🔴 اولین بار چه کسی گفت رئیسی 6 کلاس سواد دارد؟
🔺پس از آنکه مهرعلیزاده در مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری گفت "رئیسی شش کلاس سواد دارد" مدرک تحصیلی آیت الله رئیسی در فضای مجازی منتشر و صحت ادعای مهرعلیزاده از اساس رد شد.
🔺ولی جالب است بدانید اولین بار این ادعای کذب توسط یک اکانت توییتری در 22اردیبهشت و بعد از آن فردا 23 اردیبهشت توسط یک اکانت دیگر، سپس توسط چندین کانال تلگرامی این دعا منتشر شد که جالب است بدانید تمام این سکوهای انتشاری متعلق به جریان منافقین است.
🔺حال باید پرسید چرا عده ای راهبرد سکوهای انتشاری منافقین را پیش می برند؟
✅ @media_arma
🔺در تولید محتوا باید از ابزاری استفاده کنیم که غیرقانونی نباشد و استفاده از آن از نظر قانونگذارمجاز اعلام شده باشد
#قوانین_رسانه_ای
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فرض کنید در این روزهای منتهی به انتخابات کلیپی از یکی از نامزدها به صورت گسترده منتشر شود که در آن حرفهایی میزند که به ضرر او در انتخابات است و با توجه به اینکه چنین عملی با استفاده از تکنولوژی دیپ فیک امکانپذیر است و چنین بی اخلاقی هایی هم از طرف مقابل بعید نیست باید آمادگی مقابله با چنین اتفاقاتی را داشته باشیم!
🔺این روزها باید آمادگی مقابله با بمبهای خبری را داشته باشیم چه از جنس دیپ فیک یا موارد دیگری که میتواند به یکباره به جامعه شوک وارد کند
🔺با توجه به اینکه در صورت پخش شدن چنین خبرهایی زمان کمی برای تکذیب وجود دارد در صورت اجرای چنین پروژههایی ممکن است عده زیادی از مردم آن را باور کنند
🔺دیپ فیک فقط یکی از ابزارهایی است که میتوانند از آن استفاده کنند
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تکذیب یک دروغِ وقیحانه رسانهای!
🔺اگر همه مردم #سواد_رسانه_ای داشتند هیچ رسانهای به خودش جرأت نمیداد که اینچنین وقیحانه دروغپراکنی کند چون با واکنش شدید مردم روبهرو میشد و بخاطر اعتبار خودش هم که شده این کار را انجام نمیداد.
#انتخابات۱۴۰۰
✅ @media_arma
آرما مدیا
🛑تکنیک های رسانه ای در انتخابات
🔺تکنیک سایه : این تکنیک از قدیمی ترین و پر استفاده ترین تکنیک ها محسوب میشود، در این تکنیک نامزد انتخاباتی با دیدارهای مکرر و تبادل نظر با یک فرد خاص یا یک جریان سیاسی فراگیر خودش را به آن جریان یا فرد خاص منتسب میکند و به این طریق میتواند رای طرفدارن آن فرد یا جریان را برای خود جمع کند.( مثل اعلام کاندیداتوری بنی صدر بعد از دیدار با امام خمینی (ره)
🔺تکنیک دره عمیق: از این تکنیک برای تخریب گسترده مسئولان قبلی پرداخته میشود تا در ذهن مخاطب بطوری القاء شود که عملکزد مسئولان قبلی به شکلی بوده که قابل جبران نیست تا عدم توانایی خود را با این موضوع بپوشاند. ( تخریب های مختلف دولت احمدی نژاد توسط روحانی با معرفی آن بعنوان عامل تمامی مشکلات حتی پس از ۸ سال!)
🔺شکستن آراء : در این تکنیک فرد با برنامه ریزی های دقیق سعی در ایجاد دو قطبی کاذب دارد و پس از آن با شروع مظلوم نمایی آراء رقیب را شکسته و در سبد خود می ریزد.( همتی : تلوزیون ابراهیم رئیسی را بعنوان سوپرمن معرفی میکند)
🔺تکنیک نامزد پوششی : از یک جریان سیاسی دو فرد وارد انتخابات میشوند و با کناره گیری یکی از آنها به نفع دیگری آراء بیشتری را برای دیگری جمع میکنند.( جهانگیری و روحانی در سال۹۶)
🔺تکنیک دشمن فرضی : مانند تکنیک شکستن آراء مورد استفاده قرار میگیرد با این تفاوت که مباحثی مانند حقوق اجتماعی زنان ، حقوق بشر ، آزادی زندانیان و... مطرح میشود ( همتی : نگذاشتم که ایران ونزوئلا شود)
✅ @media_arma
⭕️"سواد رسانهای" (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.
✅ @media_arma
16.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️تولیدات رسانه ای را به ساندویچ همبرگر تشبیه میکنند که از سه لایه تشکیل شده است ؛ یک لایه گوشت وسط آن است ، یک لایه نان روی آن و یک لایه زیرش .
🔺لایه میانی که دارای پیام آشکار و عناصر مستقیم ، و اصل تولید رسانه ای و محصول ملموس آن است را متن می نامند .(گوشت همبرگر)
🔺به پیام های پنهان و غیر مستقیمی که تولید کننده پیام با بهره گیری هدفمند از اصول اثر گذاری بر مخاطب ( مانند استفاده از کلام ، رنگ ، نور ، موسیقی ، تدوین و...) در لایه زیرین تولید رسانه ای جاسازی کرده است ، زیر متن میگویند . زیر متن یعنی زندگی نهفته در زیر پیام آشکار .(نان زیرین همبرگر)
🔺به لایه بالایی که خارج از متن پیام است و شامل شرایط محیطی ، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام می شود فرامتن می گویند . این شرایط گاهی مفهوم یا هدف پیام را به ضد آن چیزی که مد نظد تولید کننده اش بوده است ، تبدیل می کند.(نان بالایی همبرگر)
✅ @media_arma
آرما مدیا
♦️در نبرد رسانه ای ، رسانه ای پیروز میدان جذب مخاطب است که خود را بی طرف تر "نشان دهد" .
🔺در حقیقت هیچگاه ، هیچ رسانه ای بی طرف نیست و قطعا مواضع و اهداف خاص خود را دارد که در تولیدات رسانه ای اش نقش بسزایی را ایفا میکند ؛ آقای حمید مولانا _ استاد و موسس دانشکده ارتباطات دانشگاه امریکن دی سی واشنگتن در رشته علوم سیاسی و روزنامه نگاری _ در این خصوص صریحا بیان میکند : "ما رسانه بیطرف نداریم!!"
🔺با اینکه همان طور که گفته شد رسانه ی بیطرف وجود خارجی ندارد و رسانه ها بازتاب خواسته ها و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و تمایلات حکومت ها یا نهاد ها یا مدیرانی هستند که سیاست های کلی آنها را در اتاق فکر حکومت ها ریل گذاری کرده اند اما رسانه ها همواره در جهت جذب مخاطب سعی میکنند مواضع ، اهداف و اغراض خود را پنهان کرده و خود را نسبت به مسائل مختلف بی طرف نشان دهند.
🔺بعنوان مثال bbc که به طور مشخص و واضح یک رسانه سلطنتی متعلق به انگلستان است و مدیرش توسط شخص ملکه الیزابت دوم انتخاب میشود با جهت گیری های رسانه ای خود توانسته خود را در ذهن بسیاری از مردم یک رسانه بی طرف نشان دهد که همین امر در اعتماد مخاطبین به این رسانه نقش بسزایی دارد.
🔺بعنوان نمونه به پنج تصویر بالا که سر تیتر های bbc در یک روز است با دقت نگاه کنید. در واقع در کنار هم قرار گرفتن سه خبر سیاسی با موضع گیری همسو با اهداف این شبکه نسبت به آقای رئیسی و دو خبر معمولی در خصوص پیروزی پرسپولیس و نجات یک جوان، بی طرف بودن این رسانه را نسبت به موضوعات مربوط به ایران به مخاطب القاء میکند که طبعیتا در ادامه موجب اعتماد بیشتر و در نتیجه تاثیرپذیری بیشتر مخاطبان در مقابل این رسانه میشود.
🔺اما به راستی مردم ایران کی واقعیت و حقیقت این خبرگزاری غربی فارسی زبان را درک کرده و به دست های پشت پرده این رسانه پی خواهد برد؟
✅ @media_arma
🛑 اضافه بار اطلاعات
یکی از اهداف سواد رسانهای نشان دادن اضافهبار اطلاعاتی است. در شرایط اشباع رسانهای و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که هرگز به برخی از آنها نیازی ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان در جهان، مارکها و علائم تجاری بینالمللی را بهخوبی میشناسند اما این اطلاعات در هیچ زمینهای به کار آنها نمیآید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در معرض آگهیهای پیاپی قرار دارند، در این زمینه اطلاعات دارند. پس باید از پیامها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. سواد رسانهای این امکان را هم در اختیار میگذارد.
✅ @media_arma