مداد من
🛎 #زنگ_تاریخ 🛎 ♨️ سلسله یادداشتهای | یک آقازادهی قلابی | 🔹 #عبیداللهبنزیاد کیست؟ 🔹 د
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!!(۲)
دوره معاویه:
پس از مرگ زیاد بن ابیه در سال ۵۳ (ه. ق)، فرزندش؛ عبیدالله، به حکومت خراسان منصوب شد. (هاشمیبصری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۷، ص۷۰، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیة ۱۴۱۰ه. ق، چاپ اول - ابن عبدالبر، یوسف بن عبدالله، الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، ج۲، ص۵۳۰) ماجرای به حکومت رسیدن عبیدالله از این قرار بود؛ عبیدالله پس از مرگ پدرش، به دیدار معاویة بن ابیسفیان رفت. در این دیدار معاویه از عبیدالله در مورد حاکم کوفه و بصره پرسش نمود و به وی گفت: «اگر پدرت تو را در امور حکومتی به خدمت گرفته و حاکم نموده بود، من نیز در امور حکومتی از تو استفاده میکردم.»
عبیدالله به معاویه گفت: «تو را به خدا سوگند میدهم کاری نکنی که پس از تو، به من بگویند اگر پدر و عمویت تو را به حکومت منصوب میکردند، ما نیز تو را به حکومت میگماشتیم.!» (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۵، ص۲۸۳ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۲۹۶)
با این سخن از جانب عبیدالله، معاویه او را به حکومت خراسان منصوب کرد و به او گفت: «وصیت من به تو همان وصیتم به دیگر کارگزارانم است. اما تو را به خاطر قرابت و خویشاوندی وصیت ویژه میکنم و آن اینکه؛ بسیار را به اندک مفروش و خود مراقب خویش باش. از کسی که با تو موافق نیست به همان مقداری که کارش را انجام میدهد راضی باش تا هم خود آسوده باشی و هم برای ما ایجاد مشکل نکنی. درب خانهات را به روی مردم باز بگذار تا بتوانید یکدیگر را بشناسید. هنگامیکه تصمیم به انجام کاری گرفتی، آن را برای مردم بیان کن تا هیچ کس در حکم تو طمع نکند و تقاضای تغییر در آن را نداشته باشد. هنگامیکه با دشمن روبرو شدی و دشمن بر تو غلبه کرد و روی زمین بر تو تنگ شد، بدان که در زیر زمین نمیتوانند بر تو غلبه کنند. (کنایه از آنکه همیشه راه چارهای وجود دارد) اگر یارانت نیاز به کمک تو داشتند از کمک کردن به آنان دریغ مکن.» (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۲۹۶) گویا این منشور در حد حرف می¬ماند و مصرف داخلی داشت اما در عمل، چیز دیگری رقم می¬خورد.!
پس از نصب عبیدالله بن زیاد به حکومت خراسان، او که در این زمان مردی ۲۵ ساله بود، در اواخر سال ۵۳ هجری به همراه سپاهش به سوی خراسان حرکت کرد. وی با عبور از رود جیحون که برای نخستین بار از سوی عربها انجام گرفت، (یعقوبی، احمد، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۳۶، بیروت، دارصادر) توانست مناطقی چون رامیثن، (مسکویه، ابوعلی، تجارب الامم، ج۲، ص۲۸-۲۹، ضبط «رامین»، تهران، ۱۳۶۶ش - بلاذری احمد، فتوح البلدان، ج۳، ص۵۰۷، ضبط «رامدین»، لیدن، ۱۸۶۵م) نسف و بیکند (طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۵، ص۲۹۷) از شهرهای بخارا را تصرف کند و قبج خاتون ملکه ثروتمند بخارا و لشکریان ترک را عقب براند، اما ولایت او بر خراسان چندان به درازا نکشید. عبیدالله بن زیاد پس از حکومت بر خراسان، در سال ۵۵ هجری، از طرف معاویه به حکومت بصره منصوب شد. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۲۹۹)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿
✅ به نام خدای نون و قلم
✅ ستاره گمنامِ اردکان(شماره۱)
نام:احمد
نام خانوادگی: محیطی اردکانی
فرزندِ مرحوم شیخ رضا محیطی
ت ت: ۱۳۳۵ خورشیدی
تالیفات:
1- زراره بن اعین 2- سبز پوشان 3- نوروز در نگاه شریعت
شاید آوازه علمی حجت الاسلام احمد محیطی را شنیده باشید. کسی که چندین مقاله و کتاب تالیف نموده است.
توفیق، شامل حال ما شد که تابستان امسال خطبه متقین؛ کلام امیربیان حضرت علی (ع) را از زبان ایشان بشنویم. بعد از کلاس بود که از ایشان، درخواست مصاحبه نمودم، ایشان با روی باز، قبول کردند وقتشان را در اختیار بنده بگذارند. برای من جالب بود، ایشان که استاد حوزه و دانشگاه است و در صحنه های علمی و تحقیقاتی، حضور فعالی دارند، پیکان سوار است که در بین مصاحبه، از ایشان می پرسم.
اولین سوالم را می پرسم: حاج آقا، لطفا خودتان را معرفی کنید و از چه سالی وارد حوزه شده اید؟
...آقای محیطی بعد از معرفی، گفتند: سال ۵۲ خورشیدی، ۱۷ یا ۱۸ سال داشتم که شاگرد مکتب امام صادق (ع) شدم. یک سالی را در حوزه اردکان درس خواندنم. سال دوم، مسافر آشیانه آل پیغمبر شدم. چند سالی را در مدرسه حقانی با سرپرستی شهید بهشتی، شهید قدوسی و مصباح یزدی، تحصیل را ادامه دادم.
ادبیات، معانی بیان، مقداری از شرح لمعه و منطق مظفر، در آنجا زیر نظر آیت الله امینی و احمد جنتی؛ عضو محترم شورای نگهبان درس خواندم. جوار حضرت معصومه سلام الله علیها اساتیدی بودند که من از آنها بهره ها بردم، از قبیل آیت الله جوادی آملی، حسن زاده آملی، حایری شیرازی و ...
در ادامه صحبت، به نکته ای اشاره کردند که باید برای همه ما درس باشد. فرمودند: سعی کردم از وقتم، خوب استفاده کنم. حتی پنجشنبه و جمعه ها، در محضر آیت الله انصاری شیرازی، درس اعتقادات، منظومه، شرح تجرید و اسفار، می خواندم. الان هم نزدیک سی سال است، در درس تفسیر آیت الله جوادی آملی شرکت می کنم. ازطرف مجله کوثر که (وابسته به حرم حضرت فاطمه معصومه (س) است) موضوعاتی برای من ارسال شد، که مقاله ای در مورد آنها بنویسم، به لطف خداوند، نوشتم و در آن مجله چاپ گردید. الان نزدیک به ۵۰ مقاله و چند کتاب از من چاپ شده است.
ادامه دارد...
✍️ محمد اعرابی اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ دوشنبه
🔅 ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۲۵ محرم ۱۴۴۲
🎄 ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸شهادت امام سجاد عليه السلام به روايتی
🔹قتل امين به دست سپاهيان برادرش مأمون(۱۹۸ق)
🔸وفات «جهانگيرخان قشقايی»(۱۲۸۹ش)
🔹وفات استاد «حبيب اللَّه نجومی»(۱۳۶۶ش)
🔸وفات دکتر «عبدالحسين زرين كوب»(۱۳۷۸ش)
🔹تشکر آیةالله یثربی(ره) ازکاشانیان مقیم تهران(۱۳۵۷ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!!(۲) دوره معاویه: پس از مرگ زیاد بن ابیه در سال ۵۳ (ه
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۳)
علت انتخاب عبیدالله بن زیاد برای حکومت بر بصره آن بود که روزی عبدالله بن عمرو بن غیلان، حاکم بصره، بر روی منبر در حال سخنرانی بود که ناگاه شخصی از قبیلۀ بنی ضبه سنگی را به سوی او پرتاب کرد. عبدالله بن عمرو از این عمل خشمگین شد و دستور داد دست آن شخص را قطع کنند. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۵، ص۲۴۱ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۲۹۹)
با گذشت مدتی از زمان وقوع این حادثه، عبدالله بن عمرو به دیدار معاویه رفت و برخی از افراد بنیضبه نیز برای دادخواهی به ملاقات معاویه رفتند و ماجرای قطع دست هم قبیلهای خود را به اطلاع معاویه رساندند و دادخواهی نمودند. معاویه در پاسخ آنها گفت که عاملان خود را در هیچ صورتی قصاص نمیکند؛ اما در عوض، آنها میتوانند دیۀ دست قطع شده دوست خود را دریافت نمایند. بنیضبه با دریافت دیه موافقت کردند و با پرداخت دیه، عبدالله بن عمرو نیز از حکومت بصره عزل شد. با عزل عبدالله بن عمرو از حکومت بصره، عبیدالله بن زیاد از طرف معاویه به حکومت بصره منصوب شد. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۳۰۰)
با گذشت مدّتی از حکومت عبیدالله بن زیاد بر بصره، وی به همراه افرادی از قبایل مختلف بصره که «احنف بن قیس» نیز در میان آنان بود، نزد معاویه آمد. پس از ورود بصریان نزد معاویه، همگی شروع به تعریف و تمجید از معاویه نمودند؛ ولی احنف بن قیس که رابطهاش با عبیدالله چندان خوب نبود، ساکت بود و سخن نمیگفت. معاویه رو به احنف کرد و از او پرسید که چرا ساکت است و سخن نمیگوید؟ احنف گفت: «اگر سخن بگویم با افراد قوم خود مخالفت کردهام!» با این سخن، معاویه گفت: «برخیزید و بروید که عبیدالله را از حکومت بر شما عزل کردم. به دنبال حاکمی باشید که مورد رضایت شما باشد.»
پس از سخنان معاویه و پایان جلسه، هر یک از افرادی که در جلسه حضور داشتند به دنبال شخصی از بنیامیه یا بزرگان شام بودند تا برای خودشان حاکمی انتخاب نمایند؛ اما احنف بن قیس به نزد هیچکس نرفت و در منزل خود باقی ماند. با گذشت چند روز از ماجرا، بصریان نزد معاویه رفتند و هر گروهی، نام شخصی را به عنوان حاکم جدید میبرد. در این میان، احنف همچنان ساکت بود. معاویه از او پرسید که چرا ساکت است و سخن نمیگوید؟ احنف به معاویه گفت: «اگر میخواهی یکی از افراد خاندان خودت را بر ما حاکم کنی، ما هیچکس را با عبیدالله برابر نمیدانیم؛ اما اگر کسی غیر از خاندان خود را میخواهی حاکم بر ما نمایی، خود انتخاب کن!» معاویه گفت: «عبیدالله را به حاکمیت بصره بازمیگردانم.» (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۳۱۶)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿 ✅ به نام خدای نون و قلم ✅ ستاره گمنامِ اردکان(شماره۱) نام:ا
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿
✅ به نام خدای نون و قلم
✅ ستاره گمنامِ اردکانی! (شماره۲)
از شاگرد انصاری شیرازی پرسیدم: چرا طلبگی را انتخاب کردید؟ نفس عمیقی کشید و جواب دادند: عاشق طلبگی بودم! ولی در این راه، خیلی سختی، فقر و فلاکت کشیدهام.در دوران خفقان آن روز، زمانی که صحبت از انقلاب نبود، وقتی بهطرف قم میرفتم، باور نداشتم،سالم به مدرسه میرسم یا نه! چون ساواک افراد را میگرفت. گفتم: استاد شما چرا بااینهمه سختی، حوزه را رها نکردید؟ گفت: علاقه من به حوزه بیشتر بود، عشق به تحقیق و مطالعه باعث شد در حوزه بمانم.
نظر محقق حوزه و دانشگاه را در مورد کار کردن طلبهها پرسیدم، نگاهی به من کرد و فرمود: ضرر میکنند ضرر! طلبه باید بیشتر وقتش را طلبگی کند! با نگاهی همراه با تعجب! پرسیدم: با این وضعیت اقتصادی، شهریه، کفاف نمیدهد! حاجآقا جواب داد: اعتقاددارم، بعد از ۵۰ سالی که در حوزه هستم، خداوند طلبهها را رها نمیکند. بله! گاهی بهسختی میافتند، اما خدا طلبه را نگه میدارد، کمک میکند. مخالف رفاهزدگی طلبهها هستم، این به صلاح طلبه نیست، زندگی طلبه اگر از راه رفاهزدگی باشد، حتی اگر از راه حلال هم باشد، ارزش ندارد! خداوند بهاندازه خودش کمک میکند... سؤال کردم: استاد اگر زمان برگردد، دوباره مسیر طلبگی را ادامه میدهید؟ استاد نهجالبلاغه در ادامه گفت: من اگر ده بار بمیرم وزنده شوم باز طلبه خواهم شد. واقعاً اگر این سؤال را از طلبهها بپرسند، جوابشان این هست؟!
از شاگرد علامه حسنزاده پرسیدم: اگر شما مدیر حوزه یا امامجمعه بودید، برای جذب جوانها به حوزه، چه برنامهای داشتید؟ گفت: باید فکر کرد، ولی به نظرم اگر روحانی عملش جاذب باشد، مردم جذب میشوند، مردم، عاشق ِعمل جاذب هستند! چه کسی مردم را تشویق کرد در تشییعجنازه سردار سلیمانی شرکت کنند؟ مگر مردم چه دیدند؟ مردم اخلاص دیدند، عمل دیدند. مردم اگر آب زلال ببینند آن را دنبال میکنند. اگر مردم از عمامه به سرها، رفتاری یا برخوردی زشت ببینند، زده میشوند. بهترین راه برای جذب، عمل با اخلاص، اخلاق و برخورد اجتماعی است. در سفرهایی که روحانی کاروان بودم، وقتی مردم من را میدیدند، خیلی روی خوشنشان نمیدادند ولی من اهل گوشهگیری نبودم، با مردم برخورد خوبی داشتم تا اینکه موقع خداحافظی با گریه از بنده، جدا میشدند...
دوست داشتم کمی از استاد حسنزاده آملی برای من بگوید. شاگرد علامه گفت: استاد حسنزاده آملی بسیار کَتوم بود، خیلی هر حرفی نمیزد. یک جمله از علامه حسنزاده گفت، میفرمود: کسانی که فلسفه و عرفان را رد میکنند، نفهمیده رد میکند. حرف مردم را نمیفهمند، مثلاینکه شما نفهمید، منظور حافظ از مو، ساز، خال لب تو، چیست.
👈 ادامه دارد...
✍️ محمد اعرابی اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘️ سهشنبه
🔅 ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۲۶ محرم ۱۴۴۲
🎄 ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸محاصره و سنگ باران مكه از سوی سپاهيان يزيد(۶۴ق)
🔹شهادت علي بن حسن مثنی در زندان منصور دوانقی(۱۴۶ق)
🔸وفات ملا عبدالله بن حسین تستری(۱۰۲۱ق)
🔹وفات استاد سید مصلح الدین مهدوی اصفهانی(۱۴۱۶ق)
🔸انتخابات اولين دوره مجلس شورای ملی(۱۲۸۵ش)
🔹سقوط ديكتاتوری رضاخان(۱۳۲۰ش)
🔸وفات «شیخ مرتضی انصاری قمی»(۱۳۵۳ش)
🔹وقوع زلزله شديد در طبس(۱۳۵۷ش)
🔸کشتار فلسطینیان اردوگاه صبرا و شتیلا(۱۳۶۱ش)
🔹وفات «سيدابوالقاسم انجوی شيرازی»(۱۳۷۲ش)
🔸نشان افتخار يونسكو به نهضت سوادآموزی(۱۳۷۸ش)
🔹وفات «علامه سيدمرتضی عسگری»(۱۳۸۶ش)
🔸وفات آیةالله «ابوالقاسم خزعلی»(۱۳۹۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۳) علت انتخاب عبیدالله بن زیاد برای حکومت بر بصره
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۴)
کشتار خوارج و سران آنها:
عبیدالله بن زیاد در سال ۵۸ ق بسیاری از خوارج را دستگیر (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۳۱۲) و سیزده هزار نفر، از جمله برخی بزرگان آنان را به قتل رسانید و چهار هزار تن از آنان را زندانی نمود. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۵۲۴) از جمله کسانی که در جریان کشتار خوارج به قتل رسیدند «عروة بن ادیه» و برادرش «مرداس بن ادیه» بودند.
ماجرای قتل عروه؛ روزی عبیدالله بن زیاد برای شرکت در مسابقه اسب دوانی خارج شد و زمانی که منتظر رسیدن اسبها بود، عدهای به نزد او آمدند که عروة بن ادیّة نیز در میان آنها بود. عروه، عبیدالله بن زیاد را موعظه کرد و به او گفت: «آیا شما بر هر مکان مرتفعی، نشانهای از روی هوا و هوس میسازید؟! و قصرها و قلعههای زیبا و محکم بنا میکنید فکر می¬کنید در دنیا جاودانه می¬مانید؟! و هنگامی که کسی را مجازات میکنید همچون جبّاران کیفر میدهید! «اَ تَبْنُونَ بِکلِِّ رِیعٍ ءَایَةً تَعْبَثُونَ وَ تَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّکُمْ تخَلُدُونَ وَ اِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِین»» (شعراء/ ۱۲۸- ۱۳۰)»
عبیدالله فهمید که عروة بن ادیّة به خاطر حضور یارانش چنین سخنانی را بیان نموده و در غیر این صورت جرأت بیان این سخنان را نداشت. به همین منظور برخاست و مسابقه را ترک کرد. پس از آن عبیدالله به جستجوی عروه پرداخت و عروة بن ادیّة نیز از ترس مجازات فرار کرد؛ اما توسط مامورین عبیدالله در کوفه دستگیر شد و به فرمان او به قتل رسید. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۵، ص۳۸۷ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۳۱۳)
مرداس بن ادیّة نیز از جمله افراد دیگری بود که در سال ۵۸ (ه. ق) و در جریان کشتار خوارج به قتل رسید. مرداس فردی عابد و از بزرگانِ خوارج و از کسانی بود که در جنگ نهروان حضور داشت. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۵، ص۱۸۰)
مرداس در زندان عبیدالله به سر میبرد؛ ولی پس از تصمیم عبیدالله به کشتار خوارج، با وساطت یکی از نزدیکان عبیدالله از زندان آزاد گردید. مرداس بن ادیّة پس از آزادی از زندان به همراه ۴۰ تن از یارانش به سوی اهواز رفت ولی آنان همگی پس از مقابلۀ با سپاه ابن زیاد کشته شدند. (ابن خیاط، خلیفه، تاریخ خلیفة بن خیاط، ص۲۵۶، تحقیق فواز، بیروت، دار الکتب العلمیة، ۱۴۱۵ه. ق، چاپ اول - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۳۱۴)
عبیدالله در بصره، شورش خوارج را کنترل و بالاخره در سال ۵۸ق بدون هیچ مذاکره ای و با خشونت زیاد آنها را کشت. (طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۷، ص۱۸۵ و ص۲۲۸)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿 ✅ به نام خدای نون و قلم ✅ ستاره گمنامِ اردکانی! (شماره۲) از
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿
✅ به نام خدای نون و قلم
✅ ستاره گمنام اردکانی! (شماره ۳)
حاجآقا محیطی از استادش میگوید: حسنزاده آملی ازنظر ریاضی، ستارهشناسی، علم منقول و معقول و... حرف اول میزند، اصلاً این مرد خیلی حرف دارد خیلی! یک نفر را دیده بود که بدنش مثل خوک، ولی صورتِ انسان داشت، خیلی ناراحت شده بود. این مطلب را در کتاب عیون النفسِ خودش آورده است که این شخص (رباخوار) بود! ...علامه،گاهی مواقع و با اذن الهی، چهره واقعی افراد را می دیدند.
درحالیکه کولر کتابخانه، سردی خودش را به ما میداد، از استاد پرسیدم: چند سال است با دانشجوها سروکله میزنید؟! خندهای کرد و گفت: نزدیک ۲۰ سال است. پرسیدم استاد: اگر در قم، جایی برای تدریس یا فعالیتهای علمی نداشتید، چهکار میکردید؟ نگاهی به من کرد و گفت: من اهل نشستن در خانه نیستم! اگر من در این دانشگاه یا در این شهر تدریس نکنم، بهجای میرفتم که مثمر ثمر باشم و بتوانم برای مردم کاری انجام بدهم.
و اما سؤال آخر:
آقای محیطی، شما که عمر خود را درراه علم و تحقیق سپری کردهاید، نزدیک ۲۰ سال است در دانشگاه تدریس میکنید، استاد دانشگاه هستید، چرا سوار پیکان میشوید؟ خندهای کرد که ما با خنده ایشان خنده افتادیم! گفت: حتی فکر عوض کردن ماشین هم نبودم! این استاد اخلاق دو بار فرمودند: این لباس (روحانیت) خیلی مهم است این لباس خیلی مهم است. گفتم استاد: خانواده اعتراض نمیکنند، پیکان دیگر قدیمی شده است، پراید یا سمند یا ماشین بهتر تهیه کنید؟ یک جمله گفت: خانواده بنده، خیلی قانع بودند، همیشه و همهجا همراه من بودند. بابت این از خدای خودم ممنون هستم.
نزدیک ۴۰ دقیقه با حاجآقا محیطی بودیم، لحظاتی که برای من و دوستم آقای رفیع شیرین بود. در آخر از محقق حوزه پرسیدیم: چه توصیهای برای ما طلبهها دارید؟ استاد دو توصیه کاربردی به ما داشتند، در توصیه اول فرمودند:
👈 ادامه دارد...
✍️ محمد اعرابی اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ چهارشنبه
🔅 ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۲۷ محرم ۱۴۴۲
🎄 ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸وارد شدن لشکر شام به مکه(۶۴ق)
🔹لشكر كشي مامون عباسی به سرزمين روم(۲۱۵ق)
🔸وفات آیةالله ملاعلی کنی(۱۳۰۶ق)
🔹وفات آیةالله میرزا احمد سرایی(۱۴۰۲ق)
🔸وفات «جهانگیرخان قشقایی»(۱۲۸۹ش)
🔹وفات «سید احمد کربلایی»(۱۲۹۳ش)
🔸آغاز دوره چهارم مشروطه، عصر سلطه آمريكا(۱۳۲۰ش)
🔹كشتار فلسطينيان در اردن(۱۳۴۹ش)
🔸الغاء قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير توسط «صدام» (۱۳۵۹ش)
🔹تشكيل نيروهای سه گانه در سپاه پاسداران(۱۳۶۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۴) کشتار خوارج و سران آنها: عبیدالله بن زیاد در سا
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!!(۵)
دوره یزید:
با روی کار آمدن یزید پس از مرگ معاویه در سال ۶۰ق /۶۸۰م بخاطر اوضاع وخیم سیاسی بصره، عبیدالله، در جایگاه خود نگهداشته شد. با آغاز قیام امام حسین (ع) و اعزام نماینده او «مسلم بن عقیل» به کوفه، عبیدالله جوان، خام و خشن در سال ۶۰ق با حفظ سمت، به ولایت کوفه نیز منصوب گشت. گفته شده است که یزید به پیشنهاد سرجون مسیحی که از مشاوران یزید بوده، دست به این اقدام زده و با قیام امام حسین (ع) مقابله کرده است. (طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۷، ص۲۲۸)
سرکوب قیام مسلم بن عقیل:
کوفیان در سال ۶۰ قمری برای بیعت با حسین بن علی(ع) نامه فدایت شوم نوشتند. حسین (ع) سفیرش را فرستاد. همه منتظر خود حسین (ع) بودند که ابن زیاد با روی پوشیده وارد شهر شد.!! مردم گمان کردند که شهر نفسی تازه کرده و حسین(ع) آمده است. از او استقبال کردند ولی به زودی دریافتند که عبیدالله بوده است.!
نخستین اقدام عبیدالله، جست و جو برای یافتن نماینده امام حسین(ع)، بود. (طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۷، ص۲۲۹) ابن زیاد به محض ورود به کوفه، از آنجایی که کوفیان را می شناخت، سیاست ترس و تطمیع را بکار برد.!! مخالفان را ترسانید و به دوستداران، وعده پول و مقام داد. (ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۳۶۸ق، ج۱، ص۹۷)
به روایت یعقوبی، «هانی بن عروه»؛ رفیق قدیمی ابن زیاد، که در هنگام ورود عبیدالله به کوفه بیمار بود به عنوان یکی از زعمای شیعه شناخته می شد. او حدس میزد که عبیدالله پس از ورودش به عیادتش خواهد آمد. از این رو با مسلم، نقشه کشتن ابن زیاد را کشیدند. (یعقوبی، تاریخ، دار صادر، ج۲، ص۲۴۳) به روایت دیگر، «شریک بن اعور»؛ از سران شیعه کوفه، در خانه هانی بیمار شد و با مسلم قرار گذاشت که چون ابن زیاد به عیادت وی میآید، مسلم به او حمله کند و وی را بکشد. (طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۷، ص۲۴۸) با این همه گویا چون هانی از وقوع قتل در خانه خود خشنود نبود و از طرفی کشتن بدون دفاع در مرام شیعه نیست، مسلم از آن کار سرباز زد و ابن زیاد جان به سلامت برد. (ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۳۶۸ق، ج۱، ص۹۸ و ۹۹)
به گزارش طبری؛ ابن زیاد اندکی پس از ورود به کوفه با نیرنگ، محل اختفای مسلم را پیدا کرد. با پیدا شدن مسلم، جناب هانی دستگیر و به زندان افکنده شد. اندکی بعد مسلم بن عقیل نیز، بدست «بکر بن حمران احمری» دستگیر شد. عبیدالله، هر دو را به قتل رساند و سر آنها را نزد یزید فرستاد. (طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۷، ص۲۲۹ و ۲۷۰)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ پنجشنبه
🔅 ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۲۸ محرم ۱۴۴۲
🎄 ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸ورود اسراي اهل بيت عليهم السلام به بعلبك(۶۱ق)
🔹ورود امام جواد (علیه السلام) به بغداد(۲۲۰ق)
🔸ویران شدن قسمتی از بغداد توسط سپاه مغول(۶۵۶ق)
🔹انقراض دولت بنی عباس توسط هلاکو(۶۵۶ق)
🔸ولادت حکیم میرزا محمد طاهر تنکابنی(۱۲۸۰ق)
🔹روز شعر و ادب فارسی
🔸پيام «امام خمينی» به مناسبت زلزله طبس(۱۳۵۷ش)
🔹عملیات کوچک شهيد مدنی درغرب سوسنگرد(۱۳۶۰ش)
🔸عمليات كوچك ظفر ۱ در استان دهوك(۱۳۶۶ش)
🔹وفات استاد «شهريار»(۱۳۶۷ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!!(۵) دوره یزید: با روی کار آمدن یزید پس از مرگ معاویه
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۶)
در واقعه کربلا:
پس از قتل مسلم و هانی، فرمان قتل حسین بن علی (ع)، یارانش و اسارت اهل بیتش صادر شد. در این بیانیه محرمانه، «عمر بن سعد» بعنوان فرمانده سپاه کوفه در کربلا معرفی شد. (ناظم زاده قمی، سید اصغر. یاران علی، ص 455)
عبیدالله پس از تهدید و تطمیع کوفیان، حرّ بن یزید را به سوی حسین بن علی (ع) فرستاد و به او دستور داد تا جلوی حسین (ع) را بگیرد و نیز اجازه ندهد در محلی که دارای آب است، اردو بزند. سپس عمر بن سعد را با لشکری به سوی وی فرستاد. (طبری، تاریخ الامم و الملوک ، ۱۳۸۷ق، ج۷، ص۳۰۸) عمر بن سعد پیش از آن از سوی ابن زیاد به حکومت ری منصوب شده بود و در صدد عزیمت به ری بود؛ ولی ابن زیاد او را مأمور بیعت گرفتن از حسین (ع) برای یزید یا جنگ با او کرد. چون عمر خواست زیر بار این کار نرود، حکومت بر ری را، به مقابله با حسین بن علی (ع) مشروط کرد. (ابن سعد، الطبقات الکبری، ۱۹۶۸م، ج۵، ص۱۶۸ - دینوری، اخبار، الاخبار الطوال، ۱۳۷۹ق، ج۱، ص۲۵۳)
عمر بن سعد پس از مذاکره با حسین بن علی (ع)، به ابن زیاد خبر داد که گزینه نظامی مردود شد و حسین خواهان بازگشت است. از این رو نیازی به جنگ نیست. گویا ابن زیاد در آغاز از این خبر شادمان شد؛ اما امان از دست مگسان معرکه! شمر بن ذی الجوشن او را از پذیرش صلح بازداشت. ابن زیاد در نامه¬ای به عمر بن سعد نوشت که اگر از حسین بیعت گرفت، او را به کوفه بفرستد وگرنه با او بجنگد. اگر او و یارانش مقاومت کردند آنها را بکشد، اعضایشان را ببرد و بر سینه و پشت حسین بن علی (ع) اسب بدواند.! اگر هم طالب جنگ با حسین (ع) نیست، فرماندهی را به شمر بدهد. (نک: طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۷، ص۳۱۵-۳۱۶؛ مفید، الارشاد، ج۱، ص۴۳۸)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ جمعه
🔅 ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۲۹ محرم ۱۴۴۲
🎄 ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸ورود كاروان اسرا به شام(۶۱ق)
🔹وفات آیةالله آقا سید علی حجت کوه کمره ای(۱۳۶۰ق)
🔸قراردادنفتی ايران باكنسرسيوم بين المللی(۱۳۳۳ش)
🔹واكنش به توافق مصرواسراييل دركمپ ديويد(۱۳۵۷ش)
🔸وفات آیةالله «محمد ابراهيم اعرافی»(۱۳۷۱ش)
🔹وفات دکتر شکوئی «چهره ماندگار جغرافیا»(۱۳۸۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۶) در واقعه کربلا: پس از قتل مسلم و هانی، فرمان قت
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۷)
جنگ آغاز شد. امام و یارانش به شهادت رسیدند. تصاویر آرشیوی از جنگ گویای خوی وحشی¬گری لشکر ابن زیاد می¬باشد. با پایان یافتن جنگ، عمر بن سعد خانوادۀ سیدالشهداء را به نزد عبیدالله برد. (کوفی، ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۲۰، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۱۴ه. ق، چاپ اول - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۵۵) ورود اهل بیت پیامبر (ص) در حال اسارت به کوفه، وقایعی آفرید که بصورت جزئی در منابع ثبت شده است. از جمله این وقایع، مواجهه و مجادله ابن زیاد با حضرت زینب (ع) و پاسخهای او به ابن زیاد است که به نقل منابع، بر شنوندگان و حاضران در مجلس، تأثیر فراوانی نهاد. پس از ورود اسیران کربلا به کاخ حکومتی، حضرت زینب(س) با جامههای کهنه و بدون آنکه به عبیدالله و مجلس او اعتنا کند، در گوشهای نشست. عبیدالله سه بار از او پرسید: «کیستی؟» ولی جوابی نشنید.
سرانجام یکی از کسانی که در مجلس بود، گفت: «زینب، دختر علی ابن ابی طالب است.» ابن زیاد گویا از بیاعتنایی زینب به خشم آمده بود. به طعنه گفت: «سپاس خدا را که شما را رسوا نمود و دروغگویتان را آشکار ساخت.»
حضرت زینب جواب داد: «سپاس خدا را که ما را با پیامبرش گرامی داشت و از آلودگی و پلیدی، پاک ساخت. آن که گناهکار است، رسوا میگردد و آن که بدکار است دروغ میگوید و او ما نیستیم.»
ابن زیاد گفت: «دیدی عاقبت خدا با شما چه کرد؟»
حضرت زینب گفت: «از خدا جز نیکویی و خوبی ندیدم. خدا بر خاندان ما شهادت را مقدّر فرموده بود و آنان با شجاعت به قتلگاه خویش شتافتند و خدا به زودی آنان و تو را کنار هم گرد میآورد تا در پیشگاه او محاکمه شوید. آن گاه خواهی دید که عاقبت و رستگاری از آن کیست؟ ای پسر مرجانه مادرت به عزایت بنشیند!»
ابن زیاد خشمگین شد و گفتهاند؛ قصد کشتن زینب را کرد که با وساطت «عمرو بن حُرَیث» منصرف شد و گفت: «خداوند دل مرا با کشته شدن برادر سرکش و دیگر شورشیان و هواخواهان خاندانت آرامش بخشید.»
حضرت زینب گفت: «به خدا قسم که بزرگ مرا کشتی، شاخه و برگ مرا بریدی، اصل و ریشهام را از بن برکندی. اگر شفای دل تو در اینها است، پس شفا یافته ای.»
ابن زیاد گفت: «او نیز چون پدرش قافیه به هم میبافد و مثل او به سجع سخن میگوید.» (مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۵)
از جمله حوادث دیگر کوفه، بردن سر مطهّر امام حسین (ع) به مجلس ابن زیاد است. به نقل منابع، او با چوبی که در دست داشت، به لبها و دندانهای امام حسین (ع) زد و بیاحترامی کرد. زید بن ارقم از اصحاب پیامبر (ص) در مجلس حضور داشت و چون این کار را دید، گریست و گفت: آن چوب را از لبان حسین بردار. به خدا قسم بارها دیدهام که پیامبر (ص) لبان خویش را بر آنها مینهاد. عبیدالله به خشم آمد و گفت: خدایت بگریاند! بر چه میگریی؟ بر فتح الهی؟! به خدا قسم اگر پیر نبودی و نمیدانستم که عقلت زایل شده، گردنت را میزدم. زید چون این را شنید، مجلس را ترک کرد. (مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۴)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ شنبه
🔅 ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۱ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸سقوط هواپيمای كمك رسانی در شيراز(۱۳۵۷ش)
🔹وفات آیةالله «سيدمحمدعلی موحدابطحی»(۱۳۸۱ش)
🔸ترور «برهان الدین ربانی»(۱۳۹۰ش)
🔹وفات «شفیق میبدی» شاعر معاصر(۱۳۹۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۷) جنگ آغاز شد. امام و یارانش به شهادت رسیدند. تصا
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۸)
پس از این وقایع، عبیدالله، آنها را به سوی یزید بن معاویه فرستاد. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۶۳)
در صفحات تاریخ ثبت شده است که؛ پس از وقوع فاجعه کربلا، «مرجانه»؛ مادر عبیدالله بن زیاد، به او گفت: «ای خبیث! به خاطر کشتن فرزند رسول خدا (ص)، هیچگاه بهشت را نخواهی دید؛ قالت مرجانة لابنها عبید اللّه: یا خبیث، قتلت ابن رسول اللّه (ص)، لا تری الجنة ابداً.» (هاشمیبصری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، الطبقة الخامسة۱، ص۵۰۰ - ابن عساکر، ابوالقاسم علی بن حسن، تاریخ مدینة دمشق، ج۳۷، ص۴۵۱ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۴، ص۳۷۱)
عبید الله پس از مرگ یزید:
درباره سرنوشت عبیدالله بعد از مرگ یزید میان نویسندگان و تاریخنگاران اختلاف هست:
به روایت بلاذری: «پس از مرگ یزید، ابن زیاد در بصره مردم را به بیعت با خود خواند تا آنگاه که مسلمانان برخلافت یک تن اتفاق کنند. چون بصریان با او بیعت کردند، وی کسانی را به کوفه فرستاد تا از کوفیان نیز برای او بیعت بگیرند، ولی کوفیان نپذیرفتند و در پی آن بصریان نیز از پذیرش امارت او سر باز زدند.» (بلاذری احمد، انساب الاشراف، ج۷، ص۱۴۳، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۰ق)
اما به نوشته طبری و ابوعلی مسکویه؛ «ابن زیاد شب قبل از ایراد خطبه، مالی فراوان میان بزرگان بصره چون «شَقیق بن ثَور» و «مالک بن مِسع» و «حصین بن منذر» پراکند و همین کسان پس از خطبه وی بپاخاستند و خواهان ادامه حکومت او شدند. با این همه اندکی بیش بر نیامد که مردم از او روی برگرداندند و خواستار بیعت با عبدالله بن زبیر شدند.» (طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۴، ص۳۸۷ - مسکویه، ابوعلی، تجارب الامم، ج۲، ص۹۴، تهران، ۱۳۶۶ش)
ابن زیاد پس از آن، عطایا و مقرریهای مردم را قطع کرد و باقیمانده بیت المال را برداشت. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۷، ص۴۳۹ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۷، ص۴۴۳)
دینوری از این وقایع سخنی به میان نیاورده و تنها اشاره کرده که ابن زیاد پس از مرگ یزید، به اشاره «حارث بن عباد بن زیاد»؛ برادرزاده خود، و مهران؛ غلامش و به روایتی کاتب خود از «ازدیان» پناه خواست و «حارث بن قیس ازدی» را برای این کار به نزد خود خواند. حارث و ابن زیاد برای وادار کردن «مسعود بن عمرو» رئیس ازد به پذیرش این پناهندگی، نیرنگی به کار بردند که سرانجام مسعود را به رغم آنکه سخت خشمناک شد، به پذیرش آن مجبور کرد. (مسکویه، ابوعلی، تجارب الامم، ج۲، ص۹۶، تهران، ۱۳۶۶ش - دینوری احمد، اخبار الطوال، ج۱، ص۲۸۱-۲۸۳، به کوشش عبدالمنعم عامر، بغداد، ۱۳۷۹ق)
از یک سو بصریان که ابن زیاد را در دارالاماره نیافتند، به زندان شهر هجوم بردند و زندانیان را آزاد ساختند و سپس «عبدالله بن حارث بن نوفل» را به امارت گماشتند. (دینوری احمد، اخبار الطوال، ج۱، ص۲۸۳، به کوشش عبدالمنعم عامر، بغداد، ۱۳۷۹ق)
از سوی دیگر تمیمیان و قیسیان با ازدیان که ابن زیاد را پناه داده بودند، به نزاع برخاستند. این واقعه ابن زیاد را بیش از پیش بیمناک و مجبور به فرار از شهر ساخت. سرانجام «مسعود بن عمرو» چند تن را گماشت تا وی را به شام برسانند. (مسکویه، ابوعلی، تجارب الامم، ج۲، ص۹۷، تهران، ۱۳۶۶ش) خود مسعود اندکی بعد گویا به دست خوارج به قتل رسید. (بلاذری احمد، انساب الاشراف، ج۴، ص۹۸، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۰ق - ابن قتیبه دینوری، عبدالله، المعارف، ج۱، ص۳۴۷، به کوشش ثروت عکاشه، قاهره، ۱۳۸۸ق /۱۹۶۹م)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿 ✅ به نام خدای نون و قلم ✅ ستاره گمنام اردکانی! (شماره ۳) حا
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿
✅ به نام خدای نون و قلم
✅ ستاره گمنام اردکانی! (شماره ۴)
در توصیه اول فرمودند: احترام به همسر، شرط اول زندگی است، دوست داشتن همسر خیلی مهم است، خیلی از مشکلات را حل میکند. اگر به همسرتان محبت کنید و به او بگویید: تو را دوست دارم، دیگر او نگاه نمیکند تو موتوردارید یا ماشین پیکان یا ...
ما با این حرف استاد، هم خنده افتادیم و تائید کردیم! استاد نکته جالبی را مثال میزند و میگوید: دیدید وقتی همسر شما به خانه مادرش میرود، وقتی برمیگردد چقدر خوشحال است، چرا؟ چون در آنجا با مادر یا خواهرش حرف میزند. قربان صدقهی هم میروند. این زن شارژ میشود. ولی وقتیکه در خانه خود هست، آقا سرش درگوشی، در تلویزیون...، این زن با چه کسی حرف بزند و صحبت کند. (با خانواده مأنوس باشید.)
توصیه دوم ایشان به طلبهها: باید عاشقانه طلبه باشید! همیشه قلم و کاغذ همراه داشته باشید. میگفت: من یادم نمیآید جلسهای رفته باشم و قلم و دفتر همراهم نباشد، بالاخره انسان یک نکته جدیدی یاد میگیرد که اگر ننویسد فراموش میکند. وی گفت: در یزد، عالمی بود که در هر مجلسی یا در هر جمعی حاضر میشد، کاغذ و قلم داشت و نکات جالب را مینوشت، با این نوشتهها، دو جلد کتاب نوشت.
احمد محیطی، تیر خلاص را میزند و میگوید: طلبهای که قلم و کاغذ ندارد، مثل کارگری میماند که بیل و کلنگ ندارد. در آخر دعا میکنم برای سلامتی ایشان و کسانی که درراه علم تلاش میکنند، ان شاالله خداوند عمر بابرکت بدهد.
✍️ محمد اعرابی اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿
✅به نام خالق عشق
✅رابطه ها
در دید برخی ها، «خانواده شاد» کلید واژه ای نامأنوس است.!! در دیکشنری ذهنشان، چنین عبارتی یافت نمی شود. کشمکش و درگیری، جر و بحث های بی مورد، در سبد کالای روزانه شان قرار دارد. آسمان زندگی شان، همیشه تیره و تار و بارانی است.
چنین خانواده هایی حذف برخی رفتارها، جزو ضروریات است. مانند؛
۱. شاخ شدن و گردن کشیدن برای هم، با عباراتی نظیر؛ «او سرش نمی شه!»، «حرف منو گوش نکردی، اینم نتیجه اش»، «عقل کل، بیا حالا جمعش کن» و...
۲. عدم درک هم، مثل؛ «صبح تا حالا تو خونه بودم حالا میگم بریم بیرون؛ آقا می گه: حسش نیست!»
در عوض؛
برخی رفتارها، ورودش در صحنه زندگی واجب است. از جمله؛
۱. رعایت ادب؛ در هر شرایط، ادب را زینت خود قرار بده. بی ادبی ممنوع است.
۲. صحبتِ مستقیم؛ بی کنایه، کلمات را بر زبان آوردن؛! با همسرش کنایه دار صحبت میکند؛ بعد میگوید: چرا منظور مرا متوجه نمی شود؟؟!! اگر بصورت مستقیم خواسته و چیزی که مد نظرت است، بیان شود، خیلی از سوء تفاهم ها هم برطرف می شود.
چرا او همه چیز را باید بفهمد؟؟
زن و شوهر اگر فرمان زندگی شان را بسمت شادی و نشاط بچرخانند، زیبایی ها و شادابی ها را خواهند دید!!
به سمت خوبیها و پشت پا زدن به بدی ها...
ادامه دارد...
✍ علی شاکر اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ یکشنبه
🔅 ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۲ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸مسلمان شدن سه تن از مشركين مكه(۸ق)
🔹شروع جنگ صفين(۳۷ق)
🔸ورود اسيران واقعه كربلا به شام(۶۱ق)
🔹شورش اهالى بغداد بر ضد حكومت وقت(۲۴۹ق)
🔸كشته شدن صاحب الزنج و پايان يافتن فتنه زنگيان(۲۷۰ق)
🔹تهاجم آمريكا به كشتي «ايران اجر»(۱۳۶۶ش)
🔸ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس فرانسه(۱۳۷۳ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۸) پس از این وقایع، عبیدالله، آنها را به سوی یزید
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۹)
بیعت با مروان بن حکم:
وقتی «عبدالله بن زبیر» در مدینه قدرت گرفت، مروان بن حکم به سوی حجاز رفت تا با او به خلافت بیعت کند، ولی ابن زیاد در «بَثَنیه» مروان را ملاقات کرد و وی را از آن کار بازداشت. عبیدالله به مروان گفت که او رئیس و بزرگ قریش است و به وی قول داد که اگر او خود مدعی خلافت شود، پشتیبان او خواهد بود. مروان بازگشت. هنگام ورود عبیدالله بن زیاد به شام، ضحاک بن قیس که حاکم دمشق بود، مردم را برای بیعت با عبدالله بن زبیر دعوت میکرد. (هاشمیبصری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۷، ص۲۸۸، تحقیق محمد عبدالقادرعطا، بیروت، دارالکتب العلمیة ۱۴۱۰ (ه. ق)، چاپ اول - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۵۳۰) عبیدالله بن زیاد، نزد مروان بن حکم رفت و او را برای جنگ با ضحاک تحریک نمود.
عبیدالله با این سخنان، مروان را از بیعت با عبدالله بن زبیر منصرف و او را برای جنگ با ضحاک تحریک نمود. با فرمان مروان بن حکم، سپاه امویان با سپاه ضحاک بن قیس در «مرج راهط» درگیر شدند. این جنگ تلفات بسیاری از دو طرف بر جای گذاشت و منجر به شکست سپاه ضحاک گردید. (ابن سعد محمد، طبقات الکبری، ج۵، ص۱۷۵، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۳۸۸ق/ ۱۹۶۸م - طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۴، ص۴۱۲ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۵۳۴) عبیدالله بن زیاد در این جنگ در سمت چپ سپاه مروان میجنگید. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۶، ص۲۶۹، تحقیق سهیل زکار و ریاض زرکلی، بیروت، دار الفکر، ۱۴۱۷ (ه. ق)، چاپ اوّل - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۵۳۷)
پس از آنکه شام به تصرف مروان بن حکم درآمد و بر این منطقه مستولی شد، دو سپاه را به سوی حجاز و عراق روانه کرد. فرماندۀ سپاه مروان به سوی عراق، عبیدالله بن زیاد بود. مروان، عبیدالله را فرماندۀ سپاه خود کرد و به او دستور داد در صورتی که به کوفه دست یافت، به مدت سه روز این شهر را غارت کند. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۳۸)
در سال ۶۵ هجری با لشکری به جنگ سلیمان بن صرد و سپاه توابین رفت و در نبرد عین الورده آنها را شکست داد. عبیدالله با سپاه خود حرکت کرد و در راه به منطقهای به نام جزیره رسید. او به علت مخالفت مردم جزیره با مروان و پسرش عبدالملک، به مدت یک سال مشغول رسیدگی به اوضاع این منطقه و مطیع کردن مردم آن بود. علت مخالفت مردم جزیره با مروان و فرزندش آن بود که مردم جزیره از طرفداران و بیعتکنندگان با عبدالله بن زبیر بودند و مروان برخی از مردم جزیره را در جنگ با ضحاک بن قیس کشته بود. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۳۸ ۳۹)
عبیدالله بن زیاد پس از رسیدگی به اوضاع جزیره و فراقت از امور آن به سمت موصل رفت. با ورود عبیدالله به موصل، عبدالرحمن بن سعید که از طرف مختار عامل موصل بود، به مختار نامه نوشت و ورود عبیدالله بن زیاد و سپاه او را به موصل، اطلاع داد. با وصول خبر به مختار، وی یزید بن انس را به همراه سپاهی سه هزار نفری به سوی او اعزام کرد. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۳۹) سپاه عبیدالله و یزید بن انس در سال ۶۶ (ه. ق) دو سپاه در موصل با یکدیگر برخورد کردند. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۴۱) جنگ سختی درگرفت. سپاه یزید بن انس شکست سنگینی به سپاه عبیدالله تحمیل نمود؛ ولی در نهایت، سپاه یزید بن انس به علت مرگ یزید و نداشتن قدرت کافی برای مقابله با سپاه ابن زیاد عقبنشینی کرد و به کوفه بازگشت. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۴۳)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📚 دومین مسابقه کتابخوانی «راهنما»
🔸 با محوریت کتاب: «توجیه المسائل کربلا»
🗓 مهلت شرکت در مسابقه تا ۱۷ مهر ۱۳۹۹ (تمدید شده)
🌹 قیمت کتاب با تخفیف ۳۵ درصدی، ۱۲ هزار تومان
🛒 مراکز توزیع:
🔸 احمدآباد (لوازم التحریر الغدیر)
🔸 اردکان (پاتوق کتاب)
🔸 (احمدآباد) مسجد جامع
🔸 (احمدآباد) مصلی خاتم الانبیاء
🎁 یک جایزه یک میلیون تومانی
🎁 پنج جایزه دویست هزار تومانی
🎁 ده جایزه صد هزار تومانی
✅ با ما همراه باشید
👇👇👇
@rahnemabook
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ دوشنبه
🔅 ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۳ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸مجلس یزید(۶۱ق)
🔹شهادت حضرت زيد عليه السلام (۱۲۱ق)
🔸آغاز هفته دفاع مقدس
🔹همايش سران كشورهای اسلامی در مراكش(۱۳۴۸ش)
🔸آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ايران(۱۳۵۹ش)
🔹نطق تاريخی امام«خامنه ای»درسازمان ملل(۱۳۶۶ش)
🔸آغاز نخستين جشنواره فيلم دفاع مقدس(۱۳۶۹ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۹) بیعت با مروان بن حکم: وقتی «عبدالله بن زبیر» در
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۱۰)
پس از پیروزی لشکریان مختار، خود ابن زیاد وارد میدان شد که سپاه مختار عقب نشست. مختار نیز «ابراهیم بن مالک اشتر» را به مقابله ابن زیاد فرستاد. ابراهیم که میخواست قبل از ورود ابن زیاد به سرزمین عراق، به وی برسد، در ساحل رود خازر نزدیک روستایی به نام باربیثا در ۵ فرسخی موصل به لشکر شام رسید. در جنگ شدیدی که میان عراقیان و شامیان آغاز شد، ابن زیاد شکست خورد (محرم ۶۷) و همراه با یارانش به قتل رسید. پس از پایان جنگ، عبیدالله بن زیاد را در کنارۀ رود خازر و در حالی که بر اثر ضربۀ شمشیر ابراهیم بن اشتر دو نیم شده بود و دستانش به سویی و پاهایش نیز به سویی افتاده بود یافتند. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۶، ص۴۲۶ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۹۰)
براساس روایتی از ابومخنف، گویا ابراهیم بن اشتر خود در جنگ تن به تن، ابن زیاد را به قتل رسانید. هلاکت او موجی از شادی را در میان اهل بیت پیامبر (ص) پدید آورد.
به دستور ابراهیم بن اشتر سر عبیدالله بن زیاد را از تنش جدا کردند و جسدش را به آتش کشیدند. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۶، ص۴۲۶) ابراهیم اشتر نیز طبق توافقش با مختار، حکومت موصل را بدست گرفت. (تاریخ اسلام، علیاکبر فیاض، چاپ سال ۱۳۷۴، دانشگاه تهران، ص ۱۸۴)
پس از آن، ابراهیم سرِ عبیدالله را به نزد مختار فرستاد و مختار نیز آن را به سوی امام سجاد (ع) و محمد بن حنفیه و سایر بنیهاشم ارسال کرد. (هاشمیبصری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۵، ص۷۴)
هنگامیکه سر عبیدالله بن زیاد و یارانش را نزد مختار آوردند، مشاهده کردند که ماری از میان سرها گذشت تا اینکه وارد دهان عبیدالله شد و از بینی او خارج شد. مار بار دیگر وارد بینی عبیدالله شده و از آن خارج میشد. (ابن عساکر، ابوالقاسم علی بن حسن، تاریخ مدینة دمشق، ج۳۷، ص۴۶۱، بیروت، دارالفکر ۱۴۱۵ (ه. ق))
ابن زیاد محصول تفکر شوم معاویه بود. پسر زنازاده¬ای که در زیر سایه پروژه نفوذ، وارد حکومت شد. اندیشه ابن زیاد کماکان در دوران معاصر از گوشه و کنار احساس می¬شود. یادمان نرود که در زیارت عاشورا ابن زیادها مورد لعنت قرار گرفته¬اند. باشد که دیگر، حمایت¬های مردمی از ابن زیادها مشاهده نشود.!
مواظب باشیم در زنگ تاریخ چُرت نزنیم.!
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 محرم ۹۹ ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ ذهن!!
«نوک قلمم که تیز میشه، نوع نگاهش ریز میشه!!» این را تجربه کرده ام. قلم را روی کاغذ بلغزان. خراب می شود؟ آیا مگر چیزی به نام خراب شدن داریم؟! برفرض خراب شدن، بنویس تا درست شود.
وقت نمی کنم!! ذهن ما جوری تنظیم شده که گفتار، روی آن تاثیر می گذارد. اگر گفتی وقت نمی کنم. ذهن جوری برنامه ریزی می کند که وقت نکنی. اگر بجای عبارت سمی «وقت نمی کنم» یا «نمی رسم» بگویی: وقت می کنم و انجام می دهم، ذهن هم کاری می کند که هم برسی و هم انجام دهی.
ذهن ما قدرتمندترین وجود ماست. باید با کارکرد آن آشنا شد. بهترین بهره ها را از ذهن برد.
اگر خودمان برای خودمان برنامه ریزی نکینم، ذهن خودش هرطور که خواست برنامه ریزی می کند.
پس با ذهنت جملات مثبت و تاثیرگذار بگو.
و جملات منفی و مأیوس کننده را از ذهن و گفتارت حذف کن.
✍علی شاکر اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خالق عشق
✅ رابطه ها (۲)
در جویبار مُلایم زندگی، سنگ های ریز و درشتی وجود دارد. قطعا این سنگ ها مانع جریان زندگی نمی شود. عده ای رابطه با همسر را به حدی برای خود بزرگ کرده اند، که تبدیل به مانع شده است. باید گفت: دوای آن خیلی سخت و تلخ نیست. وقتی، چهره تو چهره قرار می گیرند، از زُمُختی خود کاسته، به لطافت و عطوفت خویش بیفزایند.
یعنی؛ با نگاه به هم، آرامش را تزریق کنند. در نگاه خود، شاخه شاخه گل رز، تقدیم وجود همسر کنند. نگاهی سرشار از لطافت و صمیمیت!!
با هر نگاه، یک عشق نه، صد عشق عاشق کنند!!
با همین نگاه ملیحانه، حرف های ناگفته و نامه های نانوشته را به همسر خود، بزنند.
و چقدر زیاد، با این دو دوربین الهی، می توان رابطه را زیباتر کرد.
حال؛ به وسیله کلام و بکارگیری جملات شیرین تر از عسل، که چه کارها می توان کرد!! از جمله؛ اسم دومِ جذاب، برای همسر انتخاب کردن؛ مثلا (بهارم، نَفَسم، قناری ام، سو گلی ام، همدمم و...) پایین ترین سطح استفاده از جادوی کلمات، برای اوست!
با جملات خشکل، قلب او را بیشتر مال خود کنید.
چطور؟ کافیست با صبوری، صحبت کنید. شمرده شمرده با چاشنی لبخند، حرف بزنید. خاطرات خوب گذشته، که در کنار هم خوش و شنگول بودید را مرور کنید!!
راستی، هدیه فراموش نشود. نکته کلیدی در هدیه اینکه، نوع هدیه و قیمت آن مهم نیست؛ بلکه خود هدیه مهم است! حتی با یک دوستت دارم!!!
✍ علی شاکر اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ سهشنبه
🔅 ۱ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۴ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸شهادت زيد بن على(۱۲۰ق)
🔹تولد شيخ الرئيس ابوعلی سينا(۳۷۰ق)
🔸ولادت «حضرت امام خمينی» در خُمين(۱۲۸۱ش)
🔹آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه در ایران(۱۲۹۷ش)
🔸حمله نيروی هوايی کشورمان به خاك دشمن(۱۳۵۹ش)
🔹وفات آیةالله «محسن حرم پناهی»(۱۳۸۱ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ چهارشنبه
🔅 ۲ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۵ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸شهادت حضرت رقیه(س)(۶۱ق)
🔹اعتصاب در پالايشگاه نفت آبادان(۱۳۵۷ش)
🔸محاصره منزل «امام خمينی» در نجف اشرف(۱۳۵۷ش)
🔹هجرت امام خمينى(ره) از نجف به پاريس(۱۳۵۷ش)
🔸وفات استاد «علی اكبر خوشدل تهرانی»(۱۳۶۵ش)
🔹فاجعه دردناک و غمناک منا(۱۳۹۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهر و عطوفت
✅پیوند دو فرشته زمینی!!
هر کجا عشق آید و ساکن شود
هر چه نا ممکن بود ممکن شود
زندگی کن…
حتی اگر بهترین هایت را از دست داده ای!! زیرا این زندگی کردن است که بهترین های دیگر را برایت می سازد.
چقدر زیباست کاری پر برکت باشد. گاهی برکت در پول زیادی نیست! برکت، در برقراری پیوند می توان باشد. کارگاه ماکو علاوه بر جذب افراد برای کاربافی، در جذب پیوند و عشق نیز دستی بر آتش دارد. این نزدیک کردن دو تن در زیر یک چتر، خاص و ویژه است!
پسر، روشن دل است. دختر، اندک عیبی در دست چپش دارد. گرچه ظاهر این دو کبوتر عاشق، دارای عیب و نقصی است؛ ولی باطن و سیرتشان، کمالات و جذبه الهی را ساتع می کند.
با این اوصاف، در شرایط اقتصادی، با شیب تند صعودی اش، چنین وصلتی که خیلی ها آن را بسیار سخت می پندارند، صورت گرفت. «خداروشکر»
چه برکتی از این بالاتر، که ماکو، زنجیره پیوند دو زوج خوشبخت را به هم جوش داد. یکی در زارچ بود. دیگری در اردکان!!
وصلتشان در نهایت آراستگی و سادگی بود.
پروردگارِ عُشّاق، این پیوند را سرشار از محبت و عشق و زیبایی قرار ده. (آمین یا ربّ العالمین)
✍️ علی شاکر اردکانی
🗓️ تابستان۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ پنجشنبه
🔅 ۳ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۶ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸وفات آیةالله «ميرزا ابوالقاسم كبير قمی»(۱۳۱۳ش)
🔹وفات «غمام همدانی» شاعر معاصر ايرانی(۱۳۲۱ش)
🔸انحلال حزب رستاخیز(۱۳۵۷ش)
🔹انتخاب مهندس «تندگويان» به وزارت نفت(۱۳۵۹ش)
🔸مذاکرات هيئت ايرانی در نيويورك پس از جنگ(۱۳۶۷ش)
🔹شکست دولت توسط مشروطه طلبان(۱۲۸۷ش)
🔸تأسیس «سازمان کنفرانس اسلامی»(۱۳۴۸ش)
🔹وفات «حاجی سیّاح»(۱۳۰۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc