چطور دختران سواری مجانی می دهند؟!
📝سید آرش وکیلیان
تازگی ها برایم سوال شده چرا دختران حاضر به رابطه آزاد و بی قاعده با مردی می شوند ، بدون آنکه عقد زناشویی منعقد کنند؟!
این پرسش را صرفا از منظر امنیت اجتماعی و منفعت طلبی بلندمدت زنان مطرح می کنم، نه از جهت شرعی و ...
با توجه به اینکه زن با مرد وارد رابطه ای میشود که از جهت طبیعی برابر نیست ، یعنی اگر فرزندی شکل بگیرد بار آن بر دوش زن است، اگر هم فرزند شکل نگیرد مرد راحت تر می تواند از رابطه خارج شود حال آنکه عاطفه زن خیلی بیشتر درگیر می شود، اگر هم مرد منصف و اخلاق مداری باشد ، بعد از ۲۰ سال ، زمان میانسالی که زن جذابیت جوانیش را از دست داد دلیلی برای ادامه این رابطه معمولا وجود ندارد.
در واقع عقد زناشویی مرد را متعهد می کند که هزینه های زن و فرزند احتمالی وی را تا حدی تقبل کند و تعاملات وی با زن در چارچوب شرایطی باشد و جامعه با ابزارهای نرم خویشاوندی یا ابزارهای سخت قانونی آن را کنترل می کند.
حال دختران جدیدا وارد رابطه ای می شوند که از نظر مرد نوعا یک رابطه بی قاعده و بسیار کم هزینه است. مرد آزاد است که هر وقت بخواهد از رابطه خارج شود و در مقابل دست زن به هیچ جا بند نیست و نه می تواند سراغ دادگاه برود چون رابطه اش رسمیت نداشته و نه می تواند حمایت اقوام خود را جلب کند؟!
من نمی توانم کنش این دختران یعنی سواری مجانی دادن را با عقل ناقص جامعه شناختی ام درک کنم!
واقعا از بانوان خواهشمندم به من در فهم این معما کمک کنند!
https://eitaa.com/mbehestani
استفن والت در یادداشت خود در فارین پالیسی یک نصیحتی به همه سیاستمداران خصوصا قدرتهای بزرگ می کند. می نویسد دو روند متناقض در سیاست جهان شکل گرفته است که سبب می شود از قدرت سخت با احتیاط بیشتری استفاده شود. یکی اینکه قدرت و دقت تخریب تسلیحات نوین بالا رفته است و فرد را زودتر به اهداف خود می رساند. در مقابل، احساس هویت ملی رو به تقویت است و بکارگیری این تسلیحات برخلاف خیال خام سیاستمداران و فرماندهان نظامی، آن احساس را تقویت می کند. یعنی افزایش انسجام ملی و دشوارتر شدن شکست ملتها. او برای این ادعا مثالهائی می آورد از اسرائیل و آمریکا و روسیه که علی رغم بکارگیری همه تسلیحات پیشرفته و ویرانی گسترده و ترور رهبران آنها، ولی ملت قربانی مستحکم روی پای خود ایستاده است.
این حرف دقیق نیست. هر ملتی نمی تواند از پس جنگ سنگین روی پای خود بایستد و بسته به روحیه ملی یا حمایتهای خارجی می تواند ایستادگی کند یا تسلیم شود. باید مورد به مورد مطالعه کرد و نشان داد چه چیزی یک کشور را به تسلیم یا دیگری به مقاومت بیشتر سوق می دهد؟ مورد غزه در جهان ستودنی است. با دستهای خالی و کمترین امکانات و درگیری و ویرانی تمام ملت، اما همچنان می جنگند؛ تا آخرین قطره خون. ولی ژاپن با دو بمب اتم تسلیم شد.عراق بعثی به سادگی فروپاشید، لیبی قذافی تسلیم گردید. البته این تازه اول ماجراست و به این معنا نیست که قدرت پیروز به راحتی بتواند حکمرانی کند. شاید بعد از ده سال با سرشکستگی عقب نشینی کند. پس تقویت روحیه ملی، هویت ملی، و عزت ملی باید در دستورکار همه دولتها باشد اگر می خواهند در بلایا کمر خم نکنند.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
چرا فلسطین؟
مجید بهستانی
۱_ اسرائیل از ابتدا رژیم نامشروع براساس حقوق بینالملل بود. بدلیل شرایط وقت جهان اسلام و پس از ج ج ۲ به صورت فرمالیستی کشورهای غربی آن را رسمیت بخشیدن در حالیکه خود ساکنان و کشورهای منطقه رای منفی داشتن.
۲_ مخالفت امام با اسرائیل کاملا برخاسته از متن خواستههای مردم ایران بود. بسیار قبلتر از مبارزه با آمریکا پس از انقلاب، از سال ۴۲ که نهضت شروع شد مبارزه با اسراییل مطرح شده بود. و باز هم قبلتر از امام، در ایران این مطرح بود. این یعنی اراده نظام خواسته ملی بود.
۳_ برای حل مسئله فلسطین هم سه راهحل متصور بود که هر کدام طرفدارانی دارند:
الف- بازگشت به وضعیت ۱۹۴۵
ب- بازگشت به وضعیت ۱۹۶۷
ج- اخراج تمام فلسطینیان و حاکمیت اسرائیل بر تمام خاک فلسطین.
۴_ ایران از همه گروههای مبارز فلسطینی چپ و مسلمان با ایدههای مختلف حمایت کرده است. راهکار اصلی ایران برگزاری همهپرسی برای همه ساکنین واقعی سرزمین اشغالی است. بنظر میرسد هر چند وضعیت الف مطلوب ایران است اما اگر اکثریت فلسطینیان به راهکار ب اتفاق کنند، ایران حمایت خواهد کرد.
۵_ راهکار نظامی برای اخراج اسرائیل از خاک اشغالی، زمانی پررنگ شد که تلاشهای جهانی برای مذاکرات صلح به بنبست رسید تا آنجا که حتی راهکار «دو دولت» از سوی طرف اسرائیلی مطلقا رد گردید. همچنین بسیاری از موافقان فلسطینی طرح اسلو هماکنون احساس سرشکستگی دارند.
۶_ نقش ایران حمایت و تقویت توان رزمی مقاومت فلسطینی است، نه بیشتر. یک دلیل آن شرعی و حقوقی است. ولی دلیل دیگر آن، خوی توسعه طلبانه صهیونیستی است. فراموش نکنیم آخرین تلاشهای اسراییل برای اشغالگری در نیمه دهه هشتاد میلادی با شکلگیری مقاومت اسلامی متوقف شد. به محض آنکه گروههای مسلح مقاومتی ضعیف یا منحل شوند، بار دیگر ماشین توسعهطلبی سرزمینی تلآویو روشن خواهد شد.
https://eitaa.com/mbehestani
دردسر کابینه پزشکیان
مجید بهستانی
۱_ اگر بخواهم از منظر ملی به دولت پزشکیان نگاه کنم، درست آن است که این دولت موفق باشد. فایده این دولت ترمیم بخشی از سرمایه اجتماعی نظام، بهبود روزنه های امید در زندگی در ایران برای بخش مهمی از مردم، تمرین نقشآفرینی مسالمتآمیز درون چارچوب قانون، کاهش تنشهای سیاسی و اجتماعی، و احتمالا تغییر آرامتر قدرت در سطح عالی نظام میباشد. اگر دقت کنید اینها تمام خلاف خواستههای تندروها و ضدانقلاب است.
۲_ پزشکیان از جنس چپهای دهه شصت است و انتظار میرفت بعد از تشکیل کابینه مشکلات او با اصلاحطلبان متحول شده که جریان غالب هستند، به مشکل بربخورد و از سال دوم دعواها جدی تر شود. سروصداهای این دو هفته بر سر اعضای کابینه پیشنهادی از همان جنس است و از نشانههای سحر است.
۳_ نظری به اعضای دولت (اعم از کابینه و نهاد رییسجمهور) مشخص میکند که سه چهارم عددی از اصلاحطلبان برگزیده شده اند: رنگارنگی از شخصیت ها. تندرو و میانهرو. در کنار آن سه چهار اصولگرا به کابینه اضافه شده که چون آن وزارتخانهها برای اصلاحطلبان حساس بوده، بخشی از آنها را حسابی کلافه کرده است.
۴_ بدنه اجتماعی جریان چپ در این سالها خود را در امپاس دیده و به جهت روانشناختی این ترکیب کابینه برایشان دلچسب نیست، بلکه نومیدکننده است. آنها به جمهوری اسلامی خوشبین نیستند و صبر و حوصله اصلاحات گام به گام را ندارند. از ابتدا نیز به تایید صلاحیت پزشکیان با دیده تردید نگریستند. این کابینه معرفی شده هم آب پاکی را روی دست آنها ریخت. حالا پزشکیان نگونبخت باید تلاش کند خودش را برای چپ و راست نظام اثبات کند. این بدنه اجتماعی نشان داد در ادامه نیز برای اصلاحات سخت و واقعی همراه با او نخواهند ماند. چون بسیاری از تصمیمات لزوما باب طبع سیاستمدار نیست ولی اقتضای زمانه و نظام اولویت ها حرف آخر را خواهند زد. این بدنه اجتماعی حوصله خوب شنیدن و اقناع شدن ندارد.
۵_ ولی فعالان سیاسی اصلاحاتی دقیقا چه انتظاری از پزشکیان و شرایط و ساختار سیاسی کشور داشتند؟ آیا امیدبخشی های بیهوده و نومیدسازی کودکانه توان جریان اصلاحات را بالاتر میبرد یا بیشتر سرمایه سوزی است؟ یا از این چانهزنی سودای معاملهای در آینده دارند؟!
۶_ بدنه اجتماعی اصلاحات ظریف را از خودشان میدانند ولی در ساخت سیاسی او خود را اصلاحاتی نمیداند کمااینکه فعالان اصلاحطلب هم او را این چنین نمیشناسند. در نتیجه استعفای او بهر دلیل از معاونت ریاست جمهوری برای هوادارانش تلخ، ولی برای بخشی از اصلاحطلبان خوشایند است حتی اگر مصلحتا صدایش را درنیاورند.
۷_کابینه پیشنهادی تماما رنگ و بوی شخصیت و شعارهای پزشکیان میدهد. نه کمتر، نه بیشتر.
https://eitaa.com/mbehestani
وقتی مردم آمریکا به دموکراتها رای میدن، دموکراتها روی کار میان. ولی چطور میشه وقتی به جمهوریخواهان رای میدن باز تقریبا دموکرات ها در دولت هستن؟! این با ذات مردمسالاری موافق نیست. مگر اینکه در بعضی کشورها احزاب نتوانند رای حداکثری بگیرند، و دولت ائتلافی تشکیل دهند.
حالا حکایت جمهوری اسلامی این مورد دوم نیست و دولت ائتلافی معنا ندارد. مگر میشود مردم به هر جریانی رای بدهند یک جریانی همیشه در دولت هستند؛ جریان همیشه در صحنه!
خصوصا حالا که بعد از چند انتخابات با مشارکت پایین، این مورد اخیر با صد جور قسم و آیه، صد جور وعده و وعید، هزار جور خوف و خوف و خوف و رجا، بالن انتخابات به زور به نیمه رسید، باز این طور با امید و آمال مردم، حالا هر چقدر هم مزخرف باشد، بازی کرد!؟ یا بازی داد؟! که مردم گمان کنند بازی خوردن!!
و باز درست که کلید نجات ملت و رستگاری امت در دستان برخی است، ولی مرحمت کرده، سیاست بورزید، چند صباحی پشت صحنه بمانید. نمی گویم حذف شوید و کنار روید و گوشهنشین گردید؛ فقط جلوی چشم مردم نباشید.
بنده که به رییسجمهور فعلی رای ندادم، ولی این طور معامله با او را هم برای چینش دولت جالب نمیبینم. با آه و فغان اصلاحطلبان پس از رویت کسوف کابینه، موافق نیستم ولی همدلی میتوان که کرد! عقل حکمرانی هم همین را میگوید.
خود دانید.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
یکی از مواضع بحث برانگیز پزشکیان در دوره مناظرات انتخاباتی این بود که ایشون یکی در میان بر این نکته پا می فشرد که من هیچ تخصصی ندارم و در هر زمینه از کارشناسان نظر می گیرم. سخنی که برای طرفداران خوشایند و نشانه نگاه «علمی» او به حوزه حکمرانی تفسیر می شد. در مقابل، مخالفان آن را نشانه درک غلط او از حکمرانی و سبب نگرانی می دانستند.
بدبینانه، این سخن، حربه او در مناظره بود که همه چیز را احاله به آینده، بعد از تشکیل دولت می کرد. خوش بینانه، واقعا درکی از تعارضات فکری و تعارض منافع نداشت.
حالا بعد از یک ماه درگیری و تنش، که خود پزشکیان اذعان کرد، برای تعیین اعضای دفتر و کابینه، و سپس هیاهوهای بعدی، به گمانم و امیدوارم کمی و تاحدی از آن اسب خوش خیالی پایین آمده باشد و پای خود را بر زمین سفت سیاست گذاشته باشد.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
اربعین عراقی تکرار ناپذیر
مجید بهستانی
شب جمعه تون امام حسینی.
تازه از پیادهروی برگشتم و نائب همه تون. پدیده اربعین در جهان منحصر به فرد، و در علوم اجتماعی حائز اهمیت ارزش مطالعاتی. میشه و باید ساعتها درباره آن حرف زد. دانشکده های علوم اجتماعی ما که یا خواب تشریف دارند یا زبان تفسیر و تبیین شان در درک آن الکن.
اگر از نظر جامعهشناسان و اندیشمندان سیاست، غرب آسیا محل طولانی ترین زخمها و درگیریهای خونین است، چگونه ۲۰ میلیون آدم اینقدر «انسانی» با یکدیگر رفتار میکنند، در حالیکه کمی پیشتر، مقابل هم، ۸ سال جنگ خونینی تجربه کردند؟ آیا دیگر از دعوای عرب و عجم خبری نیست؟ چرا هست. آیا همه شیعیان عراقی تصویر مثبتی از ایرانیان دارند؟ نه آنطور.
ولی پای امام حسین وسط که بیاد دیگر عرب و عجم ندارد؛ همه متحد. مردمشناسی و دانش ارتباطات باید به میان بیاید.
میزبانی زائران حسینی برای عراقیها سبب «شرف» خود و قبیله خویش شناخته میشه و اگر از سوی زائران تحویل گرفته نشوند، آن را نشانه غضب حضرت میدانند. برای همین، با تمام وجود، بلکه بیشتر از آن، خود را در اختیار زائران قرار میدهند: اهل و عیال، خانه، طعام و هر چیز دیگر. اگر تو را خسته جان بیابند، به خانه و خیمه خویش میخوانند و کولر و حمام گرم و ماساژ و غذای گرم. قدم به قدم این اتفاق میافتد.
چند سال است این سفر معنوی را تجربه میکنم و به گمانم اگر در ایران یا جای دیگر چنین مراسمی برپا بود، چنین پذیرایی انجام نمیشد. این بخشی از فرهنگ آنهاست. ولی بعد از اربعین، یا نیمه شعبان که اتفاق مشابه میافتد، دیگر این انس و الفت نیست؛ کمتر هست.
https://eitaa.com/mbehestani
ذائقه طبیعی بخشی از جامعه ما مخدوش شده است. گوش شان به موسیقی عادت کرده، تا آنجا که اگر وسط طبیعت هم بروند، با خودشان یک باند میبرند، یا هدست.
سکوت، و گوش سپردن به صدای گوشنواز باد و آب و پرندگان و ... حوصله میخواهد که نیست.
برای این قشر جدید، طبیعت فقط یک لوکیشن متفاوت و خاص میشه، و بس!
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
همه حق دارند از اوضاع مملکت ناراضی باشند؛ نقد بگویند و نق بزنند. ولی مهمل گویی هرگز! خصوصا اگر راننده تاکسی یا مقام مملکتی باشید که مردم تحلیل تان را جدی میگیرند! حال حکایت مهدی غضنفری رییس فعلی صندوق توسعه ملی و وزیر اسبق صمت در دولت احمدینژاد که تازگی فرمودند احتمالا 40 سال قبل به توطئه حزب توده تعدادی از جوانان از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و کار به نحوی پیش رفت که عقلا از بهبود رابطه عاجز ماندند. گفتند که جاسوسی امر عادی همه سفارتخانهها است و آن موقع مقامات خام بودند! سپس توصیه کردند که در محل سفارت سابق، دفتر کنسولی آمریکا گشایش یابد تا ایرانیان عزیز برای رفت و آمد به ینگه دنیا اذیت نشوند.
1- بیان نقش شوروی و حزب توده در داستان تسخیر سفارت آمریکا امر جدیدی نیست و بارها از سوی توطئه اندیشان مطرح شده است. وقتی بعد از 40 سال سندی در این باره کشف نشده بهتر نیست عاقلانهتر و واقع بین تر آن حادثه مهم تاریخی واکاوی شود؟ توهم توطئه از مغز خالی یا مریض بیرون میزند.
میگویند سندی نیست ولی عامل هر اتفاق همان کسی است که از وقوع آن سود میبرد!!
سواد تاریخی و سیاسی را فعلا کنار بگذارید و به همین اطراف خودتان رجوع کنید: بارها برای دیگران اتفاقاتی رخ داده است که به نفع شما بوده ولی یا روح تان خبر نداشت یا اگر هم داشت نقشی نداشتید. بعد از آن دنبال آن بودید که ثابت کنید بیتقصیر هستید! باور بفرمایید اگر سند که هیچ، در تمام این سالها سندکی هم پیدا کرده بودند بارها از آن رونمایی میکردند.
۲_ جاسوسی خلاف ذات دیپلماسی است و هر دولتی اگر با آن مواجه شود، یا بلافاصله با آن برخورد میکند (دیپورت دیپلمات), یا بنابر ملاحظات بعدا.
۳_ جاسوسی غیر از توطئه کردن علیه دولت مقیم است. سفارت آمریکا فراتر از لانه جاسوسی، مرکز توطئه علیه انقلاب اسلامی بود. غضنفر خوب بود قبل از اظهار فضل، مجموعه اسناد سفارتخانه را مطالعه میکرد.
۴_ چرا به عقل قبلیها نرسید که با گشایش کنسولگری، زمینه گشایش سفارتخانه را فراهم سازند؟!
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سالهای اخیر شکاف شناختی_فرهنگی_اجتماعی در ایران پررنگ تر شده است. از یک طرف درصد مهمی از ایرانیان در ستیز با تمام یا بخش مهمی از سنت دینی قرار میگیرند، درصد دیگری به خرافه گرایی دامن میزنند؛ مثل همین کلیپ. گاهی حماقت شاخ و دم دارد، اگر چشمی باشد.
https://eitaa.com/mbehestani
اراده کلی نظام
مجید بهستانی
افراد و گروههای مختلف در ساختار سیاسی ایران براساس خرده هویت ها، درکهای مختلفی از منافع فردی و گروهی و ملی دارند. تقاطع آنها در مقاطع سیاستگذاری و تصمیم گیری به دعواهای سیاسی می انجامد.
ولی گاه اقتضائات چنان پیش میرود که عمده نیروهای سیاسی روی یک موضوع و یک سیاست توافق کلی دارند. اگر همراه با فشار اجتماعی هم باشد نفرات مخالف هم عموما ادای موافقت در می آورند و حمایت از تصمیم خاص میکنند.
تک و توک رجل سیاسی پیدا میشود که در چنان فضایی عرض اندام کند و حرف مخالف و سخن متفاوت بزند.
روندی که در برجام شد و اراده کلی نظام در قالب برجام مجسم شد. این بار هم در رای اعتماد کامل به دولت پزشکیان متبلور شد. خوب و بد، همه بازیگران مسیولیت دارند و در روز مبادا باید پاسخگو باشند. نه فقط مجلس، که سایرین هم، اعم از رهبری، نهاد امنیتی، و سایر حامیان و تبریک گویان و تشویق کنندگان.
https://eitaa.com/mbehestani
توسعه علیه روستا (۱)
مجید بهستانی
پس از انقلابهای علمی و صنعتی در غرب در قرون ۱۸ و ۱۹ روندهای اجتماعی جدیدی پدیدار شدند که دانشمندان آن را «توسعه» خواندند. در قرن بیستم با سیطره جهانی آمریکا، بازار «برنامه های توسعه» گرم شد. دوره شاه این برنامه در ایران از سوی آمریکاییها و سازمان برنامه دنبال گردید. این الگوهای توسعه غربی چند ویژگی دارند:
وابسته به سرمایهداری
توسعه شهری
میل به شهرهای بزرگ
خانوادههای اتمیک
سبک زندگی فردگرایانه
ضد محیط زیست
جنسی زده و جنسیت زدا
و ...
پیادهسازی آن در عصر پهلوی در کمتر از دو دهه به بحرانهای اقتصادی_اجتماعی و در نهایت انقلاب انجامید. اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی هم متاسفانه با چند وصله و پینه چپی_اسلامی، بازتولید همان مناسبات کار و سرمایه است.
نتیجه نظام به ساختار مشکله مند و بحرانزا تبدیل شده است. سیستم روزانه متاستاز میکند و با تزریق مسکنهایی تحمل درد برای بیمار آسانتر میشود. جمهوری اسلامی با خودش رودربایستی دارد و از این دولت تازه داماد هم احتمالا آبی گرم نخواهد شد.
https://eitaa.com/mbehestani
پزشکیان دروغ گفت؟!
پزشکیان در روز رای اعتماد کابینه جملاتی گفت که این مضمون برداشت میشد که همه نفرات پیشنهادی به تایید مقام عالی رسیدهاند. چند تا مثال زد از خانم صادق و صالحی که خود آقا تاکید داشتن. و بعد گفت نگذارید دهانم باز شود و به من اعتماد کنید که هماهنگی ها انجام شده.
فرمایش دیروز آیتالله خامنهای کمی شفاف کرد که لزوما روی تک تک افراد نظر مثبت نداشته. روی بعضی نظر مثبت داشته و برای بیشتر آنها نظری نداشته و به انتخاب خود پزشکیان واگذار کرده.
با این تعبیر، پزشکیان آن روز دروغ نگفت ولی واقعیت را شفاف توضیح نداد. به عبارت دیگر، همینکه آقا با اعضای پیشنهادی مخالفت نکرده پس یعنی موافق است، یعنی هماهنگ کردم!!
خوشبینانه جناب رییسجمهور «شیطنت» کرد تا فضای مجلس به نفع خودش برگردد. کاری که تحسین آقا را هم برانگیخت که توانست رأی اعتماد کامل بگیرد.
حالا این گذشت ولی انشالله دولت در مراحل بعدی با ملت صادق تر باشد.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
توسعه علیه روستا (۲)
مجید بهستانی
در مطلبی اخیرا خواندم که اگر پهلوی به روستاها رسیدگی نکرد کار درستی بود چون آن مناطق ارزش سرمایهگذاری ندارند. در توسعه سرمایهدارانه قاعده این است که هیچ روستایی باقی نماند مگر در موارد خاص مثلا محل توریستی باشد، یا ظرفیت شهر شدن داشته باشد. در غیر از این دو صورت، خود بخود نابود خواهند شد پس ارزش سرمایهگذاری ندارند.
اشتباهی که ج.اسلامی با حال و هوای رمانتیک انقلابی تخت عنوان خدمترسانی و جهاد سازندگی کرد و از یک دهه بعد از آن امواج مهاجرت به شهرها تشدید شد، تا جایی که الان به ندرت روستای با سکنه بالا وجود دارد. دولت آب و برق و جاده برد ولی روستایی میدانست برای زندگی روستا جای ماندن نیست.
این فشرده عریان این نگاه است: توسعه (غربی) با زیست روستایی سازگار نیست و به تخریب سبک زندگی آن دست میزند. حال آنکه به گفته استاد ابراهیم فیاض جایگزین بومی توسعه، الگوی بومی عمران و آبادانی است. اگر زمانی روستا مولد و شهر مصرفکننده بود، با اقتصاد سیاسی غلط ج.اسلامی، رابطه شهر و روستا معکوس شده، و روستایی از خود میپرسد چرا باید زندگی راحتتر شهری را به زندگی رنجور روستایی واگذار کنم؟
برای آبادانی مجدد روستاها باید الگوی توسعه شهری تغییر کند وگرنه هیچ مسکن و مرهمی روستاییان را مجاب نمیکند به «زندگی مولد و مستقل روستایی» بازگردد. در نظام آموزشی و تربیتی ما انسان روستایی نه کرامت دارد نه خوشی. حالا اگر کمبود آب و گرانی نهادهای دامی، و کود و هزینه کارگران و ... اضافه کنم، کشاورزی دیگر برای بسیاری نمی صرفد. مواردی دیده ام که زمین را رها کرده و به رانندگی و سرایداری و نیروی خدماتی غیرماهر در شهر بسنده کرده است.
هم الگوی وابستگی روستا_ به _شهر کنونی اشتباه است، هم طرحهای تشویقی کم رمق برای مهاجرت معکوس، هم دو الگوی توسعه متفاوت در شهر و روستا. سیاستگذاری درست، ابتدایا بازنگری در الگوی توسعه شهری کنونی، براساس محوریت روستا و محیط زیست. در گذشته شهرها در کنار زمینهای کشاورزی حاصلخیز شکل میگرفتند و در عصر جدید در اطراف شهرکهای صنعتی. مسیر غلط کنونی به آنجا میرسد که روستاییان خودشان چوب حراج به روستا میزنند: فروش زمین روستایی به متمولان شهری، قطع بیرویه درختان، تغییر کاربری زمین کشاورزی و باغی، یا آتش زدن جنگلها.
https://eitaa.com/mbehestani
فلسفه مد لباس پاره
دهههای ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم فرهنگ اعتراضی لمپنینیستی در غرب شروع شد که در شاخههای مختلف هنری بازتاب داشت: سینما، نقاشی، موسیقی و ... .هدف آن بود که به فرهنگ سنتی محافظه کارانه در غرب اعتراض کنند. نسل جوانان شورشی. پدیده اجتماعی گستردهای، فراتر از چند تراک موسیقی راک، یا مدل هیپی، بود که تمامیت فکر و اندیشه غربی از جمله استعمار و جنگطلبی اعتراض داشت. در دهه هفتاد همانند کارگران فقیر شلوار مندرس و پاره می پوشیدند.
ولی در یک دهه اخیر تولیدی های نشاندار با تولید شلوارهای شیک با الیاف خوب، شلوارهای پاره مشهور به زاپ دار مد کرده اند.اینبار در غرب دیگر فرهنگ اعتراضی نیست، متاثر از فرهنگ جنسی زده است، ادامه نودیسم؛ بدن نمایی.
ولی در ایران پوشیدن این پوشش هم تمنای جنسی است، هم المان فرهنگ هویت اجتماعی جدید آزادی خواهانه، هم برای برخی، یک حرکت اعتراضی سیاسی.
https://eitaa.com/mbehestani
آیتالله خامنهای بارها از شخصیت شهید رییسی و خدمات کم نظیر و بی نظیر دولت او صحبت کرده اند تا آنجا که او را در کنار نام شهید امیرکبیر به نیکی قرار دادند که میتواند الگوی سیاستمداران ایرانی قرار بگیرند.
اینکه دقیقا آن خدمات و موفقیتهای کم نظیر و بی نظیر چه هستند قاعدتاً خود دولتمردان دولت رییسی باید پاسخگو باشند ولی کمتر از آنها دفاعی می شنویم. آنقدر که رهبر انقلاب روی دولت رییسی غیرت دارند خود آن آدمها ندارند.
https://eitaa.com/mbehestani
یارو گفته (کدام یارو؟! خیلیا؛ آخه فقط یکی دو عاقل نیستن که!) اگر دشمن در شاهچراغ دو تا عملیات کرده، در رژه نظامی اهواز عملیات کرده، وسط تهران ترور کرده، و ...، به خاطر اینه نهاد امنیتی وظیفه اصلی اش رو رها کرده، و دنبال موی سر زنان است (کشف حجاب).
اونی که از زیر و بم مملکت خبر نداره که هیچی، از روی نادانی یه چیزی گفته، ولی توئی که یک زمانی مقام مسئول ارشد، و فلان و بیسار بودی، وقتی تصور کنی که نیروهای اداره «ضدجاسوسی» به جای تعقیب و مراقبت از جواسیس روسی و اسرائیلی و چینی، در خیابان ولیعصر و میدان ونک به خط شدن که با کشف حجاب برخورد کنند، از روی چی اینو می گی؟ به حساب چی بگذارم؟! انشالله که فقط فرق نیروی انتظامی و نیروی امنیتی رو نمی دانی.
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
MajidBehestani مجید بهستانی
روایتی مفید برای سیاستگذاری (فرهنگی-اجتماعی) مجید بهستانی گروهی از عظمای اصحاب نزد امام صادق رفته و
حدیث سیاستگذاری فرهنگی اجتماعی:
شبکههای اجتماعی تصویری مقابل زهد اسلامی
مجید بهستانی
۱_ روایات متعددی در مذمت دنیادوستی و دنیاطلبی، و ارزش زهد آمده است. به تعبیر قران زهد یعنی اگر چیزی به دست آوردی خوشحال نشی و اگر از دست دادی ناراحت نشی. پس مفهوم زهد ضد کار و برنامهریزی در دنیا نیست، بلکه دنیا هدف و ملاک زندگی نمیشود. مثلا: کسیکه زهد نداشته باشد به شیرینی ایمان نمیرسد. یا برای پیامبر ارزش دنیا از بز پیر مرده (که هیچ ارزشی ندارد) بی ارزش تر است. روایات دیگری که در رد و ذم گوشهنشینی و بیعاری وجود دارد این برداشت را تایید میکند.
۲_ ساختار مادی جهانی شده با موتور محرکه اقتصاد سرمایهداری ضد زهد است. ایران پساانقلاب هم با همه محدودیتها در این روند جهانی قرار گرفته است.
ساختار مادی ساختار فرهنگی خود را بازتولید میکند.
وسایل ارتباط جمعی جدید مثل اینترنت و گوشیهای هوشمند خیلی زود و خوب کودکان ما را به درون این ساختار هل میدهند. «کار برای دیگری»، «خیر عمومی»، یا «قناعت» و «جهاد» ضدارزش، و «فردگرایی»، «مصرف زدگی»، «انباشت سرمایه»، «نگرانی از رفاه آینده»، و «مادی گرایی» ارزش میشوند. بعضی ابزارها مثل اینستاگرام و فیسبوک بستر قویتری برای این چرخش فکری فراهم میکنند.
https://eitaa.com/mbehestani
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
⭕️برای نخستین بار توسط رسانه حرف نو انجام شد:
✅اعدام های سال ۶۷!
👥 مناظره جنجالی آقایان نصیری و موگویی!
🔹نصیری
بر اساس کدام موازین قانونی یا شرعی یا حقوق بین الملل این اعدام ها انجام شده است؟/ این اعدام ها یک جنایت بود./ دفن اجساد در گورهای دسته جمعی و عدم تحویل آنها؛ چطور قابل دفاع است؟/ من از بازماندگان این اعدام ها عذرخواهی میکنم./ اساسا جان انسان ها برای جمهوری اسلامی اهمیتی ندارد./ دروغ سکه رایج جمهوری اسلامی است./آیین دادرسی در این اعدام ها رعایت نشد./ چرا اینها دادگاه نرفتند و چرا این دادگاه ها علنی برگزار نشد؟/ در سال ۶۷ اگر ابعاد این جنایت روشن بود؛ مردم به خیابان ها میریختند.
🔸موگویی
آقای نصیری هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد./ در سال ۶۵ پنج هزار نفر توسط جمهوری اسلامی آزاد شدند که ۳۰ درصد آنها در عملیات مرصاد حضور داشتند./ در زندان ها جرم جدید توسط اینها انجام شد./ جمهوری اسلامی تا مدتها با اینها مدارا میکرد./ بنده با خیلی از اینها صحبت کردم و پرونده ها را نگاه کرده ام./ اعدام های سال ۶۷ قابل دفاع است./ این اقدام خواسته عمومی مردم بود.
📆 دوشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳
◀️ برای مشاهده فیلم کامل مناظره از طریق لینک زیر اقدام کنید.
https://aparat.com/v/gmi9j46
https://youtu.be/zM_Pi5CCQ04
#حرف_نو
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
✅🆔http://youtube.com/@new_harf1
MajidBehestani مجید بهستانی
#تیزر ⭕️برای نخستین بار توسط رسانه حرف نو انجام شد: ✅اعدام های سال ۶۷! 👥 مناظره جنجالی آقایان نصیر
مهدی نصیری برای خودش پروژه ای است. برخلاف بسیاری از مهمانها، ایشان را قبل و بعد جلسه به حرف گرفتم. همانطور که قبلاً رسیده بودم مطالعه زیاد میکند ولی عمیق نیست؛ گاهی گرفتار تناقض هم میشود. یک مورد: گفتم وقتی تازه دانشجو شده بودم کتاب جدیدتان «اسلام و تجدد » خیلی سروصدا کرد. حالا خودتان چقدر از آن را قبول دارید؟ گفت: آن بخش که مربوط به نقد تجدد است که همانها را قبول دارم. خود غرب بدتر از آن خودش را نقد کرده. ولی بخش اسلام، بالکل تجدیدنظر کردم. الان فکر میکنم هر آنچه آنها (غربیان) بدان رسیدن سخن اسلام است. گفتم: تمدن غربی؟ گفت: نه، تجدد!
هنگ کردم! از طرفی تجدد را همانند غربیها نقد میکند و از طرف دیگر اسلام همان است که تجدد غربی به آن رسیده!!
https://eitaa.com/mbehestani
کنکور ناعادلانه و عدالت آموزشی
یک دهه است که رشتههای پردرآمد در کرسیهای دانشگاههای برتر کشور در اختیار سه دهک بالای جامعه قرار دارد. این ناشی از نظام سرمایهداری کنکور است که در لسان برخی با عنوان مافیای کنکور معرفی میشود. این روند ناخواسته شکاف اجتماعی را تعمیق میکند و ژنهای پولدار با نام دروغین «ژن برتر» آینده ایران را خواهند ساخت. اگر معلم باشید و با این هزار نفر از نفرات برتر کنکور گپ و گفت داشته باشید متوجه میشوید بسیاری از آنها تکبعدی، خودمحور و کودن تشریف دارند.
با وجود این، در کنار این ساختار طبقاتی جدید، آن دانشگاه های معروف دیگر به تنهایی عنوان برتر را یدک نمیکشند بلکه بسیاری از مراکز علمی در سراسر کشور از شرایط علمی مناسب و نزدیک به همان دانشگاهها برخوردار هستند که توسط سایر دانشجویان تکمیل میشوند.
اگر نظام مفسده انگیز کنکور محصول سیاستهای نظام آموزشی کشور است، توسعه ملی مراکز علمی نیز محصول همان نهاد است. این قضیه تا حدی آینده دلهرهآور را تعدیل میکند.
پ.ت: خواستم به مسئولان در #ماله_کشی کارنامه شان کمکی کرده باشم!
مجید بهستانی
https://eitaa.com/mbehestani
📌 *خوب، بد، زشت !*
📖دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی از دانشجویان سابق دانشگاه امام صادق و عضو فعلی هئیت علمی دانشگاه تهران نوشت:
بعید است کسی عمری حتی کم از خدا گرفته باشد و این ضرب المثل را نشنیده باشد : هرجایی هم آدم خوب داره هم آدم بد.
در زندگی شخصی مان هم این وضعیت را حتما تجربه کرده ایم جوری که با هر سن و سالی معمولا به آن باور داریم.
حدود ۹۰ سال از زمان تاسیس دانشگاه تهران می گذرد، ۷۸ سال از تاسیس دانشگاه اصفهان، ۷۵ سال از آغاز به کار دانشگاه فردوسی مشهد، ۷۰ سال از دانشگاه شیراز، ۶۵ سال از تاسیس دانشگاه شهید بهشتی، ۴۲ سال از دانشگاه آزاد اسلامی و...
سهم هر یک از این دانشگاه ها هزاران دانش آموخته و دهها مدیر در ردههای مختلف بین المللی، ملی و استانی بوده است.
در تمام این ۹۰ سال هرگز نشنیده ایم که بگویند دانشگاه تهرانی ها اقتصاد کشور را نابود کردند یا دانشگاه آزادی ها مدیریت کشور را ویران کردند چرا که همه باور دارند که هر جایی هم آدم خوب دارد هم آدم بد و چند مدیر وابسته به یک مرکز علمی به معنای همه آنان نیستند چنانکه بسیاری دیگر را خوب وتوانمند می دانیم.
اینکه با وجود این همه دانشگاه و این تعداد مدیر از همه دانشگاه ها طی دهها سال گذشته عده ای معتقدند کمتر از ۳۰ نفر مدیر امام صادقی که تنها ۴۲ سال سابقه تاسیس دارد و بیش از ۳۰ سال است مدیرانی توانمند در سطوح مختلف تحویل نظام اجرایی کشور داده به یکباره و تنها طی سه سال، کشور را ویران کرده و اقتصاد را به تاراج برده و فرهنگ را نابود کرده اند با هیچ عقلی جور در نمی آید.
راز این بیماری #امام_صادقی_هراسی اگر دلایل شخصی و روابط فردی نباشد، شاید در ظرفیت و توان باندهای قدرت باشد که تحمل ظهور یک باند تازه را ندارند وگرنه با باندهای قبلی که چندین برابر هم مدیر داشتند خیلی مشکل نداشتند.
عامل این بیماری زشت هر چه هست عملکرد مدیریتی نیست چرا که دستاورد سایر مدیران از سایر دانشگاه ها هم در این چند دهه روشن و وضعیت دوره های حکمرانی از یکسو و اوضاع مردم و کشور هم از آن روشن تر است.
یادمان نرود : هرجایی هم خوب داره هم بد.
#عصراندیشه
@Asreandisheh
https://eitaa.com/mbehestani