46.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ظالمترین افراد چه کسانی هستند؟
کسانی هستند که مانع اسم خدا در مساجد میشوند و...
آقای قرائتی به صورت مصداقی ظالمترین افراد را معرفی میکنند. گاه پدر و مادر و گاهی علما و گاه صداوسیما و... ظالمترین افراد میشوند!
تفسیر این آیه به جهت اهمیت بالای آن و اینکه تمام آیه در خصوص مسجد است به صورت کامل بارگزاری کردیم.
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
[تفسیر آیه۱۱۴ سوره بقره]
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📍شرایط تأسیس مدارس مسجدمحور اعلام شد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی: از شرایط متقاضیان تأسیس ای
📍 "مدرسه در مسجد" خوب است
ولی "مدرسه با مسجد" بهتر است
✍ محسن ذوالفقاری
سالها قبل، از مسجد صنعتگران مشهد، طرحی نو به نام «مدرسه در مسجد» وارد عرصه آموزش و پرورش شد. طرحی که سالهای ابتدای حرکت خود را چراغ خاموش و با تعداد دانشآموزان محدود پیش برد ولی بعد از چندین سال از عمرش، با کسب تجربه و اعتماد و اعتبار و ساخت نیروهایی توانمند به صورت روزافزون در مساجد مشهد گسترش یافت و در دیگر شهرها مثل قم، تهران و… مورد استقبال قرار گرفت.
دانشآموزان در این طرح همانند سدههای قبل در محیط تربیتی مسجد، تحصیل میکنند و برای امتحانات و اخذ مدرک به آموزش و پرورش مراجعه میکنند. در حقیقت این طرح نوعی بازگشت به گذشته است که مدارس در مساجد قرار داشتند و مسجد مرکز اصلی تعلیم و تربیت بوده است. شهید مطهری در این مورد میفرمایند: «ما یک تقلید احمقانه از اروپا کردهایم. در تاریخ گذشته ما مسجد و مدرسه همیشه یکی بودهاند یا همسایه یکدیگر بودهاند. این خودش یک حسابی بود. هنوز هم آثاری که ما از قدیم میبینیم، همینطور است. هرجا که یک مدرسه هست، یک مسجد هم کنارش هست، بلکه خود مساجد مرکز تعلیم و تربیت بود».[1]
این طرح به دلایل متعدد اعم از خارج شدن از عرف معمول آموزش و پرورش، ابتکاری جدید، گسترش سریع و… مورد نقد و بررسیهای مختلفی قرار گرفته است؛ از نامه تهدیدآمیز وزیر آموزش و پرورش تا نقدهای دلسوزانه دغدغهمندان تربیتی و پژوهشگران مسجدی. این یادداشت نیز برآن است که در خور توانش منصفانه و صادقانه این پدیده را از زوایا مختلف مورد نقد و بررسی قرار بدهد تا مطلعی باشد بر اتفاقات بهتر در نظام تعلیم و تربیت.
طرح مدرسه در مسجد را از چهار منظر میتوان مورد بررسی قرار داد...
🔻ادامه یادداشت را در سایت #باشگاه_اندیشه میتوانید مطالعه کنید:
http://bashgah.net/go/1mas3/
❌ #مخالف
#مدرسه_در_مسجد
#مدارس_مسجدمحور
🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی خانه از خداست خادمش هم باید از اولیاء خدا باشد.
حضرات ابراهیم و اسماعیل و زکریا و... خادم مسجد بودند.
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
[تفسیر آیه ۱۲۵ سوره بقره]
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📍 "مدرسه در مسجد" خوب است ولی "مدرسه با مسجد" بهتر است ✍ محسن ذوالفقاری سالها قبل، از مسجد صنعتگ
📍مدارس مسجدمحور بدعتی خطرناک در آموزش و پرورش!
✍ رحیم عبادی
اینجانب بهعنوان معلمی که تربیت خود را از مسجد آغاز نمودم و خود تربیتیافته مساجد بوده و طی سالهای خدمت در آموزشوپرورش در سطوح مختلف همواره مشوق ارتباط وهمکاری بین مساجد و مدارس بودهام. این مصوبه را بدعتی خطرناک در آموزشوپرورش ایران میدانم و بهعنوان یک کارشناس ارشد امور پرورشی دانش آموزان مراتب نگرانی خود را از تأسیس این قبیل مدارس اعلام و به دلایل زیر خواستار توقف این مصوبه از سوی شورای محترم نگهبان و وزارت آموزشوپرورش میباشم:
هر چیز به جای خود نکوست. مدرسه یک نهاد آموزشی و پرورشی با کارکرد مشخص و مسجد یک نهاد دینی و اجتماعی با کارکرد معین و متفاوت است. آنچه در مدرسه انجام میشود آموزش خواندن و نوشتن و علوم مختلف طبیعی، انسانی و ریاضی و پرورش مهارتهای بهرهمندی از دانش و علوم جدید در زندگی فردی، شغلی و اجتماعی است؛ اما کار مسجد تقویت بنیادهای اعتقادی اهل مسجد است؛ بنابراین همچنانکه مدرسه نمیتواند در نقش مسجد ایفای وظیفه نماید و مساجد هم نخواهند توانست مأموریت مدارس را متکفل گردند .
ممکن است این تصور در ذهن طراحان ایجاد "مدرسه مسجد "متبادر شود که مدارس دانش آموزان را از تربیت دینی دور و آنان را سکولار تربیت مینمایند؛ بنابراین مناسبترین شیوه تربیت دینی دانش آموزان، تأسیس مدرسه دردرون مساجد است حال این پرسش ها مطرح است:
الف- آیا مساجد بعد از انقلاب در انجام مأموریتهای دینی بهویژه در تربیت نسل جوان توفیقی داشتهاند؟ هم اینک چه تعداد از نوجوانان و جوانان در مساجد کشور فعالیت و حضور دارند؟
ب- آیا مساجد فعلی قادرند که امور آموزشوپرورش دانش آموزان را در مقاطع مختلف تحصیلی (ازابتدایی تا متوسطه) و در جنسیت مختلف به ویژه دختران را عهدهدار شوند؟ چه تجربه و مستند موفقی در این خصوص قابل استفاده در اختیار است؟ با چه پشتوانه و دلگرمی و با چه مطالعه وتحقیقی می خواهید کار آموزش وپرورش دانش آموزان را به مساجد واگذار نمایید ؟
آیا مجلس شورای اسلامی به ابعاد صدور مجوز قانونی تأسیس مدرسه در درون مساجد توجه نموده است؟ چگونه میتوان کار تخصصی آموزشوپرورش دانش آموزان را به هیات امناء مساجد واگذار نمود؟ احتمالاً نمایندگان محترم یا هیات امناء مساجد را نمیشناسند و یا از ماموریت آموزشوپرورش و مدارس بیاطلاع هستند؟ آیا در میان نمایندگان محترم چند متخصص تعلیم و تربیت و یا دانشآموخته رشتههای مختلف آموزش و پرورش وجود ندارد که به ابعاد این تصمیم از نظر کارشناسی و تخصصی توجه نماید؟
پیوند مسجد و مدرسه امری مقدس و ستودنی است اما تلفیق مدرسه و مسجد امری مذموم و ناپسند است. همکاری مسجد و مدرسه کار پسندیدهای است؛ اما واگذاری مأموریت مدارس به مساجد کار ناصواب و ایجاد انحراف در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان است. امروزه امر تعلیم و تربیت پیچیدهتر از گذشتهها شده و روز به روز بر پیچیدگی و سختی امور پرورشی و آموزشی دانش آموزان افزوده میشود و دنیای دیجیتال این پیچیدگی را مضاعف و بسیار سخت نموده است. چقدر سادهاندیشی است که تصور شود با حضور دانش آموزان در مدارس و تحت لوای امام جماعت و یا هیات امناء مساجد نه فقط امور آموزشی آنها بهبود مییابد بلکه مهمتر برای امور تربیت دینی آنها اعتلاء و اثربخش خواهد بود؟
🔻ادامه یادداشت در سایت جماران میتوانید بخوانید:
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1619418
❌ #مخالف
#مدرسه_در_مسجد
#مدارس_مسجدمحور
🕌 @masjid_sangar
📍تصویری از طلبه شهید علیرضا محمدیپور(از شهدای حادثه تروریستی کرمان) در حال آموزش قرآن در جمع بچههای مسجد محلهشان
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📍مدارس مسجدمحور بدعتی خطرناک در آموزش و پرورش! ✍ رحیم عبادی اینجانب بهعنوان معلمی که تربیت خود ر
📍نگرانیهای طرح مدارس مسجدمحور
✍علي اصغر فاني، وزیر اسبق آموزش و پرورش
آموزش و پرورش در اولويت نبوده و در عين حال كوچك ديده شده است. كسري ۳۰-۲۵ درصدي بودجه در سالهاي اخير به تحقق كاركردهاي وزارت آموزش و پرورش لطمه جدي وارد كرده است. عدم رسيدگي جدي و تضعيف اين سازمان، زمينه دخالت افراد و نهادهاي خارج از آموزش و پرورش را فراهم كرده است بهطوري كه هر كس به خودش اجازه ميدهد درباره برنامهها و تصميمات آموزش و پرورش اظهارنظر كند درحالي كه در ساير وزارتخانهها اينطور نيست.همهساله سازمان برنامه و بودجه، رديفهاي فراواني را به نام فعاليت فرهنگي به ارگانها و سازمانهايي كه ادعاي انجام كار فرهنگي را دارند، منظور ميكند.
آموزش و پرورش فعلي با قدمت ۱۷۰ ساله قادر به تربيت دانشآموزان امروزي نيست. حال رقيب براي آموزش و پرورش تعريف نكنيم.
اخيرا مجلس شوراي اسلامي طرحي را تحت عنوان «مدرسه مسجدمحور» تصويب كرده است كه به موجب آن وزارت آموزش و پرورش موظف شده در قالب مدرسه غيردولتي با درخواستهاي هيات امنای مسجد، مجوز مدرسه ذيل مسجد را صادر كند. لازم به ذكر است در حال حاضر بدون تصويب قانون جديد صدور مجوز مدرسه غيردولتي طبق ضوابط بنا به درخواست هيات امنا مسجد منعي ندارد. سوال اينجاست كه پيشنهاددهندگان اين طرح چه اهدافي را دنبال ميكنند؟
نگرانيها اين است كه:
۱- با توجه به تخصصي بودن امر تربيت، هيات امنای مسجد نتواند مدرسه را هدايت كند.
۲- با توجه به نفوذ امام جماعت بعضي از مدارس، آموزش و پرورش توان نظارت بر امور مدارس مذكور را نخواهد داشت.
۳- اين احتمال وجود دارد كه مدارس مسجد محور برخي از مواد آموزشي را نافع تشخيص ندهند و بالطبع به آن موارد درسي كمتوجهي شود؛ در نتيجه به اهداف دورهها و پايهها نخواهيم رسيد.
شايسته است وزارت آموزش و پرورش نسبت به حذف اين طرح از دستور كار مجلس و شوراي نگهبان تلاش كند.
❌ #مخالف
#مدرسه_در_مسجد
#مدارس_مسجدمحور
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📍نگرانیهای طرح مدارس مسجدمحور ✍علي اصغر فاني، وزیر اسبق آموزش و پرورش آموزش و پرورش در اولويت نبو
📍نقدی بر مصوبهٔ مدرسهٔ مسجدمحور
تطبیق اجباری و همسانسازی غلط، با ساختار موجود
✍ سید ناصر میرمحمدیان
«مسجدمدرسه»، یک سبک متفاوت و متمایز با آموزش و پرورش بود اما معمولا انگار ما حتی از کسانی که نظامات بروکراتیک را خلق کردند، به بروکراسی پایبندتریم! و تلاش میکنیم همه نظامات را در یک قالب بریزیم تا، بیشتر شبیه نظامات مدرن و دیوانسالار شوند!
همان بلایی که بر سر حوزههای علمیه آوردیم! میخواستند حوزهٔ علمیه به عنوان یک نظام آموزشی به رسمیت شناخته شود، با راهبری و اهرم فشار اشتباهِ نظام دیوانسالار و بروکراتیک آموزشی کشور، حوزههای علمیه را هم با نظامات مشهور به ویکتوریایی و اسکولاستیک تطبیق دادند و شد آنچه نباید میشد!
حالا در «مسجدمدرسهٔ مصوبِ مجلس و آموزش و پرورش»، اولین چیزی که به ذهن میرسد این است که یا خواستند این جریان را عقیم کنند... یا اگر سو تدبیری نبوده در هر حال به خاطر سبک نگاه و مدیریت، این «تطبیق اجباری و همسانسازیِ غلط» رقم خورده!
با این تطبیق و همسانسازی، دغدغهٔ اولیه و ایدهٔ مرکزیی که «دلسوزانِ نسل آیندهساز کشور» را به تأسیس این مدارس هدایت کرده بود، از خاصیت افتاده و از دست رفت... .
مگر مساجد مختلف در قم تا مشهد و تهران، قصد تاسیس مدرسه غیرانتفاعی داشتند؟! اتفاقا میخواستند چیزی غیر از ساختار معیوب و با اشکالات بنیادی فعلی را شکل دهند.
اما نقد اصلی به این مصوبه چیست؟در واقع با این مصوبه، تمام ویژگیهای اصلی و متمایز مسجدمدرسه را تغییر دادهاند!
در واقع هویت مسجدمدرسه را به مدرسهٔ غیرانتفاعی وابسته مسجد و ساختار موسسین و مدیران را از الزامِ به حوزوی بودن، به امکان تاسیس با درخواست هیئت امناء و با مدیریت هر شخصی تغییر دادند.
از همه بدتر اینکه الزام کردهاند مدرسه و کلاسهای درس نباید در صحن اصلی مسجد باشد، در حالی که بسیاری از کارکردها، خواص، برکت و نورانیت این طرح، به خاطر حضور دانشآموزان در صحن مسجد بود.
متاسفانه، مناسباتی که به خاطر تنفس و تعلم در مسجد و ترکیب تحصیل و زندگی و رشد توأم علمی و اخلاقی در این دانشآموزان شکل میگرفت با این مصوبه از دست میرود.
✅ #موافق
#مدرسه_در_مسجد
#مدارس_مسجدمحور
@snmir7
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
وقتی خانه از خداست خادمش هم باید از اولیاء خدا باشد. حضرات ابراهیم و اسماعیل و زکریا و... خادم مسجد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍اگر مسجدهای ما تمیز باشند، رهبران ما(ائمه جماعات) ابراهیمی باشند، جوانان ما اسماعیلی باشند، استقبال از مسجد هم خوب میشود.
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
[تفسیر آیه ۱۲۵ سوره بقره]
🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم چه حس خوبی داره😍
#روز_پدر مبارک باد
🕌 @masjid_sangar
46.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍 به به! بالاخره دیدیم امام جمعهای هم کتاب معرفی میکنه! کی بشه ائمه جماعات هم یاد بگیرند...
👌 #کار_خوب امام جمعه اردکان به خاطر معرفی کتاب "قصه ننه علی"
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
📍اگر مسجدهای ما تمیز باشند، رهبران ما(ائمه جماعات) ابراهیمی باشند، جوانان ما اسماعیلی باشند، استقبال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"إِنَّ أَوَّلَ بَيتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكًا"
اولین بیت کعبه بوده است. این برای ما درس است که وقتی خواستیم شهرک بسازیم اول از همه مسجدش را بسازیم
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
[تفسیر آیه۹۶ سوره آلعمران]
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
"إِنَّ أَوَّلَ بَيتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكًا" اولین بیت کعبه بوده است. این برای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گنبد بزرگه ولی کسی زیرش نماز نمیخونه!
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
[تفسیر آیه۱۳۴ سوره بقره]
🕌 @masjid_sangar
"مسجدها را پر کنیم. سنگر است اینجا"
چهقدر بد و زشت است اینقدر جای خالی در مسجد باشد و برای اتصال به خانمها صفهای قطاری چیده شود!
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
گنبد بزرگه ولی کسی زیرش نماز نمیخونه! #حجت_الاسلام_محسن_قرائتی [تفسیر آیه۱۳۴ سوره بقره] 🕌 @masjid_s
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جای کار: مسجدالحرام
نوع کار: بالابردن پایههای کعبه
کارگر: حضرت اسماعیل
بنا: حضرت ابراهیم
هدف: نماز
در عینحال اگر خدا قبول نکند هیچ است. اصل قبولی خداست.
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
[تفسیر آیه ۱۲۷ سوره بقره]
🕌 @masjid_sangar
هدایت شده از وحید یامین پور
بله، محور اعتکاف "خلوت" است. اما اعتکاف فقط در مسجد "جامع" شهر پذیرفته میشود... و در این شرط، نکتهی ظریفی است.
خلوت، عزلت از جامعه مؤمنین و سلوک در حاشیه تاریخ نیست. حتی درونیترین و فردیترین عبادات در قیام و حضور در متن تاریخ پذیرفته میشود.
...وگرنه امام را در کربلا سر میبُرند و مومنی مقدس در کنج خانقاهی سر به سجده تسبیح خدا میگوید!
#یادگاری
@yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌مسجدی که از دل آن کلی نویسنده و کارگردان و بازیگر دراومد.
امیرحسین فردی، فرجالله سلحشور، بهزاد بهزادپور، رسول ملاقلیپور، مرتضی سرهنگی، حبیبالله والینژاد، اصغر نقیزاده، احمد دهقان و کلی هنرمند دیگر بخشی از خروجیهای هنری این مسجد هستند. شهید غنیپور از این مسجد است و بالطبع #جایزه_ادبی_شهید_غنی_پور هم برای این مسجد است.
حتی بهتره بدونید حوزه هنری از دیگر خروجیهای این مسجد است. سوالی که هست حوزه هنری چهکاری برای مسجد کرده است؟!
#مسجد_جوادالائمه
📍تهران- سیمتری جی
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
👌مسجدی که از دل آن کلی نویسنده و کارگردان و بازیگر دراومد. امیرحسین فردی، فرجالله سلحشور، بهزاد بهز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌محلهای که حتی در نقشه هم جایگاهی ندارد مسجدی دارد که جوانان آن ۱۳۵ مدال علمی جهانی کسب کرده است.
#کانون_دانش_پژوهان_نخبه
📍تهران، محله عبدلآباد
🕌 @masjid_sangar
سنگر مسجد
مسجد مثل بانک نیست! #حجت_الاسلام_محسن_قرائتی [تفسیر آیه۱۳۶ سوره بقره] 🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با هفت تا بچه و یک تخته سیاه، در یک مسجد مخروبه شروع کردم!
کار اگر حقه شروع کن، مشتری هایش میان!
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
[تفسیر آیه ۱۳۷ سوره بقره]
🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍نماز جماعت هواداران تیم ملی ایران، قبل از آغاز بازی با سوریه، بیرون ورزشگاه دوحه قطر
🕌 @masjid_sangar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍پیروزی ما برای اداره مسجد است!
#امام_خمینی
🕌 @masjid_sangar