🔴خط ميرزای شیرازی دنبال میشد، سرنوشت ایران تغییر میکرد...
♦️امام خامنه ای:[میرزای شیرازی] عالمِ بزرگ تاریخ و روحانیت و پرچمدار یک مبارزهی پُرمغز و پُرمعنا علیه مراکز فساد و کانونهای طغیان و انحراف [است]. حرکت میرزای شیرازی...یک حرکت ذوابعاد و پُرمعنا و بسیار پُربرکت بوده است.
♦️آن یک سطری که میرزای شیرازی نوشت و آن روز بساط کمپانی انگلیسی را از ایران برچید و سلطهی استعماری را موقتا از کشور قطع کرد،یک مبارزه چند جانبه بود...در چند سال آخر عمر
♦️ ناصرالدینشاه-سالهای اول قرن چهاردهم،یعنی از سال ۱۳۰۰ به بعد-کار دربار ناصرالدین شاه،امتیاز دادن به این دولت و آن دولت،این کمپانی و آن کمپانی،و گرفتن پول و فروختن مملکت شده بود،مثل امتیاز رویتر و همین امتیاز تنباکو و غیره! با آن حرکت عظیم میرزا و آن فتوای کوبنده،جلوی این انحصارها و امتیازها و دخالتهای خارجی هم گرفته شد.
♦️در قضیهی تاریخی تحریم تنباکو، که سرآغاز یک مبارزهی مردمی و آگاهانه بر علیه تسلط غرب بود،نام میرزای شیرازی مطرح است،که اگر همان حرکت میرزای شیرازی(رضوان الله علیه)ادامه پیدا میکرد و سیاستمداران و نخبگان کشور همان خط را دنبال میکردند،سرنوشت ایران غیر از آن چیزی میشد که اتفاق افتاد.
🔴٢٤ اردیبهشت سالروز حکم تاریخی میرزای شیرازی درباره تحریم تنباکو ولغو قرار داد استعماری گرامیباد
🔴24 اردیبهشت سالروز پیام مهم و تاریخی امام خامنه ای خطاب به مردم اصفهان ونجف آباد درباره باند مهدی هاشمی معدوم وجریان منتظری
بسماللَّه الرّحمن الرّحیم
مردم با ایمان و فداکار و غیور اصفهان
♦️خداوند متعال دین خود را همواره بوسیلهی انسانهای مؤمن و آزاده تقویت کرده و به دست آنان، توطئهگران و بدخواهان و دشمنان را منکوب و مغلوب نموده است. و در زمان ما ملت عظیمالشأن ایران با رهبری امام راحل کبیر خود بهیاری خداوند و دعای مستجاب حضرت ولیعصر ارواحنافداه توانست دشمن غدّار و جبار را در همهی مراحل به زانو در آورد و به فتح مبین نائل آید. شما مردم شریف اصفهان یکی از زیباترین و پرافتخارترین آزمایشها را به جهانیان نشان داده و با تقدیم شهیدان عالیمقام و فداکاریهای درخشان، در صفوف اول جهاد عظیم ملت ایران جا گرفتهاید.
♦️اکنون چندی است دستگاه استکبار آمریکا و عوامل صهیونیست آنان با این گمان باطل که ملّت ایران از اسلام و هدفهای امام کبیر خود روی برگردانده، به توطئههائی دست زده و عوامل خود را در همه جا فعال کرده است. در استان اصفهان بقایای منافقین و باند تبهکار مهدی هاشمی معدوم به فعالیتهای اسرائیلپسند روی آوردهاند و با اغفال برخی سادهدلان، موجب آزار و مزاحمت برای مردم عزیز و شریف نجفآباد که اخلاص و فداکاری آنان زبانزد همه است شدهاند و برای دوستان آمریکائی و صهیونیست خود خوراک تبلیغاتی فراهم میکنند.
♦️شما مردم قهرمان اصفهان بخصوص فرزندان عزیز بسیجیام و سایر جوانان متعهد و آگاه اجازه ندهید بقایای آن باند روسیاه که دل امام عزیز را خون کردند، بار دیگر مجال فتنهگری پیدا کنند. و میدانم که اجازه نخواهید داد. همچنین مردم شهیدپرور و عزیز نجفآباد، نگذارند که افتخاراتشان در دوران انقلاب و سالهای جنگ تحمیلی، بدست عناصر معلومالحال مخدوش گردد و میدانم که نخواهند گذاشت.
♦️برای ابراز برائت و بیزاری از استکبار جهانی و ایادی داخلی و خارجی آنان فردا اجتماع نماز جمعه را با حضور خود شکوهمند کنید و با شعارهای کوبندهی خود از کسانیکه میخواهند با امنیت ملّی و هدفهای انقلابی ملت مسلمان ایران معارضه کنند، بیزاری بجوئید و عزم انقلابی خود را در معرض دید ایادی استکبار بگذارید. عناصر فریب خورده و فتنهگر نیز بدانند که اینجانب اجازه نخواهم داد آنان امنیت و آرامش ملّت ایران را برای هدفهای خائنانه و حقیر خودشان برهم بزنند و کشور را از راه مستقیمی که بحمداللّه در آن حرکت میکند با فتنه و آشوب منحرف کنند، و ملّت ایران با کمک پروردگار و عنایت ولیّعصر ارواحنا فداه همیشه بر دشمنان عنود خود پیروز خواهد گردید. والعاقبةللمتقین.
والسلام علی اخواننا المؤمنین - سیدعلی خامنهای - 24 اردیبهشت ماه 1377
🔴 قرارداد ننگین...
♦️در زمان ناصرالدین شاه، شرکتی انگلیسی رژی، قراردادی با ایران امضا کرد. بر اساس این قرارداد، خرید و فروش و تولید محل توتون و تنباکوی ایران در داخل و خارج، به مدت پنجاه سال به صورت انحصاری به آقای ماژور تالبوت و شرکای او داده شد. در مقابل، صاحبان امتیاز متعهد شدند سالانه مبلغ پانزده هزار لیره انگلیسی و یک چهارم سود کمپانی را پس از کم کردن همه مخارج، به دولت ایران بپردازند.
♦️این قرارداد، افزون بر زیان های اقتصادی، در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز زیان هایی در پی داشت؛ زیرا بنا بر بندهای گوناگون قرارداد، صاحبان امتیاز توتون و تنباکو برای آگاهی از میزان محصول زارعان، به هرگونه تفحص و تجسس مجاز بودند. مأموران دولتی نیز باید برای تحقق این امر با آنها همکاری می کردند.
♦️با به اجرا درآمدن این قرارداد، عوامل انگلیس بر همه مقدرات مردم ایران حاکمیت می یافتند و هرگونه سلاح و ابزار نظامی را برای تسلط تدریجی بر ایران لازم داشتند، با عنوان لوازم کمپانی به ایران وارد می کردند.
♦️ناگهان عده زیادی از فرنگیان از لندن به تهران آمدند و از آنجا به شهرهای گوناگون ایران رفتند. آنها برای پیشرفت کار خود زمین هایی خریدند، بیمارستان، مدرسه، کلیسا و مدرسه های متعدد ساختند و دختران ایرانی را برای پرستاری کودکانشان استخدام کردند. آنها همچنین مردانی را به منظور نگهبانی و دفاع از منافع کمپانی به خدمت گرفتند و مردم را به آیین مسیحیت فرا خواندند.
♦️رهبران مذهبی وقتی این وضعیت را دیدند، کوشیدند افزون بر گوشزد کردن زیان های اقتصادی این قرارداد، پی آمدهای فرهنگی و اجتماعی آن را نیز به مردم یادآور شوند. مردم به ندای رهبران خود پاسخ مثبت دادند و دست به قیام گسترده و عمومی زدند.
در این شرایط میرزای بزرگ فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد.
♦️متن فتوا به این شرح بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
«الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان عج) است. حرره الاحقر محمدحسن الحسینی».
شروع فتوا با نام خدا، نشانه قداست کلام و یاری خواستن از قدرت بی پایان خداوندی است. واژه «الیوم»، به معنای «امروز» نیز نشان دهنده آن است که فتوا به مناسبت امری مستحدث صادر شده و در حقیقت، از احکام ثانویه است. واژه «استعمال»، برای هر نوع استفاده و مصرف توتون و تنباکو به کار می رود و همراه با قید «بأی نحوکان» به معنای «هر گونه که باشد»، جلوی هر نوع نیرنگ و حیله به ظاهر شرعی را می گیرد.
♦️نکته دیگر در این فتوا این است که به جای کاربرد واژه «حرام»، از تعبیر حساس و تکان دهنده «در حکم محاربه با امام زمان عج) است»، استفاده شده است. این تعبیر، استعمال توتون و تنباکو را از حد گناهی معمولی به بالاترینِ گناهان که همان تیغ کشیدن به روی ولی خدا و ستیز با کیان اسلام است، بالا برده است. ازاین رو، به گفته تاریخ نگاران، حتی اوباش فاسق که از هیچ گناهی رویگردان نبودند، چپق های خود را شکستند و تکه های آن را جلوی عمارت کمپانی انباشتند و فریاد برآوردند: «ما شراب را آشکارا می خوریم، ولی چپق را تا آقا میرزا حلال نکند، دم نخواهیم زد. شراب خوردن توبه دارد، ولی محاربه با امام زمان عج) توبه ندارد».
♦️این فتوای کوتاه و قاطع، چون آیات آسمانی در قلب ها نفوذ کرد و حماسی ترین و شکوهمندترین نهضت مردمی را پدید آورد که تا آن زمان در تاریخ بی مانند بود.
♦️دولت، نخست در برابر موج اعتراض، انحصار داخلی را لغو و اعلام کرد مردم می توانند توتون و تنباکوی خود را آزادانه در داخل کشور خرید و فروش کنند.با لغو انحصار داخلی، علما در برابر اصرار امین السلطان گفتند: «چون امتناع مردم از استعمال دخانیات مستند به حکم میرزای شیرازی است، تنها چاره کار، مراجعه به وی و کسب اطلاع از نظر اوست».
♦️دو هفته پس از اعلام لغو امتیاز داخلی، پاسخ میرزای شیرازی به تلگرام علما به تهران ارسال شد. ایشان در این تلگرام اظهار امیدواری کرد که دست بیگانگان به کلی از ایران کوتاه شود. این پاسخ، دولتیان را که خواهان صدور حکم حلیت استعمال تنباکو بودند، به مقصودشان نرساند.
♦️سرانجام شاه در پنجم جمادی الاخر سال 1309، برای اطمینان بیشتر، در نامه ای به امین السلطان، لغو کامل امتیاز را اعلام کرد تا وی این خبر را به آگاهی مردم و علما برساند. به این ترتیب، علما از صحت اعلان های دولت و فسخ امتیاز مطمئن شدند و برای پایان دادن به انتظار مردم و برقراری آرامش در جامعه، در 25 جمادی الاخر سال 1309 پایان حکم تحریم را اعلام کردند.
🔴٢٤ اردیبهشت سالروز حکم تاریخی میرزای شیرازی درباره تحریم تنباکو ولغو قرار داد استعماری گرامیباد
🔴 دوباره می دهند به خود ما!
♦️آیت الله مدرس در یکی از خاطراتش آورده است: «فراموش نمی کنم که در گیرودار واقعه دخانیه در اصفهان، کنار ایوان، روبه روی در ورودی نشسته بودم و سخت در فکر درسی بودم که شمس العرفا، حضرت جهانگیر خان برایم گفته بود. خادم مدرسه که مرد مسنّی بود، نگران آمد و گفت: آقا سید! خیلی شلوغ است. حرف هایی می زنند. چاره ای نبود که با او هم سخن شوم. از مباحث و اصطلاحات طلبگی خارج شدم و لا و نعم را کنار گذاشتم و گفتم: دیگر چه شده که شلوغ پلوغ است؟
♦️ گفت: می گویند شاه سلطان، توتون و تنباکو را از رعیت می گیرد و انبار می کند تا به سلطان پروس و روس بدهد. مگر آنها خیلی چپق و قلیان می کشند؟ گفتم: آنها مثل ما چپق و قلیان نمی کشند. با تعجب پرسید: پس این همه توتون و تنباکو را برای چه می خواهند؟ گفتم: می خواهند بعد از گرفتن، بدهند به خود ما. پیرمرد به فکر رفت و با حسرت گفت: خوب این چه کاری است؟
♦️گفتم: پادشاه ما این برگ ها را می دهد به تاجران انگلیس، منی یک ریال و آنها می دهند به خود ما، منی سه ریال. از یک ریالی هم که باید به ما بدهند، نیم ریالش را برای قرضی که به آنها داریم، برمی دارند. پیرمرد یک فحش نثار انگلیسی ها کرد».
🔴نگران آینده
♦️در یکی دیگر از خاطرات آیت الله مدرس می خوانیم: «وقتی به نجف رفتم، در سامرا خدمت میرزای شیرازی رسیدم. وقتی داستان پیروزی واقعه دخانیه را برایش تعریف کردم، آثار نگرانی در چهره اش پیدا شد و به فکر فرو رفت و اشکش سرازیر شد. از این حال او تعجب کردم؛ چون انتظار داشتم او را با این خبر خوشحال کنم.
♦️وقتی دلیل گریه اش را پرسیدم، گفت: حالا حکومت های قاهره فهمیدند قدرت اصلی یک ملت و نقطه تحرک شیعیان کجاست. حالا تصمیم می گیرند این نقطه و این مرکز را نابود کنند. نگرانی من از آینده جامعه اسلامی است»
🔴٢٤ اردیبهشت سالروز حکم تاریخی میرزای شیرازی درباره تحریم تنباکو ولغو قرار داد استعماری گرامیباد
jameeyat - 01.pdf
7.36M
#منبر_مکتوب
🔅ویژه هفته منتهی به روز ملی جمعیت
🔰کاری از موسسه اسرار معنوی با حمایت بنیاد علوی
📢عناوین:
🔹در آرزوی فرزند
🔹 فرزند تنهای من
🔹 خانواده دوستدار فرزند
🔹 پدر- مادر، حس خوب زندگی
🔹 زندگی سالمندی من
🔹 میخواهم زنده بمانم
🔹 حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
تفاوت مهم رئیسی با دیگران
🔹یک فعال سیاسی خارج نشین توییت زده:"احمدینژاد و روحانی، به ترتیب در سال ۵ و ۶ ریاست خود سراغ یارانهها رفتند و آقای رییسی قبل از اولین سالگردش. اگر این سیاست که به بدترین شکل و بدون ذرهای اعتمادسازی انجام شده پرهزینه شود، رییسی نه فقط به دور دوم نمیرسد بلکه اقتدارش را برای ۳ سال مانده هم از دست میدهد! #پوست_خربزه".
💢پاسخ چیست؟
🔹آقای رئیسی، هم سرمایه اجتماعی بالا دارد و هم صداقت؛ و هم دلسوز مردم است.
🔹به همین دلیل هم هست که درایت و شجاعت به خرج داد و کاری را که پر ریسک اما به صلاح امروز و فردای کشور است، به انجام رساند.
🔹وقتی دولتمردی مسئولیت شناس باشد و خود را در محضر خداوند ببیند، اصلا به مخیّله اش خطور نمی کند که سال چندم دولت اوست و سرنوشت انتخابات بعدی چه می شود.
🔹مردم هم وقتی این روحیه صداقت و گرو گذاشتن آبرو برای انجام یک مسئولیت بر زمین مانده و اورژانسی را ببینند، اعتماد و محبت شان بیشتر می شود.
🔹فرق ماجرا را می توان در تفاوت رویکرد رئیسی با روحانی دید. روحانی سه سال قبل، فقط به قیمت بنزین دست زد، بی آن که با مردم رو راست باشد؛
🔹اهمیت هم نداد که تدابیر جبرانی را پیش بینی کند. برایش مهم نبود مردم چه می شوند و چه می گویند.
🔹با پوزخند گفت "خود من هم صبحه جمعه باخبر شدم که بنزین گران شده"! و شد، آنچه نباید می شد. دشمن از شکاف میان دولت و مجلس بهره گرفت و شبیخون زد.
🔹اما رئیسی نه یک قلم کالا، بلکه قیمت کالا های اساسی را واقعی کرد؛ و ضمنا یارانه آن را برای مردم کنار گذاشت.
🔹هم صادقانه با مردم حرف زد و اهمیت ماجرا را -بدون پوزخند و توهین به شعور مردم توضیح داد-؛
🔹و هم تدبیری اندیشید که یارانه از جیب رانت خواران، به جیب مردم منتقل شود. مردم هم کنار دولت ایستادند و دشمن را سنگ روی یخ کردند.
🔹رئیسی بر خلاف دو سلف خود در دولت، ملت ایران را با گفتار یا رفتار خود دشمن شاد نکرد.
🔴نگذاشتم قبر فردوسی را در توس خراب کنند
♦️رهبر معظم انقلاب: اول انقلاب عدهیی از مردمِ بااخلاصِ بیاطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمیدانم الان هم هست یا نه. بچههای حادی که به آنجا میرفتند، چشمشان که به شهادت بنده میافتد، لطف میکردند و میپذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند
♦️حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الآن چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم میگویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی. شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یکذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتیکه از اسفندیار تعریف میکند، روی دینداری او تکیه میکند. میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب اللهی های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه میکنید، میبینید که فردوسی روی این جنبهی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه میکند.
♦️بااینکه فردوسی اصلًا بنا ندارد از هیچیک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهرهای دارد، اسفندیار چه چهرهای دارد؛ اینها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد؛ در حالی که برطبق معیارهای سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، میبینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است.
♦️فردوسی از اول با نام خدا شروع میکند «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد» تا آخر هم همینطور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید ۷۰/۱۲/۵
💢انتشار بمناسبت ايام بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسی