eitaa logo
مداد من
541 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
173 ویدیو
9 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
تقویم_نگار 📆 🍀 یکشنبه 🌞 ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 ۲۲ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۲۴ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹سومين شب قدر 🔸وفات «ابن ماجه» (273 ق) 🔹تصرف مجدد شهر آمل از سوي علويان (255ق) 🔸وفات آیةالله «شيخ عبدالحسين تهرانی» (1286 ق) 🔹تاجگذاري رضاخان در كاخ گلستان (1305ش) 🔸تأسیس سازمان «فرهنگستان ايران» (1314 ش) 🔹تغيير نام آژانس پارس (1319 ش) 🔸تأسيس و آغاز به كار راديو (1319 ش) 🔹وفات «میرزا مهدی آشتیانی» (1332 ش) 🔸آغاز عمليات كربلاي 10 (1366 ش) 🔹بررسي مجدد قانون اساسي بدستور امام (1368ش) 🔸وفات استاد «احمد طاهري عراقي» (1370 ش) 🔹وفات «مسلم ملکوتی» (1393 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (5) در پاره‌ای از تمثیلهای قرآن، از باد
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (6) «مَثَلُ ما یُنفِقونَ فی هذِهِ الحَیوةِ الدُّنیا کَمَثَلِ ریح فیها صِرٌّ اَصابَت حَرثَ قَوم ظَلَموا اَنفُسَهُم فَاَهلَکَتهُ» (آل‌عمران/۱۱۷) برخی انفاق کافران را برای رسیدن به مقاصد فاسدشان در دنیا، عملی فاسد می‌دانند که جز نتیجه‌ای فاسد به بار نمی‌آورد. (الکشاف، ج‌۱، ص‌۴۰۵ - المیزان، ج‌۳، ص‌۳۸۶) انفاق برای غیر خدا و انفاق همراه با منت و اذیت مانند کفر موجب نابودی اعمال می‌شود. قرآن این انفاق را مانند گردبادی آتشین می‌داند که هنگام پیری و ناتوانی شخص و داشتن فرزندانی ناتوان در باغ خرما و انگور او که از زیر درختان آن نهرهایی جاری است بوزد و همه را نابود کند: «اَیَوَدُّ اَحَدُکُم اَن تَکونَ لَهُ جَنَّةٌ مِن نَخیل واَعناب تَجری مِن تَحتِهَا الاَنهرُ لَهُ فیها مِن کُلِّ الثَّمَرتِ واَصابَهُ الکِبَرُ ولَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفاءُ فَاَصابَها اِعصارٌ فیهِ نارٌ فَاحتَرَقَت» (بقره/266) مفسران ویژگی پیری «اَصابَهُ الکِبَرُ» و داشتن فرزندانی ناتوان «لَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفاءُ» را اشاره به شدت نیاز شخص و جبران‌ناپذیر بودن خسارتی می‌دانند که بر اثر انفاق برای غیر خدا و انفاق همراه با منت و اذیت حاصل می‌شود. (مجمع البیان، ج‌۲، ص‌۶۵۴‌ - المیزان، ج‌۲، ص‌۳۹۲‌) زودگذری جلوه‌های دنیا؛ در این تمثیل زندگی دنیا مانند گیاهان سرسبزی است که در پی بارش باران رخ می‌نماید و پس از مدتی به زردی می‌گراید و باد آن را به هر سو می‌پراکند؛ «واضرِب لَهُم مَثَلَ الحَیوةِ الدُّنیا کَماء اَنزَلنهُ مِنَ‌السَّماءِ فاختَلَطَ بِهِ نَباتُ الاَرضِ فَاَصبَحَ هَشیمًا تَذروهُ الرِّیحُ» (کهف/45 - البحرالمحیط، ج۷، ص۱۸۶ - المیزان، ج۱۳، ص۳۱۸) فرایند وزش باد تا بارش باران و حیات و سرسبزی دوباره زمین مثالی برای توانایی خداوند بر زنده کردن انسان پس از مرگ و حقانیت معاد است؛ «هُوَ الَّذی یُرسِلُ الرِّیحَ بُشرًا بَینَ یَدَی رَحمَتِهِ حَتّی اِذا اَقَلَّت سَحابًا ثِقالاً سُقنهُ لِبَلَد مَیِّت فَاَنزَلنا بِهِ الماءَ فَاَخرَجنا بِهِ مِن کُلِّ الثَّمَرتِ کَذلِکَ نُخرِجُ المَوتی» (اعراف/57 – فاطر/ ۹) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 دوشنبه 🌞 ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 ۲۳ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹نزول قرآن 🔸ولادت «ابن طولون» (220 ق) 🔹پايان تأليف كتاب «جواهرالكلام» (1254ق) 🔸پايان تأليف کتاب «منظومه» (1261ق) 🔹پايان تأليف کتاب «تفسیر المیزان» (1392ق) 🔸وفات آیةاللّه «حاج شیخ جواد فومنی» (1384 ق) 🔹آغاز هفته کار و کارگر 🔸ولادت آیةالله «محمدآصف محسنی» (1314 ش) 🔹شكست نظامی امريكا در ایران «طبس» (1359 ش) 🔸ارسال اولين نامه صدام معدوم به ایران (1369 ش) 🔹وفات دكتر «محمد باقر» اديب شهير پاكستاني (1372ش) 🔸وفات « امیر حسین فردی» (1392ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (6) «مَثَلُ ما یُنفِقونَ فی هذِهِ الحَی
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (7) مجموع مفردات بیان شده را می توان از منظر منظور خدای متعال، به موارد زیر تقسیم نمود؛ 1- نعمت و رحمت خداوند؛ عموم آیاتی که در آن‌ها از واژه «ریاح» استفاده شده است. واژه «لَوقِحَ» در «واَرسَلنَا الرِّیحَ لَوقِحَ» (حجر/22) کارکرد‌باد را در باروری ابرها (مجموعه آثار، ج‌۷، ص‌۳۶۰‌، «باد و باران در قرآن» - معارف قرآن، ص‌۲۵۸) یا درختان و گیاهان (المیزان، ج‌۱۲، ص‌۱۴۵‌) می‌رساند. واژه «تُثیرُ» در «یُرسِلُ الرّیحَ فَتُثیرُ سَحابًا» (روم/48) و «اَرسَلَ الرّیحَ فَتُثیرُ سَحابًا» (فاطر/9) بر وجود حالت انقلاب و ناپایداری هوا به هنگام تشکیل ابرهای باران زا دلالت دارد، زیرا «تُثیرُ» از ریشه «ث‌و‌ر» به‌معنای انقلاب و دگرگونی است. (مجموعه آثار، ج‌۷، ص‌۳۵۸، «باد و باران در قرآن») 2- عذاب کافران؛ بیشتر آیات متضمن واژه ریح‌ (اسراء/۶۹ - فصّلت/۱۶) و آیاتی که در آن‌ها واژه‌های «حاصب» و «اعصار» به کار رفته است. 3- فرمانروایی سلیمان (ع) بر باد؛ (انبیاء/۸۱‌ - سبأ/۱۲ - ص/۳۶) 4- مقام تمثیل؛ (۷ آیه: بقره/۲۶۶ - آل‌عمران/۱۱۷ - اعراف/۵۷‌ - ابراهیم/۱۸ - کهف/۴۵ - حج/۳۱ - فاطر/۹) 5- سوگند به باد؛ آیات متضمن واژه‌های ذاریات، حاملات، جاریات، مقسّمات، مرسلات، عاصفات، ناشرات، فارقات و ملقیات. (کشف الاسرار، ج‌۱۰، ص‌۳۳۶ - مجمع البیان، ج‌۱۰، ص‌۶۲۸‌- الکشاف، ج‌۴، ص‌۳۹۴‌-۳۹۵ - التفسیر الکبیر، ج‌۲۸، ص‌۱۹۵) قدما چگونگی پیدایش و تأثیر باد در طبیعت را در بخش طبیعیات فلسفه بررسی می‌کردند. (الشفاء، ص‌۵۹‌) در علوم جدید؛ باد جزئی از هوا و جوّ زمین است که دارای وزن و حرکت گردشی است و حرکت آن به سبب فشاری است که از سوی خورشید یا گردش زمین بر آن وارد می‌شود و برای بارش باران وجود بادهایی از جناحهای گرم و سرد و صعود به بالا برای بارور کردن ابرها و ایجاد حالت‌ انقلاب و ناپایداری در منطقه تشکیل ابر لازم‌است. (الجواهر، ج‌۲، ص‌۱۸۰ - مجموعه آثار، ج‌۷، ص‌۳۳۰‌-۳۳۱، «باد و باران در قرآن») یادآوری تابش خورشید (فرقان/45) و گردش شب و روز (بقره/۱۶۴ - جاثیه/۵) پیش از ذکر باد به تأثیر خورشید و گردش زمین در حرکت باد اشاره دارد. (مجموعه آثار، ج‌۷، ص‌۳۳۷، «باد و باران در قرآن) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 سه‌شنبه 🌞 ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 ۲۴ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹مرگ ابولهب (2 ق) 🔸مرگ مروان بن حکم دشمن پیامبر (65 ق) 🔹دعوت «ابومسلم خراسانی» عليه بني ‏اميه (129 ق) 🔸وفات «قطب الدين شيرازی» (710 ق) 🔹گشایش نخستین فرستنده رادیویی در ایران (1305ش) 🔸شهادت «محمّدمنتظرقائم» در صحرای طبس (1359ش) 🔹شهادت حجةالإسلام والمسلمین شاه ‏آبادی(1363ش) 🔸بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی(1364ش) 🔹عملیات موفق اطلاعاتی برعلیه حزب توده (1362ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (7) مجموع مفردات بیان شده را می توان از
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (8) در روایتی آمده است که پیامبر هنگام وزش باد، از خداوند وزیدن بادها (ریاح) و نوزیدن‌باد (ریح) را درخواست می‌کرد. (کشف الاسرار، ج‌۱، ص‌۴۳۷) برخی در توضیح این روایت گفته‌اند که؛ وزش بادهای متعدد، بارش باران را به دنبال دارد اما وزش یک باد، حاصلی ندارد یا سبب خسارت می‌شود. (مجمع البحرین، ج‌۲، ص‌۲۴۵) واژه «یَعرُجُ» در «یَعلَمُ... ما یَنزِلُ مِنَ السَّماءِ و ما یَعرُجُ فیها» (سبأ/2 - حدید/4) به بالا‌رفتن باد اشاره دارد. (مجموعه آثار، ج‌۷، ص‌۳۵۹‌-۳۶۰، «باد و باران در قرآن») معنای عرفانی باد در بعضی فرهنگنامه‌ها، (کشاف اصطلاحات الفنون، ج‌۱، ص‌۳۰۶ - شرح اصطلاحات تصوف، ج‌۲، ص‌۲۳۸ - شرح اصطلاحات تصوف، ج‌۲، ص ۲۳۹) باد در شمار اصطلاحات صوفیه و به معنای نصر ضروری الهی برای همه موجودات و موافق‌ترین اسم برای حال سالک (کشاف اصطلاحات الفنون، ج‌۱، ص‌۳۰۶) آمده است. برخی نیز آن را به دگرگونیِ دل از حالی به حال دیگر معنا کرده‌اند. این دگرگونی اگر از مشرق و عالم وحدت باشد آن را «باد صبا» و اگر از مغرب و عالم کثرت باشد «باد دبور» می‌گویند. (شرح اصطلاحات تصوف، ج‌۲، ص‌۲۳۸‌) برخی به نقل از تذکرة الاولیاء گفته‌اند: باد صبا، بادی است که از زیر عرش می وزد. (کشاف اصطلاحات الفنون، ج‌۱، ص‌۳۰۶) همچنین باد صبا را نفحه‌ای رحمانی از شرق عالم روح دانسته‌اند که به خیر و نیکی برمی‌انگیزد (مصطلحات التصوف، ص‌۵۲۳‌) و زمینه پذیرش و موافقت با شرع را فراهم می‌آورد. باد دبور را با ویژگی مخالف باد صبا شناسانده و آن را زمینه‌ساز چیرگی هوای نفس و مخالفت با شرع دانسته‌اند. (کشاف اصطلاحات الفنون، ج‌۱، ص‌۵۲۲ - شرح اصطلاحات تصوف، ج‌۵، ص‌۲۰۴) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 چهارشنبه 🌞 ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 ۲۵ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹وفات «ابن عطيّه» (541 ق) 🔸ولادت «فخر رازی» (544 ق) 🔹وفات بهاءالدين حسن اصفهانی=فاضل هندی(1137ق) 🔸مفقود شدن «امام موسي صدر» (1398 ق) 🔹وفات «ملا قربانعلی زنجانی = حجةالاسلام» (1289 ش) 🔸نخست‏ وزيري دكتر مصدق (1330 ش) 🔹كمك‏هاي تسليحاتي شوروي به رژيم عراق (1363 ش) 🔸وفات حجةالاسلام والمسلمين سيدرضابرقعي(1375ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (8) در روایتی آمده است که پیامبر هنگام
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (9) در اصطلاحات صوفیان واژه «نسیم» هم آمده است که معنایی نزدیک به باد صبا دارد و آن را به وزیدن باد عنایت معنا کرده‌اند. (کشاف اصطلاحات الفنون، ج‌۲، ص‌۱۶۹۵ - شرح اصطلاحات تصوف، ج‌۱۰، ص‌۲۱) برای بعضی کاربردهای واژه باد در مثنوی معنوی معانی گوناگونی از جمله خواست، قدرت ، عنایت و نصرت خداوندی را بازگو کرده‌اند. (شرح اصطلاحات تصوف، ج‌۲، ص‌۲۳۸‌) در رویکرد تفسیر عرفانی قرآن هم، برای باد معناهای گوناگونی بازگو شده است. این معانی بیش‌تر در تفسیر آیاتی آمده است که باد را بشارت دهنده رحمت خداوند می‌داند. (فرقان‌/48 - نمل/63) سلمی در تفسیر آیه ۵۷ اعراف از بعضی نقل می‌کند که هر بادی گونه‌ای از رحمت را می‌پراکند؛ مثلا باد توبه رحمت محبت را بر قلب می‌پراکند و بادهای خوف، رجاء، قرب و شوق، هریک به ترتیب، رحمتِ هیبت، انس، شوق و شعله‌های شیفتگی را می‌پراکنند. (حقائق التفسیر، ج‌۱، ص‌۲۳۱) سلمی برای بادهای بشارت دهنده معناهای دیگری نیز نقل کرده است که بعضی از آن‌ها عبارت است از: بادهای پشیمانی توبه، (حقائق التفسیر، ج‌۲، ص‌۶۲‌) بادهای قدرت بشارت دهنده به منازل انس، بادهای فضل خداوند بشارت دهنده به نجات از عدل او، بادهای شفقت خداوند به سوی قلبهای اولیایش، (حقائق التفسیر، ص‌۱۲۷) بادهای فضل خداوند پیشاپیش انوار معرفتش و بادهای کرم خداوند بر قلبهای بندگان برگزیده‌اش. (حقائق التفسیر، ج‌۲، ص‌۹۵) سلمی ریح طیبه (یونس/22) را بادهای کرم خداوند معنا کرده‌است که بر سالکان راه شوق و قرب خداوند می وزد و خشنودی آنان را از این عنایت و رعایتِ خداوند در پی دارد و ریح عاصف (یونس/22) را جلوه‌ای از قدرت خداوند می‌داند تا این سالکان را به فنا برساند. (حقائق التفسیر، ج‌۱، ص‌۲۹۸) ابن عربی باد را به نفحات الهی (تفسیر ابن‌عربی، ج‌۱، ص‌۶۶۳‌) و ربّانی (تفسیر ابن‌عربی، ج‌۲، ص‌۱۶۲) معنا کرده است که قلبها را زنده (تفسیر ابن‌عربی، ج‌۲، ص‌۱۶۲) می‌کند، صفا می‌دهد و استعداد پذیرش تجلیات را فراهم‌ می‌آورد. (تفسیر ابن‌عربی، ج‌۱، ص‌۶۶۳‌) میبدی در معنای چند آیه (یونس/22 - حجر/ ۲۲) باد را باد عنایت (کشف‌الاسرار، ج‌۴، ص‌۲۷۹ - کشف‌الاسرار، ج‌۵‌، ص‌۳۱۱) و گاهی هم باد شادی (کشف‌الاسرار، ج‌۴، ص‌۲۷۹) و رعایت (کشف‌الاسرار، ج‌۷، ص‌۵۴‌) نام نهاده است که از افق و کانون عنایت می وزد؛ همچنین در تفسیر آیه‌ ۲۲‌ حجر (حجر/22) تعبیر بادهای کرم را که بر اسرار عارفان می وزد آورده است. (کشف‌الاسرار، ج‌۵‌، ص‌۳۱۱) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 پنجشنبه 🌞 ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 ۲۶ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۰۸. آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹وفات «جمال ‏الدين خوانساری» (1125ق) 🔸اشغال بوشهر توسط انگلیسى‏ ها (1333ش) 🔹وفات «سید محمدکاظم یزدی» (1298 ش) 🔸وفات «محمدجواد انصاری همدانی» (1339 ش) 🔹كشتاركارگران«جهان چيت كرج»توسط پهلوي(1350ش) 🔸وفات «محمد کوهستانی» (1351 ش) 🔹شهادت سروان خلبان «علی اکبر شیرودی» (1360ش) 🔸قطع رابطه آل سعود با جمهوري اسلامي ايران (1367ش) 🔹درگذشت «احسان طبري» (1368 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (9) در اصطلاحات صوفیان واژه «نسیم» هم آ
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (10) در پایان جان خود را با خواندن چند روایت ناب جلا دهید؛ 1- امير المؤمنين (ع) فرمود: باد داراى سر و دو بال است. (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص262، ح1517) 2- از كامل بن علاء (يكى از اصحاب امام باقر (ع)) روايت كرده‏اند كه گفت: من در خدمت امام محمّد باقر (ع) در عريض بودم كه باد شديدى وزيدن گرفت و آن حضرت شروع كرد به تكبير گفتن، آنگاه فرمود: همانا «اللَّه اكبر» باد (يا شدت باد) را برطرف مي سازد. (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص262، ح1518) 3- و نيز آن حضرت فرمود: خداوند عزّ و جلّ بادى را بحركت در نمی آورد مگر از سر رحمت يا براى عذاب، پس هر گاه با آن برخورد كرديد اين دعا را بخوانيد: «اللهمّ انا نسألك خيرها و خير ما ارسلت له، و نعوذ بك من شرها و شر ما ارسلت له؛ بار خدايا ما از تو خير اين باد و نيكوترين آنچه را كه اين باد براى آن فرستاده شده درخواست می‏كنيم، و پناه می‏بريم به تو از شرّ آنچه كه اين بادى براى آن فرستاده شده است» و پس از دعا تكبير بگوئيد و صداى تكبيرتان را بلند سازيد كه اين كار شدّت و سورت باد را می‏شكند. (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص262، ح1519) 4- رسول خدا (ص) فرمود: بادها را ناسزا و دشنام مگوئيد زيرا آنها از طرف خدا مأمورند، همچنين كوهها را، و ساعتها را و روزها را و شبها را دشنام ندهيد كه شما گناه می كنيد و ناسزا بخودتان بازمی گردد. (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص263، ح1520) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🌱 از زاویه‌ی نگاهِ خاصِ خودتان، برایمان بنویسید .... 🌿 منتظر یادداشت‌های شما پیرامون فوق هستیم 🌹 از یادداشت برتر تقدیر خواهد شد 🥇 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc