eitaa logo
جبهه فرهنگی شهید بابک نوری
73 دنبال‌کننده
265 عکس
59 ویدیو
1 فایل
【بسم رب شهدا】 🌱کپی..؟ با ذکر صلوات حلااال😉 @YaZahra71 : (...)خادم پاسخگوی سوال 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3147759694C15b3aff669
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۷۰ بخش ۳ نشانه‌های جاهل.mp3
2.74M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ نشانه های جاهل 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 نشانه های جاهل 3⃣ بحث بعدی، پیرامون حکمت ۷۰ نهج‌البلاغه، راههای پیشگیری و درمان بیماری جهالت است : 🔸 ۱. اولین مطلب در حکمت ۳۱ است، که مولا علی(علیه السلام) راه پیشگیری از تفریط را حلم و بردباری معرفی می کنند و می‌فرمایند: « مَن حَلُمَ لَم يُفرَِّطْ في أمرِهِ و عاشَ في النّاسِ حَميدا » " کسی که حلم به خرج بدهد، هرگز در کارهای خودش تفریط نمی‌کند و در بین مردم هم ستوده خواهد زیست. " 🔸 ۲. نکته دوم طاعت الهی است که پیشگیری می‌کند از تفریط در مقابل جهالت ؛ 🔻 که در حکمت ۳۳۱ فرمود: « إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الطَّاعَةَ غَنِيمَةَ الْأَكْيَاسِ، عِنْدَ تَفْرِيطِ الْعَجَزَةِ » ؛ " زمانی که دیگران و عاجزان تفریط می کنند، خداوند طاعت خودش را سود انسان های باهوش قرار می دهد. " 🔻همچنان که در روایتی در اصول کافی داریم: « الْعَقْلُ‏ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏ » " اصلاً عقل که در مقابل جهل است، آن سرمایه ای است که هر کس داشته باشد، با آن سرمایه بندگی خدا می‌ کند و بهشت به دست می آورد. " 🔸 ۳. مورد بعدی درباره پیشگیری و درمان جهالت، عبارت است از : تمسّک به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و سیره او؛ حضرت در خطبه اول می‌فرماید: « وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَة » " خدا به برکت جایگاه پیامبر اهل زمین را از جهالت نجات داد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ https://eitaa.com/joinchat/3147759694C15b3aff669
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا امیرالمومنین امام علی علیه السلام السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام سلام علیکم و رحمة الله 🌺سهم نهج البلاغه خوانی 🌺
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(82).mp3
9.64M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و ششم: خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/3147759694C15b3aff669
🌹سهم : خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰ ┄═❁🍃❈🌹🍃❈🍃❁═┄ 📜 : در قدرت خداوند 🔹شگفتی آفرينش پديده ها 🔻از نشانه های توانایی و عظمت خدا و شگفتی ظرافتهای صنعت او آن است كه از آب دريای موج زننده و امواج فراوان شكننده، خشكی آفريد و به طبقاتی تقسيم كرد، سپس طبقه ها را از هم گشود و هفت آسمان را آفريد، كه به فرمان او برقرار ماندند و در اندازه های معين استوار شدند و زمين را آفريد كه دريایی سبز رنگ و روان آن را بر دوش می كشد، زمين در برابر فرمان خدا فروتن و در برابر شكوه پروردگاری تسليم است و آب روان از ترس او ايستاد و سپس صخره ها، تپه ها و كوههای بزرگ را آفريد. آنها را در جايگاه خود ثابت نگاه داشت و در قرارگاهشان استقرار بخشيد. پس كوهها در هوا و ريشه های آن در آب رسوخ كرد، كوهها از جاهای پست و هموار سر بيرون كشيده و كم كم ارتفاع يافتند و ريشه آن در دل زمين ريشه دوانيد، قلّه ها سر به سوی آسمان برافراشت و نوك آنها را طولانی ساخت، تا تكيه گاه زمين و ميخهای نگهدارنده آن باشد. سپس زمين با حركات شديدی كه داشت آرام گرفت، تا ساكنان خود را نلرزاند و آنچه بر پشت زمين است سقوط نكند يا از جای خويش منتقل نگردد. پس پاك و منزّه است خدایی كه زمين را در ميان آنهمه از امواج ناآرام، نگهداشت و پس از رطوبت آن را خشك ساخت و آن را جايگاه زندگی مخلوقات خود گردانيد و چون بستری برايشان بگستراند، بر روی دريایی عظيم و ايستاده ای كه روان نيست و تنها بادهای تند آن را بر هم می زند و ابرهای پرباران آن را می جنباند. (و توجه به اين شگفتی ها درس عبرتی است برای كسی كه بترسد.) ┄═❁🍃❈🌹🍃❈🍃❁═┄ https://eitaa.com/joinchat/3147759694C15b3aff669
گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰.mp3
2.51M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/3147759694C15b3aff669
🌹سهم : خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰ ┄═❁🍃❈🌹🍃❈🍃❁═┄ 📜 : شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید امام (علیه السلام) فرمود: 1⃣ اقسام احاديث رواج يافته 🔻احاديثی كه در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثی كه به درستی ضبط گرديد و هم احاديثی كه با ظن و گمان روايت شد. در روزگار پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: «هر كس از روی عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است.» 2⃣ اقسام راويان حديث 🔻افرادی كه حديث نقل می كنند چهار دسته اند، كه پنجمی ندارد. 🔹اول- منافقان نفودی : نخست منافقی كه تظاهر به ايمان می كند و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه می ترسد و نه از آن دوری می جويد و از روی عمد دروغ به پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) نسبت می دهد. اگر مردم می دانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمی پذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمی كردند، اما با ناآگاهی می گويند: او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول می كنند، در صورتيكه خدا تو را از منافقين آنگونه كه لازم بود آگاهاند و وصف آنان را برای تو بيان داشت، آنان پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) باقی ماندند و به پيشوايان گمراهی و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند و بر گردن مردم سوار گرديدند و به وسيله آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكی از آن چهار گروه است. 🔹 دوم- اشتباه كار : دوم كسی كه از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) چيزی را به اشتباه شنيده و سخن آن حضرت را درست حفظ نكرده است و با توهّم چيزی را گرفته، اما از روی عمد دروغ نمی گويد، آنچه در اختيار دارد روايت كرده و به آن عمل می كند و می گويد من از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) آن را شنيده ام، اگر مسلمانان بدانند كه او اشتباه كرده و غير واقعی پنداشته از او نمی پذيرفتند، خودش هم اگر آگاهی می يافت كه اشتباه كرده آن را رها می كرد. 🔹 سوم- ناآگاهانی كه حديث شناس نيستند: و سومی شخصی كه شنيده پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) به چيزی امر فرمود، سپس از آن نهی كرد و او نمی داند، يا شنيد كه چيزی را نهی كرد، سپس به آن امر فرمود و او آگاهی ندارد، پس نسخ شده را حفظ كرد ولی ناسخ را نمی داند، اگر بداند كه حديث او منسوخ است تركش می كند و اگر مسلمانان نيز می دانستند روايت او نسخ شده آن را ترك می كردند. 🔹 چهارم- حافظان راست گفتار: دسته چهارم، آنكه نه به خدا دروغ می بندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت می دهد، دروغ را از ترس خدا و حرمت نگهداشتن از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) دشمن دارد، در آن چه از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) شنيده اشتباه نكرده، بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است. و آن چنانكه شنيده بدون كم و كاست نقل می كند، پس او ناسخ را حفظ و به آن عمل كرد و منسوخ را حفظ و از آن دوری جست، خاص و عام، محكم و متشابه را شناخته، هر كدام را در جای خويش قرار داده است. 3⃣ اقسام اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) : 🔻گاهی سخنی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دارای دو معنا بود، سخنی عام و سخنی خاص، كسی آن را می شنيد كه مقصود خدا و پيامبرش را از كلام نمی فهميد، پس به معنای دلخواه خود تفسير می كرد و بدون آنكه معنای واقعی آن را بداند، كه برای چه هدفی صادر شد و چرا چنين گفته شد، حفظ و نقل می كرد. همه ياران پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چنان نبودند كه از او چيزی بپرسند و معنای واقعی آن را درخواست كنند تا آنجا كه عده ای دوست داشتند، عربی بيابانی يا سوال كننده ای از آن حضرت چيزی بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند، اما من هر چه از خاطرم می گذشت می پرسيدم و حفظ می كردم، پس اين است علل اختلاف رواياتی كه در ميان مردم وجود دارد و علل اختلاف روايات در نقل حدیث. ┄═❁🍃❈🌹🍃❈🍃❁═┄ https://eitaa.com/joinchat/3147759694C15b3aff669
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 6⃣(قسمت ششم) هر طرف روی خداست 🔻پس از وفات رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) بزرگ علمای نصرانی به همراه صد تن از نصاری به مدینه آمده و از ابوبکر سؤالاتی نمودند ، ابوبکر پاسخ آنان را ندانسته ، ایشان را به نزد حضرت امیر (علیه السلام ) رهبری کرد. 🔻تازه واردین به محضر امیرالمؤمنین (علیه السلام ) شرفیاب شده پرسیدند: بگو روی خدا به کدام طرف است ؟ 🔻 على (علیه السلام) مقداری هیزم و آتش خواست و هیزمها را مشتعل نموده، آنگاه به عالم نصرانی گفت : روی این آتش کدام طرف است ؟ نصرانی گفت : تمام اطرافش روی آن است. 🔻حضرت امیر (علیه السلام) فرمود : این آتش که یکی از آفریده ها و مصنوعات خداست روی معینی ندارد ، پس چه رسد به خالق و آفریدگار آن که مشابهتی با آن نداشته با هم قابل قیاس نیستند. ✨ پس فرمود : « وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ » (سوره بقره ، آیه ۱۱۵) " مشرق و مغرب از خداست ، به هر طرف روی بیاورید آنجا روی خداست ، همانا خدا گشایش دهنده و داناست. " ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/3147759694C15b3aff669
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا