🔺توجه به کلیدواژه های مشترک بین رسانههای معاند و برخی افراد و رسانههای داخلی در این روزها میتواند راه را برای مخاطبان روشن کند
🔺به راستی دلیل این همصدایی بین دشمنان ایران و برخی در داخل چیست؟
🔺کلیدواژه (۶ کلاس سواد) که در مناظرات توسط آقای مهرعلیزاده علیه آقای رئیسی استفاده شد چند روز قبل از مناظره در کانال منافقین استفاده شده بود!
@media_arma
🔴مغالطه «بزرگنمایی» و «کوچکنمایی»:
❗️ دو مغالطهی شبیه هماند که مغالطهگر به کمک آنها سعی میکند یک خبر یا پیام را از حالت طبیعی خارج کرده و احتمالا معانی غیرواقعی و یا نادرستی را به مخاطب برسانند و یا نتایج نادرستی را اخذ کند.
❗️ در این مغالطات بخشی از خبر چنان برجسته میشود که بر سایر بخشها سایه انداخته و یا آنها را از نظر غایب میکند و یا جای آنها را در ذهن مخاطب میگیرد.
به عنوان نمونه، نویسندهای را در نظر بگیرید که ۳ کتاب و ۹۸ مقاله نوشته است و میخواهد در انتخابات شورای شهر کاندید شود. ستاد انتخاباتی او در یک آگهی تبلیغاتی میثنویسد:
به کاندیدای ما رای دهید، او محقق و نویسنده بیش از صد کتاب مقاله است.
در این پیام تبلیغاتی مبالغهی «بزرگنمایی» شکل گرفته است چون خواننده مثلا گمان میکند که دستکم نیمی از صد اثر را کتابهای نویسنده تشکیل می دهد و نتیجه میگیرد که این فرد محقق و نویسنده بزرگی است و یا دست کم از بعضی از کاندیداهای دیگر شایستهتر است.
این در حالی است که او فقط ۳ کتاب تالیف کرده و نتیجهگیری مخاطب درست نیست.
✅ @media_arma
🔴بعد از فعالیتهای کاربران ایرانی در پلتفرمهای مختلف در راستای روشنگریهایی در سطح جهانی کانال الجزیره فارسی (بخش فارسی کانال اصلی الجزیره) و سایت VOA به نقل از مقامات آمریکایی در مورد این اقدامات واکنش نشان دادند
🔺از جمله این اقدامات کاربران که بخش عظیمی از آن در توییتر انجام میشود عملیاتهای هماهنگی مانند #USSLiberty و یا #covid1948 و... هست که ظاهرا به شدت دشمن را عصبانی کرده است.
✅ @media_arma
🔺استانداردهای دوگانه رسانههایی که هیچ قید و بندی در تخریب ندارند و تنها رسالت آنها دروغ پراکنی و سیاه نمایی است!
🔺اگر مراسم خلوت باشد میگویند نظام دیگر طرفدار ندارد و اگر مراسم شلوغ باشد حتی با مجوز وزارت بهداشت برای تجمع هم کرونا را بهانه میکنند تا تخریب کنند!
🔺منصفانه نگاه کنیم، آیا واقعا هدف این رسانهها آگاهی بخشی است یا تخریب؟
#استاندارد_دوگانه
✅ @media_arma
♦️دو خبر متوالی در یک رسانه!
🔺گاهی ممکن است با نگاه جداگانه به پیام های ارسال شده از سوی یک فرستنده نتوان به هدف او پی برد چرا که وی برای انتقال پیام و هدف مورد نظر خودش از ترتیب قرار گرفتن پیام ها استفاده کرده است
🔺برای مثال آنچه در تصویر میبینید دو پیام متوالی از کانال ایران اینترنشنال است که شاید بتوان گفت بدون فاصله قابل توجهی ارسال شده است
🔺شاید تنها با دقت به عناوین این اخبار ارتباطی بین آنها مشاهده نشود چرا که اولین پست مربوط به کودکان کار در ایران و دومین پست مربوط به واکسیناسیون در آمریکا است!
🔺اما با نگاهی دقیقتر به هر پست متوجه خواهیم شد دو تصویر از دو شرایط کاملا متفاوت از این دو کشور به مخاطب القاء شده است. اولی تصویری کاملا سیاه از ایران با حکومتی که حتی نمیتواند نیازهای اولیه شهروندانش را برآورده کند تا جایی که کودکان ضعیفش مجبور به کار کردن هستند و دومی تصویری متعلق به آمریکایی مقتدر که در این شرایط سخت کاملا مراقب سلامتی شهروندانش هست و کودکانی سرزنده دارد!
🔺البته قطعا از یک شبکه سعودی انتظار نمیرود از ارقام کودکان گرسنه در آمریکا یا پیشرفت های جمهوری اسلامی مطلبی بنویسد
✅ @media_arma
🔴 اولین بار چه کسی گفت رئیسی 6 کلاس سواد دارد؟
🔺پس از آنکه مهرعلیزاده در مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری گفت "رئیسی شش کلاس سواد دارد" مدرک تحصیلی آیت الله رئیسی در فضای مجازی منتشر و صحت ادعای مهرعلیزاده از اساس رد شد.
🔺ولی جالب است بدانید اولین بار این ادعای کذب توسط یک اکانت توییتری در 22اردیبهشت و بعد از آن فردا 23 اردیبهشت توسط یک اکانت دیگر، سپس توسط چندین کانال تلگرامی این دعا منتشر شد که جالب است بدانید تمام این سکوهای انتشاری متعلق به جریان منافقین است.
🔺حال باید پرسید چرا عده ای راهبرد سکوهای انتشاری منافقین را پیش می برند؟
✅ @media_arma
🔺در تولید محتوا باید از ابزاری استفاده کنیم که غیرقانونی نباشد و استفاده از آن از نظر قانونگذارمجاز اعلام شده باشد
#قوانین_رسانه_ای
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فرض کنید در این روزهای منتهی به انتخابات کلیپی از یکی از نامزدها به صورت گسترده منتشر شود که در آن حرفهایی میزند که به ضرر او در انتخابات است و با توجه به اینکه چنین عملی با استفاده از تکنولوژی دیپ فیک امکانپذیر است و چنین بی اخلاقی هایی هم از طرف مقابل بعید نیست باید آمادگی مقابله با چنین اتفاقاتی را داشته باشیم!
🔺این روزها باید آمادگی مقابله با بمبهای خبری را داشته باشیم چه از جنس دیپ فیک یا موارد دیگری که میتواند به یکباره به جامعه شوک وارد کند
🔺با توجه به اینکه در صورت پخش شدن چنین خبرهایی زمان کمی برای تکذیب وجود دارد در صورت اجرای چنین پروژههایی ممکن است عده زیادی از مردم آن را باور کنند
🔺دیپ فیک فقط یکی از ابزارهایی است که میتوانند از آن استفاده کنند
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تکذیب یک دروغِ وقیحانه رسانهای!
🔺اگر همه مردم #سواد_رسانه_ای داشتند هیچ رسانهای به خودش جرأت نمیداد که اینچنین وقیحانه دروغپراکنی کند چون با واکنش شدید مردم روبهرو میشد و بخاطر اعتبار خودش هم که شده این کار را انجام نمیداد.
#انتخابات۱۴۰۰
✅ @media_arma
آرما مدیا
🛑تکنیک های رسانه ای در انتخابات
🔺تکنیک سایه : این تکنیک از قدیمی ترین و پر استفاده ترین تکنیک ها محسوب میشود، در این تکنیک نامزد انتخاباتی با دیدارهای مکرر و تبادل نظر با یک فرد خاص یا یک جریان سیاسی فراگیر خودش را به آن جریان یا فرد خاص منتسب میکند و به این طریق میتواند رای طرفدارن آن فرد یا جریان را برای خود جمع کند.( مثل اعلام کاندیداتوری بنی صدر بعد از دیدار با امام خمینی (ره)
🔺تکنیک دره عمیق: از این تکنیک برای تخریب گسترده مسئولان قبلی پرداخته میشود تا در ذهن مخاطب بطوری القاء شود که عملکزد مسئولان قبلی به شکلی بوده که قابل جبران نیست تا عدم توانایی خود را با این موضوع بپوشاند. ( تخریب های مختلف دولت احمدی نژاد توسط روحانی با معرفی آن بعنوان عامل تمامی مشکلات حتی پس از ۸ سال!)
🔺شکستن آراء : در این تکنیک فرد با برنامه ریزی های دقیق سعی در ایجاد دو قطبی کاذب دارد و پس از آن با شروع مظلوم نمایی آراء رقیب را شکسته و در سبد خود می ریزد.( همتی : تلوزیون ابراهیم رئیسی را بعنوان سوپرمن معرفی میکند)
🔺تکنیک نامزد پوششی : از یک جریان سیاسی دو فرد وارد انتخابات میشوند و با کناره گیری یکی از آنها به نفع دیگری آراء بیشتری را برای دیگری جمع میکنند.( جهانگیری و روحانی در سال۹۶)
🔺تکنیک دشمن فرضی : مانند تکنیک شکستن آراء مورد استفاده قرار میگیرد با این تفاوت که مباحثی مانند حقوق اجتماعی زنان ، حقوق بشر ، آزادی زندانیان و... مطرح میشود ( همتی : نگذاشتم که ایران ونزوئلا شود)
✅ @media_arma
⭕️"سواد رسانهای" (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.
✅ @media_arma