eitaa logo
مداد من
525 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
171 ویدیو
8 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (17) نام حضرت در زیارت‌ ناحیه در زیارت ناح
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (18) فضائل و ویژگی‌ها 1- امام سجاد (علیه‌السلام) عموی خود عباس را چنین توصیف می‌فرماید: «رَحِمَ اللَّهُ عَمِىَّ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وأَبْلی وفَدی أَخاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ يَداهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْهُما جِناحَيْن يَطیرُ بِهِما مَعَ الْمَلائِكَةِ فی‌ الْجَنَّةِ كَما جُعِلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبی‌ طالِبْ علیه السلام؛ وَإنَّ لِلْعَبّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبارَكَ وَتَعالی مَنْزِلَةٌ يَغبِطَهُ بِها جَمیعَ الشُّهدَاءِ يَوْمَ القِیامَةِ.» خدا عمویم عباس را رحمت کند که ایثار کرد و خود را به سختی افکند و در راه برادرش جانبازی کرد، تا آن‌که دست‌هایش از پیکر جدا گردید. آن‌گاه خداوند به جای آن‌ها دو بال به وی عنایت فرمود که در بهشت همراه فرشتگان پرواز کند، همان‌سان که برای جعفر طیار قرار داد. عباس نزد خداوند مقامی دارد که همه شهدا در قیامت بدان غبطه می‌خورند. (صدوق، محمد بن علی، الخصال، ج۱، ص۶۸) 2- امام صادق (علیه‌السلام) در وصف عبّاس می‌فرماید: «کانَ عَمُّنَا الْعَبَّاسَ نافِذَ البَصیرَةِ، صَلْبَ الْأیمانِ، جاهَدَ مَعَ أَبی‌ عَبْدِاللَّهِ (علیه‌السلام) وَأَبْلی بَلاءً حَسَناً وَمَضی شَهیدا» عموی ما عباس (علیه‌السلام) دیده‌ای تیزبین و ایمانی استوار داشت. همراه حسین (علیه‌السلام) جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد و سرانجام به شهادت رسید. (حسینی، سید جمال‌الدین، عمدة الطالب، ج۱، ص ۳۵۶) 3- حضرت عباس(ع) پنج امام معصوم را دیده است. امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) که در واقعه کربلا حضور داشته است. (علامة مجلسي، بحار الأنوار، ج۴۶، ص۲۱۲) 4- نویسندگان متأخر نوشته‌اند که عباس(ع) خود را همسان دو برادر بزرگ‌ترش یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نمی‌دانست و همیشه آنان را امام خود می‌دانست و در مقابل آنها مطیع و فرمانبردار بود (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۳۵۵-۳۵۶؛ محمودی، ماه بی‌غروب، ۱۳۷۹ش، ص۹۷) و همواره آن دو را با خطاب «یا بن رسول الله»، «یا سیدی» و شبیه اینها خطاب می‌کرد. (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۳۵۵-۳۵۶؛ بغدادی،‌ العباس، ۱۴۳۳ق، ص۷۱) 5- کلباسی در کتاب خصائص العباسیه معتقد است که حضرت عباس(ع) صورت خوش و مقبولی داشت و از همین رو بود که او را قمر بنی‌هاشم می‌خواندند. (کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۱۰۷-۱۰۹؛ مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۹۴) 6- از قاتل حضرت عباس(ع) نقل شده که گفته در کربلا مردی خوش‌اندام و زیباروی را کشتم که بین دو چشمش نشانه سجده بود. (سماوی، ابصارالعین فی انصارالحسین، ج۱، ص۶۳) بر اساس برخی گزارش‌ها، او از چهره‌های خاص بنی‌هاشم به شمار می‌رفت که بدنی قوی و قدی بلند داشت، تا حدی که وقتی روی اسب می‌نشست پاهایش روی زمین کشیده می‌شد. (طعمه، تاریخ مرقد الحسین و العباس، ١۴١۶ق، ص۲۳۶؛ مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۹۴) 7- یکی از فضائل عباس(ع) که به ادعای کلباسی دوست و دشمن آن را ستوده‌اند و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند، شجاعت او است. (کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۱۰۹) برخی کرم و بخشش عباس(ع) را از دیگر فضائل او عنوان کرده‌اند، به نحوی که میان مردم این رفتار او ضرب‌المثل بوده است. (طعمه، تاریخ مرقد الحسین و العباس، ١۴١۶ق، ص۲۳۶) 8- ابونصر بخاری روایتی از امام صادق(ع) نقل کرده است که در آن عباس را با تعبیر «نافذ البصیرة» (دارای بینش عمیق) توصیف و او را صاحب ایمانی قوی معرفی کرده است که در کنار امام حسین(ع) جهاد کرد و به شهادت رسید. (بخاری، سر السلسلة العلویة، ۱۳۸۲ق، ص۸۹) این روایت در منابع دیگر هم آمده است. (ابن‌عنبه، عمدة الطالب، ۱۳۸۱ق، ص۳۵۶) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#فرق‌است_بین_مجموعه‌‌های_تربیتی‌و‌فرهنگی 6⃣ششمین تفاوت ✅اصولاً یک کودک به سه چیز نیازمند است تا د
7⃣هفتمین تفاوت ❇️گفتیم مربی باید سه خصلت را در کودک جای دهد!(شخصیت،حریت،تفکر) هنگامی که کودک شخصیت داشته باشد تقلید نمی کند. همچنین تحت تاثیر هر عقیده و حرفی قرار نمی‌گیرد! ✅اگر شخصیت کودک درست شکل بگیرد؛ دیگر بیدی نیست که به این باد ها بلرزد. به هر راهی کشیده نمی‌شود. او مسیر خودش را می رود! ویژگی بعدی حریت می باشد. حریت یعنی آزاد منشی؛ اگر روزی کودک به اشتباهی پی برد دیگر پیگیری نکند لجاجت نورزد! 👂در برابر سخن حق انگشت هایش را در گوش فرو نبرد. ادامه دارد ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
علاوه بر اینکه باید به وضعیت آشفته، شلوغ و کم بازده آموزش پرورش رسیدگی شود! مسؤلین لطف کنند به داد صدا و سیما هم برسند.(که نمی رسند) نه برنامه ای نه فیلمی نه سریالی! فقط آگهی های بازرگانی و تبلیغات و پخش فیلم های کهنه و بی معنی! ۲۰ شبکه دارید که هیچ کدامشان به دردی نمی خورند! به جای خرج مفت مفت پول، در صدا سیما را تخته کنید! کاری کرده اید خودتان مروج ماهواره و فضای فیلتر شده مجازی باشید؛ با دست خودتان، خودکشی کرده اید؛ هنوز هم نفهمیده اید. ✍محمد مهدی پیری✍ دوم مهر ۱۴۰۲ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 🔥 شعله های سرکش و خشمگین و سوزان را فرو می نشانی با دنیایی از دلهره؛ همه روز و شبت را با آتش، پنجه می‌افکنی تا هیچ خانواده ای، شبی را بی خانه پلک نبندد... 🌾 ۷ مهر ماه روز آتش نشان بر خدمتگزاران عرصه ایثار گرامی باد 🌷 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (18) فضائل و ویژگی‌ها 1- امام سجاد (علیه
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (19) 9- سید عبدالرزاق مقرم در کتاب مقتل الحسین می‌گوید که امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا برای دفن اجساد همه شهدای کربلا از بنی‌اسد کمک گرفت، ولی برای دفن امام حسین(ع) و عباس(ع) از آنها کمکی نگرفت و گفت برای دفن این دو شهید کسانی مرا کمک می‌کنند و به کمک شما نیازی نیست. (موسوی مقرم، مقتل الحسین، ۱۴۲۶ق، ص۳۳۷) 10- بر اساس گزارش کتاب «پژوهشی در سیره و سیمای عباس بن علی»، یازده زیارت‌نامه در کتاب‌های مختلف برای حضرت عباس نقل شده است ( خرمیان، ابوالفضل العباس، ۱۳۸۶ش، ص۱۸۱) که تعدادی از آنها خلاصه زیارتنامه‌های دیگر دانسته شده‌اند. (همان، ص 321) از یازده زیارتنامه مذکور، سه زیارت از امام صادق(ع) نقل شده (همان، ص 282) و در انتساب برخی از موارد به معصومان هم تشکیک شده است. (همان، ص 317) در این زیارتنامه‌ها، تعابیر تمجیدآمیزی برای حضرت عباس ذکر شده است؛ عبارت‌هایی مثل عبد صالح، همچنین کسی که در مقابل جانشین پیامبر(ص) تسلیم است و او را تصدیق کرده و به او وفادار بوده است، مطیع خدا و رسول و ائمه(ع)، و کسی که همانند بدریون و مجاهدان در راه خدا عمل کرده است. (همان، ص 283) همچنین برخی با تکیه بر فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه که درباره حضرت عباس است، آن را نشان‌دهنده جایگاه والای او از زبان امام زمان(عج) می‌دانند. (همان، ص 123) 11- مقام والای عباس بن علی (ع) بسیار است. زیارتی که از قول امام صادق (ع) روایت شده گویای این مطلب است: «السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ، الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ... أُشْهِدُ اللهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى بِهِ الْبَدْرِيُّونَ وَ الْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ، الْمُنَاصِحُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيَائِهِ الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِه» (مفاتیح الجنان، ص۴۳۵) این زیارت تأیید و تأکیدی بر مقام عبودیت و صلاح و طاعت او و نیز تداوم خطّ مجاهدان بدر و مبارزان با دشمن و یاوران اولیاء خدا و مدافعان از دوستان خداست. کرامات حضرت عباس به دلیل جایگاه ویژه حضرت عباس در بین شیعیان، مردم برای رسیدن به حاجات خود به حضرت عباس متوسل می‌شوند و برای او نذر می‌کنند. (بغدادی،‌ العباس، ۱۴۳۳ق، ص۱۵۱؛ کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۲۱۳) کرامات حضرت عباس در بین شیعیان معروف است و داستان‌های متعددی درباره شفای‌ بیماران یا حل سایر مشکلات با توسل به حضرت عباس بین مردم جاری است؛ کتاب «در کنار علقمه کرامات العباسیه»، ۷۲ قصه از این کرامات را گردآوری کرده است. (محمودی، در کنار علقمه، ۱۳۷۹ش) ربانی خلخالی نیز در کتاب «چهره درخشان قمر بنی‌هاشم» حدود هشتصد کرامت از عباس(ع) جمع‌آوری کرده و در هر جلد بیش از ۲۵۰ داستان نقل کرده است. با این حال برخی از این داستان‌ها تکراری نقل شده‌اند. به نوشته این منابع، کرامت‌های حضرت عباس اختصاص به شیعیان ندارد و کرامت‌هایی نیز از حضرت عباس در حق معتقدان سایر ادیان و مذاهب مثل اهل سنت، مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان نقل شده است. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۸۰ش) ذکر «یا کاشفَ الکَرْبِ عنْ وَجهِ الْحُسَین اِکْشِفْ کَرْبی بِحَقِّ أَخیکَ الحُسَین؛ ای برطرف کننده غم و اندوه از روی حسين به حق برادرت حسين ، اندوه و مشکل من را برطرف کن.» به عنوانی یکی از ذکر‌های توسل به حضرت عباس مشهور شده و گاه توصیه می‌شود که این ذکر به تعداد ۱۳۳ مرتبه گفته شود. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۷۸ش، ج۲، ص۳۲۶) این ذکر در کتاب‌های حدیثی شیعه نقل نشده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#فرق‌است_بین_مجموعه‌‌های_تربیتی‌و‌فرهنگی 7⃣هفتمین تفاوت ❇️گفتیم مربی باید سه خصلت را در کودک جای د
8⃣ هشتمین تفاوت سومین ویژگی که باید در کودکی کودک، در وجودش نهادینه شود تفکر و تحلیل می باشد. بیشتر زخم های رفتاری کودک بخاطر نبود تفکر و بررسی ها می باشد!😕 چگونه این ویژگی ها(شخصیت، حریت، تفکر) را به کودک منتقل کنیم؟ ✅با استفاده از تقلید پذیری کودک ✅بیان داستان هایی کودک را به فکر فرو برد ✅پخش فیلم ✅بازی های تربیتی ✅تذکر دادن ✅رقابت و....‌ پایان ✍محمد مهدی پیری ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (19) 9- سید عبدالرزاق مقرم در کتاب مقتل ا
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (20) عباس(ع) در فرهنگ شیعه مشهور است که شیعیان ارتباط عاطفی زیادی با حضرت عباس(ع) دارند و بعد از چهارده معصوم(ع) برای او بالاترین مقام را قائل‌اند. (بغدادی،‌ العباس، ۱۴۳۳ق، ص۱۴۹) محمد بغدادی یک فصل از کتابش را به ارتباط شیعیان و ابوالفضل(ع) اختصاص داده است و شدت علاقه و محبت شیعیان به عباس(ع) را بسیار روشن و واضح دانسته است. (بغدادی،‌ العباس، ۱۴۳۳ق، ص۱۴۹) این ارتباط باعث شده است که حضرت عباس در فرهنگ شیعه جایگاه مهمی در توسلات، عزاداری‌ها و نمادسازی‌ها داشته باشد. عزاداری روز تاسوعا در مراسم مذهبی دهه محرم، نهم محرم به عنوان روز تاسوعا به عزاداری برای حضرت عباس (ع) اختصاص دارد که پس از روز عاشورا، مهمترین زمان برگزاری عزاداری شیعیان در مساجد، هیئت‌ها و تکیه‌ها به حساب می‌آید. این روز در ایران و برخی از کشورهای اسلامی تعطیل است. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۱۱۰) یکی از برنامه‌هایی که همواره در این مراسم برگزار می‌شود خواندن «دو دمه» معروفی است که در آن عزاداران حسینی به دو دسته تقسیم می‌شوند و یک دسته مصراع اول و دسته دیگر مصراع دوم را می‌خوانند. ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، علمدار نیامد سقای حسین(س) سید و سالار نیامد، علمدار نیامد هر ساله در غروب روز هشتم محرم، جمعیت زیادی از عزاداران در فاصله حسینیه اعظم زنجان تا امامزاده سید ابراهیم این شهر جمع می‌شوند و نوحه‌خوانی و عزاداری می‌کنند. این مراسم به عنوان یکی از میراث‌های معنوی ایران ثبت شده است. (باشگاه خبرنگاران جوان) امروزه اما تقریباً تمام ایران در روز نهم، عزادار شهادت این یار باوفای سیدالشهداء می شوند. آیین‌ها و نمادهای دیگر • عَلَم‌گردانی: علم یکی از نماد‌هایی است که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) برای یادآوری حضرت عباس، علمدار کربلا استفاده می‌شود. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۳۵۴) • سقایی: یکی از آیین‌های منقبت‌خوانی است که در ایام عزاداری به ویژه تاسوعا و عاشورا در ایران برگزار می‌شود. این آیین گاهی به صورت نوحه‌خوانی جمعی و گاهی به صورت سیراب کردن تشنگان در مسیر عزاداری‌ها و در هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود؛ در صورت اول اشعار و نوحه‌های مخصوصی دارد و در صورت دوم نیز سقاها لباسی مخصوص می‌پوشند و با کوزه یا مشک، عزاداران را سیراب می‌کنند. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۲۸۱ - ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۸۶ش، ج۳، ص۱۸۲) به عنوان نمونه، سقایان سروستان فارس این اشعار را می‌خوانند: آبی بنوش و لعنت حق بر یزید کن جان را فدای مرقد شاه شهید کن (وبگاه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی) فرهنگ سقایی در بسیاری از شهرهای شیعه‌نشین عراق و ایران رایج است (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۸۶ش، ج۳، ص۱۸۲) و تأثیر فرهنگ سقایی در سقاخانه‌های متعددی که به نام حضرت عباس ساخته شده قابل مشاهده است. (کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۲۱۳) • قسم خوردن به حضرت عباس(ع): قسم خوردن به حضرت عباس در میان شیعیان و حتی اهل سنت امری رایج است، به طوری که به نقل برخی، بسیاری از شیعیان برای پایان دادن به نزاع‌های خود به حضرت عباس قسم می‌خورند. و برخی تنها سوگند واقعی را همین سوگند به نام عباس می‌دانند. (چلکوسکی، «عباس جوانمرد دلیر»، ص۳۷۵) برخی از اقوام شیعه، عهدها، پیمان‌ها، معاملات و قراردادهای خود را با قسم خوردن به حضرت عباس(ع) تثبیت و تحکیم می‌کنند. (بغدادی، العباس، ۱۴۳۳ق، ص۲۰) دلیل توجه ویژه به قسم حضرت عباس(ع)، شجاعت، وفاداری، غیرت، ادب و جوانمردی وی عنوان شده است. (میردریکوندی، دریای تشنه؛ تشنه دریا، ۱۳۸۲ش، ص۱۱۱) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
هم اینک میدان قلعه ... تا حاج آقا آماده می شود، پامنبری ها ، دل ها را آماده شنیدن وعظ می کنند. الحمد لله ... حتما یک شب را برای میدان قلعه کنار بگذارید. یا علی
📣 مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور (تحت اشراف آیت الله شیخ محسن اراکی «زید عزه») برگزار می‌کند: ✅ دوره تخصصی امامت پژوهی سطح۱ ✳️ مدرس: خانم دکتر طوسی ♨️ گواهینامه پایان دوره به شرط قبولی در آزمون کتبی و شفاهی، به امضاء آیت الله اراکی رسیده و در نهایت به صورت فیزیکی و رایگان برای دانش پژوه ارسال می شود. 📊امتیازات: 1️⃣ رایگان 2️⃣ غیر حضوری 3️⃣ ۱۱ جلسه آفلاین 4️⃣ همراه با اعطاء مدرک معتبر 🔳سرفصل های دوره را اینجا بخوانید. ↔️مهلت ثبت نام: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ 📅 آغاز دوره: اول آبان ماه 🖥 کانال دریافت محتوای دوره آموزشی در پیام رسان ایرانی ایتا: 🆔https://eitaa.com/joinchat/3174105634Cc3503c34b5 💻پیوند وبگاه ثبت‌نام در دوره: 🌐https://survey.porsline.ir/s/2T9Ba58 🏢 جهت نام نویسی در سایر دوره های آموزشی‌ به کانال رضوان‌معرفت مراجعه فرمایید.🔰 https://eitaa.com/rezvan_marefat
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (20) عباس(ع) در فرهنگ شیعه مشهور است که شی
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (21) برخی‌ نقل‌ها درباره اعتماد به قسم حضرت عباس از طرف اهل سنت و مخصوصا اهل سنت عراق وجود دارد؛ از جمله حردان تکریتی وزیر دفاع پیشین عراق نقل کرده است که به همراه احمد حسن البکر (یکی از روسای جمهور قبلی عراق) و صدام و چند نفر دیگر می‌خواستند پیمانی ببندند و برای تحکیم پیمان خود و برای اینکه به همدیگر خیانت نکنند، تصمیم گرفتند که قسم بخورند. با وجود اینکه برخی محل دفن ابوحنیفه را برای قسم خوردن پیشنهاد دادند، اما در نهایت تصمیم گرفتند برای قسم خوردن به حرم حضرت عباس بروند و آنجا قسم بخورند. (تکريتی، مذکرات حردان التکريتی، ۱۹۷۱م، ص۵) • سُفْره ابوالفضل: سفره یا سفره نذری، گونه‌ای از نذرهای شیعیان و مراسمی زنانه‌ است (چلکوسکی، «عباس جوانمرد و دلیر»، ص۳۷۴) که در آن با گستراندن سفره خوراکی و اجرای آداب و خواندن اذکار خاص برگزار می‌شود. یکی از مهمترین و رایج‌ترین سفره‌ها سفره «ابوالفضل» است. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۲۷۴) • عباسیه‌‌ها یا بیت‌العباس: به مکان‌هایی گفته‌ می‌شود که به نام حضرت عباس (ع) و برای عزاداری ساخته می‌شود. برخی عنوان کرده‌اند که در این مکان‌ها برنامه‌های متعدد دیگری نیز انجام می‌شود و کارکرد آنها شبیه حسینیه‌ها است. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۲۴۳) • روز جانباز: در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز چهارم شعبان به مناسبت تولد حضرت عباس(ع) به عنوان روز جانباز نامگذاری شده است. (وبگاه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی) • پنجه دست یا نماد خمسه که در برخی از مناطق شیعه‌نشین مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر روی عَلَم یا پرچم نصب می‌شود، نماد دست‌های بریده حضرت عباس است. برخی دیگر از شیعیان، آن را نماد پنج تن آل عبا می‌دانند. (بلوکباشی، «مفاهیم و نمادگارها در طریقت قادری»، ص۱۰۰) ادامه دارد ... به نام خدای مهربان زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (21) برخی‌ نقل‌ها درباره اعتماد به قسم حضرت عباس از طرف اهل سنت و مخصوصا اهل سنت عراق وجود دارد؛ از جمله حردان تکریتی وزیر دفاع پیشین عراق نقل کرده است که به همراه احمد حسن البکر (یکی از روسای جمهور قبلی عراق) و صدام و چند نفر دیگر می‌خواستند پیمانی ببندند و برای تحکیم پیمان خود و برای اینکه به همدیگر خیانت نکنند، تصمیم گرفتند که قسم بخورند. با وجود اینکه برخی محل دفن ابوحنیفه را برای قسم خوردن پیشنهاد دادند، اما در نهایت تصمیم گرفتند برای قسم خوردن به حرم حضرت عباس بروند و آنجا قسم بخورند. (تکريتی، مذکرات حردان التکريتی، ۱۹۷۱م، ص۵) • سُفْره ابوالفضل: سفره یا سفره نذری، گونه‌ای از نذرهای شیعیان و مراسمی زنانه‌ است (چلکوسکی، «عباس جوانمرد و دلیر»، ص۳۷۴) که در آن با گستراندن سفره خوراکی و اجرای آداب و خواندن اذکار خاص برگزار می‌شود. یکی از مهمترین و رایج‌ترین سفره‌ها سفره «ابوالفضل» است. (مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ش، ص۲۷۴) • عباسیه‌‌ها یا بیت‌العباس: به مکان‌هایی گفته‌ می‌شود که به نام حضرت عباس (ع) و برای عزاداری ساخته می‌شود. برخی عنوان کرده‌اند که در این مکان‌ها برنامه‌های متعدد دیگری نیز انجام می‌شود و کارکرد آنها شبیه حسینیه‌ها است. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۲۴۳) • روز جانباز: در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز چهارم شعبان به مناسبت تولد حضرت عباس(ع) به عنوان روز جانباز نامگذاری شده است. (وبگاه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی) • پنجه دست یا نماد خمسه که در برخی از مناطق شیعه‌نشین مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر روی عَلَم یا پرچم نصب می‌شود، نماد دست‌های بریده حضرت عباس است. برخی دیگر از شیعیان، آن را نماد پنج تن آل عبا می‌دانند. (بلوکباشی، «مفاهیم و نمادگارها در طریقت قادری»، ص۱۰۰) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (21) برخی‌ نقل‌ها درباره اعتماد به قسم حضر
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (22) حرم حضرت عباس محل دفن حضرت عباس در شهر کربلا در ۳۷۸ متری شمال شرقی حرم امام حسین(ع) قرار دارد و یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان است. حد فاصل حرم حضرت عباس و حرم امام حسین (ع) را بین الحرمین می‌نامند. (وبگاه مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن) به نظر بسیاری از مورخان، عباس(ع) در محل شهادتش کنار نهر علقمه دفن شده است. (زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹ش، ص۱۳۵) زیرا امام حسین(ع) بر خلاف دیگر شهدا، او را از محل شهادتش جابه‌جا نکرد و نزد پیکر سایر شهدا نبرد. برخی نویسندگان مثل عبدالرزاق مقرم معتقدند دلیل اینکه امام حسین(ع) بدن حضرت عباس را به خیمه‌ها نبرد، درخواست خود حضرت عباس و یا عدم توانایی امام در جابجا کردن بدن حضرت عباس به دلیل جراحات وارد شده به بدنش نبود، بلکه حسین بن علی(ع) می‌خواست که برادرش صاحب مرقد و حرمی جداگانه باشد. (موسوی مقرم، العبّاس(ع)، ۱۴۲۷ق، ص۲۶۲- زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹ش، ص۱۳۵) مقرم برای سخن خود مستندی ذکر نکرده است. مقام کف العباس مقام کف‌العباس نام دو مکان است که گفته می‌شود دست‌های حضرت عباس(ع) در این دو نقطه از تن جدا شد و به زمین افتاد. این دو مکان، در قسمت شمال شرقی و جنوب شرقی بیرونِ حرم حضرت عباس(ع) و در ورودی دو کوچه بازار مانند قرار دارند. در این دو مکان نمادهایی درست شده و زائران آنجا را زیارت می‌کنند. (علوی، راهنمای مصور سفر زیارتی عراق، ۱۳۹۱ش، ص۳۰۰) • سقاخانه: یکی از نماد‌های مذهبی شیعیان است. سقاخانه‌ها فضاهای کوچکی‌اند که در معابر عمومی برای آب دادن به رهگذران به انگیزۀ کسب ثواب ساخته می‌شوند. سقاخانه در فرهنگ شیعه یادآور سقایت حضرت عباس(ع) در واقعه کربلا است و از این رو سقاخانه به نام‌ امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) مزین می‌شوند. (چلکوسکی، «عباس جوانمرد و دلیر، ص۳۷۴) برخی برای برآورده شدن حاجت خود در آنجا شمع روشن می‌کنند یا دخیل می‌بندند. (اطیابی، «سقاخانه‌های اصفهان»، ص۵۵) سقاخانه‌های فراوانی به نام حضرت عباس در نقاط مختلف جهان ساخته شده است. (موسوی مقرم، العبّاس(ع)، ۱۴۲۷ق، ص۲۶۲-۲۶۳؛ زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹ش، ص۱۳۵) • سَقَّانِفار: یا ساقی‌نِفار یا سقّاتالار نام بناهای سنتی در منطقه مازندران در ایران است که برای برگزاری مراسم عزاداری مذهبی و ادای نذر استفاده می‌شود. این بناها عموماً در مجاورت یک مکان مذهبی مانند مسجد، تکیه و حسینیه ساخته می‌شوند. سقانفار‌ها به حضرت عباس(ع) منتسب هستند و برخی به آنها «ابوالفضلی» می‌گویند. (علوی، راهنمای مصور سفر زیارتی عراق، ۱۳۹۱ش، ص۳۰۰) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ روند کار در اکثر ادارات شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که گذرتان به اداره ای خورده باشد. معمولا روند کار به این صورت است؛ یا با آن جناب، رفیق و آشنا هستی که سه سوته کارت حل می شود یا آشنا نیستی که در این صورت باید کمی بایستی، بعد وارد شوی، بعد اگر حال آن جناب مساعد باشد جواب سلامت را بشنوی، بعد کارت را بگویی و باز در صورت مساعد بودن حال آن جناب! جوابت را بشنوی. تا اینجای کار روند معمولی و تقریباً مشمول همه ادارات می شود. کار، آنجا سخت می شود که باید نامه نگاری شود. اول نامه بنویسی، بعد پیگیر شوی، بعد اگر شخص مورد نظر مرخصی نباشد، نامه ات را دیده باشد، اوقاتش تلخ نباشد، ماشینش خراب نباشد، تلفنش در دسترس باشد و هزار و یک احتمال طبیعی و غیر طبیعی دیگر، جواب نامه ات را بگیری و دوباره پیگیر شوی که امضای نهایی را بگیری. نکته جالب اینجاست که همه این کارها را باید خودت انجام دهی.!! یعنی آن جناب، پشت میز تنها کاری که می کند زدن چند دگمه است و گفتن این جمله؛ «پیگیری یادت نرود.» اگر هم اعتراض کنی بابا نمی دانم چجوری باید پیگیری کنم که کلاهت پس معرکه است.! البته و صد البته نباید از کنار کارمند دلسوز و مهربانی که تا امضای نهایی کنارت می ماند به سادگی عبور کرد. همه اینها نوشته شد تا خدمت اعزه عرض شود مرد اول جشنواره شهید رجایی (ره)، مردم اردکان هستند چون پیگیر کار هستند.! نه تنها در این دوران که دوستان روی میز مدیریت نشسته اند بلکه در دوره های قبل نیز سیستم به این شکل بوده است. این به این معنی نیست که مسوولین عزیز ما مشکل دارند بلکه یعنی باید فکری به حال این روند نامتوازن شود. این تعمیرات اساسی هم ابتکارات اساسی می خواهد. دل و جرات می خواهد. کناره گیری از برخی تفکرات و سلایق شخصی را می طلبد. ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 پاییز گرم 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (22) حرم حضرت عباس محل دفن حضرت عباس در شه
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (23) نمایش چهره حضرت عباس نقاشی‌هایی در فرهنگ عمومی شیعیان وجود دارد که با عنوان چهره عباس بن علی شناخته می‌شود. این تصاویر در هیئت‌های مذهبی و تکیه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر بسیاری از مراجع تقلید نسبت دادن این تصاویر به او را نمی‌توان به آسانی پذیرفت. آنها با وجود اینکه عنوان کرده‌اند نصب این تصاویر در هیئت‌های مذهبی و تکیه‌ها، در صورتی که موجب عمل حرام یا بی‌احترامی نشود اشکال شرعی ندارد، اما توصیه کرده‌اند که از نصب این تصاویر خودداری شود. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۲۶۷) در سال‌های اخیر دو فیلم با محوریت واقعه عاشورا به نام مختارنامه و رستاخیز ساخته شد که قطعه‌های مرتبط با حضور حضرت عباس در فیلم مختارنامه به دلیل مخالفت برخی از مراجع با نمایش چهره حضرت عباس حذف شد (۱۸ دقیقه از مختارنامه سانسور شد) و فیلم رستاخیز نیز به همین دلیل اجازه نمایش دریافت نکرده است. (اظهارات احمدرضا درویش پس از توقف اکران رستاخیز؛ خبرگزاری ایسنا) کتابشناسی 1- عبدالواحد مظفر نویسنده مجموعه سه جلدی بطل العلقمی (درگذشت: ۱۳۱۰ق) 2- محمدابراهیم کلباسی نجفی نویسنده خصائص العباسیة (درگذشت: ۱۳۶۲ق) 3- محمدعلی اردوبادی نویسنده حیاة ابی‌الفضل العباس (درگذشت: ۱۳۸۰ق) 4- موسوی مُقَرَّم نویسنده کتاب قمر بنی‌هاشم العباس (درگذشت: ۱۳۹۱ق) 5- ربانی خلخالی مؤلف کتاب چهره درخشان قمر بنی‌هاشم (درگذشت: ۱۳۸۹ش) 6- زندگانی قمر بنی‌هاشم: ظهور عشق اعلی، حسین بدرالدین، تهران، مهتاب، ۱۳۸۲ش 7- ساقی خوبان: شرح زندگانی حضرت ابوالفضل العباس، محمد چقایی اراکی، قم، نشر مرتضی، ۱۳۷۶ش 8- زندگانی حضرت ابوالفضل العباس علمدار کربلا، رضا دشتی، تهران، موسسه پازینه، ۱۳۸۲ش 9- چهره درخشان قمر بنی‌هاشم ابوالفضل العباس، علی ربانی خلخالی، قم، مکتب الحسین، ۱۳۷۸ش (۳جلد) 10- ابوالقربه: شرح زندگانی حضرت ابوالفضل(ع)، مجید زجاجی مجرد کاشانی، تهران، سبحان، ۱۳۷۹ش 11- عباس(ع) سپهسالار کربلا: زندگینامه، عباس شبگاهی شبستری، تهران، حروفیه، ۱۳۸۱ش 12- عباس بن علی(ع)، جواد محدثی، نهمین شماره از مجموعه آشنایی با اُسوه‌ها، انتشارات بوستان کتاب قم، چاپ هشتم، ١٣٩٣ش 13- ابوالفضل العباس (ع): پژوهشی در سیره و سیمای عباس‌بن‌علی (ع)، جوادخرمیان، نشر راه سبز، چاپ اول، ۱۳۸۶ش آنچه گذشت زندگانی درخشان امیر وفا و وقار بود که نام خود را با خون خود، در تاریخ جهان هستی ماندگار کرد. نظر به پرسش های زیاد محبین حضرتش، نسبت به نسل ایشان مطلبی مختص این موضوع که خلاصه ای از یک مقاله علمی می باشد تقدیم می گردد؛ ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 🔴 تنها کسی که برای خداحافظی با امام رفت ♦️شیخ محمدرضا نعمانی شاگرد شهید صدر می‌نویسد: صبح روزی که امام راحل آیت‌الله‌العظمی خمینی تصمیم گرفت عراق را به مقصد کویت ترک کند، شهید صدر به‌رغم نظارت شدید رئیس جنایتکار سازمان امنیت بر خانۀ امام، تصمیم گرفت به خانۀ ایشان برود و با او خداحافظی کند. شهید صدر صبح به خانه امام رفت، اما متأسفانه ایشان کمی قبل از آن حرکت کرده بود. بااین‌حال شهید صدر مدتی در خانۀ امام ماند تا تأیید خود را از ایشان نشان دهد و با افرادی که بعد از رفتن امام در خانه بودند همدردی کند. ♦️شهید صدر برای من تعریف کرد که یکی از سؤالات بازجویی در بازداشت ماه رجب این بوده که از دیدار آن روز چه هدفی داشته است؟ و مدیر کل امنیت به او گفته بود: این کار از نظر حکومت مصداق برنامه‌ریزی و هماهنگی با خمینی است، وگرنه چرا سایر مراجع و علما برای خداحافظی یا دیدار وی اقدام نکرده‌اند؟! ♦️ شهید صدر می‌گفت: «من برای شهادت برنامه‌ریزی کرده بودم و به ذهنم هم خطور نمی‌کرد که زنده به نجف اشرف برگردم، برای همین به او گفتم: «هر طور می‌خواهید این کار را تفسیر کنید. من برای این رفتم که آشکارا و نه مخفیانه با ایشان خداحافظی کنم.» رئیس سازمان امنیت که انتظار نداشت من چنین جوابی بدهم از دست من عصبانی شد. چون خیال می‌کرد من بابت آن کار عذرخواهی می‌کنم». ♦️ در حقیقت ارزش این‌گونه موضع‌گیری‌ها را فقط کسی می‌داند که در آن جو خفقانِ حاکم بر عراق زندگی کرده و با روش‌های رژیم برای سرکوب مخالفانش آشنا باشد. 📚شرح صدر، ص ١٧۵ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (23) نمایش چهره حضرت عباس نقاشی‌هایی در فر
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (24) همسر و فرزندان حضرت عباس علیه السلام حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، با لُبابَه دختر عبیدالله بن عباس، پسر عموی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، ازدواج نمود.( ابوعبدالله المصعب بن عبدالله بن المصعب الزبیری، نسب قریش، دارالمعارف للطباعة والنشر، 1953 م، ج 1، ص 79؛ المحبّر، ابوجعفر محمد بن حبیب البغدادی، بیروت، منشورات دار الآفاق الجدیدة، بی تا، ج 1، ص 44) لبابه، از بانوان بزرگ زمان خویش بود و در فضایی آکنده از نور قرآن و مالامال از عطر روح نواز محبّت به خاندان وحی، دیده به جهان گشوده و در سایه سار «قرآن و عترت» تربیت یافته بود. مادر لبابه، امّ حکیم جویری دختر خالد بن قرظ کنانی است. (عبدالرزاق المقرم، العباس(ع)، نجف، مطبعة الحیدریة، بی تا، ص 195) تاریخِ ازدواج وی چندان مشخّص نیست اما از سنّ فرزندان حضرت عباس علیه السلام می توان حدس زد که ازدواج او بین سال های 40 تا 45 هجری صورت گرفته و اینکه سنّ او هنگام ازدواج بیست سال بوده است. ثمره این پیوند فرزندانی به نام های عبیدالله، فضل، حسن، قاسم و یک دختر بود.(همان) اما بین تاریخ نگاران در تعداد آنها اختلاف نظر وجود دارد. برخی، حضرت عباس علیه السلام را صاحب دو فرزند به نام های عبیدالله و فضل دانسته اند(السید عبد المجید الحائری، ذخیرة الدارین، نجف، مطبعة المرتضویة، 1345 ق، ج 1، ص 145 ؛ وسیلة الدارین، ص 278) و برخی دیگر، عبیدالله، حسن و قاسم (بطل العلقمی، ج 3، ص 429) و برخی نیز عبیدالله و محمد(سید محسن امین العاملی، اعیان الشیعة، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، 1406 ق، ج 1، ص 610) را فرزندان او برشمرده اند. پس از شهادت حضرت عباس علیه السلام و فرزندان او در کربلا، لبابه به عقد زید بن الحسن علیه السلام (فرزند امام مجتبی علیه السلام) در آمد و از او صاحب دختری به نام نفیسه گردید.( نسب قریش، ج 1، ص 32 ؛ العباس(ع)، ص 198) برخی دیگر نوشته اند: او از زید، فرزند پسری به دنیا آورد و نام او را حسن گذاشت. بنابراین، «حسن» پسر حضرت عباس علیه السلام نبوده بلکه نوه حضرت می باشد(محمد تقی سپهر، ناسخ التواریخ، تهران، کتاب فروشی اسلامیه، 1368 ش، ج 1، ص 279) که از روی اشتباه در ردیف فرزندان او ذکر شده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (24) همسر و فرزندان حضرت عباس علیه السلام
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (25) شهادت فرزندان حضرت عباس علیه السلام در کربلا برخی منابع، از شهادت فرزندان حضرت در کربلا سخن به میان آورده اند اما در نام آنها اختلاف وجود دارد. نوشته اند: هنگامی که حضرت عباس علیه السلام از روی اسب خود بر زمین افتاد و در درگیری با دشمنان به شهادت رسید، امام حسین علیه السلام خود را به او رسانید و وقتی که حالت او را مشاهده نمود، فریاد برآورد: «وَا غَوْثاه، بِکَ یا الله، وَا قِلَّةَ ناصِراه؛ فریاد [از بی کسی ]، به تو پناه می برم ای خدا! وای از کمی یاران!» در این لحظه، محمد و قاسم صدای امام را شنیدند، نزد ایشان رفته و در پاسخ امام، فریاد زدند: «لَبَّیْکَ یَا مَولانا، نَحنُ بَینَ یَدَیکَ؛ در خدمت توایم ای سرور ما». امام حسین علیه السلام رو به آنان کرد و فرمود: «بِشَهادَةِ اَبیکُمَا الکِفایَة؛ شهادت پدرتان بس است». اما آنان امتناع ورزیده و گفتند: «نه به خدا، ای عمو!» سپس از امام اجازه گرفته و به میدان نبرد شتافتند و پس از پیکار با دشمن، ابتدا محمد و پس از او قاسم به شهادت رسید.( بطل العلقمی، ج 3، ص 433) علامه سید محسن امین - تراجم نویس مشهور - عبدالله بن عباس علیه السلام را نیز در شمار شهیدان کربلا ذکر می نماید. (اعیان الشیعة، ج 1، ص 610) اما بنا به گزارش برخی دیگر از تاریخ نگاران، تنها محمد در کربلا به شهادت رسیده است (محمد باقر المجلسی، بحار الأنوار، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1403 ق، ج 45، ص 62 ؛ ابو جعفر محمد بن علی بن شهر آشوب السروی المازندرانی، مناقب آل ابی طالب، قم، مطبعة العلمیة، بی تا، ج 4، ص 12) در این زمینه نوشته اند: در کربلا سه تن از فرزندان حضرت عباس علیه السلام با او حضور داشتند که در بین آنها، حضرت عباس علیه السلام، محمد را از همه بیشتر دوست می داشت و او را از خود جدا نمی کرد. او نوجوانی پارسا و خداترس بود و در میان ابروانش اثر سجده دیده می شد. وقتی حضرت عباس علیه السلام برادر بزرگوار خویش امام حسین علیه السلام را بی یاور دید، فرزند خود محمد را صدا زد و با دست خود، لباس جنگ بر تن او پوشاند و شمشیر به کمر او بست. سپس دست او را گرفته و نزد امام خویش رفت و خود از امام اجازه پیکار او را گرفت. محمد دست امام را بوسید و پس از خداحافظی با زنان خیمه، به میدان رفته و مبارز طلبید و پس از ساعتی نبرد، به شهادت رسید. (صدر الدین واعظ القزوینی، ریاض القدس (حدائق الانس)، تهران، کتاب فروشی اسلامیة، بی تا، ج 2، ص 63 ؛ رضی ابن نبی، تظلّم الزهراء(س)، قم، منشورات الشریف الرضی، 1360 ش، ص 240) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان ✅ سه اداره در یک روز! امروز توفیقی شد تا در عرض دو ساعت و بیست و هفت دقیقه! سه اداره را درک کنیم. اول به رفتیم. یکی در اعتراض به تعرض زمینش توسط شخصی، هر چه از دهانش بیرون می آمد نثارش کرد. ما که به تپش قلب افتادیم، کارمندها اما آرام بودند.! دوم به رفتیم. توفیقی بود که اتاق دژبانی، نیم ساعتی منتظر بمانیم. انواع و اقسام همشهریان می آمدند و می رفتند. یکی مالش را برده بودند، یکی برای امتحان گواهینامه خواب مانده بود، یکی ساعت را اشتباه دیده بود، یکی به مملکت فحش می داد، یکی ... ما باز تپش قلب گرفتیم، سربازها اما آرام بودند.! سوم به رفتیم. شهادت اعسار برای جوانی که می بایست مهریه دهد. سر و صدا های مختلف از اشخاص متفاوت برای پرونده های مختلف.! ما باز تپش قلب گرفتیم، دوستان دادگاه اما آرام بودند.! رزق و روزی ما امروز چنین رقم خورده بود؛ تپش قلب.! با همین تپش وارد مدرسه شدیم. خدا را شکر آرام شدیم.! حلقه مفقوده شلوغی در اینگونه ادارات، ضعف در حوزه تربیت است بخاطر همین امر و بخاطر پیشگیری از همان تپش هاست که خانواده ها برای مدرسه فرزند خود، دغدغه دارند. اینکه کجا آموزش داده شوند، اینکه چگونه بزرگ شوند، اینکه ... مدارس را دریابیم. اندیشه معلمین را دریابیم. رحمت خدا بر اندیشه آن معلمی که مسیر زندگی دانش آموزش را ریل گذاری می کند. بیایید به پرورش، در کنار تعلیم بیشتر توجه کنیم. اما افسوس، ترافیک حواشی آنقدر زیاد است که فرصتی برای برنامه ریزی های کلان نمی ماند. اینها به کنار! احتیاط های حاصل از خطاهای انسانی و رودربایستی ها را که دیگر نگو و نپرس.! ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 پاییز 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (25) شهادت فرزندان حضرت عباس علیه السلام د
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (26) اعقاب و بازماندگان حضرت عباس علیه السلام آنچه همگی تاریخ نگاران بدان تصریح کرده و اتفاق نظر دارند، این است که نسل حضرت عباس علیه السلام از طریق فرزند او عبیدالله گسترش یافته است.( ابو الحسن علی بن الحسین المسعودی، التنبیه و الأشراف، لیدن، مطبعة بریل، 1893 م، ص 299 ؛ ابو محمد علی بن احمد بن سعید بن الحزم الأندلسی، المجهرة أنساب العرب، مصر، دار المعارف، چاپ سوم، 1391 ق، ج 1، ص 67 ؛ البیهقی، ابوالحسن علی بن ابی القاسم بن زید، لباب الأنساب، قم، مکتبة السید المرعشی النجفی، چاپ اول، 1410 ق، ج 1، ص 357) او هنگام حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی کربلا در سنین کودکی بود ولی بعدها مردی دانشمند و فرزانه در دین و از فرهیختگان دوره خود گردید.( ابن العلوی العمری، نجم الدین ابوالحسن علی بن محمد، المجدی فی أنساب الطالبیین، قم، مطبعة سید الشهداء، مکتبة آیة الله العظمی النجفی، چاپ اوّل، 1409 ق، ص 231 ؛ لباب الأنساب، ج 1، ص 358) او با سه زن از زنان پاکدامن و فهیم مدینه به نام های رقیه دختر امام مجتبی علیه السلام، دختر معبد عبدالله بن عباس و دختر مسوّر بن مخزمه زبیری (محمد تقی بحر العلوم، مقتل الحسین(ع)، بیروت، دار الزهراء، چاپ دوم، 1405 ق، ص 315 ؛ العباس(ع)، ص 197 ؛ ابو نصر سهل بن عبدالله بن داود البخاری، ، سرّ السلسلة العلویة، نجف، مطبعة الحیدریة، 1381 ق، ص 89) ازدواج نمود و صاحب دو فرزند به نام عبدالله و حسن شد که نسل او نیز از طریق حسن، گسترش یافت. (المجدی، ص 231 ؛ لباب الأنساب، ج 1، ص 358) از این رو، باید حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام را سرشاخه اصلی نوادگان حضرت عباس علیه السلام برشمرد. لذا به معرّفی و بررسی زندگانی نوادگان حضرت عباس علیه السلام از نسل حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام می پردازیم. فرزندان حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام حسن بن عبیدالله 67 سال عمر نمود (المجدی، ص 233) و صاحب پنج فرزند به نام های عباس، عبیدالله،ابراهیم، فضل و حمزه گردید.( سرّ السلسلة، ص 90 ؛ لباب الأنساب، ج 1، ص 357 ؛ جمال الدین احمد بن علی بن عنبة الحسنی، الفصول الفخریة، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1363 ش، ص 201 ؛ سراج الأنساب، احمد بن محمد بن عبد الرحمن کیاء، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، چاپ اوّل، 1409 ق، ص 175) شاید این تیره از نسل حضرت عباس علیه السلام بلند آوازه ترین طایفه از تبار آن حضرت باشد که به شرح کوتاهی از سرگذشت آنان پرداخته می شود. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان ✅ به تجمعات نروید!!! این عنوان، این روزها در برخی از افکار می گردد و می چرخد؛ گران شد، آرایش نظامی و بوی و شهادت، نچ و نوچ های این و آن برای کشته شدن ها، های آزار دهنده، مشکلات داخلی از فرهنگی تا تربیتی و ... همه و همه، غبار از این سوال قدیمی را می زداید که چرا باید به و کمک کنیم و حال آنکه «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.»! برای اهل مطالعه جواب این سوال واضح است. برای اهل تحلیل هم، هم.! برای اهالی اما شاید کمی مشکل باشد. اخبار گوناگون موجود در شبکه ها، هر ذهنی را مشوش می کند. آخرش هم برای خیلی ها روشن نمی شود. راه حل چیست؟! تجمعات این روزها در حمایت از حرکت فاخر و تاریخی مسلمین کرانه باختری، یک حرکت فرادینی است. به نص صریح آیات مصحف شریف، یهود صهیونیزم، دشمن قسم خورده مسلمین است. اثبات این ادعا، فقط مراجعه به اطلاعات موجود در تاریخ را می طلبد. اهالی دهکده جهانی نیز باید وارد وادی راستی آزمایی محتوای شبکه های شوند. اگر مایل به درک عمق فاجعه هستی فقط کافیست چشمانت را ببندی و به این موضوع فکر کنی؛ جزای کسانی که بزرگان، دانشمندان و حافظان جان یک ملت را می کشند، چیست؟ جزای کسانی که کودکان بی گناه را می کشند، چیست؟ تحلیل این دو سوال می تواند کلید پاسخ به خیلی از سوالات خرد و کلان اذهان عمومی باشد. خدا قوت بچه های حزب الله، شیر مادر و نان پدر گوارایتان.! ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 پائیز 1402 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (26) اعقاب و بازماندگان حضرت عباس علیه الس
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (27) 1- عباس بن الحسن فردی شجاع و صریح بود به گونه ای که نوشته اند کسی از بنی هاشم در جرأت و صراحت لهجه مانند او وجود نداشت. وی در ایّام خلافت هارون الرّشید به بغداد آمد. هارون الرّشید به خاطر فضل، ادب و شجاعت او همواره او را به کنیه می خواند.( ابو بکر احمد بن علی الخطیب البغدادی، تاریخ بغداد، مصر، مکتبة الخابخی، 1348 ق، ج 12، ص 126 و 127 ؛ اعیان الشیعه، ج 7، ص 413) او به اندازه ای شیوا شعر می سرود که او را برترین شاعر از فرزندان امام علی علیه السلام می دانستند.( تاریخ بغداد، ج 12، ص 126 ؛ اعیان الشیعة، ج 7، ص 413) او ده فرزند داشت، که از جمله آنان عبدالله بن العباس است. مأمون پس از درگذشت او گفت: «بعد از تو ای فرزند عباس! همه مردم مساوی شدند (تو با دیگران تفاوت داشتی).» مأمون جنازه او را پیاده تشییع نمود و شیخ بن شیخ خواندش. محمد بن حمزه از دیگر نوادگان اوست که به جوانمردی و بخشش، مشهور بود و به نزدیکان خود بسیار رسیدگی نمود. نیکی او شامل حال همه می شد و بخششی گسترده داشت؛ در طبریّه اردن، اموال بسیار داشته و دارای اراضی زیادی بود. طغج بن جفّ فرغانی بر او حسادت کرد و سپاهی برای چپاول اموال او فرستاد. وی در نتیجه این درگیری در باغ خود، در سال 287 ق. به قتل رسید و شاعران در سوگ او قصیده ها گفتند. از این رو، به فرزندان و نوادگان او بنو الشّهید گفته می شود. (هشام بن محمد بن السلب الکلبی، جمهرة النسب، بیروت، مکتبة النهضة العربیة، چاپ اوّل، 1407 ق.، ج 1، ص 67 ؛ المجدی، ص 235 ؛ العباس(ع)، ص 198 ؛ الفصول الفخریة، ص 202) 2- عبیدالله بن الحسن درباره اش گفته اند: مردی به سان او پرهیبت و شکوه، دیده نشده بود. وی امارت حرمین شریفین مکّه و مدینه را بر عهده داشت و امر قضاوت در این دو شهر نیز بر عهده او بود.( العباس(ع)، ص 200 ؛ الفصول الفخریة، ص 203) مأمون، او را در سال 204 ق. به سرپرستی امور حجّاج بیت الله الحرام منصوب کرد و در دوران مأمون نیز از دنیا رفت. به بازماندگان و نوادگان او که در سرزمین دمیاط بودند، بنی هارون و به دسته ای از آنان که در فسای امروزی بودند، بنی هدهد می گفتند. گروهی از احفاد و دودمان او نیز در یمن سُکنا گزیدند. عبیدالله بن الحسن دارای 11 فرزند شد. از جمله آنان قاسم بن عبیدالله بود که پست جدّ خویش (امارت و قضاوت در حرمین شریفین) را عهده دار گردید. او از نزدیکان امام حسن عسکری علیه السلام هم بود. (ابو الفتوح بن سلیمان الیمانی، النفحة العنبریة فی أنساب خیرالبریة، قم، مکتبة السید المرعشی النجفی، چاپ اوّل، 1419 ق، ص 134 ؛ عبد الله بن محمد بن عبد الله الرفاعی المخزومی، صحاح الأخبار فی نسب السادة الفاطمیة الأخیار، بمبئی، مطبعة نخبة الأخبار، بی تا، ص 10) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc