مداد من
#فرقاست_بین_مجموعههای_تربیتیوفرهنگی 7⃣هفتمین تفاوت ❇️گفتیم مربی باید سه خصلت را در کودک جای د
#فرقاست_بین_مجموعههای_تربیتیوفرهنگی
8⃣ هشتمین تفاوت
سومین ویژگی که باید در کودکی کودک،
در وجودش نهادینه شود تفکر و تحلیل می باشد.
بیشتر زخم های رفتاری کودک بخاطر نبود تفکر و بررسی ها می باشد!😕
چگونه این ویژگی ها(شخصیت، حریت، تفکر) را به کودک منتقل کنیم؟
✅با استفاده از تقلید پذیری کودک
✅بیان داستان هایی کودک را به فکر فرو برد
✅پخش فیلم
✅بازی های تربیتی
✅تذکر دادن
✅رقابت
و....
پایان
✍محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (19) 9- سید عبدالرزاق مقرم در کتاب مقتل ا
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (20)
عباس(ع) در فرهنگ شیعه
مشهور است که شیعیان ارتباط عاطفی زیادی با حضرت عباس(ع) دارند و بعد از چهارده معصوم(ع) برای او بالاترین مقام را قائلاند. (بغدادی، العباس، ۱۴۳۳ق، ص۱۴۹) محمد بغدادی یک فصل از کتابش را به ارتباط شیعیان و ابوالفضل(ع) اختصاص داده است و شدت علاقه و محبت شیعیان به عباس(ع) را بسیار روشن و واضح دانسته است. (بغدادی، العباس، ۱۴۳۳ق، ص۱۴۹) این ارتباط باعث شده است که حضرت عباس در فرهنگ شیعه جایگاه مهمی در توسلات، عزاداریها و نمادسازیها داشته باشد.
عزاداری روز تاسوعا
در مراسم مذهبی دهه محرم، نهم محرم به عنوان روز تاسوعا به عزاداری برای حضرت عباس (ع) اختصاص دارد که پس از روز عاشورا، مهمترین زمان برگزاری عزاداری شیعیان در مساجد، هیئتها و تکیهها به حساب میآید. این روز در ایران و برخی از کشورهای اسلامی تعطیل است. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۱۱۰) یکی از برنامههایی که همواره در این مراسم برگزار میشود خواندن «دو دمه» معروفی است که در آن عزاداران حسینی به دو دسته تقسیم میشوند و یک دسته مصراع اول و دسته دیگر مصراع دوم را میخوانند.
ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، علمدار نیامد
سقای حسین(س) سید و سالار نیامد، علمدار نیامد
هر ساله در غروب روز هشتم محرم، جمعیت زیادی از عزاداران در فاصله حسینیه اعظم زنجان تا امامزاده سید ابراهیم این شهر جمع میشوند و نوحهخوانی و عزاداری میکنند. این مراسم به عنوان یکی از میراثهای معنوی ایران ثبت شده است. (باشگاه خبرنگاران جوان) امروزه اما تقریباً تمام ایران در روز نهم، عزادار شهادت این یار باوفای سیدالشهداء می شوند.
آیینها و نمادهای دیگر
• عَلَمگردانی: علم یکی از نمادهایی است که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) برای یادآوری حضرت عباس، علمدار کربلا استفاده میشود. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۳۵۴)
• سقایی: یکی از آیینهای منقبتخوانی است که در ایام عزاداری به ویژه تاسوعا و عاشورا در ایران برگزار میشود. این آیین گاهی به صورت نوحهخوانی جمعی و گاهی به صورت سیراب کردن تشنگان در مسیر عزاداریها و در هیئتهای مذهبی برگزار میشود؛ در صورت اول اشعار و نوحههای مخصوصی دارد و در صورت دوم نیز سقاها لباسی مخصوص میپوشند و با کوزه یا مشک، عزاداران را سیراب میکنند. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۲۸۱ - ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنیهاشم، ۱۳۸۶ش، ج۳، ص۱۸۲)
به عنوان نمونه، سقایان سروستان فارس این اشعار را میخوانند:
آبی بنوش و لعنت حق بر یزید کن
جان را فدای مرقد شاه شهید کن (وبگاه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی)
فرهنگ سقایی در بسیاری از شهرهای شیعهنشین عراق و ایران رایج است (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنیهاشم، ۱۳۸۶ش، ج۳، ص۱۸۲) و تأثیر فرهنگ سقایی در سقاخانههای متعددی که به نام حضرت عباس ساخته شده قابل مشاهده است. (کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۲۱۳)
• قسم خوردن به حضرت عباس(ع): قسم خوردن به حضرت عباس در میان شیعیان و حتی اهل سنت امری رایج است، به طوری که به نقل برخی، بسیاری از شیعیان برای پایان دادن به نزاعهای خود به حضرت عباس قسم میخورند. و برخی تنها سوگند واقعی را همین سوگند به نام عباس میدانند. (چلکوسکی، «عباس جوانمرد دلیر»، ص۳۷۵)
برخی از اقوام شیعه، عهدها، پیمانها، معاملات و قراردادهای خود را با قسم خوردن به حضرت عباس(ع) تثبیت و تحکیم میکنند. (بغدادی، العباس، ۱۴۳۳ق، ص۲۰) دلیل توجه ویژه به قسم حضرت عباس(ع)، شجاعت، وفاداری، غیرت، ادب و جوانمردی وی عنوان شده است. (میردریکوندی، دریای تشنه؛ تشنه دریا، ۱۳۸۲ش، ص۱۱۱)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📣 مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور (تحت اشراف آیت الله شیخ محسن اراکی «زید عزه») برگزار میکند:
✅ دوره تخصصی امامت پژوهی سطح۱
✳️ مدرس: خانم دکتر طوسی
♨️ گواهینامه پایان دوره به شرط قبولی در آزمون کتبی و شفاهی، به امضاء آیت الله اراکی رسیده و در نهایت به صورت فیزیکی و رایگان برای دانش پژوه ارسال می شود.
📊امتیازات:
1️⃣ رایگان
2️⃣ غیر حضوری
3️⃣ ۱۱ جلسه آفلاین
4️⃣ همراه با اعطاء مدرک معتبر
🔳سرفصل های دوره را اینجا بخوانید.
↔️مهلت ثبت نام: ۳۰ مهر ۱۴۰۲
📅 آغاز دوره: اول آبان ماه
🖥 کانال دریافت محتوای دوره آموزشی در پیام رسان ایرانی ایتا:
🆔https://eitaa.com/joinchat/3174105634Cc3503c34b5
💻پیوند وبگاه ثبتنام در دوره:
🌐https://survey.porsline.ir/s/2T9Ba58
🏢 جهت نام نویسی در سایر دوره های آموزشی به کانال رضوانمعرفت مراجعه فرمایید.🔰
https://eitaa.com/rezvan_marefat
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (20) عباس(ع) در فرهنگ شیعه مشهور است که شی
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (21)
برخی نقلها درباره اعتماد به قسم حضرت عباس از طرف اهل سنت و مخصوصا اهل سنت عراق وجود دارد؛ از جمله حردان تکریتی وزیر دفاع پیشین عراق نقل کرده است که به همراه احمد حسن البکر (یکی از روسای جمهور قبلی عراق) و صدام و چند نفر دیگر میخواستند پیمانی ببندند و برای تحکیم پیمان خود و برای اینکه به همدیگر خیانت نکنند، تصمیم گرفتند که قسم بخورند. با وجود اینکه برخی محل دفن ابوحنیفه را برای قسم خوردن پیشنهاد دادند، اما در نهایت تصمیم گرفتند برای قسم خوردن به حرم حضرت عباس بروند و آنجا قسم بخورند. (تکريتی، مذکرات حردان التکريتی، ۱۹۷۱م، ص۵)
• سُفْره ابوالفضل: سفره یا سفره نذری، گونهای از نذرهای شیعیان و مراسمی زنانه است (چلکوسکی، «عباس جوانمرد و دلیر»، ص۳۷۴) که در آن با گستراندن سفره خوراکی و اجرای آداب و خواندن اذکار خاص برگزار میشود. یکی از مهمترین و رایجترین سفرهها سفره «ابوالفضل» است. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۲۷۴)
• عباسیهها یا بیتالعباس: به مکانهایی گفته میشود که به نام حضرت عباس (ع) و برای عزاداری ساخته میشود. برخی عنوان کردهاند که در این مکانها برنامههای متعدد دیگری نیز انجام میشود و کارکرد آنها شبیه حسینیهها است. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنیهاشم، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۲۴۳)
• روز جانباز: در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز چهارم شعبان به مناسبت تولد حضرت عباس(ع) به عنوان روز جانباز نامگذاری شده است. (وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)
• پنجه دست یا نماد خمسه که در برخی از مناطق شیعهنشین مورد استفاده قرار میگیرد و بر روی عَلَم یا پرچم نصب میشود، نماد دستهای بریده حضرت عباس است. برخی دیگر از شیعیان، آن را نماد پنج تن آل عبا میدانند. (بلوکباشی، «مفاهیم و نمادگارها در طریقت قادری»، ص۱۰۰)
ادامه دارد ...
به نام خدای مهربان
زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (21)
برخی نقلها درباره اعتماد به قسم حضرت عباس از طرف اهل سنت و مخصوصا اهل سنت عراق وجود دارد؛ از جمله حردان تکریتی وزیر دفاع پیشین عراق نقل کرده است که به همراه احمد حسن البکر (یکی از روسای جمهور قبلی عراق) و صدام و چند نفر دیگر میخواستند پیمانی ببندند و برای تحکیم پیمان خود و برای اینکه به همدیگر خیانت نکنند، تصمیم گرفتند که قسم بخورند. با وجود اینکه برخی محل دفن ابوحنیفه را برای قسم خوردن پیشنهاد دادند، اما در نهایت تصمیم گرفتند برای قسم خوردن به حرم حضرت عباس بروند و آنجا قسم بخورند. (تکريتی، مذکرات حردان التکريتی، ۱۹۷۱م، ص۵)
• سُفْره ابوالفضل: سفره یا سفره نذری، گونهای از نذرهای شیعیان و مراسمی زنانه است (چلکوسکی، «عباس جوانمرد و دلیر»، ص۳۷۴) که در آن با گستراندن سفره خوراکی و اجرای آداب و خواندن اذکار خاص برگزار میشود. یکی از مهمترین و رایجترین سفرهها سفره «ابوالفضل» است. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۲۷۴)
• عباسیهها یا بیتالعباس: به مکانهایی گفته میشود که به نام حضرت عباس (ع) و برای عزاداری ساخته میشود. برخی عنوان کردهاند که در این مکانها برنامههای متعدد دیگری نیز انجام میشود و کارکرد آنها شبیه حسینیهها است. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنیهاشم، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۲۴۳)
• روز جانباز: در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز چهارم شعبان به مناسبت تولد حضرت عباس(ع) به عنوان روز جانباز نامگذاری شده است. (وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)
• پنجه دست یا نماد خمسه که در برخی از مناطق شیعهنشین مورد استفاده قرار میگیرد و بر روی عَلَم یا پرچم نصب میشود، نماد دستهای بریده حضرت عباس است. برخی دیگر از شیعیان، آن را نماد پنج تن آل عبا میدانند. (بلوکباشی، «مفاهیم و نمادگارها در طریقت قادری»، ص۱۰۰)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
23.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میلاد پیامبر مهربانی #حضرت_محمد صلی الله علیه و آله و #امام_جعفر_صادق علیه السلام مبارک💐
🎤 #حاج_محمود_کریمی
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (21) برخی نقلها درباره اعتماد به قسم حضر
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (22)
حرم حضرت عباس
محل دفن حضرت عباس در شهر کربلا در ۳۷۸ متری شمال شرقی حرم امام حسین(ع) قرار دارد و یکی از مهمترین زیارتگاههای شیعیان است. حد فاصل حرم حضرت عباس و حرم امام حسین (ع) را بین الحرمین مینامند. (وبگاه مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن)
به نظر بسیاری از مورخان، عباس(ع) در محل شهادتش کنار نهر علقمه دفن شده است. (زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹ش، ص۱۳۵) زیرا امام حسین(ع) بر خلاف دیگر شهدا، او را از محل شهادتش جابهجا نکرد و نزد پیکر سایر شهدا نبرد.
برخی نویسندگان مثل عبدالرزاق مقرم معتقدند دلیل اینکه امام حسین(ع) بدن حضرت عباس را به خیمهها نبرد، درخواست خود حضرت عباس و یا عدم توانایی امام در جابجا کردن بدن حضرت عباس به دلیل جراحات وارد شده به بدنش نبود، بلکه حسین بن علی(ع) میخواست که برادرش صاحب مرقد و حرمی جداگانه باشد. (موسوی مقرم، العبّاس(ع)، ۱۴۲۷ق، ص۲۶۲- زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹ش، ص۱۳۵) مقرم برای سخن خود مستندی ذکر نکرده است.
مقام کف العباس
مقام کفالعباس نام دو مکان است که گفته میشود دستهای حضرت عباس(ع) در این دو نقطه از تن جدا شد و به زمین افتاد. این دو مکان، در قسمت شمال شرقی و جنوب شرقی بیرونِ حرم حضرت عباس(ع) و در ورودی دو کوچه بازار مانند قرار دارند. در این دو مکان نمادهایی درست شده و زائران آنجا را زیارت میکنند. (علوی، راهنمای مصور سفر زیارتی عراق، ۱۳۹۱ش، ص۳۰۰)
• سقاخانه: یکی از نمادهای مذهبی شیعیان است. سقاخانهها فضاهای کوچکیاند که در معابر عمومی برای آب دادن به رهگذران به انگیزۀ کسب ثواب ساخته میشوند. سقاخانه در فرهنگ شیعه یادآور سقایت حضرت عباس(ع) در واقعه کربلا است و از این رو سقاخانه به نام امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) مزین میشوند. (چلکوسکی، «عباس جوانمرد و دلیر، ص۳۷۴) برخی برای برآورده شدن حاجت خود در آنجا شمع روشن میکنند یا دخیل میبندند. (اطیابی، «سقاخانههای اصفهان»، ص۵۵) سقاخانههای فراوانی به نام حضرت عباس در نقاط مختلف جهان ساخته شده است. (موسوی مقرم، العبّاس(ع)، ۱۴۲۷ق، ص۲۶۲-۲۶۳؛ زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹ش، ص۱۳۵)
• سَقَّانِفار: یا ساقینِفار یا سقّاتالار نام بناهای سنتی در منطقه مازندران در ایران است که برای برگزاری مراسم عزاداری مذهبی و ادای نذر استفاده میشود. این بناها عموماً در مجاورت یک مکان مذهبی مانند مسجد، تکیه و حسینیه ساخته میشوند. سقانفارها به حضرت عباس(ع) منتسب هستند و برخی به آنها «ابوالفضلی» میگویند. (علوی، راهنمای مصور سفر زیارتی عراق، ۱۳۹۱ش، ص۳۰۰)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان
✅ روند کار در اکثر ادارات
شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که گذرتان به اداره ای خورده باشد. معمولا روند کار به این صورت است؛ یا با آن جناب، رفیق و آشنا هستی که سه سوته کارت حل می شود یا آشنا نیستی که در این صورت باید کمی بایستی، بعد وارد شوی، بعد اگر حال آن جناب مساعد باشد جواب سلامت را بشنوی، بعد کارت را بگویی و باز در صورت مساعد بودن حال آن جناب! جوابت را بشنوی. تا اینجای کار روند معمولی و تقریباً مشمول همه ادارات می شود.
کار، آنجا سخت می شود که باید نامه نگاری شود. اول نامه بنویسی، بعد پیگیر شوی، بعد اگر شخص مورد نظر مرخصی نباشد، نامه ات را دیده باشد، اوقاتش تلخ نباشد، ماشینش خراب نباشد، تلفنش در دسترس باشد و هزار و یک احتمال طبیعی و غیر طبیعی دیگر، جواب نامه ات را بگیری و دوباره پیگیر شوی که امضای نهایی را بگیری. نکته جالب اینجاست که همه این کارها را باید خودت انجام دهی.!! یعنی آن جناب، پشت میز تنها کاری که می کند زدن چند دگمه است و گفتن این جمله؛ «پیگیری یادت نرود.» اگر هم اعتراض کنی بابا نمی دانم چجوری باید پیگیری کنم که کلاهت پس معرکه است.!
البته و صد البته نباید از کنار کارمند دلسوز و مهربانی که تا امضای نهایی کنارت می ماند به سادگی عبور کرد.
همه اینها نوشته شد تا خدمت اعزه عرض شود مرد اول جشنواره شهید رجایی (ره)، مردم اردکان هستند چون پیگیر کار هستند.! نه تنها در این دوران که دوستان روی میز مدیریت نشسته اند بلکه در دوره های قبل نیز سیستم به این شکل بوده است. این به این معنی نیست که مسوولین عزیز ما مشکل دارند بلکه یعنی باید فکری به حال این روند نامتوازن شود. این تعمیرات اساسی هم ابتکارات اساسی می خواهد. دل و جرات می خواهد. کناره گیری از برخی تفکرات و سلایق شخصی را می طلبد.
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 پاییز گرم 1402 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (22) حرم حضرت عباس محل دفن حضرت عباس در شه
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (23)
نمایش چهره حضرت عباس
نقاشیهایی در فرهنگ عمومی شیعیان وجود دارد که با عنوان چهره عباس بن علی شناخته میشود. این تصاویر در هیئتهای مذهبی و تکیهها نیز مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر بسیاری از مراجع تقلید نسبت دادن این تصاویر به او را نمیتوان به آسانی پذیرفت. آنها با وجود اینکه عنوان کردهاند نصب این تصاویر در هیئتهای مذهبی و تکیهها، در صورتی که موجب عمل حرام یا بیاحترامی نشود اشکال شرعی ندارد، اما توصیه کردهاند که از نصب این تصاویر خودداری شود. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنیهاشم، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۲۶۷)
در سالهای اخیر دو فیلم با محوریت واقعه عاشورا به نام مختارنامه و رستاخیز ساخته شد که قطعههای مرتبط با حضور حضرت عباس در فیلم مختارنامه به دلیل مخالفت برخی از مراجع با نمایش چهره حضرت عباس حذف شد (۱۸ دقیقه از مختارنامه سانسور شد) و فیلم رستاخیز نیز به همین دلیل اجازه نمایش دریافت نکرده است. (اظهارات احمدرضا درویش پس از توقف اکران رستاخیز؛ خبرگزاری ایسنا)
کتابشناسی
1- عبدالواحد مظفر نویسنده مجموعه سه جلدی بطل العلقمی (درگذشت: ۱۳۱۰ق)
2- محمدابراهیم کلباسی نجفی نویسنده خصائص العباسیة (درگذشت: ۱۳۶۲ق)
3- محمدعلی اردوبادی نویسنده حیاة ابیالفضل العباس (درگذشت: ۱۳۸۰ق)
4- موسوی مُقَرَّم نویسنده کتاب قمر بنیهاشم العباس (درگذشت: ۱۳۹۱ق)
5- ربانی خلخالی مؤلف کتاب چهره درخشان قمر بنیهاشم (درگذشت: ۱۳۸۹ش)
6- زندگانی قمر بنیهاشم: ظهور عشق اعلی، حسین بدرالدین، تهران، مهتاب، ۱۳۸۲ش
7- ساقی خوبان: شرح زندگانی حضرت ابوالفضل العباس، محمد چقایی اراکی، قم، نشر مرتضی، ۱۳۷۶ش
8- زندگانی حضرت ابوالفضل العباس علمدار کربلا، رضا دشتی، تهران، موسسه پازینه، ۱۳۸۲ش
9- چهره درخشان قمر بنیهاشم ابوالفضل العباس، علی ربانی خلخالی، قم، مکتب الحسین، ۱۳۷۸ش (۳جلد)
10- ابوالقربه: شرح زندگانی حضرت ابوالفضل(ع)، مجید زجاجی مجرد کاشانی، تهران، سبحان، ۱۳۷۹ش
11- عباس(ع) سپهسالار کربلا: زندگینامه، عباس شبگاهی شبستری، تهران، حروفیه، ۱۳۸۱ش
12- عباس بن علی(ع)، جواد محدثی، نهمین شماره از مجموعه آشنایی با اُسوهها، انتشارات بوستان کتاب قم، چاپ هشتم، ١٣٩٣ش
13- ابوالفضل العباس (ع): پژوهشی در سیره و سیمای عباسبنعلی (ع)، جوادخرمیان، نشر راه سبز، چاپ اول، ۱۳۸۶ش
آنچه گذشت زندگانی درخشان امیر وفا و وقار بود که نام خود را با خون خود، در تاریخ جهان هستی ماندگار کرد. نظر به پرسش های زیاد محبین حضرتش، نسبت به نسل ایشان مطلبی مختص این موضوع که خلاصه ای از یک مقاله علمی می باشد تقدیم می گردد؛
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
#هجرت_امام_خمینی_از_عراق_به_پاریس
🔴 تنها کسی که برای خداحافظی با امام رفت
♦️شیخ محمدرضا نعمانی شاگرد شهید صدر مینویسد: صبح روزی که امام راحل آیتاللهالعظمی خمینی تصمیم گرفت عراق را به مقصد کویت ترک کند، شهید صدر بهرغم نظارت شدید رئیس جنایتکار سازمان امنیت بر خانۀ امام، تصمیم گرفت به خانۀ ایشان برود و با او خداحافظی کند. شهید صدر صبح به خانه امام رفت، اما متأسفانه ایشان کمی قبل از آن حرکت کرده بود. بااینحال شهید صدر مدتی در خانۀ امام ماند تا تأیید خود را از ایشان نشان دهد و با افرادی که بعد از رفتن امام در خانه بودند همدردی کند.
♦️شهید صدر برای من تعریف کرد که یکی از سؤالات بازجویی در بازداشت ماه رجب این بوده که از دیدار آن روز چه هدفی داشته است؟ و مدیر کل امنیت به او گفته بود: این کار از نظر حکومت مصداق برنامهریزی و هماهنگی با خمینی است، وگرنه چرا سایر مراجع و علما برای خداحافظی یا دیدار وی اقدام نکردهاند؟!
♦️ شهید صدر میگفت: «من برای شهادت برنامهریزی کرده بودم و به ذهنم هم خطور نمیکرد که زنده به نجف اشرف برگردم، برای همین به او گفتم: «هر طور میخواهید این کار را تفسیر کنید. من برای این رفتم که آشکارا و نه مخفیانه با ایشان خداحافظی کنم.» رئیس سازمان امنیت که انتظار نداشت من چنین جوابی بدهم از دست من عصبانی شد. چون خیال میکرد من بابت آن کار عذرخواهی میکنم».
♦️ در حقیقت ارزش اینگونه موضعگیریها را فقط کسی میداند که در آن جو خفقانِ حاکم بر عراق زندگی کرده و با روشهای رژیم برای سرکوب مخالفانش آشنا باشد.
📚شرح صدر، ص ١٧۵
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc