هدایت شده از کشکولِ احمدیاسر وافی یزدی
48. سه نوع ازدواج_۱۰۰۲۲۰۲۲.mp3
14.58M
سه نوع ازدواج: دائم، مجدد، موقت
ما باید به این وعده اطمینان کنیم
خداى متعال میفرماید: اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه، این یک #وعدهى_الهى است؛ ما باید به این وعده - مثل بقیهى وعدههاى الهى که به آن وعدهها اطمینان میکنیم- اطمینان کنیم.
ازدواج و تشکیل خانواده، موجب نشده است و موجب نمیشود که #وضع_معیشتى_افراد دچار تنگى و سختى بشود؛
یعنى از ناحیهى ازدواج کسى دچار سختى معیشت نمیشود؛ بلکه ازدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند.
۱۳۹۳/۰۵/۰۱
بیانات در دیدار دانشجویان
تولد رنج است، جوانی رنج است
پیری رنج است، مرگ رنج
زندگی با آنکه انسان را دوست نمیدارد
رنج است
و دوری از آنکس که انسان آن را دوست میدارد
نیز رنج
ای رهبانان! توجه کنید! همه چیز رنج است
همه چیز رنج!
____________________________________
پی.نوشت: ازدواج هم نوعی رنج و سختی ست همان گونه که مجردی هم نوعی رنج و سختی ست.
#نادر_ابراهیمی
#دیار_رنج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حکیمانه ایت الله گرامی حفظه اله
🔹اقدام و تلاش کشور انگلیس در حذف فرهنگ ازدواج موقت
با دستور رضاخان لعنت الله علیه ازدواجموقت و تعددزوجات ممنوع شد و زنان از پوشیدن چادر منع شدند.
سن ازدواج
چرا سنّ ازدواج در كشور ما بالا رفته؟ مگر #جوان_هفده_ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزهی جنسی؟ ما باید به این فكر كنیم.
۱۳۹۲/۰۸/۰۶
بیانات رهبری در دیدار اعضای همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه»
جنبه قدسی ازدواج را نباید با کار زشتی مثل مهریه سنگین از بین برد
یک نکته هم مسئلهی ازدواج است. ازدواج یک تقدسی دارد از نظر ادیانی که حالا من میشناسم. من در این خصوص، تفحص زیادی نکردم. بد هم نیست که بعضی از دوستانِ آمادهی به کار در این زمینه تفحص کنند. غالباً مراسم ازدواج، یک مراسم مذهبی است؛ مسیحیها آن را توی کلیسا انجام میدهند، یهودیها آن را در کنائسشان انجام میدهند؛ مسلمانها هم اگرچه در مسجد انجام نمیدهند، اما اگر بتوانند، در مشاهد مشرفه، والّا در ایام متبرک دینی و عمدتاً به وسیلهی رجال دین، این را انجام میدهند. رجل دینی هم وقتی برای ازداوج نشست، مبالغی دین بیان میکند. بنابراین صبغه، کاملاً صبغهی دینی است.
ازدواج یک جنبهی قدسی دارد؛ این جنبهی قدسی را نباید از آن گرفت. گرفتن جنبهی قدسی به همین کارهای زشتی است که متأسفانه در جامعهی ما رائج شده. این مهریههای سنگین به خیال اینکه میتواند پشتوانهی حفظ خانواده و حفظ زوجیت باشد، تعیین میشود؛ در حالی که اینجور نیست. حداکثر این است که شوهر از دادن امتناع میکند، میبرندش زندان؛ یک سال، دو سال زندان میماند. در این اقدام، به زن چیزی نمیرسد؛ او بهرهای نمیبرد، جز اینکه کانون خانوادهاش هم متلاشی میشود. اینکه در اسلام از حضرت امام حسین (علیهالسّلام) نقل شده که فرمود ما دخترانمان و خواهرانمان و همسرانمان را جز با مهرالسّنه عقد نکردیم، به خاطر این است؛ والّا میتوانستند. اگر امام حسین میخواست مثلاً با هزار دینار هم عقد بکند، میتوانست؛ لازم نبود مثلاً با پانصد درهم - دوازده و نیم اوقیه - مقید به این کار بشود. آنها میتوانستند، اما کمش کردند. این کم کردن، با یک محاسبه است؛ این خیلی خوب است.
یا همین تشریفات زائد ازدواج - خرجهای زیاد، مجالس متعدد - که واقعاً انسان دلش میگیرد وقتی میشنود. اینها از آن مواردی است که #گفتمانسازی میخواهد.
خانمهای مؤثر، آقایان مؤثر، اساتید دانشگاه، روحانیون، بخصوص صدا و سیما و رسانهها باید در این زمینهها کار کنند؛ این را از این حالت بیرون بیاورند.
۱۳۹۰/۱۰/۱۴
بیانات رهبری در سومین نشست اندیشههای راهبردی
نباید با کارهای زشتی مثل #مهریهیسنگین، جنبهی قدسی ازدواج را از بین برد
ازدواج یک جنبهیقدسی دارد؛ این جنبهیقدسی را نباید از آن گرفت. گرفتن جنبهی قدسی به همین کارهای زشتی است که متأسفانه در جامعهی ما رائج شده. این #مهریههایسنگین به خیال اینکه میتواند #پشتوانهی_حفظ_خانواده و #حفظ_زوجیت باشد، تعیین میشود[!!!!]؛ در حالی که اینجور نیست. حداکثر این است که شوهر از دادن امتناع میکند، میبرندش زندان؛ یک سال، دو سال زندان میماند. در این اقدام، به زن چیزی نمیرسد؛ او بهرهای نمیبرد، جز اینکه کانون خانوادهاش هم متلاشی میشود.
اینکه در اسلام از حضرت امام حسین (علیهالسّلام) نقل شده که فرمود ما دخترانمان و خواهرانمان و همسرانمان را جز با #مهرالسّنه عقد نکردیم، به خاطر این است؛ والّا میتوانستند. اگر امام حسین میخواست مثلاً با هزار دینار هم عقد بکند، میتوانست؛ لازم نبود مثلاً با پانصد درهم - دوازده و نیم اوقیه - مقید به این کار بشود. آنها میتوانستند، اما کمش کردند. این کم کردن، با یک محاسبه است؛ این خیلی خوب است.
۱۳۹۰/۱۰/۱۴
بیانات رهبری در سومین نشست اندیشههای راهبردی
#مهریه
@matlae_eshghane
مطلع ِعشقانه
نباید با کارهای زشتی مثل #مهریهیسنگین، جنبهی قدسی ازدواج را از بین برد ازدواج یک جنبهیقدسی دا
توجه کنید:
اینجا رهبری فرمودند
💭مهریهیسنگین پشتوانهی حفظ خانواده نیست.
💭مهریهیسنگین پشتوانهیحفظ ِزوجیت نیست.
🗯 این خیال و توهم است که برخی فکر می کردند مهریه پشتوانه است!
@matlae_eshghane
رهبرانقلاب:
ازدواج یک جنبهی قدسی دارد؛ این جنبهی قدسی را نباید (با مهریه ی سنگین) از آن گرفت.
۱۳۹۰/۱۰/۱۴
@matlae_eshghane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نرخ فرزند آوری در ایران، چین، روسیه، امریکا و رژیم صهیونیستی از ۱۳۴۰ تا ۱۳۹۸
❇️همزمان با کاهش نرخ در ایران با تشویق کشورهای غربی به نرخ باروری در رژیم صهیونیستی و امریکا دقت کنید
@matlae_eshghane
رهبرانقلاب:
نگوییم که این خیل عظیم احکام مربوط به زن و مرد و محرم و نامحرم و حجاب، برای همین است، صدی هشتاد نود درصدش برای این است که شما دوتا با هم در خانه با محبت زندگی کنید. اگر شما که در کوچه راه میروید، این را ملاحظه نکردید، صد جا دلت مشغول میشود و دیگر خانه برایت رنگی ندارد؛ او هم همینطور است. اگر شما آقا، محرم و نامحرم را رعایت نکردید، اگر دوستِ جنس مخالف پیدا کردید، اگر با همه گرم گرفتید، اگر حجاب رعایت نشد، اگر صد جور زن با آرایشهای گوناگون در مقابل شما رژه رفتند؛ و نیز اگر شما خانم، هرجا یک مرد چنین و چنانی را دیدید و به او خیره شدید و نگاه کردید و چه و چه کردید، نتیجه چه میشود؟ نتیجه این میشود که همسر خودت از نظر تو دیگر آن جاذبه یی را که محبت ایجاد کند، نخواهد داشت. همسر شما هر کس هم که باشد، ولو حضرت یوسف، بعد از یک ماه یواش یواش عادی میشود. حضرت یوسف هم اولش خیلی برجسته است؛ زلیخا هم اولش خیلی برجسته است؛ اما بعد یواش یواش عادی میشود؛ ولی آن بیرونی نو است. اگر قرار باشد که شما چشم به آن بیرونی داشته باشید، اگر محرم و نامحرم را رعایت نکنید، اگر حجاب خودتان را رعایت نکردید، اگر مرد حجاب زن را رعایت نکرد، اگر معاشرتهای بی بند و بار و بگو و بخندهای سبک دخترها و زنها و پسرها با همدیگر در جامعه یی بود، آنچه که لازمه ی بقای خانواده ی شماست، تحقق پیدا نمیکند. زور که نیست؛ یک چیز طبیعی است. دختر و پسر در غرب، بخصوص در بعضی از جوامع غربی، صد کار میکنند تا به سن ازدواج برسند. در آن جوامع سن ازدواج معمولاً بالاست و بین بیست و سی خیلی بیشتر از سن پانزده و بیست یا هجده و بیست است و بالاتر از سی هم که فراوان است. در آنجا بخصوص مردها اول هزار درِ دیگر را میزنند و بعد درِ ازدواج را! یعنی همه چیز را تجربه کرده و دیگر برایش چیزی نیست. این کجا، آن جوانی که با عفت گذرانده و با خود و نفس خودش مبارزه کرده و بعد ازدواج کرده، کجا. اینها هر دو یک جور قدر زن را میدانند؟ هر دو یک جور به محیط خانواده میچسبند؟ نه. او بی قید و لاقید است. این زن باید خیلی فوق العاده باشد که این به مرد بگوید بله. این بهتر از همه ی آنهایی است که دیدم؛ تازه بعد از مدتی عیوبش آشکار خواهد شد؛ هیچ کس که بی عیب نیست. مسأله ی زن هم به همین قیاس است. اثر احکام اسلام در اینهاست. این قدر که میگویند حجاب، رو بگیرید و چنین و چنان کنید، اینجاها و در مسائل اصلی زندگی اثرش ظاهر میشود. خود حجاب ممکن است چیزی به نظر نیاید. پس زن و شوهر از همین اول ازدواج که خدا یک محبتی هم در دلشان قرار داده، این محبت را نگه دارند و زیادش کنند. راهش هم این است که به هم باوفا و صادق باشند و همدیگر را حفظ کنند؛ مثل دو تا شریک واقعاً مصالح هم را رعایت و راز هم را حفظ کنند. زن راز شوهرش را پیش خاله و خواهر بیان نکند، مرد هم اسرار زنش را در باشگاه و مهمانی و... به رفیق هایش نگوید؛ حواستان جمع باشد، اسرار هم را محکم نگهدارید و حفظ کنید؛ ظاهر را هم حفظ کنید. با این، زندگی شیرین خواهد شد.
.۱۳۸۳/۰۳/۲۰
بیاناتی از رهبر انقلاب در مراسم عقد ازدواج
@matlae_eshghane