فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐مسجد سهله
🌷محل زندگی پیامبران
🌸سجده گاه صالحان ...
✨السلام علیک یا ابا صالح المهدی *عج*✨
#انتشار_حداکثری
#مسجد_میعادگاه_منتظران_واقعی_ظهور
#مسجدالاقصی
🕌 به#مسجدالاقصی بپیوندید 👇
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
سلام دوستان مسجدی اپلیکیشن مسجدیهارودانلودکنیدجالبه👇
🕌http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.sayberwar.masjediha&ref=share🕌
#مسجدالاقصی🕌
🕌 @masjedolaghsa
#لیلة_المبیت
◾️ #لیله_المبیت و ماجرای فداکاری #امیرالمؤمنین علیهالسلام
💥ببینید و انتشار دهید
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امامرضاجانم😍
اینابهکسیقولبدن
پایقولشونمیمونن
💥ببینید و انتشار دهید
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 چرا کنترل چشم اهمیت زیادی دارد؟
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
14.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فایدههای حجاب چیه!؟
«نظر شهید مطهری، درمورد رابطه #ازدواج و #حجاب»
#زن_عفت_افتخار
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
ترتیل سوره واقعه.mp3
29.24M
#ترتیل سوره مبارکه واقعه | امیر حسین ساجدی
جلا دهنده روح :)
@nosrat_al_quran
🔴 صدقه اول ماه فراموش نشود
🟢 در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام آمده است :
🔺صدقه دادن به قصد سلامتی امام علیه السلام
🔺 صدقه دادن به نیابت از امام عصر(ارواحنافداه)
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
#صدقه بده🕌 🕌 @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
💠داستان
ایجاد انگیزه
مأمون رو به جاثلیق کرده، گفت: اى جاثلیق! ایشان، علىّ بن موسى بن جعفر و پسر عموى من و از فرزندان فاطمه - دختر پیامبرمان- و علىّ بن ابى طالب هستند؛ دوست دارم با ایشان صحبت کنى و بحث نمایى و حجّت آورى و انصاف بدهى.
جاثلیق گفت: اى امیر مؤمنین! چگونه با کسى بحث کنم که به کتابى استدلال مىکند که من آن را قبول ندارم، و به گفتار پیامبرى احتجاج مىکند که من به او ایمان ندارم؟
حضرت رضا علیه السلام فرمودند: اى مرد مسیحى؟ اگر از انجیل براى تو دلیل بیاورم، آیا مىپذیرى؟
جاثلیق گفت: آیا مىتوانم آنچه را انجیل فرموده ردّ کنم؟ به خدا سوگند على رغم میل باطنىام، خواهم پذیرفت.
حضرت علیه السلام فرمودند: حال، هر چه مىخواهى بپرس و جوابت را دریافت کن.
جاثلیق پرسید: در باره نبوّت عیسى و کتابش چه عقیدهاى دارى؟ آیا منکر آن دو هستى؟
حضرت علیه السلام فرمودند: من به نبوّت عیسى و کتابش و به آنچه امّتش را بدان بشارت داده و حواریّون نیز آن را پذیرفتهاند ایمان دارم و به هر «عیسى» اى که به نبوّت محمّد صلى اللَّه علیه و آله و کتابش ایمان نداشته و امّت خود را به او بشارت نداده، کافرم.
جاثلیق گفت: مگر هر حکمى نیاز به دو شاهد عادل ندارد؟
حضرت علیه السلام فرمودند: چرا.
او گفت: پس دو شاهد عادل از غیر همکیشان خود که مسیحیّت نیز آنان را قبول داشته باشد، معرّفى کن، و از ما هم، از غیر همکیشانمان دو شاهد عادل بخواه.
حضرت علیه السلام فرمودند: حالا سخن به انصاف گفتى، آیا شخص عادلى را که نزد حضرت مسیح مقام و منزلتى داشت قبول دارى؟
جاثلیق گفت: این شخص عادل کیست؟ اسم او را بگو.
حضرت علیه السلام فرمودند: در باره یوحنّا دیلمیّ چه میگوئى؟
گفت: به به! محبوبترین شخص نزد مسیح را نام بردى.
حضرت علیه السلام فرمودند: تو را قسم مىدهم آیا در انجیل چنین نیامده که یوحنّا گفت:" مسیح مرا به دین محمّد عربى آگاه کرد و مژده داد که بعد از او خواهد آمد و من نیز به حواریّون مژده دادم و آنها به او ایمان آوردند"*
جاثلیق گفت: بله، یوحنّا از قول حضرت مسیح چنین مطلبى را نقل کرده است و نبوّت مردى را مژده داده و نیز به اهل بیت و وصىّ او بشارت داده است و معیّن نکرده که این موضوع چه زمانى اتّفاق خواهد افتاد و آنان را نیز برایمان معرّفى نکرده است تا آنها را بشناسیم.
امام رضا (ع) فرمودند: اى مسیحى! به خدا سوگند ما به عیسى اى که به محمّد (ص)ایمان داشت، ایمان داریم، و نسبت به عیسى ى شما ایرادى نداریم بجز ضعف و ناتوانى و کمى نماز و روزهاش.
جاثلیق گفت: بخدا قسم علم خود را فاسد نمودى و خود را تضعیف کردى. گمان مىکردم تو عالمترین فرد در بین مسلمانان هستى.
حضرت فرمودند: مگر چطور شده است؟
او گفت: مىگویى عیسى ضعیف بود و کم روزه مىگرفت و کم نماز مىخواند، و حال آنکه عیسى حتّى یک روز را بدون روزه نگذراند و حتّى یک شب نخوابید؛ همیشه روزها روزه بود و شبها شب زندهدار!
حضرت فرمودند: براى تقرّب به چه کسى روزه مىگرفت و نماز مى خواند؟!
جاثلیق از کلام افتاد و ساکت شد.
امام در ادامه به نحوه ای دیگر اعتقاد مسیحیان به الوهیت حضرت عیسی(ع) را به چالش کشیدند که حضرت عیسی(ع) اگر مرده زنده میکرد دلیل بر خدا بودنش نیست بلکه با اذن الهی این کار را انجام میدهد .
جاثلیق گفت: کسى که مردهها را زنده کند و نابینا و شخص مبتلا به پیسى را شفا دهد خداست وشایسته پرستش.
حضرت فرمودند: یسع نیز کارهایى نظیر کارهاى عیسى انجام مىداد، بر روى آب راه مىرفت، مرده زنده مىکرد، نابینا و مبتلاى به پیسى را شفا میداد، ولى امّتش او را خدا ندانسته و کسى او را نپرستید، حزقیل پیامبر نیز مثل عیسى بن مریم مرده زنده کرد.(۱)
🟢بیان موضوع
یکی از القاب حضرت رضا(ع) عالم آل محمدعلیهم السلام است.
یکی از برکات مهم امام رضا(ع) را نجات جامعه مسلمانان از انحراف عقیدتی در دوران تبادل اندیشه ها و اعتقادات دانست.
چرا که دوران امام رضا (ع) نقطه اوج نهضت ترجمه است که کتب مختلف غیر اسلامی ترجمه می شد و جامعه اسلامی با تفکرات و نظریات جدید مواجه شده بودند.
قهراً وقتي نظریه ها و اندیشه های بيگانه با دامنه وسيعي در محيط جامعه اسلامي رواج پيدا كند زمینه برای انحراف افراد نا آگاه فراهم است چنانچه امروزه با تبادل تفکرات و عرضه سبک زندگی ها افراد زیادی در معرض انحراف عقیدتی قرار میگیرند .
شیوههای مبارزه امام رضا(ع) با افکار منحرف
امام رضا(ع) در مواجهه با افکار و عقاید منحرف به طور کلی چهار رویکرد مهم داشتند که در ادامه بیان میشود؛
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
✔️جدال احسن
یکی از شیوه های امام رضا(ع) در مواجهه با تفکرات و نظریات مختلف گفتگوی علمی و جدال احسن بود.
که خداوند در قرآن کریم این شیوه را توصیه می فرماید:
«ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ»
با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایتیافتگان داناتر است.(۲)
➖امام رضا(ع) در مناظراتی که با پیروان مذاهب و مکاتب مختلف و فرقههای گوناگون و سران ادیان و مکاتب داشتند، پاسخ خود را بر مبنای اعتقاد شخص مخاطب به شیوه منطقی بیان میفرمودند و افراد به استدلال متین و توان علمی آن حضرت اقرار میکردند.
✔️تعلیم قواعد کاربردی
یکی دیگر از شیوه های امام رضا(ع) تعلیم قواعد کاربردی در دفاع از عقاید است چنانچه سلیمان بن جعفر جعفری میگوید:
در محضر امام رضا(ع) درباره جبر و تفویض صحبت شد. آن حضرت فرمودند:
«أَ لَا أُعْطِیکُمْ فِی هَذَا أَصْلًا لَا تَخْتَلِفُونَ فِیهِ وَ لَا تُخَاصِمُونَ عَلَیْهِ أَحَداً إِلَّا کَسَرْتُمُوهُ؟ قُلْنَا إِنْ رَأَیْتَ ذَلِکَ. فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُطَعْ بِإِکْرَاهٍ وَ لَمْ یُعْصَ بِغَلَبَه وَ لَمْ یُهْمِلِ الْعِبَادَ فِی مُلْکِهِ هُوَ الْمَالِکُ لِمَا مَلَّکَهُمْ وَ الْقَادِرُ عَلَى مَا أَقْدَرَهُمْ عَلَیْهِ؛ فَإِنِ ائْتَمَرَ الْعِبَادُ بِطَاعَتِهِ، لَمْ یَکُنِ اللَّهُ عَنْهَا صَادّاً وَ لَا مِنْهَا مَانِعاً وَ إِنِ ائْتَمَرُوا بِمَعْصِیَتِهِ، فَشَاءَ أَنْ یَحُولَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ذَلِکَ فَعَلَ وَ إِنْ لَمْ یَحُلْ وَ فَعَلُوهُ، فَلَیْسَ هُوَ الَّذِی أَدْخَلَهُمْ فِیهِ»
آیا میخواهید در این مورد اصلی را به شما آموزش دهم که هیچ زمان دچار اختلاف نشوید و با هرکس بحث کردید پیروز شوید؟» گفتیم: اگر صلاح است بفرمایید. فرمودند: «خداوند با مجبوری بندگان اطاعت نگردد (همگی مختارند) و اگر انسانها نیز نافرمانی میکنند از این بابت نیست که بر خداوند غلبه پیدا کردهاند، و در عین حال، او بندگان خود را به حال خویش رها نکرده است. او خود مالک همان چیزهایی است که به آنان عطا فرمود و نیز نسبت به آنچه آنان را در آن مورد، توانا ساخته، قادر و تواناست. اگر مردم تصمیم به اطاعت خدا گیرند، خداوند مانع آنها نخواهد شد و اگر تصمیم به معصیت و نافرمانی بگیرند، اگر بخواهد از کار آنان جلوگیری میکند، ولی اگر از کار آنان جلوگیری نکرد و آنان مرتکب معصیت شدند، او آنها را به گناه و معصیت نینداخته است». سپس فرمود: «هر که حدود این گفتار را دریابد و مراعات نماید، بر هر فردی که در این مورد با او مخالفت کند، پیروز است».(۳)
✔️پاسخ به سؤالات
یکی از شیوه هایی که ایمه علیهم السلام برای رشد افراد آن را توصیه میکردند و در عمل به آن شیوه اهتمام داشتند پرسش گری است.
حضرت علی(ع) می فرماید:«سَلْ عَمَّا لَابُدَّ لَكَ مِنْ عِلْمِهِ وَلَا تُعْذَرُ فِي جَهْلِهِ»
از آنچه ناچاري بدان و عذري در ندانستن آن نداري، بپرس.(۴)
➖پاسخ به پرسشها و شبهات دینی
یکی از راههای مهم در بیان آموزهها و بیان حقایق اسلام در قالب پاسخ به پرسشها و شبهات دینی است. و پویایى «جامعه» و «فرهنگ»، در گرو پرسشهاى حقیقت طلبانه و پاسخهاى خِردورزانه است.
✔️تشویق به تفکر و عقلانیت
امام رضا (ع) در باب اهمیت تفکر و عقلانیت میفرمایند: «لَیْسَ اَلْعِبَادَةُ کَثْرَةَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ اَلتَّفَکُّرُ فِی أَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ عبادت به زیادی نماز و روزه نیست، عبادت واقعی تفکر در کار خداوند متعال [و اسرار جهان آفرینش] است .»(۵)
عقلانیت و استفاده درست از قوه فکر آن قدر در نزد امام رضا (ع) اهمیت بالایی دارد که آن را به عنوان حقیقت عبادت و بندگی پروردگار معرفی مینماید. عقلانیتی که میتوان با آن به حقایق هستی رسید حقایقی که امروزه از نگاه بسیاری از افراد مغفول مانده.
این شیوه برای زیست امروزی نیز بسیار حیاتی و راهگشاست چرا که در فرهنگ غربی به جهت تأمین هر چه بیشتر مطامع سردمداران دنیای کفر، تا آنجایی که امکانش بوده ابزارها و محصولات غفلتآور در زندگی انسانها بسط داده شده است تا آنها را وارد یک سرمستی جاهلانه کند و در نهایت زمینه را برای تسخیر هر چه بیشتر آنها فراهم نماید بنابراین عقلانیتی که امام رضا (ع) انسانها را بدان دعوت مینماید بیشک بهترین راه برای اصلاح الگوی سبک زندگی آنها به شمار خواهد رفت.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
در ادامه دو نمونه از آموزه های کاربردی در ابعاد اعتقادی و اخلاقی از امام رضا(ع) تقدیم میشود؛
۱.حدیث سلسله الذهب
حدیث سِلسِلَةُالذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا(ع) در باب توحید و شروط آن است. امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد. راویان این حدیث همگی امامان معصوماند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند میرسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلةالذهب» به معنای «زنجیرۀ زرّین» توصیف کردهاند. طبق برخی گزارشها، همزمان با نقل حدیث، بیش از بیست هزار نفر آن را مکتوب کردند.
اللَّه جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا
...خداوند جل جلاله میفرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ من است، پس هرکس که در دژ من درآید از عذابم در امان است. چون مرکب به راه افتاد [امام رضا](ع) گفت: [البته] با شرایطش و من جزو شرایط آنم.(۶)
➖به باور شارحان و مفسران این حدیث، کلمه «لا اله الا الله»، اقرار به آن و عمل نمودن به آن، موجب سعادت است. کلمه لا اله الا الله، در حقیقت همان معنا و مفهوم ریشه اى قرآن است که مایه سعادت جامعه بشری تا پایان جهان است، ولی کلمه لا اله الا الله منهای ولایت، ناقص و بلکه هیچ است. با این توضیح که، هنگام نصب على ابن ابی طالب به ولایت در روز غدیر، آیه اکمال نازل شد: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ و قبل از آن، آیه تبلیغ به پیامبر چنین خطاب می کند: "یا ایها الرسول بلّغ ما أنزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته؛ ای پیامبر آن چه به تو نازل شد ـ نصب امیرالمؤمنین به ولایت ـ به مردم بگو اگر تبلیغ نکنی، رسالت خود را نرسانیده ای.
👈نکته ؛ امنیتی که در حدیث فوق برای توحید بیان شده است شامل حیات دنیوی و اخروی است.
اما امنیت در دنیا یعنی آرامش روحی ، آسایش و آرامش در جامعه توحیدی ،دور بودن از آفات خرافات می توان اشاره کرد قرآن کریم بر آن اشاره فرموده است:
«وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ» خدا قريهاى را مثَل مىزند كه امن و آرام بود، روزى مردمش به فراوانى از هر جاى مىرسيد.
اما آثار اخروی توحید و امنیت اخروی
در آیات و احادیث مختلف بیان شده است چنانچه فرمود؛
«وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ»
یعنی مومنان در قیامت از گرفتاری قیامت و شدائد محشر در امن اند .
و فرمود: «ادخلوها بسلام آمنین »
۲.حدیث جالب اخلاقی
لاَ يَكُونُ اَلْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ فَالسُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ كِتْمَانُ سِرِّهِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: عٰالِمُ اَلْغَيْبِ فَلاٰ يُظْهِرُ عَلىٰ غَيْبِهِ أَحَداً `إِلاّٰ مَنِ اِرْتَضىٰ مِنْ رَسُولٍ وَ أَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُدَارَاةُ اَلنَّاسِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِيَّهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِمُدَارَاةِ اَلنَّاسِ قَالَ خُذِ اَلْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ اَلْجٰاهِلِينَ وَ أَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ عَلَى اَلْبَأْسَاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ اَلصّٰابِرِينَ فِي اَلْبَأْسٰاءِ وَ اَلضَّرّٰاءِ
«مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،
امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است».(۷)
👈بیان نکته ای
ترک کتمان سرّ می تواند منتهی به گناهان کبیره ی متعددی شود.
اول اینکه سر، امانت است و افشای آن خیانت به حساب می آید. حتی در روایت است که اگر کسی خواست مطلبی به شما بگوید و به اطراف خود نگاه کرد و بعد آن را بازگو کرد این خود نوعی کتمان سر است زیرا امری مخفی را به شما بازگو کرد و نمی خواست کسی از آن باخبر شود.
دوم اینکه افشای سر نوعی غیبت محسوب می شود زیرا عیبی مخفی و پنهانی از فرد را بازگو می کنند.
سوم اینکه ایذای مؤمن است زیرا مؤمن وقتی باخبر شود سر او فاش شده است ناراحت می شود و ایذاء او از گناهان کبیره است.
چهارم اینکه این کار موجب رفتن آبروی مؤمن می شود و در روایات آمده است که آبروی انسان مانند جان و مال اوست.
پنجم اینکه این کار در میان مردم ایجاد سوء ظن و بدبینی می کند. قرآن مجید نیز از این معنا نهی کرده است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
⚫️روضه
السَّلام علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی ایهّا الرضا یابن رسول الله یا حجة الله علی خلقه یا سیدنا و مولانا انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیهاً عندالله اشفع لنا عندالله.
السَّلام ُ عَلی مَن اَمَر اَولادَهُ و عیالَهُ بِالنَّیاحَةِ عَلیهِ قَبلَ وُصُولِ القَتُلِ اِلَیهِ .
سلام بر آن مولایی که به فرزندان و عیال خود دستورداد قبل از اینکه شهید شود بر او گریه و زاری نمایند
همه بستگان را جمع کردند فرمودند : همه برای من بلند گریه کنید . گفتند آقاگریه دنبال مسافر میمنتی ندارد . فرموده باشد آری آن مسافری که امید به بازگشت داشته باشد من دیگر از این سفر برنمی گردم اما جد غریبش حسین ، روز عاشورا عازم میدان شد یک وقت دید ذوالجناح قدم از قدم برمی دارد دید دخترش سکینه آمده . چه کرد این وداع با قلب حضرت ، همین قدر بگویم ، دیدند حضرت اشک دختر پاک کرد فرمود : دخترم با اشکهایت دلم را مسوزان .
ای رخت چشمۀ خورشید رضا
مهر تو مایۀ امید رضا
نام تو ذکر مناجات من است
حرمت قبلۀ جانان من است
قبله اهل محبت حرمت
کعبه عشق سیه پوش غمت
بازدر سینه شکسته است دلم
در عزای تو نشسته است دلم
تو خریدار دل سوخته ای
چونکه دلخون و جگر سو خته ای
هنگامی که امام رضا می خواست از مدینه حرکت کند دست جوادش را گرفت آورد کنار قبر جدش خاتم الانبیا ، عرضه داشت یا جداه مرا از جوارت دور می کنند اما جوادم را به تو می سپارم غلامی داشت به نام موفّق ، سفارش جوادش را به موفق هم کرد روزها دست جواد را می گرفت به باغستان های مدینه گردش می داد تا دوری پدر او را دلتنگ نکند موفق می گوید : یک روز از تو خانه بیرون آمدیم دیدم امام جواد ناراحت و غمگین است رسیدیم بالای یک بلندی ، یک وقت دیدم امام جواد رویش کرد به طرف خراسان سه مرتبه صدا زد : لبیک ، لبیک ، لبیک یک وقت دیدم جوادالائمه از نظر غایب شد هراسان و ناراحت شدم خدا اگر به خانه برگردم جواب مادرش را چه بدهم یک مرتبه دیدم آقا از دور نمایان شد ، دویدم خودم را به قدمهایش انداختم ، دیدم آقا شال عزا به گردن انداخته صدا می زند : موفق بخدا بابایم را کشتند.
🌸شعر
بیا جواد که بابایت از توان افتاد
امان نداد مرا این غم و به جان افتاد
میان سینه ام این درد بی امان افتاد
به راه روی زمین می نشینم و خیزم
نمانده چاره که آتش به استخوان افتاد
چنان به سینه ی خود چنگ می زنم از آه
که شعله بر پر و بال کبوتران افتاد
کشیده ام به سر خود عبا و می گویم
بیا جواد که بابایت از توان افتاد
بیا جواد که از زخمِ زهر می پیچد
شبیه عمه اش از پا نفس زنان افتاد
شبیه دخترکی که پس از پدر کارش
به خارهای بیابان به خیزران افتاد
به روی ناقه ی عریان نشسته , خوابیده
وغرق خواب پدر بود ناگهان افتاد
گرفت پهلوی خود را میان شب ناگاه
نگاه او به رخ مادری کمان افتاد
دوید بر سر دامان نشست خوابش برد
که زجر آمد و چشمش به نیمه جان افتاد
رسید زجر دوباره عزای کوچه شد و
به هر دو گونه ی زهرا ترین نشان افتاد
رسید زجر و پی خود دوان دوانش بُرد
که کار پنجه ی زبری به گیسوان افتاد
به کاروان نرسیده نفس نفس می زد
به خارهای شکسته کشان کشان افتاد
دوباره ناله ای آمد عمو به دادم رس
دوباره رأس اباالفضل از سنان افتاد
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۱۵۴-۱۷۵
۲.نحل/۱۲۵.
۳.ابن بابویه، التوحید، ص۳۶۱.
۴.غرر الحكم ،۵۵۹۵.
۵.[تحف العقول ،ص۴۴۲.
۶.صدوق، التوحید، ۱۳۸۹ق، ص۲۵.
۷.الخصال ،ج۱،ص۸۲
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6