📣 | #خبر_مسجدی
📍آزادی ٨ زندانی در هشتم هر ماه در طرح «نذر هشتم»
در این طرح که به صورت ماهانه و در هشتم هر ماه اجرا خواهد شد، ۸ زندانی معسر به همت اهالی مسجد و محله آزاد میشوند.
افراد زندانی براساس امتیازاتی مانند فعالیتهای فرهنگی و دیگر اولویتها، توسط اداره کل زندانها معرفی شده و مساجد، تأمینکننده هزینه آزادی این افراد هستند.
🔻گزارش کامل این خبر را در خبرگزاری فارس بخوانید.
http://fna.ir/f18rls
🕌 @masjid_sangar
22.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | #مسجد_تی_وی
شهید حاج قاسم سلیمانی:
داعشی و شهید حججی هر دو ثمره مسجدند!
⁉️پ ن: آیا شهید محسن فخری زاده و مسببین ترور این شهید بزرگوار هم ثمره مسجد هستند؟ مسجدهای ما تا الان چهقدر توانستند امثال این محسنهای شهید تربیت کنند؟
🕌 @masjid_sangar
📣 | #خبر_مسجدی
📍تأکید رهبر معظم انقلاب به ظرفیت مساجد برای مدیریت کرونا
رهبر معظم انقلاب در جلسه ستاد مقابله با کرونا بر آموزش عمومی و مدیریت کرونا با محوریت و ظرفیت مساجد تأکید کردند؛ در این راستا مساجد تهران در لبیکگویی به این فرمان، بسیج شدند و ۳۵۴ محله را تحت پوشش گرفتند.
🔻گزارش کامل این خبر را در خبرگزاری فارس بخوانید
http://fna.ir/f19e4p
🕌 @masjid_sangar
📣 | #خبر_مسجدی
📍بودجه مساجد در سال ١۴٠٠ / افزایش ٣٠درصدی بودجه مرکز رسیدگی به امور مساجد و حذف بودجهی ساخت مساجد اوقاف
بودجه مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران که به صورت مستقیم اختصاص خواهد یافت، امسال رقمی حدود ۴۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال گذشته که رقم ۳۱ میلیارد تومان مصوب شده بود، نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.
سال گذشته در لایحه بودجه ذیل بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه دو عنوان «احداث مساجد و اماکن فرهنگی و مذهبی» رقم ۱۷ میلیارد تومان و با عنوان «کمک به ساخت مساجد و مصلیها» نیز بودجه ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مصوب شده بود که این ارقام در سال آینده حذف شده است.
حال باید دید این ارقام در مجلس شورای اسلامی چه تغییراتی خواهد داشت.
🔻گزارش کامل این خبر را در خبرگزاری فارس بخوانید
http://fna.ir/f19lx9
🕌 @masjid_sangar
🔰 | #حرف_حساب
📍همه کارهای بزرگ دنیا را مساجد انجام میدادند!
💬 #امام_خمینی (رحمهالله) معمار کبیر انقلاب
همه کارهای بزرگ دنیا را هم مساجد انجام میدادند. و ما امیدواریم حالا هم مساجد ما برگردد به آن وقتی که مسجد، محلّ حل و عقد امور باشد، و مسجد محل نقشههای جنگ باشد، همه چیز باشد. و مسجدیها باشند که بتوانند کارها را به خوبی انجام بدهند. (صحيفه امام، ج١٧، ص: ٢٣٣، ١٣۶١/١٠/١٩)
🕌 @masjid_sangar
📚 | #کتابخانه_مسجد
📕 #مسجد_هدایت
یک روایت معتبر درباره مسجد هدایت
✍ نویسنده: حسین یحیوی
📑 ناشر: انتشارات بهنشر
🔻درباره کتاب:
این کتاب، روایت اتفاقات سالهای ١٣٣٠ تا روزهای انقلاب و تأثیر این مسجد و آیتالله طالقانی بر محله، شهر و حوادث مرتبط مردم ایران است. در ضمن این کتاب خواندنی حاوی تصاویر دیدنیِ کمتر دیده شده هم هست.
#سرگذشت_جذاب_مسجد
🕌 @masjid_sangar
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍هان ای برادر!
خون شهید فخری زاده بر گردن من و توست!
✍ #علیرضا_شریف / پژوهشگر حوزه مسجد
اگر بعد از شهادت اولین دانشمند هستهای، فرهنگ جهاد و شهادت به دست مسجدیها و بسیجیها به جامعه ما پاشیده میشد... اگر نهضت علمی چشمگیری در بسیجیان شکل میگرفت... اگر تحولی عمیق در سبک تربیتی ما رخ میداد هیچگاه دشمنان تصمیم به ترور نمیگرفتند. ما زیادی دلخوشیم.گویا باورمان نیست که بابت تک تک این خونها باید جواب بدهیم.
🔻یادداشت کامل را در سایت سنگر مسجد بخوانید.
http://masjidsangar.ir/?p=620
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📝 | #یادداشت_همسنگر 📍هان ای برادر! خون شهید فخری زاده بر گردن من و توست! ✍ #علیرضا_شریف / پژوهشگر
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍هان ای برادر
خون شهید فخریزاده بر گردن من و توست!
💢پاسداشت خون شهید؛ از وضعیتشناسی تا ارائه راهکار
✍ #علیرضا_شریف / پژوهشگر حوزه مسجد
امروزه در کشورهای به ظاهر پیشرفته تشکلهای مردمنهاد نقش مهمی در تحقق اهداف حکومتها دارند. چرا که با امکانات مردمی میتوانند پر کننده خلأهای دستگاههای اجرایی باشند. در نظام اسلامی نیز مجموعههای مردمنهاد نقشی اصیل در سعادت و شقاوت حکومت دارند. تا آنجا که خمینی کبیر مساجد را محور اداره امور و هدف انقلاب میداند (۱) و امام خامنهای عزیز حضور بسیج در همه عرصهها را با فلسفه نظام اسلامی گره میزند (۲). پس میتوان گفت تک تک ما مسئولیم. اساساً هر ضعفی در کشور هست به من و شمای مسجدی و بسیجی مربوط است.
در جریان ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده، دشمن را نباید دست کم گرفت. قبول کنیم که اگر دشمن میدانست هزینههای ترور یک شخصیت بیش از منافع آن است دست به چنین خباثتی نمیزد. اگر بعد از شهادت اولین دانشمند هستهای، به دست مسجدیها و بسیجیها، فرهنگ جهاد و شهادت به جامعه ما پاشیده میشد… اگر نهضت علمی چشمگیری در بسیجیان شکل میگرفت… اگر تحولی عمیق در سبک تربیتی ما رخ میداد هیچگاه دشمنان تصمیم به ترور نمیگرفتند. چون عمیقاً به این باور میرسیدند که دیر یا زود از خون فخری زاده، چند ده فخری زاده دیگر خواهد جوشید.
ما زیادی دلخوشیم. گویا باورمان نیست که بابت تک تک این خونها باید جواب بدهیم. حال چه کنیم…؟ گویا شهادتگونه زیستن زیباست اما نق زدن و مشکلات را برگردن دیگران انداختن از آن زیباتراست؛ کارهای ایجابی و عمیق زیباست اما دلخوش کردن به کارهای سطحی و در حصارِ فعالیتهایِ گلخانهای ماندن از آن زیباتر است. اسم خود را هم گذاشتهایم بسیجی! شهید فخریزاده بسیجیتر از همه ما بود. چرا که به ما آموخت قرار نیست هایوهوی داشته باشی. قرار است برای رفع نیازهای نظام مجاهد باشی و هر کجایی، آنجا را مرکز دنیا بدانی. اگر جبهه نیروهای انقلاب با محوریت مسجد شکل گرفته بود… اگر از گذشته، تخصصگرایی و خدمات اجتماعی نقطه تمرکز فعالیتهای ما بود، اکنون به دنبال سرمایه اجتماعی برای انتخابات نبودیم و نیازی نبود مسامحه در خطوط قرمز، لبخندهای ذلت بار و سیگنالهای شبههانگیز را تحمل کنیم.
حال چه باید کرد؟ هنوز تنها امید به همین نیروهای انقلابی و جان برکف است. مساجدند که حججی، احمدی روشن و فخری زادهها را میپرورانند. هنوز هم بار انقلاب را حزباللّهیهای مجاهد بر دوش میکشند و نانش را مدعیان میخورند. باید یاد شهدا را زنده نگه داشت و به دنبال تحقق آرمانهایشان بود که ارزش این کار از شهادت کمتر نیست. برای این مهم موارد زیر از اولویتهای اساسی به شما میرود.
١. باید تحولی در نظام تربیتی مساجد و بسیجیان رخ دهد تا فخریزادهها، تهرانیمقدمها و شهریاریها خروجی عمده آن باشد.
٢. لازم است فرهنگ و مرام شهدای معاصر را در بدنه جماعت حزبالله ترویج کرد و بر شاخصههایی همچون زندگی جهادی، عمل به وظیفه، دوری از حاشیه و انجام کار عمیق و بلندمدت تاکید نمود.
٣. ضروری مسجدیها و بسیجیان برای رفع نیازهای انقلاب در سطح منطقه و شهر علاوه بر منسجم نمودن تشکیلات، شبکه شوند و جبهه تشکیل دهند. عمل به وظیفه از ویژگیهای شهدا بوده و امروز حرکت منسجم برای رفع نیازهای پیرامونی از اولویتهای جدی است.
۴. باید نهضت تخصصگرایی و تولید علم بومی بیش از پیش جدی گرفته شود. شهدای امروز بیش از وجهه سیاسی وجهه تخصصی داشتند و بر مسائل واقعی کشور تمرکز مینمودند.
اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر (۳)
والعاقبه للمتقین
(۱) بیانات در دیدار بسیجیان ۳/۹/۱۳۹۵
(۲) صحیفه امام خمینی جلد ۱۵، صفحه ۱۴
(۳) آگاه باشید که این پرچم را به دوش نمیکشد مگر آن که اهل بصیرت و استقامت و دانای به موارد حق باشد (خطبه ۱۷۲ نهج البلاغه)
🕌 @masjid_sangar
🖋 | #توییت
👤 محمدرضا زائری
اگر زورم میرسید بودجه دولتی همه نهادهای دینی را از دم قطع میکردم. بلکه آقایان کمی به دستوپا بیافتند و مجبور شوند بهسوی مردم بیایند و نارضایتی مردم و کاهش شدید پرداخت وجوهات شرعی را درک کنند و برای این بیرغبتی عمومی و بیاعتمادی وسیع به نهادهای دینی چارهای بیاندیشند!
تا وقتی بودجهای هرچند اندک باشد -که گاهی به اندازه کاسبی و پورسانت برخی آقازادهها در معاملات است- و تا وقتی که بزرگان با خیال راحت نشسته و به صندلی تکیه دادهاند و حقوق و مزایایشان مرتب پرداخت میشود، طبیعتاً هیچ احساس نگرانی ندارند و به جلب نظر و علاقه و اعتماد مردم نیازی احساس نمیکنند.
#حرف_و_نقد
⁉️ شما چهقدر با نظر آقای زائری موافقید؟ اگر هم مخالفید دلیل مخالفتون چیه؟
🕌 @masjid_sangar
در دانشگاهها مسجد میتواند جایگاه امن و صفا باشد... مجامع دانشجویی در آن صورت جذابترین مرکز تجمع خود را مسجد دانشگاه خواهد یافت و پایگاه تقوا، پایگاه فعالیت جوانان خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب ١٣٨٠/۶/١۵
👨🎓 #روز_دانشجو مبارک باد👨🎓
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
🖋 | #توییت 👤 محمدرضا زائری اگر زورم میرسید بودجه دولتی همه نهادهای دینی را از دم قطع میکردم. بل
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍مسئله به این سادگی نیست آقای زائری!
✍️ #سیدرضا_مؤیدی
«اگر بودجه نهادهای دینی را قطع کنید آقایان به دست و پا می افتند و نارضایتی مردم را درک خواهند کرد»
مطلب بالا توییتی است از جناب حجت الاسلام دکتر زائری
اشتباه امثال آقای زائری این است که:
١. حوزه علمیه را محتاج حکومت میبینند درحالیکه بیش از نیاز حوزه علمیه به حکومت، این حکومت اسلامی است که نیازمند حوزه علمیه است. چرا که پشتوانه تئوریک حکومت را جز حوزه علمیه نمیتواند تأمین کند.
٢. «عدم کفایت وجوهات مردمی برای رفع هزینههای نهادهای دینی» را فرض گرفتند و دلیلش را صرفاً دوری حوزویان از جامعه میدانند؛ در حالیکه به تبع گسترش مأموریت حوزه (بعد از انقلاب) مخارج آن نیز به شدت افزایش یافته. حدس میزنم آقایان از خدایشان هم هست که در قبال کاهش انتظارات از آنها بودجههای پرمنت را هم قطع کنند.
٣. حاکمیت را در مقابل مردم میبینند و خیال میکنند چاره این است که حوزه در کنار مردم بایستد! در حالیکه که از قضا، حوزه باید نقش پیوند و حلقه اتصال مردم با حاکمیت را ایفا کند و اینکه چهقدر این نقش را بر عهده گرفته واقعاً محل سوال است...
البته قبول دارم که در عین حفظ استقلال حوزه باید حمایت و ارتباط متقابل بین حوزه و حکومت برقرار باشد. اما چگونگی برقراری این ارتباط، جای کار بسیار دارد. مسئله به این سادگی نیست آقای زائری!
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
🖋 | #توییت 👤 محمدرضا زائری اگر زورم میرسید بودجه دولتی همه نهادهای دینی را از دم قطع میکردم. بل
📝 | #یادداشت_همسنگر
📍 مسأله شناسی نادرست و راهحلهای نادرستتر!
✍ #محمد_واثقی / پژوهشگر حوزه حکمرانی
قلمی در نقد فرمایش حجت الاسلام زائری:
مسئله شناسی نادرست و راهحلهای نادرستتر؛ طرحی نو برای تقویت «اتحاد مردم، حکومت و نهادهای دینی» دراندازید.
آقای زائری فرمودند اگر بودجه نهادهای دینی را قطع کنیم، آن نهادها به سمت مردم میآیند و بیرغبتی عمومی به ایشان کم میشود.
در ابتدا چند سوال:
١. منظور شما از به سوی مردم رفتن چیست؟ آیا منظور استفاده از منطق بازار( عرضه و تقاضا) در تبلیغ دینی است؟ واقعا تجویز شما این است که نهادهای مذهبی، خدمات معنوی خود را مردم بفروشند؟
٢. اگر منظور مردمی سازی حوزه و استفاده از وجوهات شرعی است، منافاتی با بودجه حاکمیتی داشتن ندارند و اساساً بودجه مردمی زیاد داشتن دلیلی بر مردمی بودن نیست چرا که در قرون وسطی و حاکمیت کلیسا، بودجه مردمی نهاد دین زیاد بود اما کلیسا هیچ گاه طرف مردم نبود و منافع فئودال ها و پادشاهان رو ترجیح میداد.
٢. با فرض قبول «دوری نهادهای دینی از مردم» آیا علت آن بودجه داشتن آنهاست؟ واقعا اگر بودجه را قطع کنیم این مشکل حل میشود؟ این مساله مساله مهمی است ولی ارتباط آن با بودجه زمانی قابل استناد است که بشود از منطق بازاری برای جایگزینی استفاده کرد که گمان نمیکنم شما به آن باور و اعتقاد داشته باشید.
٣. با این منطق (قطع کردن بودجه «««تحرک بازاری و مردمی شدن »»» افزایش رضایت عمومی) لاجرم بودجه بسیاری از نهادهای فرهنگی، آموزشی و ... نیز باید قطع شود. آیا چنین تجویزی اساسا امکانپذیر و به صلاح است؟
جناب دکتر زائری، نهضت مدیریت دولتی نوین (به بازار سپردن امور) در خود کشورهای غربی هم سالهاست از مد افتاده، چرا که بازاری کردن همه چیز (خصوصاً علم، فرهنگ، تربیت) نه امکان پذیر است و نه به صلاح. امروزه در نهادهای علمی و حتی دینی مختلف دنیا بودجههای عمومی و حاکمیتی سنگینی داریم، و با همین بودجه ضمن حفظ آزادی و استقلال آن نهاد، اهداف هر دو طرف محقق میشود.
اگر حاج آقا زائری معتقدند تامین مالی نهادهای دینی صرفاً باید به صورت مردمی باشد باید گفت:
الف: تامین مالی مردمی منافاتی با همکاری آن نهادها با حکومت نخواهد داشت. باید به دنبال الگوی اتحاد بین نهادهای دینی، حکومت و مردم بود و با پاک کردن صورت مسئله، هدف محقق نخواهد شد.
ب: انحصار تأمین مالی نهادها به مردم، موجب بهبود کارآیی و اثربخشی نهادهای دینی نخواهد شد. تامین مالی مردمی به رغم قوتها دارای معایب زیر است:
١. با انحصار تأمین مالی در وجوهات مردم، آن نهاد دینی یا حتی علمی سست و شکننده میشود و اگر تأمین مالی به هر دلیلی صورت نگیرد آن نهاد، ضعیف و حتی ممکن است از بین برود.
٢. آن نهاد دینی یا علمی دچار تعارض منافع خواهد شد. از سویی خطر پوپولیست شدن (برای جلب نادرست رضایت عامه) او را تهدید میکند و از طرفی تلاش برای بقا چه بسا او را به ورطه امور غیر ضرور (و البته خوب) بکشاند.
٣. ارائه خدمت آن نهاد اگر بازاری نباشد، معمولا محدود میشود و دایره گستردهای نمیتواند داشته باشد، چرا که بودجهای برای گسترش کار نیست.
۴. این نهادها معمولاً هزینهای برای تحقیق و توسعه ندارند و به همین خاطر فعالیتهای آنها بدون پشتوانه کارهای کارشناسی و برنامه دقیق است.
در جمهوری اسلامی پیوستگی مردم، نهادهای دینی و حکومت اصل است. با پاک کردن یکی از این ها، مسئله حل نخواهد شد. طرحی نو دراندازید.
🕌 @masjid_sangar