eitaa logo
مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی
6.5هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1هزار ویدیو
140 فایل
هدف این کانال اطلاع رسانی،معرفی مساجد فعال در تراز اسلام ،تولید محتوا، ارائه راهکارهای اجرایی و تبادل تجربیات برای تمامی حلقه های میانی و عناصر مسجد می‌باشد. تبادل نداریم ارتباط با ما: https://eitaa.com/a_r_m_t
مشاهده در ایتا
دانلود
مسجد تراز انقلاب اسلامی در نگاه رهبری ✅بخش اول 🔺 مرکز حرکت نهضت اسلامی 🔹 از ابتدای شکل‌گیری هویت مسجد در اسلام و تاریخ اسلام، این مکان مقدس و پربرکت منشأ تحولات مهمی بوده است که نتایج و ثمرات گسترده آن مشهود است. در عصر کنونی نیز مساجد به‌عنوان مرکز اصلی مبارزه با رژیم طاغوتی، نقش ویژه‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. روحانیت و مردم در مساجد علاوه بر تحکیم معارف اسلامی، به تقویت مبانی و شیوه مبارزه سیاسی می‌پرداختند و شبکه مبارزان انقلابی، حول منبر و محراب شکل گرفته بود. «یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی... این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند... و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته رژیم طاغوت شد.» ۱۳۷۵/۱۰/۱۹ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه نهضت نیز «مرکزِ تشکّل لازم بود، هسته‌ی مرکزی لازم بود؛ این هسته‌ی مرکزی را امام بلافاصله همان روز اوّل، حتّی قبل از اینکه اعلام پیروزی بشود، معیّن کردند: مساجد... بعد هم یک سازمان‌دهی عظیم مسجدی تشکیل شد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ در دوران دفاع مقدس هم محوریت با مساجد بود واقشار مختلف «از مساجد [به جبهه] اعزام شدند، پیکرهای مطهّر شهدا به مساجد برگشتند، در مساجد غالباً توجیه شدند.» ۱۳۹۸/۹/۶ نقش مساجد در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های گوناگون سازندگی، خدمت‌رسانی و تقویت اموراجتماعی، کمک‌های مؤمنانه، بصیرت‌افزایی سیاسی و کار فرهنگی و... تداوم چشم‌گیری داشته است. از این رو لازم است تا با نگاه به ظرفیت بالای مساجد که می‌توانند قطب فرهنگی و اجتماعی هر محله و منطقه در روستاها و شهرها باشند، اصول و مؤلفه‌های مسجد تراز اسلامی مورد توجه قرار گیرد. 🔺 پایگاه همه‌ی کارهای نیک 🔹 در جامعه اسلامی، مسجد چه جایگاهی دارد و مساجد چگونه می‌توانند در جامعه به اصلاح امور اجتماعی و تقویت فرهنگ کمک کنند؟ برای پاسخ به این سؤال باید بدانیم که «روح مسجد، کالبد زندگی را پرنشاط و پرانگیزه میسازد. در هر جا سامان زندگی است، مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب و کار تا فرودگاهها و جاده‌ها و پایانه‌های سفری و تا آسایشگاهها و بیمارستانها و بوستانها و گردشگاهها، در همه و همه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد.» ۱۳۹۰/۷/۱۹ 🔹 مساجد متعلّق به تمامی اقشار یک جامعه اسلامی است و «همچنان‌که معروف شده در زبانها واقعاً پایگاه است. نه‌فقط پایگاه برای فلان مسئله‌ی اجتماعی، [بلکه‌] مسجد میتواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ اما باید توجه داشت که تمامی اموری که در مسجد انجام می‌گیرد بر مدار الهی باشد «اگر کار اجتماعی هم در اینجا انجام میگیرد... باز بر محور ذکر است.‌» ۱۳۹۵/۵/۳۱ بنابراین در اجتماع اسلامی نقطه‌ی عزیمت، عبارت است از مسجد و ایجاد این مرکز مهم از ابتکارات اسلام بوده است. 🔺 پایگاه تعلیم و نشر معارف دینی 🔹 ماهیت «مسجد با معابد مسیحی و یهودی و بودایی و بعضی جاهای دیگر که ما دیده‌ایم یا شنیده‌ایم متفاوت است. در مسجد، پیغمبر اکرم نمیرفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید... شما در تاریخ اسلام مشاهده میکنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ می‌شنویم و در روایات میخوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنّبی حلقه‌ی درس زید و عمرو و بکر از نحله‌های مختلف فکری و مذهبی وجود داشت؛ معنای این خیلی متفاوت است با کلیسیا یا با کنیسه‌ی یهودی که فقط میروند آنجا، یک عبادتی میکنند و بیرون می‌آیند.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ و این شیوه نبوی(ص) که مسجد تنها جای نماز نیست بلکه پایگاهی جهت تعلیم و نشر معارف و علوم دینی است، وظیفه و کارکرد امروز مساجد را به خوبی نشان می‌دهد. «مساجد باید مَدرَسِ تفسیر و حدیث و منبرِ معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.» ۱۳۸۹/۷/۱۸ مسجد به عنوان محل اجتماع مؤمنان، نمی‌تواند نسبت به مسائل محیط پیرامون خود بی‌تفاوت باشد، بلکه ظرفیتی بی‌بدیل در دستگیری از محرومان، رسیدگی به احتیاجات اهالی و مرکزی برای صلح و رفق و مدارا است. «مسجد پایگاه انواع و اقسام فعّالیّتهای اجتماعی است... در جامعه‌ی اسلامی همه‌ی آحاد وظیفه دارند، مسئولیّت دارند، باید کار انجام بدهند؛ کار برای پیشرفت جامعه، کار برای امّت. بنابراین اینجا محلّ پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ 🔷ادامه دارد... https://eitaa.com/masjedteraz
مسجد تراز انقلاب اسلامی در نگاه رهبری ✅بخش دوم 🔺 هسته مقاومت فرهنگی 🔹 از دیگر مؤلفه‌های مسجد ترازِ انقلاب اسلامی، اثرگذاری فرهنگی و به‌ویژه ارتباط‌گیری با قشر جوان است. «یک مسئله‌ی دیگر در مورد مسجد عبارت است از هسته‌ی مقاومت. مقاومت وقتی گفته میشود، فوراً ذهن میرود به مقاومت نظامی و امنیّتی و امثال اینها. خب بله، آن هم قطعاً مقاومت است، امّا بالاتر از آن، مقاومت فرهنگی است. حصار فرهنگی، خاک‌ریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت... بنابراین [مسجد] هسته‌ی مقاومت است، منتها مقاومت بِاَنواعه؛ مقاومت فرهنگی، مقاومت سیاسی، و درجای خود هم مقاومت امنیّتی و نظامی؛ کمااینکه در مساجد [اینگونه بوده‌]» ۱۳۹۵/۵/۳۱ برای انس فزاینده جوانان، که موتور حرکت جامعه محسوب می‌شوند، باید «جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد؛ یعنی واقعاً باید برای جذب جوان برنامه‌ریزی کرد... اینکه جوان مسجد را خانه‌ی خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفت‌وآمد پیدا بکند، خیلی برکات دارد. کار را در جامعه جوانها انجام میدهند، پیشران حرکتهای اجتماعی جوانها هستند، اینها هستند که کار میکنند، تلاش میکنند.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ امروز با وجود پایگاه‌های بسیج و همچنین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، جوانان حلقه‌های معرفت را تشکیل داده و با تربیت مسجدی و بروز استعدادهای خویش، برای اثرگذاری مفید در جامعه مهیا می‌شوند. نقش‌آفرینی جوانان و نوجوانان مسجدی در قالب مؤذن، مکّبر، برگزارکنندگان هیئت و مراسم عبادی و سیاسی مسجد و جمع و توزیع کمک‌های مردمی، بخشی از هویت دینی نسل امروز را می‌سازد. 🔺 برنامه‌ریزی برای جذب جوانان به مساجد 🔹 تحقق الگوی مسجد تراز، نیازمند نقش‌آفرینی امام جماعت و متولیان مساجد است «روحانی پرهیزگار، خردمند، کارشناس و دلسوز در مسجد، همچون پزشک و پرستار در بیمارستان، روح و مایه‌ی حیات مسجد است… زمزمه‌ی محبت متولیان و مدیران و امنای مساجد، باید دلهای پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند... چه نیکوست که دانش‌آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوی امام جماعت، تشویق شوند. مسجد باید رابطه‌ی خود را با جوانانی که ازدواج میکنند، با کسانی که به موفقیتهای علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی دست می‌یابند... و حتی با نوزادانی که متولد میشوند، برقرار و مستحکم کند.» ۱۳۸۹/۷/۱۸ 🔺 کانون سیاست‌ورزی اسلامی 🔹 در این میان از کارکرد سیاسی مسجد نیز نباید غافل بود. «بعضی‌ها مسجد را از مسائل سیاسی میخواهند بکلّی برکنار بدارند. [میگویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید... این همان سکولاریسم است...این جفای بزرگی است در حقّ مسجد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ چراکه مسجد در ابعاد سیاسی «در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حرکتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم کشورهای شمال آفریقا که مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر کشورهایی که سالها در زیر سلطه نظامی استعمار فرانسویها بودند - از مساجد شروع شد، که به پیروزی هم رسید و کشورها استقلال پیدا کردند. انقلاب در این کشورها هم، آن روزی رو به شکست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند که رابطه خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع کردند» ۱۳۷۵/۱۰/۱۹ 🔺 مسجدمحور حرکت فرهنگی 🔹 در فرهنگ اسلامی، بنابر نص قرآن کریم و روایات، مسجد حرمت و جایگاه ویژه‌ای دارد. قرآن کریم در آیه هجدهم سوره توبه، آبادی و حفظ مسجد را کار کسانی خوانده که به خدا و روز قیامت ایمان دارند. امروز به برکت انقلاب اسلامی، بخش مهمی از فعالیت‌های انقلابی و فرهنگی در بستر مساجد و با محوریت جوانان در جریان است. میزان اثربخشی اینگونه فعالیت‌های فرهنگی و معنوی را هم نباید دست کم گرفت، چرا که «مسجد پایگاه بزرگ بسیج فرهنگی و حرکت فرهنگی است؛ شیوه‌ی کار را باید در مسجدآموخت که چه‌کار کنیم.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ سخن پایانی اینکه امروز مساجد می‌توانند با تقویت ایمان دینی و ارتقاء بصیرت سیاسی در عرصه جهاد تبیین ایفای نقش کنند و محلّی برای هم‌افزایی ظرفیت‌های جوانان مؤمن و انقلابی در برابر هجمه‌های دشمنان در جنگ ترکیبی باشند. https://eitaa.com/masjedteraz
🚨هشدار امام نسبت به وضعیت مساجد! مساجد باید مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسی را حل می کند، چه گرفتاری ها را حل می کند، این طور بی حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد... ✍️صحیفه امام، ج 13، ص 325 https://eitaa.com/masjedteraz
نشاط و صمیمیت در خانه.mp3
1.76M
🔹 صمیمیت در خانه سعی کنیم خانه را به یک خانه ی باصفا و صمیمیت تبدیل کنیم . خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین این چنین بود. با هم بگو و بخند داشتند . 🎙 📺 https://eitaa.com/masjedteraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨بلندگو های مساجد در سراسر بیت المقدس از همه مسلمانان و فلسطینی ها می خواهند که قیام کنند و علیه نیروهای دفاعی اسرائیل جهاد کنند. https://eitaa.com/masjedteraz
💠مسجد هسته‌ی مقاومت است، منتها مقاومت بِاَنواعه؛ مقاومت فرهنگی، مقاومت سیاسی، و درجای خود هم مقاومت امنیّتی و نظامی؛ کمااینکه در مساجد [اینگونه بوده‌]. ✍️امام خامنه ای ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ https://eitaa.com/masjedteraz
مقام معظم رهبری: برای مسجد‌ کارهای نو انجام دهید https://eitaa.com/masjedteraz
خبرش خیلی زود بین همه پیچید، خبر دیدار رهبر معظم انقلاب با ائمه جماعات مساجد استان تهران، آن هم در روز جهانی مسجد، دیداری که ابتدایش مژده‌ها و خبرهای خوش آقای حاج‌علی اکبری به حضور رهبر معظم انقلاب بود و سلام گرمی که امام جماعت آن سال‌هایِ مسجد امام حسن مجتبی مشهد، به همکارانِ امروزِ مسجدی‌اش هدیه می داد. محفلی گرم، به گرمی حلقه‌های معرفتی مسجد، پر از ایده‌ها و نکته‌های ناب که با چاشنی محبت آمیخته شده بود و دوستانه تصویر امام جماعت تراز اسلامی را در قلب مسجد امروز به تصویر می‌کشید. ایده‌ها و نکته‌های زیبای این دیدار صمیمانه و پربار را، از نظر می‌گذرانیم: برای مسجد‌ کارهای نو انجام دهید ایده‌ها اجتماعات مردمی را در مسجد و با محوریت مسجد تشکیل دهیم “اجتماعات مردم به‌طور طبیعی دارای تأثیراتی است. خب، یک عدّه‌ای دُور هم جمع می‌شوند، می‌گویند، می‌شنوند، تصمیم می‌گیرند، ارتباطات فکری برقرار می‌کنند، داده‌ها و گرفته‌های فکری بین خودشان دارند؛ این در کجا اتّفاق بیفتد؟…وقتی اجتماع بر محور نماز و ذکر به وجود آمد، آن‌وقت یک معنای دیگری پیدا می کند، یک جهت دیگری پیدا می کند، دل ها را به سمت دیگری می کشاند؛ این ابتکار اسلام بود”. مسجد را پایگاه تعلیم و تشکیل حلقه‌های معرفتی بدانیم “شما در تاریخ اسلام مشاهده می‌کنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ می‌شنویم و در روایات می‌خوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنّبی حلقه‌ درس زید و عمرو و بکر از نحله‌های مختلف فکری و مذهبی وجود داشت… مسجد پایگاه است و این پایگاه بر محور ذکر و نماز است”. تبیین امر نماز در مسجد توسط ائمه جماعات “یکی از کارهای مهمّ ائمّه‌ی محترم جماعات در مساجد، تبیین مسئله‌ نماز برای مردم است که قدر نماز را بدانیم؛ اگر این شد، نمازها کیفیّت پیدا خواهد کرد”. مسجد پایگاهی برای همه کارهای نیک “مسجد می‌تواند پایگاه همه‌ کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزاییِ افراد؛ و هَلُمَّ جَرّا”. امام جماعت شغل مهم و اساسی مسجد “این را باید یک شغل مهم و اساسی به‌حساب آورد. عرض نمی‌کنیم که وقتی امام جماعت شدیم، از همه‌ی کارهای دیگر دست برداریم؛ نه، می‌تواند انسان به‌قدر ظرفیّت خود به کارهای دیگر علمی یا غیرعلمی بپردازد لکن حقّ مسجد باید ادا بشود. از قبل از وقت شروع نماز انسان برود مسجد با طمأنینه، با سکون نفْس آماده‌ نماز بشود، نماز را با کیفیّت خوب بخواند. بعد اگر برنامه‌ حرف‌زدنی دارد، برگردد طرف مردم و با مردم حرف بزند، برای مردم تبیین بکند”. برای مسجد کارهای نو انجام دهیم “زمان ما، آن زمانی که بنده مثلاً در مشهد امامت جماعت می کردم و مسجد می رفتم، خیلی کارها معمول نبود، بلد نبودند یا بلد نبودیم این کارها را. هر کاری می‌کردیم، نو به‌حساب می‌آمد. امروز بحمدالله این کارها رایج است. گردهماییِ مردمی بر محور اقامه صلات باشد “اگر کار اجتماعی هم در اینجا انجام می‌گیرد، مثلاً تصمیم می‌گیرند که یک تعاونی‌ای درست کنند برای فقرا یا در یک امر خیری تعاون کنند، این با توجّه به اقامه‌ صلات است، با توجّه به ذکر است، برای خدا است، بر محور صلات است”. مسجد مرکز تشکل‌های انقلابی “آن روزهای اوّل انقلاب، آنهایی که یادشان است می‌دانند که همه‌چیز در هم ریخته بود: سلاح بیاورند، جمع کنند، از اینجا بردارند، نکند دستهای غیر مأمونی به کارهایی دست بزنند؛ مرکز تشکّل لازم بود، هسته‌ مرکزی لازم بود؛ این هسته‌ مرکزی را امام بلافاصله همان روز اوّل، حتّی قبل از اینکه اعلام پیروزی بشود، معیّن کردند: مساجد”. مسجد پایگاه فعالیت‌های اجتماعی “اینجا محلّ پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است. مسجد برای انجام فعّالیّتهای اجتماعی و پایگاه فعّالیّتهای اجتماعی است”. مسجد هسته مقاومت فرهنگی “مسجد عبارت است از هسته‌ مقاومت… حصار فرهنگی، خاک‌ریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت”. شیوه کار فرهنگی را در مسجد بیاموزیم “مسجد پایگاه بزرگ بسیج فرهنگی و حرکت فرهنگی است؛ شیوه‌ی کار را باید در مسجد آموخت که چه‌کار کنیم. اگرچنانچه این سلسله‌ی عظیم، این تشکیلات عظیم خوب کار کند و در همه‌جا کار کند، تأثیراتش برهمه‌ اینها فائق خواهد آمد و می‌‌توانید شما این جوان را، این مخاطب را به معنای واقعی کلمه مصونیّت ببخشید…”. با مخاطبان مسجدی چهره به چهره سخن بگوییم “بارها این را عرض کرده‌ایم که نگاهِ چشم‌درچشم و جلسه‌ نزدیک که نفَس گوینده به شنونده می‌خورَد، یک‌چیز دیگری است؛ این فقط هم در اجتماعات ما تجلّی دارد؛ البتّه در کلّ اسلام در نمازهای جمعه و امثال اینها این هست، لکن در بین شیعه، بُروزوظهور بیشتری دارد”. https://eitaa.com/masjedteraz