eitaa logo
سنگر مسجد
608 دنبال‌کننده
504 عکس
179 ویدیو
8 فایل
💠سنگر مسجد محفلی برای همسنگرهای‌ مسجدی خادم: @mohsenzlf
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | 📍هان ای برادر! خون شهید فخری زاده بر گردن من و توست! ✍ / پژوهشگر حوزه مسجد اگر بعد از شهادت اولین دانشمند هسته‌ای، فرهنگ جهاد و شهادت به دست مسجدی‌ها و بسیجی‌ها به جامعه ما پاشیده می‌شد... اگر نهضت علمی چشم‌گیری در بسیجیان شکل می‌گرفت... اگر تحولی عمیق در سبک تربیتی ما رخ می‌داد هیچ‌گاه دشمنان تصمیم به ترور نمی‌گرفتند. ما زیادی دل‌خوشیم.گویا باورمان نیست که بابت تک تک این خون‌ها باید جواب بدهیم. 🔻یادداشت کامل را در سایت سنگر مسجد بخوانید. http://masjidsangar.ir/?p=620 🕌 @masjid_sangar
📝 | 📍هان ‌ای برادر خون شهید فخری‌زاده بر گردن من و توست! 💢پاسداشت خون شهید؛ از وضعیت‌شناسی تا ارائه راه‌کار ✍ / پژوهشگر حوزه مسجد امروزه در کشورهای به ظاهر پیشرفته تشکل‌های مردم‌نهاد نقش مهمی در تحقق اهداف حکومت‌ها دارند. چرا که با امکانات مردمی می‌توانند پر کننده خلأهای دستگاه‌های اجرایی باشند. در نظام اسلامی نیز مجموعه‌های مردم‌نهاد نقشی اصیل در سعادت و شقاوت حکومت دارند. تا آن‌جا که خمینی کبیر مساجد را محور اداره امور و هدف انقلاب می‌داند (۱) و امام خامنه‌ای عزیز حضور بسیج در همه عرصه‌ها را با فلسفه نظام اسلامی گره می‌زند (۲). پس می‌توان گفت تک تک ما مسئولیم. اساساً هر ضعفی در کشور هست به من و شمای مسجدی و بسیجی مربوط است. در جریان ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده، دشمن را نباید دست کم گرفت. قبول کنیم که اگر دشمن می‌دانست هزینه‌های ترور یک شخصیت بیش از منافع آن است دست به چنین خباثتی نمی‌زد. اگر بعد از شهادت اولین دانشمند هسته‌ای، به دست مسجدی‌ها و بسیجی‌ها، فرهنگ جهاد و شهادت به جامعه ما پاشیده می‌شد… اگر نهضت علمی چشم‌گیری در بسیجیان شکل می‌گرفت… اگر تحولی عمیق در سبک تربیتی ما رخ می‌داد هیچ‌گاه دشمنان تصمیم به ترور نمی‌گرفتند. چون عمیقاً به این باور می‌رسیدند که دیر یا زود از خون فخری زاده، چند ده فخری زاده دیگر خواهد جوشید. ما زیادی دل‌خوشیم. گویا باورمان نیست که بابت تک تک این خون‌ها باید جواب بدهیم. حال چه کنیم…؟ گویا شهادت‌گونه زیستن زیباست اما نق زدن و مشکلات را برگردن دیگران انداختن از آن زیباتراست؛ کارهای ایجابی و عمیق زیباست اما دل‌خوش کردن به کارهای سطحی و در حصارِ فعالیت‌هایِ گلخانه‌ای ماندن از آن زیباتر است. اسم خود را هم گذاشته‌ایم بسیجی! شهید فخری‌زاده بسیجی‌تر از همه ما بود. چرا که به ما آموخت قرار نیست ‌های‌و‌هوی داشته باشی. قرار است برای رفع نیازهای نظام مجاهد باشی و هر کجایی، آن‌جا را مرکز دنیا بدانی. اگر جبهه نیروهای انقلاب با محوریت مسجد شکل گرفته بود… اگر از گذشته، تخصص‌گرایی و خدمات اجتماعی نقطه تمرکز فعالیت‌های ما بود، اکنون به دنبال سرمایه اجتماعی برای انتخابات نبودیم و نیازی نبود مسامحه در خطوط قرمز، لبخندهای ذلت بار و سیگنال‌های شبهه‌انگیز را تحمل کنیم. حال چه باید کرد؟ هنوز تنها امید به همین نیروهای انقلابی و جان برکف است. مساجدند که حججی، احمدی روشن و فخری زاده‌ها را می‌پرورانند. هنوز هم بار انقلاب را حزب‌اللّهی‌های مجاهد بر دوش می‌کشند و نانش را مدعیان می‌خورند. باید یاد شهدا را زنده نگه داشت و به دنبال تحقق آرمان‌هایشان بود که ارزش این کار از شهادت کمتر نیست. برای این مهم موارد زیر از اولویت‌های اساسی به شما می‌رود. ١. باید تحولی در نظام تربیتی مساجد و بسیجیان رخ دهد تا فخری‌زاده‌ها، تهرانی‌مقدم‌ها و شهریاری‌ها خروجی عمده آن باشد. ٢. لازم است فرهنگ و مرام شهدای معاصر را در بدنه جماعت حزب‌الله ترویج کرد و بر شاخصه‌هایی همچون زندگی جهادی، عمل به وظیفه، دوری از حاشیه و انجام کار عمیق و بلندمدت تاکید نمود. ٣. ضروری مسجدی‌ها و بسیجیان برای رفع نیازهای انقلاب در سطح منطقه و شهر علاوه بر منسجم نمودن تشکیلات، شبکه شوند و جبهه تشکیل دهند. عمل به وظیفه از ویژگی‌های شهدا بوده و امروز حرکت منسجم برای رفع نیازهای پیرامونی از اولویت‌های جدی است. ۴. باید نهضت تخصص‌گرایی و تولید علم بومی بیش از پیش جدی گرفته شود. شهدای امروز بیش از وجهه سیاسی وجهه تخصصی داشتند و بر مسائل واقعی کشور تمرکز می‌نمودند. اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر (۳) والعاقبه للمتقین (۱) بیانات در دیدار بسیجیان ۳/۹/۱۳۹۵ (۲) صحیفه امام خمینی جلد ۱۵، صفحه ۱۴ (۳) آگاه باشید که این پرچم را به دوش نمی‌کشد مگر آن که اهل بصیرت و استقامت و دانای به موارد حق باشد (خطبه ۱۷۲ نهج البلاغه) 🕌 @masjid_sangar
🖋 | 👤 محمدرضا زائری اگر زورم می‌رسید بودجه دولتی همه نهادهای دینی را از دم قطع می‌کردم. بلکه آقایان کمی به دست‌وپا بیافتند و مجبور شوند به‌سوی مردم بیایند و نارضایتی مردم و کاهش شدید پرداخت وجوهات شرعی را درک کنند و برای این بی‌رغبتی عمومی و بی‌اعتمادی وسیع به نهادهای دینی چاره‌ای بیاندیشند! تا وقتی بودجه‌ای هرچند اندک باشد -که گاهی به اندازه کاسبی و پورسانت برخی آقازاده‌ها در معاملات است- و تا وقتی که بزرگان با خیال راحت نشسته و به صندلی تکیه داده‌اند و حقوق و مزایایشان مرتب پرداخت می‌شود، طبیعتاً هیچ احساس نگرانی ندارند و به جلب نظر و علاقه و اعتماد مردم نیازی احساس نمی‌کنند. ⁉️ شما چه‌قدر با نظر آقای زائری موافقید؟ اگر هم مخالفید دلیل مخالفتون چیه؟ 🕌 @masjid_sangar
در دانشگاه‌ها مسجد می‌تواند جایگاه امن و صفا باشد... مجامع دانشجویی در آن صورت جذاب‌ترین مرکز تجمع خود را مسجد دانشگاه خواهد یافت و پایگاه تقوا، پایگاه فعالیت جوانان خواهد شد. رهبر معظم انقلاب ١٣٨٠/۶/١۵ 👨‍🎓 مبارک باد👨‍🎓 🕌 @masjid_sangar
📝 | 📍مسئله به این سادگی نیست آقای زائری! ✍️ «اگر بودجه نهادهای دینی را قطع کنید آقایان به دست و پا می افتند و نارضایتی مردم را درک خواهند کرد» مطلب بالا توییتی است از جناب حجت الاسلام دکتر زائری اشتباه امثال آقای زائری این است که: ١. حوزه علمیه را محتاج حکومت می‌بینند درحالی‌که بیش از نیاز حوزه علمیه به حکومت، این حکومت اسلامی است که نیازمند حوزه علمیه است. چرا که پشتوانه تئوریک حکومت را جز حوزه علمیه نمی‌تواند تأمین کند. ٢. «عدم کفایت وجوهات مردمی برای رفع هزینه‌های نهادهای دینی» را فرض گرفتند و دلیلش را صرفاً دوری حوزویان از جامعه می‌دانند؛ در حالی‌که به تبع گسترش مأموریت حوزه (بعد از انقلاب) مخارج آن نیز به شدت افزایش یافته. حدس می‌زنم آقایان از خدایشان هم هست که در قبال کاهش انتظارات از آن‌ها بودجه‌های پرمنت را هم قطع کنند. ٣. حاکمیت را در مقابل مردم می‌بینند و خیال می‌کنند چاره این است که حوزه در کنار مردم بایستد! در حالی‌که که از قضا، حوزه باید نقش پیوند و حلقه اتصال مردم با حاکمیت را ایفا کند و این‌که چه‌قدر این نقش را بر عهده گرفته واقعاً محل سوال است... البته قبول دارم که در عین حفظ استقلال حوزه باید حمایت و ارتباط متقابل بین حوزه و حکومت برقرار باشد. اما چگونگی برقراری این ارتباط، جای کار بسیار دارد. مسئله به این سادگی نیست آقای زائری! 🕌 @masjid_sangar
📝 | 📍 مسأله شناسی نادرست و راه‌حل‌های نادرست‌تر! ✍ / پژوهشگر حوزه حکمرانی قلمی در نقد فرمایش حجت الاسلام زائری: مسئله شناسی نادرست و راه‌حل‌های نادرست‌تر؛ طرحی نو برای تقویت «اتحاد مردم، حکومت و نهادهای دینی» دراندازید. آقای زائری فرمودند اگر بودجه نهادهای دینی را قطع کنیم، آن نهادها به سمت مردم می‌آیند و بی‌رغبتی عمومی به ایشان کم می‌شود. در ابتدا چند سوال: ١. منظور شما از به سوی مردم رفتن چیست؟ آیا منظور استفاده از منطق بازار( عرضه و تقاضا) در تبلیغ دینی است؟ واقعا تجویز شما این است که نهادهای مذهبی، خدمات معنوی خود را مردم بفروشند؟ ٢. اگر منظور مردمی سازی حوزه و استفاده از وجوهات شرعی است، منافاتی با بودجه حاکمیتی داشتن ندارند و اساساً بودجه مردمی زیاد داشتن دلیلی بر مردمی بودن نیست چرا که در قرون وسطی و حاکمیت کلیسا، بودجه مردمی نهاد دین زیاد بود اما کلیسا هیچ گاه طرف مردم نبود و منافع فئودال ها و پادشاهان رو ترجیح می‌داد. ٢. با فرض قبول «دوری نهادهای دینی از مردم» آیا علت آن بودجه داشتن آن‌هاست؟ واقعا اگر بودجه را قطع کنیم این مشکل حل می‌شود؟ این مساله مساله مهمی است ولی ارتباط آن با بودجه زمانی قابل استناد است که بشود از منطق بازاری برای جایگزینی استفاده کرد که گمان نمی‌کنم شما به آن باور و اعتقاد داشته باشید. ٣. با این منطق (قطع کردن بودجه «««تحرک بازاری و مردمی شدن »»» افزایش رضایت عمومی) لاجرم بودجه بسیاری از نهادهای فرهنگی، آموزشی و ... نیز باید قطع شود. آیا چنین تجویزی اساسا امکان‌پذیر و به صلاح است؟ جناب دکتر زائری، نهضت مدیریت دولتی نوین (به بازار سپردن امور) در خود کشورهای غربی هم سال‌هاست از مد افتاده، چرا که بازاری کردن همه چیز (خصوصاً علم، فرهنگ، تربیت) نه امکان پذیر است و نه به صلاح. امروزه در نهادهای علمی و حتی دینی مختلف دنیا بودجه‌های عمومی و حاکمیتی سنگینی داریم، و با همین بودجه ضمن حفظ آزادی و استقلال آن نهاد، اهداف هر دو طرف محقق می‌شود. اگر حاج آقا زائری معتقدند تامین مالی نهادهای دینی صرفاً باید به صورت مردمی باشد باید گفت: الف: تامین مالی مردمی منافاتی با همکاری آن نهادها با حکومت نخواهد داشت. باید به دنبال الگوی اتحاد بین نهادهای دینی، حکومت و مردم بود و با پاک کردن صورت مسئله، هدف محقق نخواهد شد. ب: انحصار تأمین مالی نهادها به مردم، موجب بهبود کارآیی و اثربخشی نهادهای دینی نخواهد شد. تامین مالی مردمی به رغم قوت‌ها دارای معایب زیر است: ١. با انحصار تأمین مالی در وجوهات مردم، آن نهاد دینی یا حتی علمی سست و شکننده می‌شود و اگر تأمین مالی به هر دلیلی صورت نگیرد آن نهاد، ضعیف و حتی ممکن است از بین برود. ٢. آن نهاد دینی یا علمی دچار تعارض منافع خواهد شد. از سویی خطر پوپولیست شدن (برای جلب نادرست رضایت عامه) او را تهدید می‌کند و از طرفی تلاش برای بقا چه بسا او را به ورطه امور غیر ضرور (و البته خوب) بکشاند. ٣. ارائه خدمت آن نهاد اگر بازاری نباشد، معمولا محدود می‌شود و دایره گسترده‌ای نمی‌تواند داشته باشد، چرا که بودجه‌ای برای گسترش کار نیست. ۴. این نهادها معمولاً هزینه‌ای برای تحقیق و توسعه ندارند و به همین خاطر فعالیت‌های آن‌ها بدون پشتوانه کارهای کارشناسی و برنامه دقیق است. در جمهوری اسلامی پیوستگی مردم، نهادهای دینی و حکومت اصل است. با پاک کردن یکی از این ها، مسئله حل نخواهد شد. طرحی نو دراندازید. 🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | : مساجد از نظر درآمدی در مضیقه هستند. شما به بعضی مساجد که رقبات زیاد دارند نگاه نکنید. همه‌ی مساجد دارای منابع درآمدی نیستند. شما وقتی میگی فی سبیل الله، یک طیب الله هم باید بگی! باز بودن درِ مسجد هزینه دارد! 🕌 @masjid_sangar
🖋 | 👤 اسماعیل آذری نژاد امروز در سرما بچه‌ها را راه ندادند در مسجد قصه بخوانند. جالب اینکه هیچ کس در آن نماز نمی‌خواند. می‌گویند فرش‌ها را نجس می‌کنند. مسجد اگر مکانی برای رشد کودکان نباشد من در آن نماز نمی‌خوانم. امام جماعت دو مسجد بود، بزرگسالان‌ رفتار خوبی با کودکان نداشتند، امام جماعتی را به لقایش بخشیدم. 🕌 @masjid_sangar
🔰 | 📍دو هزار مسجد در خدمت مردم! کار خوب چند سازمان و مجموعه استان خراسان رضوی که با طرح «مسجد سنگر سلامت» ظرفیت دو هزار مسجد استان را فعال کرده‌اند. در این طرح تیم‌های حداقل ده نفره آموزش‌دیده و سازمان‌یافته، کارِ شناسایی، هدایت، آموزش، مراقبت، درمان و حمایت امور شخصی، شغلی، معیشتی بیماران کویید١٩ و خانواده‌هایشان را در هر محله با هدایت تخصصی بسیج جامعه پزشکی انجام می‌دهند. 🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | انتشار به مناسبت ٢٠آذرماه سالگرد شهادت شهید محراب 📍بی‌قراری مردم در اولین نماز جمعهِ بدون امام جمعه محبوب خبر شهادت آیت‌الله دستغیب توسط فرزندشان در تریبون نماز جمعه و واکنش مردم به خبر از دست دادن امام جمعه‌شان دنیا دنیا حرف در آن نهفته است... ⁉️فی‌الحال رابطه چه‌قدر در میان جامعه ما جاری و ساری است؟ 🕌 @masjid_sangar
📝 | 📍محراب؛ کانون مبارزات شهید دستغیب ✍ / پژوهشگر حوزه مسجد اسطوره اخلاق و مبارزه پس از سال‌ها فعالیت تربیتی، تشکیلاتی و مبارزاتی در مسجد جامع شیراز، مسجد الرضا، مسجد المهدی، مسجد امام حسین و... بعد ازانقلاب امامت جمعه شیراز را برعهده می‌گیرد و اثرگذاری خود را در محراب نماز جمعه پیش می‌گیرد که نهایتاً منافقین برنمی‌تابند و با اجرای برنامه ترور، سیدعبدالحسین که مولود روزهای عاشورایی 1332 بود را به شهادت می‌رسانند 🔻یادداشت کامل را در سایت سنگر مسجد بخوانید. http://masjidsangar.ir/?p=657 🕌 @masjid_sangar
📝 | 📍محراب؛ کانون مبارزات شهید دستغیب ✍ / پژوهشگر حوزه مسجد به محض آمدن، کار را از مسجد طالبیون شروع می‌کند، سیدعبدالحسین خوب متوجه این مهم شده است که به بیان امام راحل «مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ است، محل حرب است. این را می‌خواهند از دست شما بگیرند...» ماه رمضان سال ١٣٢١ نزدیک است و مسجد طالبیون ظرفیت جمعیت مشتاقان منبر سیدِ تازه برگشته از نجف اشرف را ندارد. او که محل مبارزه را خوب شناخته است آستین بالا می‌زند و به کمک مردم از شبستان وسط مسجد جامع عتیق شیراز نخاله برداری می‌کند و با زحمت فراوان، مسجد تا حدودی آماده پذیرایی زائران خانه می‌شود. نهایتاً بعد از ماه مبارک، مصمم‌تر از قبل، بنای مقدس و دیرینه را تکمیل بنا می‌کند. او که از پشتوانه غنی اخلاقی برخوردار بود انسان‌های زیادی را جذب مسجد کرد. شیوه‌های تربیت اسلامی را در قالبی لطیف برای نسل‌های جامعه مطرح کرد و خود عملاً به تربیت جوانان و مستعدان جامعه اسلامی همت گماشت. اگر «صلاةالخاشعین» را خوانده باشیم و مجذوب زهد و عرفان نگارنده کتاب باشیم سخت است که باور کنیم این سیدعبدالحسین، مرد سترگ عرصه اخلاق و مهذب نفوس، همان آیت‌الله دستغیب است که در تبیین ولایت فقیه و ساماندهی مبارزات علیه رژیم بر قله‌ی شجاعت و حماسه قرار دارد. شخصیتی که در قیام ١۵خرداد می‌درخشد و در روزهای پرخفقان سال ۵۶، پس از سال‌ها سختی زندان و تبعید، دلیرانه در برابر توهین به امام می‌ایستد و در مسجد جامع شیراز چنان می‌خروشد که ساواک را به لرزه در می‌آورد. اسطوره اخلاق و مبارزه پس از سال‌ها فعالیت تربیتی، تشکیلاتی و مبارزاتی در مسجد جامع شیراز، مسجد الرضا، مسجد المهدی، مسجد امام حسین و... بعد ازانقلاب امامت جمعه شیراز را برعهده می‌گیرد و اثرگذاری خود را در محراب نماز جمعه پیش می‌گیرد که نهایتاً منافقین برنمی‌تابند و با اجرای برنامه ترور، سیدعبدالحسین که مولود روزهای عاشورایی ١٣٣٢ بود را به شهادت می‌رسانند که به فرموده رهبر کبیر انقلاب: «دستغیب به دستِ غیب‌نشینان ملکوت سپرده شد و در آغوش رفیق اعلی آرمید. او نمرده، که زندگانی جاوید در جرگه پرده‌نشینان قدس و عاشقان لقاءالله یافت.» 🕌 @masjid_sangar
📚 | 📕 چهل خاطره از شهدای فرهنگی مساجد 📑 ناشر: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی 🔻درباره کتاب: انتشارات شهید ابراهیم هادی مجموعه «فرزندان مسجد» را با کمک اهالی مسجد جمع‌آوری نموده است. به بیان مؤلف کتاب وقتی خبر این کتاب به رهبر معظم انقلاب می‌رسد ایشان بسیار استقبال می‌کنند و عباراتی به این مضمون می‌فرمایند که ما در مورد دفاع مقدس فعالیت کرده‌ایم اما متأسفانه در مورد فرهنگ مسجدی و نیروهایی که در مسجد تربیت شدند کم‌کاری کردیم. باید زودتر از این‌ها برای مسجد کار می‌کردیم. 🕌 @masjid_sangar
🔰 | 📍امام جماعت مسجد نیاید بهتر است! 💬 مرحوم / رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و یار دیرین امام و رهبری برای ساخت مسجد کار لازم است اما وجود ائمه جماعت در مساجد نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. وجود امام جماعت در مسجد مهم است. به‌نظرم ثواب مسجد ساختن به وجود امام جماعت است. سفارش من به خیرین مسجدساز این است که پس از ساخت مسجد به فکر امام جماعت باشند و امام جماعت هم باید با مردم رابطه داشته باشد، مردمی باشد و بتواند با مردم و نسل جوان ارتباط خوبی داشته باشد. اگر امام جماعتی در مسجد فقط نماز بخواند و با مردم ارتباط نداشته باشد، من این امام جماعت را قبول ندارم و اگر او به مسجد نیاید بهتر است چرا که این شخص به مردم یاد می‌دهد که کاری به کار دیگری نداشته باشند. 🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حاج سعید حدادیان: مسئولین اولین دردشون باید مسجد باشه! 🕌 @masjid_sangar
🔰 | 📍امام جماعتی که ٢٠٣ معتاد را ترک داد! کار خوب امام جماعتِ جوان مسجد فاطمیه شهرستان کنگاور کرمانشاه (حجت‌السلام جهانگیری) که با ارتباط صمیمانه خود توانسته ٢٠٣ نفر از معتادان محله را ترک بدهد و کار برایشان جور کند. 🔻گزارش کامل این خبر را در خبرگزاری فارس بخوانید. http://fna.ir/f1byym 🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | #مسجد_تی_وی 📍 از چهل سال مجاهدت بالاتر! از سردار شهید همدانی پرسیدند: بعد از بازگشت از سوریه برنامه‌یتان چیست؟ گفت: «تصمیمی گرفته‌ام که مطمئنم از ۴٠سال مجاهدت بالاتره، بروم یک گوشه‌ای از این مملکت تو یک مسجدی، تو یک پایگاه بسیجی برای بچه‌های نوجوان و جوان کار فرهنگی انجام بدم، برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آدم تربیت کنم، سرباز تربیت کنم، کاری که تاحدودی کوتاهی کردیم و آن دنیا باید جواب بدیم» 🕌 @masjid_sangar
🔰 | #حرف_حساب انتشار به‌مناسبت ۲۷ آذر؛ سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح 📍حضور نمایان و کم‌نظیر شهید مفتح در مساجد 💬 آیت‌الله امام سید علی خامنه‌ای آن‌ها که یاد آن عزیز را گرامی داشتند و با او انس گرفتند می‌دانند که حضور شهید مفتح در سال‌های تاریک اختناق در پایگاه‌های مقاومت، معرفت و فرهنگ انقلابی، یعنی مساجد، یک حضور نمایان و کم‌نظیر بود، هر جا او بود پایگاه بود. ۱۳۶۴/۰۹/۲۶ 🕌 @masjid_sangar
📝 | 📍آش نخورده و دهن سوخته! مروری بر بودجه نهادهای فرهنگی کشور هر ساله هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه به مجلس، برخی رسانه‌ها توجهات را به سمت بودجه نهادهای فرهنگی جلب می‌کنند و سعی می‌کنند با ایجاد دوگانه‌های کاذب، به مخاطب القاء کنند که نهادهای فرهنگی، هیچ خاصیتی ندارند و بودجه آن‌ها بسیار سنگین است و بهتر است صرف معیشت مردم شود. 🔻 و اما... جمع کل بودجه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ ۲.۴۳۵.۷۰۷.۸۹۸.۶۰۰.۰۰۰ تومان. یعنی: ۲ بیلیارد و ۴۳۵ بیلیون و ۷۰۷ میلیارد و ۸۹۸ میلیون ۶۰۰ هزار تومان. اسامی و بودجه برخی نهادهای فرهنگی مورد اتهام: 1️⃣ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: ۳۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان. 2️⃣ جامعة المصطفی العالمیه: ۴۶۵ میلیارد تومان. 3️⃣ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی "ره" : ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان. 4️⃣ بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: ۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان. 5️⃣ بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی "ره" : ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ تومان. 6️⃣ ستاد راهیان نور: ۳۰ میلیارد تومان. 7️⃣ ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر: ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان. 8️⃣ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: ۲۰۵ میلیارد تومان. 9️⃣ مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام: ۷۵ میلیارد تومان. 🔟 مجمع جهانی تقریب مذاهب: ۴۳ میلیارد تومان. 1⃣1⃣ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: ۷۵ میلیارد تومان 2⃣1⃣ سازمان تبلیغات اسلامی: ۴۶۱ میلیارد تومان 3⃣1⃣ مرکز رسیدگی به امور مساجد: ۴۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان 4⃣1⃣ ستاد اقامه نماز: ۲۱ میلیارد تومان 5⃣1⃣ دانشگاه امام صادق علیه السلام: ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جمع بودجه این پانزده نهاد: ۱.۶۳۸.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان. یعنی: ۱ بیلیون و ۶۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان.(یک هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان.) 🔺 به نظر شما این رقم، چند درصد از بودجه کل را تشکیل می دهد؟ فقط: ۰/۰۶%( شش صدم درصد!) یعنی بودجه این نهاد ها، نزدیک به نیم درصد از بودجه کل هم است! نکته مهم‌تر این است که مغفول واقع می‌شود این است که این رقم‌ها فقط بر روی کاغذ است و در موقع تحویل بودجه به این سازمان‌ها، ۳۰ تا ۴۰ درصد بودجه مصوب در اختیارشان قرار می‌گیرد و گاهی اوقات حتی کمتر از آن، یعنی آش نخورده و دهن سوخته! تذکر: اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان را یادتان هست؟ ۱۶ برابر این مبلغ بود! اما افراد مغرض به ما اینگونه القاء می‌کنند که تمام مشکلات کشور لنگ همین کمتر نیم درصد بودجه است که آن هم کامل تحویل این سازمان‌ها نمی‌شود! چرا کسی از بودجه وزارت صمت، وزارت رفاه، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش و ... سوال نمی‌پرسد؟ چرا مطالبه ی اصلی را به سمت نهادهایی که مسئول مستقیم رسیدگی به معیشت مردم هستند نمی‌برند؟ و نمی‌پرسند: این همه بودجه چه شد؟ پس معلوم می‌شود این همه جار و جنجال بر سر بودجه‌ی نهادهای فرهنگی مذهبی، محملی است برای فرار از پاسخگویی به مردم که با میلیاردها پول مردم چه کردند؟ فرار به جلو از این حرفه‌ای‌تر دیده یا شنیده بودید؟ نکته جالب‌تر آنجاست که بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در هشت سال گذشته با رشد ۸۳۹ درصدی از ۵۰ میلیارد تومان به ۴۶۹ میلیارد تومان رسیده است یعنی حدود ۳ برابر بالاتر از بودجه سازمان مدیریت بحران و ۴ برابر بالاتر از بنیاد ملی نخبگان کشور! 🕌 @masjid_sangar
🖋 | #توییت 👤 سید ناصر نعمتی شنیدید میگن بچه محل ماست؟ باید هوای بچه محل رو داشت، ٢٠هزار نفر در خراسان رضوی در مساجد تست کرونا دادن، مثبت شناسایی شدن و عده‌ای رفتن قرنطیه خونگی. بچه‌محل هاشون، خرید خونه‌شون رو می‌کنن، برای اونایی که نیازمندن بسته و غذای گرم میبرن در خونه‌شون. دمتون گرم. #مسجد_سنگر_سلامت #مسجد_و_کرونا 🕌 @masjid_sangar
🎞 | #نوارخانه_مسجد 📽 #عابدان_کهنز روایتی مستند از مسجد امیرالمؤمنین (ع) محله کهنز شهریار کارگردان: #مجید_رستگار تهیه‌کننده: #امیر_مهریزدان تهیه شده در: #مدرسه_مستند_عمار 🔻درباره مستند: مستند سینمایی «عابدان کهنز» روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمؤمنین علیه‌السلام کهنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ٨٨ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند. شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «محمد آژند»، «سجاد عفتی» و جانبازان مدافع حرم «امیرحسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» از تربیت یافتگان مسجد امیرالمؤمنین علیه‌السلام کهنز هستند. پ ن: هر کس اندک دغدغه مسجدی داره این مستند رو باید ببینه! باید! 🕌 @masjid_sangar
آنان که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند و گرنه یزیدی‌اند... 🌺 میلاد حضرت زینب کبری مبارک باد🌺 🕌 @masjid_sangar
📝 | #یادداشت_همسنگر 📍مساجد قاف! مروری بر سرگذشت مساجد در قره باغ ✍ #محمد_اصغری / پژوهشگر و فعال فرهنگی نگه‌داری خوک در داخل یک بنای اسلامی، معنای بسیار روشنی دارد، هتک و توهین، صریح‌ترین پیام این رفتار است و این همان کاری‌ست که افراط‌گرایان ارمنی انجام داده و با فراخوان نمودن یکی از شنیع‌ترین رفتارهای نمادین ضداسلامی از قرون گذشته و تکرار آن، عملاً به تحریک شکاف‌های مذهبی دست یازیده‌اند. 🔻یادداشت کامل را در سایت سنگر مسجد بخوانید http://masjidsangar.ir/?p=687 🕌 @masjid_sangar
📝 | 📍مساجد قاف مروری بر سرگذشت مساجد در قره‌باغ ✍ در روزهای گذشته و با آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان، بار دیگر تصاویر و مستندات اسفناکی از وضعیت مساجد و معالم اسلامی در این مناطق منتشر شد. تصاویری که گویای تخریب، متروک شدن و تبدیل این اماکن به طویله و خوک‌دانی بود. سال‌های گذشته نیز انتشار تصاویری از اوضاع نابسامان مسجد آغدام و نگه‌داری خوک و گاو در آن، اعتراض‌های جهانی را به برخورد اشغال‌گران ارمنی با تراث اسلامی برانگیخته بود، افراط‌گرایان ارمنی در آن زمان مدعی ناخواسته بودن این اتفاق شدند، اما حالا و با ورود نیروهای آذری به روستاها و شهرهای تازه آزاد شده، ابعاد جدیدی از هتک گسترده‌ی معالم اسلامی در قره‌باغ و دیگر مناطق اشغالی عیان شده است. مسجد زنگیلان، ممر، آلخانلی و... همه با تغییر سازه‌های داخلی، تبدیل به خوک‌دانی شده بودند و تصاویر گواه این جنایت فرهنگی بود. البته بسیاری از مساجد در دوران شوروی سابق دچار تعطیلی، هدم و یا تغییر کاربری می‌شدند. در سال‌های دهه ٣٠ میلادی در آسیای میانه حتی برخی از مساجد به انبار کاه و اصطبل تبدیل شده بود. در قفقاز نیز مساجد را به عنوان موزه، سالن آمفی‌تئاتر، بازارچه محلی و یا اماکن دولتی مورد استفاده قرار می‌دادند. البته با افول دوران استالین، از شدت این برخورد سیستماتیک کاسته شد و پس از فروپاشی، دوباره برخی از این مساجد به کاربری سابق خویش بازگشتند. بسیاری از مساجد قفقاز نیز بار دیگر احیا شدند. اما با این حال شعله‌ور شدن آتش تروریسم بنیادگرای ارمنی دامان معالم اسلامی قره‌باغ را گرفت و یکی از دهشتناک‌ترین جنایات فرهنگی سیستماتیک نیم‌قرن اخیر علیه بناهای اسلامی در قره‌باغ و ٧ منطقه اشغال‌شده‌ی دیگر آذربایجان رخ نمود. متروک شدن این مساجد به دلیل کشتار مسلمانان ساکن در نواحی اشغال‌شده و یا مهاجرت اجباری ایشان، امری دور از ذهن نیست؛ حتی تخریب این بناها بر اثر درگیری‌های نظامی نیز، هرچند ناپسند، با منطق جنگ گاه ناگریز است. مساجد قره‌باغ و ٧ منطقه اشغالی اما شکل دیگری از جنایت را تجربه کردند، آن هم تبدیل تعمدی این مساجد به محل نگه‌داری خوک‌ها بود. کاری که در دوران جنگ‌های صلیبی سابقه داشت؛ در هنگامه‌ای که مسلمانان پس از فتح نواحی مسیحی، عمدتا کلیساها را با حفظ قداست مذهبی، تبدیل به مسجد می‌کردند، برخی از صلیبیون افراطی مساجد متصرفه در مناطق اسلامی را به خوک‌دانی تبدیل می‌نمودند. نگه‌داری خوک در داخل یک بنای اسلامی، معنای بسیار روشنی دارد؛ هتک و توهین، صریح‌ترین پیام این رفتار است. و این همان کاری‌ست که افراط‌گرایان ارمنی انجام داده و با فراخوان نمودن یکی از شنیع‌ترین رفتارهای نمادین ضداسلامی از قرون گذشته و تکرار آن، عملا به تحریک شکاف‌های مذهبی دست یازیده‌اند. هرچند در همه‌ی سال‌های اشغال قره‌باغ و ٧ منطقه دیگر، پروپاگاندای فارسی‌زبان ارمنستان در پی سرپوش نهادن بر این جنایت پرتکرار فرهنگی در نواحی اشغالی بود، اما بالاخره پایان اشغال، پرده از حقیقت بی‌مروتی افراط‌گرایان ارمنی برداشت و روسیاهی برای کسانی ماند که در ایروان مست می‌کردند و در تهران و قم برای ارمنستان جانماز آب می‌کشیدند و با پول نهادهای دولتی و انقلابی برای اشغال‌گرانِ بی‌آبرو، اعتبار پس می‌انداختند. گاه با انسان‌زدایی از مساجد، آن‌ها را صرفا بناهایی تاریخی پارسی خواندند و گاه با بستن کادر تصاویر خود، دیوارهای فروریخته را زیر سایه‌ی مناره‌هایی که لابد زورشان نرسیده بود خراب کنند، پنهان ساختند. یا به کارفرمایان ارمنی خود پیشنهاد بازسازی نمادین یک مسجد را دادند، آن‌هم بدون حضور حتی یک مسلمان بومی؛ خلاصه آن‌قدر سوسه آمدند و دروغ تفت دادند که نتیجه‌اش شد بی‌اعتنایی مطلق محافل مذهبی ایران نسبت به جنایت بزرگ فرهنگی علیه معالم اسلامی در نزدیک‌ترین همسایه ایران، هرچند سیاست‌های مذهبی دولت آذربایجان نیز در این تجاهل محافل شیعی از هتک تراث اسلامی قره‌باغ بی‌تاثیر نبوده است. اما همه این موارد نیز توجیهی برای بی‌اعتنایی ایران به این اتفاق نیست؛ جمهوری اسلامی و بازوهای عریض و طویل بین‌المللی و فرهنگی آن در ٣ دهه گذشته علیرغم روابط ایران و ارمنستان، چشم بر این جنایت روزمره‌ی فرهنگی در آن‌سوی ارس بستند و هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از هتک این‌چنینی این معالم صورت ندادند؛ و تعجب نکنید اگر در آینده نزدیک اوقاف ترکیه اقدام به بازسازی این مساجد شیعی کند. علی‌ای‌حال پس از آزادسازی اراضی اشغالی، مهم‌ترین مساله بازگشت جمعیت مسلمان به این مناطق است، اما این بدین معنا نیست که مساجد فورا رونق سابق خود را خواهند یافت، هرچند پرواضح است که دیگر شاهد هتک این‌چنینی مساجد و مقابر اسلامی نخواهیم بود. پایان بخش اول ادامه دارد 🕌 @masjid_sangar