eitaa logo
دروس استاد موالی زاده
173 دنبال‌کننده
17 عکس
0 ویدیو
2 فایل
این کانال توسط ادمین اداره می شود @seyed_ali80
مشاهده در ایتا
دانلود
تمدن نوین اسلامی از آرمان تا واقعیت.pdf
233.9K
📚 تمدن نوین اسلامی : از آرمان تا واقعیت ✍ به قلم استاد موالی زاده 🔹جهان بینی ، زیربنای تمدنها : شرط اصلی تمدن سازی ، داشتن جهان بینی و اندیشه فلسفی قابل امتداد عملیاتی در عرصه های زندگی است 🔹تمدن توحیدی و تمدن الحادی : به سبب خوی استکباری و طاغوتی تمدن الحادی ، جهاد ابتدایی برای دفاع از توحید ، ابزار تمدن توحیدی است 🔹مکتب توحید ، تمدن ساز یا تمدن سوز ؟ نپرداختن فلاسفه بزرگ اسلامی به امتداد حکمت سبب توهم ناتوانی دین در ساخت تمدن گردید . 🔹تمدن توحیدی و امتداد حکمت : تمدن نوین اسلامی ، تمدنی بر پایه جهان بینی توحیدی با توجه به امتداد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی آن است . 🔹تمدن توحیدی و مرزهای اقلیمی و نژادی: نفی ناسیونالیسم اسلامی در تمدن توحیدی و لزوم تعامل انسانها با هم بر مبنای فطرت . از این رو ، تجمع اربعین حسینی نوید بخش تمدن اسلامی است. 🔹سودای تمدن اسلامی بدون امتداد بخشیدن به حکمت اسلامی ، دچار آسیب گرته برداری از اندیشه غرب می گردد. 🔹فقه اکبر تا میزبان فقه اصغر نگردد ، (لا اله الا الله) از زندان تصورات و فروض فلسفی آزاد نمی گردد . @mavalizadeh_ir
جلسه 22 تمهید.m4a
8.93M
🔊فایل صوتی درس تمهید الکفایه ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیست و دوم
جلسه 12 فقه بیع.m4a
9M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه دوازدهم
📙جمع مکسّر فقه و فلسفه ... ✍ نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار چهار از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟ 💠 گفته شد ، ۳ دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه(حکمت) وجود دارد : ا - دیدگاه تباین ب - دیدگاه تداخل ج - دیدگاه امتداد حکمت ♦️و اما شرح دیدگاه دوم (دیدگاه تداخل)    🔹بهره گیری از قواعد فلسفی در فقه پس از افول تفکر اخباری گری در حوزه علمیه رواج پیدا کرد . علمای شیعه راه مقابله با اخباری گری و جمود گرایی را در گسترش و تعمیق فقه و اصول فقه و تقویت عنصر اجتهاد در جهان تشیع یافتند . بزرگان شیعه برای نیل به این هدف ، به تقویت بُعد معقول در حوزه فقه ، پرداختند . از این رو ، به فلسفه صدرایی و سینوی روی آوردند . البته این دغدغه نخست در اصول فقه پدید آمد و پس از آن به حوزه فقه هم کشانده شد . 🔸یکی از عوامل پیشرفت و گسترش علم اصول در دوره پسا اخباری گری ، بهره گیری از مباحث فلسفی است که نخستین بار در زمان وحید بهبهانی و شاگردان ایشان مانند میرزای قمی ، صاحب فصول و صاحب هدایه المسترشدین رخ داد ، شیخ انصاری این مسیر را در به کارگیری قواعد فلسفی در میان مباحث اصول عملیه و استصحاب ادامه داد ، و در دوره آخوند خراسانی و شاگردان ایشان به اوج خود رسید .    🔹فلسفه آنچنان در اصول فقه رسوخ کرد که به تعبیر شهید صدر ، از مصادر و منابع اصلی آن بشمار رفت همانگونه که در دوره خواجه نصیر الدین طوسی ، فلسفه در کلام اشراب شد و ماهیت کلام را از جدل به برهان تغییر داد .   🔹شیخ انصاری ـ به اذعان شهید مطهری ـ برای نخستین بار قضایای حقیقی و خارجی را در فضای اصول و فقه وارد کرد . از ویژگی معقول ثانی فلسفی در توضیح ماهیت حکم وضعی و همچنین در تبیین تفاوت شرط و جزء در مرکبات شرعی استفاده کرد . در مکاسب بیع ، بارها از قاعده علیت با نگاه فلسفی محض ، بهره برد . برای گریز از استحاله های فلسفی در مسائل فقهی ، به دنبال راه چاره می گشت . و اینگونه آموخته های فلسفی خود در نزد ملا هادی سبزواری را به نمایش گذاشت . 🔸آخوند خراسانی نیز از پیشگامان رواج فلسفه در فقه و اصول می باشد . کتاب کفایه ایشان ، از ابتدا تا انتها ، مالامال از مسائل فلسفی است . مسائلی همچون اصالت وجود یا ماهیت ، تشکیک در وجود ، وجود ربطی و مستقل ، تشخص به وجود ، وجود ذهنی ، علت و معلول ، قاعده الواحد ، حرکت جوهری توسطی و قطعی ، زمان ، احکام ماهیت ، مقولات عشر ، معقول ثانی فلسفی ، نسبت کلی و فرد ، دور و تسلسل ، احکام عدم ، عرض ذاتی ، مباحث انسان شناسی در زمینه اراده و اختیار ، در این کتاب به چشم می خورد به گونه ای که ناآشنای به فلسفه از مباحث اصولی این کتاب طَرفی نمی بندد و بهره ای نمی برد .   🔹فضای بهره گیری از فلسفه در فقه و اصول تاکنون نیز ادامه دارد تا جایی که در کتب فقهی آیت اله خوئی ، با اندک جستجویی می توان به راحتی مسائل فلسفی را مورد استناد ایشان را یافت . ⬅️رسوخ فلسفه در فقه ، اگر چه توانست دیوار بلند میان فقه و فلسفه را تا حدودی ویران سازد اما اشتباه فاحش خلط میان ادراکات حقیقی و اعتباری را گسترش داد که در خارج کردن قطار فقه و اصول از مسیر عقلایی خود ، نقش بسزایی داشت . ادامه دارد ... @mavalizadeh_ir
جلسه ۲۲ مناهج .m4a
11.37M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیستم و دوم 🔴موضوع : اقسام وضع(۳) 🔹بیان دیدگاه خاص آقاضیاء در وضع عام موضوع له عام بر اساس نظریه حصه 🔹اشتباه فاحش اصولیون و مناطقه در کیفیت وجود طبیعی در خارج 🔹بازگشت دیدگاه آقاضیاء به قول رجل همدانی 🔹کثرت عددی طبیعی در خارج بر اساس قول بوعلی سینا(آباء و ابناء) 🔹خلط امر عرفی با امر عقلی در نگاه آقاضیاء به مساله علیت و قاعده الواحد @mavalizadeh_ir
جلسه 13 فقه بیع.m4a
8.75M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه سیزدهم
جلسه 14 فقه بیع.m4a
9.65M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه چهاردهم
📙فلسفه سودمندتر و فقه کارآمدتر ✍ نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار پنج از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ 💠 گفته شد ، ۳ دیدگاه در نسبت میان فقه و فلسفه (حکمت) مطرح است : ا - دیگاه تباین و گسست ب - دیدگاه تداخل و درهم آمیختگی ج - دیدگاه امتداد حکمت ♦️و اما شرح دیدگاه سوم ( امتداد حکمت 1⃣) 🔹نسبت فقه و فلسفه نه گسست از هم است و نه در هم آمیختگی با هم ، بلکه فقه در امتداد فلسفه و حکمت جای می گیرد تا اینگونه فلسفه سودمندتر شود و فقه هم در اداره اجتماع کارآمدتر گردد . 💢نمونه روش امتداد حکمت را در کتاب نظام حقوق زن در اسلام ، می توان یافت که شهید مطهری چگونه احکام فقهی را در امتداد جهان بینی اسلامی با استفاده از کتاب و سنت استنباط کرده است . 🔸فلسفه ، نماد جهان بینی(هست ها و نیست ها) و فقه ، نماد ایدئولوژی (بایدها و نبایدها) می باشد که تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این دو بر هم ، روشن و آشکار است . 🔹مکتب در حوزه جهان بینی ، به شناخت و ارزیابی جهان هستی از نگاهی کلی و کلان می پردازد و درصدد ارائه تفسیری از زندگی انسان می باشد ، و اما در حوزه ایدئولوژی ، با بیان قوانین و بایدها و نبایدهای مورد نیاز انسان ، در پی رسیدن بشر به یک زندگی سعادتمند می باشد . 🔸شکی نیست که ارزش ها و قوانین و همچنین آرمان ها و اهداف یک مکتب برآمده از جهان بینی و بینش آن مکتب می باشند ؛ زیرا گسست و بیگانگی قوانین و ارزش ها از جهان بینی ، باور و ایمان به جهان بینی را لغو و بیهوده می کند . لذا ایمان راستین به توحید زمانی پدید می آید که قوانین و ارزش ها و گرایش ها در راستای آن باشند . 🔹متاسفانه وضع کنونی ارائه مساله بنیادی توحید و جهان بینی اسلامی در گفتار و نوشتار فلاسفه و متکلمان مسلمان به گونه ای است که تنها به جنبه نظری و انتزاعی آن بسنده می شود  و از امتداد بخشیدن به آن در عرصه عمل و حرکت انسان و اداره جامعه چشم پوشی میگردد   👈نتیجه این نگاه ناقص ، توقف توحید در حوزه گزاره ها است بی آنکه تعهد و مسئولیتی را برای مسلمانان در عرصه اداره جامعه و تشکیل حکومت و بسط عدالت اجتماعی ایجاد کند . از این رو ، توحید در محیط ذهنی مجرد و در لباسی انتزاعی باقی می ماند و بشر با وجود احترام به این آگاهی ، عنان زندگی خود را به دست مکاتب مادی و ماتریالیستی می سپارد ، بی آنکه تاثیر بسزائی در عرصه اداره دنیا برای توحید احساس کند . ادامه دارد ... @mavalizadeh_ir
جلسه ۲۳ مناهج .m4a
10.47M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیستم و سوم 🔴موضوع : اقسام وضع(۴) 🔹ایرادات امام نسبت به دیدگاه وضع لفظ برای جامع خارجی 🔹چگونگی وجود طبیعی در خارج در دیدگاه فلاسفه 🔹تعبیر (کلی طبیعی) در منطق ، منشاء خطای اصولیون در پذیرش جامع خارجی و حصّه 🔹ثمره بحث از وجود طبیعی در مساله استصحاب کلی ، متعلق احکام ، اجتماع امر و نهی ، وضع الفاظ 🔹نوآوری امام در بیان قاعده (الاتحاد الخارجی غیر الانفهام من اللفظ) @mavalizadeh_ir
⭕️ متن جلسه ۲۳ مناهج ⬅️ مناهج الوصول إلى علم الأصول ؛ ج‏1 ؛ ص63 🔰 فتحصل مما ذكرنا- و أوكلنا تحقيقه إلى محله - : أن الجامع الخارجي بين الأفراد الخارجية غير معقول، و كذا لا جامع بين الأفراد الذهنية بنعت الوحدة بما هي موجودة في الذهن، و لكن للعقل أن يجردها عن الخصوصيات و ينال الجامع منها. ثم مع تسليم تحقق الجامع الكذائي- لو فرض وضع اللفظ له- لا يعقل إحضار الخصوصيات اللاحقة له خارجا في الذهن، لأن الجامع لم يكن ذاته إلا نفس الماهية، و الخصوصيات خارجة عنها، و اتحادها معها أو لصوقها بها- بزعمه- و لزومها لها خارجا لا يوجب إحضارها في الذهن بلفظ موضوع لغيرها ما لم يكن بينهما لزوم ذهني، و هو غير معلول للاتحاد أو الالتصاق، و مجرد كونها جامعا بينها لو أوجب ذلك لزم إحضار الخصوصيات باللفظ الموضوع لنفس الماهية؛ لأنها- أيضا- موجودة بوجودها و متحدة معها و لو بنعت الكثرة. و بالجملة: الاتحاد الخارجي غير الانفهام من اللفظ.
⭕️ پیوست پژوهشی جلسه ۲۳ مناهج 💠 عبارت امام خمینی ، الاستصحاب ؛ النص ؛ ص92 در رابطه با نقل دیدگاه محقق نایینی مبنی بر پذیرش حصه در رد استصحاب کلی و نقد آن 🔹 ثم إنه قد يقال: بعدم جريان الاستصحاب فيه؛ لأن العلم بوجود الفرد في الخارج إنما يلازم العلم بوجود حصة من الكلي في ضمن الفرد الخاص، لا العلم بوجود الكلي، و الحصة الموجودة في ضمن الفرد الخاص تغاير الحصة الاخرى في ضمن فرد آخر؛ و لذا قيل‏: نسبة الكلي إلى الأفراد نسبة الآباء المتعددين إلى الأبناء. 🔹و لا يخفى: أن هذا ناش من عدم تعقل الكلي الطبيعي و كيفية وجوده، و عدم الوصول إلى مغزى مراد القوم من أن نسبة الكلي إلى الأفراد نسبة الآباء؛ 🔹ضرورة أن الكلي الطبيعي لدى المحققين موجود بتمام ذاته مع كل فرد من الأفراد، فكل فرد في الخارج بتمام هويته عين الكلي، لا أنه حصة منه، 🔹 و لا تعقل الحصص‏ للكلي، فزيد إنسان، لا نصف إنسان، أو جزء إنسان، أو حصة منه، فلا معنى للحصة أصلا. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠 عبارت امام خمینی ، مناهج الوصول إلى علم الأصول ؛ ج‏2 ؛ ص69 در رابطه با بیان دیدگاه آقاضیا در خصوص حصص طبیعی 🔹توضيح المراد يحتاج إلى مقدمة: و هي أن الطبيعي حسب أفراده يتحصص، و كل فرد منه مشتمل على حصة منه مغايرة للحصة الأخرى، باعتبار محدوديتها بالمشخصات الفردية، 🔹و لا ينافي ذلك اتحاد تلك الحصص بحسب الذات، و هذا معنى قولهم: إن نسبة الطبيعي إلى أفراده نسبة الآباء إلى الأولاد، و إن مع كل فرد أبا من الطبيعي غير الآخر، و يكون الآباء مع اختلافها بحسب المرتبة متحدة ذاتا. 🔹الظاهر أنه أشار في تحقيق الكلي الطبيعي إلى ما اشتهر بين تلامذته نقلا عنه: من أن الحصص بالنسبة إلى الأفراد كالآباء و الأولاد، و الطبيعي هو أب الآباء، و هو الجهة المشتركة بين الحصص، و يكون الطبيعي مرآة لهذه الجهة المشتركة الخاجية. 🔹و زعم أن المراد بقول بعض أهل فن المعقول:- إن الطبيعي بالنسبة إلى الأفراد كالآباء و الأولاد- هو حصصه، و افترض آباء هي الحصص، و أب الآباء و هو القدر المشترك بينها الذي يكون الطبيعي مرآة له، غفلة عن أن ما ذكروا- من أن نسبة الطبيعي إلى الأفراد نسبة الآباء إلى الأبناء- فرار عن الأب الواحد الذي التزم به الرجل الهمداني الذي صادف الشيخ الرئيس.