#ما_منتظر_صبح_ظهوریم
#با_مهدی_علیه_السلام
#جمعه_های_دلتنگی
#منتظر_ظهور
#ادعیه_اذکار
🔷🔶 #خواندن_دعای_عبرات_در_مشکلات
👈🏼👈🏼 مرحوم #علامه_حلی (رضواناللهتعالیعلیه) در کتاب #منهاج_الصلاح با سندی که آورده از مرحوم #سید_رضی_الدین_محمد_بن_محمد_بن_محمد_آوه_ای «ساوجی» نقل کرده است که گفت:
◽️ روزگاری گرفتار زندان یکی از پادشاهان جرغامون شدم و مدّتی زیاد از زندان را با اعمال شاقّه گذرانده بودم که شبی حضرت صاحبالزّمان علیه السلام را در خواب دیدم، گریه کردم و گفتم: این مولای من! فکری به حالم بکن!
◽️حضرت صاحب الزّمان علیه السلام فرمود:
أدع بدعاء العبرات.
دعای عبرات (= اشکها) را بخوان!
عرض کردم: دعای عبرات چیست؟ تاکنون ندیدهام.
◽️آن حضرت فرمود:
آن دعا در بین کتاب مصباح که در نزد خود داری، موجود است.
عرض کردم: ای مولای من! همه جای کتاب مصباح المتهجّد را خواندم، امّا چنین چیزی وجود نداشت.
◽️آن حضرت فرمود:
أنظر تجده.
در کتاب دقّت کن، پیدا میکنی.
در این هنگام از خواب بیدار شدم و پس از خواند نماز صبح، کتاب مصباح را باز کردم، دیدم اوراقی در بین آن وجود دارد که این دعا بر آن نوشته شده است.
◽️من چهل مرتبه آن دعا را خواندم و همان دعا، باعث خلاصی من از زندان شد و آنگونه که بعداً برایم مشخّص شد، حضرت امیرالمؤمنین (عليهالسلام) دستور آزادی مرا از طریق خواب بهیکی از نزدیکان شاه که فردی درستکار بود، برای شاه فرستاد و او را تهدید کرد.
و شاه هم من را آزاد کرد و با احترام مرا روانه ساخت.
◽️ این دعا در کتاب #مصباح_المتهجد #شيخ_طوسى است و اسم آن هم از جمله اول این دعا گرفته شده و آن جمله این هست:
"اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ"
پروردگارا! از تو درخواست دارم، ای ترّحمکننده بر اشکها.
پس عبرات جمع عبره به معنای اشک است و عبرات یعنی اشکها.
◽️ این دعا حاوی مظامین بسیار بلند و قابل تأمل و توصیفات بسیار والای امام زمان علیهالسلام از اجداد طاهرین خود است. بهراستی که همین ادعیه پرمغز و بیمانند بهترین دلیل بر حقانیت اهلبیت عصمت علیهمالسلام است که هر صاحب فضل و ادبی را وادار به تسلیم میکند.
در عصر غيبت، هيچ كس به اندازه خود حضرت صاحبالزمان علیهالسلام دچار گرفتاري و مصائب نيست.
آن امام غریب طرد شده تنها و مظلومی که یازده قرن است که گرفتار زندان غیبت کبری است... در"دعاي عبرات" دل سوختگي او را در گرفتاريهاي شيعيان و درخواستش را براي رفع آنها میبينيم.
🔆 کانال #مطالبنابدرمنبر
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
#ما_منتظر_صبح_ظهوریم
#ادعیه_و_زیارات_مهدوی
#با_مهدی_علیه_السلام
#جمعه_های_دلتنگی
#اشعار_مهدوی
#منتظر_ظهور
#دعای_عبرات
🔷🔶 #متن_دعای_شریف_عبرات
1⃣ أللَّهُمَّ إِنّی أَسْأَلُك یا راحِمَ الْعَبَراتِ، وَیا کاشِفَ الزَّفَراتِ، أَنْتَ الَّذی تَقْشَعُ سَحابَ الْمِحَنِ، وَقَدْ أَمْسَتْ ثِقالاً، وَتَجْلُو ضَبابَ الْفِتَنِ، وَقَدْ سَحَبَتْ أَذْیالاً، وَتَجْعَلُ زَرْعَها هَشیماً، وَبُنْیانَها هَدیماً، وَعِظامَها رَمیماً، وَتَرُدُّ الْمَغْلُوبَ غالِباً، وَالْمَطْلُوبَ طالِباً، وَالْمَقْهُورَ قاهِراً، وَالْمَقْدُورَ عَلَیْهِ قادِراً.
بارالها، از تو درخواست میکنم ای رحمکننده بر قطرات اشکها و ای برطرف کننده سوز دلها؛ تو کسی هستی که ابرهای محنت و اندوه را پراکنده میکنی درحالیکه بسیار سنگین و پربار شدهاند؛ و ابرهای فتنه را در حالی که دامن بر زمین کشیدهاند برطرف میکنی، و کشت آنها را خشک و شکننده قرار میدهی، و پایهاش را نابود و منهدم میگردانی، و استخوانهایش را پوسیده میکنی، و شکست خورده را پیروز میگردانی، و طلب شده را کننده میگردانی؛ و کسی را که بر او چیره شدهاند چیره شونده میگردانی، و کسی را که بر او توانایی و قدرت داشته اند، قدرتمند میکنی.
2⃣ فکَمْ مِنْ عَبْدٍ ناداك رَبِّ إِنّی مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ، فَفَتَحْتَ لَهُ مِنْ نَصْرِك أَبْوابَ السَّمآءِ بِمآءٍ مُنْهَمِرٍ، وَفَجَّرْتَ لَهُ مِنْ عَوْنِك عُیُوناً، فَالْتَقَی الْمآءُ عَلی أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ، وَحَمَلْتَهُ مِنْ کِفایَتِك عَلی ذاتِ أَلْواحٍ وَدُسُرٍ.
یا رَبِّ إِنّی مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ.
یا رَبِّ إِنّی مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ.
یا رَبِّ إِنّی مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ.
چه بسیار بندهای که تو را ندا داد و عرض کرد: پروردگارا من شکست خوردهام؛ پس، مرا یاری کن.
و تو برای یاری کردنش درهای آسمان را با آبی ریزان باز کردی؛ و چشمههایی از مددکاری خود برای او گشودی، پس آب(نجات) بهمقداری که مقّدر شده به او رسید؛ و او را از کفایت خودت بر چیزی که دارای تختهها و میخها است (کشتی) سوار کردی.
پروردگارا ؛ من شکست خورده ام؛ پس یاری کن.(مضمون آیات 10-14 سوره مبارکه قمر)
3⃣ فصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَافْتَحْ لی مِنْ نَصْرِك أَبْوابَ السَّمآءِ بِمآءٍ مُنْهَمِرٍ وَفَجِّرْ لی مِنْ عَوْنِك عُیُوناً لِیَلْتَقِیَ مآءُ فَرَجی عَلی أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ، وَاحْمِلْنی یا رَبِّ مِنْ کِفایَتِك عَلی ذاتِ أَلْواحٍ وَدُسُرٍ.
پروردگارا ؛ بر محمّد و آل محمّد درود بفرست، و در یاری من درهای آسمانت را با آبی ریزان بگشا، و چشمههایی ازمددکاری خود برای من بگشا تا آنكه برسد آب خلاصى من بر روشی كه تقدير شده است.
و مرا از کفایت خودت بر چیزی که دارای تختهها و میخها است (کشتی) سوار کن .
4⃣ یا مَنْ إِذا وَلَجَ الْعَبْدُ فی لَیْلٍ مِنْ حَیْرَتِهِ یَهیمُ، وَلَمْ یَجِدْ لَهُ صَریخاً یَصْرُخُهُ مِنْ وَلِیٍّ وَلا حَمیمٍ وَجَدَ یا رَبِّ مِنْ مَعُونَتِك صَریخاً مُغیثاً، وَوَلِیّاً یَطْلُبُهُ حَثیثاً یُنْجیهِ مِنْ ضیقِ أَمْرِهِ وَحَرَجِهِ، وَیُظْهِرُ لَهُ أَعْلامَ فَرَجِهِ.
پروردگار! ای کسی که وقتی بنده در شب، متحیّر و سرگردان گردد، و هیچ فریادرسی از دوست و خویشاوند برای فریادرسیاش نیابد؛ کمک تو را فریادرس خود مییابد و یار و سرپرستی که شتابان او را طلب میکند تا او را از گرفتاری و رنجش نجات بخشد و نشانههای گشایش و راحتی را برایش آشکار کند.
5⃣ أللَّهُمَّ فَیا مَنْ قُدْرَتُهُ قاهِرَهٌ، وَ ایاتُهُ باهِرَهٌ، وَنَقِماتُهُ قاصِمَهٌ لِکُلِّ جَبَّارٍ، دامِغَهٌ لِکُلِّ کَفُورٍ خَتَّارٍ صَلِّ یا رَبِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ.
وَانْظُرْ إِلَیَّ یا رَبِّ نَظْرَهً مِنْ نَظَراتِك رَحیمَهً، تَجْلی بِها عَنّی ظُلْمَهً عاکِفَهً مُقیمَهً مِنْ عاهَهٍ جَفَّتْ مِنْهَا الضُّروُعُ، وَتَلِفَتْ مِنْهَا الزُّرُوعُ، وَانْهَمَلَتْ مِنْ أَجْلِهَا الدُّمُوعُ، وَاشْتَمَلَ لَها عَلَی الْقُلُوبِ الْیَأْسُ، وَخَرَّتْ بِسَبَبِهَا الْأَنْفاسُ.
بارالها، ای کسی که توانش نیرومند و پیروز، ونشانههایش آشکار و روشن است، و انتقامش تمام جبّاران و سرکشان را هلاک میکند، و هر کافر مکّار و حیلهگر را از بین میبرد.
پروردگارا بر محمّد و آل محمّد درود بفرست، و بر من نگاه کن نگاهی از نگاههای پرمحبّت و مهرت تا برطرف شود تاریکی پایدار و دیرینهای را که مرا گرفتار کرده است ؛ از قبیل آفتی که از آن سینهها بخشکد، و کشت و زرع ها تباه گردد، و بهخاطر آن اشکها سرازیر گردد، و ناامیدی بر قلبها احاطه کند، و به سبب آن نفَسها بند آید.
➖ قسمت اول ....
.
.
ادامهی بالا ⤴️⤴️⤴️⤴️⤴️
6⃣ إلهی فَحِفْظاً حِفْظاً لِغَرآئِسَ غَرْسُها بِیَدِ الرَّحْمانِ، وَشُرْبُها مِنْ مآءِ الْحَیَوانِ، وَنَجاتُها بِدُخُولِ الْجِنانِ، أَنْ تَکُونَ بِیَدِ الشَّیْطانِ تُحَزُّ، وَبِفَأْسِهِ تُقْطَعُ وَتُجَزُّ.
إِلهی فَمَنْ أَوْلی مِنْکَ بِأَنْ یَکُونَ عَنْ حَریمِك دافِعاً، وَمَنْ أَجْدَرُ مِنْك بِأَنْ یَکُونَ عَنْ حِماك حارِساً وَمانِعاً.
بار خدایا، درختهایی را که با دست مهربانت نشانده شده، و با آب زندگی بخش آبیاری شده، و با ورود به بهشت نجات مییابد، حفظ کن و نگهدار که به دست شیطان بریده نشود و با تَبر او تکّه تکّه نشود.
بارخدایا، چه کسی سزاوارتر از توست برای این که از حریمت دفاع کند؟
و چه کسی شایستهتر از توست برای اینکه حراست و نگهبانی از نزدیکان خود را بر عهده گیرد؟
7⃣ إلهی إِنَّ الْأَمْرَ قَدْ هالَ فَهَوِّنْهُ، وَخَشُنَ فَأَلِنْهُ، وَإِنَّ الْقُلُوبَ کاعَتْ فَطَمِّنْها، وَالنُّفُوسَ ارْتاعَتْ فَسَکِّنْها.
إِلهی إِلهی تَدارَك أَقْداماً زَلَّتْ، وَأَفْکاراً فی مَهامَهِ الْحَیْرَهِ ضَلَّتْ، بِأَنْ رَأَتْ جَبْرَك عَلی کَسیرِها، وَإِطْلاقَك لِأَسیرِها، وَإِجارَتَك لِمُسْتَجیرِها أَجْحَفَ الضُّرُّ بِالْمَضْرُورِ، وَلَبَّی داعیهِ بِالْوَیْلِ وَالثُّبُورِ.
فَهَلْ یَحْسُنُ مِنْ عَدْلِك یا مَوْلایَ أَنْ تَدَعَهُ فَریسَهَ الْبَلاءِ وَهُوَ لَك راجٍ، أَمْ هَلْ یَجْمُلُ مِنْ فَضْلِك أَنْ یَخُوضَ لُجَّهَ الْغَمَّآءِ وَهُوَ إِلَیْك لاجٍ.
خدای من؛ کار مشکل شده است، پس آسانش گردان؛ و کارها سخت و خشن شدهاند، پس آنها را به نرمی و ملایمت بگرایان؛ دلها، سست و لرزان شده است، آنها را آرام گردان؛ وجانها دچار ترس و دلهره شدهاند، پس آنها را به آرامش و سکون برسان.
خدایا؛ خدایا؛ قدمهای لغزان را دریاب؛ اندیشههای گم شده در سرگردانیها را دریاب که ببینند شکستشان را جبران کردهای، و اسیرانشان را آزاد کردهای، و پناهجویانشان را پناه ده، که بیچارگی بیش از توان و طاقت به خسارت دیده ضرر وارد کرده، و فراخوان خود را با وای و ناله پاسخ داده ای مولای من.
آیا از عدل تو نیکو است کسی را که به تو امیدوار است طعمه بلا گردانی؟!
یا از فضل تو زیباست کسی را که به تو پناهنده شده است در گرداب غم و غصّه فرو رود؟!
8⃣ موْلایَ لَئِنْ کُنْتُ لا أَشُقُّ عَلی نَفْسی فِی التُّقی، وَلا أَبْلُغُ فی حَمْلِ أَعْبآءِ الطَّاعَهِ مَبْلَغَ الرِّضَا وَلا أَنْتَظِمُ فی سِلْك قَوْمٍ رَفَضُوا الدُّنْیا فَهُمْ خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الطَّوی، ذُبْلُ الشِّفاهِ مِنَ الظَّمآءِ، وَعُمْشُ الْعُیُونِ مِنَ الْبُکآءِ، بَلْ أَتَیْتُك بِضَعْفٍ مِنَ الْعَمَلِ، وَظَهْرٍ ثَقیلٍ بِالْخَطایا وَالزَّلَلِ، وَنَفْسٍ لِلرَّاحَهِ مُعْتادَهٍ، وَلِدَواعِی الشَّهْوَهِ مُنْقادَهٍ.
ای مولای من؛ اگر چه من برای رعایت پرهیزگاری و تقوا بر خود سخت نگرفتهام، و آنچنانکه موجب رضایت تو شود به فرمان برداریت نپرداختهام، و در زمره گروهی درنیامدهام که دنیا را رها کردهاند و در نتیجه شکمهایشان از گرسنگی تو رفته است و از تشنگی لبهایشان خشک شده است وچشمانشان ازگریه رنجور شده است؛ بلکه در عمل و رفتارهای دینی ضعیف بودهام، و پشتم از بار گناهان و لغزشها سنگین شده، و روانم را به راحتی و خوشی عادت دادهام، و تسلیم انگیزههای شهوت هستم.
9⃣ أما یَکْفینی یا رَبِّ وَسیلَهً إِلَیك، وَذَریعَهً لَدَیْك، أَنَّنی لِأَوْلِیآءِ دینِك مُوالٍ، وَفی مَحَبَّتِهِمْ مُغالٍ، وَلِجِلْبابِ الْبَلاءِ فیهِمْ لابِسٌ، وَلِکِتابِ تَحَمُّلِ الْعَنآءِ بِهِمْ دارِسٌ.
أَما یَکْفینی أَنْ أَرُوحَ فیهِمْ مَظْلُوماً، وَأَغْدُوَ مَکْظُوماً، وَأَقْضِیَ بَعْدَ هُمُومٍ هُمُوماً، وَبَعْدَ وُجُومٍ وُجُوماً.
با این وجود، ای پروردگار من؛ آیا از جهت وسیله و واسطه و سبب که بهسوی تو راه پیدا کنم کافی نیست که من، ارادتمند اولیا و سرپرستان دینت هستم، و در دوستیشان سعی فراوان میکنم، و لباس بلا را در راه ایشان بر تن میکنم و کتاب تحمّل سختی را به سبب آنان فراگیرندهام.
آیا برایم بس نیست که بهخاطر آن بزرگواران مظلوم واقع شدهام، و سکوت کردهام و خشم خود را باز داشتهام، و پیوسته گرفتار اندوه هستم؟
از شدّت ترس پیوسته گرفتار خاموشیام؟
➖ قسمت دوم ....
ادامهی بالا ⤴️⤴️⤴️⤴️⤴️
🔟 أما عِنْدَك یا مَوْلایَ بِهذِهِ حُرْمَهٌ لاتُضَیَّعُ، وَذِمَّهٌ بِأَدْناها تُقْتَنَعُ، فَلِمَ لاتَمْنَعُنی نَصْرَكَ یا رَبِّ وَها أَنَا ذا غَریقٌ، وَتَدَعُنی وَأَنَا بِنارِ عَدُوِّك حَریقٌ.
مَوْلایَ أَتَجْعَلُ أَوْلِیآءَك لِأَعْدآءِك طَرَائِدَ وَلِمَکْرِهِمْ مَصآئِدَ، وَتُقَلِّدُهُمْ مِنْ خَسْفِهِمْ قَلائِدَ، وَأَنْتَ مالِك نُفُوسِهِمْ، أَنْ لَوْ قَبَضْتَها جَمَدُوا، وَفی قَبْضَتِك مَوادُّ أَنْفاسِهِمْ، أَنْ لَوْ قَطَعْتَها خَمَدُوا، فَما یَمْنَعُك یا رَبِّ أَنْ تَکُفَّ بَأْسَهُمْ، وَتَنْزِعَ عَنْهُمْ مِنْ حِفْظِك لِباسَهُمْ، وَتُعَرّیهِمْ مِنْ سَلامَهٍ بِها فی أَرْضِك یَسْرَحُونَ، وَفی مَیْدانِ الْبَغْیِ عَلی عِبادِك یَمْرَحُونَ.
ای مولای من، آیا این باعث نمیشود که برای من حرمتی باشد که ضایع نشود و تباه نگردد، و باعث حقّی شود که هر چند کم ولی نجات بخش است؟
ای پروردگار من، میبینی که من غرق شدهام پس چرا از غرق شدن نگاهم نمیداری؟
میبینی که با آتشی که دشمنت افروخته است آتش گرفتهام، پس چرا مرا اینگونه رها میکنی؟
مولای من، آیا دوستانت را جلوی دشمنانت میاندازی؟ و آنها را گرفتار مکر و حیلهشان قرار میدهی؟
و از خواری و فرومایگی آنان، حلقهای بر گردن ایشان میافکنی؟
در حالی که صاحب اختیار جانشان تویی، بهگونهای که اگر جانشان را بگیری جماد و بیجان میگردند؛ از طرفی مایه نفس کشیدنشان در دست توست، و اگر آن را قطع کنی میمیرند.
پس - پروردگار من ؛ - چه چیزی مانع جلوگیری تو از بدرفتاری آنهاست، تا لباس نگهبانی خودت را از تن شان بیرون کنی، و سلامتی را که بهواسطه آن در زمین تو میگردند از آنها بگیری؛ همان سلامتی که بهواسطه آن در میدان تجاوز و ستم بر بندگانت با تکبّر و خودپسندی راه می روند؟!
1⃣1⃣ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَدْرِكْنِي وَلَمْ يُدْرِكْنِي الْغَرَقُ وَتَدَارَكْنِي وَلَمَّا غَيَّبَ شَمْسِي الشَّفَقُ.
إِلَهِي كَمْ مِنْ عَبْدٍ خَائِفٍ الْتَجَأَ عَلَى سُلْطَانٍ فَآبَ عَنْهُ مَحْفُوفاً بِأَمْنٍ وَأَمَانٍ أَفَأَقْصِدُ.
يَا رَبِّ أَعْظَمَ مِنْ سُلْطَانِكَ سُلْطَاناً أَمْ أَوْسَعَ مِنْ إِحْسَانِكَ إِحْسَاناً أَمْ أَكْثَرَ مِنِ اقْتِدَارِكَ اقْتِدَاراً أَمْ أَكْرَمَ مِنِ انْتِصَارِكَ انْتِصَاراً ؟
ما عُذْری یا إِلهی إِذا حَرَمْتَ مِنْ حُسْنِ الْکَرامَهِ نآئِلَك، وَأَنْتَ الَّذی لاتُخَیِّبُ امِلَك، وَلاتَرُدُّ سآئِلَك.
بارالها؛ بر محمّد وآل محمّد درود فرست، و مرا دریاب تا غرق نشدهام؛ پیش از آن که خورشید عمرم غروب شود و غروب زندگانیم فرا رسد مرا تدارک کن.
خدای من؛ چه بسیار ترسانهایی که به پادشاهی پناه بردهاند و با امنیّت و ایمنی از پیش آن پادشاه بازگشتند.
پروردگار من، آیا باعظمتتر از سلطنت و قدرت تو سلطانی هست که به طرف او بروم؟!
آیا ازاحسان تو احسانی فراگیرتر هست؟!
آیا از اقتدار تو اقتداری بزرگ تر هست؟!
آیا از یاری رساندن تو یاری رساندنی گرامیتر هست؟!
خدای من، اگر تو کسی را که نزدت آمده است از رفتار بزرگوارانه و نیکویت محروم گردانی دیگر من چه عذری دارم؟ البتّه تو هیچ گاه آرزومندت را ناامید و درخواست کننده ات را رد نمیکنی.
2⃣1⃣ إلهی إِلهی أَیْنَ أَیْنَ کِفایَتُك الَّتی هِیَ نُصْرَهُ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الْأَنامِ، وَأَیْنَ أَیْنَ عِنایَتُك الَّتی هِیَ جُنَّهُ الْمُسْتَهْدَفینَ بِجَوْرِ الْأَیَّامِ، إِلَیَّ إِلَیَّ بِها.
یا رَبِّ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ، إِنّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمینَ.
مَوْلایَ تَری تَحَیُّری فی أَمْری، وَتَقَلُّبی فی ضُرّی، وَانْطِوایَ عَلی حُرْقَهِ قَلْبی، وَحَرارَهِ صَدْري.
خدای من؛ خدای من؛ کجاست، کجاست کفایت تو که یاری گر مردم مستضعف است؟
کجاست، کجاست عنایت و توجّه تو که سپری نگهبان برای کسانی است که هدف جور و ستم روزگار قرار می گیرند؟
آن را به من بده، آن را به من بده، ای پروردگار من؛ از گروه ستم پیشگان نجاتم بخش که من بیچاره ام، و این در حالی است که تو مهربان ترین مهربانان هستی.
مولای من؛ سرگردانی مرا در کارهایم میبینی، و دست و پا زدن در گرفتاری و بیچارگیام را مینگری، و قلب سوخته و آتش گرفته، و گداختگی سینه مرا شاهد هستی
➖ قسمت سوم ....
ادامهی بالا ⤴️⤴️⤴️⤴️⤴️
3⃣1⃣ فصَلِّ یا رَبِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ،
وَجُدْ لی یا رَبِّ بِما أَنْتَ أَهْلُهُ فَرَجاً وَمَخْرَجاً، وَیَسِّرْ لی یا رَبِّ نَحْوَ الْبُشْری مَنْهَجاً،
وَاجْعَلْ یا رَبِّ مَنْ یَنْصِبُ لِیَ الْحِبالَهَ لِیَصْرَعَنی بِها صَریعَ ما مَکَرَ، وَمَنْ یَحْفِرُ لِیَ الْبِئْرَ لِیُوقِعَنی فیها واقِعاً فیما حَفَرَ، وَاصْرِفِ اللَّهُمَّ عَنّی مِنْ شَرِّهِ وَمَکْرِهِ وَفَسادِهِ وَضُرِّهِ، تَصْرِفُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُتَّقینَ، وَعَمَّنْ قادَ نَفْسَهُ لِدینِ الدَّیَّانِ، وَمُنادٍ یُنادی لِلْإیمانِ.
پس، بر محمّد وآل محمّد درود بفرست، و -ایپروردگار- آنگونهکه تو شایسته آن هستی برایم گشایشی و گریزگاهی مرحمت کن، و -ای پروردگار من- راهی روشن به شادمانی فرا رویم بگشای و رسیدن به آن را برایم آسان کن.
ای پروردگار؛ هر کسی برایم دامی میافکند تا با حیلهاش مرا در آن بیفکند، خودش را گرفتار دام و حیلهاش گردان.
هر کس برایم چاهی میکند تا مرا در آن بیندازد، خودش را در آن چاه بینداز.
و خدایا ؛ شرّ و مکر و حیله و تباهی و ضرر و زیانش را از من برطرف کن، آنچنانکه از پرهیزگاران و از کسانی که خویشتن را تسلیم محض دین، و تسلیم منادی ایمان کرده است، برطرف میکنی.
4⃣1⃣ إلهی عَبْدُك عَبْدُك أَجِبْ دَعْوَتَهُ ضَعیفُك ضَعیفُك فَرِّجْ غُمَّتَهُ، فَقَدِ انْقَطَعَ کُلُّ حَبْلٍ إِلّا حَبْلَك، وَتَقَلَّبَ عَنْهُ کُلُّ ظِلٍّ إِلّا ظِلَّك.
مَوْلایَ دَعْوَتی هذِهِ إِنْ رَدَدْتَها أَیْنَ تُصادِفُ مَوْضِعَ الْإِجابَهِ، وَمَخْیَلَتی هذِهِ إِنْ کَذَّبْتَها أَیْنَ لاقی مَوْضِعَ الْإِعانَهِ، فَلاتَرُدَّ عَنْ بابِکَ مَنْ لایَعْلَمُ غَیْرَهُ باباً، وَلاتَمْنَعْ دُونَ جَنابِك مَنْ لایَعْلَمُ سِواهُ جَناباً.
خدای من؛ بندهات؛ بندهات؛ خواهشش را پاسخ بده، ضعیفت، ناتوانت؛ اندوهش را برطرف کن.
هر دستاویزی جز رشته اتّصال تو را از دست داده است، و جز سایه رحمت تو هر سایهای از سرش رفته است.
مولای من؛ اگر این خواهش و دعایم را رد کنی، پس در کجا به هدف اجابت برسد؟
این خوش گمانی مرا اگر راست مگردانی در کجا به
جایگاه کمک خواهد رسید؟ پس کسی که جز درگاه تو دری را بلد نیست، هیچگاه از درگاهت برمگردان؛ و کسی که جز آستان حضرت تو سراغ ندارد، از آستان سخاوت مندت محروم نفرما.
5⃣1⃣ سپس به سجده برو و بگو:
إلهی إِنَّ وَجْهاً إِلَیْك فی رَغْبَتِهِ تَوَجَّهَ خَلیقٌ بِأَنْ تُجیبَهُ وَإِنَّ جَبیناً لَك بِابْتِهالِهِ سَجَدَ حَقیقٌ أَنْ یَبْلُغَ ما قَصَدَ وَإِنَّ خَدّاً لَدَیْك بِمَسْئَلَتِهِ تَعَفَّرَ جَدیرٌ أَنْ یَفُوزَ بِمُرادِهِ وَیَظْفَرَ.
وَها أَنَا ذا یا إِلهی قَدْ تَری تَعْفیرَ خَدّی وَاجْتِهادی فی مَسْئَلَتِك وَجِدّی، فَتَلَقَّ یا رَبِّ رَغَباتی بِرَحْمَتِك قَبُولاً، وَسَهِّلْ إِلی طَلِباتی بِرَأْفَتِك وُصُولاً، وَذَلِّلْ قُطُوفَ ثَمَرَهِ إِجابَتِك لی تَذْلیلاً.
إلهی فَإِذا قامَ ذُو حاجَهٍ بِحاجَتِهِ شَفیعاً ، فَوَجَدْتَهُ مُمْتَنِعَ النَّجاحِ سَهْلَ الْقِیادِ مُطیعاً.
معبود من؛ اعتقادم بر این است، رویی که با اشتیاق به سوی تو آمده است سزاوار، پاسخ مثبت توست؛ و پیشانی که با نهایت تضرّع و زاری در برابرت سجده کرده است شایسته است به نیّت و مقصودش برسد؛ و گونهای که بهخاطر درخواستش، در پیشگاه تو خود را بهخاک مالیده است، لایق آن است که با دستیابی بهآنچه اراده کرده است کامیاب و پیروز شود.
ای خدای من؛ این منم که میبینی گونهام را برخاک نهادهام و تلاش و کوششم را برای درخواست از تو، بکار بردهام.
ای پروردگار من، بهخاطر رحمت و مهربانیت آن چه را مشتاق هستم بپذیر، و مرا با رأفت و مهربانی ویژهات، بهآسانی بهآنچه خواستم برسان؛ و چیدن میوه اجابتت را برایم فراهم گردان.
خدایا! آنگاه که نیازمندی در مقابل تو ایستاده و تو را شفیع قراردهد و تو او را شخصی بیابی که دعایش امکان اجابت ندارد، ولی مطیع و منقاد میباشد.
➖ قسمت چهارم ....
ادامهی بالا ⤴️⤴️⤴️⤴️⤴️
6⃣1⃣ فإِنّی أَسْتَشْفِعُ إِلَیْك بِکَرامَتِك، وَالصَّفْوَهِ مِنْ أَنامِك الَّذینَ أَنْشأْتَ لَهُمْ ما تُظِلُّ وَتُقِلُّ، وَبَرَأْتَ ما یَدُقُّ وَیَجِلُّ.
أَتَقَرَّبُ إِلَیْك بِأَوَّلِ مَنْ تَوَّجْتَهُ تاجَ الْجَلالَهِ، وَأَحْلَلْتَهُ مِنَ الْفِطْرَهِ الرُّوحانِیَّهِ مَحَلَّ السُّلالَهِ، حُجَّتِك فی خَلْقِك، وَأَمینِك عَلی عِبادِك، مُحَمَّدٍ رَسُولِك صَلَّی الله عَلَیْهِ وَألِهِ، وَبِمَنْ جَعَلْتَهُ لِنُورِهِ مُغْرَباً، وَعَنْ مَکْنُونِ سِرِّهِ مُعْرِباً، سَیِّدِ الْأَوْصِیآءِ وَإِمامِ الْأَتْقِیآءِ، یَعْسُوبِ الدّینِ، وَقآئِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلینَ، وَأَبِی الْأَئِمَّهِ الرَّاشِدینَ عَلِیٍّ أَمیرِتلْمُؤْمِنینَ عَلَیْهِالسَّلامُ.
وَأَتَقَرَّبُ إِلَیْك بِخِیَرَهِ الْأَخْیارِ، وَاُمِّ الْأَنْوارِ، اَلْإِنْسِیَّهِ الْحَوْرآءِ، اَلْبَتُولِ الْعَذْرآءِ فاطِمَهَ الزَّهْرآءِ.
من نیز کرامت و بزرگواریت را، وبرگزیدگانت از بین مردم را شفیع میگردانم، همانهایی که هرآنچه سایه میافکند وهرچیز کوچک وبزرگ را برایشان خلق کردهای.
بهتو تقرّب میجویم بهواسطه اوّل شخصیّتی که تاج شکوهمندی را بر سرش نهادی، وفطرت وسرشت روحانیّت را برایش قرار دادی؛ حجّت ودلیل آشکار تو در آفریدگانت، وامین تو بر بندگانت، حضرت محمّد، فرستادهات -که درود خدا بر او وآل او باد- را شفیع گردانیدم.
همچنین شفیع خود را کسی قرار دادم که برای نور پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم پگاه است؛ و کسی که راز پوشیده آن حضرت را به گونهای فصیح بیان کرد؛ یعنی، سالار و سرور جانشینان، و پیشوای پرهیزکاران، پادشاه دین، و زمامدار روسفیدان، و پدر امامان رشید درست کار، حضرت علیّ امیرمؤمنان -که بر او درود وسلام باد-.
نیز به تو تقرّب میجویم بهواسطه شفیع قرار دادن بهترین نیکان بهاصل و مادر نورها، حوریّه انساننما، بتول پاک، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام.
7⃣1⃣ وبِقُرَّتَیْ عَیْنِ الرَّسُولِ، وَثَمَرَتَیْ فُؤادِ الْبَتُولِ، اَلسَّیِّدَیْنِ الْإِمامَیْنِ أَبیمُحَمَّدٍ الْحَسَنِ وَأَبیعَبْدِالله الْحُسَیْنِ علیهماتلسلام وَبِالسَّجَّادِ زَیْنِالْعِبادِ، ذِیالثَّفَناتِ، راهِبِ الْعَرَبِ، عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ.
وَبِالْإِمامِ الْعالِمِ، وَالسَّیِّدِ الْحاکِمِ، اَلنَّجْمِ الزَّاهِرِ، وَالْقَمَرِ الْباهِرِ مَوْلایَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْباقِرِ.
وَبِالْإِمامِ الصَّادِقِ، مُبَیِّنِ الْمُشْکِلاتِ، مُظْهِرِ الْحَقآئِقِ، اَلْمُفْحِمِ بِحُجَّتِهِ کُلَّ ناطِقٍ، مُخْرِسِ أَلْسِنَهِ أَهْلِ الْجِدالِ، مَساکِنِ الشَّقاشِقِ مَوْلایَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ.
همچنین با شفیع قرار دادن دو نور دیده رسول، دومیوه قلب حضرت زهرای بتول، یعنی دوآقا و دو امام حضرت ابومحمّد حسن وحضرت اباعبدالله الحسین علیهماالسلام ونیز با شفیع قراردادن حضرت سجّاد، زینت عبادت کنندگان، صاحب پینه ها (درسجدهگاهها) راهب در میان قوم عرب، یعنی علیّ بن الحسین علیهماالسلام و نیز با امام و پیشوای دانشمند، آقای حکمکننده، ستاره درخشنده، ماه روشن و زیبا روی، مولای من حضرت محمّد بن علیّ امام باقر علیهالسلام، و نیز با امام راستگو که بیان کننده مسائل مشکل، آشکار کننده حقیقتها، کسی که با حجّت ودلیلش هرگویندهای را ساکت و خاموش میکند، و زبان کسانی را که به جدال و ستیزه برمیخواستند لال میکرد، کسی که بهترین جایگاهها را داشت حضرت امام جعفر بن محمّدصادق علیهلسلام.
8⃣1⃣ وبِالْإِمامِ التَّقِیِّ وَالْمُخْلِصِ الصَّفِیِّ، وَالنُّورِ الْأَحْمَدِیِّ، اَلنُّورِ الْأَنْوَرِ، وَالضِّیآءِ الْأَزْهَرِ مَوْلایَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ، وَبِالْإِمامِ الْمُرتَضی.
وَالسَّیْفِ الْمُنْتَضی، وَالرَّاضی بِالقَضا مَوْلایَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضا.
وَبِالْإِمامِ الْأَمْجَدِ وَالْبابِ الْأَقْصَدِ، وَالطَّریقِ الْأَرْشَدِ، وَالْعالِمِ الْمُؤَیَّدِ یَنْبُوعِ الْحِکَمِ، وَمِصْباحِ الظُّلَمِ، سَیِّدِ الْعَرَبِ وَالْعَجَمِ، اَلْهادی إِلیَ الرَّشادِ، وَالْمُوَفَّقِ بِالتَّأْییدِ وَالسِّدادِ مَوْلایَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْجَوادِ.
همچنین با شفیع قرار دادن امام پرهیزگار بااخلاص برگزیده، نور احمدی، روشنی روشنیها، پرتو درخشنده، مولایم حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام.
نیز به واسطه امام برگزیده شده، شمشیر کشیده از نیام، کسی که به حکم و قضای الهی راضی است مولایم حضرت علیّبنموسی الرضا علیهماالسلام.
و نیز به واسطه امام بزرگ، بهترین باب الهی که مورد توجّه و قصد و هدف است، بهترین راه به سوی رشد وکمال وهدایت، دانشمند مورد تأیید، سرچشمه حکمتها، چراغ تاریکیها، آقا و سرور عرب و عجم، هدایت کننده بهسوی راه درست، وکسی که با تأیید وموفقیّت وراستی و درستی واستواری زندگی کرد مولایم حضرت محمّد بن علیّ الجواد علیهالسلام.
➖ قسمت پنجم ....
ادامهی بالا ⤴️⤴️⤴️⤴️⤴️
9⃣1⃣ وبِالْإِمامِ مِنْحَهِ الْجَبَّارِ، وَوالِدِ الْأَئِمَّهِ الْأَطْهارِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمَوْلُودِ بِالْعَسْکَرِ، اَلَّذی حَذَّرَ بِمَواعِظِهِ وأَنْذَرَ.
وَبِالْإِمامِ الْمُنَزَّهِ عَنِ الْمَاثِمِ، اَلْمُطَهَّرِ مِنَ الْمَظالِمِ، اَلْحِبْرِ الْعالِمِ، رَبیعِ الْأَنامِ، وَبَدْرِ الظَّلامِ، اَلتَّقِیِّ النَّقِیِّ الطَّاهِرِ الزَّکِیِّ، مَوْلایَ أَبی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْعَسْکَرِیِّ.
وَأَتَقَرَّبُ إِلَیْك بِالْحَفیظِ الْعَلیمِ الَّذی جَعَلْتَهُ عَلی خَزآئِنِ الْأَرْضِ.
وَالْأَبِ الرَّحیمِ الَّذی مَلَّکْتَهُ أَزِمَّهَ الْبَسْطِ وَالْقَبْضِ صاحب النَّقیبَهِ الْمَیْمُونَهِ، وَقاصِفِ الشَّجَرَهِ الْمَلْعُونَهِ، مُکَلِّمِ النَّاسِ فِی الْمَهْدِ.
وَالدَّالِّ عَلی مِنْهاجِ الرُّشْدِ، اَلْغآئِبِ عَنِ الْأَبْصارِ، اَلْحاضِرِ فِی الْأَمْصارِ، اَلْغآئِبِ عَنِ الْعُیُونِ، اَلْحاضِرِ فِی الْأَفْکارِ.
بَقِیَّهِ الْأَخْیارِ، اَلْوارِثِ لِذِی الْفِقارِ، الَّذی یَظْهَرُ فی بَیْتِ الله ذِی الْأَسْتارِ، اَلْعالِمِ الْمُطَهَّرِ، مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَلَیْهِمْ أَفْضَلُ التَّحِیَّاتِ وَأَعْظَمُ الْبَرَکاتِ، وَأَتَمُّ الصَّلَواتِ.
با شفیع قرار دادن امام بزرگوار، هدیه الهی، پدر امامان پاک، حضرت علیّ بن محمّد که در لشکرگاه دشمن به دنیا آمد، و با پند و اندرزهای خود بیم داد و ترسانید؛ نیز به واسطه امام منزّه و پاک از بدیها، به دور از ستمها، دانشمند کامل، بهار دل مردمان، ماه روشنی بخش تاریکیها، پرهیزگار پاکیزه پاک خالص، مولایم حضرت امام ابومحمّد حسن بن علیّ عسکری؛ به سوی تو نزدیک میشوم و تقرّب میجویم.
همچنین، بهواسطه کسی که او را نگهبان و دانای گنجینهها و پنهانیهای زمین خود قرار دادی،ِ او را پدری مهربان قرار دادی و زمام هر گشایش و بستهای را در اختیارش گذاشتی؛ پیشوایی و ریاست مبارک، برکننده درخت لعنتشده (بنیامیّه) سخنگوی درگهواره با مردمان، راهنما به راه روشن کمال و درستی، پنهان از دیدگان، کسی که همیشه در شهرها حضور دارد ولی از چشم مردم پنهان میباشد، لیکن در اندیشهها حضور دارد، باقی مانده نیکوکاران، ارث برنده ذوالفقار، که در خانه خدا - که صاحب پردهها است - ظهور میفرماید، دانشمند پاک و پاکیزه، حضرت محمّد فرزند حسن، که بر تمام آن بزرگواران برترین و بافضیلت ترین برکتها و تحیّتها و کاملترین درودها نثار باد.
➖ قسمت ششم ....
ادامهی بالا ⤴️⤴️⤴️⤴️⤴️
0⃣2⃣ أللَّهُمَّ فَهؤُلاءِ مَعاقِلی إِلَیْك فی طَلِباتی وَوَسآئِلی فَصَلِّ عَلَیْهِمْ صَلوهً لایَعْرِفُ سِواك مَقادیرَها، وَلایَبْلُغُ کَثیرُ هِمَمِ الْخَلائِقِ صَغیرَها، وَکُنْ لی بِهِمْ عِنْدَ أَحْسَنِ ظَنّی، وَحَقِّقْ لی بِمَقادیرِك تَهْیِئَهَ التَّمَنّی.
إِلهی لا رُکْنَ لی أَشَدُّ مِنْك، فَاوی إِلی رُکْنٍ شَدیدٍ، وَلا قَوْلَ لی أَسَدُّ مِنْ دُعآئِك، فَأَسْتَظْهِرُك بِقَوْلٍ سَدیدٍ، وَلا شَفیعَ لی إِلَیْك أَوْجَهُ مِنْ هؤُلاءِ فَاتیك بِشَفیعٍ وَدیدٍ، وَقَدْ أَوَیْتُ إِلَیْك، وَعَوَّلْتُ فی قَضآءِ حَوآئِجی عَلَیْك، وَدَعَوْتُك کَما أَمَرْتَ، فَاسْتَجِبْ لی کَما وَعَدْتَ.
فَهَلْ بَقِیَ یا رَبِّ غَیْرَ أَنْ تُجیبَ وَتَرْحَمَ مِنِّی الْبُکآءَ وَالنَّحیبَ.
یا مَنْ لا إِلهَ سِواهُ، یا مَنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ، یا کاشِفَ ضُرِّ أَیُّوبَ، یا راحِمَ عَبْرَهِ یَعْقُوبَ، إِغْفِرْ لی وَارْحَمْنی وَانْصُرْنی عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرینَ، وَافْتَحْ لی وَأَنْتَ خَیْرُ الْفاتِحینَ.
وَالْطُفْ بی یا رَبِّ وَبِجَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ.
یا ذَا الْقُوَّهِ الْمَتینِ.
بِرَحْمَتِك یا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ، وَالْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمینَ، وَصَلَّی الله عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ وَألِهِ الطَّاهِرینَ.
بار خدایا؛ این عزیزان پناهگاه و وسیله، من برای عرضه درخواستهایم در محضر تو هستند؛ پس درودی نثارشان کن که مقدارهایش را جز تو نداند، و هرچه مردم با همّت های بسیار بالا تلاش کنند نتوانند به کوچکترین مقدار درودهایت برسند.
از طرفی نیز به واسطه ایشان نیکترین گمانهایم را برآورده، و آرزوهایم را محقّق گردان.
خدای من، رکن و پایه و جایگاهی محکمتر از تو ندارم، پس به این پایگاه و جایگاه محکم پناهنده میشوم؛ گفتاری نیک تر و استوارتراز خواندن تو ندارم.
پس با بهترین گفتار از تو کمک میجویم؛ و شفیع و واسطهای آبرومندتر از این بزرگواران (محمّد و آل محمّد علیهمالسلام) ندارم.
پس با واسطهای دوست داشتنی نزدت میآیم؛ حال بهسوی تو پناه آوردهام، و برای برآوردن خواستههایم به تو اعتماد کردهام، و همانگونه که دستور دادهای تو را خواندم؛ پس دعایم را نیز طبق وعدهات پاسخ مثبت بده.
ای پروردگار من؛ آیا با این شرایط، جز پاسخگویی بهخواسته من و جز رحم کردن به گریه و نالههای جانسوز من، کار دیگری باقی مانده است؟!
ای کسی که جز او معبود پرستش شوندهای نیست؛ ای کسی که پاسخ شخص درمانده که او را میخواند، میدهد.
ای کسی که بیماری وگرفتاری حضرت ایّوب را برطرف فرمود.
ای کسی که به اشکهای چشم یعقوب پیامبر رحم کرد؛ مرا ببخش و به من رحم کن، و مرا بر گروه کافران یاری ده؛ و برایم پیروزی عنایت فرما که تو بهترین پیروزکنندگان هستی.
ای پروردگار من؛ بهمن لطف و مرحمت کن، و بهتمام مردان و زنان مؤمن نیز لطف فرما.
ای صاحب نیروی محکم. به رحمت و مهربانیت ای مهربان ترین مهربانان؛ و تمام ستایش ها اختصاص به خداوند - پروردگار جهانیان - دارد . و درود خداوند بر سرور و سیّد ما حضرت محمّد صلی الله علیه وآله وسلم پیامبر خدا و خاندان پاکش نثار باد.
➖ قسمت هفتم (آخری) ....
📚 منابع:
۱. مهج الدعوات ومنهج العبادات، سیدبنطاووس، ج۱، ص۳۴۲
۲. البلد الأمین، کفعمی، ج۱، ص۳۳۳
۳. بحارالأنوار، علامهمجلسی، ج۹۲، ص۳۸۱
🔆 کانال #مطالبنابدرمنبر
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
#با_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
#با_علی_علیه_السلام
#نکته_های_علوی
🌿 #کرامت_امیرالمؤمنین_علیه_السلام_درتعلیم_دفعی_قرآن_کریم_به_یک_جوان
👈🏼 مرحوم #قطب_الدین_راوندی _قدساللهروحهالشریف_ روایت کرده است:
ومنها: ما روي عن رميلة أنّ عليّاً عليهالسلام مرّ برجل يخيط وهو يغني.
فقال له:
يا شاب! لو قرأت القرآن لكان خيراً لك.
فقال: إني لا أحسنه، ولوددت أني أحسن منه شيئاً. فقال: أدن مني.
فدنا منه فتكلم في أذنه بشئ خفي، فصور الله القرآن كلّه في قلبه، يحفظه كله.
📝 #رمیله گفت: امیرالمؤمنین علیهالسلام شخصی را در حال خیاطی و آوازخوانی دید و فرمود: ای جوان! اگر قرآن بخوانی برای تو بهتر است.
آن جوان گفت: من قرآن را نمیتوانم خوب بخوانم، دوست داشتم آن را خوب میخواندم. آن حضرت فرمود:
نزدیک بیا.
جوان نزدیک امیرالمؤمنین علیهالسلام آمد و آن حضرت آهسته چیزی در گوش او گفت که تمام قرآن در قلب او نقش بست و حافظ کل قرآن شد.
📚 الخرائج والجرائح (چاپ موسسه الامام المهدی علیهالسلام)، ج۱، ص۱۷۴_۱۷۵، ح۷
🔆 کانال #مطالبنابدرمنبر
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
#نکته_های_ناب
#احکام_شرعی
🌿 #چند_برداشت_نادرست_از_احکام
👈 اول،
شكى نيست كه احكام الهى
"آسان" است ؛
ولى فرق است بين "#سهل_بودن"
و "#سهل_انگارى" كه برخى از مردم به تصور اين كه دين آسان است در احكام الهى سهل انگارى مىكنند.
👈 دوم،
برخى از مردم كه به "ضوابطشرعى" آشنايى ندارند،
تصور مى كنند مذهبىها "سختگيرى" مىكنند درحالىكه دليلى بر عملكرد خود ندارند..!
👈 سوم،
"فراوانى گناه موجب حلال بودن نيست،"
اگر با گناه برخورد نشد، دليل حلال بودن آن نيست...
برخى از مردم تصور مىكنند رسم بودن و سنتهاى اجتماعى دليل بر حلال بودن است، در حالى كه چنين نيست.
🔆 کانال #مطالبنابدرمنبر
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
شناختوهابیت_آیتاللهشیخنجمالدینمروجیطبسی.pdf
10.22M
#کتب_تخصصی
#کتب_اعتقادی
#نقد_وهابیت
#پی_دی_اف
🌿 یکی کاملترین کتاب با دستهبندی منظم پیرامون وهابیت، باعنوان: #شناخت_وهابیت
🔘 آیتالله #شیخ_نجم_الدین_طبسی
🔆 کانال #مطالبنابدرمنبر
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
#ما_منتظر_صبح_ظهوریم
#با_مهدی_علیه_السلام
#اشعار_مهدوی
#منتظر_ظهور
بکش به روی سرم دست مهربانت را
که باز حس کنم آن لطف بیکرانت را
عجیب نیست از این "چشمِ هرچه را دیده"
ندیده است اگر جلوهی عیانت را
غریبه راه ندارد به خلوتت اما
به روضه یافتهام بارها مکانت را
"رواق منظر چشم من آشیانهی توست"
کرم نما و نگاهی کن آشیانت را
به این امید که باشم اسیر دستانت
کبوترانه رها بودم آسمانت را
هزار جاده مرا میرسانَدَم تا عشق
اگر که گم نکنم راه جمکرانت را
به زیر سایهی الطاف تو بزرگ شدم
مگیر از منِ کوچک، تو سایهبانت را
**
بگو حسین و درآور دوباره اشک مرا
که سیر گریه کنم چشم روضهخوانت را
#محمدحسن_بیات_لو
🔆 کانال #مطالبنابدرمنبر
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar