eitaa logo
مطالب ناب در منبر
3.4هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.1هزار فایل
👈 مطالب کانال: ــــمناقب وفضایل اهلبیت علیهم‌السلام ــــمطاعن ومثالب دشمنان ــــPDFکتب اعتقادی ــــنقدوهابیت وجریان یمانی وتصوف ــــمنابر اعتقادی‌، معرفتی ــــصوت دروس حوزوی ــــمداحی کانال دیگر ما👇 @Fishe_menbar ارتباط با ادمین @Abdulhossein235
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ به‌مناسبت، هشتم شوال سالروز تخریب بقیع| ائمه معصومین علیهم‌السلام، نور فراگير.. 👈🏼👈🏼 فرازی از زیارت جامعه‌کبیره که حاكى از جلالت قدر و عظمت شأن ائمه عليهم‌السلام است، و اين‌كه خداوند متعال به همه مكلّفين وغيرمكلّفين از موجودات ذى شعور مقامات آن‏ها را از ولايت‏‌ها و غير آن، هر كه به قدر وسع خود شناسانده است. اما به نظر مى‏‌رسد عبارت‏ «تمام نوركم» اشاره به اين آيه مباركه باشد كه فرمود: «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ»/سوره صف، آيه۸ ➖ آنان مى‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند، ولى خداوند نور خود را كامل مى‌‏كند، گرچه كفرورزان نپسندند. اين نور اهلبيت سلام الله عليهم است كه خداوند متعال تمام كننده آن است. ➖ محمّد بن فضيل مى‏‌گويد: از امام كاظم عليه‌السلام درباره اين آيه پرسيدم، فرمود: يريدون ليطفؤوا ولاية أميرالمؤمنين عليه السلام بأفواههم. قلت: قوله تعالى: «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ». قال: يقول: واللَّه متمّ الإمامة، والإمامة هي النور، وذلك قوله عزّوجلّ: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذي أَنْزَلْنا»/سوره تغابن(۶۴)، آيه ۸ قال: النور هو الإمام. 📚 الكافى، ج۱، ص۱۹۶، ح۶، بحارالأنوار، ج۲۳، ۳۱۸، ح۲۹ ➖ آنان مى‌‏خواهند ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السلام را با دهان خود خاموش كنند. عرض كردم: معناى «و خداوند نور خود را كامل مى‏‌كند» چيست؟ فرمود: مى‏‌فرمايد: خداوند امامت را كامل مى‏‌كند و امامت همان نور است و معناى گفتار خدا همين است، آن جا كه مى‏‌فرمايد: «پس به خدا، رسول او و نورى كه فرو فرستاديم ايمان بياوريد». فرمود: منظور از نور، همان امامت است. ➖ آرى، در اين عالم با ائمه اطهار و اهل‌بيت عليهم‌السلام بسيار مبارزه شد و هم چنان مبارزه مى‏شود، ولى هيچ تأثيرى در عظمت آن بزرگواران ندارد. معاويه‏‌اى كه به طور رسمى و علنى مبارزه مى‏‌كرد، در مواقع حسّاسى به اميرالمؤمنين عليه‌السلام نيازمند مى‏‌شد، پيكى را نزد آن حضرت مى‏‌فرستاد، چون بالاخره خودش را كه به رياست منصوب كرده است، مسائلى وارد مى‏شود، سؤالاتى پيش مى‌‏آيد. ➖ در روايتى آمده است: روزى حضرت امام مجتبى عليه‌السلام به اميرالمؤمنين عليه‌السلام عرض مى‌‏كند: اين سؤال‏‌ها را معاويه فرستاده چرا شما جواب مى‏‌دهيد؟ حضرت فرمودند: همين قدر بس كه او به ما احتياج دارد. ➖ به هرحال، هرچه بيشتر با ائمه عليهم‌السلام مبارزه مى‌‏شد، مقامات آن بزرگواران بيشتر آشكار مى‏‌گشت. در نقلى آمده است: عبدالملك بن مروان به صراحت مى‏‌گويد: هر چه ما با اين‌‏ها مبارزه كرديم، اين‏ها بيشتر بزرگ و عزيز شدند. و پس از آن كه به شهادت رسيدند باز با آنان و آن چه به آنان متعلّق است به انواع و اقسام مبارزه‌‏ها؛ با اصحاب، شيعيان و قبورشان مبارزه مى‏‌كنند. ➖ طبق نقل تاريخ، دست كم دو مرتبه قبر سيّدالشهداء سلام الله عليه؛ يك مرتبه در زمان هارون به دستور او و يك مرتبه در زمان متوكّل به دستور او، تخريب‏ شد و مى‌‏خواستند به طور كلّى آن بارگاه را محو و نابود كنند، اما چنين نشد. 📚بحارالأنوار، ج۴۵، ص۳۹۰، ب۵۰ ➖ آنان قبور ائمه بقيع را تخريب‏ كردند و هم اكنون نيز مبارزه مى‏‌كنند و مى‏‌گويند: اصلًا قبور ائمّه شما اين جا نيست. برخى ديگر پيدا شدند كه قبر حضرت زهرا سلام الله عليها را معيّن كنند، نه براى دوستى با آن حضرت و شيعه؛ بلكه براى اين جهت كه روز قيامت علامت سؤال و استفهام خواهد شد و اين علامت سؤال از بين برود.همه اين‏ها نوعى مبارزه است كه گاهى اين چنين مبارزه مى‏‌كنند كه قبر اميرالمؤمنين عليه السلام را منكر مى‏شوند و گاهى قبر حضرت زهرا سلام اللَّه عليها را معيّن مى‏‌كنند. اما خدا نخواسته اين مبارزه‏‌ها اثر بكند و اين ولايت از بين برود و شيعيان در طول تاريخ با اين همه مبارزه، ايذا شدند و در عين حال باقى هستند و خواهند بود كه اين اراده خداوند متعال است. 📚 کتاب با پيشوايان هدايتگر (شرح زيارت جامعه كبيره)، ج۳، ص۲۲۱ آیةالله 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نه ضریحی، نه رواقی و نه سقاخانه‌ای چشم‌ها چیزی نمی‌بینند جز ویرانه‌ای زائری اینجا نخواهد دید صحن و گنبدی کفتری اینجا نخواهد خورد آب‌ودانه‌ای سنگ اگر باشد در اینجا آب خواهد شد دلش کوه خواهد بود اگر اینجا نلرزد شانه‌ای روضه ممنوع است، حتی بی‌صدا و زیر لب پاسخش چوب است وقتی که بجنبد چانه‌ای کافران مامور اجرای امور دین شدند قبله باز افتاده در دست بت بیگانه‌ای روز و شب گرم طواف قبله‌های خاکی‌اند با دوچشم کاسه‌ی خون دسته‌ی پروانه‌ای عاقبت یک‌روز خواهدساخت روی این‌قبور گنبدی از شعرهایش شاعر فرزانه‌ای عاقبت یک‌روز این غم‌خانه احیا می‌شود صاحب ایوان‌طلاها و حرم‌ها می‌شود 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
نه ضریحی، نه رواقی و نه سقاخانه‌ای چشم‌ها چیزی نمی‌بینند جز ویرانه‌ای زائری اینجا نخواهد دید صحن و گنبدی کفتری اینجا نخواهد خورد آب‌ودانه‌ای سنگ اگر باشد در اینجا آب خواهد شد دلش کوه خواهد بود اگر اینجا نلرزد شانه‌ای روضه ممنوع است، حتی بی‌صدا و زیر لب پاسخش چوب است وقتی که بجنبد چانه‌ای کافران مامور اجرای امور دین شدند قبله باز افتاده در دست بت بیگانه‌ای روز و شب گرم طواف قبله‌های خاکی‌اند با دوچشم کاسه‌ی خون دسته‌ی پروانه‌ای عاقبت یک‌روز خواهدساخت روی این‌قبور گنبدی از شعرهایش شاعر فرزانه‌ای عاقبت یک‌روز این غم‌خانه احیا می‌شود صاحب ایوان‌طلاها و حرم‌ها می‌شود 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای غائب از نظرها کی میشود بیائی برقع زرخ بگیری صورت به ما گشایی هم دست تو ببوسیم هم دور تو بگریدم هم رو نما ستانی هم رو به ما نمایی آیا به کوه رضوی آیا به طور سینا آیا به بیت الاقصی آیا به ذی طوایی در مکه یا مدینه یا در نجف مقیمی در شهر کاظمینی یا سر من رآیی در کعبه در طوافی یا زائر بقیعی در مشهد مقدس یا دشت کربلایی جانم شود فدایت تا بشنوم ندایت دایم زنم صدایت یابن الحسن کجایی تنها مسیح عالم تنها نجات آدم تنها وصی خاتم تنها امید مایی ای انس و جان سپاهت محتاج یک نگاهت چشم همه به راهت شاید زدر درآیی هم پرچم حسینی بر دوش خود بگیری هم قبر مادرت را بر شیعیان نمایی در قلب ما حبیبی بر زخم ما طبیبی بر جان ما قراری بر درد ما دوایی باشد شعار «میثم» ای شهریار عالم کی میشود بیایی کی میشود بیایی 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 در حرم مطهر امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، دعاگوتونم.. 👈🏼 کاری‌اختصاصی از کانال‌مطالب‌ناب‌درمنبر 👈🏼 ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شمسی ➖ . .
. ➖ پیام یکی از همراهانِ خوب کانال، تشکر از تذکر خوب‌تون... ➖ در حرم مطهر امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، دعای اصلی‌مون، فرج حضرت بود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️ قصیده ای که صاحب «جواهر الکلام» آرزو می‌کرد آن قصیده در نامه عمل او نوشته شود و کتاب با عظمت «جواهر» در نامه عمل شیخ کاظم اُزری (شاعر آن) ثبت گردد! 👈🏼👈🏼 بعد از نقل زیارت ائمه بقیع چنین می‌نویسد: بدان که کثرت شوق این مهجور شکسته به آن مشاهد مشرفه مرا وادار می‌کند که از «قصیده هائیه» فاضل اوحدی، مادح آل احمدی جناب شیخ ازری (ره) چند شعری که مناسب با این مقام است ذکر کنم و خود را به آن مشغول نمایم. ➖ درباره این قصیده از شیخ الفقهاء العظام خاتم المجتهدین الفخام شیخ محمّد حسن، صاحب «جواهر الکلام» نقل شده، که آرزو می‌کرد آن قصیده در نامه عمل او نوشته شود و کتاب با عظمت «جواهر» در نامه عمل ازری ثبت گردد. ازری (ره) چنین فرموده است: ● إِنَّ تِلْكَ الْقُلُوبَ أَقْلَقَهَا الْوَجْدُ وَ أَدْمَى تِلْكَ الْعُيُونَ بُكاها ● كانَ أَنْكَى الْخُطُوبِ لَمْ يُبْكِ مِنِّي‌ مُقْلَةً لَكِنِ الْهَوَى أَبْكاها ● كُلَّ يَوْمٍ لِلْحادِثاتِ عَوادٍ لَيْسَ يَقْوَى رَضْوَى عَلَى مُلْتَقَاهَا ● كَيْفَ يُرْجَى الْخَلاصُ مِنْهُنَّ إِلّا بِذِمامٍ مِنْ سَيِّدِ الرُّسْلِ طه ● مَعْقِلُ الْخائِفِينَ مِنْ كُلِّ خَوْفٍ‌ أَوْفَرُ الْعُرْبِ ذِمَّةً أَوْفاها ● مَصْدَرُ الْعِلْمِ لَيْسَ إِلّا لَدَيْهِ‌ خَبَرُ الْكائِناتِ مِنْ مُبْتَداها ● فاضَ لِلْخَلْقِ مِنْهُ عِلْمٌ وَحِلْمٌ‌ أَخَذَتْ مِنْهُمَا الْعُقُولُ نُهاها ● نَوَّهَتْ بِاسْمِهِ السَّمَاواتُ وَالْأَرْضُ‌ كَما نَوَّهَتْ بِصُبْحٍ ذُكاها ● وَغَدَتْ تَنْشُرُ الْفَضائِلَ عَنْهُ‌ كُلُّ قَوْمٍ عَلَى اخْتِلافِ لُغاها ● طَرِبَتْ لاسْمِهِ الثَّرَى فَاسْتَطالَتْ‌ فَوْقَ عُلْوِيَّةِ السَّما سُفْلاها ● جازَ مِنْ جَوْهَرِ التَّقَدُّسِ ذاتاً تاهَتِ الْأَنْبِياءُ فِي مَعْناها ● لا تُجِلْ فِي صِفاتِ أَحْمَدَ فِكْراً فَهِيَ الصُّورَةُ الَّتِي لَنْ تَرَاهَا ● أَيُّ خَلْقٍ لِلَّهِ أَعْظَمُ مِنْهُ‌ وَهُوَ الْغايَةُ الَّتِي اسْتَقْصاها ● قَلَّبَ الْخافِقَيْنِ ظَهْراً لِبَطْنٍ‌ فَرَأَى ذاتَ أَحْمَدٍ فَاجْتَباها ● لَسْتُ أَنْسَى لَهُ مَنَازِلَ قُدْسٍ قَدْ بَنَاهَا التُّقَى فَأَعْلَى بِنَاهَا ● وَرِجالًا أَعِزَّةً فِي بُيُوتٍ‌ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ يُعَزَّ حِماها ● سادَةٌ لَاتُرِيدُ إِلّا رِضَى اللَّهِ‌ كَمَا لَايُرِيدُ إِلّا رِضاها ● خَصَّها مِنْ كَمالِهِ بِالْمَعانِي‌ وَ بِأَعْلَى أَسْمائِهِ سَمَّاها ● لَمْ يَكُونُوا لِلْعَرْشِ إِلّا كُنُوزاً خافِياتٍ سُبْحانَ مَنْ أَبْداها ● كَمْ لَهُمْ أَلْسُنٌ عَنِ اللَّهِ تُنْبِي هِيَ أَقْلامُ حِكْمَةٍ قَدْ بَراها ● وَهُمُ الْأَعْيُنُ الصَّحِيحاتُ تَهْدِي‌ كُلَّ عَيْنٍ مَكْفُوفَةٍ عَيْناها ● عُلَماءٌ أَئِمَّةٌ حُكَماءٌ يَهْتَدِي النَّجْمُ بِاتِّباعِ هُدَاها ● قادَةٌ عِلْمُهُمْ وَرَأْيُ حِجاهُمْ‌ مَسْمَعا كُلِّ حِكْمَةٍ مَنْظَراها ● مَا أُبالِي وَلَوْ أُهِيلَتْ عَلَى الْأَرْضِ السَّمَاوَاتُ بَعْدَ نَيْلِ وِلاها 📥 ترجمه ابیات توسط استاد شیخ حسین انصاریان 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @AmirGrali
◼️ از اشعار طریفه آیت الله که در موقع تسلط وهابی بر حجاز و هدم بقاع متبرکه ائمه بقیع «علیهم‌السلام» سروده است: لعمري إن ناحیة البقیع یشیب لهولها فؤاد الرضیع به جانم سوگند فاجعه بقیع، کودک شیرخواره را پیر می سازد وسوف تکون فاتحة الرزایا إذا لم نصح من هذا الهجوع و اگر ما از خواب غفلت بیدار نشویم، آغاز مصائب بزرگتری خواهد بود فهل من مسلم لله یرعی حقوق نبیه الهادي الشفیع آیا مسلمانی هست که به خاطر خدا، حق پیامبرخاتم (صلی الله علیه و آله) را مراعات و ادا نماید؟! ➖ و این اشعار در میان ادبا و شعرای عرب بین النهرین شهرتی بسزا یافته و زیاده بر صد نفر از شعرای عرب تخمیس و تشطیرش نموده و در مجله‌ها و روزنامه‌ها نشر دادند تا آنکه حکومت عراق جلوگیری کرده و مدیران جراید را با توقیف آنها تهدید نمود. 📚 منابع: ۱. کتاب ریحانةالأدب ، ذیل كلمه «صدرالدین صدر» ۲. موسوعة طبقات الفقهاء، ج۱۴، ص۷۵۷ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 حقیقتی بسیار تلخ: سبّ و دشنام به امیرالمومنین علیه‌السلام در مساجد از سوی بسیاری از راویان مورد اعتماد اهل‌سنت ➖ اخراج محدثی که در مسجد حضرت علی علیه السلام را دشنام نداد و در مجلس رسمی دشنام دادن به آن حضرت شرکت نکرد😔😳 ➖ چرا اهل سنت دین خود را از دشمنان اهلبیت علیهم السلام می گیرند؟ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
دربحرالمناقب_علی‌بن‌ابراهیم‌عرب.pdf
20.07M
🍃 کتابی شریف، به‌زبان فارسی: 📝 علی بن ابراهیم عرب از علمای شیعه قرن نهم و دهم است که در بلخ متولد شد و سال‌ها در بغداد زندگی کرد و در آخر ساکن حیدرآباد دکن هند (قلمرو سلسله شیعی قطب‌شاهیان) شد ➖ بنا به گفته مرحوم افندی، علی بن ابراهیم از اجلای علمای متاخرین است. علی بن ابراهیم کتابی دارد به اسم «بحرالمناقب» در سه جلد به زبان عربی، که خود مولف این کتاب را در یک جلد به نام «در بحر المناقب» ترجمه و تلخیص کرده که هر دو کتاب در جواب قاضی عضد از علمای اهلسنت صحابه است که منکر تمامی مناقب امیرالمؤمنین علیه‌السلام شده بود و مولف در این کتاب تماما از کتب اهلسنت صحابه، مناقب و فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به رخ کشیده و اثبات می‌کند که مطابق کتب اهلسنت صحابه، برتری امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر ابو بکر و عمر و عثمان و صحابه از بدیهیات است. ➖ چون این کتاب مستند به روایات اهلسنت صحابه است، و همچنین به علت جامعیت کم‌نظیر آن، مورد توجه علما بوده تا جایی که از منابع کتب مهمی مثل کتاب شریف عوالم العلوم مرحوم علامه بحرانی، فوحات القدس مرحوم استرآبادی، احقاق الحق مرحوم شوشتری، عبقات الانوار مرحوم میر حامد حسین و ... بوده است. ➖ متاسفانه چون این کتاب به صورت پایان‌نامه تصحیح و چاپ شده در کشور به شدت نایاب و غیرقابل دسترس است، لذا پی دی اف این کتاب را در اختیار شما قرار دادیم. 🔘 رضوان الله علیه از علمای شیعه قرن نهم ودهم 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar