هدایت شده از گفتمان ازدواج (تعدد زوجات)
«روز خواستگاری»
دختره گفت: بلد نیستم غذا درست کنم.
کارهای خونه هم طول میکشه یاد بگیرم.
بچه داری هم بلد نیستم.
از ظرف شستن هم بدم میاد.
پسر گفت: حجابت خوبه؟
روزه بلدی بگیری؟
نماز بلدی بخونی؟
قرآن خوندن رو دوست داری؟
دختره گفت: آره.
پسره گفت: همین بسه.
من میخوام نصف دین و زندگیم بشی، نه کنیزم.
و ادامه داد: من پس اندازم کمه.
حقوقم هم آب باریکه ست.
خونه و ماشین هم ندارم.
دختره گفت: خدارو میشناسی؟
غیرت داری؟
چشمات پاکه؟
اخلاقت خوبه؟
ایمانت قوی هست؟
پسره گفت: آره.
دختر گفت: همین بسه.
بقیه رو خودمون میسازیم.
با همدیگه میریم جلو.
مهم اینه: پرِ پروازِ همدیگه بشیم به سمت خدا.
خداوند تضمین کرده این ازدواج نیمی از دین رو کامل میکنه.
ما الآن چقدر با این فرهنگ فاصله داریم؟…
هدایت شده از گفتمان ازدواج (تعدد زوجات)
#ازدواج_حضرت_علی_علیه_السلام_بعد_از_3_روز_بعد_از_شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها؟
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
1.علامه سیدجعفرمرتضی از این کتب نقل کرده که 2سال بعد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، ازدواج صورت گرفته است
(تهذیب الکمال ج35 ص127+ سير أعلام النبلاء ذهبي ج 2 ص 282و الإصابة لابن حجر ج 8 ص 14- 16 + موسوعة الإمام علي بن أبي طالب ج 1 ص 112)
2. بر فرض طبق اقوالی که گفته: ( 3روز بعد شهادت حضرت بوده) (منتهی الامال, ج ١ ص ٤٥٣ +مناقب ابن شهرآشوب، ج3، ص: 305) »»»
طبق وصیت خود حضرت زهرا سلام الله علیها بوده که امیرالمومنین علیه السلام با امامه، دختر خواهرش ازدواج کند تا بچه های حضرت را نگهداری کند (روضه الواعظین ج ١ ص ١٥١ )
3. امیرالمومنین علیه السلام فرمود:4چیز است که نمیدانم از آن مفارقت کنم که یکی از آنها ازدواج با امامه است،چون وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها هست (بحار الانوار ج ٤٣ ص ١٥١)
4.در روایات آمده،تعطیلی امور زندگی بخاطر مرگ عزیزان باید 3 روز بیشتر نباشد. (وسائل ج ٣ ص ٢٣٦)
5. البته طبق فرمایش خود امیرالمومنین علیه السلام اندوه ایشان برای عزای حضرت زهرا سلام الله علیها، دائمی است. (نهج البلاغه خطبه ٢٠٢)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هر چیزی ک دشمن و عرف مخالفه ، یک زن مسلمان باید بالعکسش رو انجام بدهد
... دشمن میگه فرزند نیار اگر می آوری زیاد نیار دو تا بسته ، زن مسلمان باید بگه بیشتر از دو تا میارم تا می تونم بچه می آروم
دشمن و شیطان میگه پولداربودن توی ازدواجکردن و فرزندآوری خیلی مهمه پول نداری ازدواج نکن بچه نیار، با کسی که ماشین شخصی و خونه ملکی ندارد ازدواج نکن ،
مسلمون باید بگه خدا رازقه، و وعده ی خدا حق و صادق و راسته ، خود خدا روزی رسونه، زن مسلمان باید بگه مسئولیت و جنم و ایمان مرد مهم تر از امکانات مادی بالفعل مرد است
دشمن و شیطان میگه برای تعدد ببین جامعه چی می گه، تو طبق نظر جامعه باش، زن مسلمان باید بگه همسرم ، همسران مومن دیگری داشته باشند رزق و روزی و تفقه شان را بدهد به این مرد افتخار می کنم ..
دشمن و شیطان میگه سند ازدواج ضداسلامی که توش مهریه سنگین و شرط و شروط غیراسلامی هست امضا کن مسلمون می گه عمرا امضا کنم چون ضد قرآنه و کلام اهل بیته...
ببینیم سبک زندگی و افکارمون از نوع دشمن و شیطان شاد کن هست یا نه ..
هدایت شده از خبر مهم 🇮🇷
9.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جزئیات حمله موشکی سپاه از زبان سردار حاجیزاده
فرمانده هوافضای سپاه:
۴ فروند خیبرشکن از جنوب خوزستان به مقصد گروه تکفیری در ادلب شلیک شد
از کرمانشاه ۴ فروند و ۷ فروند از آذربایجان شرقی به مقر صهیونیستی شلیک شد.
۹ فروند دیگر هم به گروه دوم تکفیریها تا ساعتی دیگر اصابت میکند.
🔥 @Moohem
هدایت شده از گفتمان ازدواج (تعدد زوجات)
#سوال
#عدالت_در_تعددزوجات
⁉ سوال: منظور از عدالت در #تعدد_زوجات چیست؟
🌺 جواب: مردی که اقدام به #تعدد_زوجات می کند باید بین همسرانش به عدالت رفتار کند. عدالت دو گونه است:
۱- عدالت واجبه: شامل دو مورد است: #قسم ( تقسیم شب ها) و #نفقه
۲- عدالت مستحب: که رعایت عدالت در سایر موارد می باشد.
اما...
عدالت در #قسم به چه معناست؟
عدالت در #نفقه به چه معناست؟
#قسم یعنی تقسیم شب ها
و از هر ۴ شب یک شب حق هر کدام از همسران مرد است
اگر مرد ۴ زن داشته باشد واجب است از ۴شب یک شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند.
اگر ۳ زن داشته باشد واجب است یک شب از ۴ شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند و یک شب اضافه را آزاد است و می تواند نزد هر کدام که خواست بماند یا نزد هیچ کدام نماند.
اگر مرد ۲ زن داشته باشد واجب است یک شب از ۴ شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند و ۲ شب دیگر اختیار با خودش است. البته برخی مراجع تقلید در مورد دوهمسری میفرمایند چهار شب به طور مساوی بین دو همسر تقسیم میشود.
عدالت در #نفقه یعنی به هر کدام از همسرانش به حسب حال او و در حد شأنش نفقه بدهد و لزوما به معنای تساوی نیست.
با توجه به اینکه عدالت واجبه فقط در #قسم و #نفقه می باشد، رعایت عدالت آنچنان که بعضی ها گمان می کنند سخت نیست اما شایسته است مرد علاوه بر عدالت واجبه، در حد امکان عدالت مستحبه را هم رعایت کند، یعنی در سایر موارد از جمله مجامعت و مسافرت و... هم بین همسرانش به عدالت رفتار کند.
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
✅ کانال گفتمان ازدواج 🌹
به ما بپیوندید 👇
https://eitaa.com/korafatbedat
الکافی عن سعد بن طریف: قالَ أبو جَعفَرٍ [الباقر] (ع): مَرَّ رَسولُ اللّهِ(ص) بِرَجُلٍ فَقالَ: ما فَعَلَتِ امرَأَتُک؟ قالَ: طَلَّقتُها یا رَسولَ اللّهِ، قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ؟ قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ.
ثُمَّ قالَ: إنَّ الرَّجُلَ تَزَوَّجَ فَمَرَّ بِهِ النَّبِی(ص) فَقالَ: تَزَوَّجتَ؟ قالَ: نَعَم، ثُمَّ قالَ لَهُ بَعدَ ذلِک: ما فَعَلَتِ امرَأَتُک؟ قالَ: طَلَّقتُها، قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ؟ قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ.
ثُمَّ إنَّ الرَّجُلَ تَزَوَّجَ فَمَرَّ بِهِ النَّبِی(ص) فَقالَ: تَزَوَّجتَ؟ فَقالَ: نَعَم، ثُمَّ قالَ لَهُ بَعدَ ذلِک: ما فَعَلَتِ امرَأَتُک؟ قالَ: طَلَّقتُها، قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ؟ قالَ: مِن غَیرِ سوءٍ.
فَقالَ رَسولُ اللّهِ(ص): إنَّ اللّهَ عز و جل یبغِضُ ـ أو یلعَنُ ـ کلَّ ذَوّاقٍ مِنَ الرِّجالِ، وکلَّ ذَوّاقَةٍ مِنَ النِّساءِ.[۱]
الکافی ـ به نقل از سعد بن طریف، از امام باقر(ع) ـ: پیامبر خدا(ص) به مردی برخورد. پس فرمود: «همسرت چه می کند؟».
مرد گفت: طلاقش دادم، ای پیامبر خدا!
فرمود: «بی آن که عیبی در او باشد؟».
گفت: بی آن که عیبی در او باشد.
آن مرد، دوباره ازدواج کرد و باز، پیامبر(ص) به او برخورد و پرسید: «ازدواج کردی؟».
گفت: بله.
پس از مدّتی از او پرسید: «همسرت چه می کند؟».
گفت: طلاقش دادم.
فرمود: «بی آن که عیبی در او باشد؟».
گفت: بی آن که عیبی داشته باشد.
آن مرد، بار سوم ازدواج کرد و باز، پیامبر(ص) بر او گذشت. فرمود: «ازدواج کردی؟».
گفت: بله.
پس از مدّتی، به او فرمود: «همسرت چه می کند؟».
گفت: طلاقش دادم.
فرمود: «بی آن که عیبی در او باشد؟».
گفت: بی آن که عیبی در او باشد.
آن گاه پیامبر خدا(ص) فرمود: «خداوند عز و جل هر مرد بُلهوس و هر زن بُلهوسی را دشمن می دارد» یا «از رحمت خود، دور می سازد ».
[۱]. الکافی: ج ۶ ص ۵۴ ح ۱، دانشنامه قرآن و حدیث ج ۴ ص ۱۲۶.
حدیث قید آورده ، بدون دلیل و بدون عیب
بنابراین وقتی مردی یا زنی دلیل موجه و عقلانی و عقلایی دارد مصداق حدیث ذواق بودن نیست
عنه صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ عَزَّوجلَّ يُبغِضُ أو يَلعَنُ كُلَ ذَوّاقٍ مِنَ الرِّجالِ، وكُلَّ ذَوّاقَةٍ مِن النِّساءِ .
[الكافي : 6/54/1 ]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزوجل... زنانى را كه همواره تغيير همسر مى دهند دشمن دارد، يا آنها را لعنت مى كند.
نهی ذواق بودن برای زنان هم هست
مطلع ِعشقانه
الکافی عن سعد بن طریف: قالَ أبو جَعفَرٍ [الباقر] (ع): مَرَّ رَسولُ اللّهِ(ص) بِرَجُلٍ فَقالَ: ما فَع
این حدیث در باب " > 1 ـ باب کراهة طلاق الزوجة الموافقة وعدم تحریمه" وسائل شیعه آمده. یعنی این کراهت و مذموم بودن قید دارد یعنی مردی یا زنی عامل به وظایف زناشوئی باشد و از سر شهوت زن و مرد از هم طلاق بگیرند. پس این حدیث و مذمت شامل مرد و زنی نمی شود که با دلیل موجه از زن و مردی که وظایف اش را انجام نمی دهد طلاق می گیرد.