eitaa logo
مطالب ویژه
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
📚 مطالب ویژه، حول محورمعارف توحیدی و انقلاب اسلامی برگرفته ازاندیشه‌های استاداصغرطاهرزاده 📧 ارتباط‌ با ما: @hasannazari 09136032342 🔹سایت‌ لب‌ المیزان:https://lobolmizan.ir 🔹ایتا:https://eitaa.com/matalebevijeh 🔹روبیکا:https://rubika.ir/matalebev
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 💠سوال شماره26921 💠جایگاه ولیّ فقیه 🔵استاداصغرطاهرزاده ⁉️درباره عصمت جایگاه امامت در ولی فقیه دلیل عقلی‌ای که بر اثبات امامت پیامبر(ص) و ائمه(ع) آوردیم مربوط به جایگاه است نه شخص زیرا احکام عقلی احکامی کلی هستند. به تعبیر دیگر دلیل عقلی ما اثبات می‌کند که هر شخصی در این جایگاه قرار گرفته باشد باید معصوم باشد. البته ائمه غیر از شأن حکومتداری شأن مرجعیت علمی(بیان احکام) و شأن هدایت معنوی را نیز دارای هستند. بنابراین عصمت ائمه بالاترین مرتبه عصمت است. زیرا عصمت می‌تواند در اعمال ظاهری و یا عصمت در اعمال قلبی و روحی و ... مطرح شود. حال اگر عصمت مخصوص جایگاه و نه شخص ائمه است و ولی فقیه دقیقاً همان جایگاه معصوم را در امر حکومتداری دارد، بنابراین عصمت در ولی فقیه شبیه عصمت در امام است هر چند عصمت امام در بالاترین مرتبه از عصمت باشد. به تعبیر دیگر اگر مردم در زمان ما حکومتداری ولی خدا را پذیرفته باشند پس خداوند باید حاکم صالح را به مردم بدهد و اگر ندهد مردم در این زمینه هدایت نمی شوند و با لطف الهی ناسازگار است. آیا می توان گفت عصمت ولی فقیه مرتبه ای از مراتب عصمت امام بوده و در حقیقت عصمت از ملکه عصمت در انسان ناشی شده که همان ملکه تقوا و معنویت است که مرتبه نازله تقوا و معنویت امام است؟ نتیجه این بحث آنست که اگر انتقاد به شخص معصوم کار خطایی است زیرا معصوم امکان ندارد خطا کند پس انتقاد به ولی فقیه نیز خطاست. انتقاد به امام در واقع انتقاد به جایگاه هدایت کننده از طرف خداست که معصومانه است هر چند شخصی که در آن قرار گرفته جزو ائمه نباشد. البته جای انتقاد به ولی الهی همیشه در جامعه اسلامی باز است. نه به این خاطر که انتقاد وارد است و باید اصلاح شود، بلکه بدین خاطر که مردم آزاد باشند تا خودشان متوجه خطای خود بشوند و رشد کنند. به هر حال اگر ولی فقیه(به عنوان یکی از شئون امام معصوم) معصوم نباشد استدلال ما برای اثبات عصمت امام نیز منتفی می شود. ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: عصمت ائمه«علیهم‌السلام» به صراحتِ آیه‌ی 33 سوره‌ی احزاب، تکوینی است که بحث آن در المیزان به‌خوبی آمده است و ولیّ فقیه به حکمِ روایتی که می‌فرماید: «إِنَّ‌ الْعَبْدَ إِذَا اخْتَارَهُ اللَّهُ لِأُمُورِ عِبَادِهِ شَرَحَ صَدْرَهُ» اگر خداوند بنده‌اي از بندگانش را جهت امور مردم انتخاب کرد، سينه‌ي او را گشاده مي‌گرداند. تا در مديريت خود کوچک‌ترين لغزشي نداشته باشد و امور بندگان را با وسعت نظر سر و سامان دهد. «فَلَمْ يَعْيَ بَعْدَهُ بِجَوَابٍ وَ لَمْ تَجِدْ فِيهِ غَيْرَ صَوَابٍ» در نتيجه آنچنان توانا مي‌شود که در جواب‌گويي به هيچ نيازي در نمي‌ماند و غير از صواب از او نخواهي يافت و به خوبي مصلحت مردم را در نظر مي‌گيرد. «فَهُوَ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ مُؤَيَّدٌ»[1] پس او در کار خود موفق و محکم و مورد تأييد الهي است. مطابق روایت فوق، ولیّ فقیه مؤیّد به تأییداتِ الهی است. ولی به هر حال خودِ او متوجه است که آن نوع عصمت که ائمه دارا هستند و به صراحت ادعا می‌کنند؛ را ندارد. و به همین جهت در بستر سیره‌ی معصومین عمل می‌کند و بدین لحاظ از آن نوع خطرات و اشتباهات که به معنای انحراف است، در امان هستند. موفق باشید [1] - تحف العقول،ص443 🌐http://lobolmizan.ir/quest/26921 🔻کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
گروه معارف-رجانیوز: باتوجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، بسته شدن درب‌های حرم های مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) برای حفظ سلامتی مردم و هنجارشکنی‌های عده‌ای افراطی پیرامون این اتفاقات از علامه مصباح یزدی سوالاتی شده است. به گزارش رجانیوزمتن پرسش و پاسخ به شرح زیر می‌باشد: سوال: محدودیت‌هایی که برای حضور در اماکن متبرکه مانند حرم‌های مطهر بوجود آمده موجب محرومیت‌هایی برای مردم شده است. آیا خود اینها نوعی عذاب و دوری از رحمت الهی نیست؟ با توجه به آنچه حضرتعالی از مبانی حضرت آقا سراغ دارید، آیا ایشان با ایجاد این محدودیت‌ها موافق هستند؟ نظر خود حضرتعالی چیست؟ پاسخ (بخش اول): نظر حضرت آقا از اینکه برنامه هر ساله خودشان را در سفر به مشهد و سخنرانی در حرم مطهر تعطیل کردند، مشخص است. در اینکه محرومیت از این اماکن مقدسه برای ما خسران است تردیدی نیست. اما در این عالم خیلی از نفع و ضررها با هم تزاحم پیدا می‌کنند و باید اهم آنها را تشخیص داد و اهم را نمی‌توان با احساسات و عواطف تشخیص داد. تشخیص اهم در هر چیزی وابسته به نظر متخصص آن امر است. وقتی متخصص مسائل پزشکی می‌گوید ممکن است در یک خانواده یک نفر بقیه را مبتلا کند و همه بمیرند، کسانی که باورشان نیست و نمونه‌اش را ندیده‌اند انکار می‌کنند. اما با آن نگاه و تجربه، معلوم می‌شود یک تکلیف واجب با یک امر مستحب تزاحم دارد. پاسخ (بخش دوم): حال، آیا ممکن است روزی بیاید که با فرض این ضررها باز هم رفتن به این اماکن اولویت داشته باشد، گرچه فرض بعیدی است، اما مثلا اگر این تعطیلی چندین سال طول بکشد و موجب فراموشی مردم شود، ممکن است با برنامه خاصی لازم باشد عده‌ای به زیارت بروند، مثل اینکه اگر افراد به دلیل فقر نتوانستند به حج بروند و حج در شرف تعطیل بود، واجب است امام افرادی را از بیت المال به حج بفرستد تا اصل حج تعطیل نشود. اما این موارد نادر است. الآن هم کسی اصل زیارت را ممنوع نکرده، بلکه گفته‌اند این چند روز نروند. از سوی دیگر، خود این وضعیت وسیله‌ای است برای آزمایش کسانی که می‌خواهند از این فرصت برای اغراض شخصی، گروهی یا سیاسی سوء استفاده کنند. گاهی بعضی گناهانی که خواص مرتکب می‌شوند از هزاران گناه کبیره‌ای که عوام مرتکب می‌شوند بدتر است. برای آنکه کسی که دزدی می‌کند یا مرتکب کار خلاف عفتی می‌‌شود صریحا می‌گوید هوای نفس است. اما گاه کسی می‌خواهد از فرصتی استفاده کند و کاری کند که ظاهرش عبادت است و باطنش هوای نفس و مریدبازی است و نتیجه بالفعل آن ایجاد اختلاف میان مردم است. اینکه گفته شود خود این محرومیتی است که افراد نتوانند به حرم مشرف شوند، آیا اینکه فرد بیمار شود و در خانه بیافتد و نه تنها نتواند حرم برود، بلکه نتواند نمازش را هم ایستاده بخواند، محرومیت نیست؟ حال اگر کار ما موجب شود ده‌‌ها نفر به این وضع مبتلا شوند چه؟ بالاخره خود این یک امتحان الهی بزرگی است برای متخصصین که باید هم خطرها و ضررها را بسنجند و هم تکلیف و فتوای فقهی را با پرهیز از هواهای نفسانی بفهمند و از زنده باد و مرده بادها هم نترسند.
: 💯 () 📌 لطفاً متن زیر را تا انتها بخوانید. 👇 🤔 نمی‌دونم چرا این روزها، اینقدر رادیو و تلویزیون و فضای مجازی، از 👨‍⚕ و 👩‍⚕ که توی بیمارستان‌ها، از 😷 مراقبت می کنند، تشکر و قدردانی می‌کنه؟! 😊 دلتون اصلاً واسشون نسوزه! اولاً، ! دوماً، بابت کارشون، و اضافه‌کار می‌گیرن! 💰 سوماً، به بعضی‌هاشون، وعده هم دادن! 😎 کلاً خیلی ذهنتون رو درگیرشون نکنید! همشون برای پول کار ‌می‌کنند، مزدشون رو هم می‌گیرن! 😠 جمله‌های بالا چقدر بود، نبود؟! 🌺 هم‌وطن گرامی! 😔 خانواده‌های شهدای 🕌 هم، دقیقا همین حس رو داشتند، وقتی بعضی ها می‌گفتند، مدافعان حرم برای پول می‌جنگند ⚔️ و بهشون وعده پول و استخدام دادند. این مسموم ، علیه مدافعان حرم بود. 🧐 واقعاً شما حاضری برای پول، جلوی گلوله 💣 بری؟! حاضری برای پول، از بیماران ‌کرونایی پرستاری کنی؟! 😍 پس دم همهٔ و گرم! 🙏 همه‌شون مشغول توی فضای کاری خودشون، بودند و هستند. مرگ در این راه هم، برای آنها، به‌منزله است. 🌺 شادی روح همه شهدا صلوات 🌺 🆔 @Negin313
[Forwarded from نظری حسن] پروردگارا ! حول حالنا الی احسن الحال. بهار ، آغاز رویشی تازه برای زندگی مجدد و قرار دادن خود در مسیر «خلق جدیدِ الهی» است اگر حضرت حق «کلّ یومٍ هو فی شأن» است ، در بهاران با نحوه‌ای از حضور خداوند در عالم روبه‌‌روییم. هنر آن است که آزاد از هر پیش‌فرضی تنها وجود خود را به یک نگاه تبدیل کنیم و تماشاگهِ رازی باشیم که در این عالم به ظهور آمده است به امید تحقق سلامتی و شرف و بزرگی که عطای الهی در این سال است و رفع بلیّه‌ی این ویروس خبیث، تا باز ما باشیم و محفل اُنس و تجدید دیدارها. اصغر طاهرزاده
سلام برعزیزان: ضمن تسلیت شهادت امام هفتم(علیه السلام) 🌑 عیدمبعث 🌹وعید نوروز🎄رابه شماوخانواده خوبتان تبریک عرض می کنیم. حادثه کروناموجب شده نگاهمان به آدم وعالم عوض شود. امیدواریم درکنارتلخیهای این روزها 😪شاهدروزهای شیرینی باشیم🤤 که جامعه مارامهیای ظهورفرج گرداند.مبارزه باکروناو خلق صحنه های بی نظیردرایران باوجودتحریم وفضای تبلیغی علیه ایران دنیارامبهوت کرده است. خلق این صحنه هارا مدیون دین ونجابت مردم وامام و شهیدان ازجمله شهید سلیمانی هستیم.
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بدون تعارف ، پای صحبت های طلبه جهادگری نشسته که به دور از خودنمایی و تظاهر، خدمت خالصانه می کنه و همین اخلاص و فداکاری ، او را شهره آفاق کرده است 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.rg سروش #با_مدد_الهی_کرونا_را_شکست_میدهیم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگی از دیدار دست اندرکاران راهیان نور با رهبر انقلاب -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عصبانیت شبکه تلویزیونی الحدث وابسته به آل سعود عربستان از جوانان حزب الله لبنان که در حال ضد عفونی کردن مناطق ایران هستند👆 @khabarnews 👈«اخبار مهم #کرونا در «ایتا
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃🍂 🍃🍂🍃 🍂 🍃 🔹🔹کرونا پدیده مدرن خوش نشینی میان بیماری وسلامت یک بیماری مانند هر پدیدار دیگر در شرایط، موقع و مقام تاریخی، معنا پیدا می‌کند. چنان‌که امروز می‌بینیم، کرونا برای ما یک معنا دارد و برای چین و ایتالیا یک معنای دیگر. وقتی این بیماری را از منظر فلسفی بررسی می‌کنیم، تفاوت و تمایز ماهوی‌اش با بیماری‌های دیگر روشن می‌شود. کرونا یک بیماری پست مدرن است؛ نحوه‌ی مبتلا شدن به این بیماری از راه‌های متعدد و غیرقابل پیش بینی است. خطرناکی کرونا در این نیست که تا چه اندازه مرگ آور است ، خطرناکی مفرط آن از این جهت است که انسان را تماما به سخره می‌گیرد. در فضای بیماری کرونا دیگر مانند ایدز نمی‌توان به سادگی از گروه‌های پرخطر، راه‌های ابتلای مشخص سخن گفت. هر چیزی در فضای این بیماری پست مدرن مشکوک و در پرده ای از ابهام است. به همین جهت است که کرونا را نمی‌توان به راحتی به گوشه‌ای راند و افرادی را با عنوان بیمار از دیگران متمایز کرد. در فضای این بیماری هر کس همزمان سالم و بیمار است. سلامت و بیماری توسط کرونا به ریشخند گرفته می‌شنود، چرا که این دو خود تمایزی مدرن هستند، کرونا در جایی میان بیماری و سلامت جا خوش می‌کند. ما اساسا نمی‌دانیم با چه چیزی مواجه هستیم. عدم شناخت فعلی یک بیماری خاص و پدیدارهایی که در آینده به جهت سست شدن مبانی مدرنیته با ما مواجهه پیدا می‌کنند، ما را در حالتی از گیجی و سردرگمی رها کرده و عدم شناخت ما از دنیای جدید را به رسواترین شکل بر ملا می‌کنند. در این شرایط بهتر است برای یک بار هم که شده عینک تفکر به دیدگان خود بزنیم. این یک بیماری خاص نیست که تا این اندازه کشنده است، مرگ و هلاکت ما در نشناختن ریشه ها و اساس‌های دنیای جدید است. 🍃 🍂 🍃🍂🍃 🍂🍃🍂🍃🍂 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂