eitaa logo
آرما مدیا
5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
"واحدفیلم،مستندوآموزش سوادرسانه مصاف ایرانیان"
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ⭕️تکنیک‌های جنگ شناختی ♨️پاره‌حقیقت‌گویی در عکس و فیلم 🔴گاهی روش پاره حقیقت گویی به جای گزینش اخبار مکتوب و کلمات مصاحبه‌شونده در گزینش تصاویر و فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانگونه که نویسنده و گوینده خبر با گزینش خبر می‌توانند عناصر خبری را تغییر دهند و مطابق با هدف خود منتشر کنند یک عکاس و یا فیلم‌بردار هم امکان چنین تغییری را دارند. 🔴بسیاری اوقات عکس‌ها و فیلم‌هایی تقطیع شده در فضای مجازی دست به دست می‌شود و مبنای قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد که به صورت گزینشی گرفته شده‌اند و تمام حقیقت را بیان نمیکنند. ⬅️برای مثال در برهه‌ای فیلم‌ها و تصاویر زیادی از برخورد ماموران نیروی انتظامی و گشت ارشاد در فضای مجازی می‌شد و در عمده آن‌ها به نظر می‌رسید که ماموران -بدون هیچ دلیلی اقدام به رفتار خشونت آمیز می‌کنند. ⬅️در حالیکه عمده این فیلم‌ها با برنامه‌ریزی قبلی گرفته می‌شد تا با تقطیع توهین و رفتار خلاف قانون مجرمان آن‌ها را بی‌گناه جلوه و در جایگاه مظلوم نشان دهند. اما پس از بررسی جوانب درگیری مشخص می‌شد این افراد با تهمت و توهین و حتی گاهی ضرب و شتم به ماموران در حال انجام وظیفه متعرض شده‌اند. بنابر آنچه گفته شد تاکتیک پاره حقیقت‌گویی گاهی بسیار بیشتر از یک دروغ بزرگ می‌تواند حقیقت را نابود کند. ⬅️چرا که دروغ به دلیل عدم وجود مدرک و سند در بسیاری موارد به راحتی افشا خواهد شد، اما پاره حقیقت گویی راست و دروغ خبر را باهم مخلوط می‌کند و خبری باورپذیر‌تر از دروغ صرف را به مخاطب عرضه می‌کند. @media_arma
⭕️تاکتیک های جنگ نرم ♨️توسل به ترس و ايجاد رعب 🔴در اين تاكتيک از حربه تهديد و ايجاد رعب و وحشت ميان نيروهای دشمن، به منظور تضعيف روحيه و سست كردن اراده آنها استفاده مي شود. متخصصان جنگ نرم، ضمن تهديد و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف به آنان چنين القاء می كنند كه خطرات و صدمه های احتمالی و حتی فراوانی بر سر راه آنان ممكن كرده است و از اين طريق، آينده ای مبهم و توام با مشكلات و مصائب برای افراد ترسيم می كنند. ⬅️جملاتی مانند "گزینه نظامی روی میز است" یا مورد هدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی @media_arma
🔴پنج سوال اساسی تفکر انتقادی 🗝 پرسیدن پنج سؤال اساسی سواد رسانه‌ای می‌تواند به ما کمک کند تا دیدن، خواندن و شنیدنمان منتقدانه باشد: 1️⃣ چه کسی این پیام را ایجاد کرده است؟ 2️⃣ از چه فن‌هایی برای جلب‌توجه من به پیام استفاده‌شده است؟ 3️⃣ افراد مختلف چه برداشت‌هایی می‌توانند از این پیام داشته باشند؟ 4️⃣ چه ارزش‌ها، سبک زندگی و جهان‌بینی‌ای در پیام بازنمایی می‌شود؟ 5️⃣ چرا این پیام ارسال‌شده است؟ @media_arma
پروپاگاندا از طریق استفاده از كلمه و یا كلمات و همچنین استفاده از عكس‌ها، نقاشی، گرافیك، عادات و آهنگ‌ها و وسائل دیگر در تلاش است که بر افکار عمومی نفوذ پیدا کند به هدف مورد نظر پروپاگاندیست برسد. ✅ @media_arma
🔴جعبه جادویی 🔺تلویزیون به عنوان یکی از پرکاربردترین رسانه‌های غیر مجازی شناخته می‌شود. بیراه نیست اگر ادعا کنیم تلویزیون پیش از ورود فضای مجازی به زندگی مردم، بیشترین میزان مخاطب را نسبت به سایر رسانه‌ها داشت. 🔺تلویزیون این امکان را به مخاطب می‌دهد که در لحظه به نقاط دیگر دنیا سفر کند و با اخبار اقصی نقاط دنیا آشنا شود. 🔺برنامه‌های متنوعی در تلویزیون برای طیف سلیقه مخاطبان تولید می‌شود تا نیاز‌های آن‌ها را پاسخگو باشد. 🔺علاوه بر حوزه خبر، برنامه‌های گفتگو محور، مسابقات تلویزیونی، سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی از انواع پرمخاطب برنامه‌های تلویزیونی هستند. @media_arma
31.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️فریب، حقیقت، تبلیغات 🔴جبهه شیطانی عرصه رسانه به راحتی با فریب و نیرنگ وعده های خودش رو به زیباترین شکل برای مخاطبینش به تصویر میکشه اما در مقابل، جبهه حق که پیامش از نوع فریب نیست باید به قدری مجهز به علم و هنر باشه که بتونه پیام حقش رو که ذاتا زیباست به مخاطبش به همون شکل عالی که هست نشون بده... 🎥ببینید‼️ ؟ @media_arma
⭕️تاکتیک های جنگ نرم ♨️ارائه پيشگويی های فاجعه‏ آميز: 🔴در اين تاكتيک با استفاده از آمارهای ساختگی و ساير شيوه های جنگ روانی (از جمله كلی گويی، پاره حقيقت‏ گويی، اهريمن‏ سازی و ...) به ارائه پيشگويی های مصيبت‏ بار می‌پردازند كه بتوانند حساسيت مخاطب را نسبت به آن افزايش داده و بر اساس ميل و هدف خويش افكار وی را هدايت نمايند. ⬅️مانند آمار و ارقام مصیبت بار و حتی دروغی که اصلاحات زمان روی کار آمدن روحانی از شرایط موجود کشور به افکار عمومی ارائه می‌دادند @media_arma
⭕️هرکس چیزی را می‌بیند که می‌خواهد 🔴هر رسانه دو راه ارتباطی دارد؛ از سویی با سازندگان پیام سروکار داشته و از سوی دیگر با مخاطبین در ارتباط است، گرچه سازندگان پیام سعی دارند به وسیله رسانه ها همان مفهوم و احساسی را که مد نظر دارند به مخاطبینشان القاء کنند اما این موضوع به طور مطلق مطرح نیست چرا که مخاطبین با توجه به دانش های قبلی، تجربیات، تعصبات، ارزش ها و عقاید خود می‌توانند برداشت ها و تفسیر های متفاوتی از یک پیام داشته باشند. 🔴همین موضوع موجب می‌شود یک مخاطب آگاه مسلمان در مواجهه با اخبار فلسطین حتی از رسانه های غیر همسو -که واقعیت را طور دیگری نشان می‌دهند- با شنیدن خبر حمله غزه به اسرائیل- فارغ از تلاش سازندگان برای ایجاد بار منفی برای چنین عملی- خوشحال شود و در مقابل یک اسرائیلی به‌شدت از این خبر اندوهگین گردد و یا فردی که هیچ شناخت یا تعلقی به چنین اخباری ندارد با بی تفاوتی از کنار آن عبور کند. @media_arma
‍ 🔹 انیمیشن توربو🔹 انیمیشن توربو تو سال ۲۰۱۳ به کارگردانی داوید سورن ساخته شده و محصول شرکت دریم‌ورکسِ‌ه، این انیمیشن داستان حلزونی به اسم توربو رو روایت میکنه که دوست داره تو مسابقات راک شرکت کنه و آرزوشه به یه حلزون پرسرعت تبدیل بشه که این هدف هم با اتفاقاتی که تو خلال ماجرا رخ میده محقق میشه. اما این انیمیشن قصد داره چه مفاهیمی رو به کودکان ما انتقال بده؟ باید گفت اصلی ترین و محوری ترین پیامی که انیمیشن توربو تلاش داره به مخاطبای خودش انتقال بده تلاش گری و استقامت تا رسیدن به هدف و نا امید نشدن تو لحظات سختی و تنهایی هست که به خودی خود مفاهیم عالی هستن اما اونچه باید بهش توجه بشه اینه که این انیمیشن اهداف و آرزوهای آدما را تا چه حدی وابسته به تلاش میکنه؟ با یکم دقت متوجه میشیم رویا و هدف شخصیت اصلی این انیمیشن که حلزونه رسیدن به سرعته!!! یعنی رویایی که به هیچ وجه با توانایی ها و استعداد های جسمی این شخصیت سنخیت نداره اما در نهایت هم با تلاشِ صرف و بدون توجه به شرایط موجود برای این فرد قابل دسترسیه!! این درحالیه که در دنیای حقیقی هرگز اینطور نیست که فرد بدون داشتن زمینه های موفقیت، مثل استعداد مورد نیاز رشته ی مدنظر، بتونه به موفقیت مورد نظرش برسه... در واقع چنین محتواهایی کودکان رو دچار چنین توهمی می‌کنه که حتی اگه هیچ توانایی و استعدادی تو حوزه هدفی شون نداشته باشن صرفِ خواستن و دُوییدن اونها را به نتیجه میرسونه!! و همین توهم باعث میشه چنین کودکانی در آینده با نگاه انتزاعی‌شون از زندگی، بدون دقت به شرایط و موقعیتی که درش قرار دارن دست به تصمیماتی بزنن و براش هم تن به هر تحقیر و توهینی بدن که هیچ سنخیتی با توانایی و استعداد هاشون نداره و در آخر هم به نتیجه نرسن و باعث سرخوردگی‌شون بشه!!! این انیمیشن همچنین صحنه های خشونت آمیزی از سقوط آزاد و درگیری فیزیکی و صحنه های ترسناکی از خطر دزدیده شدن و کشته شدن داره که اثر منفی روی کودکان داره و در جاهایی هم به تحقیر شخصیت های کارتونی به خاطر ضعف و ناتوانی هاشون می‌پردازه که نمایش دهنده ناهنجاری اجتماعیِ بطور کلی کودکان پس از دریافت چنین محتواهایی هیچ گونه محدودیتی برای خودشون قائل نمیشن وبا الگوی ذهنی که براشون ایجاد میشه هر توهین و تحقیری رو در این مسیرِ اغلب اشتباه میپذیرن ولی به هیچ نتیجه ای جز اتلاف وقت و انرژی و نابود شدن امید و کاهش شدید اعتماد به نفسشون هم نمیرسن!! خیلی باید مراقب مفاهیمی خوب و زیبا و شیک با میزان افراطی باشیم چراکه فقط اهالی تعادل اهل نجاتن و حتی دارو بیش از حد هم باعث بیماری و مرگ میشه... @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴قطار استودیویی ⁉️وقتی چنین صحنه های ساده ای اینگونه ساخته می‌شوند چطور تصور می‌کنیم هر آنچه از غرب در فیلم های هالیوودی می‌بینیم واقعیت دارد؟ @media_arma
⭕️امتیاز برای عصر صنعتی، تهدید برای عصر اطلاعات 🔴در دنیای اطلاعات دیگر مشکل مردم -مانند عصر های دیگر- کمبود اطلاعات نیست بلکه برعکس؛ مشکل حجم و تنوع بالای پیام های رسانه‌ای است که تولید می‌شود‼️‼️ 🔴 این حجم به‌قدری زیاد است که میتوان گفت یک فرد برای دیدن برنامه های تلوزیونی که تنها در یک سال پخش شده باید قرن ها بدون وقفه تلوزیون تماشا کند‼️ 🔴در حقیقت شتاب بالای تولید و به اشتراک گذاشتن اطلاعات باعث می‌شود هیچکس توان رودررویی با تمام این اطلاعات را نداشته باشد و همین، قدرت تحلیل و تفسیر را از مخاطب گرفته و هدایت آن را در اختیار افرادی قرار دهد که خوب می‌توانند یک سخن را در قالب های متنوع و با حجم بسیار بالا از زبان های مختلف پخش کنند‼️ و به‌همین ترتیب است که به یک‌باره موضوعی مطلوب یا مطالبه تمام آحاد یک گروه با تفکر های مختلف شده و مسئولین را به تصمیم گیری سوق می‌دهد. @media_arma
⭕️رسانه و تفکر نقادانه 🔴تفکر نقادانه، اندیشه‌ی انتقادی یا تفکر سنجشگرایانه به معنای روندی برای درست اندیشیدن و تلاش برای یافتن آگاهی قابل اعتماد در جهان است. این مهارت از فرایندهای ذهنی تشخیص، تحلیل و ارزیابی داده‌ها تشکیل شده است. این مهارت به ذهن ما کمک می‌کند تا اندیشه‌های خود را به شکل بهتر، روشن تر، دقیق تر، یا قابل دفاع‌تر مدیریت کنیم. هر کدام از ما در مواجهه روزانه یمان با شبهات و اخبار مختلف در رسانه ها بیش از پیش نیازمند توانمندی در مهارت تفکر انتقادی هستیم. @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️جایگاه ابزار قدرتمند جریان شیطانی رسانه (وسوسه) در فیلم و هنر! 🔴امروز هنرمندان می‌توانند به راحتی با به تصویر کشیدن صحنه های وسوسه آمیز مخاطبین زیادی را جذب کنند، در واقع وسوسه به جزء پر اهمیت رسانه های فریبنده جبهه شیطانی تبدیل شده است. 🎥ببینید‼️ ؟ @media_arma
⭕️تاکتیک های جنگ نرم ♨️تكرار: 🔴برای زنده نگه داشتن اثر يک پيام با تكرار زمان بندی شده، سعی می كنند اين موضوع تا زمانی كه مورد نياز هست زنده بماند. در اين روش با تكرار پيام، سعی در القای مقصودی معين و جا انداختن پيامی در ذهن مخاطب دارند. ⬅️مانند تکرار راه حل بودن مذاکره برای تمام مشکلات از زبان ها و رسانه های مختلف در سالهای قبل. @media_arma
⭕️تکنیک‌های جنگ شناختی ♨️پاره‌حقیقت‌گویی 🔴اگر امروزه سری به فضای مجازی بزنید و یا نگاهی به اخبار رسانه‌های بین‌المللی بیندازید با موارد زیادی از به کارگیری این تاکتیک مواجه خواهید شد. ⬅️برای مثال وقتی صحبت‌های مقامات و مسئولان در رسانه منعکس می‌شود عمده این رسانه‌ها در تلاشند آن قسمتی از صحبت‌ها را در راستای سلایق خودشان است پوشش دهند.  🔴این روش پوشش گزینشی صحبت‌ها در رسانه‌ها در بسیاری از موارد باعث می‌شود مقصود اصلی گوینده به طور کلی به مخاطب منتقل نشود و حتی در مواردی نتیجه‌گیری کاملا متضاد با آنچه گفته شد برای مخاطب حاصل شود. ⬅️به عنوان مثال به نمونه زیر توجه کنید. متن کامل اظهارات سردار یزدی در سمت چپ آمده است، اما در شکل سمت راست می‌بینید «ایران‌اینترنشنال» چگونه بخشی از اظهارات ایشان را پوشش داده است.  @media_arma
🔴کارکرد های سینما 1⃣فرهنگ سازی: سینما به دلیل استفاده از محتوای داستانی و همچنین ویژگی‌هایی چون صدا، تصویر و ... نقش به سزایی را در فرآیند فرهنگ سازی ایفا می‌کند. 2️⃣جامعه پذیری 3️⃣ تبلیغ و اقناع 4️⃣ هم ذات پنداری 5️⃣ سرگرمی 6️⃣ نشان دادن واقعیت 7️⃣ایجاد نگرش‌های جدید @media_arma
⭕️تاکتیک های جنگ نرم ♨️كلی گويی: 🔴محتوای واقعی بسياری از مفاهيمی كه از سوی رسانه های غربی مصادره و در جامعه منتشر مي شود، مورد كنكاش قرار نمی گيرد. توليدات رسانه های غربی در دو حوزه سياست داخلی و خارجی، مملو از مفاهيمی مانند جهانی شدن، دموكراسی، آزادی، حقوق بشر و... است. 🔴اينها مفاهيمی هستند كه بدون تعريف و توجيه مشخص، در جهت اقناع مخاطبان در زمينه ای مشخص به كار گرفته می‌شوند. @media_arma
‍ ⭕️تکنیک‌های جنگ شناختی ♨️تحریک هیجانات و عواطف 🔴حس همدردی نسبت به فردی که قربانی ظلمی شده، تنفر و خشم نسبت به آنکه ظلم روا داشته و  یا ترس از خطری که ممکن است زندگی ما و همنوعانمان را به خطر بیندازد هیجانات و عواطفی هستند که اکثر ما انسان‌ها در موقعیت‌هایی که با آنها مواجه می‌شویم واکنش یکسان به آن نشان می‌دهیم. 🔴با این حال، هیجانات و عواطف ما یک ویژگی دارند که ممکن است مورد سوءاستفاده واقع شوند. تحقیقات عصب‌شناختی نشان می‌دهند درون‌دادهای حسی که ما دریافت می‌کنیم قبل از آنکه به بخش‌هایی از مغز ما که مربوط به تحلیل منطقی داده‌ها است برسند از مراکز هیجان‌محور مغز می‌گذرند. 🔴معنای این سخن به زبان ساده این است که هیجانات و عواطف مقدم بر تفکرند و ما در موقعیتی که بار عاطفی-هیجانی دارد ممکن است قبل از آنکه موفق به پردازش منطقی مسئله‌ شویم، درگیر هیجاناتمان شویم و روند بعدی نگرش‌ها و افکارمان را هم تحت تأثیر آن هیجانات قرار دهیم. 🔴متخصصان عملیات روانی از این خاصیت ذهن استفاده‌های زیادی برای تحریف واقعیت‌ها می‌کنند. فرمولی که آنها از آن استفاده می‌کنند این است که اگر در موقعیتی قبل از آنکه مخاطب فرصت روبه‌رو شدن با داده‌ها و اطلاعات واقعیت‌محور داشته باشد بتوان عواطف او را فعال کرد در ادامه می‌توان با ارائه اطلاعات جهت‌دار، روند فکر او را تحت کنترل گرفت و به مسیرهای دلخواه هدایت کرد. ⬅️ مثلاً مانور دادن روی عکس‌های دوران کودکی یا نمایش مدال‌های ورزشی یا دیگر جنبه‌های مربوط به زندگی شخصی فردی که اعدام شده. @media_arma
⭕️جهان پساحقیقت 🔴اکنون در دنیایی زندگی می‌‌کنیم که تشخیص «اخبار حقیقی» از«اخبارغیرواقعی» اگر نگوییم غیر ممکن است اما قطعاً بسیار دشوار است. از این رو است که بسیاری از تحلیلگران اجتماعی بر این باورند که امروزه ما در «جهان پساحقیقت» به سر می‌‌بریم؛ جهانی که اگر چه به سمت شفافیت می‌‌رود اما اطلاعات جعلی هم به همان‌‌میزان باورپذیر شده‌‌اند و اظهارنظرهای دروغ هم قدرت انتشار یافته‌‌اند و تصمیم‌‌گیری و قضاوت بر اساس اطلاعات دریافتی بیش از پیش برای بشر امروز دشوار شده است. ✍دکتر سیدعلی موسوی @media_arma
🔴پیامدهای منفی شبکه‌های مجازی 🔹مشکلات امنیتی: تاکنون کرم‌های زیادی موسوم به کرم شبکه‌های اجتماعی برای نفوذ در این شبکه‌ها با هدف سرقت هویت کاربران، ارسال هرزنامه‌ها و... ایجاد شده‌اند. با توجه به این درصد کاربران بالای شبکه‌های اجتماعی، این نوع کرم‌ها، به سرعت می‌توانند در سیستم‌ها نفوذ کرده و امنیت کاربران را به مخاطره بیندازد. @media_arma
⭕️تکنیک‌های جنگ شناختی ♨️پاره‌حقیقت‌گویی 🔴اگر امروزه سری به فضای مجازی بزنید و یا نگاهی به اخبار رسانه‌های بین‌المللی بیندازید با موارد زیادی از به کارگیری این تاکتیک مواجه خواهید شد. ⬅️برای مثال وقتی صحبت‌های مقامات و مسئولان در رسانه منعکس می‌شود عمده این رسانه‌ها در تلاشند آن قسمتی از صحبت‌ها را در راستای سلایق خودشان است پوشش دهند.  🔴این روش پوشش گزینشی صحبت‌ها در رسانه‌ها در بسیاری از موارد باعث می‌شود مقصود اصلی گوینده به طور کلی به مخاطب منتقل نشود و حتی در مواردی نتیجه‌گیری کاملا متضاد با آنچه گفته شد برای مخاطب حاصل شود. ⬅️به عنوان مثال به نمونه زیر توجه کنید. متن کامل اظهارات سردار یزدی در سمت چپ آمده است، اما در شکل سمت راست می‌بینید «ایران‌اینترنشنال» چگونه بخشی از اظهارات ایشان را پوشش داده است.  @media_arma