eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم علیه السلام.pdf
1.45M
📗باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم علیه السلام 📝مولف: سیدحسین اسلامی تعداد صفحات : ۲۶۶ زبان:فارسی 🔹توضیح: تحقیق و پژوهشی درباره دوره امامت امام موسی کاظم علیه السلام و تبیین نقش و جایگاه ایشان در هدایت امت است. بیانی از جلوه‌های شخصیتی آن امام همام، رشد و بالندگی و مراحل مختلف زندگانی ایشان از مباحث نخستین کتاب است. نگارنده پس از تشریح ویژگی‌های عصر امام علیه السلام، به تبیین موضع‌گیری‌های ایشان در قبال مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی در برابر سه حاکم عباسی به نام‌های منصور، مهدی و هارون الرشید پرداخته و در میان آنها خط اصیل اسلام را جست‌وجو کرده است. وی در ادامه به بازداشت‌های مکرر امام کاظم علیه السلام تا زمان شهادت اشاره کرده و بیان داشته است که ایشان با اقدامات خود در زندان، شکوه هارون را در هم شکست. بخش آخر کتاب نیز به معرفی میراث علمی امام علیه السلام اختصاص یافته است. 🌷هزینه دانلود: صلوات @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیّه 🌷 سالروز ولادت امام کاظم علیه‌السلام @masjedolaghsa
توجیه گناهان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام چهار نكته درباره حيوانات حرام گوشت‏ نظیرخرگوش وگربه وهمستروانواع حیوانات خانگی حرام گوشت ➖خوردن و خوراندن گوشت حيوانات حرام گوشت حرام است. ➖ادرار و مدفوع حيوانات حرام گوشتى كه خون جهنده دارند نجس است. ➖تا حيوانات حرام گوشت زنده هستند بدنشان پاك است‏ ولى با مردنشان نجس مى ‏شود.سگ نجس العین وخریدوفروش ونگهداری آن درداخل محل سکونت ومنزل حرام است. ➖در نماز نبايد اجزاى حيوانات حرام گوشت مثل مو وپشم و... بر بدن و لباس نمازگزار باشد.درغیراینصورت نمازباطل است. 💠حدیث جالب ایجاد انگیزه امام صادق علیه السلام فرمود: «تُؤتى بِالمَرأَةِ الحَسناءِ يَومَ القِيامَةِ الَّتي قَدِ افتُتِنَت في حُسنِها، فَتَقولُ: يا رَبِّ، حَسَّنتَ خَلقي حَتّى لَقيتُ ما لَقيتُ، فَيُجاءُ بِمَريَم عليها السلام‌ فَيُقالُ: أنتِ أحسَنُ أو هذِهِ؟ قد حَسَّنّاها فَلَم تُفتَتَن، و يُجاءُ بِالرَّجُلِ الحَسَن الَّذي قَدِ افتُتِنَ في حُسنِهِ، فَيَقولُ: يا رَبِّ، حَسَّنتَ خَلقي حَتّى لَقيتُ مِنَ النِّساءِ ما لَقيتُ، فَيُجاءُ بِيوسُفعَ عليه السلام فَيُقالُ: أنتَ أحسَنُ أو هذا؟ قَد حَسَّنّاهُ فَلَم يُفتَتَن، و يُجاءُ بِصاحِبِ البَلاءِ الَّذي قَد أصابَتهُ الفِتنَةُ في بَلائِهِ فَيَقولُ: يا رَبِّ، شَدَّدتَ عَلَيَّ البَلاءَ حَتَّى افتُتِنتُ، فَيُؤتى بِأَيّوبَ فَيُقالُ: أ بَلِيَّتُكَ أشَدُّ أو بَلِيَّةُ هذا؟ فَقَدِ ابتُلِيَ فَلَم يُفتَتَن» روز قيامت، زنى زيبا آورده مى‌شود كه به خاطر زيبايى‌اش فريب خورده است. زن مى‌گويد: خدايا! مرا زيبا آفريدى و گرفتار شدم. مريم عليه السلام، آورده مى‌شود و گفته مى‌شود: «تو زيباترى يا اين؟ او را زيبا قرار داديم و فريفته نشد». و نيز مرد زيبايى آورده شود كه به خاطر زيبايى‌اش فريفته شده و مى‌گويد: پروردگارا! مرا زيبا آفريدى و چنين، گرفتار زنان شدم. در اين هنگام، يوسف عليه السلام آورده مى‌شود و به وى گفته مى‌شود: «تو زيباترى يا اين؟ او را زيبا قرار داديم و فريفته نشد». و مصيبت‌زده‌اى را مى‌آورند كه به خاطر مصيبت، در فتنه افتاده است و مى‌گويد: پروردگارا: گرفتارى‌ام را فراوان كردى و چنين، فريب خوردم. آنگاه، ايّوب آورده شود و به وى گفته مى‌شود: «گرفتارى تو بيشتر بود يا اين؟ وى، گرفتار شد و فريب نخورد».(۱) 🔷طرح موضوع توجیه گناه، گناه را عادی و جامعه را به انجام آن تشویق می کند و زشت را زیبا جلوه می دهد، توجیه گناه همان عذر بدتر از گناه است. هیچ گناهی به سنگینی «توجیه گناه» نیست، زیرا گنهکار معترف، غالباً در فکر توبه است، ولی توجیه گر در فکر سرپوش نهادن بر گناه است که نه تنها در صراط توبه نیست، بلکه او را در گناه جری تر می کند. توجیه گناه یک بیماری و یک بلای عمومی است که به صورت های مختلف جلوه کرده و خواص و عوام را از صراط مستقیم، منحرف می کند و خطر بزرگ آن، این است که راه های اصلاح را به روی گنهکار می بندد و گاه واقعیت ها را در نظر او مسخ و دگرگون می سازد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🔵انواع توجيه گناه 🔷توجيه عقیدتی؛ با اعتقاد به جبر گاهي وقت ها توجيه عقيدتي است. توجيه عقيدتي! مثلاً مي گوييم كه خدا خواسته است. به گردن خدا مي اندازيم. قديمي ها مي گفتند: «جبر». بله! خيلي كارها را خدا مي خواهد. تا خدا اراده نكند و نخواهد كاري... اما دست ما هم هست. بعضي ها مي گويند كه خدا خواسته است. مثلاً مي گويند كه «لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُم» (۲) به بت پرست ها مي گفتند: چرا مجسمه مي پرستيد؟ مي گفتند: خدا مي خواهد. اگر خدا نمي خواست... مثل اينكه يك كسي فحش مي دهد، مي گوييم چرا فحش مي دهي؟ مي گويد كه خدا مي خواهد. اگر نمي خواست لالم مي كرد. 👌بیان مثال در توزیع آب ،حفر چاه آب، ساخت منبع آب، لوله کشی آب با مصرف کننده نیست اما بالاخره در لحظه ي آخر شير را چه كسي باز مي كند؟ چون شير را باز مي كنيم، بايد پول آب را بدهيم. 👈 اگر دو ميليون هم جبر باشد، بالاخره لحظه ي آخر، تو اراده داري يا نداري؟ انسان اراده دارد. 🔹دلایل اختیار دلايل زیادی داريم كه انسان اراده دارد. دلایل قرآنی و حدیثی را فعلا کاری نداریم فقط چهار دلیل فطری قابل فهم برای همه را اشاره میکنیم؛ ➖مرحله شک قبل انتخاب انسان شك دارد يا نه؟ شما هيچ وقت شده است كه شك بكني كه اين كار را بكني يا نه؟ همين كه شك مي كني، پيداست كه اختيار داري. آدم كه شك مي كند كه اين كار را انجام بدهد، بخورم نخورم! بروم نروم! بگويم نگويم! همين كه شك داري، پيداست كه اختيار با تو است. مي تواني بگويي، مي تواني نگويي! پس شك دليل بر اختيار است. ➖ پشیمانی بعد از انجام در عمرتان پشيمان شده ايد يا نه؟ پشيماني دليل بر اين است كه مي توانستم انجام ندهم. چرا انجام دادم! پس پشيماني هم دليل بر اختيار است. ➖ انتقاد از دیگران انتقاد از كسي در عمرت كرده اي يا نه؟ انتقاد كه مي كني، چرا گوشت را سوزاندي؟ چرا اينجا را ساختي؟ چرا اينجا اين حرف را زدي؟ چرا نوشتي؟ چرا به كسي گفته اي يا نه؟ همين كه شما انتقاد مي كني، پيداست اين آقا مي توانست اين كار را انجام ندهد. ➖موعظه دیگران بچه ات را به مدرسه مي فرستي يا نه؟ موعظه مي كني يا نه؟ همين كه بچه ات را موعظه مي كني، تحت تأديب قرار مي دهي كه كسي ادبش كند، يا خودت ادبش مي كني، پيداست بچه مي تواند خوب باشد و مي تواند بد باشد. شما مي گويي اين كار را بكن كه خوب شوي. 🌸شعر اينكه گويي اين كنم يا آن كنم اين دليل اختيار است اي صنم 🔷توجیه سیاسی یکی دیگر از انواع توجیه ها عبارت است از؛ انداختن گناه به گردن افراد بالادستی مثل حکومت،ریس شغلی ، والدین ، همسر و.... به قول معروف «المأمورُ معذور» . اين حرف غلط است. «المأمورُ معذور» يعني چه؟ «لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ» (۳) يعني اگر مخلوقي دستور داد كه دستورش حرام بود، شما حق اطاعت نداريد. «المأمورُ معذور» غلط است. ➖بعضى از آیات قرآن بر مى آید که گناهکاران براى توجیه گناهان خود، در قیامت نیز به امورى متشبث مى شوند، از جمله این که: (پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند، و به جاى ما تصمیم گرفتند!)؛ «رَبَّنا إِنّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلاَ».(۴) 🔷توجيه اجتماعي از شعرهايي كه همه ي ايراني ها تقريباً حفظ هستند. خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو! باسمه تعالي: اين حرف غلط است. اگر يك كشتي صد نفري نقص فني پيدا كرد، غرق شد و از اين صدتا مسافر۹۸ نفرشان شنا بلد نبودند و غرق شدند، دو نفرشان شنا بلد هستند، بگويند: داداش ببين! ما صد نفر بوديم، اكثر غرق شدند. بيا ما دو نفر هم غرق شويم. «خواهي نشوي رسوا ...» اصلاً شعر غلط است. «خواهي نشوي رسوا - همرنگ جماعت شو!» پس پيغمبر هم بايد بت پرست بشود. چون مردم مكه همه بت پرست بودند. يعني چه؟ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🔷توجيه گناه با حالات و روحيات شخصي می گویند: «نيش عقرب نه از ره كين است اقتضاي طبيعتش اين است» يعني اين عادت كرده است. اين هميشه فحش مي دهد. خوب هميشه غلط مي كند.😊 ➖ گاهی توجیه روانی به یأس مربوط می شود، خيلي از گناهان به خاطر يأس است. مي گويد: ببين! ما ديگر آدم بشو نيستيم. مثل اينهايي كه يك خورده بدهكار مي شوند، مي گويند ديگر ما نمي توانيم بدهيمان را بدهيم. پس بگذار يك خورده ديگر هم نسيه كنيم، پا به فرار بگذاريم. يعني مأيوس مي شوند. مي گويد ما ديگر آبرويمان رفته است. حالا كه آبرويمان رفته است پس بگذار... ➖گاهی توجيه رواني از ترس است! ترس هم يك حالت رواني است. مي گويد مي ترسم بچه دار شوم، خرجي از كجا؟ ➖بر اساس آیه ۲۶۸ سوره «بقره»، شیطان هنگام انفاق يا اداى زكات، انسان را از فقر و تنگدستى می ترساند، از این رو خداوند در قرآن می فرماید: «شيطان شما را [به هنگام انفاق] وعده فقر و تهيدستى مى دهد». در واقع خداوند مردم را آگاه می كند كه خوددارى از انفاق به جهت ترس از تهيدستى، فكرى غلط و از وسوسه هاى شيطانى است چون در نگاه اول انفاق و بذل مال، چيزى جز كم شدن مال نيست و اين همان نظر كوته بينانه شيطانى است، لذا بلافاصله مى‌‏فرمايد: «شيطان شما را وادار به معصيت و گناه مى‌ كند». ➖گاه مؤمنان ضعیف الایمان براى فرار از جنگ، خدمت پیامبر(ص) مى آمدند، و به این عنوان که خانه هاى ما در و دیوار درستى ندارد و آسیب پذیر است، صحنه را خالى مى کردند: «وَ یَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِیَ بِعَوْرَة إِنْ یُرِیدُونَ إِلاّ فِراراً»؛ (و گروهى از آنان از پیامبر اجازه مى خواستند و مى گفتند: خانه هاى ما بى حفاظ است!، در حالى که بى حفاظ نبود؛ آنها فقط مى خواستند [از جنگ] فرار کنند.(۵) ➖ عصر جاهلیت نیز، براى توجیه جنایت بزرگ «فرزند کُشى» مى گفتند: از این مى ترسیم که در جنگ ها دختران ما به دست دشمنان بیفتند، غیرت ناموسى ما ایجاب مى کند که نوزادان دختر را زیر خاک پنهان کنیم!، و گاه مى گفتند: اگر فرزندانمان زنده بمانند، قادر بر تأمین زندگى آنها نیستیم. ➖گاه به این بهانه، که اگر ما به جنگ رومیان برویم، ممکن است زیبارویان رومى، دل ما را بربایند، و به حرام بیفتیم! اجازه عدم شرکت در جنگ را از پیامبر(ص) مى خواستند: «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ ائْذَنْ لِی وَ لا تَفْتِنِّی»؛ (بعضى از آنها مى گویند: به ما اجازه ده [تا در جنگ شرکت نکنیم] و ما را به گناه نیفکن(۶) ➖شیطان نیز با یک مقایسه غلط، نافرمانى صریح خود را در برابر خداوند توجیه کرد گفت: (من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده اى و آدم را از گل!)؛ چگونه ممکن است موجودى شریف تر براى موجودى پست تر سجده کند! «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نار وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِین». (۷) 🔶جمع بندی خلاصه این که بلاى «توجیه گرى»، بلائى است فراگیر که گروه عظیمى از مردم، اعم از عوام و خواص را در برگرفته، و خطر بزرگ آن این است که راه هاى اصلاح را به روى گنهکاران مى بندد و گاه واقعیت ها را حتى در نظر خود انسان دگرگون جلوه مى دهد. بسیارند کسانى که «ترس و جبن» خود را به عنوان «احتیاط»، «حرص» را به «تأمین آینده»، «تهور» را به «قاطعیت»، «ضعف نفس» را به «حیا»، «بى عرضگى» را به «زهد»، «ارتکاب حرام» را به «کلاه شرعى»، «فرار از زیر بار مسئولیت» را به «ثابت نبودن موضوع» و «ضعف ها و کوتاهى ها» ى خود را به «قضا و قدر» توجیه مى کنند، و چه دردناک است که انسان با دست خود، راه نجات را به روى خود ببندد؟! گرچه این مفاهیم هر کدام در جاى خود معنى صحیحى دارد، ولى اشکال در این است که آن را تحریف کرده، و نتیجه وارونه مى گیرند، و چه زیان هاى عظیمى که از این رهگذر، به جوامع بشرى و خانواده ها و افراد رسیده است. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
💠داستان امام صادق (ع) شنید که مردی شهرت به تقوی پیدا کرده است. روزی آن مرد را مشاهده کرد که جمع زیادی از عوام اطراف او را گرفته بودند . پس آن مرد از مردم کناره گرفت و تنها به راهی حرکت کرد؛ امام (ع) ناظر کارهای او بود . پس از زمانی کوتاه امام دیدند او جلو یک دکان نانوائی ایستاد ، و دو نان مخفیانه برداشت و به راه افتاد . پس از چند قدمی از دکان میوه فروشی دو عدد انار برداشت و به راهش ادامه داد . پس از پیمودن مسافتی نزد مرد مریضی رفت و نانها و انارها را به وی داد و به مقصد خود خواست برود ، امام (ع) خود را به آن مرد رساند و فرمود: امروز از تو عمل شگفت انگیزی دیدم ، و آنچه را دیده بود برایش نقل کرد ! آن مرد گفت : گمان می کنم تو امام صادق (ع) هستی ؟ فرمود : آری ، گفت : با آنکه فرزند پیامبری ، افسوس که چیزی نمی دانی ؟ فرمود : چه جهلی از من دیده ای ؟ گفت : مگر نمی دانی خداوند در قرآن فرموده: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُون»هر کار نیکی انجام دهد ده حسنه دارد و هر که گناهی کند جز یک گناه برایش ننویسند [انعام/۱۶۰] از این جهت به حساب من دو نان و دو انار دزدیده ام ، مجموعا چهار گناه محسوب می شود ، و آنها را در راه خدا داده ام می شود چهل حسنه . چهار گناه را از چهل حسنه کم کنند سی و شش حسنه برایم باقی می ماند ، و تو از این حسابها نمی دانی ! امام فرمود : «ثکلتک امک انت الجاهل بکتاب الله، اما سمعت انه عزوجل یقول:إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» مادرت به عزایت بنشیند این تو هستی که جاهل به کتاب خداوندی، مگر این آیه از قرآن را نشنیدی که می فرماید:خدا از پرهیزگاران قبول اعمال کند [مائده/۲۷] تو چهار گناه کردی و مال مردم را دزدیدی و چهار گناه دیگر کردی که بدون اجازه به دیگران دادی ، پس هشت گناه نمودی و هیچ حسنه ای هم نداری . بعد حضرت به اصحابش فرمود : «بمثل هذا التاویل القبیح المستکره یَضِلونَ و یُضِلون…؛ به مانند این گونه توجیه های زشت و ناپسند، مردم را گمراه می کنند و خود گمراه می شوند.» 💠داستان شهید دستغیب، داستانی را نقل می‌کند، بخشی از این داستان در عیون اخبار الرضا(ع) هم آمده است. عبدالله بزاز نیشابوری می‌گوید در ماه رمضان به خانۀ حمید بن قحطبۀ طوسی رفتم، هنگام ظهر برایش غذا آوردند و مشغول خوردن شد. گفتم چرا غذا می‌خوری؟ گفت من امیدی به آخرتم ندارم، روزه گرفتن برای من فایده ندارد، چرا روزه بگیرم؟ گفتم چرا امید نداری؟ گفت یک شب هارون من را صدا زد گفت: تا چه اندازه در اطاعت من حاضری؟ گفتم: به جان و مال، تو را مطیع و فرمانبردارم، مرا رخصت داد برگردم. بعد از اندکی دوباره مرا احضار کرد و پرسید اطاعت تو نسبت به من چگونه است ؟ گفتم: فرمانبرداری می‌کنم به جان و مال و فرزند و عیال. بار سوم هم مرا طلبید و این بار گفتم تو را به جان و مال و فرزند و دین خود اطاعت می‌کنم. لبخند زد گفت این شمشیر را بگیر و هر چه این غلام گفت انجام بده. آن غلام، من را به خانه‌ای برد که سه اتاق در بسته داشت و یک چاه در وسط حیاطش بود، درها را باز می‌کرد افرادی که زندانی بودند همه سید اولاد پیغمبر و بی‌گناه بودند، غلام گفت اینها را یکی یکی گردن بزن. می‌گوید من همه را گردن زدم و به چاه انداختم، آخرین کسی که می‌خواستم به قتل برسانم گفت نزد رسول خدا (ص) وقتی از تو بپرسد برای چه شصت تن از اولاد مرا مظلوم و بیگناه کشتی چه پاسخ خواهی داد و چه عذری خواهی آورد؟ من یک‌کمی تنم لرزید ولی باز هم او را به قتل رساندم. فَإِذَا کَانَ فِعْلِی هَذَا وَ قَدْ قَتَلْتُ سِتِّینَ نَفْساً مِنْ وُلْدِ رَسُولِ اللَّهِ فَمَا یَنْفَعُنِی صَوْمِی وَ صَلَاتِی وَ أَنَا لَا أَشُکُّ أَنِّی مُخَلَّدٌ فِی النَّارِ بعد می‌گوید من که شصت تن از اولاد رسول خدا (ص) را مظلوم و بی‌تقصیر کشته‌ام؛ نماز و روزه، مرا چه فایده بخشد؟ یقین دارم که پیوسته در جهنم خواهم بود. آن فرد می‌گوید من این داستان را برای امام‌رضا(ع) نقل کردم، امام‌رضا(ع) فرمود: گناه یأسِ این فرد، بالاتر از گناه سر بریدن آن تعداد از اولاد پیغمبر(ص) است. (۸) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.الكافي، ج۸ ص ۲۲۸. ۲.زخرف/۲۰ ۳.الفقيه/ج۴/ص۳۸۱ ۴.احزاب/۶۷. ۵.احزاب/۱۳. ۶.توبه/۴۹. ۷.اعراف/۱۲ ۸.گناهان کبیره، شهید دستغیب شیرازی، ج۱،ص۸۶ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🟢 حکایت اراذل اوباشی که آمده بودند إمام کاظم علیه‌السّلام را به قتل برسانند اما در مقابل آن حضرت به سجده افتادند... در روایت آمده است: زمانی هارون الرشید ملعون تصمیم گرفت که امام موسی بن جعفر علیه‌السّلام را به قتل برساند؛ کشتن ایشان را به هر یک از سربازان و سپه‌داران خود که پیشنهاد می‌کرد، هیچ کدام قبول نمی‌کردند. لذا نامه‌ای به کارگزاران خود در ممالک فرنگ نوشت که: اِلتَمِسُوا لی قَوماً لا یَعرفونَ اللهَ و رسولَه 🔻برایم عده‌ای را پیدا کنید که نه خدا را بشناسند و نه پیغمبری را. گروهی را فرستادند که از اسلام و زبان عربی هیچ چیز نمی‌دانستند و پنجاه نفری می‌شدند. وقتی نزد هارون رسیدند، به آن‌ها احترام نمود و از آن‌ها پرسید: پروردگار شما کیست؟ و پیامبرتان چه کسی است؟ گفتند: ما هرگز پروردگار و پیامبری نمی‌شناسیم. هارون الرشید آن‌ها را وارد خانه‌ای که امام علیه‌السّلام در آن جا زندانی بودند کرد تا إمام را بکشند و خودش از روزنه اتاق به تماشای آن‌ها نشست. فلَمّا رَأَوهُ رَمَوا أسلِحَتَهم و ارتعَدَتْ فَرائصَهم و خَرّوا سُجَّدًا یَبکونَ رَحمةً لَه 🔹 همین که چشم آنان به امام علیه‌السلام افتاد، سلاح‌های خود را انداختند و بدن‌هایشان به لرزه درآمد و به سجده افتادند و از روی مهر و عطوفتی که به امام علیه‌السلام پیدا کرده بودند، گریه می‌کردند. امام علیه السّلام دست بر سر آن‌ها کشیدند و به زبان خودشان با آن‌ها صحبت نمودند و آن‌ها نیز اشک می‌ریختند. وقتی هارون این صحنه را دید، ترسید فتنه‌ای بر پا شود؛ لذا بر سر وزیرش فریاد کشید که آن‌ها را بیرون بیاندازد. آن‌ها به جهت احترام به إمام علیه‌السلام عقب عقب رفتند و سوار بر اسب‌های خود شدند و بدون اجازه هارون به طرف شهرهای خویش راه افتادند. 📚بحارالانوار ج۴۸ ص۲۴۹ @masjedolaghsa
♦️ اعترافات علمای سنّی مذهب، به «باب‌الحوائج» بودنِ حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام... مکرّر علمای سنّی مذهب به «باب الحوائج» بودنِ حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام اقرار کرده‌اند؛ که به دو نمونه از آن اشاره می‌کنیم: 👈 ابن حجر مکّی، عالم سنّی مذهب در معرفی امامان شیعه، وقتی که به حضرت‌ موسی بن جعفر علیهماالسلام می‌رسد، می‌نویسد: يُدْعَى بِبَابِ قَضَاءِ حَوَائِجِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَی مِنْ أَهْلِ السُّنَةِ 🔻اهل سنت از او به عنوان «باب الحوائج» یاد می‌کردند. و کَانَ مَعْرُوفَاً عِنْدَ أَهْلِ الْعَرَاقِ بِبَابِ قَضَاءِ الْحَوَائِجِ عِنْدَالله 🔻 موسی بن جعفر علیهماالسلام در عراق به باب الحوائج عندالله معروف بوده است. 📚الصّواعق المُحرقه، ابن حجر مکی، ج۲، ص۵۹۰ 👈 خطیب بغدادی، عالم سنّی مذهب نیز اعتراف میکند و می‌گوید: مَا هَمَّنِی أَمْرٌ فَقَصَدْتُ قَبْرَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ علیه السّلام وَ تَوَسَّلْتُ بِهِ إِلَّا سَهَّلَ الله لِی مَا أُحِبُ. 🔻هیچ أمری مرا ناراحت نکرد ، إلا آنکه به نزد قبر موسی بن جعفر علیهماالسلام رفتم و به او متوسّل شدم و خداوند آنچه را دوست میداشتم ، برایم آسان نمود. 📚تاریخ بغداد ج۱ ص۱۲۰ ✍ در آستانِ تو‌ اَحدی نا امید نیست وقتی برای همه « باب الحوائجی »... @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔹امام موسی کاظم علیه‌السلام: 《وَالله ما اُعطِىَ مُومِنُ قَطَّ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ اِلاّ بِحُسنِ ظَنِّهِ بِاللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَجائِهِ لَهُ وَ حُسنِ خُلقِهِ وَالکفِّ عَنِ اغتیاب المُؤمِنینَ》 به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب↯‌ ◽️حسن ظن و امیدوارى او به خدا ◽️و خوش اخلاقى‌اش ◽️و خوددارى از غیبت مؤمنان بحارالانوار، جلد۶، صفحه۲۸ https://eitaa.com/masjedolaghsa
💢↶ نماز امام موسی کاظم علیه‌السلام که مجرب برای حوائج است ⬅ دو رکعت نماز ◽️در هر رکعت یک مرتبه «حمد» ◽️و ۱۲ مرتبه «توحید» می‌خوانی ⬅ بعد از سلام نماز صد مرتبه صلوات می‌فرستی و به روح امام کاظم علیه‌السلام هدیه میکنی ⬅ بعد به سجده می‌روی و ۱۲مرتبه میگوئی: 《اَلّلهُمَّ بِحَقِّ المَسجُون بِسِجن هارون أقضی حَاجَتی》 ⤵️ دعای بعد از نماز 【اِلهِی خَشَعَتِ الأصْواتُ لَکَ وَ ظَلَّتِ الاَحْلامُ فِیکَ وَ وَجِلَ كُلُّ شَیءِِ مِنْکَ وَ هَرَبَ كُلُّ شیءِ إِلَيْکَ وَ ضاقَتِ الأشياءُ دُونَکَ وَ مَلأَ كُلَّ شیءِ نُورُکَ فَأنْتَ الرَّفِيعُ فِی جَلالِکَ وَ أَنْتَ البَهِیُّ فِی جَمالِکَ وَ أَنْتَ العَظِيمُ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی لا يَؤُودُکَ شَیءُ يا مُنْزِلَ نِعْمَتِی يا مُفَرِّجَ كُرْبَتِی وَ يا قاضِیَ حاجَتِی أَعْطِنِی مَسْألَتِی بِلا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ آمَنْتُ بِکَ مُخْلِصاً لَکَ دِینِی أَصْبَحْتُ عَلى عَهْدِکَ وَ وَعْدِکَ مَااسْتَطَعْتُ أَبُؤُ لکَ بِالنِّعْمَةِ وَ أَسْتَغْفِرُکَ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِی لا يَغْفِرُها غَيْرُکَ يا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ دانٍ وَفِی دُنُوِّهِ عالٍ وَفِی إِشْراقِهِ مُنِيرٌ وَفِی سُلْطانِهِ قَویُّ صَلِّ على مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ】 ↫◄ سپس حاجت خود را می‌طلبی و به حول و قوه الهی و به برکت باب الحوائج ان‌شاءالله حاجت روا شوید برای این نماز آثار و برکات فراوانی ذکر شده است ان‌شاءالله حاجت روا باشید ما را از دعای خیرتان بی بهره نذارید... @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام اگر در مجلس ولیمه ومیهمانی ، رقص وموسیقی حرام یا شراب وبی حجابی وجود داشته باشد، حضور در ولیمه ومیهمانی جایز نیست؛ مگر آنکه حضور باعث شود بساط حرام جمع‌آوری شودوبایدنهی ازمنکرکنید. 💠داستان ایجاد انگیزه از ابن عباس نقل شده است که حسن(ع) و حسین(ع) دچار بیماری شدند. رسول خدا(ص) همراه با جمعی از یاران به عیادت آن دو آمدند و به علی گفتند: ای ابوالحسن خوب است برای تندرستی فرزندانت نذری کنی. علی و فاطمه و فضه نذر کردند که اگر آن دو شفا یابند سه روز روزه بگیرند. هر دو شفا یافتند. علی سه من جو قرض کرد و بنابر نقل دیگر سه من جو را در ازای اینکه فاطمه(س) مقداری پشم را تبدیل به نخ کند، گرفت. فاطمه (س)یک سوم آن را آسیاب کرد و نان پخت. هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت: ای اهل بیت محمد، مسکینی از مساکین مسلمان هستم، به من خوراکی دهید که خداوند به شما از مائده‌های بهشتی دهد. او را بر خود مقدم داشتند و نان‌ها را به او بخشیدند و با آب افطار کردند. فردای آن روز نیز روزه گرفتند. چون شب شد و غذا به میان آوردند، یتیمی بر در آمد. این بار هم غذای خود را به او بخشیدند. روز سوم هم به همان ترتیب روزه داشتند و هنگام افطار، اسیری پیدا شد، و باز نان جوین خود را به او بخشیدند. چون صبح شد علی(ع)، دست حسن و حسین را گرفت و به نزد پیامبر (ص) رفتند. چون آنان را دید که از شدت گرسنگی می‌لرزند، فرمود: از دیدن حال شما حال ناگواری پیدا می‌کنم. برخاست و همراه آنان به منزل‌شان رفت و فاطمه را دید که در محراب عبادت است و شکمش به پشتش چسبیده و چشم‌هایش گود رفته است. از دیدن او اندوهگین شد. آنگاه جبرئیل نازل شد و گفت خداوند تو را به چنین اهل بیتی تهنیت می‌گوید و این سوره را قرائت کرد. 🔷بیان موضوع اطعام نيازمندان، يكى از مسائلى است كه اسلام فوق العاده به آن اهمّيت داده است، به گونه‌اى كه اگر ره‌نمودهاى اسلام مورد توجّه قرار گيرد ، گرسنگى از جامعه بشر، ريشه‌كن خواهد شد . اسلام براى مبارزه با فقر و گرسنگى، از سه روش استفاده كرده است : ۱. ذى حق دانستن نيازمندان در اموال ثروتمندان قرآن كريم در توصيف انسان‌هاى نيكوكار مى‌فرمايد : »وَ فِى أَمْوَ لِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّآئِلِ وَ الْمَحْرُومِ .در اموال آنان، حقّى براى نيازخواه و محروم است. از امام على (ع) روايت شده كه فرمود : «إنّ اللَّهَ سبحانَهُ فَرَضَ فى أموالِ الأغنياءِ أقواتَ الفُقَراءِ ، فما جاعَ فَقيرٌ إلّا بما مُتِّعَ بهِ غَنىٌّ ، و اللَّهُ تعالى‌ سائلُهُم عن ذلكَ ». خداوند سبحان، خوراك تهى‌دستان را در اموال توانگران قرار داده است . پس هيچ تهى‌دستى گرسنه نمى‌ماند ، مگر به سبب اين كه ثروتمندى از حقّ او بهره‌مند شده است ، و خداى بزرگ در اين باره از آنان بازخواست مى‌كند .(۱) ۲ . تشويق مسلمانان به اطعام نيازمندان . قرآن در توصيف ابرار (نيكان) مى‌فرمايد : «وَيُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلَى‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَلا شُكُوراً ».و با وجود دوست داشتن غذا، آن را به مستمند و يتيم و اسير مى‌دهند . [و مى‌گويند :] ما تنها براى رضاى خدا اطعامتان مى‌كنيم . از شما نه پاداشى مى‌خواهيم و نه سپاسى) . «أَوْ إِطْعامٌ فِى يَوْمٍ ذِى مَسْغَبَةٍ * يَتِيماً ذا مَقْرَبَةٍ * أَوْ مِسْكِيناً ذا مَتْرَبَةٍ» .يا در روز گرسنگى ، طعام دادن ، به يتيمى خويشاوند ، يا مستمندى خاك‌نشين) . پيش از اين آيات و پس از آنها، خداوند سبحان، برخوردارى از انواع نعمت‌هاى بهشت را به كسانى كه داراى ويژگى ياد شده هستند، وعده داده است . در احاديث نيز آثار و بركات فراوانى براى اطعام مستمندان آمده و حديثى كه در متن ملاحظه شد، يكى از آنهاست . ۳. تهديد كسانى كه از اطعام نيازمندان امتناع مى‌ورزند . در آيات فراوانى، چنين افرادى مستوجب عذاب‌هاى دوزخ معرّفى شده اند. از پيامبر نقل شده كه فرمود : «وَ الَّذى نَفسُ محمّدٍ بِيَدِهِ ، لا يُؤمِنُ بى عَبدٌ يَبِيتُ شَبعانَ وَ أخُوهُ - أو قالَ : جارُهُ - المُسلمُ جائعٌ ».(۲) سوگند به آن كه جان محمّد در دست اوست ، به من ايمان نياورده آن بنده‌اى كه شب را سير بخوابد و برادر ( همسايه) مسلمانش گرسنه باشد . 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🟢اطعام در شادی ها؛ولیمه یکی از انواع اطعام ها که در آداب و رسوم اسلامی مورد تأکید قرار گرفته ولیمه است . کاربرد نخستین لفظ ولیمه به معنای جمع و بند و زنجیر، برای مراسم اطعام عروسی بوده است که در آن زن و شوهر جمع می شوند. از این رو به این اطعام و طعام ولیمه گفته اند. البته بعدها این اصطلاح در تمامی مراسم شادی به کار رفته است. شیخ طوسی دادن ولیمه را مستحب می داند؛ زیرا سنت پیامبر(ص) و امامان(ع) این گونه بوده است. این استحباب درمورد عروسی مورد تاکید است. ➖باید به این نکته توجه داشت که هرگونه اسراف و تبذیر یعنی خروج از اعتدال و ریخت و پاش، در ولیمه همانند هر کار دیگری حرام است. فردی که برای هر کاری از جمله حج و عروسی ولیمه می دهد می بایست ولیمه را به دور از چشم و هم چشمی که نوعی ریا و سمعه است، انجام دهد. 🟢موارد ولیمه پیامبر(ص) فرمود: «لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ فَالْعُرْسُ التَّزْوِيجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِكَارُ الرَّجُلُ يَشْتَرِي الدَّارَ وَ الرِّكَازُ الرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ». ولیمه دادن مستحب نیست مگر در پنج مورد: در ازدواج و تولد فرزند و ختنه کردن و خریدن منزل و برگشتن از مکه.(۳) ➖پيامبر خدا (ص)به كسى كه ازدواج كرده بود فرمود:«أَوْلِمْ ولو بشاة» وليمه بده ، اگر چه با قربانى كردن يك گوسفند باشد. 🔵فلسفه آثار و برکات در حقیقت ولیمه نوعی مشارکت اقوام و آشنایان در شادی است است و فوایدی دارد که برخی از آن عبارتند از: ➖آگاهی و گواهی مردم به امور اسلامی مثل حج،ازدواج ، ختنه و... ➖ تأثیر در شأن و جایگاه افراد در جامعه اسلامی و قبول آنها به عنوان اعضای فعّال و اساسی جامعه. ➖ شرکت دسته جمعی در مجلس شادی و سرور که بسیار نشاط انگیز است. ➖حل و رفع بعضی ناراحتی ها و اختلافات و سهیم شدن آشنایان و نزدیکان در حل مشکلات خانواده جدید، در حال و آینده. ➖ تشویق افراد به امور دینی و مقدس مانند حج، تشکیل خانواده و... ➖بدرقه و استقبال حجاج و زوجین و نو منزل ها و.... با دعای خیر و دور نمودن بلا و گرفتاری از زندگی نوپای آنان. 🔴آسیب ها ولیمه دادن ها که به صورت جشن عروسی برگزار می گردد، مشکلات و آفت هایی را نیز به دنبال می آورد که برخی از آنهاعبارتند از: - تنها افراد متموّل و متمکن به چنین مجالسی دعوت می شوند و از اطعام به فقراو مساکین خبری نیست. پیامبر اسلام (ص) در این باره می فرمایند: «بِئسَ الطَّعامُ طَعامُ العُرسِ ؛ يُطعَمُهُ الأغنياءُ و يُمنَعُهُ المَساكينُ» بد ولیمه ای است ولیمه عروسی ای که، در آن ثروتمندان را اطعام می کنند و از مستمندان جلوگیری می نمایند.(۴) - آلوده شدن این مراسم باارزش و شادی آفرین، به اختلاط زن و مرد، ولخرجی، چشم و هم چشمی، تجمّل پرستی، انواع هوا و هوس، اسراف و تبذیر و... 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🟢احادیث یکی از مواردی که در سیره پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام به وفور می‌خوانیم اطعام مؤمنان است. آنچه از جمع‌بندی روایات بر می‌آید این است که خداوند پاداش و جزای خیر اطعام مؤمنین را هم در دنیا و هم در آخرت عطا می‌کند. در ادامه به برخی از این روایت ها اشاره شده است. ➖پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: فمَا أقَرَّ بي مَن باتَ شَبْعانَ و جارُهُ المسلمُ جائعٌ ؛ به من ايمان نياورده است آن كه شب با شكم سير بخوابد و همسايه مسلمانش گرسنه.(۵) باشد.  ➖ امام صادق(ع) فرمود:«مَنْ أَطْعَمَ ثَلَاثَةَ نَفَرٍ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثَلَاثِ جِنَانٍ مَلَكُوتِ السَّمَاءِ الْفِرْدَوْسِ وَ جَنَّةِ عَدْنٍ وَ طُوبَى وَ هِيَ شَجَرَةٌ مِنْ جَنَّةِ عَدْنٍ غَرَسَهَا رَبِّي بِيَدِهِ». كسي كه سه نفر از مسلمانان را اطعام كند خداوند او را از سه باغ بهشتي در ملكوت آسمانها اطعام خواهد كرد.(۶) ➖امام علی (ع) فرموده اند: «قوتُ الجسادِ الطَّعامُ وَ قوتُ الرواحِ الطعامُ»غذاى جسم، خوردن و غذاى روح، خوراندن است.(۷)   ➖امام علی (ع) فرموده اند: ما اَكَلْتَهُ راحَ، وَ ما اَطْعَمْتَهُ فاحَ؛ آنچه خورده اى، از دست رفته است و آنچه به ديگران خورانده اى، منتشر شده است [و براى آخرتت مى مانَد].(۸) ➖امام سجاد (ع) نیز در اهمیت اطعام مؤمنان فرموده اند: «مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً مِنْ جُوعٍ أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثِمَارِ الْجَنَّةِ وَ مَنْ سَقَى مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ»؛ هر که مؤمنى را در گرسنگى اطعام کند، خداوند از میوه‏‌هاى بهشت بخوراند و هر که مؤمن تشنه‏‌اى را سیراب کند، خداوند او را از شراب سربسته بهشت بنوشاند. (۹) ➖امام باقر (ع) می فرمایند: «إنَّ اللّه  يُحِبُّ إطعامَ الطَّعامِ وَ إفشاءَ السَّلامِ» خداوند غذا دادن و (به همه) سلام كردن را دوست دارد. (۱۰) ➖امام صادق (ع) می‌فرمایند:«مَنْ‏ أَشْبَعَ‏ مُؤْمِناً وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» هر که مؤمنى را سیر کند، بهشت برایش واجب شود. (۱۱) ➖ امام صادق(ع) فرمود«لَأَنْ أُطْعِمَ رَجُلًا مِنَ الْمُسْلِمِینَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُطْعِمَ أُفُقاً مِنَ النَّاس‏ قُلْتُ وَ مَا الْأُفُقُ‏ قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ أَوْ یَزِیدُونَ» اگر مسلمانى را اطعام کنم، نزد من محبوب‌تر است از اینکه همه مردمِ یک افقى را اطعام دهم. راوى گوید: گفتم یک افق چیست؟ فرمود: یک صد هزار یا بیشتر.(۱۲) ➖امام صادق(ع) فرمود:«مَنْ اَطْعَمَ مُؤْمِنا حَتَّي يَشْبَعَهُ لَمْ يَدْرِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللّهِ ما لَهُ مِنَ الاَْجْرِ فِي الاْخِرَةِ، لا مَلِكٌ مَقَرَّبٌ، وَ لا نَبِيٌّ مُرَسَلٌ اِلا اللّهُ رَبُّ الْعالِمينَ» كسي كه مؤمني را اطعام كند تا سير شود احدي از خلق خدا نمي داند، چقدر در آخرت پاداش دارد، نه فرشتگان مقرب الهي و نه پيامبران مرسل، جز خداوند كه پروردگار عالميان است.(۱۳)  🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
💠داستان پيامبر (ص) بلال را نزد خانواده اى از انصار فرستاد تا از ايشان خواستگارى كند . آنان گفتند : برده اى حبشى ! بلال گفت : اگر پيامبر (ص) مرا نفرموده بود كه نزد شما بيايم ، هرگز نمى آمدم ! گفتند : پيامبر (ص) به تو فرمود؟ گفت : آرى . گفتند : پس همسردار شدى . بلال ، نزد پيامبر (ص) آمد و ماجرا را براى ايشان باز گفت . پس قطعه اى زر براى پيامبر خدا (ص) آورده شد . پيامبر (ص) ، آن را به بلال داد و فرمود : «اين را به عنوان مَهريه ، به همسرت بده» . و به يارانش فرمود : «در وليمه برادرتان ، حاضر شويد» . 💠داستان سُدیر یکی از شاگردان امام باقر (ع) بود. او می گوید: امام باقر (ع) به من فرمود: ای سدیر آیا روزانه یک برده آزاد می کنی؟ عرض کردم: نه. امام (ع) فرمود: در هر ماه چطور؟ عرض کردم: نه. حضرت فرمود: درهر سال چطور؟ عرض کردم: نه. امام(ع) گفت: سبحان اللّه، آیا دست یکی از شیعیان ما را می گیری و به خانه ببری و به او غذا دهی تا سیر شود؟ به خدا سوگند این کار بهتر از آزاد کردن برده ای است که از فرزندان حضرت اسماعیل باشد.(۱۴) 💠داستان حضرت ابراهیم (ع) آتش پرستی را به مهمانی دعوت کرد. هنگام خوردن غذا به او فرمود: اگر مسلمان شوی در غذا مهمان من خواهی بود. آن مردِ گبر از جا برخاست و از خانه ابراهیم بیرون رفت. خطاب رسید: ابراهیم! غذایش ندادی مگر به شرط تغییر مذهبش امّا من هفتاد سال است او را با کفرش روزی می دهم. ابراهیم به دنبال او رفت و وی را به خانه آورد و برایش سفره طعام حاضر کرد، گبر به ابراهیم گفت: چرا از شرط خود پیشمان شدی؟ ابراهیم داستان حضرت حق را برای او گفت. آتش پرست فریاد برآورد: این گونه خداوند مهربان با من معامله می کند؟ ابراهیم! اسلام را به من تعلیم کن، سپس قبل از خوردن غذا به خاطر آن لطف و عنایت حق مسلمان شد.(۱۵) 💠داستان عربهای صحرانشین، وقتی که به مدینه می‏آمدند، می‏دانستند که اگر چنانچه در هیچ جا از آنها نگهداری و پذیرایی نمی‏شود، در خانه‏ی امام حسن مجتبی علیه‏السلام، به روی همه باز است. امام حسن مجتبی علیه‏السلام، بخش قابل توجهی از اموال خود را، در راه دستگیری از محتاجان و اطعام غریبان و دلجویی از نیازمندان، به مصرف می‏رسانید. روزی از روزها، مرد عربی که بسیار زشت‏رو و بدسیما بود، به خانه‏ی امام حسن علیه‏السلام وارد شد و چون گرسنه بود، بر سر سفره نشست و شروع به خوردن کرد، تا سیر شد و سپس، دست از غذا کشید. امام حسن علیه‏السلام، از این مهمانهای ناخوانده و ناشناس، همیشه داشت و از اینکه آن حضرت می‏دید که آنان شکمی از عزا درمی‏آوردند، خوشحال می‏شد. وقتی که نگاه مرد عرب، به روی امام مجتبی علیه‏السلام افتاد، آن حضرت با لبخندی، از او پرسید: از کجا می‏آیی؟ آیا تنها هستی؟ مرد عرب پاسخ داد: من برای انجام کاری، از صحرا، به این جا آمده‏ام و در این شهر، تنها هستم. اما زنی دارم که هشت دختر پشت سرهم، برایم آورده است. تنها فرقی که من با بچه‏هایم دارم، این است که آنها همه از من پرخورترند و من هم از همه‏ی آنها خوشگلترم. حضرت امام مجتبی(ع)، با شنیدن این حرف از آن مرد عرب، تبسم کرد و بر حال او رحمت آورد و پول قابل توجهی را به او بخشید و فرمود: این هم، برای زن و هشت دخترت. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.نهج البلاغه، حکمت،۳۲۸. ۲.الکافي،ج۲، ص۶۶۸ ۳.من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۴۰۲ ۴.كنز العمّال ۴۴۶۲۵. ۵.الأمالي للطوسي، ۵۲۰/۱۱۴۵ ۶. اصول كافى، ج ۲، باب اطعام مؤمن، ح ۳ ۷.مشكاة الأنوار، ص ۳۲۵ ۸.غرر الحكم، ح ۹۶۳۴ ۹.الکافی ،ج‏۲، ص۲۰۱ ۱۰.محاسن، ج۲، ص۳۸۸، ح۷ ۱۱. الكافی ج ۲ ص۲۰۰ ۱۲. الكافی، ج ۲، ص۲۰۲ ۱۳.اصول كافى، ج ۲، باب اطعام مؤمن، ح ۳. ۱۴.داستان های اصول کافی،ص۵۳۴. ۱۵.محجّة البیضاء، ص۲۶۷. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
Bandani _ekazem. a_98.mp3
10.19M
🎙️سخنرانی میلاد امام کاظم علیه السلام, علیه_السلام @masjedolaghsa
صلوات خاصه امام کاظم علیه السلام 🌱 آیت الله مشکینی:مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید. @masjedolaghsa
امام موسی‌ کاظم علیه‌السلام: تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر كواكب، و كسی كه در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد. تحف العقول ص410 ‌ ‌@masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ارزش شاد کردن دل مردم در کلام «علیه السلام» 👤حضرت آیت الله العظمی مظاهری (مد ظله) 💐 علیه السلام @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه خاوری، رشوه‌گیر بزرگ، برای مطالعه یک کتاب ‼️ اختلاس گری پشت چفیه! ⭕️ پاسخ مثبت رسول الله به هارون الرشید برای زندانی کردن حضرت موسی بن جعفر!! ⁉️ عوام فریبی به سبک هارون الرشید! ⁉️ حقایقی در مورد عوام فریبی که نمی‌دانید! 💢 عوامی که هم قبل و هم بعد از آشکار شدن چهره واقعی فریب می‌خورند! __________________ 🔹 برشی از سخنرانی ، به مناسبت ولادت امام کاظم علیه‌ السلام 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحرانی که تن رهبری را لرزاند!! ❌ ایران، زیر خط بقاء!! _______________________ 📚 برشی از سخنرانی به بهانه ۲۰تیر روز جهانی 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @‌soada_ir
@masjedolaghsa 💠🔹امام موسی کاظم علیه‌السلام: 《اِنَّ للهِ عِبادا فِی الاَرضِ يَسْعَوْنَ فِی حَوائِجِ النّاسِ هُمُ الآْمِنونَ يَوْمَ القيامَةِ》 خدا در روی زمین بندگانی دارد که در تأمین نیازهای مردم می‌کوشند اینان در روز قیامت در امان هستند ↲بحارالانوار، جلد۷۱، صفحه۳۱۹