JUR_2019 Autumn_Vol 11_Issue 3_Pages 53-68.pdf
1.18M
● نسخه PDF
📚 مفهومشناسی و تبارشناسی اصطلاح "صدر اسلام" در تاریخنگاری اسلام
✍ دکتر حسین عزیزی - فصلنامه پژوهشهای تاریخی
🔰 چکیده
پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی - تحلیلی در تاریخ، به تبارشناسی اصطلاح رایج «صدر الاسلام» و چرایی و چگونگی کاربرد آن در ادبیات تاریخنگاریِ یکصد سال اخیر میپردازد. کاربرد این اصطلاح و اصطلاحهای مشابهی چون «الصدر الاول»، «الصدر الاول للاسلام» یا «الصدر الاول فی الاسلام» پیشینة درازی در کتابهای تاریخ، تراجم، رجال و حتّی دانش فقه و کلام دارد. منظور از این اصطلاحات، غالباً بازة زمانی دوران بعثت تا عصر تابعین(=دوران پیامبر تا عصر امویان) یا نهایتا عصر بعثت تا دوره اَتباع تابعین(=دوران بعثت تا عصر اول خلافت عباسی) است. بررسی ها نشان می دهد که در گذشته، از این اصطلاح جز یک یا دو مورد، در «عنوان» هیچ کتاب و رساله ای استفاده نشده و رواج آن در نامگذاری کتابها، رساله ها و مقالاتِ انگلیسی، فارسی و عربی، به بیش از یک قرنِ و نیم اخیر نمی رسد.
#سیر_مطالعات_تاریخی #سیر_مطالعاتی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
باسلام و ادب
احتراما به استحضار دانشجویان و پژوهشگران گرامی می رساند جهت اطلاع از وضعیت رتبه بندی مجلات دارای مجوز از وزارت عتف، به پرتال زیر مراجعه نمایید.
پرتال نشریات علمی و پژوهشی کشور
https://journals.msrt.ir/
🆔@vahdatpezhohan
گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
کتاب تازه منتشر شده ی یکی از دانش آموختگان دانشگاه مذاهب اسلامی که صمیمانه به ایشان تبریک عرض می کنیم. 👆
گروه تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
کتابی دیگر از جناب آقای دکتر علی جدیدبناب
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جهاد_تبیین
🔰اصل این مسئله که شیعه یک طرف و سنی یک طرف
✅از روی جهالت و تبلیغاتی که اجانب کردند پیش آمده است.
#تبلیغ #بین_الملل #وحدت
https://eitaa.com/joinchat/2517303572C11f3e01858
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
انتخاب و عضویت ۳ دبیر انجمن علمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی در شورای مرکزی اتحادیه انجمن های علمی #الهیات_کشور
سه دانشجوی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی در انتخاب شورای مرکزی اتحادیه انجمن عای علمی الهیات کشور با کسب اکثریت آرا موفق به عضویت در این شورا شدند.
در نشست مجمع انتخاباتی اتحادیههای انجمنهای علمی دانشجویی که روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ به صورت مجازی و با حضور نمایندگان #وزارت_علوم تحقیقات و فناوری، برگزار شد؛ ۳ نفر از دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه بين المللی مذاهب اسلامی به عنوان عضو اصلی اتحادیه انجمن های علمی الهیات کشور انتخاب شدند.
در این دوره که حدود ۶۰ نفر از اعضای انجمنهای علمی دانشجویی الهیات دانشگاههای کشور حضور داشتند؛
خانم بهناز نمازیان (دبیر انجمن علمی زبان و ادبیات عربی)،
خانم نارین امید (دبیر انجمن علمی فقه و حقوق) و
خانم هنگامه اسدی (دبیر انجمن علمی تاریخ اسلام)
در رای گیری موفق به کسب اکثریت آرا شده و به عنوان عضو اصلی #شورای_مرکزی اتحادیه انجمن های علمی الهیات کشور به مدت یکسال برگزیده شدند.
✅ معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه کسب این موفقیت را خدمت دبیران محترم تبریک گفته و توفیقات روزافزون عزیزان را از درگاه خداوند متعال مسألت مینماید.🌷
☑️نابودی شهر رویایی ایران
✔️فکر میکنید چرا اروپاییها خانههای قدیمی ۳۰۰_۲۰۰ سالهشان را تخریب نمیکنند به جایش ساختمانهای جدید یا مراکز خرید بسازند؟ عقلشان نمیرسد؟ خودشان را از پول محروم میکنند؟ قاعدتا نه. نگهداری خانهها با همان سر و شکل قرن نوزدهم برایشان دو سر برد است. هم اهمیت به تاریخ و فرهنگشان است، هم پولی که از توریستها درمیآورند بهمراتب بیشتر از گشت و گذار در پاساژهاست.
✔️اینجا ولی گویا نه فرهنگ و تاریخ اهمیت دارند، نه در معادلات مالی مهم است که چقدر پول به شهر تزریق میشود. تزریق پول به افراد اهمیت بیشتری دارد! ماجرای تخریب بافت قدیمی شیراز حرف امروز و دیروز نیست ولی مسئله هر روز است. شیراز هم صاحب سومین حرم بزرگ بعد از مشهد و قم است، هم صاحب تمدن هزاران ساله ایرانی. واقعا سخت است که هر دوی اینها را کنار هم حفظ کرد؟ مگر نه اینکه خود مردم ایران از زمان اسلام آوردن تا همین امروز حتی در چیدن سفره هفتسینشان هم هر دو را حفظ کردهاند؟ بهنظر میرسد کار را به خود مردم بسپارید همهچیز درستتر پیش میرود. طرح تخریب بافت قدیمی به اسم گسترش حرمها با مخالفت مردم شیراز، علاقمندان به شیراز، معماران و فعالان حوزه میراث فرهنگی روبهرو شده است. اینکه عزت حرمها را در گروی گسترش آنها بدانیم، توهین به مقدسات است. حرم حریم امن، آرامش و نیایش آدمهاست. تخریب خانههای مردم به اسم حرم، حرمتش را به خطر میاندازد.
متن کامل یادداشت صوفیا نصراللهی را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/u28883
💠 «نوروز جشن تولد انسان است»
🔹 گفتگوی دکتر آرزو رسولی «استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی» با روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی.
• موضوع اصلی گفتوگو با شما چهارشنبهسوری و عید نوروز است. اما پیش از آن که به این موضوع برسیم، در مورد سایر مناسبتهای ایران باستان، که از اهمیت وافری برخوردارند، توضیح بدهید.
🔸ایرانیان باستان به مناسبتهای مختلف جشن میگرفتند. این جشنها معمولاً رنگ و بویی دینی برای آنان داشته و بر اساس اعتقادات آنان بوده است. خود کلمهی «جشن» بهمعنای ستایش و نیایش است. از مهمترین جشنهای این مردمان آیینهایی بوده که هر ماه برگزار میشده است. توضیح آن که در ایران باستان روزهای ماه نام داشته است. وقتی نام روز با نام ماه یکسان میشده است، ایرانیان آن روز را جشن میگرفتهاند. به این ترتیب، دوازده جشن ماهانه (فروردینگان، اردیبهشتگان، خردادگان و ...) داریم. در این بین، جشن فروردینگان در 19 فروردین جشن مهمی بوده در پاسداشت روان مردگان. هر چند در این روز مردم به زیارت قبور میروند، اما باز هم حالت جشن دارد، نه سوگواری. جشن ماهانهی مهم بعدی تیرگان است که در تیرماه برگزار میشده است. تیرگان جشنی بوده در پاسداشت آب و آبپاشی از مناسک این جشن بوده است. همچنین در اسطورهها این روز پاسداشت روز تیراندازی آرش کمانگیر و گسترده شدن مرزهای ایرانزمین است. دیگر از مهمترین این جشنها مهرگان است. مهرگان جشنی بسیار مفصل و همپای نوروز بوده است. در واقع ایرانیان دو جشن بزرگ در ابتدای دو نیمهی سال داشتهاند که عبارت از نوروز و مهرگان بوده است.
🆔 @sbu_history
🆔 @etehadietarikh
📌 این گفتگو را به طور کامل از طریق لینک زیر مطالعه کنید: 👇👇
https://telegra.ph/نوروز-تولد-انسان-است-03-18
✅اتحادیه انجمن های علمی_ دانشجویی تاریخ کشور
انتخابات سومین دوره اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی الهیات کشور، (بیست و چهارم اسفندماه) بهصورت مجازی از طریق سامانه جامع مجمعهای انتخاباتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. در این دوره از انتخابات حدود ۳۰ نفر از اعضای انجمنهای علمی دانشجویی الهیات دانشگاههای کشور حضور داشتند و مجمع عمومی اتحادیه را تشکیل دادند.
پس از برگزاری مجمع و انتخابات، محمد حسن روزبهانی(فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران) به عنوان دبیر و عضو شورای مرکزی انتخاب شد و عرفان یوسفی مقدم (دانشگاه علامه طباطبایی)، فائزه عبدالعلی (دانشگاه الزهرا)، بهناز نمازیان (دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی)، نارین امید (دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی)، هنگامه اسدی (دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی) و محمد فواد ایرانمنش (دانشگاه امام صادق) به عنوان دیگر اعضای شورای مرکزی انتخاب و مشخص شدند.
همچنین محمدرضا واعظی راد و سجاد نوربخش به عنوان اعضای علیالبدل و علیرضا اسدی (دانشگاه فردوسی مشهد) به عنوان بازرس انتخاب شدند.