می ورزد، آن کس که به من عشق ورزید من نیز به او عشق می ورزم، آن کس که به او عشق ورزیدم کشته ام می شود و آن کس که کشته ام شود خون بهایش بر من واجب است و آن کس که خون بهایش بر من واجب است پس من خودم خون بهایش هستم.» 🌸شعر آنان که ره دوست گزیدند همه در کوی شهادت آرمیدند همه در معرکه ی دو کون فتح از عشق است هر چند سپاه او شهیدند همه 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
💠داستان مردی عرب نزد امام حسین(ع) آمد و گفت: یابن رسول الله، من باید یک دیه کامل بپردازم و توان ادای آن را ندارم! امام(ع) فرمود: ای برادر عرب، من سه سؤال می‌کنم، اگر یکی از آنها را جواب دادی یک‌سوم بدهی تو را می‌پردازم و اگر دو مسئله را پاسخ دادی دوسوم و اگر هر سه سؤال را جواب دادی تمام بدهی تو را می‌پردازم. مرد گفت: یابن رسول اللّه آیا درست است که مثلِ شمایی از مثل من سؤال کند؟ درحالی‌که شما از اهل بیت علم و شرف و بزرگی هستید؟! امام فرمود: بله، شنیدم که جدّم رسول اللّه فرمود: «الْمَعْرُوفُ بِقَدْرِ الْمَعْرِفَةِ» به‌اندازه معرفت احسان شود. مرد عرب گفت: «فَإِنْ أَجَبْتُ وَ إِلَّا تَعَلَّمْتُ مِنْكَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» هرچه می‌خواهید سؤال کنید، اگر دانستم جواب می‌دهم و اگر ندانستم از شما می‌آموزم. امام پرسید: «أَيُّ الْأَعْمالِ أَفْضَلُ؟» برترین عمل کدام است؟ مرد جواب داد: ایمان به خدا حضرت پرسید: «فَما النَّجَاةُ مِنَ الْمَهْلَكَةِ؟» راه نجات از هلاکت چیست؟ مرد پاسخ داد: اعتماد و توکل بر خداوند امام: «فَما يُزَيِّنُ الرَّجُلَ؟» چه چیزی به مرد زینت و زیبایی می‌بخشد؟ مرد عرب : «عِلْمٌ مَعَهُ حِلْمٌ» دانشی که همراه با بردباری باشد حضرت: اگر علم آمیخته با حلم نداشت چه؟ مرد عرب: «مَالٌ مَعَهُ مُرُوءَةٌ» مال و ثروتی که همراه با مروت و مردانگی باشد حضرت: اگر از مال همراه با مروت محروم بود چه؟ مرد عرب: «فَقْرٌ مَعَهُ صَبْرٌ» ناداری و فقری که همراه صبر باشد حضرت: اگر از فقر و صبر هم بر خوردار نبود چه؟ مرد عرب: «فَصَاعِقَةٌ تَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ فَتُحْرِقُهُ فَإِنَّهُ أَهْلٌ لِذلِكَ» صاعقه‌ای از آسمان پایین آید و او را آتش زند که مستحقّ چنین عذابی است! امام(ع) خندیدند و کیسه‌ای که در آن هزار دینار زر سرخ بود را به او دادند و انگشتری را که دویست درهم ارزش داشت به او بخشیده و فرمود: طلاها را به طلبکارانت بپرداز و پول انگشتر را صرف مخارج زندگی نما. مرد عرب آنها را برداشت و گفت: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» خداوند بهتر می‌داند که رسالتش را در کجا قرار دهد.(۷) ⚫️روضه هنگامي كه امام حسين(ع) خاندان و ياران خود را كشته دید،‌ به سمت خيمه‌ها رو كرد و فرمود: «یا سكينه! یافاطمه! یازينب! یا امّ كلثوم! عَلَيْكُنَّ منِّي السَّلامُ» از من به شما خدا حافظ. در اين حال حضرت سكينه فرياد زد: «يا أَبَهْ اسْتَسْلَمْتَ لِلْمَوْت‏؟ پدر! آيا تسليم مرگ شدي؟» حضرت فرمود: چگونه تن به مرگ ندهد كسي كه يار و ياوري ندارد؟ حضرت سكينه فرمود: «يا أَبَهْ رُدَّنا إِلَى حَرَمِ جَدِّنا؛ اي پدر! ما را به حرم جدّمان بازگردان.» حضرت پاسخ دادند: «هَيْهاتَ لَوْ تُرِكَ الْقَطا لَنامَ؛ اگر مرغ قطا را به حال خود واگذارند، مي‌خوابد.» در اين حال زنان حرم اهل بيت صداي ناله را بلند كردند و حضرت آنها را ساكت نمودند. به ام كلثوم فرمود: «أُوصِيك بِنَفْسِك خَيْرَاً؛ وصيت مي‌كنم كه خويشتن را نيكو بداري.» در اين حال سكينه فريادكنان نزد حضرت آمد و حضرت چون سكينه را بسيار دوست داشت،‌ او را به سينه چسبانيد و اشك او را پاك كرد. زبانحال حضرت: سيطول بعدي يا سكينة فاعلمي منك البكاء إذا الحمام دهاني‏ لا تحرقي قلبي بدمعك حسرة ما دام مني الروح في جُثماني ‏فإذا قتلت فأنت أولى بالذي تأتينه يا خيرة النسوان؛‏ سپس به ميدان جنگ رفت و جنگ نماياني نمود، حضرت به «اعور اسلمي» و «عمرو بن حجاج» تاخت و اينها با چهار هزار مرد مأمور نگهباني شريعه بودند و با اسب وارد شريعه شدند. پس حضرت مشتي بر آب كرد تا بنوشد. سواري ندا داد: يا ابا عبدالله! تو آب مي‌‌نوشي و لذت مي‌بري و حريم تو را غارت كردند. در اين حال حضرت آب را بر روي آب ريخت و بر لشكر بتاخت و آنها را از اطراف حرم پراكنده نمود. در حين نبرد شخصي به نام «ابوالحترف» تيري انداخت كه بر پيشاني امام نشست. حضرت آن را بيرون آورد كه خون جاري شد و بر محاسن مبارك ايشان ريخت و در اين حال فرمود: «اللَّهُمَّ إِنَّك تَرى ما أَنا فِيهِ مِنْ عِبادِك...؛ ‏ خدايا! تو مي‌بيني من چگونه هستم بين بندگانت....» بعد از جنگ سختي كه حضرت كرد،‌ ايستاد تا قدري خستگي‌اش برطرف شود كه سنگي آمد و بر پيشاني حضرت اصابت نمود. جامه را برداشت تا خون را پاك كند كه تيري سه شعبه و زهرآلود بيامد و بر سينة حضرت نشست.تير را از پشت بيرون آورد و خون مانند ناودان جاري شد، پس فرمود:«بسم الله و بالله و علی مله رسول الله» لینک شعر ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.الكافي ،ج۲،ص۱۰۸ ۲.رعد/۲۲ ۳.بقره/۱۷۸ ۴.آل عمران/۱۳۴ ۵.الکافي،ج۲،ص۳۴۸ ۶.نهج الفصاحه، ح ۷۰. ۷.جامع الاخبار، ص۱۳۸ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
💠 محرم راه سلوک نزدیک میشود 🔺 برای سیر و سلوک، راه میان‌بری هست که کار یکسال مراقبه را می‌کند و آن، محرم است. 🔰 مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از قول استادشان می‌فرمایند: «مکتب اهل بیت علیهم‌السلام، مکتب اِحراق است.» ✅ در روش احراق، برای معالجه امراض روحی، ریشه تعلقات سوزانده می‌شود. 🌅 مکتب احراق است که جذبه می‌خواهد، یک جرقه می‌زند و می‌سوزاند. 🕌 علامه طباطبایی سپس می‌فرمایند: «جذبه اولیای خدا عمدتاً یا در حرم هست یا زیارت اباعبدالله علیه‌السلام یا در مجلس ذکر اباعبدالله است.» ♻️ ولیِ خدا، چشمش به این مجالس است و حاجت دنیایی نمی‌خواهد. می‌خواهد بسوزد و خودش را بگذارد و برود؛ ولی ما می‌خواهیم چیزی از این مجالس بگیریم و برویم. ✅ مرحوم حاج اسماعیل دولابی می‌فرمود: «از اهل بیت علیهم‌السلام، در زیارت‌ها و در مجالسشان، دست خالیشان را بخواهیم.» 🔶 وقتی کسی در می‌زند، صاحب خانه، در را باز می‌کند. اگر دستش پُر بود، مثلاً غذا یا پول و...، یعنی بگیر و برو. ↩️ اگر دستش خالی بود؛ یعنی دستم را بگیر و داخل شو. 🔸 در زیارت، از اهل بیت علیهم السلام، دست خالی بخواهیم. بگوییم دستم را بگیر تا بیایم. 🔰 دهه اول مجلس امام حسین علیه‌السلام، برای این است که هر چه غیر از خدا و اهل بیت علیهم‌السلام است را بسوزانیم و این، اثر ویژه‌ای است که در مجلس اباعبدالله وجود دارد. نگاهمان به امام حسین علیه‌السلام، نگاه سلوک باشد و این یک دهه، فرصتی استثنایی برای یک طهارت استثنایی است. ✅کانال مسجدالاقصی 👇 @masjedolaghsa
🔹 مرد فقیری از خدا سوال کرد: ▫️ چرا من اینقدر هستم؟! 🔹 خدا پاسخ داد: چون یاد ▫️ نگرفته ای که کنی! 🔹 مرد گفت: ▫️ من چیزی ندارم که ببخشم 🔹 خدا پاسخ داد: ▫️ هایت کم نیست! 🌿 یک ، که می توانی بر آن داشته باشی! 🌿 یک ، که می توانی با آن از دیگران کنی و حرف خوب بزنی! 🌿 یک ، که می توانی به روی دیگران بگشایی! 🌿 و که می توانی با آنها به دیگران با نگاه کنی 👌 وفقرمعنوی است...فقرمعنوی وفقرروحی انسان رابه کفرمیکشاند... ✅کانال مسجدالاقصی 👇 @masjedolaghsa
گزارش تصویری مراسم عزاداری شب پنجم محرم الحرام سال ۱۴۰۲ با حضور گسترده نمازگزاران و مردم محترم منطقه. @masjedolaghsa
❤️ زین العابدین علیه السلام إِنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ مَنْ يَقْتَدِي بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا يَقْتَدِي بِأَعْمَالِه. 🔹امام سجاد علیه السلام مبغوض‌ترین مردم نزد خداوند کسی است که خود را پیرو روش امامی بداند ولی از رفتار و کردار او پیروی نکند. 📚 الکافی، ج8، ص 234 🗂 @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ ➖ قال الامام المجتبی علیه‌السلام: ما أنَا بِمُذِلِّ المُؤمِنينَ ولكِنّي مُعِزُّ المُؤمِنينَ، إنّى لَمّا رَأَيتُكُم لَيسَ بِكُم عَلَيهِم قُوَّةٌ سَلَّمتُ الأمرَ لأِبقى أنا وأنتُم بَينَ أظهُرِهِم، كَما عابَ العالِمُ السَّفينَةَ لِتَبقى لأِصحابِها وكَذلِكَ نَفسِي وأنتُم لِنَبقى بَينَهُم. امام حسن مجتبی عليه‌السلام فرمودند: من نه خواركننده مؤمنان، بلكه عزّت بخش آنانم. وقتى ديدم شما در برابر دشمن قدرتى نداريد، كار را به او واگذاشتم تا من و شما در ميان آنان باشيم. همچنان كه آن فرزانه [خضر] كشتى را سوراخ كرد تا براى صاحبانش باقى بماند، و اين چنين است حكايت من و شما تا در ميان آنها باقى بمانيم. 📚 عوالم العلوم، ج۲۰، ص۶۴۴ ➖ در کتاب الإرشاد چنین نقل می‌کند: پس از آن که با شمشیرش به سر مبارک امام حسین علیه‌السلام زد، امام پارچه‌ای درخواست فرمود و با آن سر مبارکش را محکم بست و عمامه‌ای بر کلاه خود بست. شمر و دیگران هم به جایگاه خود بازگشتند. زمانی گذشت تا امام بار دیگر به میدان بازگشت و آنها هم بازگشتند و آن حضرت را محاصره کردند. عبدالله پسر امام مجتبی(علیه السلام) هنوز به حد بلوغ نرسیده بود و در خیمه‌گاه با زنان به سر می‌برد. هنگامی که متوجه حمله دشمن به جانب امام شد، از خیمه‌گاه بیرون دوید. او سراسیمه و شتابان رو به جانب امام حسین(علیه السلام) رفت و در کنار عمویش ایستاد. حضرت زینب (علیهاالسلام) او را دنبال کرد و به او رسیده بود. او تلاش کرد که آن کودک را نگه دارد. امام حسین(علیه السلام) به خواهرش فرمود: «احبسیه یا اخیه؛ ای خواهرم! او را نگهدارید.» آن کودک از این که بازداشته شود، سخت امتناع می‌ورزید. او به عمه‌اش گفت: «والله لا افارق عمّی؛ سوگند به خدا، از عمویم جدا نمی‌شوم». 📚 ارشاد، ج۲، ص۱۱۰ ➖ نحوه شهادت عبدالله بن الحسن علیه‌السلام: ناگاه شمشیر خود را به سوی امام پایین آورد. عبدالله فریاد زد: «ای پسر زن ناپاک! وای بر تو! آیا می‌خواهی عمویم را بکشی؟» بَحر قصد ضربه زدن به امام را داشت. ناگاه عبدالله دستش را پیش آورد تا ضربه را از امام دور سازد. ولی دست مبارکش تا پوست قطع شد و دست آویزان گشت. کودک فریادش بلند شد: «یا امتاه؛ ای مادرم!» حسین(علیه السلام) او را در بر گرفت و به سینه چسبایند و فرمود: «ای فرزند برادرم! بر آنچه به تو رسیده صبر کن و آن را به حساب خیر بگذار؛ چرا که خداوندا تو را به پدران صالحت ملحق خواهد کرد». امام دست خود را به آسمان بلند کرد: «پروردگارا! قطرات باران را از اینها دریغ بدار و برکات زمینت را از اینها باز دار؛ پروردگارا! پس اگر تا هنگام (مرگ) آنها را مهلت داده و بهره‌مند می‌سازی، بین آنها تفرقه بینداز و هر کدام را به راهی جداگانه بدار؛ و سردمداران را هرگز از اینها راضی مدار؛ چرا که اینها ما را دعوت کردند تا که یاریمان کنند، سپس بر ما دشمنی کردند و ما را کشتند». ابوالفرج گوید: در نهایت عبدالله به دست به شهادت رسید. ➖ در زیارت ناحیه مقدسه آمده: «السلام علی عبدالله بن الحسن بن علی الزکی» و سپس بر قاتل او به نام «حرملة بن کاهل الاسدی» نفرین شده است. ➖ پا برهنه شد و به میدان زد/داد میزد عمو رسیدم من دست من هست پس نبُر دیگر/تیغِ زیر گلو ....رسیدم من تا بیایم غریب لب تشنه/با خدا دردِ دل مُفصَّل کن با مناجات گوشه ی گودال/نیزه ها را کمی معطّل کن چه قدر دیر آمدم تیغی/بوسه بر دست مهربانم زد قاری خوش صدای آل الله/چه کسی نیزه بر دهانت زد 🔆 کانال @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽️ جانگداز جناب عبدالله بن الحسن علیهما السلام. استاد بندانی نیشابوری کانال رسمی استاد بندانی نیشابوری @moshabber
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽سخنی عجیب از امیرالمومنین علی علیه‌السلام درباره زنان! 👈"یظهر فی آخرالزمان... نسوة کاشفات عاریات..." در آخرالزمان زنانی ظاهر می‌شوند که کشف حجاب میکنند و لخت و عریان بیرون می‌آیند! (من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۳۹۰) 🎙با کلام: 💥ببینید و انتشار دهید 🚩کانال حقیقت شيعه 🆔 @hagigatshia14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اگر با همه وجود به اباعبدالله الحسین علیه السلام بگوییم: "یا لَیْتَنا کُنّا مَعَکُمْ" کاش ما هم با شما بودیم..... ما رو ملحق میکنند.... 🔊 حجت الاسلام 💥ببینید و انتشار دهید 🚩کانال حقیقت شيعه 🆔 @hagigatshia14