جایگاه اهل #مسجد در قرآن و روایات
🗓 انتشار به مناسبت روز جهانی مسجد
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz
مقام معظم رهبری مدظله العالی
یکی از چیزهایی که جا دارد انسان جزو افتخارات کاری خود به حساب بیاورد،حقیر هم این کار را میکنم عبارت است از جایگاه امامت مساجد، ما هم به شما همکاریم در این زمینه.
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz
📸شناخت دین شرط بهره وری از مسجد
🔸ما برای اینکه نقش مسجد را بفهمیم باید نقش دین را بفهمیم مسجد جایی است که دین میسازد متدین میسازد اگر دین، هدفش، انوارش و ساحتهای مختلفش را درست شناختیم، میتوانیم در مسجد همه را متناسب با شرایط خودمان امکاناتمان شرایط محیط افرادی که شرکت میکنند رشد بدهیم.
علامه مصباح یزدی (ره) ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz
هدایت شده از هجرت
مهم_ترين_دستاوردهاي_دولت_سيزدهم.pdf
905.4K
مهم ترین دستاوردهای دولت سیزدهم
https://eitaa.com/hejrat_ir
https://eitaa.com/masjedteraz
هدایت شده از هجرت
ويژه_نامه_هفته_دولت.pdf
1.31M
ویژه نامه هفته دولت
https://eitaa.com/hejrat_ir
https://eitaa.com/masjedteraz
📚شروط شهید مطهری برای پذیرش امام جماعت
🔰🖌قسمت اول
به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، هنوز هم که هنوز است نام شهید مرتضی مطهری در سپهر اندیشهای انقلاب اسلامی میدرخشد. معلم انقلاب کماکان در مکتب خمینی دانشآموزانی را تربیت میکند تا راهگشای دشواریهای زمان باشند.
مهدی جمشیدی، پژوهشگر حوزه فرهنگ و نویسنده کتاب «نظریه فرهنگی استاد مطهری» با تحلیل یک اتفاق در حیات علمی و سیاسی شهید مطهری سعی کرد زوایای شخصیتی این شخصیت بارز اندیشهای را مورد ارزیابی قرار دهد. در ادامه روایت او را از شهید مطهری میخوانیم.
از حسینیه ارشاد تا مسجدالجواد
پس از آنکه استاد مطهری از حسینیه ارشاد کنارهگیری کرد، از طرف هیأت امنای مسجد الجواد تهران دعوت شد که امامت جماعت این مسجد را بپذیرد. او این دعوت را قبول کرد و در مدت اندکی، این مسجد تحول یافت و به یکی از مهمترین پایگاههای تفکّر اصیل اسلامی و انقلابی تبدیل شد. از اینرو، حکومت پهلوی نتوانست بیش از دو سال، حضور استاد مطهری را در این مسجد تحمّل کند و در نهایت، آن را تعطیل کرد. مسأله مهمی که در این میان وجود دارد و مغفول مانده است، شرطهای استاد مطهری برای پذیرش امامت این مسجد است. اودر تاریخ ۲۶ تیرماه سال ۱۳۵۰، نامهای به هیأت متولیان مسجد الجواد مینویسد که مشتمل بر نکتههای فکری و فرهنگیِ بسیار تعیینکنندهای است.
#شهیدمطهری
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz
✅ قدر #مساجد را بدانیم؛ قدر جلسات مذهبی را بدانیم. و #مسجد مورد بی اعتنایی قرار نگیرد.
👌 من با روحانیونی که در یک ادارهای مشغول کار میشوند، در حالی که پیشنماز فلان #مسجد هم هستند، مخالفم؛ چون یک روز در هفته، دو روز در هفته، سه روز در هفته برای اقامهی نماز جماعت به #مسجد نمیروند. میگوییم چرا؟ میگوید گرفتار شدم؛ سرم شلوغ بود. یا میرود نماز، ولی دیر میرود؛ مردم در صف جماعت منتظر نشستهاند؛ حالا آقا بعد از مدتی دوان دوان میآید؛ گاهی یک کیف سامسونت هم دستش است! من با این روش موافق نیستم.
✳ پیشنماز #مسجد، باید #مسجد را خانهی خود، جایگاه خود و ادارهی خود بداند؛ وقتی وارد #مسجد شد، «کالسّمک فی الماء» باید باشد؛ احساس کند که اینجا جای اوست و عجلهای برای بیرون رفتن از #مسجد نداشته باشد؛ این درست است. جلسات مذهبی هم همین طور است.
✅ البته در درجهی اول #مسجد، بعد هم در درجهی بعد، جلسات مذهبی و عُرفیات فراوانی که ما در این زمینه بحمداللَّه داریم. این اولین وظیفهی ماست و این را باید قدر بدانیم.
💠 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار روحانیون استان سمنان۱۳۸۵/۰۸/۱۷
💎 چرا و چگونه به مسجد برویم؟
💠امام صادق عليه السلام:
علَيكُم بِإتيانِ المَساجِدِ؛ فإنّها بُيوتُ اللّه ِفي الأرضِ، و مَن أتاها مُتَطَهِّرا طَهَّرَهُ اللّه ُمِن ذُنوبِهِ و كُتِبَ مِن زُوّارِهِ فَأكثِرُوا فيها مِن الصَّلاةِ و الدُّعاءِ
🕌 بر شما باد رفتن مساجد؛ زيرا #مساجد خانههاى خدا در روى زمينند.
هر كه پاك و پاكيزه وارد آنها شود خداوند او را از گناهانش پاك گرداند و در زمره زائران خود قلمدادش كند. پس در مساجد نماز و دعا بسيار بگزاريد.
📚 الأمالي للصدوق؛ ۴۴۰/۵۸۴
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz
📣مژده مژده مژده 📣
به تمامی کاسبان و فروشندگان و بنگاه داران و مدیران مراکز
📢فراخوان جذب خدمات و معرفی در #اپلیکیشن_مسجدی_ها
مزایای:
✅معرفی در سطح کشوری
✅معرفی ویژه به مساجد و فعالان مسجدی استان خودتان
✅کمک به رونق اقتصادی و فرهنگی اجتماعی مساجد
✅ثبت در بخش خدماتِ #اپلیکیشن_مسجدی_ها
🔴 برای ثبت خدمت خود وارد لینک زیر شوید:
👇👇👇
https://app.epoll.pro/25908875
👆👆👆
نکات:
🔻فرم بادقت پر شود.
🔻"حتما" از مرکز خود عکس مناسب(افقی) جهت ارسال در فرم داشته باشید.
🔻یک مرتبه پر کردن فرم کافی است و به روند بررسی اضافه میشود.
آی دی ارتباطات:
@Masjdeha_admin
🕌 #مسجدی_ها | عضو کانال شوید 👇
💠 @masajed313 💠
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz
زمینه ها و خدمات مورد نیاز:
🔻به طور مثال;
👈 خدمات تفریحی ازجمله :
⬅️استخر ها
⬅️مراکز تفریحی
⬅️سالن های ورزشی یا باشگاه ها
⬅️بوستان ها و شهربازی ها
👈مراکز خدماتی:
⬅️اتوبوس رانی ها برای اجاره اتوبوس به مساجد
⬅️عمده فرشی های مواد غذایی
⬅️تولیدی ها مثل (سفره های یکبار مصرف و.....)
⬅️خدمات کالای برق و تعمیرات لوازم برقی
⬅️فروش لوازم صوتي و تصویری
⬅️مغازه کرایه لوازم (صندلی، فرش ، پرژکتور و ...)
👈و دیگر مواردی از این قبیل
📌نکته: برا اساس گستره و توانایی خدمات دهی, خدمات به دو گروه "ویژه استان" و "کشوری" تقسیم بندی میشوند.
🔴 برای ثبت خدمت خود وارد لینک زیر شوید:
👇👇👇
https://app.epoll.pro/25908875
👆👆👆
نکات:
🔻فرم بادقت پر شود.
🔻"حتما" از مرکز خود عکس مناسب(افقی) جهت ارسال در فرم داشته باشید.
🔻یک مرتبه پر کردن فرم کافی است و به روند بررسی اضافه میشود.
آی دی ارتباطات:
@Masjdeha_admin
🕌 #مسجدی_ها | عضو کانال شوید 👇
💠 @masajed313 💠
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz
🔴 سخنان ٤٩ سال پیش رهبر حکیم انقلاب در خصوص کنگره جهانی اربعین
🔻چهل و نه سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. این بیانات را به شرح زیر میخوانیم:
🔹میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».
🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).
🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.
🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz
📚شروط شهید مطهری برای پذیرش امام جماعت
🔰🖌قسمت دوم
پایگاه «مسجد»، به مثابه منشأ اثر اجتماعی
نویسنده کتاب نظریه فرهنگی استاد مطهری افزود: وی در ابتدای این نامه تأکید میکند: برای این بنده، قبول جایگاه امام جماعت در یک مسجد، «وسیله» است، نه «هدف»و من از آن نظر این جایگاه را میپذیرم که در محل، امکان ایجاد یک «مرکز اسلامی» که شعاعش از حدود ناحیه و حتّی از حدود یک شهر، وسیعتر باشد وجود داشته باشد (مرتضی مطهری، نامهها و ناگفتهها، صفحه۱۰۹ـ۱۱۰). او به دنبال این بوده است که یک «قرارگاه فکری و فرهنگی» ایجاد کند که روی جامعه اثر بگذارد؛ چنانکه این قرارگاه، نه فقط «محله» و «شهر» را در بر بگیرد، بلکه جنبههای «ملّی» نیز داشته باشد.
حساسیت مطهری نسبت به «شعاع تأثیر مسجد»، یادآور سخن شهیدحاج قاسم سلیمانی است که میگفت امام جماعت باید آنچنان تلاش کند که محله را در اختیار خود داشته باشد و بتواند محله را به منطقه عملیات خود تبدیل کند. در بیان مطهری، حتّی باید از محله و بلکه شهر نیز فراتر رفت و هدفهای ملّی را دنبال کرد. واکنش حکومت پهلوی در کوتاهمدّت نسبت به این مسجد، گویای این حقیقت است که مطهری توانست منشأ اثر شود و دامنه تأثیر خود را بگستراند و برای آنها، چالش جدّی ایجاد کند.
#شهیدمطهری
#مسجدترازاسلام_وانقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/masjedteraz