eitaa logo
مرکز اطلاعات و سواد رسانه‌ای
242 دنبال‌کننده
362 عکس
672 ویدیو
95 فایل
ارائه مطالب و مباحث مربوط به سواد رسانه‌ای و آموزشی #️⃣ #سواد_رسانه 🇮🇷 آدرس سایت رسمی: 🌐 🔗 www.ziaossalehin.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دوقطبی توپ یا دیگ غذا! 🔹 وارثان انگلیسی‌ها، با همان روشی به افکار عمومی مردم‌ ما حمله می‌کنند که در زمان قاجار این کار را انجام می‌دادند و روزنامه‌های آن‌ها هم تیتر می‌زنند «تئوریسین جنگ». 🏷 | 👇 🆔 @media313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۸۶ ↩️ شامل آیات ۶ تا ۱۳ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَلبَیتُ الَّذی یُقرَآُ فیهِ القُرآنُ وَ یُذکَرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فیهِ تَکثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِکةُ وَ تَهجُرُهُ الشَّیاطینُ»؛ خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و خدا را به یاد آرند، برکتش فزونی یابد و فرشتگان به آن خانه درآیند و شیاطین از آن دوری جویند. 📚 (اصول کافی ۲/۶۱۰) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۸۷ ↩️ شامل آیات ۱۴ تا ۲۱ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) می‌فرمایند: «اِذا اَحَبَّ اَحَدَکُم اَن یُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلیَقرَءِ القُرآنَ»؛ هرگاه یکی از شما دوست بدارد با پروردگارش سخن بگوید، قرآن بخواند. 📚 (کنزالعمال ۱/۵۱۰) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻 در فضای مجازی مراقب سلامت قلب و روحمان باشیم 🏷 | 👇 🆔 @media313
🔻 بازی های رایانه ای را با بازی های هیجانی جایگزین کنیم 🏷 | 👇 🆔 @media313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۸۸ ↩️ شامل آیات ۲۲ تا ۲۸ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) می‌فرمایند: «اِنَّ هذِهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَةُ القُرآنِ»؛ به‌راستی این قلب‌ها زنگار می‌گیرد، همان‌طور که آهن زنگار می‌گیرد، جلای قلب‌ها قرائت قرآن است. 📚 (ارشادالقلوب/ ۷۸) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 «منطق و استدلال»قسمت اول: نتیجه گیری و پیش فرض 🔻 قانون اول 🔹 فرض قبلی و نتیجه گیری را شناسایی کنید اولین قدم ایجاد استدلال این است که از خود بپرسید چه چیزی را می خواهید ثابت کنید. نتیجه گیری شما چیست؟ به یاد داشته باشید که نتیجه گیری عبارتی است که شما برای آن دلیل می آورید. این اظهاراتی که دلایل شما را بیان می کند، مقدمات شماست این سطور از وینستون چرچیل را در نظر بگیرید: من یک آدم خوشبین هستم. به نظر نمی رسد که چیز دیگری بودن فایده ای داشته باشد این یک بحث و همچنین یک شوخی سرگرم‌کننده است، زیرا چرچیل دلیلی برای خوش‌بین بودن می‌دهد: فرض او این است که «به نظر می‌رسد چیز دیگری بودن فایده‌ای ندارد» فرض قبلی و نتیجه گیری همیشه چندان واضح نیستند. شرلوک هلمز باید یکی از استنباطات خود را در ماجراجویی برق(نور) نقره ای توضیح دهد سگی در اصطبل نگهداری می شد، و با این حال، با این که کسی داخل شده بود و اسبی را آورده بود، [سگ] پارس نکرده بود. واضح است که بازدید کننده کسی بود که سگ او را خوب می شناخت 🔻🔻۱/۲ ادامه ...🔻🔻
🔺🔺۲/۲🔺🔺 هلمز دو فرضیه دارد. یکی صریح است: سگ به بازدید کننده پارس نکرد. دیگری یک واقعیت کلی است که هولمز فرض می‌کند ما درباره سگ‌ها می‌دانیم: سگ‌ها به غریبه‌ها پارس می‌کنند. مجموع این مقدمات بیانگر این است که بازدیدکننده غریبه نبوده است. به نظر می رسد که این یک کلید برای حل معما است هنگامی که شما از استدلال به عنوان ابزار تحقیق استفاده می کنید، گاهی اوقات ممکن است با نتیجه ای که می خواهید از آن دفاع کنید، شروع کنید. اول از همه به وضوح بیان کنید شاید می خواهید چرچیل را یک قدم جلوتر ببرید و استدلال کنید که من و شما هم باید خوش بین باشیم. اگر چنین است، صریحاً بگویید، سپس از خود بپرسید که چه دلایلی برای این نتیجه گیری دارید، دلایلی که می توانید برای اثبات اینکه ما باید «خوشبین» باشیم، بیاورید شما می توانید به قدرت چرچیل متوسل شوید. اگر چرچیل خوش‌بینی را توصیه می‌کند، ما که کسی هستیم که خرده بگیریم؟ این درخواست شما را خیلی دور نمی کند، اما از آنجایی که افرادی به همان اندازه معروف بدبینی را توصیه می کنند. شما باید به تنهایی در مورد سوال فکر کنید. باز هم دلیل شما برای اینکه فکر می کنید باید خوش بین باشیم چیست؟ یک دلیل می تواند این باشد که خوش بینی انرژی شما را برای تلاش برای موفقیت افزایش می دهد، در حالی که اگر از قبل احساس شکست کنید، ممکن است هرگز تلاش نکنید. افراد خوش بین به احتمال بیشتری موفق می شوند و به اهداف خود دست می یابند. (شاید منظور چرچیل هم همین باشد) اگر فرض شما این است، صریحاً بیان کنید این کتاب فهرستی آماده از اشکال مختلف که استدلال ها می توانند داشته باشند به شما ارائه می دهد. از این لیست برای توسعه مقدمات(فرضیه )خود استفاده کنید. برای دفاع از یک تعمیم، به شما یادآوری می کند که باید یک سری مثال را به عنوان مقدمه(فرضیه) ارائه دهید و به شما می گوید که به دنبال چه مدل مثال هایی باشید. اگر نتیجه گیری شما مستلزم یک استدلال قیاسی قوانین ذکر شده به شما می گوید که چه نوع مقدماتی را نیاز دارید. ادامه دارد... 🏷 | 👇 🆔 @media313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۸۹ ↩️ شامل آیات ۲۹ تا ۳۵ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) می‌فرمایند: «مَن کانَ القُرآنُ حَدیثَهُ وَ المَسجِدُ بَیتَهُ، بَنَی اللهُ لَهُ بَیتًا فِی الجَنَّةِ»؛ هرکه قرآن سخنش باشد و مسجد خانه‌اش، خداوند برای او خانه‌ای در بهشت بنا کند. 📚 (امالی صدوق/ ۴۰۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۰ ↩️ شامل آیات ۳۶ تا ۴۳ سوره مبارکه 🔻 در وصیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به امام علی (علیه‌السلام) آمده است: «وَعَلَیکَ بِتِلاوَةِالقُرآنِ عَلی کُلِّ حالٍ»؛ یاعلی! برتو باد که در همه حال قرآن تلاوت کنی. 📚 (اصول کافی ۷/۷۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 تمرین «منطق و استدلال» قسمت اول:نتیجه گیری و پیش فرض 🔻 تمایز مقدمات از نتیجه گیری 🔹هدف: هدف از این تمرین اینست که مقدمات را از نتیجه گیری در استدلال های دیگران متمایز کنید. دستورالعمل‌ها: ۱.هر آرگومان را در بخش تمرین ها بازنویسی کنید، ٢.زیر نتیجه‌گیری هر آرگومان خط بکشید و ٣.براکت‌هایی [.] در اطراف هر مقدمه قرار دهید. 🔹نکاتی برای موفقیت: تشخیص مقدمات از نتیجه گیری گاهی اوقات بیشتر یک هنر است تا علم. ای کاش مردم همیشه مقدمات و نتایج استدلال خود را روشن می کردند، اما اینطور نیست. بنابراین، یادگیری تشخیص مقدمات از نتیجه گیری نیاز به تمرین دارد. همانطور که تمرین می کنید، دو استراتژی وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید: اولین استراتژی این است که به سادگی از خود بپرسید نویسنده این استدلال سعی دارد شما را متقاعد کند که چه چیزی را باور کنید. این ادعا که نویسنده سعی می کند شما را به آن باور برساند، نتیجه استدلال است. سپس می توانید بپرسید نویسنده چه دلایلی برای متقاعد کردن شما ارائه می دهد. اینها مقدمات استدلال خواهند بود. راهبرد دوم برای تشخیص مقدمات از نتیجه گیری این است که به دنبال کلمات شاخص بگردید برخی از کلمات عباراتی هستند که نشاندهنده نتیجه اند، این کلمات یا عباراتی هستند که به شما می گویند که در شرف خواندن یا شنیدن نتیجه یک استدلال هستید، کلمات دیگری هم عبارات شاخص برای مقدمات هستند تا به شما بگویند که می‌خواهید مقدماتی را بخوانید یا بشنوید، در اینجا نمونه‌ای از متداول‌ترین شاخص‌های نتیجه‌گیری یا مقدمات را میخوانید. 🔻🔻ادامه ...🔻🔻
🔹 عبارات شاخص برای نتیجه گیری از این رو بدین ترتیب از این رو بنابراین در نتیجه این نشان می دهد که 🔹 عبارات شاخص برای پیش فرض(فرضیه) زیرا از آنجا که با توجه به اینکه برای بر اساس این نتیجه از با بهتر شدن در تجزیه و تحلیل استدلال ها، متوجه کلمات شاخص بیشتری خواهید شد. 🔸دو توصیه دیگر: اول اینکه فقط به کلمات شاخص تکیه نکنید، برخی از استدلال ها از هیچ کلمه شاخصی استفاده نمی کنند. دیگران (نویسنده ها) از کلمات شاخص به روش های دیگری استفاده می کنند. برخی از کلمات، مانند چون، زیرا و بنابراین کاربردهای بسیار دیگری دارند. هر استفاده از “زیرا” نشان دهنده این نیست که شما در حال شنیدن یک مقدمه هستید. وقتی شک دارید، به استراتژی اول ما بازگردید: از خود بپرسید آیا نویسنده دلیلی برای نتیجه گیری به شما ارائه می دهد یا خیر. اگر پاسخ شما منفی است، پیش فرضی پیدا نکرده اید، حتی اگر جمله شامل زیرا باشد. ثانیاً، فرض نکنید که همه چیز در یک متن یا یک فرض یا یک نتیجه است.برخی عبارات به هیچ وجه حاوی استدلال نیستند. برخی از قسمت‌ها عبارتند از: داستان‌گویی، توصیف چیزها، توضیح دادن، نشان دادن دستورات، جوک‌سازی یا انجام کارهای دیگر علاوه بر ارائه دلیل برای نتیجه‌گیری. حتی در عباراتی که حاوی استدلال هستند، برخی جملات یا بندها اطلاعات زمینه و نظرات جانبی را ارائه می دهند و غیره. دوباره، کلید این است که از خود بپرسید “این جمله نتیجه گیری را بیان می کند یا دلیلی برای باور آن نتیجه به من می دهد؟” اگر هر کدام را انجام دهد، بخشی از یک بحث است. در غیر این صورت، این نیست. 🔹 نمونه: [برای پیشرفت، یک دموکراسی به شهروندانش نیاز دارد که بتوانند مسئولیت های خود را به طور کامل انجام دهند.] [شهروند شایسته بودن مستلزم آشنایی با مبانی ریاضی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، تاریخ و ادبیات و همچنین توانایی خوب خواندن و نوشتن و توانایی تفکر انتقادی.] [آموزش لیبرال برای توسعه این مهارت ها ضروری است] بنابراین، برای اینکه یک دموکراسی بتواند شهروندانش را شکوفا کند، باید تحصیلات لیبرال دریافت کند. (قسمت های داخل براکت، پیش فرض ها هستند و قسمت بولد شده، نتیجه گیری] علامت گذاری در این مسئله نمونه نشان می دهد که جمله آخر نتیجه است و هر یک از سه جمله اول یک فرض جدا شده هستند. اگرچه هر جمله در این نامه به ویرایشگر یک مقدمه یا یک نتیجه را بیان می کند، به یاد داشته باشید که چند قسمت شامل جملات (یا بخش هایی از جملات) است که نه مقدمه است و نه نتیجه.
🔹 تمرین ها ۱. تفکیک نژادی برخی از افراد را به مقام اشیا تنزل می دهد، از این رو، جدایی از نظر اخلاقی اشتباه است. ۲. دکتر استیسی در حین انجام و کالبد شکافی یک لاک پشت دریایی مرده، میگو را در گلوی لاک پشت پیدا کرد.لاک پشت دریایی فقط زمانی میتواند میگو بگیرد که در تور ماهیگیری با یک میگو گیر کرده باشد. بنابراین، لاک پشت مرده دریایی احتمالاً در یک تور گرفتار شده است. ۳. اکثر مردم هیچ عارضه جانبی از واکسن تب زرد را تجربه نمی کنند. افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ نباید واکسن تب زرد را دریافت کنند، زیرا برخی از قسمت های واکسن در داخل تخم مرغ رشد می کند ۴. برای حل و فصل اختلاف دو راه وجود دارد: از طریق گفتگو و با زور فیزیکی. از آنجایی که راه اول برای انسان و راه دوم مناسب حیوانات است، تنها زمانی باید به زور متوسل شویم که نتوانیم همه مسائل را با بحث تنظیم کنیم. 5. توموگرافی گسیل پوزیترون که بیشتر با نام PET شناخته می شود، روشی برای بررسی مغز افراد است. قبل از انجام PET، بیمار یک گاز حاوی مولکول های رادیواکتیو را استنشاق می کند. مولکول ها برای بیمار خطرناک نیستند زیرا در عرض چند دقیقه قبل از اینکه بتوانند آسیبی وارد کنند تجزیه می شوند. ۶. رئیس حلقه جاسوسی بسیار خطرناک است. او همچنین فوق العاده باهوش و استاد مبدل است. او ده ها نام و ۱۰۰ ظاهر مختلف دارد. اما یک چیز وجود دارد که نمی تواند پنهان کند: او نوک انگشت کوچکش را از دست داده است. پس اگر مردی را ملاقات کردید که مفصل نوک انگشت کوچکش را از دست داده است، باید بسیار مراقب باشید! ۷.برخی از افراد مدارک دانشگاهی را از طریق اینترنت می خرند، زیرا سعی می کنند وانمود کنند که به دانشگاه رفته اند. این هدر دادن پول است، زیرا گرفتن مدرک دانشگاهی در رایانه آسان است و مدرکی که خودتان می سازید به اندازه همان مدرکی که از اینترنت خریده اید خوب است. ۸.مردم برابر آفریده شده اند و دارای حقوق غیرقابل انکار هستند. دولت ها برای حمایت از این حقوق وجود دارند. وقتی دولتی این حقوق را زیر پا می گذارد، مردم حق دارند علیه آن حکومت شورش کنند و حکومت جدیدی ایجاد کنند. پادشاه بریتانیا حقوق مستعمره نشینان آمریکایی را مکرراً نقض کرده است. بنابراین استعمارگران آمریکایی حق دارند علیه پادشاه بریتانیا شورش کنند. ۹.کسی نباید را متعجب شود که مدارس منشور(چارتر) مرتبط با سیستم مدارس دولتی عملکرد بهتری نسبت به مدارسی دارند که خود کار می کنند. اگرچه تشریفات بسیار زیاد مدارس دولتی گاهی اوقات انجام کارها را دشوار می کند، اما همچنین پشتیبانی و خدمات ارزشمندی را به مدارس منشور مرتبط با آن ارائه می دهد. من نمی دانم چرا برخی افراد قصد تخریب سیستم مدارس دولتی را دارند. ۱۰.تنها سوال باقی مانده این بود که چرا این مرد به قتل رسیده است. آیا این یک جنایت با انگیزه سیاسی بود یا خصوصی؟ من بلافاصله فکر کردم که این باید یک جنایت با انگیزه خصوصی باشد. قاتلان سیاسی به سرعت حرکت می کنند و فرار می کنند. اما در این مورد، رد پای قاتل در تمام اتاق است و نشان می دهد که او مدتی را در این اتاق گذرانده است. ادامه دارد... 🏷 | 👇 🆔 @media313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۱ ↩️ شامل آیات ۴۴ تا ۵۰ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «نَوِّروا بُیوتَکُم بِتِلاوَةِ القُرآنِ»؛ خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید. 📚 (اصول کافی ۲/۶۱۰) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 سواد رسانه رو توی شرایط جنگی واقعا جدی بگیرید... 🏷 | 👇 🆔 @media313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۲ ↩️ شامل آیات ۵۱ تا ۵۹ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَفضَلُ العِبادَةِ قَراءَةُ القُرآنِ»؛ برترین عبادت، خواندن قرآن است. 📚 (مجمع البیان ۱/۱۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران درباره فضای مجازی باید به موضوع امنیت روانی جامعه توجه کنند. مسئولان کشور باید امنیت روانی مردم را حفظ کنند. ۱۴۰۳/۸/۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: هرچه به ذهن میرسد را نباید در فضای مجازی منتشر کرد / تأثیر برداشت‌ها و تحلیل‌های غلط بر روحیه مردم باید مورد توجه قرار گیرد 🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: ✏️ کسانی که با فضای مجازی ارتباط دارند به این نکات توجه کنند همه‌چیز را در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد. هرچه به ذهن انسان میرسد. ملاحظه کنید اثرش چیست، ببینید روی فکر مردم، روی روحیه‌ی مردم چه تأثیری میگذارد. ✏️ آن کسانی هم که درباره‌ی فضای مجازی که حالا مکرّر اسمش آورده میشود و بحث میشود و اینها میخواهند تصمیم‌سازی کنند و تصمیم‌گیری کنند به این بُعد قضیه توجه کنند، توجه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. ۱۴۰۳/۸/۶ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۳ ↩️ شامل آیات ۶۰ تا ۷۰ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَلقَلبُ الَّذی لَیسَ فیهِ شَیءٌ مِنَ القُرآنِ کَالبَیتِ الخَرِبِ»؛ قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است. 📚 (کشف‌الاسرار میبدی ۷/۴۰۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 پیوندانگاری(Illusory correlation) پدیده همبستگی توهمی که با نام پیوندانگاری نیز شناخته می‌شود یک سوگیری شناختی و خطای ذهنی است که این نام اولین بار توسط یکی از محققان دانشگاه ایلینوی جنوبی، لورن چپمن در سال ۱۹۶۷ به کار برده شد. پدیده پیوند انگاری محصول تمایل طبیعی ذهن است که می‌خواهد بین دو یا چند پدیده متفاوت یا یکسان ارتباط معناداری پیدا کند درحالی که در واقعیت، هیچ ارتباط معناداری میان آن پدیده‌ها وجود ندارد. بسیاری از نظریه‌ها و باورهای مبتنی بر تئوری‌های توطئه، پدیده‌های خرافی، اعتقاد به فالگیران و رمالان، نحوست و شگون یا حتی برخی از تعصبات قومی و قبیله‌ای تحت تاثیر پیوندانگاری هستند. 🔻🔻ادامه...🔻🔻
🔹 پیوندانگاری می‌تواند یکی از مولفه‌های باورهای نژادی باشد. معمولا رسانه‌ها در ارائه اخبار به ملیت، نژاد، رنگ پوست و سایر موارد مشابه توجه می‌کنند. برای مثال خبر تیراندازی یک سیاهپوست با آب و تاب منتشر می‌شود که در این حالت مخاطب ممکن است چنین برداشتی کند که “هر فردی با ویژگی‌های نژادی، رنگ پوست و سایر موارد مشابه با فرد خاطی در خبر، نسبت به دیگران بیشتر مستعد آن خطاست”. درحقیقت فرد با چنین برداشتی به پیوندانگاری دچار شده است. پیوندانگاری بر روی محاسبات و پیش‌بینی انسان نیز تاثیر خواهد داشت مثلا فردی را تصور کنید که یک بلیط سفر با هواپیما را گرفته است، قبل از پرواز خبری می‌خواند مبنی بر آنکه یک هواپیما از این شرکت هواپیمایی به علت نقص فنی سقوط کرده و منجر به کشته شدن چندین نفر شده است. او پس از شنیدن این خبر تصمیم سفر را با این شرکت منتفی می‌کند و تصمیم می‌گیرد با شرکت دیگری سفر کند، درحالی که ریسک سقوط او با اینکار کمتر نخواهد شد و او صرفا دچار پیوندانگاری شده چنانچه که او به هزاران پرواز بدون نقص و میلیون‌ها مسافر سالم به مقصد رسیده توجه ندارد. 🔹 یکی از مهمترین عواملی که جدا از همزمانی وقوع پدیده‌ها سبب پیوندانگاری می‌شود، توجه بیش از اندازه به یک نتیجه است. برای مثال فردی را تصور کنید که به کشور یا شهری بزرگ سفر می‌کند، در ایستگاه اتوبوس یک نفر او را هُل می‌دهد، در مترو یک نفر با او بداخلاقی می‌کند و در رستوران با کنایه و طعنه یک نفر مواجه می‌شود؛ زمانی که دوستانش از او احوالش را جویا می‌شوند او از وقایع ناخوشی که برایش پیش آمده احتمالا نتیجه بگیرد مردم آن کشور پرخاشگر یا مردم فلان شهر بی‌ادب هستند. این درحالی است که فرد صرفا به خاطرات بد و وقایع تلخ جهت قضاوت تکیه می‌کند و لحظاتی که خاطرات خوشی را در آن سفر و حتی در شرایط مشابه تجربه کرده به باد فراموشی می‌سپارد. در چنین حالتی فرد به پیوندانگاری دچار شده، با اینحال جدا از نتایج مضری که این سوگیری بر فرایند قضاوت و استدلال انسان خواهد داشت، فوایدی نیز در کنار تداوم چرندیات و تولید خرافات دارد. برای مثال توجه به این تصور که پدیده “الف” علت پدیده “ب” است یا بالعکس، عامل بوجود آمدن تحلیل‌هایی با تکیه بر مسائلی فراتر از واقعیت حال حاضر بوده که این امر باعث افزایش تجربه نسبت به وقایع احتمالی، افزایش دانش درباره فرضیات احتمالی و آمادگی برای مقابله با خطرات احتمالی را در دوره‌های مختلف زندگی بشر منجر شده و خواهد شد. 🏷 | 👇 🆔 @media313