eitaa logo
مطلع ِعشقآنه
210 دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
1.8هزار ویدیو
148 فایل
محب‌وصی، ولایت، طرح‌ولایت درراه رسیدن به خدا جنسیت شرط نیست، مهم بندگیست فعالیت‌فرهنگی: برگزاری مسابقه‌‌احکام‌ِامربه معروف درمزارشهدا، راهپیمایی ها و . . . و برگزاری‌کلاس‌مجازی کتاب مطلع‌عشق(رهنمودهارهبرانقلاب به زوج‌هاجوان). ارتباط بامدیر: @Hamie_din
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ذریه طیبه
🚩 بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 🍃 علامه طهرانی 🍃 🔦 فرزند ایشان: همان‌طور که [علامه طهرانی] در جُنگ خود مرقوم فرموده‌اند (1)، نظر شریفشان بر آن بود که به کار بردن الفاظی چون «دکتر» درباره فضلای حوزه جایز نیست، چون علوم اسلامی آن‌قدر عظمت دارد که داشتن مدرک دکترا در پزشکی یا دیگر رشته‌ها هیچ شرافتی محسوب نمی‌شود 🔦 و افزودن این لفظ به آغاز نام فضلای حوزه، موهم آنست که گویا داشتن این مدرک فضیلتی محسوب می‌شود. گذشته از آن‌که علوم حوزه آن‌قدر از نظر محتوا و قوّت علمی غنی است که یک طلبه فاضل در حوزه به مراتب از نظر علمی از یک نفر دکتر دانشگاهی قوی‌تر است. (1) علامه طهرانی: به اشخاص معمّم که در دانشگاه تحصیل کرده‌اند، دکتر گفتن جائز نیست؛ زیرا این لقب از القاب مکتب اروپائی‌هاست و برای شخص معمم نه آن‌که افتخار نیست، بلکه موجب تعظیم مکتب کفر و تحقیر شرع است. غنای علمی مکتب شرع بقدری است که برای خارجیان جای تجلیلی باقی نمی‌گذارد. 📚 نور مجرد – جلد سوم
❌تعدد زوجات با تفسیر فمینیستی متاسفانه یکی از کانالهای چند همسری بدعتی را ادامه داد که تقریبا در حدود دویست سال (زمان دویست بدون بررسی دقیق صورت گرفته منظور زمان شروع همزیستی با کفار است) این بدعت برای زیبا نشان دادن دین در رویارویی با کفار احداث شده که همان نجات زنان برجای مانده از ازدواج هست بدعت دیگر این بود که تعدد زوجات از حقوق زنان شمرده شد چه بسا اگر بزرگانی مثل آیت الله بهجت (ره) را خداوند در مقام پاسخ قرار نمیداد شبهه حق زن بودن چند همسری همچنان برای بسیاری باقی می ماند ♦️متن استفتاء از آیت الله بهجت رحمة الله علیه: با توجه به اين كه امروزه يكى از شرايطى كه در عقد نكاح گذارده مى‌شود «عدم ازدواج مجدد زوج» مى‌باشد و اين نكته كه بيان مى‌شود «اين شرط صحيح نيست». آيا اين موضوع باعث سستى زوج نسبت به تعهدهايى كه در قبال زوجه دارد و تشويق او به ازدواج مجدد، نمى‌شود؟ ✅مرد شرعاً حق دارد تا چهار زن دائم داشته باشد، پس اگر اين شرط به معناى سلب حق است صحيح نيست و انحاى ديگرى از شرط فعل يا شرط نتيجه ممكن است، كه صحيح است. 🥀استفتائات آیت الله العظمی بهجت ج۴ص۲۹ 🌴@taadodzojat🌴
در مسیری داشتم راه می رفتم خانمی گفت دوتا خواستگار زنگ زدند گذاشتم‌شان سر کار. نگاه کردم میانسال به بالا می زد. متوجه نگاه تعجب آمیز من شد. دوباره گفت دوتا خواستگار برای دخترم زنگ زدند گذاشتمشون سر کار. گفت خب مرد پیدا نمی‌شود که.... روم نشد بگم زن ناحسابی اگر آنها خواستگار مناسبی( ازجهت دینی و اخلاقی) نیستند محترمانه جواب منفی بدهید حق ندارید سرکار بگذارید... مسیرمون دیگه جدا شد .... ندیدمشون دوباره اونا عقب ماندند. زنه محجبه مانتویی بود
شهید مطهری سه عامل جامعه شناختی برای مجوز تعددزوجات بیان می کند: ۱: علاقه‌ی‌ذاتی مرد به افزایش تعداد عشیره و قبیله ی خود(به تعبیر من افزایش نسل که اسلام هم به افزایش نسل مسلمانان توصیه و تاکید کرده). ۲: عادت ماهیانه‌ی زنان و عدم توانایی ارضای شوهر در این ایام. ۳: محدودیت ِدوره‌ی فرزندآوری زن. چراکه زن هنگامی که به سن یائسگی می‌رسد، دیگر توان فرزندآوری برای مرد ندارد، اما دوره‌ای که مرد در طول آن، توان فرزندآوری دارد، بیشتر از زن است. اسلام نسبت به برآورده شدن نیازهای طبیعی و واقعی افراد دیدگاه‌ای واقع‌گرایانه دارد و اگر در شرایطی امکان پاسخگویی به نیازی وجود نداشته باشد، راه دیگری را برای پاسخ به آن نیاز فراهم می‌کند. صحفه۱۳۰ کتاب روایت مطهر از حجت الاسلام حسین سوزنچی
کسی می تونه ترجمه این حدیث را برام بیاورد این حدیث در بحث متعه در کتاب جواهر الکلام آمده بوده. ( الكافي ۴۶۵:۵) محمد بن أحمد ، عن علي بن الحكم ، عن بشير بن حمزة ، عن رجل من قريش قال: بعثت إلي ابنة عم لي كان لها مال كثير: قد عرفت كثرة من يخطبني من الرجال فلم أزوجهم نفسي و ما بعثت إليك رغبة في الرجال غير أنه بلغني أنه أحلها اللّٰه عز و جل في كتابه و بينها رسول اللّٰه صلّى اللّه عليه و آله في سنته فحرمها زفر فأحببت أن أطيع اللّٰه عز و جل فوق عرشه و أطيع رسول اللّٰه صلّى اللّه عليه و آله و أعصي زفر فتزوجني متعة. فقلت لها: حتى أدخل على أبي جعفر عليه السّلام فأستشيره، قال: فدخلت عليه فخبرته، فقال "افعل، صلى اللّٰه عليكما من زوج".
نظر صاحب جواهر استحباب اونم موکد متعه است
صحفه ۴۵۵ از کتاب جواهر بحث استحباب متعه
متعه چون از اقسام ِازدواج و نکاح است متعه هم مستحب است
هدایت شده از ذریه طیبه
🚩 بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 🚀 مطابق آخرين نتيجه 🚀 🍃 علامه طهرانی 🍃 🔦 اين حقير روزى به يكى از پزشكان حاذق و بصير و متعهّد ... گفتم: سلامت و سعادت زن در اينست كه: يا حامله باشد و يا بچّه در زير پستان خود داشته باشد. قدرى تأمّل كرد و گفت: آقا اين گفتار، مطابق آخرين نتيجه كنگره‌هاى پزشكى است كه امسال در آمريكا برگزار شده است... 🔦 آنگاه گفت: طبق آخرين مدارك و آمار، دخترانى كه قبل از هجده سال بچّه بزايند سرطان پستان نميگيرند. و هر چه ديرتر بچّه بزايند، درصدِ خطر تهديد سرطان پستان در آنها زياد مى‌شود؛ تا چون از سنّ سى سالگى بگذرند خطر سرطان پستان به نحو مضاعف بالا ميرود. امّا زنانى كه اصلًا ازدواج نكنند و بچّه نياورند، درصد خطر سرطان پستان در آنها سرسام آور است. nooremojarrad.com
هدایت شده از یک آیه در روز
🔹مَتاعاً قبلا بیان شد که ▪️ماده «متع» در اصل بر منفعت و بهره‌وری دلالت دارد؛ و در تفاوتش با نفع، برخی گفته‌اند نفعی است که مدتی ادامه داشته باشد و برخی گفته‌اند نفع و منفعتی است که همراه با لذت و رفع حاجت باشد، مخصوصا اگر انسان لذتش را زود درک کند مانند لذت پولدار شدن؛ در حالی که نفع در جایی که برای رسیدن به لذت باید صبر کرد نیز به کار می‌رود. ▪️«متاع»، هم به معنای مصدری به کار می‌رود (به معنای بهره‌مند شدن و نفع بردن)، و هم به معنای آن چیزی که مورد بهره‌وری قرار می‌گیرد، که به هر چیزی که به نحوی از آن بتوان استفاده کرد اطلاق می‌شود و در بسیاری از آیات قرآن هر دو می‌تواند مد نظر بوده باشد: (قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ‏؛ نساء/۷۷) و جمع آن «أَمْتِعَة» (أَمْتِعَتِكُمْ؛ نساء/۱۰۲) می‌باشد. ▪️«مُتْعَة» نیز به معنای چیزی است که برای رفع نیاز استفاده می‌شود و به نحو اصطلاحی، با دو تعبیر «متعه نکاح» و «متعه حج» مواجهیم؛ که اولی همان است که «ازدواج موقت» نامیده می‌شود که تفاوت مهمش با ازدواج عادی این است که زمانش معلوم است و با پایان زمان، بدون طلاق از هم جدا می‌شوند [و در قرآن کریم با تعبیر «استمتع» از آن یاد شده «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُ» (نساء/۲۴)]؛ و و دومی آن است که انسان عمره را به حج ملحق کند «فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ‏» (بقرة/۱۹۶) و از خلیفه دوم روایت شده است که «مُتْعَتَانِ كَانَتَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص، وَأَنَا أَنْهَى عَنْهُمَا وَأُعَاقِبُ عَلَيْهِمَا: دو متعه در زمان پیامبر رایج بود اما من از آن دو نهی کردم و هرکس انجامش دهد مجازاتش می‌کند». ▪️همچنین به طور اصطلاحی، دو کلمه «متعه» و «متاع» هم به صورت اسم (مثلا: وَ لِلْمُطَلَّقاتِ مَتاعٌ بِالْمَعْرُوفِ‏؛ بقرة/۲۴۱) وهم به صورت فعل (مثلا: وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ‏؛ بقرة/۲۳۶) در مورد چیزی که به زن مطلقه می‌دهند تا در ایامی که عده نگه می‌دارد مخارجش تامین باشد نیز گفته می‌شود. 🔖جلسه ۵۱۸ http://yekaye.ir/al-ahzab-33-28/ @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 2️⃣1️⃣ «مُحْصَناتٍ غَیرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ» 💢پاکدامنی در گروی دو شرط است: ⛔️یکی اینکه شخص اهل زناکاری علنی نباشد؛ و ⛔️دیگر اینکه اهل برقراری دوستی مخفیانه با نامحرمان نباشد. 📜و نقل است که در عرب جاهلیت، از زناکاری با نام «سفاح» یاد می‌کردند و اگرچه چنین کاری رواج داشت اما در مجموع آن را ناپسند می‌داشتند و کسی که مرتکب آن می‌شد مذموم بود؛ اما در عین حال برقراری رابطه دوستی این‌چنینی بین آنان، حتی بین زنان آزاد، وجود داشت؛ و کسی که چنین دوستی مخفیانه‌ای داشت (حتی زن شوهردار) مورد مذمت واقع نمی‌شد❗️ 📚الميزان، ج‏4، ص278؛ 🔖و نیز تدبر2 💠نکته تخصصی جامعه‌شناختی: 📝پدیده و این آیه و آنچه درباره وضعیت اجتماعی‌ای که منجر به نزول این تعبیر در این آیه شد گفته‌اند (ر.ک: تدبر2) بخوبی نشان می‌دهد پدیده شومی که با عنوان و از در جامعه ما وارد و عادی‌سازی شده، ریشه در همان دارد. در واقع، این روابط از قدیم‌الایام در برخی جوامع یافت می‌شده؛ اما آنچه امروزه شاید توجه را بیشتر به خود جلب می‌کند رواج فوق‌العاده و بسیار عادی قلمداد شدنِ این پدیده در جوامع غربی است؛ که دیگر آن را از حالت دوستی مخفیانه به دوستی‌ها و روابط علنی کشانده؛ و افراد به بهانه اینکه شناخت درستی از طرف مقابل پیدا کند، به چنین روابطی دست می‌زند و گاه افرادی پیدا می‌شوند که دهها سال با هم زندگی و رابطه جنسی و حتی فرزند مشترک داشته‌اند اما هنوز در اینکه واقعا شایسته ازدواج با همدیگر هستند یا نه، تردید دارند و خود را به عنوان دوست‌پسر و دوست‌دختر همدیگر می‌شناسند و به ازدواج رسمی اقدام نکرده‌اند‼️ 💢درباره چرایی گسترش این‌چنینی این پدیده در جوامع غربی، یک علتش سخت‌گیری‌های کلیسا در امر ازدواج بود: 📛در قوانین کلیسا هرکس فقط یکبار حق ازدواج داشت و حق طلاق وجود نداشت؛ و فرد، چه زن باشد چه مرد، اگر ازدواجش ناموفق بود دیگر تا آخر عمر، جز برقراری روابط نامشروع، چاره‌ای نداشت! در چنین فضایی بسیاری از افراد تصمیم گرفتند که ابتدا مدتی با هم دوست باشند که مطمئن شوند به درد همدیگر می‌خورند یا خیر؛ و این رویه نامطلوب، حتی بعد از اینکه طلاق در جوامع غربی مجاز شد، باز ادامه یافت. 🤔با توجه به چنین سابقه‌ای، در جامعه اسلامی، که از ابتدا هم طلاق، و ازدواج مجدد مجاز بوده، و هم با قانون متعه، افراد می‌توانسته‌اند برای مدت معینی سطوحی از روابط مشترک را تجربه کنند و همدیگر را برای مناسب بودن برای زندگی مشترک بیازمایند، وجود چنین روابطی، جز نوعی ابتذال و خودباختگی و مرعوبیت فرهنگی، هیچ توجیهی ندارد❗️📚برای تفصیل فهم این پدیده و راهکارهای جلوگیری از آن، ر.ک: ، مواجهه‌ای اسلامی با مساله دوستی دختر و پسر (سوزنچی). نشر معارف. @yekaye