جلسه 15 مناهج.m4a
زمان:
حجم:
11.22M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول
✍استاد موالی زاده
🔴موضوع : تعریف علم اصول(۳)
🔷جلسه پانزدهم
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
@mavalizadeh_ir
جلسه ۴۱ مناهج.m4a
زمان:
حجم:
7.7M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه چهل و یکم
🔴موضوع : بررسی کیفیت وضع در الفاظ حروف (۷)
🔹لزوم ملاحظه ۳ قانون در وضع الفاظ حروف در نگاه امام خمینی :
➖معانی حرفی بر خلاف معانی اسمی دارای جامع ذاتی نیستند .
➖معانی حرفی و معانی اسمی در همه شئون با هم دیگر اختلاف دارند .
➖ویژگی خاص معانی حرفی تبعیت از معانی اسمی (اندکاک) می باشد .
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
@mavalizadeh_ir
📣📣📣
🔵 به اطلاع همراهان عزیز می رساند :
فایل صوتی جلسات انسان شناسی حکمی
استاد موالی زاده
بر اساس کتاب
الانسان : قبل الدنیا ، فی الدنیا ، بعد الدنیا
به زودی ارایه می گردد .
🔺🔺🔺🔺🔺
@mavalizadeh_ir
رساله انسان قبل از دنیا ، جلسه ۱.m4a
زمان:
حجم:
10.93M
🔈فایل صوتی درس انسان شناسی حکمی
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه یکم
🔴موضوع : ضرورت و جایگاه انسان شناسی حکمی در دیدگاه امتداد حکمت
🔹نقد گفتمان اومانیستی غرب با نفی دو قطبی دروغین انسان و خدا
🔹بررسی نگاه اگزیستانسیالیستی به انسان در برابر نگاه توحیدی به انسان
🔹نسبت انسان شناسی با توحید و نبوت و امامت و معاد
🔹بررسی روش علامه طباطبائی در انسان شناسی قرآنی با بهره گیری از قانون علیت و اضافه اشراقی
#انسان_شناسی_حکمی
#امتداد_حکمت
#انسان_قبل_الدنیا
#علامه_طباطبائی
@mavalizadeh_ir
📚 مدینه فاضله اربعین حسینی
✍به قلم استاد موالی زاده
👈«امروز هدف هر مسلمان بايد ايجاد تمدّن اسلامى نوين باشد ... ايجاد تمدّن عظيم اسلامى، هدف نهايى ما است.... اين راهپيمايى اربعين ميتواند يك وسيلهى گويايى براى تحقّق اين هدف باشد.»
🔷این گفته گهربار و ارزشمند امام خامنه ای در جمع موکب داران عراقی اربعین در سال 98 است که کارکرد اصلی راه پیمایی اربعین امام حسین ـ علیه السلام ـ را به همگان گوشزد می کند .
🔰کارکرد تمدن سازی ؟ راهپيمايى اربعین در این مدت کوتاه چند روزه ، چگونه می تواند «وسیله ای گویا» برای گام برداشتن به سمت تمدن توحیدی باشد ؟ این موضوع جای بسی ژرف اندیشی دارد تا به زوایای پیدا و نهان آن پی برد . به سراغ اندیشه های علامه طباطبایی و آیت اله مطهری می رویم تا به مبانی این فرمایش گهربار اشاره مختصری داشته باشیم .
تمدن توحیدی و گذر از مرزهای جغرافیایی و نژادی :
🔷پیدایش یک تمدن نیازمند عامل وحدت و همگرایی است تا بر پایه آن ، توان انسان ها برای دستیابی به اهداف تمدنی ، هم افزا شود و حرکتی شتابان به سوی آن اهداف صورت پذیرد .
🔹عواملی همچون زبان ، سرزمین ، قومیت ، شغل و حتی ایدئولوژی های بشری هر یک به نوبه خود می تواند عامل وحدت برای پایه گذاری تمدن باشد اما هیچ یک وحدتی گسترده و همه جانبه و ژرف و زوال ناپذیر به دنبال نخواهد داشت .
🔹تنها عاملی که نوید بخش وحدتی جهانی می باشد ، «فطرت» است که در درون همه انسان ها جای دارد «فطرت الله التی فطر الناس علیها» روم/30 . و می توان با بالاترین پیام فطری ـ اعتقاد به توحید و نفی طاغوت ـ دعوتی جهانی را ترتیب داد ، «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ» آل عمران/64
✅بنابراین ، تمدن نوین اسلامی که دارای ماهیتی توحیدی است و تنها بر پایه ارزش های فطری نهفته در درون انسان ها شکل می گیرد ، با درنوردیدن همه مرزهای قراردادی مانند زبان و نژاد و سرزمین ، شایستگی جهانی شدن را دارد .
🔹شرط پیدایش تمدن نوین اسلامی ، پر رنگ شدن نگاه توحیدی در مواجهه انسان ها با همدیگر (صبغه الله و من احسن من الله صبغه)بقره/۱۳۸ ، و رنگ باختن نگاه های نژادی و سرزمینی است که اوج آن در راهپیمایی اربعین دیدنی است .
🔶علامه طباطبائی اصالت بخشیدن به تقسیمات نژادی ، زبانی و میهنی و گرایش بدانها را با وجود طبیعی بودن ، ناسازگار با فطرت و نمودهای آن می داند که مسلمانان را به انحطاط می کشاند و از نیل به تمدن توحیدی باز می دارد .
🔸ایشان در ذیل آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»آل عمران/200 ، بها دادن به این گونه از تقسیم ها را عامل دوری ، تفرقه و تشتت مسلمانان و رویارویی در برابر هم معرفی می کند .
🔶پرسش : بر پایه ی جهان بینی توحیدی ، گوناگونی ملت ها و کشورها بر اساس نژاد یا ملیت و یا اقلیم فاقد هر گونه ارزش ذاتی است ، پس فلسفه آفرینش بشر در نژادهای گوناگون با قومیت های چندگانه چه خواهد بود ؟
🔶پاسخ : آیت اله مطهری در کتاب جامعه و تاریخ در شرح آیه «وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» حجرات/13 ، فلسفه اجتماعی آفرینش خاص انسان ها در نژاد و قومیت های مختلف را پیدایش زندگی اجتماعی بشر می داند که ارزش آن در حدّ نشانه و علامت بودن است تا بتوان بر پایه آن ، به بازشناسی و شناخت یکدیگر پرداخت . در صورت شباهت همه جانبه انسان ها با همدیگر ، زندگی اجتماعی انسانی فراهم نمی گردید . بنابراین ، انتساب به نژاد و قوم و سرزمینی خاص ، تنها غایتی طبیعی و مُلکی دارد و از هر گونه ارزش ملکوتی و توحیدی بی بهره است .
🔷از اینجا می توان به راز معرفی راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان «وسیله گویا» برای پیدایش تمدن اسلامی در فرمایش رهبر انقلاب پی برد .
🔹چشم پوشی از اختلاف زبان ، رنگ ، قبیله ، ملیت و کشور در برخورد مومنان با هم دیگر در راهپیمائی اربعین در زیر پرچم امام حسین به عنوان نماد توحید ، «مدینه فاضله»ای بوجود آورده است هر انسانی با هر دین و نگرش ، در آرزوی آن بسر می برد تا فارغ از هیاهوی جهان مادی و غوغای زندگی روزمره ، دمی در سایه آن بیاساید و لذت زندگی واقعی را بچشد .
#تمدن_نوین_اسلامی
#امتداد_توحید
#راهپیمایی_اربعین
@mavalizadeh_ir
رساله انسان قبل از دنیا جلسه دوم .m4a
زمان:
حجم:
8.56M
🔈فایل صوتی درس انسان شناسی حکمی
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه دوم
🔴موضوع : ضرورت و جایگاه انسان شناسی حکمی در دیدگاه امتداد حکمت
🔹شرح عوالم سه گانه جهان هستی : جهان مادی ، جهان مثال ، جهان عقل
🔹بررسی روابط حاکم بر جهان های سه گانه و ضرورت نگاه وحدانی به عالم
🔹نقش شناخت جهان ملکوت و ویژگی های ان در انسان شناسی
#انسان_شناسی_حکمی
#امتداد_حکمت
#انسان_قبل_الدنیا
#علامه_طباطبائی
@mavalizadeh_ir
جلسه 42 مناهج.m4a
زمان:
حجم:
12.51M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه چهل و دوم
🔴موضوع : بررسی کیفیت وصع در هیات ها (۱)
🔹موضوع له در هیات ها از ضابطه ای یکسان برخوردار نیست و مختلف می باشد
🔹امام خمینی بر خلاف مشهور ، نسبت را در موضوع له همه جملات خبریه قائل نیست
🔹موضوع له در برخی از اقسام جملات خبریه که در برگیرنده ادات حرفی نیست ، هوهویت می باشد
🔹قضایای حملیه تنها جملاتی هستند که موضوع له آنها هوهویت باشد .
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
@mavalizadeh_ir
رساله انسان قبل از دنیا،جلسه ۳.m4a
زمان:
حجم:
11.6M
🔈فایل صوتی درس انسان شناسی حکمی
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه سوم
🔴موضوع : ضرورت و جایگاه انسان شناسی حکمی در دیدگاه امتداد حکمت
🔹معنای عالم امر و عالم خلق در قرآن و نقد دیدگاه مجمع البیان در تفسیر این دو اصطلاح
🔹اراده خداوند در آیه (کن فیکون) به معنای فاعل بالقصد همراه با تامل نیست
🔹عالم خلق همراه با تدریج و حدوث از عدم است و عالم امر ، فاقد زمان می باشد
#انسان_شناسی_حکمی
#امتداد_حکمت
#انسان_قبل_الدنیا
#علامه_طباطبائی
@mavalizadeh_ir
جلسه 2 مقاله 7.m4a
زمان:
حجم:
9.89M
🔊فایل صوتی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم(مقاله ۷)
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه دوم
#اصول_فلسفه
#علامه_طباطبایی
@mavalizadeh_ir
جلسه 3 مقاله 7.m4a
زمان:
حجم:
8.79M
🔊فایل صوتی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم(مقاله ۷)
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه سوم
#اصول_فلسفه
#علامه_طباطبایی
@mavalizadeh_ir