eitaa logo
دروس استاد موالی زاده
173 دنبال‌کننده
17 عکس
0 ویدیو
2 فایل
این کانال توسط ادمین اداره می شود @seyed_ali80
مشاهده در ایتا
دانلود
📚فرآیند اصولی «تغییر قبله» به مسجد الحرام ✍ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش 3⃣ از مقاله (مکتب اصولی امام خمینی) 🔷در سال دوم از هجرت و پس  از نزول آیه 144 سوره بقره ، قبله مسلمانا‌ن از بیت المقدس به سوی خانه کعبه در مسجد الحرام تغییر یافت . 🔷 «تغییر قبله» از جمله وقایع مهم در تاریخ اسلام است که شایسته است از ابعاد و زوایای مختلفی مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد . یکی از این ابعاد ، بررسی فرآیند "تغییر قبله" بر اساس قواعد علم اصول فقه می باشد . 🔶 با توجه به آنکه استقبال قبله از شرائط و قیود نماز بشمار می آید ، فرآیند تغییر آن به واسطه تشریع شارع مقدس بر پایه قواعد علم اصول چگونه خواهد بود ؟ 💠آیا خداوند متعال با نزول آیه «فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ » بقره/144 تنها شرط نماز (مامور به) را به گونه ای استقلالی تغییر داد بدون آنکه تشریع اصل نماز (مامور به) را بر هم زند و با حفظ مامور به ، تنها شرط آن را تغییر داد ، یا آنکه برای نسخ و تغییر یک شرط و یا یک جزء ، به غیر از بطلان و نسخ کامل مرکب مامور به چاره ای نیست تا از نو همان نماز (مامور به) با شرط جدید که استقبال به «شطر مسجد الحرام» است ، تشریع گردد ؟   🔸بی شک از میان این دو گونه فرآیند تغییر شرط ، گونه نخست پذیرفتنی است و روش دوم در نسخ و اسقاط شرط از نگاه اصولیون ، قطعا مردود می باشد . ♦️اما نکته در این جاست که نسخ و تغییر استقلالی جزء یا شرط منوط به پذیرش جعل و اعتبار استقلالی آن می باشد در حالی که مشهور اصولیون همانند آخوند و شیخ ، جزئیت و شرطیت را از باب تشبیه تشریع به تکوین و خلط با آن ، از جمله احکام وضعی انتزاعی می دانند که امکان جعل استقلالی برای آنها متصور نیست، و در نتیجه ، اسقاط آنها به رفع منشاء انتزاعشان خواهد بود ، و این گونه محذور نگاه آخوند و شیخ در انتزاعی بودن جزئیت و شرطیت ، در مساله «تغییر قبله» نمود می یابد . 🔸لذا ، ایشان ناچارند در فرآیند تغییر قبله ، قائل به نسخ اصل نماز با شرط استقبال به بیت الاقصی بشوند تا نماز با شرط استقبال به مسجد الحرام از نو تشریع گردد . 🔷«نسخ ضمنی» در برابر «امر ضمنی» نیز نمی تواند این محذور را برطرف کند ؛ زیرا بر پایه امر ضمنی ، هر یک از اجزاء و شرایط ، در پی انحلال امر متعلق به مرکب نماز به عنوان مامور به کل ، دارای امری تابع آن امر به کل خواهند شد که استقلالی از خود ندارد . از این رو ، اسقاط استقلالی امر ضمنی بدون اسقاط امر به کل امکان پذیر نخواهد بود . 🔶در برابر این رأی ، دیدگاه امام خمینی قرار دارد . ایشان بر جعل استقلالی اجزاء و شرایط مامور به مرکب اصرار می ورزد . لذا ، شارع مقدس نخست اصل مامور به را با لحاظ بسیط و وحدانی به معنای غفلت و ندیدن اجزاء (براساس مبنای نوآورانه امام خمینی در مرکب اعتباری و تحلیل اجزاء در کلّ) ، تشریع می کند و می فرماید : «أَقِيمُوا الصَّلاَةَ» بقره/43 ، سپس با جعل استقلالی خود اجزاء و شرائط صلات را بیان می کند . 🔸بنابراین ، آیه شریفه : ➖ «إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَ ... »مائده/6 و فرموده معصوم ـ علیه السلام ـ : ➖«لَا تَجُوزُ الصَّلَاةُ فِي شَعْرِ وَ وَبَرِ مَا لَا يُؤْكَلُ لَحْمُه‏ » ➖«لا صلات الا برکوع او سجود او فاتحه الکتاب» همگی بر جعل استقلالی اجزاء و شرایط حمل می شوند . 🔸این گونه ، از محذور نسخ کامل امر به نماز که بر پایه دیدگاه جعل انتزاعی اجزاء و شرایط در مساله «تغییر قبله» پدید می آمد ، رها خواهیم گشت . 🔷در پایان ، امام خمینی جعل استقلالی اجزاء و شرایط در یک مرکب را تنها در سایه «امر قانونی» امکان پذیر می داند به گونه ای که نخست امر قانونی به طبیعت مرکب مامور به تعلق می گیرد سپس اجزاء و شرائط در ضمن تبصره ها جعل می شوند . 🔹 لذا آیه «فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» در حکم تبصره ای است در ذیل امر قانونی «أَقِيمُوا الصَّلاَةَ» بدون آنکه تغییری در آن راه یابد .   👈 ادامه دارد ... @mavalizadeh_ir
جلسه ۴۰ مناهج.m4a
10.08M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه چهلم 🔴موضوع : بررسی کیفیت وضع در الفاظ حروف(۶) 🔹عدم امکان تصور جامع ذاتی و مقولی برای معانی حروف جهت موضوع له 🔹دیدگاه خاص امام خمینی در تبیین طرفین ربط در مثال (کل عالم فی الدار) 🔹دفع ایراد آخوند در وضع حروف با پذیرش استعمال لفظ در معانی کثیر 🔹پاسخ امام خمینی به ایراد آخوند در مثال (سر من البصره ) در وضع حروف @mavalizadeh_ir
جلسه 2 مناهج.m4a
12.04M
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه دوم @mavalizadeh_ir
جلسه 15 مناهج.m4a
11.22M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔴موضوع : تعریف علم اصول(۳) 🔷جلسه پانزدهم @mavalizadeh_ir
جلسه ۴۱ مناهج.m4a
7.7M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه چهل و یکم 🔴موضوع : بررسی کیفیت وضع در الفاظ حروف (۷) 🔹لزوم ملاحظه ۳ قانون در وضع الفاظ حروف در نگاه امام خمینی : ➖معانی حرفی بر خلاف معانی اسمی دارای جامع ذاتی نیستند . ➖معانی حرفی و معانی اسمی در همه شئون با هم دیگر اختلاف دارند . ➖ویژگی خاص معانی حرفی تبعیت از معانی اسمی (اندکاک) می باشد . @mavalizadeh_ir
📣📣📣 🔵 به اطلاع همراهان عزیز می رساند : فایل صوتی جلسات انسان شناسی حکمی استاد موالی زاده بر اساس کتاب الانسان : قبل الدنیا ، فی الدنیا ، بعد الدنیا به زودی ارایه می گردد . 🔺🔺🔺🔺🔺 @mavalizadeh_ir
رساله انسان قبل از دنیا ، جلسه ۱.m4a
10.93M
🔈فایل صوتی درس انسان شناسی حکمی ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه یکم 🔴موضوع : ضرورت و جایگاه انسان شناسی حکمی در دیدگاه امتداد حکمت 🔹نقد گفتمان اومانیستی غرب با نفی دو قطبی دروغین انسان و خدا 🔹بررسی نگاه اگزیستانسیالیستی به انسان در برابر نگاه توحیدی به انسان 🔹نسبت انسان شناسی با توحید و نبوت و امامت و معاد 🔹بررسی روش علامه طباطبائی در انسان شناسی قرآنی با بهره گیری از قانون علیت و اضافه اشراقی @mavalizadeh_ir
📚 مدینه فاضله اربعین حسینی ✍به قلم استاد موالی زاده 👈«امروز هدف هر مسلمان بايد ايجاد تمدّن اسلامى نوين باشد ... ايجاد تمدّن عظيم اسلامى، هدف نهايى ما است.... اين راه‌پيمايى اربعين ميتواند يك وسيله‌ى گويايى براى تحقّق اين هدف باشد.» 🔷این گفته گهربار و ارزشمند امام خامنه ای در جمع موکب داران عراقی اربعین در سال 98 است که کارکرد اصلی راه پیمایی اربعین امام حسین ـ علیه السلام ـ را به همگان گوشزد می کند . 🔰کارکرد تمدن سازی ؟ راه‌پيمايى اربعین در این مدت کوتاه چند روزه ، چگونه می تواند «وسیله ای گویا» برای گام برداشتن به سمت تمدن توحیدی باشد ؟ این موضوع جای بسی ژرف اندیشی دارد تا به زوایای پیدا و نهان آن پی برد . به سراغ اندیشه های علامه طباطبایی و آیت اله مطهری می رویم تا به مبانی این فرمایش گهربار اشاره مختصری داشته باشیم . تمدن توحیدی و گذر از مرزهای جغرافیایی و نژادی : 🔷پیدایش یک تمدن نیازمند عامل وحدت و همگرایی است تا بر پایه آن ، توان انسان ها برای دستیابی به اهداف تمدنی ، هم افزا شود و حرکتی شتابان به سوی آن اهداف صورت پذیرد . 🔹عواملی همچون زبان ، سرزمین ، قومیت ، شغل و حتی ایدئولوژی های بشری هر یک به نوبه خود می تواند عامل وحدت برای پایه گذاری تمدن باشد اما هیچ یک وحدتی گسترده و همه جانبه و ژرف و زوال ناپذیر به دنبال نخواهد داشت . 🔹تنها عاملی که نوید بخش وحدتی جهانی می باشد ، «فطرت» است که در درون همه انسان ها جای دارد «فطرت الله التی فطر الناس علیها» روم/30 . و می توان با بالاترین پیام فطری ـ اعتقاد به توحید و نفی طاغوت ـ دعوتی جهانی را ترتیب داد ، «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ» آل عمران/64 ✅بنابراین ، تمدن نوین اسلامی که دارای ماهیتی توحیدی است و تنها بر پایه ارزش های فطری نهفته در درون انسان ها شکل می گیرد ، با درنوردیدن همه مرزهای قراردادی مانند زبان و نژاد و سرزمین ، شایستگی جهانی شدن را دارد . 🔹شرط پیدایش تمدن نوین اسلامی ، پر رنگ شدن نگاه توحیدی در مواجهه انسان ها با همدیگر (صبغه الله و من احسن من الله صبغه)بقره/۱۳۸ ، و رنگ باختن نگاه های نژادی و سرزمینی است که اوج آن در راهپیمایی اربعین دیدنی است . 🔶علامه طباطبائی اصالت بخشیدن به تقسیمات نژادی ، زبانی و میهنی و گرایش بدانها را با وجود طبیعی بودن ، ناسازگار با فطرت و نمودهای آن می داند که مسلمانان را به انحطاط می کشاند و از نیل به تمدن توحیدی باز می دارد . 🔸ایشان  در ذیل آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»آل عمران/200 ، بها دادن به این گونه از تقسیم ها را عامل دوری ، تفرقه و تشتت مسلمانان و رویارویی در برابر هم معرفی می کند . 🔶پرسش : بر پایه ی جهان بینی توحیدی ، گوناگونی ملت ها و کشورها بر اساس نژاد یا ملیت و یا اقلیم فاقد هر گونه ارزش ذاتی است ، پس فلسفه آفرینش بشر در نژادهای گوناگون با قومیت های چندگانه چه خواهد بود ؟ 🔶پاسخ : آیت اله مطهری در کتاب جامعه و تاریخ در شرح آیه «وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» حجرات/13 ، فلسفه اجتماعی آفرینش خاص انسان ها در نژاد و قومیت های مختلف را پیدایش زندگی اجتماعی بشر می داند که ارزش آن در حدّ نشانه و علامت بودن است تا بتوان بر پایه آن ، به بازشناسی و شناخت یکدیگر پرداخت . در صورت شباهت همه جانبه انسان ها با همدیگر ، زندگی اجتماعی انسانی فراهم نمی گردید . بنابراین ، انتساب به نژاد و قوم و سرزمینی خاص ، تنها غایتی طبیعی و مُلکی دارد و از هر گونه ارزش ملکوتی و توحیدی بی بهره است . 🔷از اینجا می توان به راز معرفی راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان «وسیله گویا» برای پیدایش تمدن اسلامی در فرمایش رهبر انقلاب پی برد . 🔹چشم پوشی از اختلاف زبان ، رنگ ، قبیله ، ملیت و کشور در برخورد مومنان با هم دیگر در راهپیمائی اربعین در زیر پرچم امام حسین به عنوان نماد توحید ، «مدینه فاضله»ای بوجود آورده است هر انسانی با هر دین و نگرش ، در آرزوی آن بسر می برد تا فارغ از هیاهوی جهان مادی و غوغای زندگی روزمره ، دمی در سایه آن بیاساید و لذت زندگی واقعی را بچشد . @mavalizadeh_ir
رساله انسان ‌ قبل از دنیا جلسه دوم .m4a
8.56M
🔈فایل صوتی درس انسان شناسی حکمی ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه دوم 🔴موضوع : ضرورت و جایگاه انسان شناسی حکمی در دیدگاه امتداد حکمت 🔹شرح عوالم سه گانه جهان هستی : جهان مادی ، جهان مثال ، جهان عقل 🔹بررسی روابط حاکم بر جهان های سه گانه و ضرورت نگاه وحدانی به عالم 🔹نقش شناخت جهان ملکوت و ویژگی های ان در انسان شناسی @mavalizadeh_ir
جلسه 42 مناهج.m4a
12.51M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه چهل و دوم 🔴موضوع : بررسی کیفیت وصع در هیات ها (۱) 🔹موضوع له در هیات ها از ضابطه ای یکسان برخوردار نیست و مختلف می باشد 🔹امام خمینی بر خلاف مشهور ، نسبت را در موضوع له همه جملات خبریه قائل نیست 🔹موضوع له در برخی از اقسام جملات خبریه که در برگیرنده ادات حرفی نیست ، هوهویت می باشد 🔹قضایای حملیه تنها جملاتی هستند که موضوع له آنها هوهویت باشد . @mavalizadeh_ir
رساله انسان قبل از دنیا،جلسه ۳.m4a
11.6M
🔈فایل صوتی درس انسان شناسی حکمی ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه سوم 🔴موضوع : ضرورت و جایگاه انسان شناسی حکمی در دیدگاه امتداد حکمت 🔹معنای عالم امر و عالم خلق در قرآن و نقد دیدگاه مجمع البیان در تفسیر این دو اصطلاح 🔹اراده خداوند در آیه (کن فیکون) به معنای فاعل بالقصد همراه با تامل نیست 🔹عالم خلق همراه با تدریج و حدوث از عدم است و عالم امر ، فاقد زمان می باشد @mavalizadeh_ir