eitaa logo
مداد من
536 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
171 ویدیو
9 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (11) رجزخوانی حضرت عباس (علیه‌السّلام) که
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (12) والله ان قطعتموا یمینی انّی احامی ابداً عن دینی و عن امام صادق الیقین نجل النبی الطاهر الامین «به خدا سوگند، اگر دست راست مرا قطع کردید، من پیوسته از دین خود و از امام راستگوی دارای یقین که نوه پیامبر پاک و امین است، دفاع می‌کنم». عباس (علیه‌السّلام) آن‌قدر جنگید که بی‌حال و ناتوان شد. در این زمان حکیم بن طفیل طائی پشت نخلی کمین کرد و ضربتی بر دست چپ او وارد کرد. عباس (علیه‌السّلام) این رجز را خواند: یا نفس لاتخشی من الکفار و ابشری برحمة الجبّار مع النبی السید المختار قد قطعوا ببغیهم یساری فاصلهم یا رب حر النار «ای نفس، از کفار نترس و در کنار پیامبر، سرور و برگزیده خدا، تو را به رحمت خدای جبار مژده باد. آنان با ستمکاری، دست چپ مرا قطع کردند، پروردگارا، آنان را به آتش (دوزخ) وارد کن.» مترس‌ ای نفس از این قوم کفار تو را مژده به لطف حی جبار به همراه پیمبر داد مختار بریدندم ز چپ دست فداکار فرو برشان خدا در سوزش نار تاریخ‌نویسان شهادت ابوالفضل (علیه‌السلام) را به گونه‌های مختلفی نقل کرده‌اند: نقل اول صاحب اخبارالطُّوال گوید: عباس (علیه‌السلام) همچنان پیشاپیش امام (علیه‌السلام) ایستاده بود و جنگ می‌کرد و به هر سو امام (علیه‌السلام) می‌رفت او نیز به همان سوی می‌رفت تا شهید شد. (دینوری، ابوحنیفه، اخبارالطوال، ج۱، ص۲۷۵) نقل دوم خوارزمی و ابن اعثم کوفی درباره چگونگی شهادت آن بزرگوار چنین نوشته‌اند: حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) به میدان شتافت در حالی‌که این رجز را می‌خواند: أُقْسِمْتُ بِاللَّهِ الأَعَزُّ الأَعْظَمِ وَبِالْحُجونِ صادِقاً وَزَمْزَمِ‌ وَبِالْحَطیمِ وَالْفَنَا الْمُحَرَّمِ لِيَخْضِبَّنَ الْيَومِ جِسْمی‌ بِدَمی‌ دُونَ الْحُسَینِ ذِی الفِخارِ الأَقْدَمِ إِمامِ أَهْلِ الْفَضْلِ وَالتَكُّرمِ‌ آن حضرت پس از کشتن شماری از نیروهای دشمن به درجه رفیع شهادت رسید. چون امام حسین (علیه‌السّلام) عباس (علیه‌السّلام) را در کنار فرات بر زمین دید، به سبب کشته شدن عباس به شدت گریه کرد، (سید بن طاووس، الملهوف علی قتلی الطفوف، ص۱۷۰) و (با حالت انکسار) فرمود: الآن انکسر ظهری و قلت حیلتی؛ (خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین، ج۲، ص۳۴) «اکنون کمرم شکست و رشته تدبیرم گسسته شد» و این اشعار را خواند: تعدیتم یا شرّ قوم بفعلکم و خالفتم قول النبی محمد اما کان خیر الرسل وصّاکم بنا اما نحن من نسل النبیّ المسدّد اما کانت الزهراء امّی دونکم اما کان من خیر البریّة احمد لعنتم و اخزیتم بما قد جنیتم فسوف تلاقوا حرّ نار توقّد (ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۲۵۶ - مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۴۵، ص۴۰) یعنی؛ ای بدترین مردمان، با این کار خود، تجاوز کردید و با دستور پیامبر خدا، محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مخالفت کردید. آیا بهترین پیامبران درباره ما به شما سفارش نکرد؟ آیا ما از نسل پیامبر تایید شده از جانب خداوند نیستیم؟ مگر نه آنکه زهرا (سلام‌الله‌علیهم) مادر من است نه شما؟ آیا (پیامبر خدا) احمد، بهترین مردمان نبود؟ با جنایتی که مرتکب شدید، گرفتار لعنت خواری شدید، و حرارت آتش افروخته را خواهید چشید. جفا کردید بر من قوم بدکار خلاف قول پیغمبر به رفتار مگر خیر رسل ما را سفارش نکرد و ما نه‌ایم از نسل مختار مگر زهرا نه مام خاص من هست مگر جدم نه خیرالخلق ابرار شما ملعون و رسوا زین جنایات به زودی واصل نار شرر بار جدا شدن دو دست حضرت عباس (علیه‌السّلام) از تن، در روایتی از امام سجاد (علیه‌السّلام)، تایید شده است. امام از فداکاری بزرگ عموی خود چنین یاد می‌کرد: «رحم الله العباس، یعنی ابن علی، فلقد آثر و ابلی و فدی اخاه بنفسه حتّی قطعت یداه...»؛ (شیخ صدوق، محمد بن علی، الخصال، ص۶۸، ذیل حدیث شماره ۱۰۱- شیخ صدوق، محمد بن علی، الامالی، مجلس ۷۰، ح ۱۰، ص۵۴۸- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۲۲، ص۲۷۴- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۹۸) «خدا عباس، پسر علی را رحمت کند که ایثار کرد و خوب امتحان و آزمایش داد و جانش را فدای برادرش کرد، تا آنجا که دو دستش (از تن) جداشد...» بنابر برخی گزارش‌ها، حُکیم بن طفیل، پس از به شهادت رساندن حضرت عباس (علیه‌السّلام) لباس او را به غارت برد. (تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، شرح الاخبار فی فضائل الائمة الاطهار، ج۳، ص۱۹۱) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
ببینید چه بر سر مدارس آورده اند که دانش آموزان از آن فراری اند! آموزش پرورش بهتر است اسمت را تغییر دهی! "آموزش و استرس" اگر کمی بلد بودید؛ کاری می کردید که دانش آموز مشتاق و عاشق مدرسه شود نه متنفر! هرچه هست از این آموزش و استرس شلوغ بی برنامه است. اکثر مدیران مدارس کار با نوجوان را به درستی یاد نگرفته اند! اکثر معلمان هم فنون کلاس داری را فرا نگرفته اند! تنها مخاطب این متن کادر آموزش و پرورش نیست این نقد بر حوزه های علمیه و دانشگاه ها هم کم بیش وارد است! ✍ محمد مهدی پیری ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (12) والله ان قطعتموا یمینی انّی احامی اب
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (13) نقل سوم صاحب لهوف و مثیر الاحزان، شهادت اباالفضل (علیه‌السلام) را به‌گونه دیگر بیان کرده‌اند: چون تشنگی بر امام حسین (علیه‌السلام) غالب گشت همراه برادرش، عباس، روانه فرات شد، دشمن راهشان را از هم جدا کرد و حضرت به شهادت رسید. (ابن طاووس، علی بن موسی، الملهوف، ج۱، ص۱۷۰- حلی، ابن نما، مثیر الاحزان، ج۱، ص۷۰) نقل چهارم ابن‌ شهرآشوب درباره شهادت آن بزرگوار گفته است: سقّا، قمر بنی‌ هاشم و پرچم‌دار امام حسین (علیه‌السلام) که از دیگر برادران -مادری‌- خود بزرگ‌تر بود، جهت تهیه آب بیرون شد. دشمن بر او حمله کرد و او نیز بر آنان حمله نمود و چنین رجز خواند: لا ارْهَبُ الْمَوْتَ إِذِ الْمَوْتُ رُقا حَتَّی اواری‌ فی‌ الْمَصالِیتِ لِقا نَفْسی‌ لِنَفْسِ الْمُصْطَفی الْطُّهر وَقا إنّی‌ أَنَا الْعَبَّاسُ أَعْدُو بِالسَّقا وَلا أَخافُ الشَّرَّ يَوْمَ الْمُلْتَقی‌ یعنی؛ از مرگ هراسی ندارم زیرا مرگ مایه کمال است تا آن‌که پیکرم همانند پیکر دلیرمردان در خاک نهان شود. جانم فدای جان پاک مصطفی، من عبّاسم و سقّا لقب دارم. و هرگز روز ستیز با دشمن ترس و هراسی ندارم. آن‌گاه حمله برد و دشمن را تار و مار کرد. زید بن ورقاء جهنی پشت درختی در کمین وی ایستاد و با یاری حکیم بن طفیل سُنْبُسی‌ ضربتی بر دست راست وی فرود آورد. عباس شمشیر را به دست چپ گرفت و چنین رجز خواند؛ وَاللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُ يَمینی إنّی‌ أُحامِی أبَداً عَنْ دینی‌ وَعَنْ إمامٍ صادِقِ الْيَقینِ نَجْلِ النَّبىِّ الْطَّاهِرِ الأَمینِ‌ به خدا سوگند اگر دست راستم را قطع کنید، من پیوسته از دین خود و از امامی که به راستی به یقین رسیده و فرزند پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) پاک و امین است حمایت می‌کنم! پس جنگ نمایانی کرد تا ضعف بر او چیره شد. در این هنگام حکیم بن طفیل طائی که پشت درختی در کمین وی بود، ضربتی -دیگر- بر دست چپ او فرود آورد و عباس (علیه‌السلام) چنین رجز خواند: یا نَفْسِ لا تَخْشی‌ مِنَ الْكُفَّارِ وَأَبْشِری‌ بِرَحْمَةِ الْجَبَّارِ مَعَ الْنَّبی‌ السَّيِّد الْمُختار قَدْ قَطَعُوا بِبَغْيِهِم يِساری‌ فَأصْلِهِمْ یا ربِّ حَرِّ النَّارِ یعنی؛ ای نفس از کافران مهراس و به رحمت ایزد بزرگ، و همنشینی با پیامبر اکرم بشارت باد، اینان به ستم دست چپم را بریدند، پروردگارا ایشان را به آتش شرربار دوزخ درافکن! سپس آن ملعون با عمود آهنین ضربتی بر سر آن حضرت فرود آورد و او را به شهادت رساند. (ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی ‌طالب، ج۳، ص۲۵۶) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (13) نقل سوم صاحب لهوف و مثیر الاحزان، شها
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (14) نقل پنجم در این میان مرحوم مجلسی پس از نقل کلام صاحب مناقب، به نقل از برخی منابع مرسل کیفیت شهادت حضرت را چنین بیان می‌کند: آن‌گاه که عباس (علیه‌السلام) تنهایی برادر را مشاهده نمود نزد وی آمد و از او اجازه خواست تا به میدان رود. امام فرمود: تو پرچمدارم هستی و اگر بروی لشکرم از هم پاشیده می‌شود. عرض کرد: سینه‌ام تنگ شده و از زندگی سیر شده‌ام و می‌خواهم از این منافقین انتقام خود را باز ستانم. امام (علیه‌السلام) فرمود: پس مقداری آب برای این کودکان تهیه نما. عباس به سوی دشمن آمد و هرچه آنان را پند و اندرز داد سودی نبخشید. نزد برادر بازگشت و او را آگاه ساخت. در این هنگام شنید که کودکان فریادِ العَطَش سر دادند. مشک را برداشت و بر اسب سوار شد و راهی فرات گردید. چهار هزار تن موكّلین فرات او را محاصره و تیرباران کردند. آنان را پراکنده نمود و بنابر روایتی هشتاد تن از آنان را به قتل رساند. وارد فرات شد کفی از آب برداشت تا بنوشد. اما به یاد تشنگی حسین (علیه‌السلام) و خاندان وی افتاد. آب را بر روی آب ریخت و مشک را پر از آب نمود. آن را بر شانه راست خود قرار داد و به سوی خیمه‌ها روانه گردید. دشمن راه را بر او بست و از هر سو او را محاصره نمود. عباس (علیه‌السلام) با آنان جنگید تا آن‌که نوفل ازرقی بر دست راست او ضربتی فرود آورد. مشک را بر شانه چپ قرار داد. نوفل ضربتی بر دست چپ او فرود آورد و آن‌را از تن جدا کرد. آنگاه عباس (علیه‌السلام) مشک را به دندان گرفت تیری آمد و به مشک اصابت نمود و آب مشک ریخت. تیری دیگر بر سینه مبارکش اصابت کرد. سپس از اسب واژگون شد و امام حسین (علیه‌السلام) را صدا زد: مرا دریاب. وقتی امام به سوی او آمد دید که در خون خود آغشته است. گویند آن‌گاه که عباس کشته شد امام حسین فرمود: «الآنَ انْكَسَرَ ظَهْری‌ وَقَلَّتْ حیلَتی»؛ (مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۴۵، ص۴۲- کاشفی، ملا حسین، روضة الشهداء، ج۱، ص۴۱۵) اینک کمرم شکست و چاره‌ام اندک گشت. علامه مجلسی، خبر یاد شده را به احتمال قوی، از کتاب منتخب فخرالدین طریحی (۱۰۸۵ق) با تلخیص و اقتباس، نقل کرده است. (فخرالدین طریحی، المنتخب فی جمع المراثی و الخطب، ص۳۰۵-۴۳۰، ۳۰۷ ) اما درباره منبع نقل طریحی باید گفت که به نظر می‌رسد یکی از منابع وی (اگر نگوییم تنها منبع) در نقل گزارش یاد شده، کتاب روضة الشهداء ملا حسین کاشفی (۹۱۰ق) (تصحیح عقیقی بخشایشی، ص۴۱۵) است که در سال‌های آغازین قرن دهم نگاشته شده است و به احتمال قوی، طریحی این گزارش را از این کتاب گرفته و با تعریب و‌ اندکی تغییر، آن ‌را آورده است. از آن پس، گزارش یاد شده به سبب بعد حزن‌انگیز و گریه‌آور آن و بار احساسی و عاطفی‌اش، به محافل و مجالس روضه‌خوانی و به بسیاری از مقتل‌های معاصر راه یافته است. (سپهر کاشانی، محمدتقی، ناسخ التواریخ، ج۶، ص۲۷۸ - بهبهانی، محمدباقر، الدمعة الساکبه، ج۴، ص۳۲۲-۳۲۳، حائری مازندرانی، معالی السبطین، ص۲۷۱) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
1⃣اولین تفاوت در مجموعه های تربیتی اگر چه شباهتی با سایر مجموعه ها دارند اما در فرایند و روش متفاوت اند. اولین و مهم ترین تفاوت مجموعه تربیتی با سایر مجموعه ها این است که تشکُل های تربيت محور هدف محور هستند؛ دارای اهداف بلند مدت و کوتاه مدت می باشند؛ پس در مجموعه تربیتی طبق اهداف برنامه ها تنظیم می‌شود! مثلا هدف، تقویت کار جمعی است. برای تحقق این امر مربی بازی تیمی و گروهی را انجام می دهد تا افراد با کار جمعی آشنا شوند. ❎در مجموعه های فرهنگی و ... برنامه هست اما از هدف خالی می باشد ادامه دارد.. ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (14) نقل پنجم در این میان مرحوم مجلسی پس ا
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (15) همچنین برخی از نویسندگان مقاتل، شاخ و برگ‌های بیشتری به این جریان داده و تا توانسته‌اند، بر تحریف این گزارش افزوده‌اند. (فاضل دربندی، اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات، ج۲، ص۴۹۶ به بعد) اگرچه این خبر محتوای روضه مشهور امروزی را در بر دارد که حضرت عباس (علیه‌السّلام) چون به آب دست یافت، خواست آب بنوشد، اما یاد تشنگی برادرش حسین و اهل بیت او افتاد و نیز حضرت حامل مشک آب بود که چون دو دستش قطع شد، مشک را به دندان گرفت، اما این گزارش با تمام مشهور بودن و جا افتادن آن به عنوان بخش مهمی از گزارش مصیبت شهادت حضرت عباس (علیه‌السّلام) از نظر محتوا اشکالات و نارسایی‌هایی دارد. (به عنوان نمونه، در آغاز گزارش، از قول امام حسین (علیه‌السّلام) در پاسخ درخواست حضرت عباس (علیه‌السّلام) برای به میدان رفتن، نقل شده است که امام فرمود: «تو پرچمدار من هستی، اگر تو بروی، سپاه من پراکنده می‌شود. ناقل چنین خبری توجه نداشته است که همه گزارش‌های تاریخی بر این نکته اتفاق دارند که زمان به میدان رفتن بنی‌هاشم و از جمله حضرت عباس (علیه‌السّلام)، پس از به میدان رفتن و شهادت تمام یاران امام حسین (علیه‌السّلام) (به جز سوید بن عمرو که پس از شهادت امام شهید شد) بوده است، بنابراین از یاران (غیر‌هاشمی) امام، کسی باقی نمانده بود که با شهادت حضرت عباس (علیه‌السّلام) پراکنده شود. البته درباره زمان به میدان رفتن و شهادت حضرت عباس (علیه‌السّلام) که در مقایسه با بقیه بنی‌هاشم، دو گونه گزارش در دست است. بر اساس برخی گزارش‌ها، زمانی که چند نفر از بنی‌هاشم شهید شده بودند، حضرت عباس (علیه‌السّلام) به میدان رفت. (شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ص۱۰۹) اما بنابر برخی گزارش‌های دیگر، وی جزء آخرین افراد بنی‌هاشم بوده که پیش از امام، شهید شده است. (ابن اعثم، احمد، الفتوح، ج۵، ص۱۱۴- خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین، ج۲، ص۳۴) چنان‌که در حوادث شب عاشورا و لابه‌لای حوادث گذشته نگاشته شد یاران امام (علیه‌السّلام) کسانی بودند که ماندن کنار امام را بر هر چیزی ترجیح داده بودند و در این‌باره، تمام امتحانات و آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذارده بودند و به هیچ‌رو حاضر به تنها گذاشتن امام (علیه‌السّلام) نبودند. (ابن سعد، ترجمة الحسین و مقتله، فصلنامه تراثنا، ش۱۰، ص۱۸۰) حتی بنابر برخی اخبار، (پس از اعلام کامل وفاداری) منزلت و درجه آنان در بهشت به آنان نشان داده شده از این‌رو آنان برای شهادت، از یکدیگر پیشی می‌گرفتند، (شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج۱، باب۱۶۳، ص۲۲۹) و هیچ تردیدی در همراهی با امام حسین (علیه‌السّلام) نداشتند و درباره یکدیگر می‌گفتند: نگاه کنید از مرگ باکی ندارد. (شیخ صدوق، محمد بن علی، معانی الاخبار، ص۲۸۸- شیخ صدوق، محمد بن علی، الاعتقادات، ص۵۲) نکته دیگر آنکه در پایان گزارش آمده است که امام حسین (علیه‌السّلام) جنازه حضرت عباس (علیه‌السّلام) را به خیمه‌گاه برد، که این مطلب نیز با گزارش شیخ مفید درباره محل دفن وی و نیز با واقعیت موجود، منافات دارد. شیخ مفید می‌نویسد: قبیله بنی اسد، عباس بن علی (علیه‌السّلام) را در همان‌جا که کشته شد. سر راه غاضریه، همان‌جا که هم اکنون قبر اوست، دفن کردند. (شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۱۱۴) از اشکالات دیگر این گزارش آن است که نام قاتل حضرت عباس (علیه‌السّلام)، شخصی به نام «نوفل ازرق» گفته شده است. (مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۴۵، ص۴۲) کاشفی نیز نام او را «نوفل بن ازرق» نوشته است. (کاشفی، ملا حسین، روضة الشهداء، ص۴۱۷) اما هیچ یک از منابع متقدم، نام قاتل یا قاتلان حضرت را به این نام ضبط نکرده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#فرق‌است_بین_مجموعه‌‌های_تربیتی‌و‌فرهنگی 1⃣اولین تفاوت در مجموعه های تربیتی اگر چه شباهتی با سایر
2️⃣دومین تفاوت مجموعه ای که پسوند تربيتی به آن اضافه شد؛ باید دارای مربی یا به اصطلاح تربیت کننده ای باشد. ❇️تشکل تربیتی حول محور مربی در گردش است. مربی در مجموعه تربیتی ثابت است چون بازدهی امر تربيت بلند مدت است؛ متاسفانه برخی فکر می کنند که در حلقه ها برای تنوع باید هر هفته شخصی بیاید و حرفی بزند برای افراد! و هفته بعد شخص دیگری بیاید؛ ولی در این صورت نه تربیتی محقق می شود نه هدفی! چون مربی باید با افرادش زندگی کند! نه فقط حلقه داری کند! ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 (ع) 🥀 بر عمۀ سادات همانند و قرینه دریای کمالی و وقاری و سکینه هم فرش‌نشین استی و هم عرش مقامی هم عمه و هم خواهر و هم دختِ امامی 🏴 وفات حضرت سکینه، بانوی کرامت و عصمت، اسوه ی صبر و استقامت، الگوی حجاب و متانت بر تمامی شیعیان تسلیت باد. ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#فرق‌است_بین_مجموعه‌‌های_تربیتی‌و‌فرهنگی 2️⃣دومین تفاوت مجموعه ای که پسوند تربيتی به آن اضافه شد؛ ب
3⃣سومین تفاوت گفتیم که برنامه های مجموعه‌ تربیتی بر اساس اهداف تنظیم می شود. برای رسیدن به اهداف تربیتی می توان قالب و روش های گوناگونی را اجرا کرد! ❇️برنامه های مجموعه تربیتی متنوع و متعدد می باشند. برخی از قالب ها برای اهداف تربیتی 👇 ۱_بازی (بازوی تربيت می باشد.) ۲_حلقه رشد (تفاوت بسیاری با حلقه های صالحین و ... دارد که به کمک خدا عرض خواهیم کرد) ۳_اردو ۴_عملیات اجتماعی ۵_هر برنامه و روشی که اهداف تربیتی در آن به ثمر برسد. ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (15) همچنین برخی از نویسندگان مقاتل، شاخ و
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (16) قاتل عباس در اینکه قاتل یا قاتلان حضرت عباس (علیه‌السّلام) چه کسی یا کسانی بوده‌اند، اختلاف‌نظر وجود دارد: الف) زید بن رقاد جنبی و حکیم بن طفیل سنبسی (ابن سعد، ترجمة الحسین و مقتله، ج۱، ص۷۵ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم والملوک، ج۵، ص۴۶۸- ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۹۰- شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۱۱۰- ابن محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیه فی مناقب الائمة الزیدیه، ج۱، ص۲۰۷) ب) حرملة بن کاهل اسدی (بلاذری، انساب الاشراف، ج۳ ص۲۰۱- ج11، ص 175- ج13، ص 256) ج) یزید بن زیاد حنفی (تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، شرح الاخبار، ج۳ ص۱۹۱) د) حکیم بن طفیل (شیخ مفید، محمد بن محمد، الاختصاص، ص۸۲) البته «حکم بن طفیل» نیز ضبط شده است. (شیخ طوسی، رجال شیخ طوسی، ص۱۰۲ - علامه حلی، خلاصة الاقوال فی معرفة الرجال، ص۲۱۰) امروزه بارگاه حضرت ابوالفضل در کنار نهر علقمه جدا از دیگر شهیدان است و صحن و سرایش مزار عاشقان و شیفتگان می‌باشد. عزاداری ام البنین در غم فقدان پسران ام البنین چون دانست پسرانش همه در کربلا به شهادت رسیدند روزها به قبرستان بقیع می‌‌رفت و در عزاداری عزیزان خود به گریه و نوحه می‌‌پرداخت و زنان مدینه هم گرد او جمع می‌‌شدند و با او هم ناله می‌‌گشتند. آن قدر ناله‌های ام البنین حزن آور بود که حتی مروان بن حکم که دشمن قسم خورده خاندان پیامبر بود گاهی که از کنار قبرستان بقیع می‌‌گذشت و ناله ام البنین را می‌‌شنید، متأثر می‌‌شد. ( ابصارالعین، ص۶۳؛ حیاة الامام الحسین (ع)، ص۴۳۰) اشعار ام البنین چنین است: لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ وَالْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَلا مِنْ بَنِينَ أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِينِ دیگر مرا ام البنین (مادر پسرها) نخوانید؛ زیرا مرا به یاد شیران بیشه می‌‌اندازید. برای من فرزندانی بود که به آنها خوانده می‌‌شدم، و امروز دیگر پسری ندارم. چهار فرزند همانند عقاب‌های تیز پرواز که تمام آنها رفتند و رگ‌های گردنشان قطع شد . (ابصارالعین، ص۶۳؛ حیاة الامام الحسین (ع)، ص۴۳۰) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (16) قاتل عباس در اینکه قاتل یا قاتلان حض
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (17) نام حضرت در زیارت‌ ناحیه در زیارت ناحیه مقدسه نیز از زبان حضرت مهدی (ع) به او اینگونه سلام داده شده است: «السَّلَامُ عَلَى أَبِي الْفَضْلِ الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ الْمُوَاسِي أَخَاهُ بِنَفْسِهِ الْآخِذِ لِغَدِهِ مِنْ أَمْسِهِ الْفَادِي لَهُ الْوَاقِي السَّاعِي إِلَيْهِ بِمَائِهِ الْمَقْطُوعَةِ يَدَاهُ لَعَنَ اللَّهِ قاتِلَیهُ يَزیدَ بْنَ الرُّقادِ الجُهَنىّ، وَحَکیمِ بْنِ الطُّفَیلِ الطَّائی‌. (بحارالأنوار، ج۴۵، ص۶۶ - محدثی، جواد، فرهنگ عاشورا، ص ۳۱۶؛ محدثی، جواد، فرهنگ‌نامه دینی، ص۱۴۵- ابن طاووس، علی بن موسی، الاقبال بالاعمال الحسنه، ج۳، ص۷۴) سلام بر ابوالفضل العباس فرزند امیرالمؤمنین که جانش را فدای برادرش نمود از دنیایش برای آخرت استفاده کرد، و خود را فدای برادر نمود و برای تحصیل آب، تمام تلاش خود را به کار برد تا دو دست مبارکش در این راه قطع شد، خداوند قاتل او یزید بن الوقاد جهنی و حکیم بن طفیل طایی را، لعنت کند. (ناظم‌زاده، سید اصغر، اصحاب امام حسین، ص۱۸۴) تحریفات درباره حضرت عباس (ع) در شماری از منابع متأخّر، مطالبی درباره ابوالفضل العبّاس (ع) گزارش شده است که در منابع قابل استناد، دیده نمی‌شود. برای نمونه، به دو نمونه اشاره می‌شود؛ 1. در معالی السبطین آمده است: آن هنگام که شبِ بیست و یکم ماه رمضان شد و علی (ع) در آستانه مرگ قرار گرفت، عباس (ع) را به سینه چسبانْد و فرمود: «فرزندم که چشم من در قیامت، با تو روشن خواهد شد! فرزندم! هنگامی که روز عاشورا شد و وارد شریعه شدی، مبادا آب بنوشی، در حالی که برادرت حسین، تشنه است.» 2. همچنین در کتاب شعشعة الحسینی آمده است: جناب امیر مؤمنان (ع) خلوت نمودند. حسنین (ع) و زینب (س) و امّ کلثوم (س) را طلب فرمود و دست مبارک بر سر و رویِ ایشان کشید و به شدّت می‌گریست و ایشان هم می‌گریستند، به نوعی که سایر اولاد آن حضرت داخل خانه شدند و ‌گریستند. پس امیر المؤمنین (ع) گرفت دست امام حسن (ع) را و به امانت سپرد فرزندان خود را به آن بزرگوار. پس نظر فرمود به عبّاس (ع). دید گریه او از همه شدیدتر است. پس او را به نزد خود طلب فرمود و شیون بلندی کرد و مفصّل گریست و آنگاه فرمود: «ای پسرم! ای جانم! از حسین، مراقبت کن که او امانت خدا و پیامبر خدا (ص) و فاطمه (س) و امانت من است. تو یاور او باش و خودت را فدای او کن.» آن گاه، شیون زد و از گریه و فریاد زیاد، بیهوش شد. گزارش‌های بسیار دیگری نیز درباره ایشان در کتاب‌هایی مانند: معالی السبطین، شعشعة الحسینی، اسرار الشهادات، ناسخ التواریخ، عنوان الکلام، تذکرة الشهدا، سوگ نامه آل محمّد (ص) و المنتخب طریحی آمده است که در کتب معتبر، وجود ندارد. (محمدی ری‌شهری، محمد، گزیده دانشنامه امام حسین، ص ۵۸۱) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#فرق‌است_بین_مجموعه‌‌های_تربیتی‌و‌فرهنگی 3⃣سومین تفاوت گفتیم که برنامه های مجموعه‌ تربیتی بر اساس ا
4⃣چهارمین تفاوت در قالب های تربیتی اهداف تربیتی دنبال می‌شود. یکی از قالب ها حلقه رشد می باشد. در حلقه های تربیتی، مربی ۲۰٪ صحبت می کند! ۸۰٪ خود بچه ها حلقه را پیش می‌برند البته با مدریت مربی✅ متاسفانه در حلقه ها ما ذهن بچه ها را مثل سطل‌های زباله پر از اطلاعات می کنیم که به هیچ دردی هم نمی خورد. پس در حلقه رشد همه کاره نیرو ها هستند مربی مدیرت حلقه را برعهده دارد. ادامه دارد.. ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان ✅ قله یا تپه؟!! این روزها تابلوی مقابل بانک ماندگار رفاه کارگران، مزین به فرمایش رهبر معظم است. آری ما به قله نزدیک هستیم. به نظر، برخی قله را با تپه اشتباه گرفتند.! به قله رسیدن یعنی کنار گذاشتن منیت ها، یعنی پذیرفتن نقدهای سازنده در سطح عالی، یعنی جذب نیروهای متخصص و دلسوز، یعنی برنامه محور بودن و نه شخص محور شدن، یعنی به دست گرفتن نبض هیجانات اجتماعی، یعنی امام جمعه محبوب! رئیس دفترت در بدنه اجتماع در تکاپو باشد، یعنی فرماندار جوان! پیگیر مصوّباتت باش، یعنی رئیس تازه به دوران رسیده شورای شهر! بیشتر به فکر کمیسیون هایت باش، یعنی شهردار محترم! ظرفیتت را بیشتر کن، یعنی مدیر جوان سازمان تبلیغات! به فکر جوان سازی مساجد باش، یعنی آهای مدیران انقلابی! به فکر گمبه های در حال رشد باشید. قله را با تپه اشتباه نگیرید. اینکه دور هم جمع می شوید و از هم تعریف و تمجید می کنید اما در بدنه اجتماع نارضایتی موج می زند یعنی یا خبر ندارید یا اصلاً خبر ندارید.! شهر، شهر فرنگ شده است و از هر دری، بری می بارد.! چای هندی جلساتتان نوش جانتان. بخورید و بیاشامید که این محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. به قله رسیدن زحمت دارد. خوب بودن و سالم بودن لازم هست اما کافی نیست. برای صعود به قله ها باید شبکه سازی کرد وگرنه با آقا آقا گفتن و دم از ولایت زدن، کام اجتماع شیرین نمی شود. این مدلی پیش بروید صعود می کنید اما تا بالای «تل عبدالله» نه قله های پیشرفت و ترقی.! بارها گفته شده است که عزیزان صاحب امضاء، کار بسیار و دغدغه ها فراوان است، چرا یکبار برای همیشه چشم انداز مکتوب نمی نویسید؟ چرا جهت تحقق برنامه ها از حداکثر نیروها استفاده نمی کنید؟ اگر این حرف ها برایتان سنگین بود، یکبار با عینک نمره بالا! انسان 250 ساله را بازخوانی بفرمایید البته اگر جلسات مهمتان اجازه می دهد. ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 تابستان 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#فرق‌است_بین_مجموعه‌‌های_تربیتی‌و‌فرهنگی 4⃣چهارمین تفاوت در قالب های تربیتی اهداف تربیتی دنبال می‌
5⃣پنجمین تفاوت ❇️در مجموعه تربیتی، مخصوصا برای کودکان روش تربیت غیر مستقیم می باشد. در کودک قوه تقلید بیش از هر نیرویی بروز دارد. مربی نباید زیاد زحمت بکشد. فقط باید بداند که نیرو ها و اعضا در تمام کار ها و رفتار ها از مربی تقلید می کنند. جا پای مربی میگذارند! 🔰مربی باید مراقب رفتار و گفتار و کردار خود باشد؛ تا خدایی نکرده رذیله را در کودک نهادینه نکند. در تربیت کودک نباید از راه مستقیم وارد شد چون هنوز ذهنیت کودکی و بچگی خودش را دارد. هنگامی تو با کودک مستقيما مسائل را در میان بگذاری یا بی تفاوت است یا فراری یا ناشنوا 📍سعی کن کودک را با روش خودش در دام تربیت بیندازی!(توضیح در قسمت بعد) ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📣📣📣📣 آخرین فرصت ثبت نام مترجمی زبان نهج البلاغه ۱۰ مهر ماه ‌ 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 💥دوستانی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند از این فرصت باقیمانده استفاده کنند و سریعتر اقدام به ثبت نام کنند. 📆روزهای یک شنبه صبح و سه شنبه بعدازظهر 🔹و من الله التوفیق 🤲 ☎️۰۹۱۳۲۵۵۲۲۱۳ @morarjemi ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
هم اینک میدان قلعه، جنب حوزه نیمه تعطیل امام صادق علیه السلام اردکان. اشیخ حسن بر فراز منبر از آیات نورانی قرآن می گوید.
الحمدالله 🌿 روز اول سال تحصیلی امسال رو با "سلام فرمانده" شروع کردیم .... ✨ میلاد امامتت مبارک یوسف زهرا سلام فرمانده .... 🌻 ان شاالله محصول امسال شکوفه های رضوی، تربیت نیروهای خوش فکر، متعهد و از همه مهمتر اهل بیتی علیهم السلام بشود. 💚 علیه السلام ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 (س) 🌱 پیامبر اکرم(ص): خدیجه به من ایمان آورد زمانی که مردم کافر بودند. ▫️ دهم ربیع الاول سالروز ازدواج پیامبر اکرم(ص) و ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س) بر عموم مسلمین مبارک باد 💐 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#فرق‌است_بین_مجموعه‌‌های_تربیتی‌و‌فرهنگی 5⃣پنجمین تفاوت ❇️در مجموعه تربیتی، مخصوصا برای کودکان ر
6⃣ششمین تفاوت ✅اصولاً یک کودک به سه چیز نیازمند است تا در برابر حوادث ضد ضربه شود. مربی باید این سه ویژگی را در کودک نهادینه کند؛ ۱_تفکر ۲_شخصیت ۳_حریت (توضیح در قسمت بعد) روش هایی که می‌شود این اهداف در کودک نهادینه شود👇 ۱_در قالب بازی اهداف را جای دهیم. ۲_در قالب داستان و قصه مقاصد را در ذهن کودک قرار دهیم. ۳_با رقابت و تشویق ۴_با ترس و مجازات ۵_استفاده از قوه تقلید کودک ادامه دارد.... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (17) نام حضرت در زیارت‌ ناحیه در زیارت ناح
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (18) فضائل و ویژگی‌ها 1- امام سجاد (علیه‌السلام) عموی خود عباس را چنین توصیف می‌فرماید: «رَحِمَ اللَّهُ عَمِىَّ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وأَبْلی وفَدی أَخاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ يَداهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْهُما جِناحَيْن يَطیرُ بِهِما مَعَ الْمَلائِكَةِ فی‌ الْجَنَّةِ كَما جُعِلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبی‌ طالِبْ علیه السلام؛ وَإنَّ لِلْعَبّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبارَكَ وَتَعالی مَنْزِلَةٌ يَغبِطَهُ بِها جَمیعَ الشُّهدَاءِ يَوْمَ القِیامَةِ.» خدا عمویم عباس را رحمت کند که ایثار کرد و خود را به سختی افکند و در راه برادرش جانبازی کرد، تا آن‌که دست‌هایش از پیکر جدا گردید. آن‌گاه خداوند به جای آن‌ها دو بال به وی عنایت فرمود که در بهشت همراه فرشتگان پرواز کند، همان‌سان که برای جعفر طیار قرار داد. عباس نزد خداوند مقامی دارد که همه شهدا در قیامت بدان غبطه می‌خورند. (صدوق، محمد بن علی، الخصال، ج۱، ص۶۸) 2- امام صادق (علیه‌السلام) در وصف عبّاس می‌فرماید: «کانَ عَمُّنَا الْعَبَّاسَ نافِذَ البَصیرَةِ، صَلْبَ الْأیمانِ، جاهَدَ مَعَ أَبی‌ عَبْدِاللَّهِ (علیه‌السلام) وَأَبْلی بَلاءً حَسَناً وَمَضی شَهیدا» عموی ما عباس (علیه‌السلام) دیده‌ای تیزبین و ایمانی استوار داشت. همراه حسین (علیه‌السلام) جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد و سرانجام به شهادت رسید. (حسینی، سید جمال‌الدین، عمدة الطالب، ج۱، ص ۳۵۶) 3- حضرت عباس(ع) پنج امام معصوم را دیده است. امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) که در واقعه کربلا حضور داشته است. (علامة مجلسي، بحار الأنوار، ج۴۶، ص۲۱۲) 4- نویسندگان متأخر نوشته‌اند که عباس(ع) خود را همسان دو برادر بزرگ‌ترش یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نمی‌دانست و همیشه آنان را امام خود می‌دانست و در مقابل آنها مطیع و فرمانبردار بود (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۳۵۵-۳۵۶؛ محمودی، ماه بی‌غروب، ۱۳۷۹ش، ص۹۷) و همواره آن دو را با خطاب «یا بن رسول الله»، «یا سیدی» و شبیه اینها خطاب می‌کرد. (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۳۵۵-۳۵۶؛ بغدادی،‌ العباس، ۱۴۳۳ق، ص۷۱) 5- کلباسی در کتاب خصائص العباسیه معتقد است که حضرت عباس(ع) صورت خوش و مقبولی داشت و از همین رو بود که او را قمر بنی‌هاشم می‌خواندند. (کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۱۰۷-۱۰۹؛ مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۹۴) 6- از قاتل حضرت عباس(ع) نقل شده که گفته در کربلا مردی خوش‌اندام و زیباروی را کشتم که بین دو چشمش نشانه سجده بود. (سماوی، ابصارالعین فی انصارالحسین، ج۱، ص۶۳) بر اساس برخی گزارش‌ها، او از چهره‌های خاص بنی‌هاشم به شمار می‌رفت که بدنی قوی و قدی بلند داشت، تا حدی که وقتی روی اسب می‌نشست پاهایش روی زمین کشیده می‌شد. (طعمه، تاریخ مرقد الحسین و العباس، ١۴١۶ق، ص۲۳۶؛ مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۹۴) 7- یکی از فضائل عباس(ع) که به ادعای کلباسی دوست و دشمن آن را ستوده‌اند و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند، شجاعت او است. (کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۱۰۹) برخی کرم و بخشش عباس(ع) را از دیگر فضائل او عنوان کرده‌اند، به نحوی که میان مردم این رفتار او ضرب‌المثل بوده است. (طعمه، تاریخ مرقد الحسین و العباس، ١۴١۶ق، ص۲۳۶) 8- ابونصر بخاری روایتی از امام صادق(ع) نقل کرده است که در آن عباس را با تعبیر «نافذ البصیرة» (دارای بینش عمیق) توصیف و او را صاحب ایمانی قوی معرفی کرده است که در کنار امام حسین(ع) جهاد کرد و به شهادت رسید. (بخاری، سر السلسلة العلویة، ۱۳۸۲ق، ص۸۹) این روایت در منابع دیگر هم آمده است. (ابن‌عنبه، عمدة الطالب، ۱۳۸۱ق، ص۳۵۶) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#فرق‌است_بین_مجموعه‌‌های_تربیتی‌و‌فرهنگی 6⃣ششمین تفاوت ✅اصولاً یک کودک به سه چیز نیازمند است تا د
7⃣هفتمین تفاوت ❇️گفتیم مربی باید سه خصلت را در کودک جای دهد!(شخصیت،حریت،تفکر) هنگامی که کودک شخصیت داشته باشد تقلید نمی کند. همچنین تحت تاثیر هر عقیده و حرفی قرار نمی‌گیرد! ✅اگر شخصیت کودک درست شکل بگیرد؛ دیگر بیدی نیست که به این باد ها بلرزد. به هر راهی کشیده نمی‌شود. او مسیر خودش را می رود! ویژگی بعدی حریت می باشد. حریت یعنی آزاد منشی؛ اگر روزی کودک به اشتباهی پی برد دیگر پیگیری نکند لجاجت نورزد! 👂در برابر سخن حق انگشت هایش را در گوش فرو نبرد. ادامه دارد ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
علاوه بر اینکه باید به وضعیت آشفته، شلوغ و کم بازده آموزش پرورش رسیدگی شود! مسؤلین لطف کنند به داد صدا و سیما هم برسند.(که نمی رسند) نه برنامه ای نه فیلمی نه سریالی! فقط آگهی های بازرگانی و تبلیغات و پخش فیلم های کهنه و بی معنی! ۲۰ شبکه دارید که هیچ کدامشان به دردی نمی خورند! به جای خرج مفت مفت پول، در صدا سیما را تخته کنید! کاری کرده اید خودتان مروج ماهواره و فضای فیلتر شده مجازی باشید؛ با دست خودتان، خودکشی کرده اید؛ هنوز هم نفهمیده اید. ✍محمد مهدی پیری✍ دوم مهر ۱۴۰۲ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 🔥 شعله های سرکش و خشمگین و سوزان را فرو می نشانی با دنیایی از دلهره؛ همه روز و شبت را با آتش، پنجه می‌افکنی تا هیچ خانواده ای، شبی را بی خانه پلک نبندد... 🌾 ۷ مهر ماه روز آتش نشان بر خدمتگزاران عرصه ایثار گرامی باد 🌷 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (18) فضائل و ویژگی‌ها 1- امام سجاد (علیه
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (19) 9- سید عبدالرزاق مقرم در کتاب مقتل الحسین می‌گوید که امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا برای دفن اجساد همه شهدای کربلا از بنی‌اسد کمک گرفت، ولی برای دفن امام حسین(ع) و عباس(ع) از آنها کمکی نگرفت و گفت برای دفن این دو شهید کسانی مرا کمک می‌کنند و به کمک شما نیازی نیست. (موسوی مقرم، مقتل الحسین، ۱۴۲۶ق، ص۳۳۷) 10- بر اساس گزارش کتاب «پژوهشی در سیره و سیمای عباس بن علی»، یازده زیارت‌نامه در کتاب‌های مختلف برای حضرت عباس نقل شده است ( خرمیان، ابوالفضل العباس، ۱۳۸۶ش، ص۱۸۱) که تعدادی از آنها خلاصه زیارتنامه‌های دیگر دانسته شده‌اند. (همان، ص 321) از یازده زیارتنامه مذکور، سه زیارت از امام صادق(ع) نقل شده (همان، ص 282) و در انتساب برخی از موارد به معصومان هم تشکیک شده است. (همان، ص 317) در این زیارتنامه‌ها، تعابیر تمجیدآمیزی برای حضرت عباس ذکر شده است؛ عبارت‌هایی مثل عبد صالح، همچنین کسی که در مقابل جانشین پیامبر(ص) تسلیم است و او را تصدیق کرده و به او وفادار بوده است، مطیع خدا و رسول و ائمه(ع)، و کسی که همانند بدریون و مجاهدان در راه خدا عمل کرده است. (همان، ص 283) همچنین برخی با تکیه بر فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه که درباره حضرت عباس است، آن را نشان‌دهنده جایگاه والای او از زبان امام زمان(عج) می‌دانند. (همان، ص 123) 11- مقام والای عباس بن علی (ع) بسیار است. زیارتی که از قول امام صادق (ع) روایت شده گویای این مطلب است: «السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ، الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ... أُشْهِدُ اللهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى بِهِ الْبَدْرِيُّونَ وَ الْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ، الْمُنَاصِحُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيَائِهِ الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِه» (مفاتیح الجنان، ص۴۳۵) این زیارت تأیید و تأکیدی بر مقام عبودیت و صلاح و طاعت او و نیز تداوم خطّ مجاهدان بدر و مبارزان با دشمن و یاوران اولیاء خدا و مدافعان از دوستان خداست. کرامات حضرت عباس به دلیل جایگاه ویژه حضرت عباس در بین شیعیان، مردم برای رسیدن به حاجات خود به حضرت عباس متوسل می‌شوند و برای او نذر می‌کنند. (بغدادی،‌ العباس، ۱۴۳۳ق، ص۱۵۱؛ کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۲۱۳) کرامات حضرت عباس در بین شیعیان معروف است و داستان‌های متعددی درباره شفای‌ بیماران یا حل سایر مشکلات با توسل به حضرت عباس بین مردم جاری است؛ کتاب «در کنار علقمه کرامات العباسیه»، ۷۲ قصه از این کرامات را گردآوری کرده است. (محمودی، در کنار علقمه، ۱۳۷۹ش) ربانی خلخالی نیز در کتاب «چهره درخشان قمر بنی‌هاشم» حدود هشتصد کرامت از عباس(ع) جمع‌آوری کرده و در هر جلد بیش از ۲۵۰ داستان نقل کرده است. با این حال برخی از این داستان‌ها تکراری نقل شده‌اند. به نوشته این منابع، کرامت‌های حضرت عباس اختصاص به شیعیان ندارد و کرامت‌هایی نیز از حضرت عباس در حق معتقدان سایر ادیان و مذاهب مثل اهل سنت، مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان نقل شده است. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۸۰ش) ذکر «یا کاشفَ الکَرْبِ عنْ وَجهِ الْحُسَین اِکْشِفْ کَرْبی بِحَقِّ أَخیکَ الحُسَین؛ ای برطرف کننده غم و اندوه از روی حسين به حق برادرت حسين ، اندوه و مشکل من را برطرف کن.» به عنوانی یکی از ذکر‌های توسل به حضرت عباس مشهور شده و گاه توصیه می‌شود که این ذکر به تعداد ۱۳۳ مرتبه گفته شود. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۷۸ش، ج۲، ص۳۲۶) این ذکر در کتاب‌های حدیثی شیعه نقل نشده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc